Firma KALLA


Továrnička v Kovářské, na hřebenu Krušných hor. Jako značka zmizela v r. 1952, výroba se zastavila v r. 1956. Je to už dávno. Proč na ni vzpomínat? Posuďte sami:

Firma byla založena roku 1910 a vzhledem k tomu, že působila na hřebeni Krušných hor, měla dost nečekané zaměření – věnovala se zpracování mořských ryb. „Kallovka“začínala  někdy na přelomu 70. a 80. let 19. století jako malý obchod a domácí výroba nakládaných sleďů, ale v r. 1910 to již byla skutečná továrna, která krátce před I. světovou válkou zaměstnávala kolem 600 lidí. Zakladatelem firmy byl Anton Kalla a po jeho smrti firmu převzal jeho syn Julius Kalla.

Kallova továrna na dobové pohlednici (tato i další fotografie z provozu „Kallovky“ jsou převzaty z www.zanikleobceš.cz)

Výrobky této továrny slavily úspěchy – zlatou medaili získaly před I. světovou válkou např. r. 1898 na mezinárodní výstavě ve Vídni, r. 1900 na zemědělské výstavě v Praze a na průmyslové výstavě ve Vídni, v r. 1908 na jubilejní výstavě v Praze a mezinárodní výstavě ve Lvově, v r. 1910 na průmyslové výstavě v Paříži a v r. 1914 na průmyslové výstavě v Londýně. Pokud jsem měla možnost mluvit s lidmi, kteří kdysi výrobky Kalovy továrny ochutnali, tak ani po letech nešetřili chválou!

Mořské ryby dodávali obchodníci z Hamburku po železnici většinou přes vejprtský hraniční přechod. V Kovářské je pak zpracovávali na mnoho způsobů: v rosolu a marinádě, do rybích salátů nebo jako uzenáče a pečenáče.

Čištění  a marinování ryb

Udírna ryb – udících boxů měla továrna celkem 32.

Firma se zřejmě snažila, aby nebyla závislá na žádném subdodavateli a tak měla vlastní výrobu dřevěných i plechových obalů

Truhlárna firmy KALLA

Měla i vlastní octárnu, měla také tiskárnu a litografickou dílnu pro výrobu obalů. A nic nesmělo přijít nazmar. Odpad po zpracování ryb se nevyhazoval: voda, po umytí ryb se shromažďovala ve zvláštních nádobách, sbíral se z ní tuk a ten se prodával Schichtově mydlárně v Ústí n. L. (https://poznamkypanabavora.wordpress.com/2018/05/24/neco-o-osmickach/ A jako perličku zmíním 6. července kdy sedlák, řezník a uzenář Georg Schicht z Rynoltic obdržel živnostenské povolení k výrobě mýdla a založil pak svůj podnik, vyrábějící „mýdlo s jelenem“.)

Zbylá voda se využívala jako hnojivo na pole. Rybí kosti se sušily a rozemílaly na rybí moučku. Odstřižky plechu, které zbyly po výrobě konzerv, se stávaly materiálem pro výrobu hraček,

lžiček na zmrzlinu, korunkových uzávěrů na lahve, svícínků na vánoční stromky a jiných drobných výrobků, z těch úplně nejmenších odstřižků se vyráběly háčky na pověšení vánočních ozdob.

Octárna – mimochodem, octa se tu prý zpracovalo přes 20 tisíc litrů měsíčně. To číslo mi připadá až neuvěřitelné

V r. 1921 v důsledku poválečné krize poklesl počet zaměstnanců firmy KALLA v Kovářské na pouhých 200 lidí – ovšem v témže roce firma otevřela pobočku v Bohumíně a v rumunském Temešváru.

Po květnu 1945 byla do továrny, kde tehdy pracovalo asi 240 lidé, dosazena národní správa. V r. 1950 zmizela značka KALLA a továrna se stala závodem č. 14 národního podniku Rybena. Mimochodem, byl to největší provoz Rybeny. Ale to už byl začátek konce – v r. 1956 byla továrna uzavřena.

A co zbylo?

Hrobka rodiny Kalla na hřbitově v Kovářské

Prázdná vila rodiny Kalla – chátrající a momentálně na prodej

A část továrních budov – od r. 1958 v něm sídlil a snad ještě sídlí odštěpný závod podniku Elektropřístroj Modřany. V současné době Elektropřístroj s.r.o. Modřany.

Je mi té továrny líto – nemůžu tušit, zda a v jaké podobě by přežila do dnešních dnů, ale obdivuju, jak promyšleně a úsporně hospodařili – v podstatě hospodařili téměř bezodpadově, tím pádem minimálně zatěžovali životní prostředí. Rozumné bylo i to, že si veškeré vedlejší činnosti (octárna, obaly a podobně) zajišťovali vlastní silou – zejména v horských podmínkách, kdy v zimě není nic mimořádného, že jsou obce sněžením odříznuty od světa. No jo, no, je to pryč. Teď se nosí „outsourcing“, kdejaká blbost se někde od někoho objednává a převáží lán světa…

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

41 reakcí na Firma KALLA

  1. Hudec napsal:

    Tohle je fakt zajímavé!
    Díky.

    To se mi líbí

    • K-k. napsal:

      Je to zajímavé. A to jsem ještě do toho textu zapoměla dát že KALLA potřebovala spojení se světem, takže ve fabrice byla zřízena první poštovní úřadovna v obci a také měli jako první v obci telefon. Roky, kdy si to zřídili, jsem bohužel už zapoměla…

      To se mi líbí

  2. brtník z brlohu napsal:

    Ta soběstačnost nebyla v oné době výjimkou.

    To se mi líbí

  3. jaa napsal:

    Zajímavé – hmm byla taková doba na přelomu před a minulého století a navzdory nebo právě proto že byly v první polovině války. Takhle vzniklo v Evropě hodně firem. Kdo ví. , Nebylo to jen u nás. Mně ale zajímá, jak rodina Kallů pokračovala, jestli víte, rodinná tradice nebo to bylo jako u mnohých jiných, že „aby se děti měly líp – dali je na študia“ a ty pak žádné pokračování – prodaly a žily z těch peněz. Akorát že u nás to převzal stát a využil to jinak.. Třeba v Itálii jeden rodinný klan vybudoval celé město okolo fabriky v zapadlém údolí, kompletní samostatné. Když se firma zavřela, tak se lidé pochopitelně odstěhovali. Italové na to šli chytře. Udělali z toho muzeum, – tuším že se to dostalo ido fondu UNESCO. Alespoň to tak vyznělo v jednom díle „pokladů světa“. Akorát ta paměť – nevím ten název.

    To se mi líbí

  4. blbíš napsal:

    I když se zdá, přátelé, že to s Kovářskou a s tím těžkým životaschopným žitím v těch drsných podmínkách na horách nesouvisí, ale vono souvisí a né že ne:

    „U maturit letos propadlo nejvíc studentů, ministr už mluví o změnách…Státní maturita hlásí šokující rekord. Přes didaktické testy z češtiny, matematiky či cizího jazyka na první pokus letos neprošlo 17,3 procenta maturantů, což je nejvíc za posledních šest let. V roce 2013 bylo propadlíků 10,8 procenta. Ministr školství v demisi Robert Plaga (ANO) už proto mluví o zmírnění podmínek státních maturitních zkoušek.

    … a taky proč se prát s překážkama života, natož s nějakou blbou maturitou, žejo, když se všechno dá koupit v supermarketu!!! Plagovi bych poradil, ať maturitní vysvědčení posílá rovnou poštou na základě jakkoli dokončený základní školy.

    Jsme blbci a jako blbci skončíme, není nám pomoci. Jen duchem jednoduchej se dá bezproblémově ovládat.

    Liked by 1 osoba

    • Bavor V. napsal:

      Já mám poněkud opačný názor. A to v tom že „státní“ maturita je nesmysl, který nemá s maturitou nic společného. Je to v podstatě někým vymyšlený test něčeho, co člověk k životu opravdu nepotřebuje. A když i experti jsou schopni uznat nesmysl za správnou variantu odpovědi, pak je to skutečně jen ztráta času. Jsem asi staromilec, ale maturita, kterou jsem prošel já a mí vrstevníci (a vy ji jistě také pamatujete), odpovídající zaměření školy, na které byla skládána, teprve skutečně ukazuje schopnosti absolventa té které školy. Takže zrušit Cermat a nechat maturity školám. Třeba i s tím vyhlašováním témat písemek rozhlasem.

      To se mi líbí

      • blbíš napsal:

        …nemáte pravdu, dávali je po plyšáku svýho času i za přebalování panenek a dodnes to v soukromých (některých) školách nevypadá líp. Postupně to šlo do kytek a ty státní maturity to měly zvrátit. Že se toho ujal všeljakej ksindl je věc druhá! Chyba z letoška se údajně týkala pouze 114 studentů z celé ČR, takže žádný všeobjímající lapsus či zásadní selhání, takže nezveličujte.
        P.S.
        A to, co si Vy pamatujete „… kterou jsem prošel já a mí vrstevníci…“ = kde ty loňský sněhy jsou !!!

        To se mi líbí

        • berkowitz napsal:

          Bez komentáře :
          1url.cz/atmnH

          To se mi líbí

          • blbíš napsal:

            … hele berkowitzi, mě víc na tom Vašem odkazu zaujalo to vypsané písmo „květen toho středoškoláka, co se pokoušel zdolat ten cvičnej test, než to Rusy.
            To bych si troufl odhadnout, že moje vnučky v obecný ho maj vypsanější…

            Já vím, dneska to vopravdu ty všude posbíraný středoškoláci nemaj lehký, asi zřejmě zase nějakej dyslektik, dysgrafik a možná i inkluzant.
            A vo tom to zmírnění je a bude.

            To se mi líbí

  5. K-k. napsal:

    Jasně, zmírnit zkoušky! A to by bylo, aby to maturitu neudělal každej! A bude po diskriminací…
    Já dnes šmejdila po net a narazila jsem tam na název (asi lidovej) „antivandal“ pro betonovovej fujtajbl, co se tu instaluje u železnic místo klasickejch starejch nádraží a zastávek. No, ono se i ty vlaky tady podařilo pomalu vybít, takže udržování nádražní budovy by asi bylo neekonomické – ale tak nějak mne napadlo, jestli i v době Kally považovali puberťáci za věc své cti a mužné síly vyvrátit značku, počmárat fasádu a tak podobně…
    Nejspíš se tehdy víc dbalo na povinnosti, než na práva. 😦
    Jo a ten „antivandal“ vypadá takhle: http://www.zpsv.cz/ohl-group/ostatni-dokumenty/Betonove-nastupistni-pristresky.pdf

    To se mi líbí

    • oh napsal:

      Paní Katy, řekl bych, že antivandal nebude název lidový, ale přímo obchodní označení. Vymyslel to nejspíš nějaký markeťák, kterému ještě neodumřely všechny mozkové buňky a smysl pro humor. V mém oboru vypadá „antivandal“ nějak takhle:
      https://www.conrad.cz/tlacitko-antivandal-tru-components-gq19b-10-j-s-48-v-dc-2-a-nerezova-ocel-1-ks.k701905
      přičemž ta upevňovací matice je schovaná zespoda pod panelem, takže to nejen není snadné rozbít, ale nejde to ani snadno ukrást.

      Tehdy.. možná ano, ale tehdy by si nejspíš puberťák, kterého by policajt na místě promptně „vyřešil“ za nějakou lumpárnu, doma nestěžoval na policejní brutalitu a diskriminaci, protože by v tom případě obdržel od pana otce ještě nášup.

      To se mi líbí

      • blbíš napsal:

        ohi, pozoruju a přemejšlím, jak jinak by se to Vaše tlačítko dalo do panelu osadit, tedy jednodušeji? Všechno jiné by bylo náročnější, takže mi ten Váš „antivandal“ nějak uniká. Nehledě na to, že na panely se tlačítka (kromě „napruženýho zacvakávání“ do otvoru), aby nebyly vidět nějaký přídavný šrouby, snad ani jinak neprovádí.

        To se mi líbí

    • Slim napsal:

      To jste se s tou JEDNOTNOU maturitou vypořádali nějak lehce, ne?

      Copak jsme je dřív měli? Nebyly rozdíly mezi SVVŠ, průmkou, učňákem? Byl nějaký jiný povinný předmět u všech, než čeština? Ani matyka nebyla pokud se nepletu povinná.

      A pak hlavně, vyhodnocovali to na přímo školách, a trochu to modifikovali s přihlédnutím k tomu, jak znali své žáky, ne? A holce, o níž se vědělo, že půjde na VŠUP tu matyku možná trochu usnadnili
      Vsadím se, že mnozí z nás by teď podle Cermat metod ani neodmaturovali.

      2) CERMAT preferuje idiotsky podrobné zkoušky, plné detailů, pro studenty třeba jazykovědy (v češtině). Je to ta nechvalně známá metoda naučit jak se dát zkoušet.
      (Před asi 15 lety jsem si udělal zkoušky na franc. institutu, ve snaze přimět se vylepšit si fráninu; nepomohlo to, naučil jsem se spíš jenom, jak se dát zkoušet. Ty je ten testový styl zkoušek.). Viděl jsem taky nějaké texty Zkoušek na nečisto (na střední školu), v zadáních těch z matyky bylo dost chyb; byly prostě odbyté.

      3) S tou jednotností se prostě stala nějaká mejlka. Má mít maturitu každý? A pak pokud možno aspoň Bc.? A co se stane s učňovským školstvím? Pokud vím, je v úplném rozvalu? Tady nejde o nějakou inkluzi, která tu mnohé tak dráždí, ale prostě o to, že talenty dětí jsou různé.

      To se mi líbí

      • blbíš napsal:

        ve 0:22 hod už přece nebylo horko, Slime!!!
        Přesto Vám prozradím, že nejsme ve sporu, ale zkuste si to znovu přečíst, určitě shledáte shodu. Jednotnost jste si špatně z mého odvodil, psal jsem o dohledu státu, POKUD základní a střední školství bude nadále fungovat tak, jak nyní funguje, kdy jediným ukazatelem škol jsou prachy a snaha za KAŽDOU cenu přežít. Že to dopadlo jak dopadlo – viz. moji ksindlové a Vaše pochybnosti o absolvování maturity každýho jednoho z nás.
        Učňovské školství? Není možné, aby se na střední školy dostávala děcka, která mají na vysvědčení čtyřky (jsou brány i s kulema!!!). Bylo to vždycky 70% na 30% plus/mínus – s tím inkluze, pedagogické poradny nic nenadělají. Všechno ostatní je lhaní si do vlastní kapsy, což už nyní nese ovoce!

        Obávám se, Slime, že do škol se už nenavrátí duch kantora a to, co jsme zažily na vlastní kůži my. Dnešní kantor má za krkem ředitele a ten zodpovědnost za existenci školy a zřizovatele, maturity a vzdělávání nejsou jeho prioritou, bohužel.

        To se mi líbí

        • Slim napsal:

          Horko mě nepředstavitelně sere a to ostré slunce! Teď abych chodil na vycházky v 6 ráno a v 8 večer. Ještě k tomu jsem měnil rehabilitační „základnu“.

          Jestlipak někdo neví, bude-li ČT dávat dnes (lajf) přenos tenisu Šarapovová-Williamsová z Paříže? Mají hrát v 11 dopoledne a já nemám €-sport. A bude to i politická událost, ač jsou obě Američanky. Bílá proti černé. Blond gazela proti džungli…
          Výjimečný případ, kdy si zafandím společně s Jardou Hudcem. Který se ovšem dívat nebude, jak pravil; asi ho nebere tenis

          To se mi líbí

        • Bavor V. napsal:

          Ano, soukromé školství je problém. Je i v tom, že soukromou školu (jako podnikatelský projekt) spolufinancuje stát. Proč? Kolik jste vy dostal od státu za projekt pro nějakého soukromníka jenom proto, že jste ho dělal? Ani haléř. A tak by to mělo být i s těmi soukromými školami. Vydělat si na sebe tím, že skutečně budou lepší než státní a budou tedy opravdu výběrové. A to nejen vybíráním peněz, ale zejména studentů, kteří jsou kromě finančního bohatství nadání i bohatstvím duševním. Jenže pokud taková škola dostává peníze od rodičů i státu, pak nemá zájem na kvalitě ale na kvantitě.

          To se mi líbí

          • blbíš napsal:

            ano, pak se škola zúčastní kšeftu něco za něco… a to je špatně. Nebál bych se to nazvat rovnou oficiálně tolerovanej trestnej čin úplatkářství!!!

            To se mi líbí

        • Slim napsal:

          nejsme ve sporu, ale zkuste si to znovu přečíst

          To jsem si ani nemyslel. Ovšem svá školská léta si moc neidealizuju, dobrých učitelů bylo i tenkrát málo. Na „gymplu“ (jeden z těch údajně dobrých) jsem zažil jen 2.

          A vemte si výuku jazyků. Kdo ze středoškoláků si mohl (kdyby teda chtěl!), vzít po 9(!) letech výuky vzít ruské noviny a lehce si v nich číst (jsou tu i jiné příčiny, vím)?
          Můj strýc – chodil pravda na vynikající První reálné g. v Ječné – uměl po střední škole plynně německy a francouzsky. Takže nakonec uměl skvěle asi 41/2 cizí jazyky, to už pak jde samo, když v mládí zmáknete takový humus, jako je fra.

          V tomhle jsou na tom naše děti a hlavně vnoučata líp. K anglině jim ovšem taky pomáhají ty elektronické krámy. Moje 10letá vnučka tuhle řekla u snídaně mámě na dotaz, co chce jíst blazeovaným tónem: RANDOMLY

          To se mi líbí

          • blbíš napsal:

            jo, s těma jazkama úplný jo.
            P.S.
            42 … á kurva … nejde o překlep?

            To se mi líbí

          • brtník z brlohu napsal:

            S tou angličtinou bych nebyl takový optimista.- je to sice už pár let než jsem zemeritněl, ale seděl jsem v řadě zkušebních komisí jak u maturit tak na VOŠ.

            To se mi líbí

            • Slim napsal:

              https://www.novinky.cz/veda-skoly/473988-mladi-se-v-anglictine-zlepsuji-na-internetu-se-nauci-vic-nez-ve-skole.html

              To je ono „randomly“ mojí vnučky. To má z nějaké poč. hry. Já se to slovo naučil až někdy na vysoké. V jazykovce, kde jsem kdysi začínal, si učitel dělal legraci, že po dvou letech víme, jak se řekne JZD, ale neumíme říct „knoflík“.

              Další dítě – 8 letý vnuk, který má ve škole „nejtiva“ opravuje mámě přízvuk, tedy její „czenglish“ . Ten se vloni v Chorvatsku ztratil, ale domluvil se (nikoliv srbochorvatsky) s číšníkem, aby brnknul rodičům.
              Vidím to rozhodně líp, než to bývalo s naší ruštinou, škoda že nejsou dobří učitelé taky na komplex přír. vědy-matyka (který se má učit pohromadě). I tam se mladistvý květák podobá houbě, jen ho naladit.

              To se mi líbí

              • blbíš napsal:

                sem přesvědčenej, že kdyby nechali učitele učit a nezavalovali je kravinama, dali jim práva nadřazená nad práva žáků (něco jako Bůh za nás, pamatujete?) hóóódně by se zlepšilo, i ten samozřejmej respekt by se pomaloučku navrátil.
                P.S.
                a k diplomu učitele rákosku … sem zase po dlouhý době jel autobusem MDH = nikoli z proutků, ale z uhlíkovejch vláken a s ocelovejma kuličkama na konci.

                To se mi líbí

      • Slim napsal:

        Vypadá to, že TROCHU podobně uvažují pánové z (předpokládám) konkurenčního EduIn.

        https://www.respekt.cz/spolecnost/trpelivost-ani-cas-sefovi-cermatu-ruze-neprinesly

        Některé námitky proti cermatské verzi maturity zábavně shrnuje jeden z odkázaných blogů, autorem je taky Feřtek, zdá se

        Představme si třeba běžného absolventa strojní průmyslovky, který prošel čtyřmi roky takové výuky a tréninkovými testy. Jaký je jeho vztah k jazyku a literatuře? Dost pravděpodobně má za to, že kdo čte a píše, je magor vyžívající se v nepředvídatelných odpovědích na zcela nepochopitelné otázky. Je to bytost z jiné planety, jež hledá v textu apozici, tříslabičnou předložku nebo dominantní znaky publicistického stylu.

        Nejsem si jenom jistý, jestli důraz na praktičnost je úplně správný, to se může taky svinsky zvrhnout.
        Ta úplná jednotnost matury ale asi nemůže přežít, v tom mají pravdu. To zase někdo nemyslící dovedl líbivě vypadající heslo zcela do absurdnosti.

        Ale nesuďme ukvapeně(jak pravil kardinál.. 🙂 ). Ani velikán jako Andrej Kolmogorov neuspěl se svou reformou modernizace výuky matyky, kterou navrhl v 60. letech

        To se mi líbí

        • oh napsal:

          Ze stejné ošatky:
          „Pokud bylo cílem naučit žáky nenávidět knihy a psané slovo, uspěli jsme.
          Autor tohoto textu nemá rád konspirační teorie, takže to považuje spíše za nedorozumění než záměr. Bohemisté sdružení okolo Cermatu, autoři těchto úloh, opakovaně tvrdí, že nelze jinak a oni to vědí nejlépe právě proto, že jsou bohemisté. Jak to mají bohemisté mezi sebou, to autor tohoto textu neví – a nijak jim neupírá právo stanovit si za podmínku vstupu mezi bohemisty jakkoli bizarní požadavky. Ale je velmi zásadně proti tomu, aby parta esoteriků z Řádolce systematicky a cíleně likvidovala gramotnost dospívající populace.“

          To se mi líbí

      • Cech napsal:

        Zde s Vámi Slime souhlasím a CERMAT nesmí sloužit k opodstatnění přežití některých soukromých škol.
        Proto se zabývat povinnou matematikou v SPŠE je naprosto životně důležité ale maturovat by se měloi z odbornosti s použitím aplikované matematiky.
        Nechce se mi dohledávat ony absurdity z CERMATU ohledně praktického použití aplikované matematiky.
        Druhým koncem je Čeština např. na SPŠE a její otázky :
        Který z následujících úryvků výchozího textu obsahuje přívlastek postupně rozvíjející? (Přívlastek postupně rozvíjející = několik nesouřadných shodných přívlastků)
        A) krabice s nápisem Elektrolux
        B) protržené, proplétané sedátko
        C) převržená židle
        D) tmavohnědá papírová krabice
        Úloha XX se pak ptá: Která z následujících možností nejspíše odpovídá významu slova elév ve výchozím textu?
        A) hráč šachu
        B) hráč karet
        C) mladík
        D) začátečník
        Je toho celá řada co je nezbytné ale co z velmi dobře sformulovaných požadavků :
        Předpokladem zdárného řešení úloh je dovednost užívat bezchybně a s pochopením jednoduchý matematický aparát (úpravy výrazů, řešení rovnic, pravidla pro umocňování, základní vztahy a vzorce apod.). Test může obsahovat úlohy s problematikou běžného života i úlohy z jiných než jen matematických oborů, k jejichž vyřešení postačí základní matematické znalosti a dovednosti, jako je např. použití přímé i nepřímé úměry, procentový počet, pravděpodobnostní odhad nebo postupy finanční matematiky.
        Nakonec CERMAT zplodí.No a třeba na SUPŠS v potu tváře vyřeší.
        Zde opravdu státní maturity nesmí zakrývat dovedné machinace, při té které akreditací soukromých škol.

        To se mi líbí

  6. blbíš napsal:

    Školství se dávno stalo politikum a kšeftem. Dokud to tak bude, nikam se nehneme. Prostě jedeme z kopce! Nestyděl bych se zatáhnout za brzdu a pak odbočit do vyjetých kolejí. Ten stát je nezastupitelnej!!! On a jenom on musí regulovat, vytyčovat směry a k nim klást požadavky, které ale taky zaplatí. Školství nesmí být zdrojem zisku !!! … víc opravdu, bohužel, neumím!

    To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.