Debilizace Ruska a úplná degradace společnosti


Tento materiál jsem si opakovaně poslechl a velmi mě zaujal, nicméně k jeho překladu jsem se rozhodl až poté, kdy mi došlo, že nejde o jev izolovaně ruský. Mám totiž stále silnější dojem, že máme co do činění s jakýmsi zvráceným globálním úsilím (ne-li přímo programem) o zbavení širokých vrstev lidstva možnosti přístupu k normálnímu, kvalitnímu vzdělání a jejich schopnosti samostatného myšlení. Omlouvám se, čtenáři, za formu – nicméně ta přesně kopíruje formát televizního pořadu, ze kterého vychází… (pozn.překl.)

 

Vyjmenujte nějaká díla A.S.Puškina:                      – nevím, nevím

Jak se jmenuje hlavní město Velké Británie:         – nevím, nebo snad Itálie, ne?

Kolik centimetrů má metr?:                                               – tisíc

Jaké křestní jméno měl Hitler?:                             – Napoleon?…

 

 – Tak odpovídaly různé studentky maturitních ročníků

moskevských středních škol, postižených nově zavedeným

systémem tzv. „jednotných maturit“ …

 

Oni nejsou tupí – jen je to prostě neučí !!!

 

Byla reforma ruské vzdělávací soustavy připravena CIA? Má hrozivě nízká úroveň vědomostí absolventů škol tak ničivý vliv na stav celé společnosti? K odpovědím na tyto dvě otázky – a nejen na ně – si na pozvání tv. kanálu Den-TV a jejího publicisty Dmitrije Peretolčina – analytika a historika, odpovídali na základě řady poznatků z průzkumu, ale i z vlastní pedagogické praxe: – Olga Četveriková, docentka prestižní moskevské diplomatické MGIMO a Andrej Fursov, profesor Moskevské státní humanitární univerzity.

 

Peretolčin:Existuje názor, že za reformou vzdělávání stojí americké tajné služby…

 

Četveriková: Prakticky to tak může být. Přitom je zajímavé, že čím víc se dovídáme o průběhu naší reformy vzdělávání, tím více zjišťujeme, že toho o ní stále víc nevíme. Ve skutečnosti se před námi skládá obrázek, že se tento proces připravoval už velmi dávno, je velmi dokonale propracován, a to jak strategicky, tak i takticky. Mnoho z toho, co se dnes realizuje je vypůjčeno z německého projektu „Fall Ost“ – obšírného hitlerovského plánu podrobení území SSSR, který zahrnoval i vzdělávací systém. Mnohé z toho, co se dnes realizuje, velmi připomíná právě jeho detaily. Víme, že americká rozvědka využívala a využívá německých zkušeností z východní fronty.

 

Peretolčin: – Ona CIA byla budována právě na základě zkušeností Gehlena. Předtím tam byla OSS, což bylo zcela něco jiného …

 

Četveriková:Jistě, Gehlen nejenže pomáhal, ale bezprostředně se podílel na výstavbě CIA. Ale skutečně se to vše rozeběhlo už velmi dávno. Dnes je to o to nebezpečnější, že jsou k dispozici technologie, které dříve nebyly, a díky nimž lidé vlastně ani nechápou, co se ve skutečnosti děje.

A jak se tajné služby podílejí na reformě našeho vzdělávání? Jde o to, že se nejedná o reformu ani přestavbu vzdělávání – jde o jeho vyloučení. A to je mnohem závažnější – i následky takového počínání jsou natolik zničující, že dokonce i lidé nepříliš blízcí vzdělávacímu procesu vidí, že je to věc závažnější, než nějaká přestavba…

 

Jaký je základní finanční dokument v Rusku?:     – ??..   (…správně = státní rozpočet)

Druhá odmocnina ze sta?:                                      – neexistuje.. nelze ji vypočítat..

 

-Jekaterina, 23 let absolvovala Ruskou státní

technickou univerzitu (RGTU) s červeným diplomem a

s osobní prémií  rektora, se specializací ekonom

marketingu.

Minimální nástupní plat požaduje od 60,000 Rbl. výše.

 

Peretolčin:Chápou to lidé, kteří ty reformy dělají?

 

Fursov: Domnívám se, že nepochybně ano. Pak ovšem vyvstává otázka, s jakým cílem to dělají. Obecně vzato, pokud bude s Ruskem vše v pořádku, pokud se nerozpadne – a já si myslím, že se nerozpadne, – a my překonáme všechny naše krize – pak v první řadě budou muset nést plnou odpovědnost lidé, kteří naše vzdělávání ničili. Tady budou muset nést ty nejtvrdší následky, protože ničili naši budoucnost.

Co je to denominace?:                                                         – Nevzpomínám si …

A co je to devalvace?:                                                          – Nevzpomínám si …

Kolik činí % daně z příjmu fyzických osob v Rusku?:      – Nevzpomínám si…

Kdo napsal Marxův kapitál?:                                                          – ??? …         

 

                                                                                   Alena (23 let), absolventka ekonomické fakulty RGTU, obor finance a úvěr. Požaduje nástupní plat od 60tis.Rbl (1Rbl=0,40Kč)

Fursov: – Nicméně, testový systém zkoušek dosud nikdo nezrušil. Jednotná maturita (EG) je postavena na testech. A EG jsou skutečnou diverzí. Někteří prohlašují, že – tohle modifikujme, tamto modifikujme … Nelze přece modifikovat něco, co je zrůdné! Bude to jen méně zrůdné – ale jde přece stále jen o míru zrůdnosti. A překvapivé je, že přes četné protesty rodičů a značné části pedagogické veřejnosti, se nic nemění. Vůbec vzniká dojem, že pro určitou vrstvu našeho establishmentu je pokračování v „reformách“ věcí velmi důležitou, důležitější než ekonomika, nebo cokoli jiného. (Jejich děti, ovšem většinou žijí a studují v zahraničí – pozn.překl.)

Protože vzdělání je most do budoucnosti. A kdosi se nám intenzivně snaží ten most podříznout.

 Jednička před pěti nulami představuje jakou cifru?:        – Desettisíc …

Jaké znáte světové rezervní měny?:                                  Na to nemohu odpovědět

Čím se liší jednotná daň od progresivní?:                          – To vám neřeknu …

 

Maria (25 let), 3.ročník RGTU obor světová ekonomika,  laborantka katedry mezinárodního obchodu

Fursov: – Výrok někdejšího ruského ministra školství Fursenka, že: „… vada sovětské školy spočívala v tom, že se pokoušela vychovávat lidi tvůrčí, zatímco my vychováváme kvalifikovaného spotřebitele, který dokáže upotřebit to, co udělají jiní…“ To je znamenitý výrok, který znamená, že ty sám nic umět nebudeš, ale budeš využívat to, co vytvoří jiní někde v zahraničí. Za co ale to koupíš, když sám nic neumíš? – za suroviny, za rozprodání své země?

Spotřebitel ale nebude bránit svoji vlast, v žádném případě nepoloží život za své blízké a přátele. On nemá vysoké hodnoty – je jen spotřebitel. Společnost spotřebitelů nižší úrovně bude sloužit spotřebitelům vyšší úrovně. Problém spotřební společnosti ale spočívá v tom, že lidé, kteří jsou v zajetí spotřeby se dřív nebo později stávají fyzicky, ale hlavně morálně bezmocnými před těmi, kdo se nacházejí za hranicemi. Ti dříve, či později přijdou a vyřežou je – jak se to přihodilo Starému Římu…

Dalším příkladem je historie samoděržavného Ruska. Už Lermontov ve třicátých letech XIX. století varoval, že: „…nastane čas, kdy přijde černý člověk a ty ho poznáš. V ruce bude mít dlouhý, ostrý nůž…“. Spotřební společnost ztrácí dokonce i pud sebezáchovy

Příspěvek byl publikován v rubrice hroší kůže se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

33 reakcí na Debilizace Ruska a úplná degradace společnosti

  1. jaa napsal:

    Dík za překlad.. ale – jako bych to už slyšela….

    To se mi líbí

  2. NavajaMM napsal:

    Vďaka za preklad. Tie ilustratívne odpovede sú pre mňa uveriteľné snáď len ako absolútny extrém, neuverím, že to je blízko mediánu.

    To se mi líbí

  3. bob napsal:

    Ten článek mě přijde jako produkt radia Jerevan…
    Ačkoli netuším, jaké odpovědi (perly) by nastaly, kdybych položil třeba tisíci našim, americkým atd. …studentům analogické otázky. Pravděpodobně (?) by se obdobné odpovědi našly.

    To se mi líbí

    • kočka šklíba napsal:

      No to rozhodně, to nepochybujte, jen mě zarazilo, že je to i v Rusku. Že by to byl hoax nebo jak vy píšete radio Jerevan? Jsem přesvědčená, že současní maturanti by neměli ani na absolventy základky v našich letech, jistě tak 50%.

      To se mi líbí

    • Ahele napsal:

      Nemusí být. Ti co odpovídali můžou být i jedni z mála, ale vtip je vtom, že v žádném případě by s takovými znalostmi neměli mít vysokou školu.

      To se mi líbí

  4. kočka šklíba napsal:

    Asi se to neliší od našich zkušeností. A ano, také si myslím, že tohle už musí být řízené.

    To se mi líbí

    • LB napsal:

      Ale kdež! Je to trend v celém západním světě.
      Vymyká se tomu jen JV Asie, Singapur, Japonsko, pravděpodobně Čína. U nás Vietnamci, aspoň snad i ta 2. generace, kterou ještě rodiče „dřeli!.
      Příčiny budou mnohočetné, já bych si vsadil hlavně na blahobyt (konzumní způsob života) a média. Je známo, že mnozí bohatší vzdělaní lidé se tomu snaží u svých dětí zabránit volbou „výběrového školství“. Nejsem si jist, že to v ovzduší všeobecného hloupnutí může fungovat.
      Mimochodem, máte někdo u potomků zkušenost s „Hejného metodou“ v matematice?

      To se mi líbí

      • brtnikvbrlohu napsal:

        To LB – Je to dané kulturou – viz JV Asie, konzumní způsob života s tím nemá nic společného, je to ideologická a kulturní záležitost, ono ani to výběrové školství tomu nezabrání – i to upadá, či se dává do slepých uliček – u těch vzdělaných pomůže spíš – do jisté míry klima v rodině, jinak ale i dítka zazobaných – zvlášť těch intelektuálně slabších jsou tím hloupnutím postižená. Obecně je to plošný jev což sice nějakou tu výjimku nevylučuje.
        O Číně platí totéž co o JV Asii.

        To se mi líbí

        • LB napsal:

          Brtníku, přece jsem netvrdil, že to má jedinou příčinu. Ale, kdyby to bylo JEN kulturou, jak říkáte, jak se Západ mohl v historii tak vyšvihnout?? A pokud se snad jeho kultura změnila, co jí změnilo? Je to totéž, myslím si, co zničilo kdysi Řím.

          A nepotřebujeme na to ani Maxe Webera, je to prostě ten proces, který popsal docela jednoduše Páral v jedné svojí knize. Který vede k přeměně „červených v modré“

          To se mi líbí

          • brtnikvbrlohu napsal:

            Kde mám to „JEN“ ? Věc je složitější – jde o o komplikovaný systém, ale u Číny a okolí je ten vliv kultury – a co jiného jejich tao je – dominantní – viz nenástup kapitalismu jako takového (což tolik vrtalo hlavou Marxovi) – když bylo konstatováno že je v rozporu s TAO?

            To se mi líbí

  5. kchodl napsal:

    Děkuji za překlad.

    Co k tomu dodat… Na toto téma jsme diskutovali několikrát, přesně v tom samém duchu.
    Nejde zdaleka jen o záležitost protiruskou, a dokonce nejde ani o záležitost protičeskou nebo proti-„východní“, vlastně ani o proti-evropskou. První obětí byly anglofonní země a pak „Západní“ Evropa, teprve potom to bylo přenášeno k nám a do Ruska. V rámci jakéhosi sjednocení školství s „vyspělým Západem“.

    První kastování ve vzdělání v našem kulturním okruhu praktikovala katolická církev, ale to pro tuto chvíli pominu a budu se věnovat až moderní postfeudální době.

    Vzniklo to bezpochyby v Británii, již v 17.-19.století, s jejich „třídním“ kastovnictvím. Kdy šlechta a vyšší třídy měly přístup k plnému akademickému vzdělání, kde se učili myslet, analyzovat, řídit a tvořit. Tedy teoretické základy a tvůrčí postupy. Nižší vzdělání – a nejvyšší dostupné pro běžné smrtelníky ze střední třídy – bylo bez teorie, jen prakticky zaměřeno, na ovládání již vymyšlených technologií a osvojení přesné funkce člověka v systému, šlo prostě o výchovu a nejnižší nutné vzdělání „kolečka ve stroji“.

    Pak tento způsob, spolu se švihlými eugenickými pavědami, přejalo Německo, ve snaze dohnat a předehnat technologie Britské říše. Náckové to chtěli uplatňovat na obsazených územích, stejně jako to dělali před nimi Britové ve své koloniální říši. Zajímavé je, že například Francouzi to nedělali, ti připouštěli domorodce ze svých kolonií i do Akademie věd, dávali jim plné a komplexní vzdělání, i ryze teoretické. Stejně tak Rusové v Ruské říši.

    Ve 20. století se britský způsob kastování ve vzdělání rozšířil v USA, po WWII pomalu, ale jistě prosakoval do celé „Západní Evropy“, až se to přelilo i k nám na „Východ“. Jelikož je každému jasné, jak důležité je skutečné akademické vzdělání, nejen jeho simulakrum, snaží se – zcela jistě programově, v „nacistickém“ duchu – kastovat vysoké školy a pokud možno z nich udělat bezteoretické, prakticky zaměřené „výchovny koleček do stroje“, s omezeným programem, které zbaví mateřské země Západu, především USA a Británii, konkurence. V tomto duchu probíhá i falešné hodnocení univerzit, ony „žebříčky“. Je nějaká česká nebo slovenská vysoká škola (nebo ruská) na odpovídající pozici v oněch „srovnáních“? Jistěže ne. Naše univerzity jsou falešně na mhohem nižších místech, než by jim skutečně příslušelo.

    Není to ovšem jen „podlý trik“ proti „Východu“ nebo proti „Evropě“, ale prostě osvědčená britská metoda zabetonování postavení vládnoucí třídy. Dělení začíná již ve školce, kdy bohatí dávají děti do soukromých školek, kde nejsou žádné LGBTQ šílenosti, ani bezbřehá „svoboda“, ale děti jsou přinuceny poslouchat a něco se naučit. To by ve veřejných školkách vyvolalo pozdvižení, ne-li kriminál pro učitelky. Pokračuje to v základní škole, … až po vysokou. Absolventi soukromých školek, základek, středních škol jdou na Ivy League univerzity, na studijní programy, kde dostanou opravdové akademické vzdělání, tedy včetně teorie. Ten zbytek, který se na tyto školy nedostane – není připuštěn – se teorii neučí nebo jen velmi omezeně.

    Je to prakticky rozdíl, podobný našim rozdílům mezi průmyslovkou a vysokou stejného oboru. Průmyslovka je zaměřena na bezprostřední praxi, vysoká naučí do podrobna teorii, ale kolikrát je absolvent v prvních letech praxe proti průmyslovákovi nepoužitelný, ovšem po několika letech zůstane průmyslovák daleko vzadu.

    Dalším důvodem „úpadku vzdělání“ je snaha mít co nejvíce vysokoškoláků. Gaussova křivka rozptylu inteligence v populaci stále platí, takže je jasné, že když mělo vysokou 2% lidí, měli poněkud jinou úroveň než dnes, když má vysokou třeba 30%.

    Do značné míry tedy část tragických výsledků vzdělávacího procesu není vlivem metody nebo umělých omezení, ale díky hlouposti studentů. Dnešní průměrný absolvent té samé vysoké jako před 20-ti lety je v porovnání s minulými absolventy idiot, to je dané už jen větším procentem populace, které tou univerzitou prošlo. Komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí.

    Nepochopení vězí i ve slepotě, s jakou nejvíce Američané koukají na jiné systémy čehokoliv, včetně systémů vzdělání. U nás či v Rusku vzdělávací systém vycházel z kontinentální tradice, což je něco úplně jiného než tradice britská. Dle praktických výsledků v minulých stoletích se nedá říci, že by jeden systém byl lepší nebo horší než druhý. Ale Amíci vidí vše, co není jako u nich, jako zaostalé a nesmyslné – takže například u nás po 90. roce velmi tlačili na zrušení Akademie věd a jejich výzkumných ústavů, protože ve své tupé omezenosti v této organizaci viděli totalitní sovětský systém – vůbec netušili, že Akademie věd je francouzský systém, vlastně vycházející již z antiky.

    (Ostatně podobně rozvrátili – v dobrém úmyslu! – třeba zdravotnický systém v Iráku, po jeho okupaci, protože solidární „socialistický“ systém považovali za výraz Saddámovy krutovlády a totality. Netušili, že irácké zdravotnictví bylo zavedeno podle československého a především francouzského modelu – no a „vděční“ Iráčané hned poté začali masově umírat na banální choroby, protože se k nim nedostala antibiotika za 30 centů.)

    Slepota je samozřejmě oboustranná. Pánové diskutující z dnešního článku přisuzují „ďábelské“ cíle jednotné maturitě nebo testům, ale neuvědomují si, že systém vzdělání se změnil a že nynější systém stále více podle britského modelu takové instituty potřebuje. Protože už nejsou jednotné učebnice. Už nejsou jednotné osnovy. Už není – díky nejednotné výchově učitelů – žádný všeobecný nebo nařízený standard výuky. Do vzdělání vstoupily peníze a korupce. Ministerstvo školství nemá vůči školám skoro žádné pravomoce, jelikož není jejich zřizovatelem. A tak dále… Takže pokud nebudou jednotné maturity, nelze maturitní vysvědčení považovat za nic jiného než kus papíru, který si každý může vyrobit doma na tiskárně. To samé se týká testování škol a žáků, to je – spolu s jednotnými zkouškami – jediná věc, která nutí školy ke splnění nějakých všeobecných standardů.

    Na druhou stranu je pravda, že zavádění nových metod musí být prováděno opatrně. Například v USA je známá „testová kauza“, která je pěkně vidět na osobě jedné horlivé prosazovatelky těchto věcí (pokud vás to někoho zajímá, mohu vyštrachat její dvě knihy o tomto tématu – ta ženská „není úplně blbá“ – jednu před a jednu po) – ta po cca deseti letech celou věc odmítla, protože systém atrofoval a převrátil se v něco absolutně defektního až hrůzného. Místo nastavení standardů a nestranného porovnání škol a populací žáků a studentů došlo k placení učitelů podle výsledků testů – výsledkem je, že ve školách se neučí číst, psát a počítat, vlastivěda, zeměpis, fyzika, chemie… ale jak co nejlépe vyplnit testy; děti jsou natrénované vyplnit testy, ale neumí vůbec nic. Místo zohlednění vlivu „kvality žactva“ na výsledky – což bylo z důvodu „rasismu“ a švihlých teorií „rovnosti“ zakázáno – došlo de-facto k trestání škol, do kterých chodí špatní žáci, tím k jejich totálnímu úpadku, s výsledkem úplného propadu nejnižších vrstev společnosti do faktické negramotnosti a nezaměstnatelnosti.

    Pokud tedy pánové z dnešního článku poněkud vztahovačně posuzují všechny tyto děsivé trendy jako ideologickou diverzi nepřítele, mají pravdu jen částečně. Stačí zajet do USA a zajít do první základní školy – myslím, že by docela čuměli.

    To se mi líbí

    • brtnikvbrlohu napsal:

      Co píše Kchodl není pro mne nic co bych dlouhou dobu už nevěděl, na 100
      % vše sedí. Hlavně doporučuji poslední odstavec, za Velkou louží tenhle trend začal už po prví WW.
      Jako zajímavost, co se u nás neví, v rámci křeče „získávání zkušeností od protivníka – což posvětil i Uljanov – se testování začalo zavádět ve 20tých letech i v sovětském Rusku, svou úlohu při tom sehrála i Krupská. A rychlost s jakou to odtroubili byla úžasná 🙂 dokonce o škodlivosti testování – a potažmo zavádění amerických metod výuky vydali i jakýsi ferman z nejvyšších míst – podrobnosti si už nepamatuji a nevygoglí se to.
      Takže soudruzi taky měli tendence zavádět ledacos (o množinách jsem už psal) – ale když zjistili o co jde tak to obratem ruky odtroubili. Na rozdíl od dneška.
      Jinak testy jsou dobrá věc, ale jako doplněk který usnadní celkové hodnocení. A vytvořit kvalitní test je neskutečná práce která není nikdy hotová.

      To se mi líbí

    • st.hroch napsal:

      Díky, nezklamal jste mě, Kchodle!

      To se mi líbí

  6. vonrammstein napsal:

    EET:

    To se mi líbí

    • Laco G. Mlynář napsal:

      Jenom do chvíle, než Babiš spustí účtenkovou loterii, potom budou Češi obchodovat s účtenkami na černém trhu.

      To se mi líbí

  7. poznamkovnik napsal:

    Po třech letech púsobení v našem současném školství mohu konstatovat:

    – strojnictví (dříve povinné na všech průmyslových školách) zrušeno
    – základy elektro a automatizace viz. výše
    – ekonomika (po staru zahrnovala zejménu ekonomiku provozu – nejsou učebnice)
    – ČJ národní obrození – proč se ho učit není součásti maturity (hlavně, že je součástí zkoušky Camus a Orwel)
    atp.

    Tj. v řadě předmětů je na tom absolvent bakalářského studia hůře než maturant před 25. lety (akorát je o 4 roky starší)

    Na učňovských oborech je učí v prváku to co bylo předmětem dílen na ZŠ, tj vzít do ruky pilník a pilku a udělat rybičku, nebo něco podobného

    Chcete další příklady…?

    To se mi líbí

  8. poznamkovnik napsal:

    Budoucnost školství – možné zapnout české titulky

    To se mi líbí

  9. Berkowitz napsal:

    Ten článek je poněkud zavádějící. Byly v něm uvedeny jen „křiklavé“ odpovědi, které nic nevypovídají o ostatních odpovědích studentů. Mohli taky vybrat odpovědi, které by na 100% odpověděly na zadanou otázku. Výsledek mohl třeba znít 70% odpovědělo správně, 20 % dostatečně a 10% se pravděpodobně vůbec neučili.
    Jen malá poznámka, nejsem vysokoškolák (2 x průmyslovka) a na vše bych odpověděl naprosto správně.

    To se mi líbí

  10. Bavor V. napsal:

    Jaa a Hudec OT. Karty radši smažte. Mohly by obsahovat škodlivý skript.

    To se mi líbí

    • jaa napsal:

      Díky za varování, smazáno zkontrolováno, defragmentováno. Až bude Khodl znát víc, dá vědět o co šlo? Divné mi je, že Mozzila je na tyhlety piškuntálie vysazená a přesto nezabrala. AVG a AVAst TAKY NIC,,, HMM . Díky. Odesílatel taky varován. No snad. 😦
      Prevíty tohle dělající -vystřelit na Mars. bez návratu. Ale byli od začátku, já mělo kolegu, co se na takové lovení specializoval, sbíral je… a to ještě tenkrát nebyly mejly, a vše na disketách…
      JOprevítů není nikdy …….

      To se mi líbí

      • Bavor V. napsal:

        Trochu rozdíl je v tom, že skript není virus. Ten by už dávno řádil a nebo by ho nějaký antivirák odchytil. Co to je přesně ten skript by ale musel vysvětlit odborník. Protože jsou skripty prospěšné a jsou skripty škodlivé. Viry jsou jen škodlivé.

        To se mi líbí

        • jaa napsal:

          POkud vím, tak script je prográmek v programu a nač tam je .. kdo ví. I když by mne vážně zajímalo -proč… to fungovalo.
          KLchodle dáte vědět??? prosím…

          To se mi líbí

          • kchodl napsal:

            Nepanikařte, nic se nestalo.
            Souborek s kartami skript obsahoval, také se při otevření spustil.
            Ale nic zlého v něm nebylo, byl v pořádku.

            Jen jsem panu Bavorovi napsal obecné varování, že není dobré pouštět takové MS Office (Word doc/docx, Excel xls/xlsx, PowerPoint ppt/pptx) dokumenty od neznámých lidí, protože mohou obsahovat skripty, to jest programy napsané v JavaScriptu, VBscriptu, … které pak jedou pod Vaším oprávněním na Vašem počítači a dělají kdovíco.

            Sice většinu z nich antivir pochytá a zablokuje, ale zdaleka ne všechny, mimoto nemusí ani nic vyloženě útočného dělat, třeba jen shromažďují údaje pro skutečný útok, které odešlou zpět nebo uloží na počítači, aby se k nim další „nevinný“ skriptík z pošty nebo webové stránky dostal. Hodně útoků je totiž vícefázových.

            Většina nákaz v dnešní době pochází z příloh mailu, hlavně z takovýchto „zábavných“, které kolují netem.

            U programů z MS Office je důležité si zapnout v nastavení, aby se při otevírání dokumentu žádné skripty nespouštěly. Což je standardní nastavení, ale může se stát, že jste předtím už nějakou takovou legrácku dostali a ta způsobila, že se nastavení změnilo (na to jsou různé psychologické triky, třeba že skript zobrazí okénko a uživatel si to změní z vlastní vůle, prostě potvrdí nevinně vypadající oznámení). Novější verze MS Office také dokumenty implicitně otevírají v chráněném režimu. Můžete to zkontrolovat v nastavení programu, je tam taková položka (Možnosti->Centrum zabezpečení->Nastavení centra zabezpečení). U Excelu je to ještě složitější, protože tabulky často obsahují nějaké vzorce a výpočty, takže si tato oznámení a varování před spuštěním skriptu hodně lidí vypne, protože je to otravuje při každém spuštění.

            Doporučení prostě zní, od neznámých, anonymních osob žádné dokumenty neotvírat. Office dokumenty jsou pro práci, a jestli nechcete mít zavirovaný počítač, tak se nepracovní blbosti neotevírají.

            Většina kvalitních mailových firewallů (ochranných bran) takovou přílohu pošty ani nepustí dál – nepustí nic „spustitelného“, tj. nic, co obsahuje nějaký program, ať už v binárním tvaru (přeložený pro procesor) nebo ve formě skriptu (to jest prográmku v čitelné formě, který je vykonán nějakým interpretem, třeba interpretem JavaScriptu). Vyhází i MS Office dokumenty, které obsahují skripty (což je často docela problém, protože když chcete někomu poslat třeba složitější finanční rozvahu něčeho, která má v sobě výpočty, tak to před posláním musíte zašifrovat, aby se do toho firewall nedostal a nevyhodil to).

            Tož tak, nemusíte se děsit.

            To se mi líbí

            • jaa napsal:

              Díky a hlavně za rozluštění toho rébusu. Docela mne bralo, že nemůžu přijít na to v čem je ten čokl zakopaný. Tohle mne opravdu nenapadlo. A docela chápu že běžného uživatele to mohlo docela vyděsit.-Jo holt člověk se furt učí…
              Znovu dík

              To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.