Několik zpráv ze stavařiny


Odborníci: Určitý typ konstrukce může způsobit kolapsy hal

6.12.2018, Zdroj: ČTK

U jednoho z typů předpínaných betonových vazníků, které se nacházejí v Česku ve stovkách hal, hrozí přetržení ocelových výztuží. Už dvakrát za deset let se to stalo v případě průmyslové haly v západních Čechách, v obou případech to vedlo ke zřícení střechy. Novinářům to dnes řekli zástupci České komory autorizovaných inženýrů a techniků ve výstavbě (ČKAIT). Komora osloví ministerstvo pro místní rozvoj s žádostí, aby zahájilo monitoring staveb, kterých se to týká.

Střecha haly se poprvé zhroutila před osmi lety a znovu letos. Konstrukce vznikla v 60. letech minulého století a využívá betonový vazník s ocelovým předpětím s označením SPP 6 – 18/6. Je složen ze tří kusů, které se montovaly až přímo na stavbě. „To, že při dvou kolapsech nebyly ztráty na lidských životech, je velké štěstí,“ řekl místopředseda ČKAIT Robert Špalek.

Podle Špalka byl problém s tímto dnes již nepoužívaným typem konstrukce v tom, že vyžadoval při montáži přísnou disciplínu. Při zanedbání důkladné izolace spár mezi částmi vazníku do něj časem začne zatékat, což pak vede ke korozi a ke zhroucení.

To nastává bez varování. „U této konstrukce prostě ten signál není, a jestliže dojde k takovému oslabení konstrukce, tak to zkrátka spadne,“ uvedl Špalek. I když není žádná evidence, kde všude se tento typ vazníku nachází, může podle odborníka jít o stovky staveb.

Ministerstvo pro místní rozvoj by podle ČKAIT mělo zadat místním stavebním úřadům, aby zahájily monitoring, zda se na území jejich jurisdikce podobné konstrukce nacházejí. Poté by měly upozornit jejich majitele na související rizika. Diagnostika je podle Špačka komplikovaná, protože do nosné konstrukce se nedá zasahovat. Pokud se zjistí, že se ve stavbě rizikový typ vazníku nachází, je podle něj na místě preventivní zásah, protože pravděpodobnost závady je velká.

O závadách předpínaných betonových konstrukcí se v poslední době hovoří zejména v souvislosti s mosty. Zhruba před rokem se zhroutila lávka v Troji a Praha musela v letošním roce zavřít jeden z mostů na stanici metra Vltavská, který je rovněž sestaven z montovaných kusů betonu předpjatých ocelovými výztužemi. Konstrukce z betonu s využitím ocelových výztuží jsou jinak podle odborníků i dnes ve stavebnictví běžně využívané a s moderními technologickými postupy nejsou rizikové.

Analytici: Stavebnictví táhne jak pozemní, tak inženýrská část

8.12.2018, Zdroj: ČTK

České stavebnictví táhne vzhůru pozemní i inženýrské stavitelství, které je tvořené zejména dopravní infrastrukturou. Inženýrské stavitelství těží z nutnosti vyčerpat evropské dotace, v pozemní části je poptávka hlavně po stavbě výrobních prostor. Naopak bytová výstavba zaostává. Uvedli to analytici, které dnes oslovila ČTK. Podle údajů Českého statistického úřadu stavebnictví letos do konce října vzrostlo v souhrnu o 10,1 procenta.

„Čtvrtý měsíc za sebou vykázala stavební výroba dvojciferný meziroční růst. Vzhledem k tomu, že toto období koresponduje s hlavní stavební sezonou roku, odrazí se poslední silné měsíce v solidním celoročním růstu v odvětví. Ten se může přiblížit deseti procentům,“ uvedl hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Podle analytika ČSOB Petra Dufka pomáhají odvětví soukromé i veřejné zakázky. „Proti tomu bytová výstavba, jak se zdá, má to nejlepší v současném cyklu asi už za sebou. Ani říjen tak nenaznačuje, že by se časem dostalo na trh více nových bytů, což ostatně už více než půl roku pravidelně naznačují nová stavební povolení u bytových projektů,“ podotkl.

V říjnu vydaly stavební úřady 7603 stavebních povolení, o dvě procenta méně než loni. Orientační hodnota povolených staveb klesla meziročně o 1,8 procenta na 36,3 miliardy korun. „Silný růst stavebnictví může pokračovat i v dalších měsících, nicméně vývoj nových zakázek prozatím nenaznačuje, že bychom se mohli dočkat podobných výsledků i v příštím roce,“ dodal Dufek.

Ekonomka Komerční banky Jana Steckerová míní, že inženýrské i pozemní stavitelství nemají důvod k výraznějšímu zpomalování růstu. „Pozemnímu stavitelství hraje do karet stále vysoká poptávka po výstavbě nových výrobních prostor, kterou má sektor z kapacitních důvodů problém uspokojit,“ uvedla. „Za celý letošní rok by stavební výroba měla podle naší prognózy přidat 11 procent. Příští rok jí však nedostatek výrobních kapacit neumožní takovýto výsledek zopakovat. Podle našeho odhadu její výstup zpomalí na 3,4 procenta,“ dodala.

Podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy je jedním z důsledků oživení stavebnictví růst cen stavebních prací. „Ty podle posledních dostupných údajů dále zrychlily své meziroční růstové tempo. V průměru v letošním roce meziročně stoupají nejvýrazněji od roku 2008. Tehdy rostly za celý rok o 4,5 procenta, letos zatím o tři procenta. Ve zbývajících měsících roku však tento celoroční růst zesílí,“ uvedl.

Stavební práce podle něj zdražují podobně jako ceny průmyslu kvůli růstu mezd a růstu cen energií. „Nezanedbatelnou roli hraje také nedostatek některých stavebních materiálů a z něho plynoucí tlak na růst cen,“ dodal Kovanda.

Fikci souhlasu ve stavebním řízení projedná vláda v lednu

13.12.2018, Zdroj: ČTK

Fikci souhlasu při stavebním řízení, která by měla přípravu staveb zrychlit, vláda projedná v lednu. Na konferenci Žofínské fórum to uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO). Zásada by pak v ideálním případě mohla platit od září 2019, dodala. Fikce souhlasu stanoví, že úředníci by měli mít při stavebním řízení na vyjádření 60 dní. Pokud by se do té doby nevyjádřili, znamenalo by to automatický souhlas.

„Fikce souhlasu už je připravena, je v meziresortním řízení. Je součástí zákona o urychlení výstavby. Předpokládáme, že v lednu půjde na vládu, a pak bude klasické legislativní kolečku. V ideálním případě by mohla platit od září,“ uvedla Dostálová.

Podle návrhu MMR budou mít úředníci na vyjádření 60 dní. „Není možné, aby se třeba hygiena vyjadřovala dva roky, jiné úřady třeba dalšího tři čtvrtě roku a podobně. Pokud se úřad ve stanovené lhůtě nevyjádří, má se za to, že souhlasí,“ řekla už dříve Dostálová.

Na dnešním kulatém stolu Žofínského fóra ale uvedla náměstkyně MMR Marcela Pavlová, že zavedení fikce souhlasu v připomínkovém řízení odmítla ministerstva vnitra, zemědělství, životního prostředí, kultury a školství. Proti jsou také kraje, Nejvyšší správní soud a připomínky mají ministerstvo průmyslu a obchodu, spravedlnosti, Svaz průmyslu a dopravy a Svaz měst a obcí. MMR se přes odpor pokusí úpravu prosadit. „Věřím tomu, že to dobře dopadne, protože pokud by to nemělo dobře dopadnout, tak těm investorům moc, respektive vůbec nepomůžeme,“ řekla Pavlová.

Liknavost úřadů a nezávazné lhůty jsou podle většiny stavařů, investorů i odborníků jednou z hlavních příčin neúměrné délky stavebního řízení. Podle loňských údajů Světové banky bylo Česko ve vyřizování stavebního povolení na 127. místě ze 185 porovnávaných zemí. Na zahájení větších developerských projektů se v některých případech čeká až deset let.

Od začátku letošního roku v Česku platí novela stavebního zákona, která má za cíl zjednodušit a zrychlit povolovací řízení. Ministerstvo pro místní rozvoj ale pracuje na přípravě nového stavebního zákona. „Naší ambicí je jeden úřad, jedno razítko, jedno povolení,“ sdělila ministryně. Podle ní bude třeba změnit 89 souvisejících zákonů.

Podle údajů developerské firmy Ekospol musí investor před žádostí o územní rozhodnutí získat 60 razítek. „Úřady navíc nedodržují lhůtu a vydání rozhodnutí zdržují dlouhé měsíce,“ dodal generální ředitel Ekospolu Evžen Korec.

Objem veřejných stavebních zakázek do prosince stoupl o 54%

11.12.2018, Zdroj: ČTK

Veřejní investoři v Česku zadali do konce listopadu stavebním firmám 5260 zakázek za 182,5 miliardy korun. Jejich hodnota meziročně vzrostla o 54,1 procenta, počet stoupl o 4,3 procenta. Největším zadavatelem bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), největší objem zakázek získal Metrostav. Hodnota nově vypsaných zakázek vzrostla o 28,3 procenta. Vyplývá to z údajů společnosti IS.

Hodnota zadaných zakázek na pozemní stavby meziročně vzrostla o 62 procent na 56 miliard korun. Na inženýrské stavby, tvořené hlavně dopravní infrastrukturou, se hodnota zakázek zvýšila o polovinu na 126,5 miliardy korun. Necelá polovina zadaných zakázek byla spolufinancovaná z evropských dotací. Průměrná velikost zakázky byla 34,7 milionu korun, meziročně o 35 procent více.

Miliardu korun překročilo od začátku roku 18 zakázek, v listopadu přibyly dvě. Největší byla modernizace trati Sudoměřice – Votice za 5,3 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ji zadala firmě OHL ŽS. Druhou největší zakázkou byla optimalizace traťového úseku Praha-Hostivař – Praha hlavní nádraží za 4,22 miliardy korun. SŽDC ji zadala sdružení firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ. Třetí byla stavba úseku dálnice D35 mezi Časy a Ostrovem za 3,91 miliardy korun. Zakázku zadalo ŘSD sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky stavební.

Loni veřejná správa zadala 14 miliardových zakázek za 21,5 miliardy korun. Letošních 18 zakázek má hodnotu 38,6 miliardy korun.

Největší objem zakázek zadaných do konce listopadu patřil Metrostavu, který získal zakázky za pět miliard korun. U dalších tendrů za 19,6 miliardy korun bude mít podíl díky účasti ve sdružení s jinými firmami.

„Hodnota zadaných zakázek roste i v důsledku růstu nabídkových cen. Ceny v soutěžích dosáhly do konce listopadu v průměru 98,1 procenta úrovně cen předpokládaných. U zakázek na pozemní stavby je již převýšily v průměru o 2,3 procenta, u zakázek na inženýrské stavby byly o 4,5 procenta nižší,“ uvedl analytik stavebního trhu společnosti IS Ivan Vrhel. Za celý loňský rok byla cena zadaných zakázek proti rozpočtu projektantů nižší o 18 procent.

Největším zadavatelem bylo v prvních deseti měsících ŘSD, které zadalo 499 zakázek za 33,2 miliardy korun.

Hodnota nově vypsaných zakázek do konce října meziročně vzrostla o 28,3 procenta na 137 miliard korun. Objem zakázek v pozemním stavitelství meziročně vzrostl o 50 procent, v inženýrském stavitelství o 12 procent.

„Rostoucí stavební poptávka v soukromém sektoru se začíná negativně projevovat poklesem zájmu stavebních společností o vypisované stavební zakázky zejména v pozemním stavitelství, které vede k rušení vypsaných zadávacích řízení. To se může stát limitujícím faktorem realizace stavebních investic veřejného sektoru zejména v pozemním stavitelství,“ doplnil Vrhel.

Veřejné zakázky měly loni na celkových tržbách stavebních firem podle Českého statistického úřadu 32,6 procenta, což bylo nejméně od roku 1996. Naopak nejvíce to bylo v roce 2002 (55,1 procenta).

Podle ČSÚ do konce října stavebnictví meziročně vzrostlo o 10,1 procenta. Pozemní stavitelství stouplo o 10,4 procenta, inženýrské o 9,5 procenta. Loni stavebnictví celkově vzrostlo o 3,3 procenta.

Meziroční růst zadaných veřejných zakázek stavebním firmám ke konci měsíce:

Měsíc Meziroční růst (v pct)
Leden 67,0
Únor 53,0
Březen 76,0
Duben 73,4
Květen 82,0
Červen 75,6
Červenec 61,5
Srpen 55,7
Září 53,8
Říjen 54,1
Listopad 54,1

Zdroj: IS

Stát testuje nové metody dopravních zakázek, chce omezit zdržení

10.12.2018, Zdroj: ČTK

Stát hledá a testuje nové metody výběru zhotovitelů dopravních staveb ve veřejných soutěžích. Nové metody by měly především zkvalitnit průběh projektů a omezit tak případy, kdy v soutěžích vítězí firmy často jen na základě nejlacinější ceny. Pilotním projektem, ve kterém bude metoda použita, je studie trati mezi Přerovem a Ostravou. ČTK to sdělila mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Výběr na základě nejnižší ceny vede podle odborné veřejnosti k problémům při realizaci, konečná cena se navíc často zvyšuje.

Nové metody výběru vítězů ve veřejných zakázkách by tak mohly předejít situacím, kdy v soutěžích vítězí uchazeči, kteří nabídli nejnižší cenu, ovšem při samotné realizaci pak vznikají problémy v podobě zdržení nebo víceprací.

Poslanec Martin Kolovratník (ANO) uvedl, že důraz na cenu je často na úkor kvality. „Klasickým příkladem jsou nabídky cen stavebních prací, které bývají velmi často silně podhodnocené, ale nakonec se velmi prodraží z hlediska nevyhnutelných víceprací,“ řekl na nedávné konferenci Asociace pro rozvoj infrastruktury, které se zakázkám věnovala.

Ministerstvo proto začalo uvažovat o větším využití metody Best value, což je koncept založený na výběru dodavatele podle nejlepšího poměru kvality a ceny, kdy zadavatel posuzuje, jakou hodnotu dostane za vynaložené prostředky. Větší důraz je tak kladen na samotného uchazeče a kvalitu jeho projektu.

Jako pilotní projekt pro otestování nové metody pro výběr zhotovitele resort dopravy zvolil studii železniční trati Přerov-Ostrava. Zadavatelem zakázky je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ministerstvo chce na projektu vyhodnotit výhody metody a podle výsledků následně rozhodnout o jejím dalším využití.

„Metodu Best Value u veřejných zakázek úspěšně používají v Nizozemsku a dalších státech Evropy. Její využití přilákalo řadu zkušených dodavatelů, kteří by z pohledu kritéria zohledňujícího pouze nejnižší nabídkovou cenu dříve neměli šanci. Důsledkem výběru kvalitních dodavatelů se příprava projektů urychlila a také se snížily vícepráce,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Silničáři se aktuálně potýkají s problémy na opravovaném úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde má stavba velké zpoždění. Dělníci kvůli tomu musí s pracemi pokračovat i během prosince, kdy podle původních plánů měly být opravy přerušeny až do jara. Zakázku za 1,75 miliardy korun provádí sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali a české stavební společnosti Geosan Group. V konsorciu dříve bylo také kazašské SP Sine Midas Stroy, které však podle ministra již ve stavbě nepokračuje.

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Stavebnictví se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

34 reakcí na Několik zpráv ze stavařiny

  1. strejda napsal:

    Kdyby tento článek vyšel v roce 1998, bylo by dost pozdě. Víc se k tomu dodat nedá.
    A ještě k Fikci souhlasu. Pokud se tak stane, bude to katastrofa za kterou zase nikdo nebude vinen a napravovat se bude za miliardy po celé roky, pokud náprava bude možná.
    Proč?
    Není nic jednoduššího levným zásahem v našem korupčním prostředí, pozdržet vyjádření. Pak ovšem v žádosti může být cokoli, třeba zbourání Karlštejna.
    Řešením je podmínit funkční způsobilost úředníků dodržením termínů.
    Je to jednoduché a prosté a proto k tomu nikdy nemůže dojít. Právníci by nám časem pomřeli.
    Takto se pokusil starý lotr Krejčíř získat miliardy. Dal nějaké falešné pohledávky a uplatil jednu husu v kanceláři, která soudní obsílku stopila. Organizace se proto neodvolala a měla platit. ZÁKON JE ZÁKON. Nějak se tomu podařilo zabránit. Podrobnosti si každá najde na netu sám.

    To se mi líbí

    • oh napsal:

      No jo, místo závazných termínů na vyjádření jednotlivých úřadů a prohánění úřednictva, aby ty termíny (klidně pod hrozbou sankcí) dodržovalo, raději vymyslíme kravinu typu fikce souhlasu.
      Možná nakonec opravdu zbouráme Karlštejn na základě fiktivního souhlasu s fiktivně účastníkům řízení doručeným lejstrem. Každý odbor každého ministerstva, který vymyslí nějakou „zjednodušující fikci“ úkonu by podle mě měl být rozpuštěn (a vypuštěn). 😀
      Kdybych já do projektů navrhoval nějaká „fiktivní zabezpečení“ , hodili by na mě síť a prohlásili za blázna. A měli by pravdu. 😀

      To se mi líbí

  2. jaa napsal:

    Chá, chá, chá, to je poprasku s nějakými halami. Tož spadnou no a co pojišťovna to zaplatí a budou se stavět nové a stavaři zase budou mít práci. Když se do údržby nedala za čtvrtstoletí ani koruna, co by chtěli. Modrovtačí a 4% „odborníci“, své maxi platy dostali tak co. . Sranda bude, až začnou a myslím, že už to dlouho trvat nebude – mosty. To teprve bude tóčo. Vzpomínám jak Pošvářová před 4nebo 5 lety na to upozorňovala, a protože byla neústupná a chtěla udělat seznam a klasifikaci všech mostů a následných oprav – tak ji její, následně taky krátkodobá šéfka vyrazila…… po zvláštní dohodě s jiným šéfem. Taky šetřili peníze na své platy … tak co jsou proti tomu semtam nějaké= haly….
    Dobrou noc

    To se mi líbí

  3. blbíš napsal:

    Stařec má splín, a neb, jak v kufru auta hledá žlutou vestu.

    Nemám na Babiše furt žádnej významnej názor, kdyby to nebylo tak vážný, řekl bych, že mi je ukradenej! Už dávno mě nevzrušuje ani jeho STBáctví ani partaj, neb tuším jak to chodilo mezi STB & zahraničním obchodem a jaká byla úloha „ekonomický“ STB, s kterou každej vyjíždějící zaměstnanec zahraničních obchodů se musel nějak smočit (neplést s STB, která „pracovala“ na „vnitřním nepříteli“!). Jedno vím určitě, Babiš je neuvěřitelnej kokot, protože lézt do politiky s takovým majetkem se prostě nesmí. Se moc divím, že nepochopil, že mu bylo umožněno se vypracovat tam kde je POUZE proto, aby vodil jiný loutky a už vůbec né proto, aby něco z vlastní vůle měnil! Prostě pitomec na entou, kterej nepochopil a neodhadl sílu tlup, co vod rozjetýho pravdoláskovýho semiše za hlasitýho neskrývanýho mlaskání vožíraj mou vlast na běl kostí.

    Jenže si dávám otázku, která mi už dlouhý měsíce jeho „panování“ nedá klidu. “Kurva, vydržel bys to, co na něj ty tlupy každej den vymejšlej a ještě k tomu makat s takovým nasazením? “ (alespoň se to o něm říká!). Víte, přátelé, věřte mi, vono je moc lehký bourat, ale ti proti němu stojící darmošlapové nemaj ani potuchy, kam to ženou a co postavit místo něho! Naprosto jasno ale maj jejich loutkovodiči, nikoli ta zrádná pátá kolona, co Andyho na veřejnosti drží pod krkem. A já to vidím tak, že Babišovo věřitelé (prej jich je cca za 35 miliard na stole) tohle asi neustojí a ztratí nerva a jestli nevezmou rozum do hrsti (a oni nevezmou, protože jde jen a pouze o byznys), tak pošlou Andyho do kopru. Už vidím naše vona či Hudce, jak mávaj rukou, že jako dobře mu tak prevítovi, ale já vidím ty vonem kdysi popisovaný mámy a táty vod rodin na Vysočině, kde daleko široko není možnost si vydělat ani tu Babišovu almužnu v jiných fabrikách! A tak mi řekněte, co ti rodiny závislý na Agrofertu asi tak budou dělat, až to Andy z jakýhokoliv důvodu zabalí? Vím, že ste tady u Bavora moudří a jistě si umíte představit tu následnou lavinu, kterou konec Agrofertu sebou strhne. Říká se, a já nemám důvod tomu nevěřit, že Andy daní v ČR, nikoli v daňových rájích jak to dělají ti, co na nitích vodí tu prohnilou pátou kolonu. Říkejme tý lavině třeba ještě jemně = v ý p a d k y ekonomický, zaměstnavatelský, zemědělský a vím já ještě jaký (dle toho, kam až sahaj Andovy prsty).

    Přátelé, nejde o dotace, nejde o STB, nejde o komunismus, nejde ani o Babiše ani o ty, který Andy zničil či převálcoval, protože jde o nás všechny! Ta prohnilá pátá kolona na základě svý odvěký touhy po mamonu odstraňuje překážky vedoucí k „světlým“ zítřkům, který nám už dávno jejich loutkovodiči a chlebodárci naplánovali! Ten mor, jak sem už napsal, je širokozáběrovej a metastazoval už úplně do všeho, co je (ale spíš bylo) mojí vlastí.

    A tak si dávám otázku, neměl bych Babiše při pohledu na ty pomyslný „váhy“ podržet, neb nevidím, že je na obzoru jiný „Babiš“ … nebo se výrazně mýlím?

    Island – žlutý vesty?

    To se mi líbí

  4. jaa napsal:

    trošku to tu zaplevelím a jen tak vzpomínám jak to bylo v r. 1848 a násl….
    http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zpravy/v-egypte-je-povolen-prodej-zlutych-vest-pouze-se-souhlasem-policie/

    To se mi líbí

  5. oh napsal:

    Po tachometrové smršti na STK Ťokovo Ministerstvo Debility Dopravy chystá velké změny v zákoně o vnitrozemské plavbě, údajně v reakci na evropskou směrnici 2016/1629. Spolu s novelou zákona ministerstvo novelizuje i vyhlášku o způsobilosti plavidel k provozu na vnitrozemských vodních cestách způsobem, za který by Ťokovo ministerstvo asi zasloužilo vybombardovat.
    http://ekonomicky-denik.cz/prevoznici-lodari-biji-poplach-nova-legislativa-zlikviduje-lodni-dopravu-cesku/
    „Podle námi oslovených odborníků jsou tyto změny pro českou lodní dopravu likvidační a provoz přívozů bude v České republice historií, jelikož je technicky nemožné požadavkům kladeným ve vyhlášce vyhovět. Nová právní úprava podle informací Ekonomického deníku vznikala bez jakékoliv diskuze s odbornou veřejností a dokonce i bez účasti inspekčních organizací, které jsou určeny pro vytváření této legislativy. Legislativci si tak zřejmě ani neuvědomují, jaké dopady budou mít tyto změny. O navrhovaných změnách bude dnes (12.12.2018) jednat hospodářský výbor Sněmovny a zdá se, že na jeho jednání bude rušno. jednat hospodářský výbor Sněmovny a zdá se, že na jeho jednání bude rušno.
    „Kamenem úrazu je, že byl na ministerstvu dopravy zrušen odbor vodní dopravy a byl sloučen s drážní dopravou.“

    Nová právní úprava drážních „odporníků“ na vodní dopravu přitom ruší termín převozní lodě a pokouší se na ně aplikovat pravidla pro osobní lodě, nejspíš proto, že ve zmiňované směrnici, kterou se přitom debilní dopravní ministerstvo hodlá ohánět, se nachází v článku 2 odstavec 2a, který praví doslova:
    Tato směrnice se nevztahuje na:
    a) převozní lodě;

    Tik Ťak Ťok! Tik Ťak Ťok! Tik Ťak Ťok!

    To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.