Racek na čepici


Mezi fotkami, které si synek přivezl ze své dovolené v Doveru, byla jedna, kterou neumím nazvat výstižněji, než “Racek na čepici“.

Moc se mi líbil ten racek-suverén, který z čepicové rozhledny obhlíží své panství. (Synek se přiznal, že to také fotil kvůli tomu rackovi, ne kvůli soše.) Ale přece jen mi to nedalo a tak jsem přeluštila nápis na desce podstavce – synek to fotil, když zrovna kolem projíždělo auto a tak to bylo opravdu luštění. Ale zadařilo se: CHARLES STEWART ROLLS.  Nic mi to neříkalo, tak jsem se zeptala vševědoucího strejdy Googla. A pak jsem jen zírala…

To je on: Charles Stewart Rolls *1877, nejmladší syn 1. barona Llangattock (ten titul byl založen r.1892 pro Johna Rollse, poslance parlamentu). Charles Stewart studoval v Eton College a na Trinity College v Cambridge. Jeho velikou láskou však byly motory.

Rolls ve svém prvním autě – Peugeotu z r. 1896. Všimněte si muže s praporkem, jdoucího pár kroků před autem: to je praktická podoba tzv. „praporkového zákona“, přijatého r. 1865. Zákon nařizoval, že obsluha jakéhokoliv silničního vozidla, poháněného jinak, než zvířecí silou, musí čítat minimálně tři lidi, z nichž jeden musí jít před vozidlem ve vzdálenosti do 60 yardů (cca 55 m) a nést červený praporek. Rychlost vozu zákon omezoval na 4 míle/hod (6,4 km), v obcích pak jen 2 míle.  Povinnost pěšího průvodce byla zrušena r. 1896 a zároveň byla zvýšena povolená rychlost na 14 mil, kterou ovšem mohla místní správa omezit na 12 mil. Fotografie tedy zachycuje poslední dny platnosti praporkového zákona.

V roce 1904 se Rolls seznámil s konstruktérem Henry Roycem a společně založili v r. 1906 slavnou automobilku Rolls-Royce.

Charles Rolls v r. 1906 jako vítěz závoru Tourist Trophy na ostrově Man.

Automobilce se dařilo – což o to – ale objevila se letadla!  Charles Rolls jimi byl okouzlen. Jako druhý člověk ve Velké Británii získal pilotní průkaz, stal se zakládajícím členem britského Královského aeroklubu a nechyběl snad nikde a u ničeho, co se týkalo létání.

Charles Rolls veze své vzácné hosty, bratry Wrightovy. Jak jinak, než Rolls-Roycem…

2.června 1910:  Charles Stewart Rolls se v Doveru chystá na start. Rozhodl se jako první přeletět non stop kanál La Manche do Francie a zpět. Let úspěšně dokončil.

O pět týdnů později se však v Bournemouthu jeho letadlo zřítilo pro vážné poškození kostry. Charles Rolls pád nepřežil a stal se první obětí letecké havárie v Británii.  Bylo mu necelých 33 let  – za svůj krátký život toho stihnul tolik, že by to stačilo vyplnit několik normálně dlouhých životů

A ještě zajímavost na závěr: autorkou Rollsovy sochy (instalované v r. 1912) v Doveru je sochařka Kathleen Scott, manželka polárního badatele, kapitána Roberta Falcona Scotta.

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

7 reakcí na Racek na čepici

  1. NavajaMM napsal:

    Skvelý príbeh. Tá čajka (racek) je parádny symbol, hneď som si spomenul na Richarda Bacha.

    To se mi líbí

  2. Rosťa napsal:

    Že dělají „rolsi“ i letecké motory jsem věděl, ale že se jeden z nich zabil v letadle, to vím až teď. Člověk se stále učí. Paní autorce děkuji za pěkný článek.

    To se mi líbí

  3. lacogroessling napsal:

    Rolls-R obdivuhodná firma, na konci války dodávala motory Merlin do nejrychlejších vrtulových stíhaček spojenců Tempest, hezky to popisuje v knize Velký cirkus francouzský pilot Pierre Clostermann. čte se to jako detektivka.
    Zajímavé bylo, že po II. SV vyvinul R-R motor pro tryskové stíhačky. Jeden si koupil i SSSR, předělal jej a postavil na něm legendární Mig-15. Když jej potom nasadili během korejské války, vypsali Američané velkou odměnu pilotovi, který by s MIG-15 dezertoval. Podařilo se to jednomu severokorejskému pilotovi. To se potom USáci divili, co pod kapotou našli.

    To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.