Ohře VI.


Sotva má Ohře Kadaň za sebou, je tu další most. Tentokrát železniční:

Postaven byl r. 1902, jak je ostatně řečeno i v popisku fotografie:

V poslední době prožíval tenhle most hodně těžké roky a obávám se, že těžkosti ještě neskončily. Tenhle most je, no spíš byl, na začátku železničního spojení Kadaň-Podbořany. Jenže pak se kdesi usneslo, že se tahle trať nevyplácí a začalo se omezovat a omezovat a omezovat. A tohle je současnost:

http://www.kudyznudy.cz/Aktivity-a-akce/Aktivity/Doupovska-draha.aspx

A tohle je průběh událostí – v Kadani z toho tehdy bylo veliké pozdvižení.

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_Kada%C5%88_%E2%80%93_Vil%C3%A9mov_u_Kadan%C4%9B_%E2%80%93_Ka%C5%A1tice/Kada%C5%88sk%C3%BD_Rohozec_%E2%80%93_Doupov

A nedávno jsem zase někde četla nějakou úvahu, že se tenhle most nevyplácí pro těch pár vláčků a že by se měl zbourat. No, asi se skutečně nevyplácí – ale vyplatila se likvidace téhle trati? Obávám se, že zas někdo vyhrál bitvu, ale prohrál válku. Autobusové i vlakové spoje na venkově mají i jiný význam, než jen zisk…

A Ohře teče dál, kolem Želiny, kde se musí postarat o vodu pro malou vodní elektrárnu http://www.krusnohorsky.cz/2010/11/21/mala-vodni-elektrarna-zelina/ , kterou si město Kadaň vybudovalo v prvních letech 20. století

Želinský meandr

Od tohohle jezu se vede voda pro zmíněnou elektrárničku

A putování Ohře pokračuje kolem Havraních skal směrem na Nechranice. To je jeden z jejích úkolů: naplnit vodou tohle přehradní jezero o úctyhodné ploše 1338ha

 

Ohře má totiž spoustu úkolů. Než se dostala do Kadaně, musela naplnit vodní nádrž Skalka u Chebu, zajistit vodu pro průmyslový areál Vřesová, před Sokolovem plní vodou jezero Medard, vznikající po vytěžení hnědouhelného dolu, nad Kadaní z ní odebírá vodu Podkrušnohorský přivaděč a posílá ji do průmyslových objektů na Mostecku, a vypomáhá vodou říčce Bílině. Dodává také vodu k chlazení elektrárnám Prunéřov, Tušimice a Počerady a pod Nechranickou přehradou odebírá průmyslový vodovod další vodu z Ohře a zásobuje jí jezero Most, vznikající v místě starého uhelného dolu.

Přiznám se, že nechápu, jak to Ohře všechno zvládne – že by to přece jen byl maskovaný veletok?

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

27 reakcí na Ohře VI.

  1. vonrammstein napsal:

    Naprostá pecka. Vy to tam máte hodně ráda.

    To se mi líbí

  2. Pepanov napsal:

    Tato doba je podivná,vše je podřízeno zisku. Na co dělat např. údržbu,která snižuje zisky. Ušetříí se deset tisíc i když to potom stojí statisíce. Viz pražské metro při povodni v roce 2002.

    To se mi líbí

  3. blbíš napsal:

    A jak sem včera byl sám doma a v noci naskočila opět Katčina Ohře, tak sem se vod tý její vody abych tak řekl navodnil a tak sem si vytáhl na terasu lehátko se spacákem, právě lehce dopršelo a i trochu poprvý letos zazáblo, kolem něho, blízko mých hluchých uší postavil reprobedny, na stoleček na dosah ruky termosku s horkým černým čajem a k němu lahvičku pro ještě větší zahřátí a zachumlal sem se spolu s Beethovenovou „melodií slz“

    a s těma Katčinýma slzama mý rodný Ohře a s hlavou zalomenou k tý zatažený noční obloze sem se sněním navracel opět k pramínkům těch mnou kdysi navštívených našich řek (miluju ty jejich nejvyšší toky), kdy sem tu jejich batoletí neohrabanost dokázal přehrazovat na svých toulkách svýma bosýma chodidlama a tušil sem v nich budoucí dravost, kdy sem odhadoval, zda už tohle sou budoucí řeky, nebo „jen“ těžce rozeznatelný vody pouhých místních louží, tůňek, potůčků, mokřin či pramínků po pár metrech opět mizících v zemi. No skončil sem dost pozdě, a protože mrholení přešlo do deště, šel sem spát, ale nesmírně šťasnej a odpočatej a co si budem vykládat, nebylo už co pít. Není úplně blbý žít stranou vod lidí, řekl bych.

    To se mi líbí

  4. jaa napsal:

    Mosty a mostaři – Katko díík – Profese, která asi taky mizí. Máme spousty managorů ale odborníky žádné. A když se na ty stoleté mosty podíváme – nejen výdrž a kvalitní ale i podívání na ně je nádherné. Odborníci zmizeli, noví asi nejsou, asi se to už neučí – protože nové mosty padají. Tea leda by ti staří praktici odešli někam jinam
    https://www.cestovinky.cz/clanek/nejdelsi-zaveseny-most-postavili-rusove-morem?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

    To se mi líbí

    • jaa napsal:

      seriál o mostech – by se mi líbil – byť jen místních – pře Ohři – a okolí. Protože podobných je jistě i jindě dost – byl by to takový obrázek umu a kvalitě práce našich předků
      to jen tak

      To se mi líbí

      • K-k. napsal:

        Já jsem svou zásobu mostů bohužel už vyčerpala – aůe snad tu má má v zásobě mosty i někdo jiný? Haló, slyšíte? ;é

        To se mi líbí

        • K-k. napsal:

          ále, to měl být smajlík usmívací a mrkací… 😉

          To se mi líbí

          • vonrammstein napsal:

            Slyším. Poměrně nedávno se tu v Plzni rekonstruoval most z doby Marie Terezie. Normálně přes něj jezdily auta. Kousek vedle byl most železniční. Pak se přistoupilo k rekonstrukci toho tereziánskýho, kde je dneska vstup pouze pro pěší a cyklisty a současně se stavěl novej, silniční most. A po dobu rekonstrukce byl mezi tím vším vystavěnej dočasnej pontontonovej most pro auta. Takže v jednom okamžiku koexistovaly čtyři paralelní mosty vedle sebe. v rozsahu tak svou set metrů. Moc mě to mrzí, ale nenafotil jsem. Pořád zbývají tři. Pontonovej rozebrali.

            To se mi líbí

        • rexus napsal:

          Například Alžbětin most délka mostovky asi 380 m, Sechényiův visutý most délka mostovky asi 500 m, Arpádův most délka mostovky cca 928 m, s předmostím 2000m , Zlatá brána, délka mostovky 2738 m, visutý most Mučedníků délka mostovky cca 1560 m, Duhový most, mostovka cca 798 m, Akaši Kaikjó visutý most mostovka cca 3911 m nejdelší na Zemi. Je jich spousta.Jestli jsou staré mosty tak fortelné, že vydržely dodnes, to je otázka frekvence dopravy po nich a statického a dynamického zatížení. Kdyby po nich totiž mělo od počátku přejíždět obvyklých 85 000 aut denně jako na mostě Barikádníků, včetně 20 tunových i více, asi by vydržely možná méně, než současné.Třeba jen na Nuseláku za komunismu, kdy aut byl zlomek proti dnešku, byla frekvence v roce 1986 cca 50 000 aut denně, dnes asi 127 000, dole v něm metro, to se také počítá.Navíc často pomalé popojíždění spojené s opětovným rozjižděním lehkých i velmi těžkých vozidel pak znamená, že konstrukce je mnohem více zatížena, dynamické síly při rozjíždění na mostě se jej snaží trhat, něco takového za starých časů nebývalo.
          Barrandovský asi 142 000 za den je asi ze všech mostů v republice nejzatíženější a prakticky již nelze po něm přejet bez zastovování a rozjíždění.Lahovice na tom budou za čas podobně, délka mostovky cca 2055 m, frekvence cca 51 000 aut za den v roce 2016, dnes již přes 60 000. Plánovači Lahovic si myslli, že v roce 2040 bude na něm frekvence 16 000 vozidel tak ta byla překročena již v prvním roce provozu.

          To se mi líbí

          • blbíš napsal:

            tak co jaa, ještě furt:
            Odborníci zmizeli, noví asi nejsou, asi se to už neučí – protože nové mosty padají…
            ani raději neodepisujte, protože ste úplně vedle! Mostaři patří mezi stavařema mezi šlechtu a … a právem!!!

            To se mi líbí

            • blbíš napsal:

              jaa, jen domyslete ty údaje o počtech těch rexusem daných počtech přejezdů a budete z toho mít husí kůži, když domyslíte souvislosti. Já bejt projektantem těch mostů, tak bych se v noci odkopával, to Vám jako pozemák řeknu rovnou!

              To se mi líbí

            • jaa napsal:

              no blbíši, a i pro VR -to vím, proto jsem to psala. Pár roků jsem u nich byla, I když na nestavební pozici – něco málo jsem z jejich práce díky mé zvídavosti zaregistrovala.
              Proto mne štve, to jejich upozadění a v hodně „cool“ věcí nynější ? neprofesionalita? Proč by jinak mosty, nové i opravované padaly a sesouvaly se. Někde se něco přehlídlo, vynechalo jako nepodstatné, nebo „nemoderní“.A nedá se to omlouvat „šetřením nákladů“. Kterými se mnozí rádoby managoři ohánějí. Bohužel
              No a k těm „přejezdům“ rexusovým – je divné, že nebere v úvahu tonáž – ať vlaková tak silniční. Víte – dřív jezdila auta – z poctivého a předpokládám i poctivého železa – oceli a pod- Dnes když tak koukám koldokola – samej plast a tenkej i když tvrzenej plech.. čili tonáž šla dolů. U vlaků dtto – Těžké ocelové lokomotivy a vagony jsou historii, navíc – vlaků je podstatně míň a kratších – Když si vzpomenu na ty 8-10 vagonové soupravy – a co hodina – proti minulu teď tak maximálně 4-5 a samej plast … Je to o úplně něčem jiném… aspoň si myslím.- musí to být o něčem docela jiném. Nákladní vagony dtto. A u těch aut totéž chtěla bych vědět váhový rozdíl třeba V3S – a nynějších náklaďáků — a to úplně prázdných. Takže si myslím že tonáž jen vystřídalo/nahradilo množství…

              To se mi líbí

              • jaa napsal:

                Jestli mám či nemám pravdu posuďte sami….. takhle vypadaly vagony po……
                http://www.mojebrno.jecool.net/inka–brno-dalsi-zajimavosti-nadrazni-1963.html
                a jak vypadají po srážce nyní si jistě vzpomenete na mnohá vysílání v TV.
                Mám někde detailnější fotky – ale musím je najít – v podstatě – ty vagony postavili na kola a tanky je odtáhly po svých zpět na koleje.

                To se mi líbí

              • blbíš napsal:

                i když sice nechápu, co s tím mají společnýho to co jsem pranýřoval, tedy ti vaši zmizelí odborníci a obory mostů a konstrukcí na fakultách, kde se furt učí, ale máte jistě pravdu, vzdávám to.

                To se mi líbí

          • vonrammstein napsal:

            To je vůl…

            To se mi líbí

            • blbíš napsal:

              ale no ták, vone, jaa prostě někdy jenom nedomýšlí, nic víc, ona žije jenom ve svým světě

              To se mi líbí

              • vonrammstein napsal:

                To bylo na Rexuse.

                To se mi líbí

              • blbíš napsal:

                Ale pozor, vone!!! Rexus právě tím děsivě dlouhým výčtem odpověděl jaa naprosto vyčerpávajícím způsobem. Já na tu docela (s prominutím) velice hloupou větu naší jaa bych neodpověděl líp. Laici, ale i odborníci dosud nejsou schopni dohlédnout na konec životnosti mostů z hlediska tý každodenní děsivý dopravy (výčet od rexuse byl proto na místě!!!). To je velice komplikovanej problém (výsledky budou /snad/ až za moc a moc let, až bude končit životnost těch zásadních mostů)!
                Osobně to vidím jako velice správnou reakci rexuse nad nedomyšleností oné jaainý věty.

                To se mi líbí

              • vonrammstein napsal:

                Ach jo. Snažím se být galantní a radši na jaa moc nereagovat. Verstehen?

                To se mi líbí

              • jaa napsal:

                Kdopak asi nedomýšlí?? hmm

                To se mi líbí

  5. jaa napsal:

    „Mějte dobrou náladu. Dobrá nálada vaše problémy sice nevyřeší, ale naštve tolik lidí kolem, že stojí za to si ji užít.“ Jan Werich

    To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.