Mezi fotkami, které si synek přivezl ze své dovolené v Doveru, byla jedna, kterou neumím nazvat výstižněji, než “Racek na čepici“.
Moc se mi líbil ten racek-suverén, který z čepicové rozhledny obhlíží své panství. (Synek se přiznal, že to také fotil kvůli tomu rackovi, ne kvůli soše.) Ale přece jen mi to nedalo a tak jsem přeluštila nápis na desce podstavce – synek to fotil, když zrovna kolem projíždělo auto a tak to bylo opravdu luštění. Ale zadařilo se: CHARLES STEWART ROLLS. Nic mi to neříkalo, tak jsem se zeptala vševědoucího strejdy Googla. A pak jsem jen zírala…
To je on: Charles Stewart Rolls *1877, nejmladší syn 1. barona Llangattock (ten titul byl založen r.1892 pro Johna Rollse, poslance parlamentu). Charles Stewart studoval v Eton College a na Trinity College v Cambridge. Jeho velikou láskou však byly motory.
Rolls ve svém prvním autě – Peugeotu z r. 1896. Všimněte si muže s praporkem, jdoucího pár kroků před autem: to je praktická podoba tzv. „praporkového zákona“, přijatého r. 1865. Zákon nařizoval, že obsluha jakéhokoliv silničního vozidla, poháněného jinak, než zvířecí silou, musí čítat minimálně tři lidi, z nichž jeden musí jít před vozidlem ve vzdálenosti do 60 yardů (cca 55 m) a nést červený praporek. Rychlost vozu zákon omezoval na 4 míle/hod (6,4 km), v obcích pak jen 2 míle. Povinnost pěšího průvodce byla zrušena r. 1896 a zároveň byla zvýšena povolená rychlost na 14 mil, kterou ovšem mohla místní správa omezit na 12 mil. Fotografie tedy zachycuje poslední dny platnosti praporkového zákona.
V roce 1904 se Rolls seznámil s konstruktérem Henry Roycem a společně založili v r. 1906 slavnou automobilku Rolls-Royce.
Charles Rolls v r. 1906 jako vítěz závoru Tourist Trophy na ostrově Man.
Automobilce se dařilo – což o to – ale objevila se letadla! Charles Rolls jimi byl okouzlen. Jako druhý člověk ve Velké Británii získal pilotní průkaz, stal se zakládajícím členem britského Královského aeroklubu a nechyběl snad nikde a u ničeho, co se týkalo létání.
Charles Rolls veze své vzácné hosty, bratry Wrightovy. Jak jinak, než Rolls-Roycem…
2.června 1910: Charles Stewart Rolls se v Doveru chystá na start. Rozhodl se jako první přeletět non stop kanál La Manche do Francie a zpět. Let úspěšně dokončil.
O pět týdnů později se však v Bournemouthu jeho letadlo zřítilo pro vážné poškození kostry. Charles Rolls pád nepřežil a stal se první obětí letecké havárie v Británii. Bylo mu necelých 33 let – za svůj krátký život toho stihnul tolik, že by to stačilo vyplnit několik normálně dlouhých životů
A ještě zajímavost na závěr: autorkou Rollsovy sochy (instalované v r. 1912) v Doveru je sochařka Kathleen Scott, manželka polárního badatele, kapitána Roberta Falcona Scotta.
Skvelý príbeh. Tá čajka (racek) je parádny symbol, hneď som si spomenul na Richarda Bacha.
To se mi líbíTo se mi líbí
Že dělají „rolsi“ i letecké motory jsem věděl, ale že se jeden z nich zabil v letadle, to vím až teď. Člověk se stále učí. Paní autorce děkuji za pěkný článek.
To se mi líbíTo se mi líbí
a taky si dopřál malou episodu balonového létání: http://2.bp.blogspot.com/-0ZUBdy8U5Vs/VfSA41eI9NI/AAAAAAAAJJI/F2BKIyLPqEQ/s1600/Charles%2BRolls%2Band%2BVera%2BButler%2BHedges.jpg
Paní autorka byla sama velmi překvapena, kolik zajímavých informací jí strejda Google dodal na první hrábnutí, takže neodolalaa musela se podělit. 😉
To se mi líbíTo se mi líbí
Je hodná, že se podělila.
To se mi líbíTo se mi líbí
Rolls-R obdivuhodná firma, na konci války dodávala motory Merlin do nejrychlejších vrtulových stíhaček spojenců Tempest, hezky to popisuje v knize Velký cirkus francouzský pilot Pierre Clostermann. čte se to jako detektivka.
Zajímavé bylo, že po II. SV vyvinul R-R motor pro tryskové stíhačky. Jeden si koupil i SSSR, předělal jej a postavil na něm legendární Mig-15. Když jej potom nasadili během korejské války, vypsali Američané velkou odměnu pilotovi, který by s MIG-15 dezertoval. Podařilo se to jednomu severokorejskému pilotovi. To se potom USáci divili, co pod kapotou našli.
To se mi líbíTo se mi líbí
Merliny se dávaly do Spitfirů, Mosquit, Lancasterů.
Tempesty měly Sabre.
To se mi líbíTo se mi líbí
Promiňte mi mimmo téma, ale….
http://echo24.cz/a/ijYkk/macron-se-pokousi-rozstipnout-visegrad?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
docela zajímavé
To se mi líbíTo se mi líbí