Galerie Kisza II – aneb procházka po hradbách


 Dnes vás pozvu na prohlídku druhé části Galerie Kisza – k sochám, které jsou rozmístěné na městských hradbách. Soch je tam mnohem víc, ale zatím se budu věnovat jen těm od Herberta Kiszy.

Kadaňský hrad byl založen někdy kolem poloviny 13.století jako královský strážní hrad na skále nad řekou v těsné blízkosti města – postupně se jeho území s městem spojilo – je ale zajímavé, že byl ohrazen i proti městu (jak prokázal archeologický výzkum.) Jeho osudy byly bouřlivé – požáry, válečné události, zničení a znovu obnovení – až po třicetileté válce z něj zůstaly jen trosky. Císařovna Marie Terezie rozhodla o jeho obnovení na původních základech, ovšem už ne jako hradu, ale jako kasáren. Jako kasárna sloužil až někdy do 60.let 20.století, pak zůstal prázdný a přemýšlelo se, co s ním. Když jsem přišla do Kadaně, hrad měl podobu staveniště – ovšem stavební ruch v intenzitě jednoho či dvou dědků, kteří tam občas přišli a něco udělali. Stavba století! Někdy v 80.letech, přesně nevím kdy,  byla oprava dokončena, ale pořád bylo nějak nejasné, co vlastně tam bude. Nejdřív se tam objevila restaurace, pak se tam přestěhovala městská knihovna, obřadní síň a nakonec byl ve zbytku budovy otevřen penzion pro seniory. A na nádvoří, před vstupem do knihovny se usadilo tohle:

Obr.1

Jmenuje se to „Pytlík smíchu“ – což je dost inspirativní, pokud víte, že dveře za sochou vedou do obřadní síně. Ale tohle sousedství bude nejspíš opravdu jen náhoda.

Obr.2

A pak se přejde kolem spousty soch jiných autorů až tam, kde na hradby ústí uzounká Katova ulička – a když tam člověk zvedne hlavu, uvidí tuhle dámu. Bašta, kde dáma sídlí, patří ke Kiszově zahradě. Jestli si Kisza jen tak hrál, nebo ho inspirovala socha Artemis Efeské, http://cs.wikipedia.org/wiki/Artemis_z_Efesu to opravdu netuším.

obr.3

A to už se blížíme k „hadí soše“ (ze všeho nejvíc mi připomíná pověst o Laokoonovi, bohužel zas neznám správný název). Jednou už se mi v nějakém fotopříběhu mihnula – tak dnes ji dávám pořádně.

obr.4

A podívejte se, v jak krásném prostředí je socha umístěna – tohle je pohled proti proudu Ohře, na obzoru je vidět Úhošť

obr.5

A tohle vidíte, když se podíváte od sochy z hradeb na druhou stranu, tam, kam řeka směřuje k vodní nádrži Nechranice a za ní k Žatci…

obr.6

Jistě je vám jasné, že ve městě, kde se daří takovýmhle sochám, je možné cokoliv a že i taková zemská přitažlivost má co dělat, aby tu platila. Jen pár kroků od téhle hadí sochy jsem jednou potkala kočku. Vůbec si mne nevšímala a šla po trávníku podle hradební zdi. A najednou jsem svým očím nevěřila: kočka změnila směr a místo vodorovně po trávníku šla kolmo vzhůru po zdi.

obr.7

Zdůrazňuji slovo „šla“ – protože ani v nejmenším nezměnila rychlost a rozhodně její pohyb nebyl namáhavým lezením. Ona po té zdi opravdu šla! Když vyšla nahoru, pokračovala ještě pár metrů vodorovně a za touhle větví seskočila kamsi do dvora či zahrady.

obr.8

Že by tam bydlela čarodějnice? Raději se neptám – ale od té doby vím, že na kadaňské kočky přírodní zákony neplatí. Obzvlášť, jsou-li ty kočky černé…

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

16 reakcí na Galerie Kisza II – aneb procházka po hradbách

  1. věra napsal:

    Katko, co k tomu říct? Moc pěkné a nejzajímavější je fotopříběh s kočičkou – za tou zdí musí určitě bydlet čarodějnice 🙂 …

    To se mi líbí

  2. K-k. napsal:

    Však kvůli té čarodějnické kočce jsem to roztáhla na dva díly – o to jsem vás přece nemohla ošidit! 😀

    To se mi líbí

    • Občan napsal:

      Kdo četl Pratchettovu „Nefalšovanou kočku“, má jasno. Jde o totiž buď o kočku kreslenou, nebo o kočku zločineckou 😆

      To se mi líbí

      • Občan napsal:

        Ty sochy se mi MOC líbí. Jak nemám rád baroko, tak tyhle jsou sice takové „barokní“, ale plné života a některé i vtipu. Pak kameník prostě UMÍ. Díky, paní Katy 🙂

        To se mi líbí

        • K-k. napsal:

          Umí, Občane! A to jste viděl jen zlomek jeho věcí. Já mám moc ráda i jeho grafiku. Kočku bych odhadla na zločineckou – byla opravdu nápadně nenápadná! 😀

          To se mi líbí

  3. Miluše napsal:

    Paní Katko, Váš dnešní fotopříběh, spolu s černou kočkou a krásnými sochami líčí město Kadaň jako město plné magie. Bojím se, že město Praha svoji magii v některých místech ztrácí. Tím, jak ji ničí nevkusné stánky a upoutávky. Tak přeji Kadani, aby ten vzhled byl
    nadlouho zachován. A děkuji, za umělecký dojem dávám plno hvězdiček. 🙂

    To se mi líbí

    • K-k. napsal:

      V Kadaňi ještě hadí bůžek – genius loci – sídlí. Bohužel už taky ne všude, jsou místa, kterým se vyhýbám. Prahu jsem mívala moc ráda, vyrostla jsem v ní a její tajuplnosti jsem hledávala a objevovala později i s oběma syny – doteď na to vzpomínají. Bohužel ta Praha, kterou jsem měla ráda, už neexistuje a ten nakašírovaný bazar pro turisty opravdu nemusím. Nebyla jsem tam už spoustu let a ani tam už jet nechci. Chtěla bych si uchovat tu šedomodrou zasněnou (i když trošku zašlou) Prahu mých vzpomínek…

      To se mi líbí

  4. vonrammstein napsal:

    Parádní fotky i povídání! Ten chlapíček omotanej hadama je skutečně Laokoon, taky ho tady v Plzni na sousoší máme, i se synem. Velmi působivé. Akorát tady je synek asi skovanej někde pod smyčkama. Škoda, patří tam.

    To se mi líbí

  5. moskyt napsal:

    Katko, ne že bych vás odrazoval od cesty do města, protože má být hezky, ale tady je odkaz. http://www.turistika.cz/fotogalerie/84311/socha-had-zajeti-od-herberta-kiszy-na-hradbach-v-kadani#651496 No a do města klidně vyrazte a hlavně, nezapomeňte si vzít foťák. 🙂 Na nové fotky se těší jistě celé osazenstvo páně Bavora domény.

    To se mi líbí

    • K-k. napsal:

      jojo, to je ono – já myslela tím komentářem, že v názvu není „Laokoon“. Mimochodem – autorka fotky Ivana Míchalová je snacha – teď už tedy není Míchalová… 😉

      To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.