Jak zachránit venkov


Objevilo se nové téma a to zní – vylidňování venkova. Týká se to zejména odlehlejších obcí. Tak budeme hledat, jak tomu zabránit. Šéfka svazu Obchodu a cestovního ruchu zavětřila možnost dotací a navrhuje, aby se v oněch obcích podporoval právě cestovní ruch.
Reportáž naší/vaší oblbovací na toto téma byla tradičně velice průkazná. Jako postiženou ukázala obec, která skutečně splňuje podmínky pro označení za obec ohroženou. Zato obec, které se daří, byla zvolena lokalita nedaleko dvou větších měst, kdy tato lokalita částečně slouží jako zázemí pro tato města. Navíc i velikostně se jednalo o obce zcela odlišné kategorie.

Přemýšlel jsem, jak by se asi v takové obci, která nemá ani kulturní památku ani turisticky zajímavé okolí, tento program mohl realizovat. Na co by tyto obce mohly lákat turisty, aby byli ochotni vůbec takovou obec najít na mapě.

Trochu nápaditější je varianta pomoci drobným podnikatelům, aby se zde mohli usazovat, či aby začínali s nějakým podnikáním právě v takové obci. Jenže to neudrží lidi v místě, protože i za touto prací se dá dojíždět.
A když už jsme u toho dojíždění, tak to je asi ten největší problém. Většina těchto obcí je na okraji zájmu všech dopravních společností, během pracovního týdne tam zajíždí pár spojů, ve dnech volna jsou obce zcela bez spojení. Takže i možnosti podnikání jsou omezeny. Pokud by totiž někdo zřídil jakoukoli menší provozovnu, pro kterou by potřeboval zaměstnance i z okolí, měl by problém při jejich dopravě. Zejména v situaci, kdy by naléhavost zakázky vyžadovala i prodlouženou směnu či dokonce směny o volných dnech. Bez vlastního auta zcela nemožné. Stejná situace vzniká při dopravě dětí do škol, občanů k lékaři a podobně.

Dotace do cestovního ruchu jsou pouze možností, jak vytunelovat evropské i krajské dotační možnosti. Vylidňování venkova ale nezabrání.

Někomu z vás se toto téma bude zdát zástupné jako krycí manévr pro utajené něčeho jiného, ale věřte tomu, že pro ty dotčené obce se jedná opravdu o otázku jejího přežití

bavor-podpis_rex2

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Bavorovy poznámky se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

56 reakcí na Jak zachránit venkov

  1. NavajaMM napsal:

    Ťažká otázka.
    Napadol ma starý vtip ešte z 80-tych: Aký je rozdiel medzi socializmom a atómovou bombou?
    Žiadny. Jedno aj druhé stiera rozdiely medzi dedinou a mestom.

    • LB napsal:

      😀 😀
      Tak dobré vtipy už nevznikají. U tohoto bych hádal na ruský původ, má to radikální nádech Radia Jerevan

  2. blbíš napsal:

    Nic nevymyslíme, Bavore, protože to bývalý fungování prostě UŽ nefunguje a v nastavený současný atmosféře společnosti ani fungovat nemůže!

    Napadají mě dvě slova = lufťáckej skanzen … ten možná ještě něco z neživýho ojediněle zachrání, ale určitě né venkovskej život, o který Vám jde a to i přes případný zavedení dotace na benzín a automobil pro venkovskej lid, protože by se jednalo stejně o „denní lufťáctví!

    • NavajaMM napsal:

      Priateľu, máte pravdu. Ono by to bolo super, žiť na dôchodku na dedine. Ale ten život sa tam stáva násobne drahší a komplikovanejší. Tá dostupnosť základných vecí, zdravotnej starostlivosti, doprava kamkoľvek niečo vybaviť…
      Dávať ľuďom dotácie len preto, aby žili na dedine, je neudržateľný nezmysel.

    • kchodl napsal:

      Netuším tedy, jak je to jindě v ČR, ale tam, kde jsme, je dopravní obslužnost vynikající. Ve srovnání se stavem před rokem 1989 mnohem lepší. Kraj a obce sponzorují několik autobusových firem, jezdí to skoro každou hodinu, těmi menšími autobusy, celý týden i v so, ne, do nejbližších městeček. Důchodci nad 70 jezdí za půlku. Mají tam nějaký sdílený systém, můžete si zařídit autobusovou kartu, na kterou si dáte peníze, pak máte slevy.

      Schválně se podívejte po internetu, jestli nevěříte, jistě víte, kde jsou jízdní řády. Jde o oblast Českého ráje, Jičín, Sobotka, a pak na jih Nový Bydžov, … , královehradecký kraj a mladoboleslavský kraj.

      • Bavor V. napsal:

        Problém dopravní obslužnosti o které píšete, je také v turistické atraktivnosti. Tam se dopravcům vyplatí mít pravidelné linky i do kdejaké prdele včetně víkendů. Tady se nám o podobném může jen zdát. Trošku to třeba zachraňuje dálková doprava Praha-Sušice, kde je možno u některého dopravce cestovat i ze zastávky na znamení. Ale ta trasa pochopitelně vede jen po silnici 22 a neodbočuje do přilehlých vesnic. Takže bez turistické atraktivnosti jsme tu ztraceni. A marně bychom tu i hledali, na co návštěvníky nalákat. Lesy a koupání v Řece je asi dost málo.

        • brtnikvbrlohu napsal:

          Domažlicko – o sobotě a neděli tak akorát vlak, jinak katastrofa, Jihlava a okolí (obecně Vysočina) proti stavu před 20tilety tak jedna čtvrtina spojů, Beskydy – vlak jede ale jen do cca 21,00 pak až ráno (kdysi jezdil flamendr o půlnoci, denně) , autobusy – jak noty na buben – hlavně o sobotách a nedělích – mimo několika atraktivních tras. Dovoz na směnu – účelové spoje jen pro zaměstnance – i ze sousedního zahraničí, Třinecko – vlak je lepší – takt, ale jen po kolejích, autobusy jen pro děcka do školy jinak po svých – ale zato autobus souběžně s vlakem 🙂
          Podle mediálních ohlasů 🙂 🙂 by měl byt ten pernikářský kraj katastrofa sama o sobě – dyť to tam měl pod palcem nějaký Dušek 🙂 alespoň podle želpage.

  3. cobolik pacholik napsal:

    buranova umreli ja videl sam…zase tam pojdem na tu zastavku sadnut,od nas jeden sialenec ju opravuje za svoje,je to pod cergovom,kde koniec sveta.

  4. bob napsal:

    Tak jsem si vybavil, jak jsme se v rámci „marxismu“ učili o stírání rozdílu mezi městem a vesnicí….
    Byla to doba, kdy leckde na náves „prskli“ nákupní středisko nebo „kulturák“.
    Mladí (pokud neodešli do města, kde měli v zaměstnání přednost při přidělování bytů) snadno postavili domy – celá vesnice pomáhala, materiál se sehnal snadno (….:-))….
    Mechanizací zemědělství a zvyšujícími se nároky na životní úroveň vylidňování pokračovalo – z domů rodičů… se stávaly rekreační chalupy …atd.
    Často, když projíždím odlehlejší vesnicí, kladu si otázku, čím a jak se tam lidé živí.
    Když jsem své mamince položil otázku, co dělal její dědeček (ještě za Rakouska, resp. 1.republiky) s rozpaky odpověděla, že byl „chalupníkem“ (nezaměňovat s chalupářem :-)). Když jsem se zeptal, co jako takový dělal, moc jsem toho z ní nevyrazil.
    Na druhou stranu prakticky v každé vesnici fungovala minimálně jedna hospoda (asi, že nebyli EET).
    Na otázku, co s vesnicí, aby se „oživila“, odpověď neznám. Countryturistika a Čapí hnizda nejdou provozovat v každé vesnici….

    • blbíš napsal:

      …materiál se sehnal snadno
      asi jsem žil jinde

    • Karamela napsal:

      Šmankote, vy nevíte, co dělal chalupník? 🙂 To byl normální zemědělec, postaru rolník, obdělával pole a choval s ním související dobytek. Název chalupník víceméně naznačoval jeho sociální status, resp. velikost hospodářství. Měl jen chalupu, ne statek, měl ale vlastní pole, určitě kozu, ovce, drůbež, prase, krávu. Většinou už neměl koně. A také děvečky nebo čeledíny. Veškerou práci obstarával sám s rodinou. Na rozdíl od sedláků, kteří si už pracovní sílu najímali nejen proto, že by množství polí nedokázali obdělat vlastními silami, ale i z důvodů prestiže, selka hnůj kydat nechodila…. Nejbohatší a největší sedlák byl pak rychtář, který zabezpečovat i určitou správu obce a vnější komunikaci. Baráčníci nebo též domkaři měli sice stavení, ale už ne pole, spíš jen záhumenek, tzn. že už neměli dobytek, max. drobné domácí zvířectvo. No a pak bezzemci, jak už název napovídá, neměli žádnou půdu, žili tak všelijak, většinou na gruntech (statcích) jako podruzi, podomci a jiná čeleď.
      Co tedy dělal chalupník? Dřel jako kůň. Ve čtyři ráno vyskočil z postele ke kravám a do tmy kmital na poli. Živil se jen tím, co si sám vypěstoval nebo vychoval, co mohl nejvíc prodal. Častokrát na svůj vlastní úkor, takže když byl zájem o máslo, tak se holt bez mrknutí prodalo a doma se mazalo sádlem…. Za ušetřené peníze (spíše naškudlené peníze) se přikoupilo další pole a dřelo se ještě víc. Mí prarodiče z tatínkovi strany byli chalupníci a bylo to tak „skvělé“, že můj tatínek ( rozuměj dědic!) pro jistotu ve čtrnácti zdrhl z domu k Baťovi a do smrti veškeré zemědělství nenáviděl.
      Obyvatelé venkova obdělávali pole tzv. „vyráběli“ potraviny. Vzhledem k tomu, že potraviny se u nás již nevyrábějí, vesnice jak jsme je znali, jednoznačně zaniknou. Vylidňování je nezvratné. Jediná možnost, jak může vesnice žít, je provozovat znovu normální zemědělství, ale to všichni víme, v současné době není reálné. Ekonomika je neúprosná a právě ty poblbané dotace to všechno pokřivily, mrkev z Holandska vyjde levněji než z mojí zahrádky. Ale jak já s oblibou říkám, matka příroda si to přerovná, o tom žádná…..

      • Hudec napsal:

        Vývoj společnosti nezastavíš!
        Z chalupníka se postupně stal kovorolník, který makal v nejbližší fabričce, a po práci se staral o své hospodářství, kde mu vydatně pomáhala rodina. To bylo hlavně proto, myslím si, že začínající zemědělská mechanizace/velkovýroba tlačila malovýrobce z trhu.
        Ovšem ani to nebyla tečka za vývojem, neb kovorolník se postupně změnil na chalupáře. Ten už naplno pracoval někde ve městě, ale staré rodiče měl na vsi a tak od nich postupně přebíral to „hospodářství“, což znamenalo, že nejdřív z chléva zmizela kravka a krátce po ní i koza s prasetem (symbióza). Pak husy a nejdéle vydržely asi slepice, které snášejí skoro bezpracně. Ten kousíček pole byl už dávno v družstvu.
        Současný chalupářský stav dovedl k tomu, že už zůstaly jen kočky. Pes na rozdíl od nich cestuje na dráze město – vesnice a zpět spolu s páníčkem. Staříci odtud už vymřeli a chalupář sní o tom že bude na chalupě v penzi. Jenže s posunujícím se věkem odchodu do důchodu někam k 65 letům to už tak lákavé není, protože přicházejí choroby, auto na venkově (jak uvedeno výše) nezbytností. Tak to dopadá tak, že v zimě u ústředního topení ve městě a v létě na chalupě – ale jen dočasu.
        Neznám úplně přesně aktuální stav, ale zdá se mi, že nejmladší generace ani o to chalupaření až tak moc nestojí, raději do Thajska nebo tak někam.
        Venkov se bude, myslím, vylidňovat dál, a změnu může přinést jen nějaký skutečně dramatický celostátní/celoevropský/celosvětový/ společenský posun.

        Ono je to v naší kotlince trochu legrační, neb v globálním měřítku jsou naše vesnice spíše vlastně jen předměstími měst.

      • kchodl napsal:

        Mám dojem, že o „zachraňování venkova“ dumají především městští yntelechtuálové, kteří snad na vesnici nikdy nebyli a mají o „idilickém životě bukolického venkova“ představy jak Hurvínek o válce. Z filmů a literatury. Ale skutečnost byla diametrálně jiná. Dokud nebylo JZD a komouš vesnice nesponzoroval, život na venkově byl nesmírně tvrdý.

        Přesně jak píše paní Karamela, v běžné vesnici v ČR – a to pomíjím neúrodné horské oblasti, kde to bylo neskonale horší – bylo jedno dvě větší hospodářství, tj. sedláci, pak chalupníci, což byla většina obyvatel, a domkáři. Obvykle někdo ze sedláckých rodinných klanů provozoval hospodu, obchod, ve vesnici ještě byl kovář, jatka, a pár dalších běžných profesí. Většina domů byla z vepřovic, cihlové stavby měli jen ti bohatší „chalupníci“, kteří se trochu zmohli – v každé ulici bylo na 10 vepřovicových domů jedno cihlové stavení.
        Většinou někde v okolí byl ještě nějaký černoprdelnický či šlechtický velkostatek, cihelna a pár takových podniků.

        Což byl stav po WWI, a během první republiky se zlepšilo jen málo, až na elektrifikaci, renovaci škol, postavení sokoloven a „Švehláků“ – což byl většinou úřad, pošta, někdy i ordinace místního lapiducha, obchod a hospoda (prvorepublikový „kulturák“).

        Většina mladých utíkala do měst, domů se vracela jen na velké polní práce – žně, sklizeň řepy, brambory, například – kdy se musel sjet celý rodinný klan, všichni příbuzní, a pomáhali – protože jediná mechanizace byl „rychlovazač“, obilí se sekalo ještě kosami, a mlátička ve stodole.

        Alespoň takhle to vypadalo v jedné vesnici ve Východních Čechách, kde máme dům, a kde jsme dělali nějaké historické průzkumy, přítelkyně sehnala všechny fotografie, sestavila genealogické mapy podle farních kronik a matrik, …

        Zavedení JZD sice provázely obvyklé excesy, od politických procesů po vyhánění sedláků, a první „vlády“ v JZD se většinou chopili nějací neschopní idioti, takže málem krachlo, následně obvykle řízení převzal někdo z rodin velkých sedláků, prostě fakticky nejúspěšnější hospodář, takže JZD začalo silně prosperovat. A hned potom by nikdo z vesničanů neměnil – protože život se zvedl úplně nesrovnatelně.

        Nejvíce udělali komouši s vesnicí za normalizace, to se měli absolutně nejlépe. Mnoho rodin si postavilo nové domy, někde hotové vily, protože dostali od státu nevratné půjčky, mechanizaci si mohli zadarmo půjčit v JZD a práce nebyla drahá. Problém byl jen s materiálem, ten se „sháněl“ všelijak.

        Stačí se podívat, jak vypadá běžná rakouská vesnice a jak česká. Ta česká je z minulosti (před rokem 1989) bohatší – lepší a větší domy, které si lidi postavili za „bolševika“. Rozdíl je jenom v tom, že dnes v Německu, Rakousku, … na vesnicích bydlí lidé z města, protože je to lepší než bydlet ve městě, často dokonce na stálo, jen na zimu se přesouvají do svých městských minibytečků – nebo do jiné vesnice, ale v Portugalsku nebo Řecku.

        Dnes se JZD většinou transformovalo v místní Agropodnik, a.s., má moderní stroje a pracuje tam minimum lidí. Zemědělství běží dál, všechna pole jsou osetá, nic neleží ladem. Jen díky technologiím nejsou potřeba lidé. Všechny mašiny mají GPS a počítač, naprogramuje se to a řidič/operátor tam sedí jen kdyby se něco blbého stalo, třeba byl někde propad půdy nebo tak něco.

        Nějaké malozemědělství nikoho komerčně neuživí, to jsou lunatické sny. Zbohatnou na tom leda NGOs a dotační lupiči.

        Ale bezpochyby dojde ke stejnému jevu jako v Británii, Německu, Rakousku, … tedy se tam začnou stěhovat lidé z města, renovovat a stavět si tam nové domy. Na stálé bydlení.
        Protože jsou tam levnější pozemky než v nějakém satelitu, je tam nějaká „vesnická“ pospolitost, tradice, dají se koupit – nebo Vám to dají sousedi „zadarmo“ za protislužby – zelenina, králíci, slepice, vajíčka.

        Jistě, dojíždění. Ale to musíte ve městě také, často ještě více. Jezdíte do práce – firmy jsou už mimo centra a místa, kde se bydlí. Děti jezdí do škol a na kroužky, sport – daleko. Takže z matky je rodinný taxikář na plný úvazek, vypomáhat musí i otec. No a na vesnici je to vlastně pohodlnější – město je 20-50 km daleko, což je nic (v Praze najedete denně 100 km každý den docela běžně – a z vesnice do města nejsou zácpy jako ze satelitu do Prahy), děti můžete vypustit bez dozoru, les a rybník nebo krásné nové koupaliště – prázdné – je kousek, dá se tam dojet pohodlně na kole.

        A pak jsou tady moderní profese, třeba ta moje v ICT, kdy pracujete odkudkoliv, takže pokud se to zorganizuje, „do práce“ musíte jezdit jednou dvakrát týdně, jinak děláte z domova. Někdy ani to ne, třeba celý měsíc, protože je vše se zákazníkem dohodnuto, železo (hw, třeba servery) postaveno a vše jde dělat po drátech, pracovní tým je pořád v kontaktu audio/video, jakoby lidé seděli vedle sebe v kanclu. Můžete se válet třeba na Srí Lance nebo ve svém domě někde na vesnici, to je jedno. Takových profesí a zaměstnání je stále více, protože moderní ICT prorůstá do stále více oborů.

        Takže žádné „umírání vesnice“ se nekoná. Jen se to úplně mění.
        A to jsem pominul městské důchodce, které z jejich bytů vyhánějí vysoké nájmy a developeři, stálé zdražování a nízký důchod. Hodně z nich to vyřeší prodejem/odstoupením bytu a nákupem nějakého starého, levného domu na vesnici, tam je život laciný a mají alespoň co dělat, opravují dům nebo se rýpou v hlíně na zahradě.

        Musíte mít sice auto – ale to je dnes velmi laciné, autobazary jsou plné levných, ale funkčních aut. Autobusy jezdí také dobře, nesrovnatelně lépe než za bolševika – alespoň tam u nás – Iredo, (a jedna další společnost, nemohu si vzpomenout na název) – do nejbližších městeček to jede asi 10x denně, včetně víkendů. Sponzoruje to kraj, důchodci nad 70 mají 50% slevu, je tam jednotný systém mezi firmami, platí se to kartou.

        Takže můj závěr je, že vesnice neumírá, jen se transformuje.

        • blbíš napsal:

          Řekl bych, že Vaše povídání poslední dobou často zevšeobecňujete tak, že by mohl člověk nabýt dojmu, že to opravdu platí všeobecně! Ale ve skutečnosti Bavor psal TAKÉ o té druhé kategorii, proto bych doporučoval, abyste to vzal, Kchodle, někdy do SUDET, jedno zda na sever-jih-či západ, nejdřív podél čáry a pak od ní párkrát odbočte paprskovitě do vnitrozemí, jo a nezapomeňte si vzít svačinu abyste nepošel hlady (hospody-krámy-pošty … bejvávalo). A jak tak budete z tepla auta za doprovodu příjemný muziky pozorovat třeba ty osiřelý autobusový zastávky zarostlý náletama a kopřivama, do kterejch jednou denně (a to ještě pouze v pracovním tejdnu) vyplivne autobus šedý stíny utahanejch lidí co si z 30km vzdálenýho města či vesnice přivážejí těch svých +/- deset tisíc kaček, co pro ně ty Vaše velmi laciný v autobazarech dostupný auta zase tak velmi laciný nejsou a zrovna třeba taky zjistíte, že se nedovoláte těm svým doma usilovně makajícím kolegům, tak jako se ty stíny nedovolají pomoci, protože není signál, pak Vám možná v mysli vytane otázka Boba „čím a jak se tam lidé vlastně živí. Jo a dejte pozor, abyste si neulomil kolo v nějaký tý z mnoha opravdu hlubokých děr silnic III.-IV. třídy!

          • Kamil napsal:

            Smutné, ale takto to znám i já, bohužel (ne výše průměrné mzdy, ale medián naznačuje proč tomu tak je …).

          • kchodl napsal:

            A ostatní snad nezevšeobecňují?
            Skuhrání je všeobecné, jako by se to týkalo naprosto všech vesnic.

            Navíc, ukažte mi, kde jsem zevšeobecňoval! Jmenovitě jsem uvedl, o jakou jde oblast a jaký je to kraj. Chcete snad adresu a fotku baráku, odkaz na Google StreetView?

            Reagoval jsem na – téměř hororové – popisy špatné dopravní obslužnosti a umíraní vesnice, protože to znělo, jako by to tak bylo všude. Ale není, špatné je to jistě v pohraničí a v krajích s drsným počasím, kde je mizerná půda a není tam jinak nic – ani velká města ani průmysl.

            Pohraničí – pokud tam není turistika – je katastrofa, to ano. Jezdím na jedno místo do Orlických hor, a tam je to pořád stejně tvrdé jako v 70. a 80. letech. Konec světa.

            A je to vlastně ještě horší, protože zatímco komouši tam provozovali – nepochybně velmi ztrátové – státní statky, tak dnes tam všechno krachlo, a nic nového nevzniklo. Funguje jen lesní hospodářství, těžba dřeva a takové věci, sem tam nějaká mléčná farma, ovce, krávy, kozy. Nic tam není, jen drsné počasí, lesy a kopce.

            Firmy se tam nehrnou, jelikož i kdyby zaměstnavatelé neplatili tak uboze – což platí uboze – lidi budou raději na dávkách. Zasloužil se za to i komouš, protože za normalizace tam vysidloval z měst kriminálníky po výkonu trestu: přiděloval jim práci ve státních statcích v takovýchto místech. Už tehdy tam chodil skoro každý ozbrojený – minimálně měl výzbroj schovanou doma, co teprve dnes. Osamělý dům tam vykradou desetkrát do roka, pokud ne vícekrát.

            Psal jsem o vnitrozemí, kde je úrodná půda, je to „cukrovko-řepný“ kraj, tedy spíše byl, než zrušili cukrovary. A také to není turistická oblast, ta začíná až 20 km severněji, někde u Jičína. Přesto to tam vypadá, jak vypadá, s dopravní obslužností – výborně.

            Do téhle oblasti se stěhuje celkem dost mladých lidí z HK nebo Poděbrad, i z Prahy, protože pozemky jsou levné, ve vesnicích je vodovod, rozvod plynu – ačkoliv většinou chybí kanalizace, bývá jen ta splašková, takže k novému domu je nutná čistička (+200 tisíc). Ale zase, díky láci pozemku si lidé staví rozlohou větší přízemní domy, což vyjde laciněji než dělat patro a protože takový dům je i stavebně jednoduchý, hodně lidí to udělá napůl svépomocí.

            Jde o to, že kolem velkých měst developeři vyhnali ceny stavebních pozemků do nesmyslné výše, přitom zda bydlíte od města 15 km – už mimo MHD – či 45 km, není skoro rozdíl, auto je nutností tak jako tak.

            Takže myslím, že tyhle vesnice „přežijí“, bude to připomínat např. Británii, kde lidé pracují ve městech, ale žijí na vesnicích.

            Co bude s pohraničím, kde není turistika, to je otázka.
            Němci a Rakušáci takové oblasti sponzorují už léta, ale výsledky jsou pořád k ničemu – pokud by dotace ustaly, do roka to tam osiří.

            • Bavor V. napsal:

              Kchodle
              Prácheňsko není žádné pohraničí. Je to celkem úrodný kraj, daří se tu řepce či kukuřici… A to je tak všechno. Situace je tu opravdu jiná, než popisujete. Proto obavy z vylidňování jsou třeba i tady věcí dost zásadní. Tady ve spoustě vesnic hrozí totální likvidace. Jsou totiž tak mimo, že ani jako satelit, ani jako rekreační místo nemohou uspět. Pokud se nestane zázrak a nenajdou se možnosti obživy i dopravy.

              • kchodl napsal:

                Nechápu, v čem je tak zásadní rozdíl, pokud to není pohraničí, a je to úrodný kraj. Není to tím, že v blízkém okolí – 20 až 50 km – nejsou žádná alespoň relativně prosperující města?

                I když, těžko prohlásit Nový Bydžov, Kopidlno, Chlumec n. Cidlinou, Smidary, Nechanice, Jičín (ten snad nejvíce, protože je tam nějaký průmysl a Český ráj začíná pár kilometrů na sever, takže turistika) – za prosperující městečka. I v Hradci Králové je mrtvo, Pardubice (o 20 km jižněji) jsou proti tomu metropole průmyslu a byznysu.

                Přesto je tam dopravní obslužnost vynikající, mrkněte se na jízdní řády a uvidíte sám. Možná je to částečně způsobeno tím, že tam skoro chybí železniční síť (protože když se zaváděla železnice, oblast prý ovládala nějaká povoznická velkofirma a ta prolobovala na radnicích odmítnutí železnice, takže hlavní tah šel jinudy) – a dotace „dopravní obslužnosti“ dostaly ty autobusové firmičky – místo aby je požraly ČD. Nebo se na radnicích a kraji někdo opravdu snažil a kradl méně než je obvyklé. Kdo ví.

                Záhada.

              • Bavor V. napsal:

                Prácheňsko je Písek, Strakonice, Horažďovice, Sušice, Vodňany, Blatná. To je málo měst? V tom to asi nebude. Problém je ale v tom, že ten rozpad začal už v začátku poplyšáku a dneska se na minulost navázat nedá. Takže není doprava, protože nejezdí lidi. Nejsou lidi, protože není doprava. Had si požírá ocas…

              • kchodl napsal:

                Abyste nemusel hledat v jízdních řádech, mám to nakonec tady v telefonu:
                Z Nového Bydžova (jinak díra všech děr, ale jsou tam Peny, Lídl, lékárny, nemocnice, velký žluťácký obchod s hadrama a krámama, cykloobchod, mototechna, obchod se zbraněmi; no a také krásný nový bazén, zimní stadion!!!, funkční Sokol, železářství, prodej barev, stavebniny – no a to je asi tak všechno, když vynechám cigoše) k nám, autobusy:
                5:19, 6:16, 7:06, 7:15, 9:11, 11:11, 12:11, 13:11, 13:14, 14:11, 15:06, 15:11, 15:19, 16:11, 18:08, 19:00.
                Opačně jsou ty intervaly stejné, víceméně je to stejně spojů. Spoje, co jsou těsně u sebe, objížní různé vesnice, některé jsou na tom trochu hůře, jiné (ta naše) trochu lépe, ale v zásadě se dostanete všude, mnohokrát za den. Do Jičína je to podobné (hodně těch autobusů je Nový Bydžov-Jičín).

              • kchodl napsal:

                Hm. To je vážně divné, taková známá města – a docela velká, určitě ne takové díry jako tady (mimo Jičína a částečně Chlumce – ten je alespoň na hlavní silnici a železnici do Prahy).

              • blbíš napsal:

                … no vidíte, Kchodle, teď v tom máte obě zamyšlení – pohledy! A právě o to Vaše „Hm. To je vážně divné…“ mi právě šlo a myslím, že i Bavorovi v tom úvodním článku.

              • kchodl napsal:

                Ale kdepak, blbíši.
                Jakto že u nás to jde a tam to nejde?
                Přitom tam mají podmínky lepší – bohatší a větší města, bohaté Německo a Rakousko kousek.

                U nás je proti tomu ekonomicky svrab a neštovice, ale lidé si došlápli na radnice a díky tomu tady jezdí autobusy, to je všechno. Přitom jsou východní Čechy jeden z chudších krajů, medián mezd je tady nízký – nedávno mi to ukazovali.

                Zamyšlení bylo dost, musí vyběhnout a ty místní šašky na radnicích a na kraji nakopat do zadku, to je všechno.

                Pokud pan Bavor píše, že se to pokazilo hned po převratu, možná to bylo vyšší dostupností aut tam u nich – každý si přitáhl z Německa nějaký vrak a tím pádem neměli lidé o autobusové spojení zájem. A v nynější době dotace na dopravu dali železnici, to je také možné. Nebo ty peníze použili na něco jiného. Kdo ví.

                Určitě by šlo zjistit, jak k tomu vlastně došlo a kdo za to může.
                Na Ministerstvu dopravy by měli mít nějaké statistiky a údaje o dopravní obslužnosti v jednotlivých místech, určitě se takové údaje shromažďují a vyhodnocují. Nepochybně budou mít nějakou hezkou mapku, kde to bude vyvedeno barvičkami.

      • bob napsal:

        To právě ten můj pradědeček neměl (jakoby nějaké hospodářstvíčko) – definici chalupníka tak, jak ji popisujete znám.
        Vím, že pletl takové divné punčochy…
        O nějakém políčku nevím

        • Karamela napsal:

          Jasně bobe, patrně nějaký venkovský řemeslník typu švec, krejčí, výrobce dnes už zaniklých potřeb….kdo ví… Nějakou korunu utržil za své výrobky nebo směnil za obživu a jistě chodili i sezóně pomáhat na pole. U našich na dědině dokonce byla rodina, která neměla ani pole ani řemeslo a živili se představte si sběrem léčivých bylin. Žádná selanka. Schválně – vaše maminka resp. rodina na vesnici zůstala?

  5. Rosťa napsal:

    U nás na balíkově byla pošta už od Franze Josefa. Loni ji zrušili. Pokud to půjde stejným tempem, tak časem vypnou elektřinu, potom plyn a v zimě nebude na naftu pro silničáře. Když se tak zamyslím, několikrát denně jezdil bus gotwalďák a lidi v poho byli za hoďku v rachotě. Kdybych chtěl dnes do Zlína, tak 3x musím přesedat. JZD pryč, kravín pryč, na poli řepka. Vesnice vymírá.

  6. vittta napsal:

    Na to už dávno natočili takový film, „U nás v Kocourkově“ se to jmenovalo.
    Tam je návod, jak zkulturnit obec.
    Už to tady bylo zmíněno, ale musím se přidat, protože to je pro vesnický život zásadní věc.
    EET.
    To zavře nejen plno krámků a hospod, ale zruší i prodej nápojů na koupalištích a vesnických fotbalech.
    Ale, kdo chce kam, pomozme mu tam.
    Developerům se to bude hodit, protože se ceny nemovitostí a pozemků každou zavřenou hospodou fakticky snižují.
    Pak se to za babku zkoupí, až staří pomřou a jejich potomci se na to vyserou, a následně se tam udělají satelity vesnického typu, kde za obrovské peníze nakoupí nemovitosti a pozemky potomci těch potomků, co to lacino prodají.
    Ovšem- nebudou tam už žádné hospody a krámky, ale v každé satelitní obci 1 mekáč, jedno KFC, jedna pobočka miniKauflandu (přizpůsobí se trendu, ostatně, mají na to kapitál) a jedno miniTesco.
    Postupně se tam přestane mluvit česky…….(protože česky mluvili v těžkých časech jen chudí a tihle noví chudí nebudou, a mnohdy to nebudou ani Češi) a za potlesku nadšených neospavedlivých konečně zmizíme z Evropy.

    • kchodl napsal:

      Vittto, Vy jste optimista! Zapomněl jste na zákaz kouření v restauracích!

      Ale jinak máte úplnou pravdu.
      A můžete to vidět v médiích, jak pilně ten Váš scénář připravují. V žumpě je jeden článek o chcípající vesnici za druhým, přitom se – jakoby mimochodem – snaží, aby to bylo ještě horší, například stát ruší pošty. Je to evidentně přípava na „sklizeň“, známé schéma.

      Když dnes řeknete nějaké holce, že ji (tedy své rodině) postavíte dům na vesnici, že je to z mnoha důvodů lepší než v předraženém satelitu, bude ohrnovat frňák. Přitom místo 2.500 za metr čtverečný dáte jen 400-500 a navíc, nejste v mrtvém satelitu, kde přes den nikdo není – jen „zelené vdovy“ (matky s malými dětmi v satelitu, čekající na manžela, až večer přijede z práce, zničen krysím bojem za hypotéku za předraženou stavbu v předraženém satelitu, zácpa při cestě do práce, zácpa při cestě z práce – protože developeři kašlou na posílení silnice, to by je stálo moc peněz; no a v satelitu není mimo novostaveb nic).

      Ale všeho dočasu! Teď nastává doba, kdy slídiví developeři – krytí sítí nastrčených kupců – skupují odůmrtě a opuštěné domy, za babku; a pozemky na vesnicích. Za 10 let, až vesnice za obecní prachy a dotace dodělají kanalizace – to jediné ve vesnicích chybí – tak do toho „praští“ a budou nabízet „skvělé a klidné bydlení v bezpečné lokalitě“ – důchodcům a mladým rodinám v Holandsku, Francii, Belgii, Německu a Dánsku, Švédsku, Norsku – v jejich zemi bude asi stálý výjimečný stav a občanská válka nízké intenzity.

      Přesně, jak píšete. Pozemek v takové vesnici bude stát 5.000 za metr čtverečný.
      Uvažuji, že „do toho půjdu“ a začnu kupovat pozemky nebo staré baráky. Lidé jsou hloupí, až to praští – nikdo to nechce („na vesnici chcípnul pes“).

      • vittta napsal:

        Tak jasně, použil jsem EET jako jednu z kapek, která nakonec zapřičiní zhroucení naší kultury, resp. to zapřičinit může s tak velkou pravděpodobností, že se objektivně nevyplatí, mít z toho přínos každý rok těch 10 očekávaných miliard.
        To jsou různé hygienické předpisy z ústavu pro duševně choré, teď zase začínají s nebezpečím alkoholismu, jak jste si jistě všiml, což je do očí bijící nesmysl, protože když v hospodě podnapilému nelze nalít, a někdo toto nařízení bude vymáhat obrovskými pokutami (nalil jste hostovi 6 pivo ale po 5 pivech už je každý více či méně podnapilý, takže pokuta 200 000,-, navíc tento host mohl klidně jen domů autem, takže pokuta dalších 50 000,-), tak se samozřejmě nepřestane chlastat, protože chlastu lze koupit v ČR dost a lacino, takže se bude chlastat doma- ale hospody, jako centrum určité české kultury, se zavřou a v KFC se nikdo ožírat nebude.
        Že toto zjevné nebezpečí mnoho českých lidí nevidí, nebo dokonce nechce vidět, je pro mě celkem záhadou.

    • kchodl napsal:

      Abych Vaši vizi rozvinul do konce, tak jakmile developeři prodají domy Holanďanům, Norům, Švédům, …

      Tak tito, ačkoliv prchli ze svých zemí před kozomrdy a džihádem, stejně jako před liberálním terorem, nebudou spokojení s miniKauflandem a miniTescem, ale budou požadovat ještě svou oblíbenou kozomrdnou kebabárnu s pravým Abdulem Mohamedem Kozomrdem a jeho bratry, 16 manželkami a 120-ti dětmi.

      V miniTescu budou muset zavést halal jídla a arabáčský chleba, protože jsou na to zvyklí Švédové – u nich doma se totiž už léta jiné jídlo neprodává a jsou na tom závislí.

      Norové budou žalovat školku, a požadovat minimálně jednu lesbickou a jednu transsexuální učitelku, protože nechtějí, aby na jejich 4-leté vyhraněně teplé děti šahala nějaká sexuálně agresivní heteračka.

      Dánům se nebude líbit vedení obce, protože tam není správný poměr mužů, žen, nemužů, nežen, položen, ženomužů a transženomužů.

      Němečtí důchodci budou požadovat, aby se 300 km kolem jejich vesnice přestalo kouřit, protože z pasivního kouření dostávají rakovinu.

      Ve finále nás Čechy všichni společně nabonzují, že jsme homofobní sexuálně agresivní bílí rasisté …

      Pak se konečně dost naštveme a vesnický satelit vypálíme.
      🙂

    • čtenář napsal:

      vittto,
      přečtěte si to,člověk by blil.

      Nabízíte na webu zboží či služby ale nemáte e-shop? Stejně musíte plnit informační povinnost EET.

      Máte hospodu. V ní jste zavedli EET, všechno v pohodě, až do okamžiku, kdy k vám dorazí dva kontroloři z Celní správy. A víceméně protože nic nedokázali najít, tak na vás vytáhnou, že vlastně máte webové stránky a tam vám nevisí ono „informační oznámení“ o tom, že spadáte pod EET a vystavujete nesmyslné EET poukázky. A máte to, správní řížení. Jste vyvrhel, porušovatel, narušovatele.

      http://www.pooh.cz/pooh/a.asp?a=2018717

      • Karamela napsal:

        Tož to nemyslíte vážně! To je jako fakt? Kriste pane, nemám slov

      • oh napsal:

        Ministerští úředníci se konečně ráčili vyžvejknout, kdy má být evidována platba kartou v e-shopu. Proč by ale vůbec měla být evidována, to z nich ovšem vypadnout neráčilo, aneb další kapitola do nového bestselleru „Jak nezavádět elektronizaci státní správy.“ Tentokrát na téma „nerozumíme tomu, ale trváme na tom, že to budeme regulovat.“
        http://www.lupa.cz/clanky/kdy-evidovat-platbu-kartou-v-e-shopu-zasadni-otazka-je-rozlousknuta/

        A „za vysoké ceny mobilních služeb může ČTÚ, ÚOHS a radní Malý,“ míní socanský ministrant průmyslu a obchodu Mládek. Jeho ouřad, vycházející operátorům vstříc při každé vhodné i nevhodné příležitosti, je v tom zcela nevinně. Zato prý zajistí, že „účastník bude mít právo odstoupit od smlouvy bez sankce, pokud jednostranné změny smlouvy vyvolané operátorem nevedou ke zlepšení jeho postavení,“ slíbil ministr – už podruhé; při prvním nástřelu novely to tam jeho ouřad nedal, protože to Mládkovi ouřadové, za ministrova bohorovného pokyvování, považovali za nedůležité. A pan ministr to považuje za nedůležité i teď, ale prý to tam dají, když tak moc chceme.. (blijící smajlík)
        http://www.lupa.cz/clanky/ministr-mladek-za-vysoke-ceny-mobilnich-sluzeb-muze-ctu-uohs-a-radni-maly/

        • Bavor V. napsal:

          Nevěřte tomu, že EET může za konec vesnic. Ten nastal hned po plyšáku rozkradením všeho průmyslu i likvidací zemědělství. To, co řešíte, jsou už jen zástupné problémy.

          • oh napsal:

            Nějak si neuvědomuji, že bych někdy EET označil za příčinu konce vesnic. EET je jenom (momentálně) poslední klacek hozený pod nohy všech, kdo by v nějaké vesnici, vyskytující se mimo hlavní dopravní trasy, chtěli něco podnikat. A IMO je EET také další názorný příklad, jak věci nedělat. Po občanských průkazech s čipem, evidenci vozidel, sociálních dávkách, datových schránkách a dalších e-průserech českého státu.

            • Bavor V. napsal:

              Ty e-průsery nejsou koncepčně špatné, ale svým provedením nadělaly spoustu problémů a nejen na vesnici. Zejména drábkoviny a bártoviny byly totální průšvihy. Ale v principu to není špatné řešení. Třeba evidence vozidel. Teď jsem obměňoval přibližovadlo, koupil jsem opět ojetinu a otázka přepisu byla skutečně otázka chvilky, oba jsme se sešli na jednom úřadě a oba odešli spokojeni. Sociální dávky fungují, jen ten jejich rozjezd byl Drábkův totální průser. Ale teď už to funguje natolik, že to chce s.Marx-Leninová změnit (za pouhých 300 mio). Čipy také nějak pospávají. A Datovky jsou v principu dobré. Pro ty, kteří je používají. Ti si je chválí. Akorát není dořešen výstup a jeho verifikace. Ale to patrně problémy také nepřináší, alespoň jsem nikde nezaznamenal, že by s tím měl někdo problémy. Ono to asi funguje stejně jako faktury majlem. Prostě to je. A co se týká EET, tak nezapomeňte na jednu věc. Ano, je to Babišovo dítě, ale když ho chtěl usměrnit, protože to skutečně je třeba, tak se mu do výchovy postavili všichni koaliční i opoziční posranci. Prostě bez vyjímek. A ty vyjímky směřovaly právě do těch vesnic. Jenže to by se Sobotkovi nehodilo do krámu.

              • Bavor V. napsal:

                A ještě, ona ta elektronizace zase tak špatná není. Nemyslím jenom e-stát, ale obecně. Spoustu věcí si zařídím z toho křesla a nepotřebuji nikam jezdit a ztrácet čas. Ale to je pro život na vesnici málo. Ono ani to „kulturní vyžití“ ve skutečnosti tolik nechybí, protože kolikrát za rok kdo kam jde. Horší už je to se základním vybavením, tedy škola, školka, pošta, obecní úřad a pak v první řadě ta doprava. Vím to dobře právě z nedávné doby, kdy jsem nebyl schopen používat auto a musel dojíždět busem. Dostaňte se v neděli na převaz, odjeďte v sobotu z nemocnice, když i sanitky fungují jen o pracovních dnech. To se pak člověk musí spoléhat na sousedy. Což naštěstí na dobré vesnici funguje celkem spolehlivě.

              • čtenář napsal:

                jsou jenom dvě možnosti,první,že Sobotka vás straší i ve snu,druhá,že si neumíte představit,že to usměrňování eet byl pouze předvolební úplatek vybrané skupině poplatníků.
                dávám přednost možnosti číslo jedna,protože se mi nechce věřit,ža tak moudrého muže jakým jste by nenapadl ten úplatek.

                PS:jestli chce rodička Babiš někoho usměrňovat tak ať začne u těch kontrolorů místo toho aby vyžadoval pro celníky ještě více pravomocí.

              • Bavor V. napsal:

                Jestli to byl nebo nebyl úplatek, to nechci posuzovat, ale jsou prostě kategorie, kde by ta úleva skutečně být měla. A to jsou ty malé hospody a krámky a e-shopy. Jestli si myslíte, že ne, tak si to myslete.

              • čtenář napsal:

                kde se bere ta změna postoje najednou?nedávno přísnost na kadeřnice,kosmetičky,maséry a najednou nějací ti malí,že by měli mít úlevu.
                nehledě na to,že jste babiše vůbec nepochopil,on chtěl z těch malých vytřískat víc peněz přes paušální daň,nikoliv jim dávat úlevy.

              • Bavor V. napsal:

                Víte kolik by dělala ta paušální daň? A v porovnání s EET? A to vůbec nemá nic společného s konkrétní profesí ale s obratem. Pokud ta kadeřnice přesáhne těch 250tis. tak má evidovat. Pokud ne, platí paušál.

              • čtenář napsal:

                odpověděl jste si sám,kdokoliv s obratem do 250.000,- nebude nikdy žádnou daň z příjmu platit.
                a byl by tedy extra trotl kdyby přistoupil na babišovu hru,že se domluví s finančím úřadem na tom že něco zaplatí.

                tato „nabídka“ byla pouze další babišáckou komedií jak on by pomohl malým,ale ten sobotka mu to zatrhl.
                žádná pomoc,prach obyčejná politika,na to nemusím být ani účetní,abych si to rozklíčoval.

              • Bavor V. napsal:

                Samozřejmě, lišácky mu to Sobotka zatrhl a tak ten malý bude mít EET i když z něj nic nebude. Ale bude mít EET. Logika, že.

              • oh napsal:

                Jenže takové to je všechno, pane Bavore. V principu dobré, provedení to spolehlivě zabijí. Já rád řeším věci elektronickou cestou. Jediný podstatný problém mám s tím, když ta elektronická cesta je nakonec komplikovanější, delší, přináší náklady navíc a její výsledek je omezenější než papír.
                Výstupy a verifikace úředních lejster z datovky nikoho netrápí dnes. Ale IMO je v tom schovaná časovaná atomovka, protože elektronické podpisy a certifikáty mají omezenou platnost a jakmile jednou vyprší, máte v ruce doslova nic, akorát to nic může mít nejrůznější právní důsledky. Za dvacet let budete mít buďto prázdnou schránku, nebo si budete muset celou tu dobu platit elektronickou archivaci, která bude kontinuálně „přerazítkovávat“ certifikáty, nebo stejně všechno důležité konvertovat do papíru a skladovat ten.. Navíc, za dvacet, třicet let už může být možné efektivně zfalšovat dnešní úřední doklad, obsahující podpisy a certifikáty, dnes považované za bezpečné. A pak se můžete u soudu dohadovat o tom, čí řádně podepsaná verze úředního lejstra je pravá.

          • čtenář napsal:

            já….my řidiči…..tomu samozřejmě nevěříme.

            my totiž víme,že za konec vesnic nenese vinu ani rozkradený průmysl,ani likvidace zemědělství,veškerou vinu jednoznačně nese ten červený pruh.

      • vittta napsal:

        To mě nepřekvapuje.
        Jistě se ale najde dost těch, co řeknou, že zákony jsou tady od toho, aby se dodržovaly, onen zločinec a zloděj si přece to oznámení mohl na internetové stránky dát.
        Protože jak jsem už několikrát uvedl, lidé tu buzeraci prostě chtějí, neb si myslí, že buzerovaní budou jiní a na ně nemůže dojít, když jsou tak skvělí a pociví, a pak zapomenou registrovat na PČR „flusbrok“ po dědečkovi a nějaký spořádaný občan to na ně řekne, oni půjdou k soudu a budou se děsně divit, kam ta blbá civilizace dospěla.

        • vittta napsal:

          Sakra, to se to zjevilo daleko….
          Je to reakce na čtenářův odkaz, kdy zločinec nedal oznámení o EET na internetové stránky, čímž závažným způsobem narušil ekonomický chod státu.

  7. cobolik pacholik napsal:

    tot ebocne burakova jak tam u nas od hlavnej cesty a zeleznice,to zabudnuta zem,kchodlovsky pise autobusy,kurva za tej jebanej komuny to chodili do kazdej diery,kurva moje burakovo na hlavnom tahu na presov,ale tie bocne,tam oproti dnesku pomaly nechodi nic,ja kukal,co u nas pred stanicou zeleznice tolko aut a to burani z kopeckov schadzaju do doliny,bo autobus ,kurva videl som ten autobus,pojazdna dielna bola vacsia,tam chodi 3 na den a predtym 15 krat,pytal som sa,ze jak to mozne,bo sa nevyplaca,vlak na staru lubovnu v tyzdni uz nechodi,bo sa nevyplaca,listok kurva stoji oproti tomu,co za komuny jak letenka na hawai ,kurva tam som len pocul,ze sa neoplati,za to ,v presove,v sabinove v kosiciach,nastavane obchodne domy,JZD nijake,polia to som stal po prsia v buranisku v tych cowboys cizmach fajcil asi pol hodiny v zime pred 5 rokmi a tocil sa dookola jak kokot a kukal,jak to kurva,ze tak lezi uhorom,mozno ponad 50% to stromy rastu,kurva,ze by to moje burakovo a okolica bola mojave desert,ale tam sa urodilo zemiakov,kukurice na krmenie,lanu,bujakov sa chovalo 400,kravy sa pasli po kopeckoch to stvorene na to,uz davno ani jeden bujak ani krava ja boha neviem skade mlieko sa berie,nejaky buran od nas ma statne majetky,ma par konov na vozenie a ovce v kopeckoch 3 traktore a kosi,ked ta unia jebne pojebeme sa z toho nie posrame,samy sme si svoje nagazdovali,okrem tych skurvenych bananov,nic sa neoplati,toto,ked budu chceli dat naspat do provozu,to tolko penazi nie je na svete,kurva na kupalisko do sabinova na tom skurvenom vychode 4 euro na ocean v NJ 7$,keby v sabinove bolo NJ vstupne by bolo 150$ na osobu,toto im tam v lete zajebem a tatry nechcem ani vidiet pre tu skurvenu nenazranost,bo v canyon som zaplatil 25$ na tyzden a jazdil jak jebnuty a parkoval rovno okolo tej diery u nas by bola cena,keby tam bol canyon 250 na den,som zvedavy jak v kysak stoji ten srac tam,co tam napisane teraz,len na to pojdem kuknut,bo ked tam bolo napisane,ze mi klucik da prednosta stanice a ja z toho papiera robil fotky,uz ma chceli ty skurveny slovensky vlastenci bit a ked som sa ich pytal,co to kurva je,kukali na mna jak na zjavenie,co sa cuduejm, a pritom svet otvoreny a oni stale burani,dobre bo sa len este viac vkurvim.

    • Karamela napsal:

      Pak že Hrabal už není, cha! Klobouček z hlavičky…. A náhodou – pod Vihorlatem sice bída, ale lidi super, milí, ochotní, obětaví. Do Tater nelezte, ty jsou fakt pokur…., ale co myslíte, že udělali z Prahy? Falešné kulisy pro turisty, načančané ulice bez duše a bez srdce. Dnes by už pan Neruda Povídky malostranské napsat nemohl….

  8. cobolik pacholik napsal:

    tam nie je bieda tam najviac svetovej holoty z pod vihotlatu to pol ameriky z hornej torysy to len ja ostatny v reichu.

  9. kchodl napsal:

    Pane Bavore,
    shodou okolností jsem potkal jednoho místního hlavouna z kraje, tak jsem se ho pozeptal na tu dopravní obslužnost. Říkal něco o tom, že to má v gesci krajský úřad. Měli by dělat plán dopravní obslužnosti kraje, ten pak koordinuje ministerstvo dopravy s ostatními kraji. Takže určitě musíte mít něco podobného u vás také.

    Před chvílí mi poslal odkaz na PDFko, kde je ten místní krajský plán. Jen jsem to prolétl, vypadá to dost „plnotučně“.
    http://www.kr-kralovehradecky.cz/assets/krajsky-urad/doprava/obsluznost/plan/dopravni_plan.pdf
    Schválně se koukněte.

    Jistě bude nějaký důvod, proč to tam u vás s dopravou vypadá tak blbě, jak to vypadá. Tady se každopádně docela snaží, jak se zdá – také protože na ně soustavně tlačí radnice a starostové.

    Možná je hlavní důvod v tom, že tady jsou lidé na vesnicích celkově chudší než u vás a tak ty autobusy potřebují, protože nemají tolik aut. Prostě co chcete, to dostanete – a když nechcete nic, nedostanete nic, což platí skoro ve všem.

    • brtnikvbrlohu napsal:

      Třeba na Vysočině jsou ještě chudší, ale děs a hrůza – spíš jde o to koho si tam zvolili – ne jednorázově, protože rušit zavedené se většinou do dalších voleb nestihne, ten tlak obcí má taky svůj význam, ale podstatnější je s kým to mají nasmlouvané a jak ty smlouvy vypadají – pak třeba dopravce zruší linku s tím, že není vybudovaná odstavná plocha na konečné (50 let to nikomu nevadilo a prázdný to nejezdilo). Pak své hraje i hyenismus jistých soukromníků kteří vyzobou několik málo lukrativních linek tím že sice jako provozují dálkovou dopravu ale jedou před místní linkou a staví u každý vrby – …..
      Prostě na Hradecku bylo štěstí na osvícení krajánky – víc než jedno volební období.

    • Bavor V. napsal:

      Tady už není koho vozit, aby se to vůbec vyplatilo jezdit. Tady prostě došlo po plyšáku k totálnímu rozpadu všech průmyslových i dopravních struktur, takže se ztratili cestující, tím, přestaly jezdit spoje a tím nejsou cestující, kteří by ty spoje chtěli, tím není požadavek, tím není obslužnost … Had si žere svůj ocas.

Komentáře nejsou povoleny.