Glossarium minor XLIX


Zákon o zachování hmoty platí stále

Evropští politici se stále pokoušejí poroučet větru, dešti. Posledním výkřikem jejich módy je plánovaný zákaz výroby automobilů se spalovacími motory. Myšlenka sama o sobě je jistě chvályhodná, kdyby zde nebyla ta zatracená fyzika.

Nahradíme-li spalovací motor elektromotorem, vznikne pochopitelně enormní tlak na výrobu energie elektrické, která bude zásobovat dobíjecí stanice. A kde brát, když se klasické elektrárny mají rušit a pro alternativní zdroje nebude tolik prostoru bez dalších ekologických dopadů? Kromě toho, co dělat, pokud při jízdě v koloně dojde „šťáva“? Těžko si s kanystrem dojdete k nejbližší stanici.

Nahradíme-li jej motorem vodíkovým, musíme ten vodík někde získat. Zatím se získává z vody, která ve vnitrozemích poznenáhlu ubývá. Takže z vody bude strategická surovina, ze které budou těžit přímořské státy. Zatím ještě nikdo nedokázal porušit základní fyzikální zákony.

 

Máme se nejlépe.

Máme se lépe něž předchozí generace. I když si tento slogan berou do úst různí politici či aktivisté, máme se skutečně lépe. Ale navzdory všem těm, kteří se těmi slovy odhánějí. Za to „lépe“ nemohou oni. Pokud by totiž nepřekáželi životu, měli bychom se ještě lépe. Je to celkem logické. Životní úroveň se zvyšuje, technologie se vylepšují, prostě vše je relativně lepší než bylo pře deseti, dvaceti natož sto roky. Je jen na nás, abychom si dokázali to lepší chránit před těmi, kteří nám nutí jejich představu toho lepšího. To by nás totiž vracelo zpět a ne tam, kam přirozeně vývoj směřuje.

 

Ceterum autem censeo, Europæ Commission esse delendam

Advertisements
Příspěvek byl publikován v rubrice Glossarium se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

29 reakcí na Glossarium minor XLIX

  1. poznamkovnik napsal:

    Rád bych připomněl, že jedním z problémů který asi přispěl ke konci východního bloku byl problém s rozvojem nalezišť plynu a ropy v SSSR, pokud se nemýlím byl zde dokonce požadavek přechodu na platby v konvertibilních měnách, z důvodu všeobecné ropné krize. tzn. SSSR již nebyl schopen eneregeticky subvencovat (někoho asi napružím) výchdní blok při plnění nasmlouvaných kontraktů pro západní evropu jmenovitě Německo. Někteří si to asi budou pamatovat jako rychlé zdražování benzínu.
    Ne že by se s s tím nepokoušeli něco dělat.. výsledkem byla asi spousta zajímavých projektů jako např.:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-155.
    (experimentální letadlo na vodík pohon vodík aletrnativně plyn – jeden z prvních letů do Prahy a Bratislavy)

    Podobnost se současným stavem kdy se US bude snažit dodávat do EU dražší plyn (zkapalněný) za pravděpodobně dvojnásobnou cenu je čistě náhodná a můžeme tak možná po vzoru RVHP predikovat osud EU.

    PS: proslýchá se, že diplomová práce V.V.P. se věnovala trasportním trasám a obchodu s uhlovodíky;-)

  2. NavajaMM napsal:

    Celkom sa bavím predstavou, že nad poľami budú natiahnuté krížom-krážom drôty a kombajny budú chodiť s pantografom.
    Mám ale obavu, že ma ten smiech prejde…

    • poznamkovnik napsal:

      Pokud někde máte kosu tak nevyhazovat;-) To co se dnes prodává v obchodech je vyseknutý kus plechu a zbyly 3 továrny na světě které jsou cosi kose podobné schopné vůbec vyrobit.

      • jaa napsal:

        A jé je teď už se nedivím, že mladej protestoval a jásal, když jsem při úklidu sklepa objevila srp z časů zahrádky, a chtěšla jej vyhodit. Hmm… nojo…

        • Zdeněk napsal:

          Jelikož v tomto sortimentu něco pamatuju, tak nejlepší byla žatecká kosa(z Žatce) Tato byla ochraňována a mimo sezǒnu snad i mazána husím sádlem. Slušné byly jugoslávské kosy (asi 150 – 200 Kčs) dle délky a rakouské (dvojnásobek). Dostatek kos byl Made in USSR, S tímto nářadím jsem se potkal až na vojně. Možná mělo sloužit o 6 století dříve, myslím, že výkonnost sekáče by se po nasazení na kosiště rovnoběžně nezměnila, ale jako sečná a bodná zbraň by to nebylo marné. Nemám ovšem s tímto použitím kosy zkušenost. takže použitelnost nechám na rytíři a dalších povolaných

          • poznamkovnik napsal:

            Sověti převzali Ruskou tradici a dováželi kosy z Rakouska, teprve pro 2. světové konvertovali jednu z tankových továren na výrobu kos;-)
            Zatím se drží vyroba v Rakousku, Slovinsku a Itálii. Ale staří pánové odchází do penze. Takže dnes vám už nikdo neuková kosu 200g jako kdysi a ono je rozdíl s čím se oháníte jestli 200-250g nebo 500g a víc…

            • brtnikvbrlohu napsal:

              Jo kosy – ale co teprv taková škrabka na brambory – jednu mám – je tak nějak 27 let stará – dělal to jeden důchodce z vyřazených listů pily z katru.

    • jaa napsal:

      Navajo, kdo ví – Mc Cafreyová v jeji trilogiii scifi popisovala zemědělskou výrobu tak, že stroje měly panely a baterie , a fungovalo to. Je to zajímavé čtení , že lepší baterie furt dumají japonci a že je jásot a pranice o to naše novodobé krušnohorské zlato – kdo ví. Navíc je to z dopby před 20ti lety, takže kdo ví jak pokročili.

      • oh napsal:

        Nové lepší baterie jsou jako yetti. Každý o nich mluví, ale vidět (mimo laboratoře) moc nejsou. Až takové baterie budou komerčně dostupné, poznáte to snadno – aktivně využívaný „smartfoun“ vám vydrží bez nabíjení týden. 🙂
        http://technet.idnes.cz/proc-elektricka-octavie-nedojede-dal-nez-100-let-stare-elektromobily-1d7-/tec_technika.aspx?c=A120117_173730_tec_technika_mla
        Tou elektrickou oktávií myslel autor tohle
        http://auto.idnes.cz/video-elektricka-skoda-octavia-jezdi-paradne-ceka-se-ale-na-baterky-1cw-/auto_testy.aspx?c=A120113_161519_auto_testy_fdv

        • jaa napsal:

          Hmm já nevím, ale stará NOKIA mi vydrží taky týden bez nabíjení. Je sice fakt, že váhově je jako osobní zbraň , ale vydrží. 🙂

          Ty placáky nabíjet tak 2x denně

          • oh napsal:

            To mě taky. Jenže to je „jenom“ telefon. Spoustu „nezbytných“ „smart“ serepetiček nemá a mít nemůže. Za pár let a několik regulací zbraní od EK na jeho držení budete potřebovat evropský zbrojní průkaz. Moderní placky mívají baterie s papírově dvoj- až trojnásobnou kapacitou a když vydrží den, je to úspěch. A protože marketing trvá na stále tenčím až nejtenčím tvaru, stačí při výrobě baterie nebo té placky malá nepřesnost (nebo větší šlendrián) a máte smartfoun kombinovaný se zápalným zařízením.

            On elektromobil taky může ujet 900km na jedno nabití. Stačí pár maličkostí: vybrat si trasu co možná nejvíce po rovině, s minimálním provozem, bez semaforů, jet tak 40 km/h, pokud možno nebrzdit a nerozjíždět se, nezapínat klimatizaci, rádio, navigaci a zavřít okýnka (to kvůli odporu vzduchu) . A prý, když si pořídíte speciální pneumatiky, tak to dotáhnete i nad 1000km. Jen nevím, k čemu ten rekord bude dobrý, když potřebujete, dejme tomu, z centra Prahy do Pece pod Sněžkou. (A protože jsem hodný, tak stačí v létě a ve dne.)

          • blue.sun napsal:

            Vydrží vám ta Nokia kvůli kapacitě a schopnostem akumulátoru, nebo proto, že zkrátka nemá žádné funkce, které by ospravedlnily její nějaké časté využití.
            Pracovní placka mi taky vydrží pět, šest dní, protože mi slouží jen velmi okrajově. Svůj vlastní placák nabíjím každý druhý den při běžném provozu, jelikož na něm občas hraju Age of Empires či Flow Free, občas mrknu na internet a pošlu pár zpráv přes facebook. Tu a tam s ním i volám. Když ho nechám pár dní jen tak ležet, protože jsem na wifi a mám tablet, pak taky zvládne čtyři, pět dní.

    • poznamkovnik napsal:

      tady máte krajana emigranta;-)

  3. rexus napsal:

    Řekl bych, že máte zcela zbytečné starosti. Píšete:nahradíme li spalovací motor elektromotorem. klidně., takové samozřejmě existují, ale není a nebude žádná taková kapacitní baterie, která by umožnila např. kamionu denní nájezd 700 km (ikdyž jezdí dálkaři tak 400), anebo baterie do dodávek 3.5 t s denním nájezdem jako u nás 750 km. A hlavně v tom nejhorším počasí, čili zima, stěrače, topení, světla, mlhovky, rádio, navigace, notebook, rychlovarná konvice, a hlavně chlazení nákladového prostoru (máme „mrazáky“ i „chlaďáky“) a spotřeba el. energie náramná.
    Snění o zázračných bateriích do aotomobilových elektromotorů je cosi jako hledání perpetua mobile. Zcela jednoduše: na 10 kg paliva nafty včetně poměrné hmotnosti „obalu“ ujedete dodávkou s těmi spotřebiči výše zmíněnými tak 100-120km. Na 10kg baterie včetně obalu neujedete ani 100 m.
    Tak jistě, imbecilové v Německu spekulují o kamionech na trolejové vedení, čili kamionové trolejbusy. to je opravdu skvělé,
    Tak ještě vyrobit trolejový autojeřáb nebo trolejový buldozer.
    A navíc, dejme tomu, že současný automobilový průmysl na klasické motory dokáže udržet veškerou potřebnou dopravu potřebnou pro ostatní průmysl na 100 procent plus rezerva. A dejme tomu že ti zmínění imbecilové z EU chtějí do roku 2040 přestat vyrábět zcela spalovací motory. To znamená, že již od 1. ledna 2018 se musí snížit výroba klasického autoprůmyslu každý rok cca o 100/23=cca 4.3 procenta. Ale současně již od toho samého 1.ledna 2018 musí za celý rok 2018 být vyrobeno 4-5 procent oněch automoblů se těmi bájnými bateriemi na dojezd 700 km, aby v tom roce 2040 „jel“ automobilní průmysl na 100 dnešních procent (plus přirozený přírůstek vlivem většího rozvozu lidí a zboží)) výroby všech možných automobilů (avšak s elektromotory na baterie). Co se týče vodíkových motorů, dost nebezpečná věc.Znamená to skladovat stlačený vodík a stlačený kyslík v autě a tyto plyny přivádět na elektrody, čímž vznikne napětí a teplo a toto propojit s elmotorem.
    Ale: jen málo stačí, aby se ten vodík s kyslíkem sloučil naráz, stačí třeba havárie auta.

  4. Laco G. Mlynář napsal:

    Máme se nejlépe jak jsme se kdy měli, říkají mnozí politici.
    Vzpomínám si na moji babičku, která si s dědou v hlubokém důchodu někdy na Vánoce 1974 lebedili, že tak se ještě nikdy v životě neměli.
    Tož když člověk vyleze na Říp a při dobré viditelnosti se rozhlédne po kraji od Milešovky po Ještěd, může mu to tak připadat. Horší už je to když začne Česko porovnávat se 194 zeměmi, členy OSN.
    Kdysi jsme byli (rok 1937) na nějakém 21. místě v produkci HDP na hlavu. Do roku 1989 jsme klesli na místo 28. a dnes po 28 letech řádění Pravdolásky a Peněz až na prvním místě jsme na místě 46.. Za celé období války a reálného socíku jsme se propadli o 7 míst. Za období Pravdolásky a Peněz až na prvním místě činí propad 18 míst.
    To je opravdu, ale opravdu skvělý výsledek.

    • blue.sun napsal:

      Posuzování podle HDP je nejhorší možná varianta. Vzhledem k tomu, že v ČR je za stejný výrobek vykázána čtvrtina toho, co v Německu (ač množstevní produktivita je přibližně stejná), vychází vám HDP jako vysoce účelová lež.
      HDP nebo stávající výpočet produktivity práce (z cen zboží) je jen manipulací k tomu, abychom mohli být stále bráni za levnou montovnu a cizák mohl říci: „Vy chcete více peněz? Ale za co, vždyť vaše produktivita je slabá vůči Němcům.“ Kulové, není. Pouze naši mocipáni využívají nízké ceny práce v ČR k vlastním ziskům.

      • lacogroessling napsal:

        To nahoře uvedené je samozřejmě spočítáno na paritu kupní síly. Vy víte o nějakém lepším souhrnném ukazateli?

        • blue.sun napsal:

          Blbé je, že všechny tyhle výpočty vychází z nevhodného prvotního vstupu. Tím jsou od počátku špatně, ale zase vím, že to není chyba ale záměr…
          Jde to i jinak, ale je to mnohem složitější a západ z toho pak vůbec nevychází tak růžově a dokonale, jak se tváří.

    • hans napsal:

      Za celé období války a reálného socíku jsme se propadli o 7 míst….

      Ale zase vzniklo mnoho nových států; a když odečteme jedno místo za rozdělení Německa na dva státy a několik dalších míst za vysoký HDP arabských ropných monarchií, tak jsme se vlastně nepropadli, ale víceméně zůstali na svém. Za severozápadní Evropou ale před jihovýchodem.

  5. blue.sun napsal:

    V první chvíli jsem chtělo napsat něco o demagogických příspěvcích, ale radši budu mlčet, ať se na mě nesesype zase stádo supů s tím, že jsem hloupé, zaprodané a unií uplacené…
    Takže jen jediné – pane Bavore, v této oblasti jste skutečně hodně mimo a vzít si ji jako téma na to, abyste mohl kopat do EU bylo příliš velké sousto…

    • Bavor V. napsal:

      Nevšiml jsem si, kromě závěrečné věty (týkající se EK nikoli EU), že bych kopal do EU. Tohle totiž nevymysleli (výjimečně) hlavouni z EU, ale jednotliví evropští politici.

    • blbíš napsal:

      … to já bych si do tý uhnije klidně kopl a to hned několikrát! Všude tam, kam bych se trefil by ten kopanec byl voprávněnej, neboť se tam nalézají konkrétní prd*le psychopatů, který si nic jinýho nezaslohujou, protože to dotáhly tam … jo přesně tam. Nebo Vy víte o nějaký, která by výrazným způsobem vybočovala z řady těch deprivantů až tak, že by se o ní dalo říci, že drží basu (= kontinuitu) se zakládajícími stanovami toho společenství?

      Pokud jo, nahoďte, pokud ne, tak děte do háje s takovou ubohou sebelítostí!

  6. Cech napsal:

    Proč musí hlavně země EU nadále vyrábět pouze elektromobily, tak odpověď je strašně jednoduchá :
    https://cdn.i0.cz/public-data/18/bd/63ea040934878e64050df78b7790_w640_g14b05ddcc95b11e4a788002590604f2e.jpg?hash=4a53bf381f2bcfe37ec60939baafca2c
    To je tak asi vše co dodat.
    Pardon, snad se najde ještě několik kroků jak zabrzdit W používající levnou pracovní sílu k téměř nejvyšší produkci na světě, ANO najde (ty exhalace dieslových motorů).
    Tož to je k elektomobilům asi vše.

  7. Cech napsal:

    No a k tomu „máme se lépe“ :
    Uvážíme li, že rozdíl mezi iluzí a smyslovou realitou je ten, že skutečnost je smyslový vjem, který je správně interpretován naším mozkem a iluze je smyslový vjem, který je interpretován špatně.
    V tomto případě jsou iluze i skutečnost téže podstaty, jen se liší korektností zpracování.
    Je-li skutečnost téže podstaty, jako iluze, pak i skutečnost je, stejně jako iluze, soubor smyslových vjemů. Skutečnost tak není něco mimo nás, ale něco, co máme v hlavě.
    Smyslové počitky a hlavně jejich zpracování nejsou mimo naše tělo.
    Realita je tedy model okolního světa nebo jeho části a to model správný. Přitom se nám zdá, že tento model existuje mimo naše tělo, i když je vlastně v naší hlavě.
    To že se máme stále lépe a lépe je nezbytný předpoklad udržení a rozvoje měkké síly nebo chcete li soft power.Měkká síla není sama o sobě dobrá nebo špatná. Hodnota závisí na výsledcích, způsobech a následcích akce.
    Protože dle definice „měkká síla je komplex nástrojů a metod k dosažení cílů zahraniční politiky bez použití síly, skrze informační a další vlivové způsoby.“
    No a základem pro samotnou existenci soft power dle Josepha S. Nye, je přesvědčit občany ve vlastní zemi, že se mají stále lépe a lépe na rozdíl od občanů v zemi protivníka.
    No a z tohoto prostého důvodu se budeme mít stále lépe a lépe.

  8. z/a/drátovaný Rosťa napsal:

    Někdo se má líp, někdo stejně, někdo hůř. Pár schopných a hodně všehoschopných se učitě má líp. A když jdu někdy přes rolu ( Brno hl. nádraží ) a vidím tam ty trosky bez budoucnosti, leckdy zlikvidované exekutory, musím konstatovat, že nemáme být na co pyšní. A v tom „vyspělém západním světě“ jev naprosto normální. Jen se o něm nemluví. Souhlasím s názorem v článku. Přijde mi, že tlačíme káru, na které sedící politici brzdí, co jim síly stačí. A politika, který by krvácel za občana, aby pohledal. O EU se vyjadřovat nebudu. Tam ti naši kluci a holky po první výplatě zapomenou, kde ČR leží.
    Elektromobil s nějakým dojezdem, který bude topit a v létě klimatizovat je iluze. Pokud tedy nezadrátujeme silnice jako pro trolejbusy, což asi neprojde. A stejně je to celé ptákovina. Asi jako zelená energie ze solárů a větrníků u nás.

    • blue.sun napsal:

      Škoda, že těch iluzí potkávám stále více. Stačí jen vyjet za hranice ČSR…

  9. Cech napsal:

    Je to pouze malounko OT ale naprosto ve shodě s použitím soft power bohužel ne US specialisty.
    Mezinárodní výzkumný ústav Gallup zjišťoval, zda by lidé bojovali za svou zemi a Evropané dle jeho zjištění by měli připravené bílé vlajky, pokud by došlo k válce.
    „Německo by jeho obyvatelé nechali napospas,“ píše Yeni SOZ o výsledek zhruba dva roky starého průzkumu. Jen 18 procent Němců uvedlo, že by byli ochotni bojovat za svou zemi. „
    Většina Turků žijících v Německu (no a to jsou ti nejmírnější téměř integrovaní muslimové).
    Ti jsou, ve většině proti „německým okupantům“. V současné době příznivci Erdogana v ústavním referendu v dubnu odhlasovali v Německu 63,2 procenty, v Rakousku dokonce 73,2 procenty „ano“ pro Erdogana (v Belgii 75 procenta, Holandsku 71 procenta, Francii 64,85 procenta) .
    „Evropané věří, že muslimové přišli do Evropy jen kvůli výdělku. Ale Bůh má jiný plán. Určitě se dostanou k moci, ale jestli se to stane s nebo bez krveprolití, zůstává stále otevřenou otázkou. “
    Friedman říká :
    „Turci mohou dobýt Německo v odpoledních hodinách a Francie, pokud vůbec bude mít odvahu bojovat, tak za hodinu.
    Toto je použití soft power, které je ponecháno EU specialisty bez povšimnutí nebo je jimi pouze dotuňováno.

    • blue.sun napsal:

      Nemáte tam čísla i z ČR? Z loňského roku, kdy jsem v téhle oblasti trošku studovalo, to u nás nebylo o moc lepší a třeba u lidí ve věku 15-25 let to bylo jen asi pět procent. Nejsilnější zastoupení „bojovných“ bylo u kategorií nad padesát let, poté u čtyřicátníků (ale u těch už výrazně méně). U mladých ten nezájem dovedu pochopit, zájem o okolí je v jejich podání víceméně mizivý a málokdy dosahuje za hranice vlastního pokoje (nejsem o tolik starší, ale za nás tohle fakt nebývalo). Už méně to chápu u své věkové kategorie, ale nejspíš je to, stejně jako u čtyřicátníků, možno přičíst velkému počtu lidí závislých na konzumu. Takovým je pak jedno, kdo jim ho vlastně dá. Padesátníci pak jsou už vcelku logičtí, ještě je tam vidět vliv toho zlého minulého režimu, který v lidech nějaký vztah k vlasti probouzel…

Komentáře nejsou povoleny.