Aby náš svět byl opravdu v pořádku


Maminka
K čemu jsou holky na světě
Aby z nich byly maminky,
Aby se pěkně usmály
Na toho, kdo je malinký.
 

Aby nás měl kdo pohladit
A povědět nám pohádku.
Proto jsou tady maminky,
Aby náš svět byl v pořádku.

Když jsem slyšela recitovat malého Ondru tuto básničku, kterou měl za úkol naučit se
zpaměti, neubránila jsem se slzám dojetí. Opakoval si ji i při koupání a bylo patrné, že se mu líbí.
Říkala jsem si, jak je dobře,  že mají malí žáčci Žáčka v čítankách. Jako kdysi Hrubínova říkadla  je učí jazyku, výslovnosti a  přispívají k tomu, aby měl člověk poezii rád.

Jenomže:

Nestoudný útok na báseň Jiřího Žáčka se mnohým zdá jen marginálním vybočením z řady chvályhodných režimních počinů, píše básník Karel Sýs. Ale je to nebezpečné zdání. Ve skutečnosti se jedná o klinický projev pokračující zblbělosti české společnosti, vystavené již 28 let nejen totalitnímu, ale totálnímu vymývání mozků.  Na bývalé umělce se útočí zřídka, neboť s režimem kolaborující autoři usoudili, že jsou již zapomenuti. Jiří Žáček však patří k bývalým , kteří byli donedávna bráni na milost. Něco se však zadrhlo. Části českého «stáda», určeného na porážku, nepřetržitá ideologická masáž ještě úplně nevymizela z hlav a srdcí smysl pro opravdové umění. A to je nebezpečné, neboť kdo bezezbytku nepodlehne hnoji šířenému z bedny a dalších kanálů, mohl by se jednoho dne vzepřít.
Proto proti osmiřádkové básničce nastoupila brigáda rychlého nasazení, rangers genderových snajprů obou pohlaví či bez pohlaví.
Na stránkách týdeníku LUK vznikla anketa, ze které vybírám několik názorů:

Jaromír Šlosar

Proboha, to kritiky tolik rozhodil první verš, že pak nebyli s to vnímat nádherné poselství básně? Že měli tmu před očima ? Jak něžněji a výstižněji malému žáčku – čtenáři vysvětlit prazákladní roli ženy než tak, jak to mistrně učinil Jiří Žáček?… To už kritikům skutečně nejde ani o to, aby alespoň v tom základním «byl svět v pořádku»?
Je to kouzelná básnička, která s genderovými stereotypy nemá nic, ale zhola nic společného; je to poezie.
*        *       *

Marek Řezanka  novinář a básník

     Žijeme v době, kdy jsme přesvědčováni, že mír je něco špatného, v době, kdy je nám říkáno, že brát se za sociální práva je fuj a v době, kdy odklízení umrzlého bezdomovce není nic, co by nás mělo znepokojit. Takovou dobu podle mého nevystihují slova o světě, který je v pořádku. Možná i proto přispěchalo Ministerstvo školství s prohlášením:

«Text sám o sobě není zcela genderově neutrální, při výuce ale záleží hlavně na výkladu a na tom, v jakém kontextu je uveřejněn a jaký je záměr autora. Při výkladu by tak měl učitel žákům vysvětlit záměr autora a další souvislosti, kromě jiného také souvislost s genderovou korektností».
 
Každý, kdo čte Žáčkovu báseň, podle mne musí vidět, že se jedná o vztah maminky k dětem – děti, které to čtou, zřejmě nějakou maminku mají (nebo měly). Ta báseň jim sděluje, že je má maminka ráda (ne, že byly třeba nechtěné atp.). Jak já nesnáším větu:  «Co tím chtěl básník říci.»
Ale co naplat, když zase funguje novodobá cenzura. Na Petra Bezruče raději zapomeneme. Rodný dům Marie Majerové zboříme. Budeme se učit, že jediné zlo je v Rusku a propagandu dělají pouze Rusové – a dětem ve školkách pro jistotu sdělíme, že je maminka raději neměla chtít, a že by udělala lépe, kdyby se věnovala kariéře.
Možná by pan Žáček uspěl s básní:

Milé děti, už se stalo
Maminka vás měla ráda.
Teď jí v práci dají málo
Škoda je i těla.

Z toho plyne poučení
Žijte sladce samy
Nad sobectví zkrátka není
Peníze vás zmámí.

A ještě mě napadla jedna nekorektní:

Milé dívky, k čemu děti?
Řve to, kaká, papá
Mějte lepší předsevzetí
– prachatého chlapa

Hezčí je svět bez početí
Strýček nebo papá
Převezou vás (dobří skřeti)
Musíte však šlapat…

 
    Pokládám hon na pana Žáčka za něco, proti čemu bychom se z principu měli ozvat. Nejde totiž toliko o něho – jedná se o nás všechny. Připustíme-li, že zmizí z čítanek tato báseň, budou mizet další – a vůbec budou mizet texty a myšlenky.
Aby nedošlo k mýlce, podporuji lidská práva, tedy práva žen, v nejuniverzálnější podobě. Tady ale porušena nejsou. Závadná není báseň, závadné je pohlížet na ni jako na něco závadného. Závadné je pokládat něčí názor za závadný.

Ono to celé naoko vypadá jako směšná kauza. Ale není. Ukazuje na lidskou tupost – a na snahu některých vnucovat nám, co si máme, a co si nesmíme myslit A to je od základu špatně.

*        *       *

Milan Blahynka

     Tažení proti líbezné Žáčkově Mamince je frapantní doklad o

  1. neumění číst (nejen poezii)
  2. debilním pojetí lidských práv
  3. přemnožení agresivních samosoudců a pilných dozorců, vydávajících výnosy, co se smí a nesmí, a pranýřujících rafinované přestupníky jejich pojetí práv.

Možná vůbec nejde o «neumění» číst, ale o «nevůli» číst pozorně a o svérázné nebo spíše nehorázné domýšlení nepozorně přečteného.

*     *     *

Stanislav Zeman

Gender hodina v třetí bé

Žena jakoby žena
Muž jakoby muž

 Muž jakoby žena
Žena jakoby muž

Prosím
Co je můj máma
Pane učitelko
             *     *     *

Jaroslav Čejka

     Zaplaťpánbu za ostražitost vítů klusáků, feministek a úřednic Ministerstva školství ČR! Podařila se jim totiž velká věc – vzbudili zájem o Žáčkovu básničku i mezi nečtenáři poezie…

*    *     *

Petr Žantovský

     Navrhuji zakázat a z české literatury navždy vykázat tyto autory a díla:

  1. Vítězslav Nezval: Manon Lescaut

     –  zejména verše:  Manon je motýl, Manon je včela, Manon je růže hozená do kostela

Básník zde srovnáním s hmyzem snižuje důstojnost ženy, a navíc obrazně navrhuje s ní násilně naložit.

  1. Jiří Orten: Elegie (zejména sedmá)

     Ve verších  Znám jednu holčičku. Je jako polibek,/ jenž ještě schovává se v ústech, nesmí dále,/ protahuje se jen na slunci, jež je malé, /nepálí, dává pít, usínat na ňadrech.  Je mladá jako zem. Je lehká jako dech,/ jak rané lupení, jak jitro, jako štěstí  … je  skryta pedofilní metafora, která může ohrozit mravní výchovu mládeže.

  1. Vladimír Holan: Terezka Planetová

– ve verších  Zatím však stařík zneklidněn/ šukal po koutech svojí cely
se vyskytuje vulgarismus, který může ohrozit mravní výchovu dětí a mládeže, a navíc je zde patrná diskriminační  narážka na seniora,

– a dále pak ve verších A jak to bývá v lidské knize /přijdeš-li nějak o peníze/ ženich ti, dcerko, upláchne  se vyjadřuje teze, že žena musí nápadníkovi přinést věno, aby mohlo dojít k sňatku, což naprosto snižuje důstojnost ženy a její emancipaci.
*     *    *

  1. Jaroslav Seifert: Maminka

– Například ve verších maminka stojí nad válem a chystá něco voňavého -/ a v odhodlání zoufalém/ přibíhám k ní, tiskne mne k sobě,/ očima, mlčky ptá se mně. / Pak zamoučněné ruce obě / zvedly mě rychle ze země  a na mnoha dalších místech celé knihy se naznačuje, že maminka, tedy žena, je osoba, jejíž funkce v rodině je zúžena na povinnost vařit a starat se o děti, což je těžký gendrový přestupek a jasná diskrimizace žen.

  1. Jozef Kainar: Blues o básničce a vlezlé ženě

– Báseň obsahuje tyto pobuřující verše: A nekoukej mi v psaní přes rameno / Kolikrát ti to budu povídat / Drahoušku nečum / Jsi moje sladká / jenže čumící  autor vyjadřuje své pohrdání ženskou důstojností a volbou argotického slova tento postoj jen podtrhuje.
Bude-li z vyšších míst zájem, navrhuji založit Úřad pro genderovou a antidiskriminační čistotu české poezie (ÚPGAČP), který by mohl být např. Integrální součástí ministerstva vnitra (aby se všechny cenzurní  referáty propojily v jedné organizační složce).

*     *     *

Petr Žantovský uvádí ještě další podnětné návrhy.  🙂
Článek je už příliš dlouhý a tak  z velkého množství účastníků ankety dejme ještě slovo ženě – básnířce.

Jana Skarlantová

Dokud se budou dnešní i budoucí emancipované maminky na své děti usmívat a hladit je,  tak bude svět v pořádku.

S tím se dá, myslím, souhlasit.

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Poesie na neděli se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

16 reakcí na Aby náš svět byl opravdu v pořádku

  1. Jethro napsal:

    On se celý ten svět, alespoň z mého pohledu, řítí nějak šejdrem. Místo aby někdo dal té genderové partičce rovnou po papuli, aby nesmradila, je z toho nerovný souboj, který prohráváme, protože …
    Normální je Šabatová, Žilková se svými mužnými obohacovači, katlická buzna, pornohodnota a stovky podobných, normální je prznit děti Aničkama, co jsme vlastně netušili, normální je být nenormální. A normální je, když kráva, co by měla po takové aféře chodit kanálama, dnes z postu ombudsmanky cvičí zbytky naši soudné veřejnosti v povinnosti nediskriminovat, integrovat, genderově vyvažovat, inkludovat, až nás tak nějak dostanou do role exkludované, diskriminované, nenormální menšiny.
    Netuším, jak to skončí. Ještě nedávno bychom tuto partičku nazvali nekorektně a poslali bychom je stejně nekorektně tam, kam patří.

    • Bavor V. napsal:

      Před mnoha a mnoha roky byla sepsána učebnice národohospodářská, kde její autor uznává že postavení žen je stejně hodnotné jako postavení mužů, i když každý dělá něco jiného.
      Valná většina žen nalézá však dosud vyplnění svého úkolu životního v soužití rodinném, jakožto manželky, matky a vychovatelky příštích pokolení. Toto jich poslání, ethicky neméně důležité než povolání mužů, podmiňuje ovšem zcela jiné jich postavení v život hospodářském. Jich místo jest v oboru hospodářství spotřebního, nikoliv výrobního. Jen nepřímo výpomocí účastny jsou v některých zaměstnáních, na př. v zemědělství, v jistých živnostech atd. a doplňují výrobní činnost mužovu. Jinak ale jest úkolem jích účelně a hospodářsky upotřebiti toho, čeho muž vyzískal. Úkol tento s hlediska všeobecného dojista nikoliv méně jest důležitý, než úkol mužů, vždy známo jest, jaký význam v každém hospodářství soukromém má „dobrá hospodyně“.

    • vittta napsal:

      Já vám povím,co je normální.
      Kdokoliv něco proti básni Žáčka něco namítá, je normální čurák, případně píča!
      Muž by potřeboval do držky, a ženská pořádných pár facek, jiná pohlaví neuznávám.
      Jenže Jethro, když tohle napíšu, budu zasypán mínusy, jak jsem vulgární a násilnický.
      Musíme se všichni naučit, že na hrubý pytel, hrubá záplata,být tolerantní k takovým zmrdským kreaturám nás pošle nejen do pekla, ale i na smětiště dějin.
      I ty „slušné“!!!

      • vonrammstein napsal:

        A proto ode mě máš plus.

      • vittta napsal:

        Výsledek mě překvapil.
        Už jsem se chystal, že tady muset psát o otrocích a pokrytcích.
        Není toho naštěstí třeba.
        Na chování ten hajzlů existuje taková pohádka, o zlaté rybce se jmenuje.
        Nikdy se nezastaví, budou chtít víc a víc.
        Ostatně, úvodní článek je právě o tom.
        Útoky na až dojemně krásnou básničku nejsou žádnou maličkostí.
        Dnes je to Žáček a společné hajzly, zítra……

        • Antimon napsal:

          Přesně, Dnes je to Žáček, zítra …., pozítří …..

  2. Cech napsal:

    Naivita některých bojovníků je celkem až fascinující.
    Na sociálních sítích rezonuje diskuze, kterou vyvolává báseň Maminka od Jiřího Žáčka napsaná pro čítanky prvního stupně základních škol. Lidem vadí, že je genderově nevyvážená.
    Vít Klusák a černoch v Lídlu je pouze a jen o penězích nic víc nic méně :
    K cemu jsou kluci na svete? Aby psali takovyhle debility. (Citanka pro 2. rocnik, Cteme s porozumenim, nakl. Nova skola Brno, vydano: 2015!!!)
    Víte kolik ze toto ten Jiří Žáček dostal jako honorář a jak je to následně s tantiénama atd. atd. .

    Já osobně být tím pražským nakladatelem kterému brňáci vyfoukli kšeft, tak na ně pošlu nejen Klusáka ale snad i Kalouska s Gazdíkem a Dukou dohromady.
    S pochopením pana Klusáka :
    „Anděl, vopravdickej anděl.“
    Jinak řečeno :
    „No, kam čumíš, dědku jeden bláznivej? Se podívej, jak to mam vodřený. Se na to můžu vybodnout! Když na tom neumíš, tak na to nelez. No!“

    • jaa napsal:

      jaká naivita BLB… OST… Tak snahá být in je už trapná a pořád jim to nedochází.

  3. NavajaMM napsal:

    Áno, verím tomu, že maminka, ktorá miluje svoje deti a chce, aby bol svet v poriadku, nebude svojim deťom blbnúť hlavu so slobodnou voľbou pohlavia. Maminka vie, že príroda je silnejšia ako ľudské rozmary a že dieťa nemusí nechať spáliť v tom ohni pochýb, aby sa samo presvedčilo, že tadiaľ cesta nevedie.

  4. kchodl napsal:

    Magoři jsou urvaní ze řetězu, co dalšího k tomu říci.
    Někdo je bude muset na ten řetěz zase přivázat.

  5. bob napsal:

    Koukám se na četníky z Luhačovic (docela dobrý…), ten poslední díl… a nestačím se divit jak jdeme se světem.
    Možná, že by cenzoři , pokud ve filmu (v divadelním kuse ) nebude pár gayů nebo leseb, nejlépe oba páry (aby to bylo genderově vyrovnané), neměli příště tato díla pouštět.

    • vonrammstein napsal:

      Taková je dneska celá (nejenom) hollywoodská produkce. Už je implementováno. Včetně povinný kvóty kladnejch negrů.

  6. jaa napsal:

    Mt ale

    http://zpravy.tiscali.cz/smely-nastup-piratu-pokud-uspeji-dokazou-to-ustat-294832
    no jestli si povedou jako v koalici ˇs Žít Brno“ tak spánembohen

Komentáře nejsou povoleny.