Vzdělání a inteligence


Ač se to možná nezdá, nelze mezi tato dvě slova vkládat rovnítko. Vzdělání totiž inteligenci nezaručuje. Existuje totiž něco, čemu se kdoví proč říká přirozená inteligence. A je tím míněno to, co odlišuje mezi sebou lidi s nejvýše výučním listem. Protože ne každý má dáno, aby vystudoval a důvody mohou být různé. Ale i mezi těmi nestudovanými jsou lidé, jejichž hloubka myšlenek je rovnocenná těm vzdělanějším, častokráte ji i přesahuje. Myslím, že i mezi námi se pohybuje takový člověk. Samozřejmě „tata“.  On je právě příkladem toho, že i méně vzdělaný člověk umí naprosto samostatně rozvažovat a posuzovat, i se sice po svém, ale celkem jasně vyjadřovat. Co na tom, že neumí správně zařadit i/y a s/z. Na to se nesmí koukat. Podstatné je to co vyjadřují.

Hodně se tito lidé sami podceňují. Možná, že je dobré jim to sebepodceňování nechat, jejich myšlenky tím na údernosti neztrácejí. A kolikrát jsou přitom jejich krátké projevy moudřejší něž sáhodlouhé analýzy.

A není jen tata. Určitě každý z nás má ve svém okolí někoho, kdo není závislý na seriálech, nenechává se manipulovat médii a dokáže se moudře rozhodovat bez titulů před i za jménem. Těchto lidí si važme alespoň my, když už si jich neváží jiní. Protože pro pravicové jsou obyčejnou opovržení hodnou lůzou, nalevo na ně není čas. Tam se musí chodit po kavárnách a salónech a pronášet moudra. A tito lidé to vědí stejně dobře, jako to víme my ostatní, kterým bylo dáno vzdělání vyšší a nejvyšší.

Bavor podpis

Příspěvek byl publikován v rubrice Bavorovy poznámky se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

47 reakcí na Vzdělání a inteligence

  1. Petr napsal:

    Bez adresování na kohokoli s Vámi souhlasím. Až na poslední odstavec. Myslím, že přehnaně generalizujete.
    Já se, přiznám, že hrdě, považuji za pravicově smýšlejícího a pokud někým pohrdám, tak jen v tom případě, že, mám-li adresovat na blogosféru, nedokáže položit protiargument, a v jiných oblastech pak dle aktuální situace. Nikdy to ale není pro nízkou úroveň vzdělání. Nikdy tomu tak ani nebylo a dá bůh, že ani nebude. A nevím ani o nikom ve svém okolí, kdo by se takovým způsobem choval.

    To se mi líbí

  2. Slim napsal:

    Kavárny a salóny? Hm, to je hodně romantická představa!
    V Čechách je symbolem takové moudrosti často Babička (možná dnes už prababička). Osoba ještě neškolená (nebyly peníze), ale přirozeně inteligentní a vzdělání si vážící.
    Stejná postava se mimochodem vyskytuje u Balzaca, v krásné povídce Mše ateistova (pokud někdo víte, ve které knize jeho sebraných spisů se vyskytuje napovězte mi, prosím. Nemohu ji najít.). Veřejný posluha, který ze svého mála pomáhá vystudovat pozdějšímu slavnému chirurgu Despleinovi.

    Zrovna tata nepatří k těm, co se podceňují nebo se bojí vystoupit, tady jsou to spíš mnohé ženy.

    To se mi líbí

    • Občan napsal:

      On to je román 🙂

      Sebeúcta je přesně to, co současný režim u „poddaných“ moc nerad vidí. A snaží se to potírat všemi dostupnými personalistickými metodami; bohužel dost úspěšně.

      Znal jsem majitele malé „podlahářské“ firmy, který jen tak pro radost četl francouzsky a latinsky psané filosofické spisy. Občas jsme nad flekem na koberci vedli takové disputace, že jsem končil coby pokorně naslouchající monomolekulární vrstva reagující na světlo 😀 (naslouchal jsem mu rád, protože i hodně těžká témata uměl pojednat s humorem) Myslím, že i pan profesor Machovec by s ním měl dost práce.

      Tata se občas podceňuje a přitom vůbec nemá proč. Toho kobercového kolegu mi svou moudrostí a inteligencí, s níž vede své postřehy, dost připomíná.
      Jenže – kdo mu chce rozumět, čte pořádně a rozumí. Kdo nechce, neporozumí nikdy.

      To se mi líbí

    • Bavor V. napsal:

      Slime, tata je použit jako příklad, protože jej všichni znají. Nemůžu uvádět někoho z mého okolí, když by nikdo nepochopil o co jde. Kromě toho, tata se skutečně podceňuje zvláště v vztahu k vlkovi. Proto jsem uváděl i to, že jeho kratší vyjádření jsou mnohem údernější než vlkovy sáhodlouhé analýzy.

      To se mi líbí

      • K-k. napsal:

        Naprostý souhlas. Taty si velmi vážím – on je to, čemu se říká „zdravý selský rozum“. Vlkovy názory a dění u něj, především jeho preventivní zdupávání možných názorových odpůrců nemám vůbec chuť komentovat.

        To se mi líbí

      • Slim napsal:

        Ale jo, to jsem ani nechtěl zpochybňovat.
        Myslím, že to byl tata, komu jsem tady jednou sám napsal něco jako „jste lepší než vlk, tak už se s tím smiřte“.
        On je ovšem dost chytrej na to, aby želel některých vlkových vlastností, které sám nemá, takže ho o tom nepřesvědčíme.

        To se mi líbí

  3. Bavor V. napsal:


    dnes uplynulo 96 let od narození

    To se mi líbí

  4. Petr Pelikán napsal:

    Bavore, souhlasím s Vámi. Mezi vzděláním a inteligencí nelze vlkádat rovnítko. Vzdělání není zárukou inteligence, stejně jako inteligence není zárukou vzdělání.

    Inteligence je lidská schopnost s genetickou dispozicí. Schopnost chápat vztahy a souvislosti, řešit problémy, přispůsobit se novým podmínkám či na ně reagovat. Schopnost, kterou lze rozvíjet. A záleží na jednotlivci, zda své genetické dispozice využije, zda ji rozvije, nebo ne.

    Vzdělání jsou posbíráné vědomosti a znalosti. Nejsou ale zárukou inteligence. Vzděláním člověk není inteligentní. Záleží na tom, zda je schopen pochopit a uplatnit u získaných vědomostí a znalostí vztahy a souvislosti.

    Není podstatné a rozhodující, zda je jeden inteligentnější než druhý. Podstatné je, jestli jednotlivec svého daru inteligence využívá.

    Už proto by bylo přinejmenším pošetilé, Tátou pohrdat, poukazovat na jeho nižší vzdělání. Je lepší mít „zdravý selský rozum“ a používat ho, než bezmezné vzdělání bez schopnosti ho správně využít.

    To se mi líbí

    • Bavor V. napsal:

      Ale to nebylo primárně o tatovi. Tata je jen mustr.

      To se mi líbí

      • Petr Pelikán napsal:

        Bavore, vím že to nebylo primárně o Tátovi. To jsem pochopil. Jen jsem se Vašeho „mustru“ přidržel, považoval jsem to za důležité, protože si Táty i přes rozdílnost názoru vážím. Píše upřímně, stylem: „Jak mu huba padla.“. To je mi sympatické.

        To se mi líbí

        • Anonymní napsal:

          Poslyšte, pane Pelikáne, začínáte být obtížný. Zdržte se na pár dní svých mouder, nebo si požádejte o znovupřijeteí na kosu. Třeba vás vezmou. 🙂

          To se mi líbí

          • Červ napsal:

            Rád bych připoměl slova pana Vericha o srážce s blbcem.
            Navrhuji nediskutovat s kafemlejnky.

            To se mi líbí

            • Červ napsal:

              Koukám na sebe jak JoJo – echt červ.
              Prosím pana Bavora o zabanování. Je to v tomto týdnu druhý příspěvek, který zneužil moji identitu (před tím u Vlka).
              PS .. i když s tím Werichem bych i souhlasil…

              To se mi líbí

          • Petr Pelikán napsal:

            Anonymní, Vaše písemná žádost byla na základě nedostatečné identifikace žadatele zamítnuta.

            To se mi líbí

  5. Cech napsal:

    Nevím ale dle mého mínění(zde se prosím vyjadřuji proti právě probíhající šabloně masmediální manipulace) , není možné na téma inteligence rozvijet jakékoli úvahy zdali je inteligence pravicová či levicová, protože Inteligence, tak nějak učeně z lat. inter-legere – > rozlišovat, poznávat, chápat,tedy je to rozumová schopnost řešit nově vzniklé nebo obtížné situace, učit se ze zkušeností či se přizpůsobit novým okolnostem.
    Zde prosím je nutné si uvědomit, že se jedná o definici objektivní reality tj. nepodléhající jakémukoliv společenskému zřízení,právě úřadující vládě atd..
    Ona ta samotná inteligence je podmíněna schopností správného určení podstatných souvislostí a vztahů, pomocí nichž vzniká naše schopnost řešit nové problémy a orientovat se v nastalých situacích.

    To co se snaží H10T využít a také beze zbytku využívá, je objektivní a naprosto doložená pravda,že inteligence je geneticky podmíněná.

    Inteligenci jako takovou ovšem můžeme rozvíjet získáváním zkušeností a procvičováním modelových situací aj..
    No a já vím, co by následovalo za otázky a proto prosím je tu sám pan velký William Luis Stern a jeho výpočet z roku 1912:
    IQ = (Mentální(věk)/Chronologický(Věk))* 100
    Právě William Luis Stern, který se podílel na testech army alfa a army beta, používaných pro výběr důstojníků během první světové války,má ten © na většinu současných měření.
    Po pravdě řečeno já si myslím, že tak nějak obstojně to umíme měřit do 150 – 160, potom je to již diskutabilní, ale to je prosím jen můj názor.
    Proto vykonstruované sociologické studie, které vychází z toho, že stoupenci pravicových stran jsou spíše majetnější, vzdělanější a úspěšnější – > inteligentnější tak to je pouze šablona masmediální manipulace.
    Pokud se nebude provádět cílená genetická manipulace ve prospěch právě oněch H10T , tedy pokud nebude možné použít genetického architekta na stanovení inteligence potomka, samozřejmě že za více jak slušný peníz, tak po tu dobu je a bude tvrzení, že H10T a jejich voliči jsou inteligentnější než zbytek populace pouhou fikcí.

    To se mi líbí

  6. cobolik pacholik napsal:

    poznanie,chtic vediet u kazdej holoty s desat tituls,ci len u dlazdica ulic moze byt rovnake,zalezi na danej holote,ale uz je bohovy rozdiel v kuku na ten zasrany svet a zivot v nom.
    ja na smrt nenavidim ten drist pravy ci lavy,docista mi pripada jak od politruka,bo tych maju jak lavy,tak pravy a ty pravy maju tych politrukov casom este lepsich,ako som zazil tych lavych ,u mna holoty rozhoduje charakter a cit,to nevyvazi ani desat titulov,ani najlepsi majster na svete v kladeni dlazdenych kostek.
    buransky znamena poznanie a prebohovy kuk spojeny s charakterom a citom ani u pravych,ani lavych politrukov nebude znamenat nic,bo jedny aj druhy maju strupy na mozgu pre svoju ideologiu bud zasraneho zlateho prachu,aneb srpu a kladiva.
    PS.bavor five,nejak som tu nesurfoval bo neviem,len tu letmo zaletim a paci sa mi ten tvoj koridor z pohladu mojho titulu Udr.v strakonicich som nikdy nebol,ale aj v tej riti,kde zijem jeden taky buran co by som za boha nepovedal,vedel,ze tam delali motorky svetovej kalsy.

    To se mi líbí

    • Lex napsal:

      Ahoj, čobolíku!
      To to trvalo, než sis našel cestu mezi – podle Alexe z Kosy – plačky (anebo už jsi tu byl a nevšiml jsem si?). Myslím si, že ty jsi druhý takový tata. Navíc se schopností kouzelně formulovat, a to tak, že i při slovech jinak nepublikovatelných, na tvých větách není nic vulgárního.
      Tak tě pozdravuju tam za „tu velkú mláku“. Jsem rád, že jsem tě zas jednou „viděl“.
      Určitě se ozve i Bavor, nejsi přehlédnutelný.

      To se mi líbí

      • Občan napsal:

        Čobolda se tu už mihnul a to mihutí jsem zaznamenal s velkým potěšením. Takže doufám, že jeho průlety budou častější.

        To se mi líbí

        • cobolik pacholik napsal:

          nazdar obcan zvany citizen
          je jasne jak facka,ze ty si tiez one of the best a nema,aby som pri mihani sa necital tvoje dristy,tak,ako mena nad tebou.
          je potesenim tiez pre mna burana,ze budem mohol citat vase kuky,ktore hlavne,ze mi pasuju,vyrabaju v cloveku chtic dumat a toto drsitanie tu,ktore mi spestruje kratke chvile prervy v tej zasranej robote a hlavne si dristam s mojimi ludmi s ktorymy mam spojenie od hovniara a nic na tom nezmenil ani ten moj kouzelny zivot v riti,

          To se mi líbí

      • cobolik pacholik napsal:

        nazdar lex
        som rad,ze sme v kontakt a mozem citat tvoje dristy,bo ty si one of the best a ja moje prizemne vyjadrovanie to moj styl dlazdica,ktoreho som niekedy ciganmy z mexico robil,tu kouzelnost mam z mojho kouzelneho zivota z ktoreho som sa niekedy malem posral,nech je,ako chce fajne ze ta vidim a tesim sa na tvoje bohove dristy.

        To se mi líbí

    • Bavor V. napsal:

      Ano, dělali. Jenže to zarazil už Husák. To nemá s momentální situací nic společného. Přitom značka ČZ, zvaná číza, to bejvávalo něco.

      To se mi líbí

  7. Občan napsal:

    Vzdělání, resp. vzdělávací soustava, by mělo být jen způsobem jak prubnout na co kdo asi tak má.
    Proto jsem toho názoru, že VŠECHNY stupně vzdělání by měly být dostupné těm, o nichž je v průběhu nižších stupňů zjištěno, že na to mají. BEZ ohledu na jejich kapsu, politickou orientaci a sociální původ.
    Ale…
    Zároveň MUSÍ existovat provázanost vzdělávací soustavy a pracovních příležitostí. Tak, jako tomu bylo před plyšákem.
    Protože…
    Pak by se nemělo stát, že tu budeme mít 38 000 nezaměstnaných čerstvých absolventů OU, SŠ a VŠ, kteří v podstatě nemají šanci nějak začít svou dospělost.

    A pochopitelně by bylo žádoucí, aby VŠECHNY nižší stupně vzd. s. poskytovaly široký „obecný rozhled“, protože to a jenom to umožní všem učitelům i žákům zjistit a rozvinout ty části jejich inteligence, které za ten rozvoj stojí. Vůbec by v té souvislosti nebylo na škodu prodloužit ZŠ na 10 let a SŠ na 5 let a snížit počet žáků ve třídách; právě proto, aby bylo dost prostoru na zjištění oněch stěžejních intelektuálních okruhů jednotlivých žáků a studentů.

    Důkazem funkčnosti „klasické formy školy“ jsou právě ti moudří lidé, jimž se sice nedostalo akademického titulu, ale jinak svým rozhledem a myšlenkovými pochody leckterého akademika s přehledem strčí do kapsy.

    To se mi líbí

  8. tata napsal:

    Vážení

    protože sem byl použit jako mustr sdržím se komentáře,jen jedno musím poděkovat že mě tolik lidí bere jaký sem to potěší né že né

    To se mi líbí

  9. tata napsal:

    PROBOHA za co se omlouváte,vždit jste mě vychválili až sem se stiděl,ale jak sem napsal člověk je tvor ješitný pochvala vždy potěší,ono je duležité u selského rozumu a nejen u něj vědět své hranice,to bohužel v dnešní době neplatí,viz ministři i chytrý člověk by měl být soudný a přijmout jen na co stačím,víte neumět gramatiku je každopádně ostuda a lenost stím něco dělat ale u dělnasa se dá přimhouřit oko ale kdybych se stímto chtěl někam cpát byl bych směšný,a to platí i o chytrych lidech vědět své hranice,hlavně myt zpětnou vazbu a to bohužel čím víše na žebříčku tím min připouští tu zpětnou vazbu,a zde je pravě dobry ten selský rozum,ale nedá se přecenovat v určitych situacich musíte myt nastudováno………takže ani nepodcenovat ale ani nepřecenovat.

    navíc nikdy bych se neurazil ani kdyby to byla adresná kritika,naopak rád sem když mě někdo upozorní………..já tomu říkám červená kontrolka tu by člověk neměl ignorovat,dokázal sem se omluvit i JARPOROVI když mě v něčem přesvedčil že sem to špatně pochopil

    To se mi líbí

    • zdenekb napsal:

      (Opět) zlatá slova, tato. Znát svoje hranice, to je asi pravý znak zdravého rozumu.

      To se mi líbí

      • Miluše napsal:

        Tato, umíte přijmout kritiku a umíte se omluvit a to je hodně cenné. Zůstaňte takový. Můj otec říkával, že „pozornost a soudnost jsou dvě třetiny inteligence“. Nevím, kde tohle moudro vzal, ale já si ho pamatuji celý život a často jsem mu dávala za pravdu. Umět odhadnout na co stačím, umět se vcítit do druhého člověka a umět naslouchat. Ta třetí část, která by měla tvořit inteligentního člověka, to jsou měly vědomosti. Ale jak známo, titul a absolvování jakékoliv školy, inteligentního člověka neudělá. (Viz jeden náš známý poslanec za ODS, absolvent právnické fakulty v Plzni). 🙂

        To se mi líbí

    • cobolik pacholik napsal:

      hele father
      kopa slusnakov posudzuje podla pisma a tvrdeho Y,pritom ich usudok,ci vnimanie bozieho sveta na proklete nizkej urovni.
      clovek nie je jesitny,ze sa tesi z pochvaly a uznania druhych je to satisfakcia,ze pasuje druhej strane,to dolezite jak prase.\
      nakoniec,kazda holota ma svoje nejake tahy,co nebude pasovat nikomu a proc,bo kazdy nejaky,jedinecny,tak jak kazda vec okolo nas.
      tak nebud na vetvy tato z uznania druhych bo to dobre pre tvoju dusu howgh.

      To se mi líbí

  10. K-k. napsal:

    Urozený pane Bavore, toho jména pátý, právě k vašemu panství spěchá posel s dvěma vaky a ještě s nějakými drobnostmi, jen tak, pro vaše potěšení…

    To se mi líbí

  11. tata napsal:

    pane BAVOR a ostatní

    nedá mi to a upozornit co úzce souvisí s tímto tématem,nedělám to z ješitnosti že ten pán,JEZEVEC, se otřel o mě na to sem imunní a navíc sem si vědom této kaňky na mém psaní.

    ALE PROČ to píši neboť pod tímto blogem nám poskytl dotyčný pán přesně názornou ukázku toho rozdílu co se zde píše…………..http://vlkovobloguje.wordpress.com/2013/04/27/zona-zlocinu-a-co-takhle-zona-cire-hlouposti-nebo-treba-vrchol-servility-ci-snad/

    3 a 2 příspěvek od konce

    To se mi líbí

    • Bavor V. napsal:

      Jó tato, co si budeme povídat. Komu není shůry dáno… 😉
      jen mne mrzí, že používá jako nick tak inteligentní zvíře a sám má v mozku asi jen ty piliny.

      To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.