POKUS NA ZŠ KARLOV


(Tohle přinesl posel a tak to nechávám vybubnovat)

Na ZŠ Karlov se týden učilo jako ve 30. – 50. letech 20. století!

Všechny děti 2. tříd i my, učitelky a asistentky, jsme se vrátily do starých dob a jeden celý týden jsme v rámci projektu učily jako za časů našich prababiček.

Děti se totiž dnes ve škole už zcela běžně setkávají se skupinovou, individuální, projektovou výukou, a proto jsme se rozhodly ukázat dětem, že to, co je nyní běžné, dříve děti nezažívaly.

A jak nejlépe toho dosáhnout, než jim ukázat opak?

Vystěhovaly jsme třídy, uklidily všechny obrázky, schovaly techniku, daly pryč vše, co bylo jen trochu zajímavé. Oblékly jsme se jako vážené slečny učitelky a připravily si nezbytné ukazovátko i rákosku.

Rodiče byli naštěstí vstřícní a jako vždy nám velmi pomohli, když děti oblékli do dobového oblečení, na svačinu jim připravili chléb s máslem a nechali nás dělat naši práci, jejíž součástí byly i dobové tresty, jako třeba klečení v koutě.

Po prvním dni jsme nemohly uvěřit tomu, že  všechny děti dokázaly celou vyučovací hodinu sedět s rukama za zády, nevykřikovaly, nedožadovaly se pozornosti, a dokonce tu svou udržely, ačkoliv se ani jednou neprotáhly, nevyskočily z lavice, nesoutěžily, ani nezpívaly. Zkrátka jen a pouze frontální vyučování. Výklad, poslech, psaní do sešitu.

Najednou jsme neměly ve třídě jediné dítě s poruchou pozornosti.  Děti se hlásily, plnily úkoly, nezlobily a domů odcházely se slovy, že lepší výuku ještě neměly. Mnohé z nich to prohlašovaly i po celém týdnu takového vyučování.

No a nyní nevím, jestli tedy dnes my učitelé neděláme něco špatně.  Ke každému přistupujeme individuálně, neustále se snažíme děti zabavit, upoutat je, zpestřit jim výuku, vše se jim snažíme podat zajímavě – a ony jsou pak šťastné za výuku bez toho všeho? V každém projektovém týdnu se snažíme o to, aby přinesl něco nového nám všem.  A závěr tohoto týdne?

Děti mají rády pevný řád, vidí v něm jistotu a bezpečí! 

CO DODAT … ???

Dodávám :

K nežádoucím změnám docházelo i za minulého režimu ale žel a ke škodě  našich dětí, po „sametové revoluci“ také. Osvědčené metody i osnovy učebních plánů byly očividně nekompetentními nařízeními „shora“ měněny, opět bez diskuse se zkušenými učiteli !

Byly vydány nové učebnice různé, mnohdy až pochybné kvality.

K výuce jednoho předmětu se mohly používat různé učebnice.

Celé školní kolektivy byly zařazeny do tzv.„pilotních programů“.

Došlo k odtržení vazeb, budovaných v regionu po celé generace.

Zákonitý řád byl  porušen a „pedagogové“ z ciziny vzniklý chaos neřešili, ti si najednou s dětmi mohli v sedě – vleže hrát na kobercích, mezi opuštěnými lavicemi s bezchybnou konstrukcí schválenou normami!

A jak reagovaly Výzkumné pedagogické ústavy ?

…Řád-neřád, heslo „Změna je život“ se v republice rychle vžilo, podobně jako „pitný režim“, bez vyhodnocení, co dobrého, ale i špatného dětem přinese.

Ten ovládl mysl i lavice, batohy, kabelky atd… Z dětí jsou vyráběni malí dospělí a v životě prosazují „změny“, které mnohdy nejsou žádané ani jejich nejbližšími…

Paní učitelky z Karlova navzdory myslitelům na ministerstvu zjistily to, co bylo ověřeno a dobře fungovalo po celé generace:

Pevný řád vede dítě k sebekázni, udává mantinely v myšlení a je klíčem ke svobodě v lidské společnosti.

 

Advertisements
Příspěvek byl publikován v rubrice Od přátel se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

31 reakcí na POKUS NA ZŠ KARLOV

  1. vonrammstein napsal:

    Prosil bych o věrohodný zdroj. Nemám nic zásadního proti obsahu, ale vzhledem k formě to považuju za (byť třeba pozitivně motivovanej) fake.

    • kchodl napsal:

      Jistěže jde o fake, to se určitě nemýlíte. Navíc sepsaný zřejmě nějakým bývalým zupákem z povolání, alespoň soudě podle poslední věty. Ale řekl bych, že jádro příběhu bude pravdivé.

      Ta poslední věta mi zní jako proslulá absurdní věta z učebnice výrokové logiky, což bylo nějak ve stylu „největším potěšením a svobodou je stát v pozoru v uniformě s puškou v bahně na cvičáku a poslouchat rozkazy velícícho poddůstojníka“. V rámci cvičení se tato věta měla vyvracet otázkami, na které byla povolená odpověď jen ano/ne.

      Podle legendy se tímto myšlenkovým cvičením kdysi bavili dva pozdějí Nobelisté v oboru matematiky nebo fyziky na univerzitě v Göttingen, ve 20. letech, jelikož oba prošli německou armádou první světové a velmi upřímně nesnášeli německou armádu, Němce, zupáky, …

      • vonrammstein napsal:

        Jo, to bude blízko.

      • Cech napsal:

        Ta poslední věta je okopírována z řádu :

        Proto máte pravdu zřejmě je to fake.
        No ale je to fake platný již od 16 March 1802.
        No a to prosím uznejte, je celkem dostatečná doba na verifikaci.

    • čtenář napsal:

      Základní a mateřská škola Benešov, Na Karlově 372 přidal(a) 20 nových fotek do alba Jak se učilo za časů našich prababiček.

      27. listopad 2016

      https://cs-cz.facebook.com/zsbnkarlov/posts/1789912064558912

  2. kchodl napsal:

    Když jsem před asi deseti lety začal dělat analýzy a studie pro školní kšeftík kolem onoho testování (ze kterého se nakonec vyklubala značná zpotvořenina „testování žáků 5. a 9. tříd“, implementovaná Cermatem v režii koho jiného než IBM za stovky milionů, ačkoliv náš projekt byl sotva za 30 mega a nabízel značně více) a e-learningu pro Českou školní inspekci, zaletěl jsem se podívat do Jižní Koreje, do Soulu, jak to vedou tam. Zaujalo mě totiž, že ve vyšších třídách nahradili učebnice digitalizovanými v tabletech. A že v mezinárodním srovnání znalostí jsou na čelních místech. Co jsem tam viděl, z toho by naši školně-ministerští zhovadilci nepochybně dostali psotník a padoucnici zároveň.

    Proti jihokorejské současnosti jsou v článku popsané školní metody našich předků slabým odvarem. Když jsem to někde v domech hrůzy (Ministerstvo školství) zmínil, buď mi to vůbec nevěřili nebo jsem byl okamžitě prohlášen za „persona non grata“ či přímo třídního nepřítele. Jejich cílem je totiž nepochybně školství rozvrátit a vzdělanost co nejvíce zničit, za to berou peníze přes granty a všemožné norské a jiné fondy. Bohužel se jim to velmi daří. Ostatně soudím, že české Ministerstvo školství musí být zničeno. Zreformovat by se dalo jen pomocí kulometu, s opakovaným humanitárním bombardováním. Budovy je následně nutno rozjezdit buldozerem nebo v nich alespoň 50 let chovat prasata, aby z nich vyvanul nynější nezdravý odér a navrátilo se tam něco inteligence. Prasata jsou chytrá, nepochybně o mnoho více, než průměrný zaměstnanec českého Ministerstva školství.

    Korejci chodí do školy až od sedmi/osmi let, do té doby jsou ve školce, což spíše vypadá jako náš první stupeň základky, alespoň co se týče požadavků na děti, už tam dostávají hory domácích úkolů. Základní škola trvá jen šest let, pak následuje první stupeň povinné střední školy, který končí přibližně v 16-ti letech. To už je – v porovnání s naší základkou – vyslovený teror, přísná organizovanost a kázeň, povinné školní uniformy, tělesné tresty, plno úkolů, všechno se velmi nelítostně známkuje a testuje. Dobrá vychytávka je, že počet lepších známek je omezen a dostanou je jen ti nejlepší, takže mezi spolužáky panuje obrovská rivalita a snaha vyniknout… dalo by se pokračovat ještě dlouho.

    Pak se není čemu divit, že Jižní Korea jde raketově nahoru a my jdeme do hajzlu. Před 60-ti lety tam orali pole ohnutou větví a dnes vyrábějí procesory technologií 10-nm, kterou nemá ani americký Intel.

    • kočka šklíba napsal:

      No ono by stačilo, kdyby se školství vrátilo aspoň do doby před rokem 1989, tedy samozřejmě co se týká způsobu výuky. Alespoň to. Nemusíme přímo kopírovat korejské nebo i jiné školství z Asie, přece jen, nemám tedy vlastní zkušenosti, jsou asi poněkud jiní.
      Když byly dcerám asi 3 roky, tak už se objevovaly dost znepokojující informace, ale říkala jsem si, dobrý, až půjdou do školy, tak už to bude v pořádku. Nebylo, ale přesto ještě, naštěstí, byla většina učitelů učící již před rokem 1989 a zatím se, jak to vidím nyní, přece jen neuskutečňovaly takové hrůzy jako je tzv. inkluze, nehledíc na to, že si myslím, že úroveň učitelů pořád klesá. Těch mladých samozřejmě, prostě proto, že klesá obecně úroveň vysokého školství.

  3. bob napsal:

    Já „prodělal“ ta 50. léta….Pohledem do zpětného zrcátka se mi tehdejší školství jeví jako lepší.
    Ale zpět ke článku.
    Obávám se, že zmíněný experiment to, že školství bylo lepší nedokazuje.
    Děti byly prostě vtaženy do hry, která je zaujala. Obávám se, že kdyby experiment trval déle, že by to děti přestalo bavit.
    Příště by si mohli střihnout třeba školu v době J.A. Komenského….
    Problém je v době.
    Nevzpomínám si na to, že by se házelo na prezidenta vejci, že by v televizi bylo v přímém přenosu prezentováno, jak se hádá „elita“.
    K tomu „vzory“ jako Rambo, v bulváru „celebrity“, místo Ohníčku , Mateřídoušky, ABC … všelijaké ty pokleslé dětské plátky.
    Zdůrazňování, na co mají právo, modla úspěchu….
    Do toho učitel, jako největší „socka“ ve třídě. O reformátorech na MŠ nemluvě

  4. Rosťa napsal:

    V osmdesátých letech jsem se pár roků také motal ve školsví. Děvčata sedmnáct, osmnáct let. No, nebylo to jednoduché. Naštěstí zvítězil rozum a šel jsem tam, kde se dají vydělat peníze. Kdo jde v dnešní době kantořit je hrdina, Meresjev hadra.

  5. brtnikvbrlohu napsal:

    Tenhle textík jsem dostal už před nějakou dobou – považoval jsem to za zábavné fake a dál po tom nepátral, toho co mi to poslal jsem obšťastnil svými postřehy, ale kde je tomu konec – majlík už dávno skončil v koši.
    Vycházejme tedy z informace že to fake není:
    V současných podmínkách to opravdu není jinak realizovatelné než tak do druhé, vyjímečně třetí třídy na začátku školního roku A maximálně jeden týden – pak by se projevily rozkladné živly ve třídě které není jak usměrnit – na rozdíl od doby 40-50 let není rákoska použitelná – ani jiný trest.
    Prostě by to narazilo na ideologii bezbřehé svobody a neomezených práv dětí. Dalo by se předpokládat že by se do toho navezl nějaký rodič – stačil by jeden.
    V Komenského pedagogických zásadách byl také požadavek kázně, o Herbartovi nemluvě, je zajímavé že – vygoglil jsem si několik pojednání o Komenským – je tam všechno košatě rozvedené – mimo té kázně – i u Herbatra (sic).
    Člověk, potažmo dítě potřebuje jisté zakotvení, pocit jistoty, jinak jej okolí stresuje – se všemi důsledky stresové zátěže na jedince, ona nezakotvenost a míra stresu ostatně vede k současnému obřímu výskytu různých psychických poruch, musí být řád, včetně té nějaké autority. Nejvíc u těch nejmenších – tady se odvolám na Kohlbergovy stádia morálního vývoje – byť jsou předmětem kritiky – tak první stadia nikdo nevyvrátil. Jako středoškolák pamatuju na schodišti internátu oné školy nápis : Škola bez kázně je jako mlýn bez vody – J. A. Komenský. Přirozené je když požadavek kázně vyplývá ze samé instituce, klimatu ve společnosti, za existence určité rovnováhy požadavků a povinností (respektovat řád školy, její cíle) a práv. Musí být „vykolíkované hřiště“ a jasně definované cíle (ejhle zase Komenský).
    Ono jde o složitý komplex vlivů – s výsledkem dnešního rozpadu systému, školství je odrazem celé společnosti se vším všudy.
    To co vzpomíná Bob byl cíleně budovaný systém, i ty časopisy měli jasně definovaný výchovný cíl – stačilo by si trochu odpustit ideologickou úlitbu systému, dneska nemáme výchovný cil – jen dezintegrační, ideologická úlitba ještě zbytněla – nádhernou ukázkou je exemplář časopisu Země světa věnovaný Českému baroku, včera jsem padal pod stůl jak se politická masáž nacpala do dokumentu o hornictví v Krušných horách – rafinovaně do posledních necelých pěti minut.
    K poznámce Šklíby – před převratem se experimentovalo – a leckde neúspěšně (množiny) – ale jakmile se ukazovalo že je to pitomost tak se to velice rychle odtroubilo – vzpomínám v téhle souvislosti za tzv. druhou reformu Nejedlého (tu co svazáci zavedli za jeho zády když se léčil v Poděbradech a co také zavedla učební obor lovec kožešinové zvěře) Nejedlý to odskákal když zjistil co provedli mozkovou příhodou ze které se už nevzpamatoval. Také se to velice rychle odtroubilo a pro učňovské školství se vzala inspirace z pozitivních prvků od Baťi. Včetně mimoučebních aktivit, byť modifikovaných na změněné podmínky.
    Dneska se na každé kravině trvá až do trpkého konce.
    Školství, hlavně střední – vycházelo z požadavků praxe, na řadě středních škol učili odborníci z praxe, kteří si jednou týdně odskočili ze své práce odučit své dvě až čtyři hodiny, a to že mohli si své odučit považovali za něco mezi výsadou a povinností.
    Inu slovy klasiků – „situace se konsoliduje směrem k nule“ – hádejte odkud to mám. 🙂 Není to zase tak těžké.

  6. kchodl napsal:

    OT:
    Ukrošům bouchá a hoří jejich největší sklad munice, v Charkovské oblasti. Je tam 138 tisíc tun munice. Už evakuovali 20 tisíc lidí z blízkého městečka. Začalo to asi o půl třetí v noci.

    • Cech napsal:

      No ale viník je jasný :

      Ukrajinský ministr obrany Stepan Poltorak prohlásil, že se na diverzi na muničním skladu v Charkovské oblasti, v jejímž důsledku vypukl požár, se mohli podílet jen vojáci z Ruska a neuznaných Doněcké a Luhanské lidových republik.
      Vzhledem k zásobám munice ve východních republikách EU, se zase tak nic strašného nestalo.
      Pouze budou muset v Kyjevě na munici chvilinku počkat.

      • lujjza napsal:

        Ale kdepak, Cechu, žádní vojáci. Kchodl píše, že je to největší sklad, takže to musel být – s naprostou jistotou – Putin osobně.

        • Berkowitz napsal:

          Byl to osobně Putin, poznali ho, když utíkal ze muničního skladu a odpadla mu polovina kníru, který měl přilepen kanagomem.
          Někde jsem četl, že onen požár založil pravděpodobně nějaký dron, kdo ho ovládal nikdo neví.

          • Ahele napsal:

            Podle naší vaší TV už těch dronů bylo několik a prý z nich něco padalo!
            Podle kchodla to vypuklo v půl třetív noci? A jak známo v noci bývá tma. To by mě tedy zajímala ta svědectví.

          • NavajaMM napsal:

            Áno a jednoznačne sa prezradil tým, že cestou v Kyjeve predpoludním zastrelil Voronenkova. Porošenko už vyhlásil, že to nie je žiadna náhoda, že sa obidve udalosti stali v jeden deň, a že sú prepojené – za obomi je Putin.

  7. jaa napsal:

    Nwco zn ašich/jejich luhů a hájů

    • Cech napsal:

      Zde bohužel je velmi obtížné == nemožné zobrazit reálného Babiše.
      Navzdory kauzám, které by jiného dávno položily na lopatky a stranu přivedly do záhuby, vede Andrej Babiš a jeho ANO žebříčky volebních preferencí.
      Podezření z jakéhosi obřího dotačního podvodu, ze spolupráce s StB i větší či menší průšvihy jeho straníků po něm stékají jako po pršiplášti.
      S výsledky veřejného mínění směrem ani nehnuly a jak se zdá, nestojí ho to ani moc sil. Velkým pomocníkem v ovlivňování voličů mu je skupina specialistů obsluhující jeho profil na Facebooku.
      Tento systém prosazování své pravdy pomocí specielně vyškolených Facebookových Babišů má zmáknutý ze všech politiků asi nejlépe.
      Ne že by se skupina zabezpečující Bakalu snažila nějak méně ale chybí ji ta tolik potřebná profesionalita kterou předvádí skupina Babiš.

      Porovnávat tu ubohost s kterou operuje Kalousek a vyšachovaný von. Karel s profi Babišem snad není nutné.
      Proto prosím je nutné se s panem Babišem smíšit jako s budoucím Sobotkou.

  8. NavajaMM napsal:

    OT: Rusi už majú vlastnú náhradu za SWIFT (myslím, že ho mali skôr, ale teraz to pustili do sveta):
    http://www.hlavnespravy.sk/zapad-stratil-moznost-vydierat-rusko-odpojenim-od-systemu-medzibankoveho-styku-swift/942646

  9. jaa napsal:

    Njn, na vylepšování různých analogických systémů a věcí, byli rusové mistři na mistry, Navíc byly to výtvory tzv. nezničitelné s velikou výdrží. To asi někomu uniklo, když se furt tvrdí, jak jsou neschopní….

    co myslíte je to pravda nebo fake??? Byl tam teˇˇd někdo

    • jaa napsal:

      Děškuji, já věděla, že tam dost bourali, ale nevěděla, kam to zařadit

Komentáře nejsou povoleny.