Codex Seraphinianus


Před nějakou dobou jsem tu psala o záhadné knize, o Voynichově rukopisu. Dnes tu mám jinou zajímavou knížku, tzv. Codex Seraphinianus: neznámé písmo a spousta vyobrazených podivností. Kniha je rozdělena do tématických částí, jako například jsou rostliny, zvířata, obyvatelé, stroje, oděvy a další a další.

Tady je například ukázka rostlin.

A tohle jsou pro změnu bezobratlí

Cosi mezi zvířetem, rostlinou a strojem. Pro sebe jsem si to pojmenovala „kolokůň.

Jednotlivá témata se prolínají nejen u kolokoně – milující se dvojice z kapitoly o lidech se klidně může změnit v krokodýla v kapitole o zvířatech! Proč tomu tak je, to se mne neptejte – netuším to!

Bylo by už na čase vysvětlit, co to je za knihu, Ten Codex Seraphinius. Připomíná Voynichův rukopis, zobrazení tvorové vypadají jako uprchlíci z obrazů Hieronyma Bosche… Tak co to vlastně je? Ne, žádný tajemný středověký rukopis! Taky máte autora – anebo spíš pachatele?

Codex Seraphinianus vymyslel, napsal a nakreslil ve druhé polovině 70.let Luigi Serafini (*1949 v Římě), italský umělec, architekt a designér.  Zdá se, že tady je komplet celá kniha k prohlédnutí

https://docs.google.com/file/d/0B7LgTk_W9V8PbmliZ0RZVTlIMTg/edit

Dlouho se lidé pokoušeli zjistit, co se v knize píše – až skoro 30 let po jejím vzniku přiznal Serafini, že se v knize nepíše nic. Písmo ve skutečnosti není písmo, jen napodobenina. Někdo o knize říká, že je to encyklopedie alternativního světa, někdo ji považuje za kýč. Já na ní obdivuju autorovu neuvěřitelnou fantazii – a přiznám se, že se mi ta kniha líbí.

A protože mám na článek povoleno osm obrázků, tak ještě ty tři dodám:

Tohle by měl být „silniční bojovník“. Doufám, že to není nová uniforma dopravní policie…

Ryby.  No proč by ryba, chycená na háček, nemohla odhodit hlavu a vypěstovat si novou? Ještěrka to s ocáskem přece dělá taky tak! A proč by ve špinavé vodě nemohla používat masku?

 

A na závěr trochu techniky: Vrtulník – zřejmě meteorologický, převážející po světe mraky a duhu…

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

14 reakcí na Codex Seraphinianus

  1. NavajaMM napsal:

    Krásna kniha. Radosť zalistovať. 🙂
    Ťažko by som uveril, že nebola inšpirovaná práve Voynichom.

  2. blbíš napsal:

    … moc děkuju, Katko, půl dne jsem v ní nevěřícně listoval, neskutečná a nekonečná fantazie, něco takovýho sem fakt ještě neviděl. 375 stran, proboha, jak dlouho to musel ten machr dělat. Škoda, že nic z toho nepřečtu …! Člověčí um je nekonečnej. Je to nespravedlivý, já sotva trefím nakreslit kolečko a někdo s přehledem vymaluje Sixtinskou kapli, nebo tohle … a pak, že se dá nezávidět!

    • blbíš napsal:

      P.S.
      pouze poznámečka, Katko! To není vrtulník, to jedělátko duhy… a vodkud že to vím? Už vod dětství! Takhle sem ho totiž taky kreslil svým malým ségrám, když nechápavě civěly a furt se mě blbě ptaly, jak vzniká duha. Evidentně sem s nima neměl tolik trpělivosti jako ten Ital, protože já ho kreslil rovnou s tryskovejma motorama a místo toho špendlíku, kterej propíchává ten jeho mrak kvůli tomu potřebnýmu dešti, jsem ségrám kreslil rovnou kružítko s oboustranným hrotem, abych předešel případným dalším blbým votázkám mých rodných nedoukyň, proč jako že voblouk. A pamatuju si to taky proto, že tehdá sem poprvý v životě dostal takovou velikananáskou plechovou plochou krabičku s neskutečným počtem krásně barevnejch pastelek, takže se ta duha jaksi sama nabízela už pouhým votevřením tý krabičky, jaká to byla nádhera. Asi to byl můj mimořádně zdařilej vizuálně-demonstrační pedagogickej počin, protože se mně holky už dobrejch 60 let nezeptaly, jak vzniká duha! Ani později si nestěžovaly, že by můj výklad kolidoval s poznatky, který postupně nabývaly na SVŠce či medicíně. Je to zvláštní, že k vysvětlení něčeho, pro moje ségry naprosto nepochopitelnýho, stačily pastelky a spouštěcí blbej dotaz doprovázenej jejich nechápavýma pohledama.
      P.P.S.
      Tak mě teďka napadá, jestli ten Ital nepochází z početný rodiny plný holek, leccos by to vysvětlovalo. Tu jeho fantazii muselo od mala formovat velký množství blbejch otázek a hafo nechápavých pohledů jemu milých séger, jinak to přece není normální, že by mu ta fantazie vyrostla do tak neskutečných abnormálních rozměrů! Škoda, že moje ségry nebyly tupější, mohlo se mi taky třeba něco alespoň trochu vyvinout … takhle furt nic!!!

  3. Pepanov napsal:

    Mne to připadá tak, že se umělec velice baví tím, jak z určitých lidí zase udělal blbce, kteří bádají nad významem obrázků a „textu“.

    • blbíš napsal:

      … ba né, Pepo, kdyby tomu tak bylo, stačilo by mu na to tak vosum stránek, ale von jich vysmahl 375 … to mi můžete klidně věřit, to musí bejt vo něčem jiným, to je příkladnej tah na bránu!!!

  4. brtnikvbrlohu napsal:

    Mezi normalitou – bujnou fantazií, zvláště umělců a patologií – duševní chorobou neexistuje pevná hranice – mezi racionalitou a iracionalitou je pozvolný přechod. Mám někde od Siřišťové knihu Imaginární svět, budu muset pohledat a zase se do toho začíst.

    • blbíš napsal:

      … se mi líbí, že ani lingvisti si s ním nevěděj rady a prohlašujou vo jeho psaní, kterýmu tady porozuměl akorát tak náš Rosťa, že jde o náhodnej shluk symbolů. To je konec konců typický pro současnou dobu, pro všechny lidi bez fantazie a představivosti a … a pak nám z toho vycházej ty novodobí věrozvěsti a vykladači jedinejch pravd. Řeknu Vám rovnou, než například racionalitu takovýho Jakuba Jandy a spol.(mimochodem i ty Serafini docela výstižně trefil na straně 31 a 32), tak raději Serafiniho mrkev. Mně osobně se třeba moc líbí ta vo politicích a lhaní … Serafini tam na straně 45 píše, že kdyby lež nadnášela, všichni politici by už dávno vodlítli do teplejch krajin. Chce to prostě, příteli, čas a záhy pochopíte Sarafiniho tak, že i čtení bude pro Vás hračkou.

  5. z/a/drátovaný Rosťa napsal:

    Knihu jsem si prohlédl a musím připustit, že to byl pro mě trochu překladatelský oříšek. A nejhorší byly ty srovnávací tabulky. Parametry v nich uváděné byly ještě ve starých jednotkách a převést je do soustavy SI bylo časově poměrně náročné a ve dvou parametrech měly dokonce dost školáckou chybu. U té první autor nezapočítal koeficient změny rychlosti větru za rohem budovy a u té druhé mu nesedí počet chromozomů kolokoně. Divím se, že kniha před tiskem neprošla korekturou. Paní autorce děkuji za dobrou práci.

    • K-k,. napsal:

      Když vy jste strašný detailista, Rosťo! 😉

    • NavajaMM napsal:

      Pane Rosťa, oni to títo starí majstri často robili úmyselne (tie školácke chyby v parametroch). Kvôli utajeniu chúlostivých informácií. Človek, čo sa nevyzná, sa v tom ľahko stratí a zase niekto natoľko zbehlý, že si tú chybu opraví, už dokáže tie nápady využiť a nezneužije (nepobabre).

  6. Antimon napsal:

    Nemá to souvislost s touto paní Séraphine Louis ? Její kresby vykazují podobné rysy. Něco jako na její počest či tak něco. https://www.wikiart.org/en/seraphine-louis

Komentáře nejsou povoleny.