Lutrell II.


Žaltář je kniha bohoslužebná a je tedy logické, že se náboženská tématika objevuje i ve vyobrazení.

Kristus jako Beránek Boží

Narození Páně

Klanění tří králů

Archanděl Michael bojuje se Satanem v podobě draka. Ale víc, než nepříliš povedena dračí podoba Satanova mne zaujal archandělův štít, přesněji řečeno červený kříž na něm.

Červený kříž se objevuje na oděvu i zbroji tohoto rytíře. A červený kříž na bílém podkladě byl znakem řádu Chudých rytířů Krista a Šalomounova chrámu, jak zněl jejich oficiální název – tedy templářů. Štít s červeným křížem na bílém poli se v žaltáři objevuje ještě na jednom místě. Je to náhoda? Nebo nějaká připomínka templářů? Jenže v době vzniku Lutrellova žaltáře byli templářský řád již řadu let zrušen!   (V r. 1307 začalo po celé Francii zatýkání příslušníků řádu a jejich vyšetřování z hříchu kacířství, neúcty k svátosti oltářní a sodomie. R. 1310 byl řád papežskou bulou zrušen. Závěrečnou tečkou  za existencí templářského řádu bylo upálení velmistra Jacquese de Molay a třech dalších  představených řádu r.1312) Vůbec mne nenapadá, proč by měli být v Lutrellově žaltáři templáři zobrazeni…

Svatá Kateřina Alexandrijská s kolem jako symbolem svého umučení

 

Poutník s tradičními symboly mušle – netušila jsem, že mušle jako symbol poutnictví ke svatým místům, zejména tzv. svatojakubské cesty do španělského Santiaga de Compostela, má tak starou tradici! Když jsem hledala, od kdy se tenhle symbol používal, nenašla jsem nějaký přesný údaj – snad je o mušli (mimochodem, dokonce se jmenuje hřebenatka svatojakubská) zmínka někdy v počátku  12.století,  ze 13. století pochází poutnická mušle, nalezená při archeologickém výzkumu v Mostě. A já myslela, že ten symbol mušle je nějaká barokní záležitost!

Tenhle obrázek je docela zajímavý: pojmenovala bych ho “kněz a dva výtržníci“ – rozhodně se nezdá, že by ti dva chlapíci chovali ke knězi nějakou úctu. Co to mají v rukách a jeden z nich i v podkasaném odění? Kameny? Jsou to ale jedni z mála lidí, zachycených v žaltáři, kteří nemají tragicky zamračený obličej…

Advertisements
Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

17 reakcí na Lutrell II.

  1. K-k,. napsal:

    sím-sím, omlouvám se: obrázek č.7 – tam má být ten poutník s mušlí. Kdyby Vaše Urozenost byla tak laskava… 😉

    • Bavor V. napsal:

      Tak to jsem si myslel, že jsem to vložil. Vladařské povinnosti tíží hlavu mou 😆

      • K-k,. napsal:

        No jo, když má člověk na starosti celé panství,, tak se snadno stane, že se poutník zatoulá (zejména, když jsem ty zmatky kolem obrázku zahájila já) 😉
        Děkuju! 🙂

  2. NavajaMM napsal:

    Skvelý článok. Výborný postreh s tým krížom na štíte Archaniela Michaela. S červeným krížom v bielom poli sa maľoval aj na iných obrazoch:

    Tento je od majstra zo St. Verdiana v Taliansku niekedy medzi rokmi 1380 – 89.
    Skôr než ako templársky kríž, by som to videl na splývanie s legendou o sv. Jurajovi. Juraj mal tiež červený kríž na bielom podklade (svätojurajský) a tak ostal na vlajke Anglicka a cez Union jack je stále na vlajke Veľkej Británie. Juraja s drakom maľujú asi takto:

    • kchodl napsal:

      Jistě, jde o svatojiřský kříž, který je nejen templářský.

  3. vonrammstein napsal:

    „Dobrý den, chtěl bych si u vás rezervovat stůl pro tři, na osmou.“
    „Tři na osmou? Myslíte, že tu máme stůl pro šest a půl tisíce lidí?“ (@Jan_Svancara)

    • kchodl napsal:

      To znám jako ajťácký vtípek: ale šlo pochopitelně o mocninu dvou, jelikož IT jede ve dvojkové soustavě. Takže to bylo „stůl pro dva, na desátou“ a odpověď byla, že 1024 lidí se do restaurace nevejde.

  4. kchodl napsal:

    Moc pěkné! Díky.
    Co je zajímavé, postavy mi připadají značně propracovanější než v jiných středověkých písemnostech, nejsou tak schematické, je v nich mnohem více realismu a výrazu.

  5. jaa napsal:

    🙂 zcela MT

    • jaa napsal:

      Je tam zpětná kamerka takže kousek zpět a jsou tamuž 4 vajíčka…

  6. jaa napsal:

    http://www.makov.cz/?action=webkamera
    tak repete – trubka blb ne

  7. NavajaMM napsal:

    Tá mušľa, to je tiež výborný postreh. Mušľa je atribútom sv. Jakuba, pútnici do Compostely teda vyjadrujú vzťah práve k Jakubovi, neznamená to všeobecne pútnictvo. V Santiago de Compostela sú vraj pochované naozaj pozostatky sv. Jakuba, ktoré sa do Španielska dostali niekedy začiatkom 9. storočia a v súvislosti s privezením jeho ostatkov a pochovaní v Španielsku vznikla aj tá legenda o mušli. Malo ísť o zázračnú záchranu jedného z rytierov zo sprievodu s pozostatkami. Pri zachránenom (z mora) sa vtedy vraj našlo množstvo týchto svätojakubských hrebenatiek.

      • quien sabé napsal:

        V ruce mají kastaněty. A ty mušle. Po celé poutní stezce jsou města a vesnice, jež mají ve jménu Hvězda, všelijak zkomolené. Např. Alés, Aix les Bains, Aix en Provence, Eze (u Monte Carla), jsou jich stovky. A jednalo se původně o putování za Hvězdou, mohl to být původně kdoví Sirios, proto sv. Jakub z Hvězdného Pole a nikoliv Sv. Jakub z Hvězdné Mušle (Santiago de Campoconcha). A ani na francouzské straně tomu není jinak, nejsou Conque les Bains, ani Conque en Provence . A všechny kláštery a místa, kde umožňují poutníkům odpočinek, mají v razítku, jež dávají do poutní knížky, symbol škeble, cca jako od firmy Shell (Škeble), to proto, že ta lastura má do šířky se rozbíhající čárky, jako se jeví hvězda na obloze při pohledu, kdy má jakoby cípy. Pochopitelně nemá, jedná se fyzikální vliv uspořádání sítnice, kde vlákna z buněk jsou do šesti směrů a průchodem v těch průhledných buňkách dochází k difraci, ohybu světla.
        Takže ta mušle je symbolem poutníků až z druhé ruky, jde ne o mušli, ale o Hvězdu, za kterou poutníci putovali a nějak ji stylisticky vyjádřili pomocí podoby s tou škeblí a dokazují to názvy oněch měst a vesnic podél poutní cesty. Kupodivu, kdyby se mělo jednat o mušli výhradně a ta by jako měla být symbolem poutníků výlučně, tak by se aspoň jedno z nich mělo podle mušle jmenovat. Ale jmenuje se jak jinak, dle Hvězdy. Takže symbolem poutníků je Hvězda, znázorněná schematicky pomocí mušle (těch čárek). A že se výsledně putuje za sv. Jakubem, není nic zvláštního, podobně slavení Velikonoc je slavením svátků Jara a slavení Vánoc je slavení Slunovratu. Kdyby ta povídka o mušli ala wiki měla být pravdivá, asi by se zachovalo mnoho pomístních názvů, jež by obsahovaly ne slovo Hvězda, ale Mušle, ale není tomu tak, jsou jen názvy spajté s Hvězdou, proto nutno hledat vysvětlení mušle v názvu Hvězda. Nikomu nestálo za to po mušli cokoliv pojmenovat.Ani církvi ne.

        • NavajaMM napsal:

          Veľmi zaujímavý postreh. Máte pravdu Compostela = Campo Stellae.
          Máte pravdu aj v tom, že (ako som si preletel niekoľko stránok o pútnikoch do Compostely) väčšina vysvetlení symbolizmu mušle vychádza z jej tvaru a výzoru. To naznačuje až druhotné hľadanie významu v symbole.
          Našiel som tiež veľmi zaujímavé indície o veľmi starom predkresťanskom symbolickom význame tejto mušle, ktoré veľmi názorne naznačuje slávny Botticelliho obraz:

Komentáře nejsou povoleny.