Veľkonočný pozdrav zo Slovenska


Vychodí slniečko spoza ostrej skaly,
Nepovedz, šuhajko, že sme spolu spali.

Nepovedz nikomu, ani za svet celý,
By sa o tom moja mamka dozvedeli.

A keď sa dozvedia, dajže milý Bože,
Veď sa azda milá s milým bozkať môže.

Dzifče počarovne, nezaľub še do mne,
Ja chlapec vandrovni, co ci budze zo mne?

Ja chlapec vandrovni ze šireho poľa,
Co ci budze zo mne, frajirečko moja?

Taká sa mi príležitosť stala,
Jednýmu som za tri groše dala,

Veď to videu milý pán Boh z neba,
Že mi boli tie tri groše treba.

Keď som ja k vám chodievával, psíček na mňa pobrechával,
Hádzal som mu z chleba kôrky, pusť ma, psíček, do komôrky.

Do komôrky som sa dostal, svoju milú som pobozkal,
Milá, milá, milujem ťa, príde jeseň, zoberiem ťa.

Dávalo dievča husom, v komore pod obrusom,
Dávalo gunárovi, švárnemu šuhajovi.

Jedzte, husičky, jedzte, nikomu nepovedzte.
Čo by sme povedali, veď sme sa nazobali.

Vtedy sa naša láska začala,
Keď som ja domov z tanca kráčala,

Pritisol si ma jemne ku sebe,
Dal si mi hubičku a ja zas tebe.

Dvom čarovným, pekným očiam stal som sa otrokom,
Čo ja pre ňu trpieť musím, len sám Boh vie o tom.

Čuj žalobu srdca môjho, ty hviezdnaté nebe,
Každú noc len teba vidím a snívam o tebe.

Tajela som tajela,
Tajela som tajela,
Ej, do Svatého Ducha,

Ale už vác nebudem,
Ale už vác nebudem,
Ej, pribýva mi brucha.

Zdroje (okrem vlastných foto):
Texty slovenských ľudových piesní.

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Navaja se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

6 reakcí na Veľkonočný pozdrav zo Slovenska

  1. vonrammstein napsal:

    Naprostá paráda!

  2. Miluše napsal:

    Nic lepšího pro dnešní den jste nemohl vybrat. Díky za krásné fotky, díky za lidovou poezii. 🙂

    • Berkowitz napsal:

      Dívaje se na váš odkaz si uvědomuji, jak se na Slovensku pečuje o odkaz předků a lidovou píseň a slovesnost. Právě na STV probíhá soutěž „Zem spieva“, a tam si divák z Česka uvědomí, kolik je na Slovensku lidových kapel a tanečních skupin a i když jsou amatérské, tak jejich vystoupení jsou profesionální.

  3. Slim napsal:

    Málo platný, Slovenky mají jaksi blíže k Přírodě.. 🙂

  4. anna napsal:

    Krása! Díky moc! Všem hodovníkům i hodovnicím (aby to bylo genderově vyvážené😊) přeju veselé koledování a pomlázkové omlazování. A.

  5. kchodl napsal:

    Přeji též na Slovensko veškeré pozdravy, k pěknému prožití Velikonoc!
    Krásné fotografie a k tomu ještě básničky, super hyper mega ultra!
    Paní Miluše s nádherným videem to jen dokresluje.

    Vzpomněl jsem si – naprosto nesouvisle – jak jsem před mnoha lety jel nočním rychlíkem do Tater na nějaké horolezecké chlastání, maskované lezením, a když jsem kouřil u okénka na chodbě a hleděl do noční krajiny, náhle se objevila vedle mě nějaká holka a když uviděla, jak udiveně čumím do té noční krajiny, připojila vysvětlivku: „Priehrada“. Řekla to tak krásně a měkce, že to ve mě spustilo nějaké divné procesy a okamžitě jsem se do ní zamiloval.

    Bylo to přesně v noci na Velikonoční pondělí, čímž se vracím k tématu.
    😀

Komentáře nejsou povoleny.