Poesie na neděli – Josef Kainar (1917 – 1971) – Český sen


Josef Kainar je znám nejenom milovníkům poezie, ale i hudebníkům. Kdo by neznal Kainarovu nejslavnější báseň „Stříhali dohola malého chlapečka…“, kterou pro kapelu ETC zhudebnil Vladimír Mišík. Sám Josef Kainar byl skvělý hudebník, měl rád jazz. Koncertně hrál na klavír, kytaru i housle. ¨
Moje oblíbená zpěvačka Eva Olmerová nazpívala jeho „Blues o železničním mostu“ a nebo „Černou káru“ takto:
Černá kára
Hudba i text Josef Kainar
https://www.youtube.com/watch?v=lv6fUWoZRuQ

Každej tu černou káru svou si táhne sám,
kdo může znát tu píseň, co já v sobě mám, v sobě mám?
Můžeš si půjčit klobouk, nepůjčíš si nikdy cizí žal, cizí žal,
cizíma ústy ještě nikdo nezpíval.
Tu černou káru, tu mám stále na patách,
von se z ní sype věčnej jemnej černej prach, černej prach
Zastavit nesmím ani chvíli, ani chvíli zaživa,
ta černá kára se můj život nazývá.
Trochu tý lásky dej mi věrný srdce mý,
věčně tu káru táhnout, to je šílený.
Sevři mě jemně, ty seš jediný, co na svý cestě mám, cestě mám,
ať jako blues tě na svých ústech vyzpívám.

V roce 1953 vyšla jeho báseň „Český sen“. Tenkrát, v padesátých letech si ji hodně recitátorek vybíralo pro svá vystoupení. Zní jako lidová písnička, kterou si zpívá máma, když konečně usne její „skotačivý“ synek.

Český sen (úryvky – báseň je hodně dlouhá)

Spí, on už spí.
Už matka smí si lehnout,
synáčka nechat
sobě napospas.
Má k hraní Velký vůz
a Malý vůz a Váhy,
a dá-li trochu pozor na Raka,
může si pohrát, malý,
do svítání.
Než rosa zapláče
a slípka zakdáká.
Spí, on už spí.
Už ztratil čertí růžky,
má čelo nevinné
jak Svatý Kopeček.
Rozkoši mateřská!
Ta mocná, k uzoufání!
A máma honem po zásuvkách shání
bavlnku, hříbek,
už jí okřálo.
Pod šitím i písničku si najde,
tu svatební,
tu vážnou, pomalou.
Spí, teď už spí.
Jen malé pěsti svírá,
do bíla svírá,
Jak se rval a rval
s andělem spánku
jako s houserem.
Když nevěděl už
z které do které,
ze vzteku usnul.
Peříčko té zloby
kreslí mu důlek na bradě
a velice ho zdobí.
Spí, pěkně spí.
Jen pěsti ještě svírá.
maminka zašívá
a oknem dýchla noc.

Spí, sladce spí.
A jak tak ze sna dýchá,
jeho dech zvedá
loďku na kotvách:
bělounkou loďku
jeho dětské hrudi.
On si s ní hraje
na hladinách nocí,
houpá ji, houpá na staletých tmách

Když si tak dřímáš,
mazlíčku, ty rváči veliký,
víš ty, co spíš?
Spíš, synku
Český sen.
On si tě kolíbá
a konejší a hýčká.
Jsi do snu pohřížen
jak jádro do jablíčka…

Kdybys ty znal,
kdo všechno spí ten sen!
Za hájkem, za hájíčkem
skalka probělává.
Tam shloučili se
v zimní podvečer,
tam sčetli svoje práva,
příkoří svá,
své kůrky plesnivé,
své jizvy, boláky,
své sudlice a kosy
chudáci hladem škaredí a bosí…

Je český obzor
hluboký jak džbán¨
a jeho vzduch je silnější¨
než víno.
Kdo ale cizí chce z něj pít,
jen ze zvůle a neplatit
buď zavčas varován!

M-ovci-babicka

Příspěvek byl publikován v rubrice Poesie na neděli se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

12 reakcí na Poesie na neděli – Josef Kainar (1917 – 1971) – Český sen

  1. Slim napsal:

    JK psal taky písňové texty. Zdehle:

    http://nc-zpevnik.wz.cz/389_diga_dou.html

    Měl jsem sice na mysli Štědrého verzi, ale tady si to můžete pustit s K. Černochem (nebo s vévodou z Ellingtonu). 🙂

    To se mi líbí

    • Miluše napsal:

      Díky, Slime, za doplnění. Napsal také text „Hvězdy jsou jak sedmikrásky nad Brnem“ a „Duben, první duben“. Bude jich asi víc. 🙂

      To se mi líbí

      • Slim napsal:

        Já se omlouvám, že jsem vstoupil tak idiotsky. Nepřečetl jsem si úvodní větu 😦

        To se mi líbí

        • Miluše napsal:

          Slime, JK napsal také básničku „Krajinou Zdeňka Nejedlého“ – hezkou. To asi v době, kdy ještě Z. N. neměl tu „nálepku“ směšného starce. Všiml jste si, že se začíná o něm mluvit jinak, objektivněji? Viz poslední LUK (článek Věry Beranové). Možná k tomu přispěla i kniha od J. Křesťana „Zdeněk Nejedlý – politik a vědec v osamění“, na kterou jste dával jednou odkaz.

          To se mi líbí

          • Slim napsal:

            Ale nečetl jsem jí, nestíhám. Vy jste to četla?
            Ví se, že byl znalec Mahlera a asi i Wagnera. A toho bych potřeboval, aby někdo napsal do Muziky, já ho vůbec neumím.

            Nemáte náhodou na ZN číslo? 🙂

            To se mi líbí

            • brtnikvbrlohu napsal:

              Oni si mnozí vůbec udělali z Nejedlého fackovacího panáka, třeba – tzv druhá Nejedlého reforma školství byla vyhlášená v době kdy se léčil v Poděbradech bez jeho vědomí – vlezdoprdelkama – to byla ta která slepě kopírovala SSSR – taky vydržela velice málo, zato Nejedlému definitivně podlomila zdraví – jak se rozčílil co to udělali jeho jménem. Proč to vzpomínám – nedávno jsem četl článek kde mu nasazovali psí hlavu a připisovali její autorství, nechutná je i jeho denunciace z doby když byl již velice nemocný člověk.

              To se mi líbí

  2. rybářka napsal:

    Miluško, děkuji za radost, kterou mi způsobilo zjištění, že dnes jste dala slovo tvorbě básníka a hudebníka, velké osobnosti bluesové hudební formy, Josefu Kainarovi. Jeho kvality jsou dodnes uznávány a jeho texty jsou inspirativními i pro současné hudebníky. K vašim moc pěkným ukázkám přidám Karla Plíhala a vynikajícího bluesového básníka Josefa Kainara. https://www.youtube.com/watch?v=v2tM6PN5cCs

    A z básnických sbírek tuto:

    Blues o jejich slzách
    Proč slzy kanou? Proč jen netečou?

    To se tak píše
    Buď už chvilku tiše
    Co ti to dal kdo ke čtení
    No kecy
    (Ale já vím. Když pláče
    Schoulená
    A v žalu má až k bradě kolena
    Ty její slzy
    Umějí jen téci)

    To se mi líbí

  3. Miluše napsal:

    Rybářko, děkuji za ukázku – Blues o jejích slzách.
    Karla Plíhala a jeho Nebe počká mám také moc ráda. Vždycky mám trému a obavy, zda jsem dobře vybrala. Naštěstí je v české poezii stále „kde brát“.

    To se mi líbí

  4. K-k. napsal:

    OT: Pane Bavore, pošťák je na cestě… 🙂

    To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.