Oprava historického Stádleckého mostu na Táborsku začne v září


aneb co zavinil kůrovec

22.7.2020, Zdroj: ČTK

Oprava památkově chráněného Stádleckého mostu na Táborsku začne letos v září. Bude stát asi 10,2 milionu korun a potrvá nejspíš do poloviny listopadu. V tiskové zprávě to oznámil Jihočeský kraj. Původně hejtmanství chtělo začít s opravami ještě do prázdnin. Rekonstrukce se ale zpozdila kvůli nedostatku potřebného dubového dřeva. Most je v havarijním stavu a nesmí po něm projíždět auta vážící více než 1,5 tuny.

Krajská rada schválila opravy historicky cenného empírového řetězového mostu už loni na podzim. Dřevěné části mostu byly napadeny dřevokaznou houbou a oprava je podle hejtmanství nutná. Původně předpokládaný termín začátku oprav však musel být asi o půl roku pozdržen, protože nebylo podle kraje možno sehnat v Česku potřebné množství dubového dřeva. Materiál na rekonstrukci nakonec hejtmanství sehnalo až v Chorvatsku.

Důvodem opoždění oprav byli paradoxně kůrovci, kteří napadají hlavně jehličnany, a ne duby. Kůrovcová kalamita totiž nutila lesníky těžit přednostně napadené dřevo, aby zabránili šíření tohoto škodlivého hmyzu. „Většina firem z kapacitních důvodů tedy jakoukoli další těžbu pozdržela nebo rovnou stopla,“ uvedl krajský radní Antonín Krák (ČSSD).

Kraj proto sháněl dřevo v řadě dalších států. Nakonec nechal dovézt duby z Chorvatska, které jsou podle radního strukturou a barvou dřeva podobné českým. „Dovoz dřeva také zčásti zkomplikovala pandemie koronaviru, kdy jsme museli čekat na úplné fungování některých zahraničních úřadů,“ doplnil Krák. Dubové dřevo už je ale nyní v jižních Čechách a podstupuje nutný proces dosoušení.

Stádlecký most je 157 metrů dlouhý a šest metrů široký. Na materiál na opravu mostu bylo potřeba velké množství stromů, přibližně 700 vzrostlých dubů. „Zvažovali jsme i provizorní řešení, tedy výměnu mostovky s použitím modřínového či smrkového řeziva. To je ovšem měkké a s výraznou obrusností. Doprava je na Stádleckém mostě intenzivní, takže životnost mostovky by se výrazně snížila. Dubové dřevo ji zajistí na desítky let,“ uvedl radní Krák.

Oprava začne až v září také proto, aby nebyla narušena turistická sezona. Během oprav bude totiž muset být zcela uzavřena silnice mezi obcemi Stádlec a Dobřejice. Doprava bude vedena po objízdných trasách.

Visutý Stádlecký most postavil v polovině 19. století český průmyslník Vojtěch Lanna. Původně stál most na jiném místě. Od roku 1848 až do roku 1960 spojoval břehy Vltavy u obce Podolsko na důležité obchodní cestě z Bavorska do Haliče. Ohrozilo ho však budování Orlické přehrady, takže musel být tento poslední empírový most ve střední Evropě rozebrán a přestěhován na nynější místo u Stádlece na řece Lužnici. Po přestěhování byl most znovuotevřen 25. května 1975.

Spolu s Karlovým mostem v Praze a Kamenným mostem v Písku patří k národním kulturním památkám. Takto památkově chráněn je od roku 1989. Jedna z posledních oprav Stádleckého mostu byla provedena v roce 2006, kdy kraj vyměnil smrkové mostovky za dubové.

Příspěvek byl publikován v rubrice Přejaté se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

11 reakcí na Oprava historického Stádleckého mostu na Táborsku začne v září

  1. strejda napsal:

    …. musel být tento poslední empírový most ve střední Evropě rozebrán a přestěhován na nynější místo u Stádlece na řece Lužnici. Po přestěhování byl most znovuotevřen 25. května 1975.
    Nemusel. Je to ukázka příkladné péče o technické památky.
    A poznámka, dubová mostovka vydržela pouhých 14 let, to opravdu není mnoho, když si připomeneme tvrzení: Dubové dřevo ji zajistí na desítky let,“ uvedl radní Krák.

    To se mi líbí

  2. Hudec napsal:

    Vida, to jsem neznal. Někdy se tam stavím podívat. Příští rok.

    To se mi líbí

  3. cobolik pacholik napsal:

    dubove drevo je dobre drevo na desiatky rokov,ale nema po tom moste jazdit tisice aut bo oni rozjebu to drevo a nie cas aby bylo jasny jo pepici u nas v kostole na tragaroch visia zvony tragare to take mocne klady,ktore som videl a o ktore nas pomaly zabilo,ked sme traja take hovna 10 rocne zacinali zvonit a ked sme chceli zvon zastavit,malem nam sisky o tie hranoly rozjebalo,bo hned ma napadlo klastor v broumove uz pred 40 rokmi kamenne schody a na nich priehlbiny od chodenia,vysmykane ,ked nebudu auta chodit po tom moste drevo tam vydrzi desiatky rokov vy starsi samy viete kolko aut jazdilo pred 40 rokmi a teraz ja len za 25 rokov a to cez nas ide europska cesta,kurva nazov a oznacenie mocne,ze siroka pre dva zaprahy toto uz nikto nepovie,mozno som odbocil,ale vsetko suvisi s mostom…

    To se mi líbí

  4. bob napsal:

    Jsem trochu na rozpacích, že doprava na mostě je intenzívní…
    Takže na jedné straně se o technickou památku staráme, že ji přemístíme….
    Na druhé straně památku přemístíme tam, kde je intenzívní doprava.
    To je jako kdyby po Karlově mostě byla normální doprava. Což mimochodem pamatuji.
    Posoudit, zda se dalo pokácet potřebné množství dubů u nás, aniž by to nebylo na úkor boje proti kůrovci, neumím.
    Přiznávám, že o památce jsem nevěděl, ale až budu poblíž, tak se pojedu podívat a projedu se po mostě.

    To se mi líbí

    • Bavor V. napsal:

      Je třeba vzít v úvahu skutečnost, že v době, kdy byl přemístěný, byla doprava mnohem slabší než dnes. Jestli se bude po opravě moci omezit, to je otázka.

      To se mi líbí

      • Bavor V. napsal:

        Původní umístění mostu bylo u Podolí na spojnici Písek-Tábor. I tam byl provoz silnější, ale ve srovnání s dneškem nepoměrně řidší. Takže jeho umístění ve Stádlci mu mělo spíše ulehčit. Ale doba se změnila a provoz houstne.

        To se mi líbí

  5. Lex napsal:

    Bobe, s „intenzitou“ dopravy po mostě bych si hlavu příliš nelámal. Myslím, že víc, než slova, řekne tenhle obrázek https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/St%C3%A1dleck%C3%BD_most%2C_ze_st%C3%A1dleck%C3%A9_strany%2C_2_auta.jpg
    Kdo chce, z obrázku vyčte kompletní informaci o tom, jak ta „intenzita“ může vypadat.

    To se mi líbí

    • bob napsal:

      👍

      To se mi líbí

    • cobolik pacholik napsal:

      hele lexi v roku 1975 to dve auta na den a dnes za 10 minut slechto fifth mensie video tam ist urobit hlavne v lete z obrazku to taka intenzita jak pekne namalovana modelka na vybehu a potom rano strasiak do maku…

      To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.