S lodí jež dováží čaj a kávu


      Na Konstantina Biebla  a jeho sbírku básní „S lodí jež dováží čaj a kávu“ jsem si vzpomněla, když mi přišlo po internetu  vystoupení jedné mladé africké ekonomky pocházející ze Sierra Leone. Jsou to silná a pravdivá slova hrdé a charizmatické ženy Mallence Bart-Williams , jasně a srozumitelně vystihuje podstatu toho, z čeho pramení skutečná chudoba zemí Třetího světa, v tomto případě bohaté Afriky a jakým cynickým způsobem si Západ udržuje svoje nadřazené postavení a blahobyt.

Mallence (pozn.Bavora – poslechněte pozorně)

Konstantin Biebl rád cestoval, navštívil několik exotických zemí – Ceylon Sumatru i Jávu. Tyto cesty ho inspirovaly k napsání sbírky „S lodí jež dováží čaj a kávu“.

U maturitní zkoušky jsem si  vytáhla otázku „Poezie po roce 1945“. A tak jsem kromě veršů, které oslavovaly ukončení války, vyjadřovaly nutnost zachování míru a vděčnost osvoboditelům, uvedla i tuto sbírku, která odsuzovala kolonialismus.  Ukázky jsem znala nazpaměť,  mezi jinými i tyto verše Konstantina Biebla.

JAVANKA

Bílý tuan

Tvářil se tak udiveně

Když jsem se ho

Jednou večer ptala

Jak se daří v Amsterdamu

Jeho bílé ženě.

 

Řekla jsem to

Z pouhé zdvořilosti

Nebyl jiný důvod

Proč bych lhala?

Chtěla jsem jen vědět

Kolik mívá hostí

 

Kolik hostí mívá

Velká bílá dáma

Když je celý život

V Amsterdamu sama

 

Kolik mívá hostí

Že ze Surabaje

Posílá jí bílý tuan

Tolik beden čaje.

 

Tolik beden čaje

Tolik kakaových bobů

Posílá jí bílý tuan

V každou roční dobu.

 

Tolik beden čaje

Tolik žoků kávy

Posílá jí bílý tuan

Každý týden z Jávy.

 

Tolik pytlů cukru

Z chvějící se třtiny

Která vrhá na plantáži

Dlouhé černé stíny.

 

Tolik pytlů, beden, žoků

Všechno jedné ženě

Která snídá jeden šálek

Bílé kávy denně.

(1949)

 

Napadlo mě, jak by asi komentoval básník situaci, kterou prožíváme. Zda by napsal o tom, jak se bílý tuan dneska diví, že k němu přišlo na šálek čaje  takové množství lidí.

 M-ovci-babicka

Příspěvek byl publikován v rubrice Poesie na neděli se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

5 reakcí na S lodí jež dováží čaj a kávu

  1. pepanov napsal:

    Perfektn,í za to je tak třeba sloní palec a nebo supernovu.

    To se mi líbí

  2. jaa napsal:

    Jen mne tak napadá – učí se to ještě vůnec???? Jp nedělní chvilky poezie jsou už……a kdoví proč….

    To se mi líbí

  3. peter. napsal:

    Je to pekné a príčinná súvislosť s problémom imigrácie je tiež zrejmá.Muammar Kaddáfí mal pravdu,keď pred svojim umučením varoval Európu pred utečencami.Povedal „Pôjdu po stope svojich peňazí“.Iná vec je,že Európa mohla zaviesť protiopatrenia už na začiatku imigrantskej krízy,niekedy v r. 2013.Neurobila dodnes nič.Takže je na mieste otázka,či si migrantami zaplavenú Európu neprajú práve potomkovia tých „tuanov“.S tým,čo si v kolóniách nakradli ich predkovia,postúpili hierarchicky na takú úroveň v ľudskej spoločnosti,ktorá ich oprávňuje (ako si to sami namýšľajú) k zotročeniu celého ľudstva, európanov obzvlášť.Jedna rasa,jeden národ,jedno náboženstvo,jedna farba kože a IQ okolo 90.
    V januári t.r.priplávalo už 50 tisíc migrantov,čo je viac ako o polovicu vyšší počet ako bol v januári minulého roku.S príchodom jari nás navštívi katastrofa,ktorá sa nezaobíde bez krviprelievania a násilia ako sa dnes na čt 24 vyjadril jeden postarší(nepamätám si meno)analytik.
    Ešte dávno pred tým,ako začali do Európy prichádzať imigranti,takto popísal James A.Donald cestu do otroctva : Najprv vám vezmú zbrane,potom vám vezmú majetok a potom vás prinútia pracovať,pričom sa musíte tváriť,že sa vám to páči.
    Zrušili nám armádu,rozkradli nám národný majetok a komu sa nebude páčiť čo s nami robia,tomu zničia život.Tak dlho sme si všetci hovorili,že pokiaľ nejde o život,ide o hovno, až nám ostalo už iba to hovno.A ešte sa musíme tváriť,že sa nám to páči,lebo je to lepšie ako bol ten prekliaty socializmus.

    To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.