Ľadové sochy na Hrebienku (2017)


Vo Vianočnom špeciále som robil upútavku na medzinárodnú súťaž ľadových sochárov „Tatry Ice Master“ 13. – 15. 1. 2017.

Tento rok bola každý deň vyhlásená iná téma:

  1. Deň – Svetová architektúra
  2. Deň – Voľná téma
  3. Deň – Mýty a legendy

Na Hrebienku som sa bol pozrieť v nedeľu, posledný deň, takže som už videl všetky diela. Tento rok bola slušná zima, takže kupolu nad ľadovým dómom nemuseli klimatizovať.

V kupole ľadového dómu to tento rok vyzeralo takto:

 

foto-1

Tvorba sôch vyzerala asi takto:

 

foto-2

 

Vonku bolo mnoho ďalších atrakcií a možností občerstviť sa a zohriať, ako býva na podujatiach jarmočného typu. O nich nájdete dosť informácií na oficiálnej stránke (v zdrojoch). V reportáži sa budem venovať hlavne sochám.

 

foto-3 foto-4 foto-5 foto-6

Asi pol hodiny pešo od Hrebienka smerom do Veľkej studenej doliny je Rainerova chata, pôvodne prvá, čo slúžila turistom v Tatrách. Chatár Peter Petras pri nej každoročne stavia betlehem zo snehu:

 

foto-7

…a pritom je to len voda a svetlo.

navajamm

 

Zdroje (okrem vlastných foto):

http://regiontatry.sk/sk/tatry-ice-master/

http://www.iceart.club/index.php?option=com_jsn&view=social&Itemid=272&route=/events/view/8/tatry-ice-master-2017

https://www.facebook.com/iceart.club/?fref=ts

https://poznamkypanabavora.files.wordpress.com/2017/01/8faa6-20140708-_r3b3547.jpg (autor Brian Barbieri 2014)

P.S. A já vám radím ještě jednu drobnost. Rozklikněte si každý obrázek, abyste tu krásu viděli lépe.

Bavor V,

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Navaja se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

37 reakcí na Ľadové sochy na Hrebienku (2017)

  1. jaa napsal:

    Nádhera. dík. Kolik tam bylo stupňů:

    • NavajaMM napsal:

      Keď sme tam boli, tak asi -10. Aj toto bolo lepšie ako vlani, lebo vtedy sa nám to topilo pred očami.

  2. vonrammstein napsal:

    Neskutečná nádhera. Moc mě mrzí, že jsem ji nemohl vidět na vlastní oči. Snad příští rok, stejně už jsem na Slovensku nepříjemně dlouho nebyl.

  3. kchodl napsal:

    Fantastické, díky!
    Jedině lituji, že to nestíhám navštívit osobně.

    Vždycky, když něco podobného vidím, znovu si uvědomím, že žumpa a všichni ti protivní političtí lumpové a šašci vůbec nestíhají každého otrávit, znechutit – lidé si prostě dál dělají co chtějí, s radostí a zaujetím. A celou tu – stále více okrajovou – bandu nechávají stranou (jako kůl v plotě).

  4. blbíš napsal:

    hele NavajoMM, já Vám tedy odpouštím, že ste se chtěl vode mě vodtrhnout a abyste mi věřil, tak Vám ty „Ľadové sochy na Hrebienku (2017) pochválím a ještě Vám řeknu, že mi vůbec nevadí, že ste si vyvinuli pečivo, ktoré má samé kraje a žiadne stredy.

    No vidíte a vůbec Vás to nebolelo, my dva vlastně dáváme těm našim rozčepýřenejm přátelům krásnej příklad, jak jsem velkorysej, žejo?

    • blbíš napsal:

      …s Vaším textem …“a pritom je to len voda a svetlo“ a tou fotkou mám problém? Nějak tomu nerozumím, nebo nevidím!

      • blbíš napsal:

        (to nemělo bejt pod blbíšem z 6:05 hod.)

      • NavajaMM napsal:

        Priateľu, to celé odhora až dolu je len voda a svetlo. Po Vašich literárnych dielach o vitráži som si myslel, že Vy budete úplne prvý, čo pochopíte, o čo ide. To máte z tých buchiet zo samých stredov. Lačnému to lepšie myslí. Nebojte, to prejde, nebudú buchty každý deň.

    • NavajaMM napsal:

      Pane Blbíši, toto lísanie ste odkukali od Vášho kocúra, že. Na mňa to tiež platí, žili sme s kocúrom 15 rokov, tak tie podmienené reflexy ešte fungujú. Keby ste boli na dosah, tak Vás poškrabkám za ušami. 🙂

      • blbíš napsal:

        nesmíte zapomenout, příteli, že jsem jenom a pouze technokrat (viděno pohledem vyvolených, o kterých nedávno psal Kchodl) a když NavajaMM něco napíše u fotky, tak blbíš tu fotku prizmatem jím sdělovaného textu taky pozoruje a … a prostě jsem viděl kulovaný, určitě né „vodu a světlo“ . No, a protože ne-e, tak jsem se musel ozvat! Vaším: „…a pritom je to len voda a svetlo… jste se snažil zřejmě Váš článek a milý fotky uzavřít, žejo? I teď jsem přesvědčenej, že k tomu betlému se ten text dostal nedopatřením, jakousi grafickou snahou autorskej článek upravit. Kdyby byl u těch křišťálů výše, neměl bych s tím problém … to jen na vysvětlenou.

        … zrovna za mnou přišli ty tři z těch čtyřech našich mamlasů, tak musím drbat a drbat a drbat. Jsou žárliví, tak každýho drbám minutu a na závěr drbání vždycky každýmu raději ukážu ještě budíka, kdyby náhodou měli dojem, že někoho víc přidrbnu oproti jinýmu. Jak jsem už psal, náš kocúr se už notnou dobu na mě mile nepodíval, tak jsem si myslel, že Vy byste tedy aspoň mohl a jak vidím, tak chcete, dokonce mě chcete mít na blízku a drbat a drbat a drbat. A to je moc dobře, tohle kdyby si mohli říci ti naši rozčepejření blogoví přátelé.

        P.S.
        bez toho pane, příteli

        • NavajaMM napsal:

          Máte pravdu priateľu, bolo by fajn, keby naši blogoví priatelia mali tiež okolo seba takých mamľasov a nechali sa nimi inšpirovať. Mačky síce sú urážlivé a majú svoju hrdosť, ale po nejakom čase sa aj ten kocúr znovu na Vás pekne pozrie a príde obtrieť o nohavicu.
          PS: Ja viem, na tom poslednom snímku s betlehemom už svetlo nie je fotograficky nič moc, ale v tom snehu zas okrem vody toho moc nebolo. Bolo to v Tatrách a trochu ďalej od chaty, takže ostal pekný biely.

  5. Rosťa napsal:

    No, to je paráda. A jaká škoda, že to nevydrží ( když už si s tím kumštýři dali takovou práci ).

  6. K-k,. napsal:

    OT – omlouvám se: Pane Bavore, pošta… 🙂

  7. Bavor V. napsal:

    Mám takový přírodní dotaz, když se potulujeme tou zimní přírodou. Můžou se labutě rozvést?

    • K-k,. napsal:

      Proč ne? Pokud tedy neabsolvovaly katolický sňatek…

      • Bavor V. napsal:

        Nám se tu totiž rozdělil párek, on jinde, ona také jinde. Nemůže to být proto, aby se jim lépe hledaly nějaké ty poživatiny? Jinak to nechápu. Dokonce jsme tu měli strach o „paní“, protože se nám zdála nějaká chorá. Ale asi je v pořádku, jen je v „separaci“.
        P.S. Trpajzlíci propustili zprávu o sněžení, ale to ostatní opět schlamstli. Nebo je to veliké a holub to nemůže unést.

    • NavajaMM napsal:

      Je to síce veľmi neobvyklé, ale stáva sa to. Takýto rozkmotrený párik sa potom drží od seba čo najďalej.

    • vonrammstein napsal:

      Nemůžou. Normálně se porafaly, jako byste to neznal. Labuťová bude do týdne zpátky, pronikavým syčením vysvětlí labuťákovi, jakej je kretén a pak už zas budou plavat spolu. Labuťák bude mít mírně svěšenou hlavu.

    • blbíš napsal:

      … co já tedy vím vo labutích, tak vod sebe nejdou (a to ani v případě, že by, jako na Slovensku, musely žrát vokraje)!
      Ale viděl jsem smutnou labuť, s tou jsem jednou seděl skoro půl dne u zamrzlý přehrady (k tomu účelu si vozím v autě extrudovanou polystyrénovou desku o rozměrech 700x700x150mm, termosku s „čajem“ a houskovej knedlík – ne moc čerstvej, ale celej). Buď to byla nějaká slovenská labuť, když ten knedlík nechtěla, nebo byla česká, ale asi nešťastná, protože se furt koukala do dáli, nebo byla taková nějaká vod tý zasněný poezie. Tak jsem tam s ní seděl, mlčeli jsme krásně oba, a když si dala hlavu pod křídlo, tak sem ty svý ztuhlý nohy přinutil k návratu domů.

      A viděl jsem jednu přízračnou, štědrovečerní kachnu. To jsem jel kdysi za dávnýho totáče od rodičů svý ženy po půlnoci Štědrýho dne domů, chumelilo a v kuželu světel na silnici stála jako přikovaná kachna = úplnej přízrak. Myslel jsem, že je ze sádry, vůbec se ze silnice nechtěla hnout. Hodil jsem na ní deku ze zadního sedadla, ani nešpitla a odvezl domů a zavřel do sklepa. Tedy řeknu vám, žádná přízračná kachna, ale pořádně nasraná kachna, ráno ve sklepě naděláno, mlátila křídlama a chtěla mě sežrat. Dalo mi dost práce ji vypoklonkovat.

      • Bavor V. napsal:

        To mne právě mate. Já jsem dodnes žil v přesvědčení, že jeden bez druhého může akorát chcípnout. Jinak že spolu drží až do smrti, kdy ten druhý umírá velice rychle žalem.

        • blbíš napsal:

          „Vědci zjistili, že s tzv. labutí věrností až za hrob to nebude až tak slavné. Labutě prý vytváří monogamní páry pouze na dobu rozmnožování. Ale řekněte, není hezké věřit, že labutí pár je stále stejný? ….“.

        • NavajaMM napsal:

          Veľmi sa mi páčilo, čo presne na túto tému napísal Konrad Lorenz v kontexte s pojmom „normálny“. Podľa neho je pri týchto vtákoch normálny monogamný vzťah, čo však neznamená, že to platí stopercentne. Lorenz pekne rozlišuje normálnosť v zmysle etologického štandardu od „štatistickej normálnosti“. Monogamný vzťah je etologicky normálny aj u ľudí, no štatistika je od tohto štandardu značne vychýlená.
          Aj tie labute – na mňa veľmi povzbudivo pôsobí, že labuť preferuje blízkosť určitého konkrétneho jedinca a nie iba „jedinca opačného pohlavia“.
          Mamlasi priateľa Blbíša ho tiež odlišujú od ostatných ľudí kvôli jeho osobnosti a kvôli tomu, že sa s ním cítia v určitom zmysle spriaznení. Nielen preto, že u neho nájdu vždy plnú misku.

          • blbíš napsal:

            pché plnú misku, příteli = móóóře plnejch misek!!! Ta moje stále ještě žena vyndavá furt a furt nějakou a furt jich není konec. Jednou jsem takhle ležel na vyhřátý podlaze na zádech a jak to tak bejvá: jedna, druhá, třetí, čtvrtá, ale i pátá, šestá až sedmá … mačka, každá natažená na zádech, nohy vzhůru. Se zájmem sem se jal počítat a s neklidem jsem zjistil, že s náma leží i cizí kočky, všechny náramně spokojený = tedy nažraný (až na mě). A všiml jsem si, že kolem baráku se kocúri ani tak moc neperou, jako jinde. Asi je to široko daleko vyhlášená oblast, kde se žere jenom Whiskas. To mě vždycky může jebnout, co všechno je zavěšený na naší peněžence. A teď při těch mrazech musím pravidelně chodit kolem baráku a vyměňovat vodu v miskách, protože ty nejen naše chuděrky se prej nemají kde napít. Při téměř -20°C si umíte představit tu kontinuální činnost. A když se ráno probudím, tak mám depku, že jsem nevyměnil vodu v 1, ve 2, ve 3, ve 4, v 5 v 6 hodin, když jsem spal, protože ji mají zamrzlou. Včera jsem musel dokonce hrabat sníh až do trávníku, takový něco jako výběhový 5m kolečko, aby se mačky mohly prej taky proskotačit mezi tím žraním a ležením na teplý podlaze. Jakoby mně nestačila ta 40m dlouhá a 4m široká příjezdová cesta k baráku a plac se zámkovkou 10 x 12m. A krmítko pro ptáky jsem musel dvakrát předělávat, protože do něj vítr zafoukával těm chuděrám – sýkorkám sníh a když moje životní souputnice zjistila, že kosáci jsou na krmítko příliš velký, musel jsem udělat na zámkový dlažbě takovej polopřikrytej krmelec, aby se mohli kosáci nazobat zrní, ale pozor, zároveň musel bejt tak daleko ve votevřeným terénu, aby kosáci viděli, zda se neblíží kočka. Ptal jsem se jako že proč? Kromě útrpnýho pohledu mi vysvětlila, aby mohli včas odlítnout, kdyby náhodou je chtěli mačky sežrat. To jsem byl hóóódně rozveselenej z představy, jak nejen naši přežraný mamlasové chytaj ptáky, zvláště tehdy, když dostávají kontinuálně pod čumák Whiskas. A samozřejmě, že to tak dopadlo. Kromě teplý podlahy v baráku jsem musel udělat z polystyrénových desek tl.120mm !!! a PUR pěny kotec pro každou naši kočku zvlášť, tedy dvojkotec pro kluky a dvojkotec pro holky, protože u nás sereme na nějaký „uhnijní poštěvačky“. Ale pozor, protože jsem militantní a xenofobní, každej dvojkotec má svou ložničku a dál bacha, každá ložnička je vypolstrovaná v Baumaxu zakoupeným tepichem, kterej je přesně nastříhán a samolepícíma páskama nalepen na podlahu i stěny ložnice. Dva samostatný vstupy jsou samozřejmostí a jsou udělány z 12cm dlouhé PVC odpadní roury JS 160mm (ani nechtějte vědět, kolik to všechno stálo!!!). Přál bych vám sáhnout na kočku (chuděrku) v takto udělaný ložnici v kotci při venkovní teplotě -18°C – jak ta vám je teplá!!! No a jak ti ubozí kosáci s dostatečným výhledem museli zobat to zrní v tom stresu z toho sežrání, tak ti naši tři mamlasové byli zalezlí v teplých boudách, co podle mojí, stále ještě ženy, nejsou dostatečně teplý (ale hodně studený boudy) a hlavy vystrčený z trubek JS160mm a znuděně až bez zájmu pozorovali ty ubohý stresovaný kosáky, jak zobají. Z boudy mamlasové vylezli až tehdy, když uslyšeli volání manželky a hlavně šustění PVC pytlíku s Whiskasem, aby se ty „vymrzlý chuděry“ opět z polystyrénové sauny navrátili na teplou podlahu do baráku. Psal jsem o třech, ta čtvrtá je už hodně stará, hluchá a téměř slepá kočička, tak tu musím přenášet v rukou, protože je to naše chuděrka co má právo chcípnout doma mezi svejma (takhle ji nosím už asi druhým rokem – přišla k nám odněkud jako kost a kůže a už zůstává 14 rokem). No, a aby nebylo všem pohromám konec, tak s hrůzou zjišťuju, že barák (nemáme ploty- nesnáším je) obchází tři, jak jinak, než chuděry srnky a jak jinak, než smutně koukaj cca z 10m do skleníku a jako co bude! Ale jednoznačnej a zřetelnej povel jsem ještě žádnej nedostal, jak řešit „chděrky srnky“, tak dělám, že je nevidím.

            Jak já, příteli, nenávidím zvířata!!!

            • blbíš napsal:

              když jednou mačky, podruhý kočky, jindy mamlasové, pak zase chuděry … von ten gendr-podmět nedá pokoj ani při tom psaní „i/y“, ach jó…

            • NavajaMM napsal:

              …som si dal priateľu. Moja manželka by si s tou Vašou rozumela. Tiež kŕmime mačky z celej záhradkárskej kolónie, kde má záhradku švagor. Chúďatká vtáčiky tiež. Urobil som chybu, že som sa prezradil, keď sa teraz manželka pýtala, na čom sa smejem…
              …dostali ste pochvalu, že ste šikovný a asi budem musieť tiež urobiť niekoľko tých baumaxových kotercov. V lepšom prípade až na budúcu zimu.

            • vonrammstein napsal:

              Krm kočky kosama a srnky kočkama. Potřebná péče se radikálně zredukuje.

              • blbíš napsal:

                panáček nebude zřejmě dlouho ženatej, žene?

              • vonrammstein napsal:

                Hele-už tři roky musím nějak přetrpět čivavu. Víc už mi fakt nenakládej.

              • blbíš napsal:

                vystrč čivavu na ten Tvůj balkon k těm vajglům a možná se straky postaraj a potřebný přetrpění se radikálně zredukuje

  8. K-k,. napsal:

    Pane Bavore,druhý pokus odešel…

Komentáře nejsou povoleny.