Ptáčci mlynaříci


Pokud někde v lese, na zahradě či jinde potkáte maličkého bělavého ptáčka, co chvíli neposedí a ještě u toho šmejdění v jednom kuse něco cvrčí a povídá, tak jste možná potkali mlynaříka. V našich krajích teda mlynaříka dlouhoocasého, jiní mlynaříci u nás nejsou. http://www.rozhlas.cz/hlas/pevci-ch/_zprava/mlynarik-dlouhoocasy-video–33738 V nějakém článku ho kdosi popsal jako chumáček vaty s ocáskem – a to opravdu odpovídá.

obr-1 obr-2

Číhala jsem na ně dost dlouho, ale oni jsou opravdu velice neposední a než jsem zaostřila, byli pryč. Tahle partička, co hodovala na (dost ohavném) kusu vepřového sádla s kůží, co jim někdo naservíroval na keř v lesoparku, se naštěstí věnovala obědu a mne si nevšímala. No, ono to taky bylo focené 25. prosince 2008, sněhu moc nebylo, ale mrzlo tehdy pořádně, na to se pamatuju. A naštěstí někdo na ptáčky pamatoval .

obr-3

A tak se tam spokojeně krmili mlynaříci i sýkorky a vůbec si nepřekáželi.

obr-4

Ale musím přiznat, že jsem tehdy měla oči jen pro mlynaříky, s tím jejich maličkým tmavým zobáčkem a tmavýma očima v bílém „obličeji“ mi vždycky připomínají takové malé strašidýlko z dětských knížek

obr-5 obr-6

Vlastně na všech fotkách mlynaříků je mám zachycené, jak se krmí. Je to škoda, protože jejich hnízdo i jejich systém péče o mladé musí být velice zajímavý. Nezbývá, než se na to podívat na videu, které je taky v tom odkaze nahoře.

A na závěr ještě jedno krmení mlynaříků: lojová koule, to prý je ta správná zimní strava.

obr-7

A kolik se vejde na lojovou kouli mlynaříků? Tady je jich na ní pět – a mám dojem, že by se tam dokázali nacpat i další…

obr-8

k-sova

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

7 reakcí na Ptáčci mlynaříci

  1. NavajaMM napsal:

    Vďaka za túto reportáž. U nás (lokálne) som ich nevidel.

  2. jaa napsal:

    Nádhera, já už to psala, že ten Váš lesopark… to je tedy něco.- ani se nedivím, že fotíte. Je opravdu co. A o těchto nádherně fotogenických hezounech jsem vůbec nevěděla. Dík, že se umíte koukat a že viděné posíláte dál… Jsou kouzelní….

  3. vonrammstein napsal:

    No páni! Rozšiřujete mi obzory, tyhle mrňouse vůbec neznám 🙂

  4. taras2 napsal:

    Připojuju se k předřečníkům, tady mlynaříci také nejsou, a to jsme od sebe jenom asi necelých sto kilometrů. Vím to jistě, neboť za zimu zkrmím metrák slunečnic a pár desítek kusů rostlinných tuků, ale mlynařík ani jeden, jenom obligátní modřinky a koňadry. Že by kadaňská anomálie, kladné ekologické působení prunéřovské elektrárny?

    • K-k,. napsal:

      Na slunečnici jsem mlynaříky taky nikdy nenalákala, asi je na ty jejich pidizobáčky moc velká. Ale jak vidíš, kus syrového sádla, nebo loje, případně lojová koule je dokáže potěšit… Kde se vyskytujou, nebo nevyskytujou, to nevím, já se o ptactvo všeliké začala zajímat až tady v Kadani. Elektrárny bych nevylučovala, jsou tudokonce i slavíci! Jen se obávám, že to tu brzo vyhyne: radnice se chystá na „úpravy“ lesoparku – měho oblíbeného fotoloviště. Obávám se, že ho přemění na vyasfaltované a vybetonovaé sportoviště – bylo by to zcela v duchu jejích předchozích akcí. 😦

      • taras2 napsal:

        Je to možné, že chladicí věže Prunéřova a Tušimic spolus odkrytou matičkou Zemí vytvářejí mikroklima, které ptákům svědčí. Já jsem věšel i vnitřní sádlo (dokavad byl v sousední vesnici řezník), ale po mlynaříkovi ani vidu, ani slechu.

        A ještě jedno ptačí pravidlo porušují, totiž že pták na krmítku sedící uvolňuje místo ptáku na krmítko přilétajícícmu. Ta kolektivní žranice na lojové kouli je nevídaná.

        • K-k,. napsal:

          Tolik jsem ptáčků na lojovce taky nikdy neviděla – ale s tím uvolňovánáním místa jak kdo. Sýkorky jsou pohodářky, snesou se s každým, vrabci zrovna tak, kosáci taky, i zvonci a naopak brhlík se nesnese vůbec s nikým, až snad od velikosti kosa se začíná tvářit, že široko daleko žádnej fógl není. Sýkorky vyhazuje okamžitě a když přistane kolega brhlík, je psina to pozorovat, Oba zaujmou bojovou pózu a nahodějí ramena – což v jejich případě znamená, že roztáhnou ocásek až je jako vějíř. Pár vteřin takhle na sebe koukají a pak jeden z nich cosi pronese – odhadla bych to v překladu do lidštiny „No aby ses nepo…“ – a odletí. Většinou mizí ten nově příchozí. Celá tahle akce trvá strašně krátce, nikdy se mi to nepodařilo vyfotit… 😀

Komentáře nejsou povoleny.