Černá hodinka aneb Jak by někdy méně znamenalo více


(Na konci tohoto mého textu najdete ponaučení, ale nevím, zda vám k něčemu bude)

Ta tradice trvá řadu let a v šeru dávnověku už zmizela vzpomínka, jak vlastně vznikla. Některý čtvrtek v druhé polovině ledna mě každoročně navštíví pár kamarádů a jedna kamarádka. Pozvánka zní, že mohou přijít kdykoliv po 18.hodině, ale to „kdykoliv“ bývá pochopeno velmi dochvilně.
Sestava je stálá a neměnná. Dva generální ředitelé firem s obratem o devíti nulách (jež pamatuji jako začínající „referenty“), jedna vysoce postavená úřednice magistrátu našeho městyse, jeden Rakušan slovenského původu (který fakt kvůli nám přijíždí z Lince) a také jeden Moravák, finanční ředitel postupně tam i onde. Vlastně nás nespojuje skoro nic profesního ani moc teritoriálního a ani nevím, jak jsme se tak dali dohromady. Ale funguje to.

Všichni mají příkaz nic nepřinášet, neb všeho bude dost. Akce se jmenuje „Tatarák“ a z tohoto označení je jasná i hlavní náplň večera, před nímž je moje Labuť exkomunikována za roh ke kamarádce, aby si zahrály scrable, a případně tam i přespala, kdyby se večer protáhl, což se ovšem stává stále řidčeji.

S velkým sebezapřením sáhnu i do zásob vína. Na zavínění jsou to na začátek místo aperitivu obvykle dvě lahve chablis a k němu nějaká dobrá paštička a riletka s kouskem bagety. K jídlu pak bordeaux, letos to byly po dvou lahvích pomerol Ch.Petit Vilage, margaux ch. Paveil de Luze, a jednotlivě saint julieny – Ch. du Glana a hlavně Ch. Beychevelle, jež se stalo podle očekávání hvězdou večera. Všechno ročník 2008. Kořalku ten večer nepijeme, zato hodně vody – já v tomto případě nejraději neperlivý Rajec. Jako dezert variace sýrů. Tož tak, abych vás naladil.

Kupuji speciálně chléb „Bombička“, nakrájím ho s předstihem, aby trochu okoral a nenasakoval tolik sádla, na němž ho transformuji do topinek. Kůrky předem okrájím. Někteří vyžadují česnek, což považuji za barbarství, neb silně potlačuje hlavní chuť masa, ale kdo chce kam…. Pořizuji jim český, nejlépe z Bánova.

Hlavní potravinou je maso, hovězí svíčková. Kupuji celou, mívá kolem 2,2 kilogramu. Od božího rána maso škrábu a výtěžnost čisté suroviny bývá kolem 1,7 – 1,8 kg. Z prostřední části svíčkové, kde bývá úplně „čistá“, krájím tenoučké plátky, které neškrábu, ale nakrájím na maličké kousky. Trvá to celé obvykle kolem čtyř až pěti hodin. Maso uložím do kameninové mísy a trochu potřu olivovým olejem, aby nezvětralo.

Největší chybou při přípravě tatarského bifteku bývá užití přemíry dochucovadel, především kečupu. Kečup je nejhorším zlem, ten do tataráku vůbec nepatří! Používá se rajčatový protlak a to jen v nevelké míře – váhu říci neumím, neb to mám v oku, ale opravdu jen drobet. K němu přidávám i třené feferonky, které konzistencí protlak trochu připomínají.

Na obvyklé množství naškrábaného masa dávám 12 žloutků, dále pak už jen trochu hořčice, kmín, sladkou i pálivou papriku a samozřejmě podle chuti sůl a pepř. Všeho málo, málo málo! Až úplně na závěr při míchání konečného produktu přidávám cibuli a několik kapek kvalitního koňaku – a dílo je dokonáno.

Výsledkem je jasně červená směs s bílými kousky cibule, jejíž hlavním atributem je výrazná chuť masa, nikoliv dochucovadel.

Letos jsem chtěl záležitost vyšperkovat, a to bylo přesně to, co jsem měl neudělat.

Teď přijde to ponaučení:

Když jsem vybíral v Makru svíčkovou (samozřejmě chlazenou, nikoliv mraženou), padla mi do oka ta z Argentiny, asi o 150,- Kč na kile dražší, nežli ta domácí provenience. Byla menší, méně než 1,5 kg, i řekl jsem si, že na kamarádech nebudu šetřit, vzal jsem dvě… a to jsem si pěkně nasral do bot. Což o to, maso to bylo krásné, jenže nepatrně drobounce žilkované, což by bylo jistě výborné na klasický stejk (maso by nebylo tuhé ani suché a při grilování se ten tuk úplně rozpustí), ale vyškrábejte čisté maso z těch drobounkých „šlašek“…! Práce pro vraha, nekonečné, nemožné, pracné. Výtěžnost mizivá…. No děs!

Tak jsem se sebral, navštívil své obvyklé řeznice na Moskevské, které ovšem svíčkovou nemívají každý den, leč osud mi přál. Koupil jsem klasickou českou, a už to jelo….

Večer se vydařil, jako ostatně každý rok, hosté odcházeli kolem půlnoci, a já si potvrdil, že někdy méně znamená více. Ponaučení: na tatarák už nikdy argentinskou svíčkovou, a raději ani jiné hokuspokusy. Klasický český býk, ideální osvědčené řešení.

P.S.: Co se zbytkem té argentinské? V pátek dorazili vnuci a stejky jim chutnaly, ani se nedivím. Ještě, že jsou tři a „ve vývinu“.

hudec

Příspěvek byl publikován v rubrice Krajanovy postřehy, Černá hodinka se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

98 reakcí na Černá hodinka aneb Jak by někdy méně znamenalo více

  1. Jitka napsal:

    Pane Hudec (Hudče?), ale, pane Hudec, vy jste tedy úúúžasný hostitel. Vzpomínám na tatarákové orgie někdy před třiceti, čtyřiceti lety, bůh ví, z čeho ty tataráky byly, ale chutnaly nám. Jo, ty vaše, to je zcela jiná kategorie a ještě zcela jistě s láskou dělané.

  2. vonrammstein napsal:

    Čoveče, nechcete založit eště jednu alternativní partu, co by k Vám chodila na tatarák třeba v červenci? Já bych si podal přihlášku.

    • st.hroch napsal:

      Proč nakonec ne? Vzpomínám si, že jsme někdy v semifinále totouše, měli s pár přáteli z okruhu cca 100 km od naší obce „Klobásovou akciovou společnost“ a 2-3 krát do roka jsme – bez ohledu na roční dobu – věnovali poslední tři dny zvolenýho týdne výrobě a uzení klobás (vzhledem k počtu akcionářů, docela naveliko). Vyžadovalo to vysokou logistiku při opatřování surovin a jednání o propachtování kuchyně v některý restauraci nebo závodce, protože po prvním pokusu o výrobu toho množství v panelákový kuchyni nebylo jiný řešení. Byl při tom ale obrovskej kopec srandy (i nám jednbou vyhořela udírna), a byli jsme rádi, že jsme pospolu. Po plyšáku jsme to dali dohromady už jen jednou – právě kvůli nahoře zmíněnýmu značnýmu rozptylu zájmů…

      • Rosťa napsal:

        Máte to poslat ke mně. Já mám po dědovi udírnu na dvě prasata a zatím jsem nevyhořel. A tehdy se zabíjel čuník, až když měl cca 2 metráky. Sádla plný hrotek na celý rok. I na revma.

        • blbíš napsal:

          jak vypadá hrotek, to vím, ale jak velkej musel bejt na 2q prase to opravdu nemám zdání?

          • Rosťa napsal:

            Na celé prase ne, jen na sádlo z něho

            • blbíš napsal:

              no dyť, jenže já viděl hrotků povícero velikostí a neumím si představit, kolik třeba litrů dá 2q prasete, tak jsem to myslel

      • vonrammstein napsal:

        A dávali jste do těch klobás skopový? Miluju klobásy se skopovým!

        • Rosťa napsal:

          Děda občas jo, byl řezník ( zemřel r. 1965 ), ale já se spokojím s hovězím krkem. Ten mi spřátelený řezník naposledy nechal za cca 80 kaček kilo. Prasete beru půlku a tu mi rozbourá jak potřebuji. Ale beru jen doma chované, z velkovýroby nechci, podrážky nejím. Je to dražší, ale ta půlka s rozbouráním mně přijde něco pod padesátku za kilo. Jak kdy. Doma nic nechovám, neuměl bych to zabít. A asi by to chcíplo, když pendluji mezi velkoměstem a chalupou.

          • vonrammstein napsal:

            Já klobásy vlastně moc nemusím, ale asi před dvaceti lety kamarád zabíjel beránka a nacpal ho do klobásek-dodneška na to vzpomínám.

        • st.hroch napsal:

          …nejen skopový, ale placama i zvěřinu (příp. kozu)..:-)

          • vonrammstein napsal:

            Se zvěřinou jsem ještě nejedl, kdy máte košt?

  3. Rosťa napsal:

    No, jo, no. Zašel jsem do kuchyně, namazal chleba sádlem a dám jen Sauvignon 2014 BAURRIQUE. Je to jen z Mikulčic a má to jen stříbro z Grand Prix VINEX 2015. My tu na jihu jsme samá socka 😆

    • vonrammstein napsal:

      Och, Vy socko. Já včera narychlo zakoupil v Albertu modrej portugal z Templářskejch sklepů za 110 korun. A podle etikety je to ročník 1248!

      • Rosťa napsal:

        Modrý Portugal já kupuji do kanystrů po pětatřiceti. Ale kvůli EET se bude zdražovat o pět až deset kaček na litr. Hrůza. Z T. sklepů mi občas někdo koupil láhev něčeho, ale že bych z toho byl na větvi, to se říct nedá. Vždycky mi to hubu pokřivilo nějakou pachutí. Když potřebuji něco, co je naprostá bomba, tak musím přes kopec cca 3 km a tam mám víno, o kterém se nikomu ani nezdá. Ale je drahé. 50 až 60 kaček za litr. Lidi už neví, co by za to chtěli. Všichni mají málo.

        • Bavor V. napsal:

          Sakryš, budu muset porušit tradici rodu (zvyklého přiliš se nevzdalovat od Hradu) a udělat královskou jízdu – objet všechny tvrze a hrady, všude chvíli pobýt (samozřejmě na účet hostitele, jinak by to šlechtic ani neuměl) a přivézt si nějakou tu naturální daň

          • Rosťa napsal:

            Tomu rozumím. Jak je to zadarmo, tak já na sobě nešetřím. A to se vyplatí.

          • vonrammstein napsal:

            Dejte echo, až ji přivezete. Nemám to moc daleko. Já zas na oplátku dovezu ze svých dobyvačných výprav nějakou dobrou medovinku. Jen pár soudků, my katolíci máme opilství zakázaný.

        • vonrammstein napsal:

          A dyk já bych to taky nepolknul, mám rozmazlenou hubu. Je to drobnej prezent za službičku pro člověka, co rozhodně není fajnšmekr 🙂 Ale přiznejte se-za ty kačky to není ročník 1248, že ne?

          • Rosťa napsal:

            Určitě ne, zde na Slovácku se pije běžně víno, které „je živé“. Za ty kačky ten ročník nejde pořídit. Osobně si myslím, že r. 1248 je vázán ke stáří sklepů, nikoliv vína. Kdybyste mi tu flašku ukázal, tak bych si opucoval brýle a znalecky vyhodnotil.

            • vonrammstein napsal:

              Né, za ty kačky a ausgerechnet v Albertu je to určitě originál z křižáckejch válek 🙂
              Pokud by to víno vůbec tak dlouho přežilo, byl by z něj rosol. Ale extrémně výživnej!

        • st.hroch napsal:

          …kde to je?

          • Rosťa napsal:

            Na půl cestě mezi Kyjovem a Uh. Hradištěm.

          • vonrammstein napsal:

            Plzeň, normálka. My se tu v tom koupem, za nic jinýho to nestojí. Do vinoték chodíme pro ročníky kolem 800. Ale to už pod pětistovku nekoupíte.

    • blbíš napsal:

      vidíte a já k sádlu se škvarkama na kmínovým chlebu jen pivo a když je navíc těžký, hodně chmelený a ještě k tomu nefiltrovaný, tak na tom ujíždím. Víno bych k němu neuměl! To mám ale zase rád k rybám, voříškům a slanostně-křupavým nezravostem.

    • vonrammstein napsal:

      Teda promiňte, Godote. Vhodnější místo jsem nenašel.

      • Rosťa napsal:

        U zelených pitomců to už mají v programu. Bude to těhotný nemuž.

        • vonrammstein napsal:

          To už je ale HODNĚ gender!

        • kchodl napsal:

          Jak to tak vidím, s „poštěvačkou“ jsem trefil do černého, vystihuje to všechny správné genderové trendy. Skutečnost je bláznivější než vtip.

          • blbíš napsal:

            Hele Kchodle, já fakt nepochopil, o čem vás ta dívka asi tak mohla školit. Já si to nedovedu ani představit, pouze jsem pochopil ten závěr, jak skončila na tom baru, dokonce sem si to i uměl představit, ale to školení, ani ťuk. Nahoďte, nebo dejte pro blbíše názornej příklad.

            • blbíš napsal:

              dokonce si umím představit, proč je konektor samec, nebo samice. Zrovna dneska jsem koukal, že na PC mám dvě samice DisplayPort a v monitoru HDMI … ale to asi s tou „poštěvačkou“ nebude mít nic společnýho, žejo?

              • blbíš napsal:

                a ještě pár vokrajových otázeček, fakt to nějaká firma je ochotna platit a co jí to přináší a jaký vzdělání musí mít taková školitelka kromě toho, že „to“ umí dotáhnout u nočního baru až do úplnýho důsledku

              • blbíš napsal:

                fakt to není legrace?

              • kchodl napsal:

                Ne legrace to není. Je to jen prdel.

            • kchodl napsal:

              Obsahově školení bylo o tom, jak psát/překládat dokumentaci a dialogy v software, aby byly genderově neutrální. Prostě aby se automaticky nepředpokládalo, že s tím dělá chlap.

              Což je v češtině značná šptrapace, protože na rozdíl od angličtiny je spousta slov genderově „vyhraněná“. Například „user“ je v angličtině genderově neutrální, ale v češtině „uživatel“ genderově neutrální není, protože bohužel máme i slovo „uživatelka“.

              Takže školení bylo o tomhle – a jak se genderová „rada moudrých“ shodla na doporučení, jaká slova se nezbytně musígenderově vyvážit, a u jakých to bude prominuto, když genderově vyvážená nebudou, protože by to stejně působilo jako pěst na oko nebo by to snižovalo čitelnost textu.

              Představte si manuál nebo on-line help v programu, ve kterém je v mnoha slovech např. „uživatel nebo uživatelka“, „uživatel/uživatelka“, „uživatel/ka“ – jak to rozbíjí čitelnost textu.

              Vypatlanci to kontrolují a následně na to dají jakýsi štempl, certifikaci. Firma takové vypatlané školení a šílenou pseudo-certifikaci zaplatí, protože pokud by to neudělala, nedostala by na projekt euhnijní dotaci, kde je genderová vyváženost v podmínkách a aby „čerpání“ proběhlo bez zádrhelů – s tím, že ty svině se zadrhnou na jakékoliv kravině – nechá si vnutit i takovouhle strašlivou kokotinu.

              Takže, aby se vlk nažral a koza zůstala celá, zaplatí se jakési podivné partičce genderistek „školení“, následně to Deloitte nebo PMC nebo kdo z těch zločineckých všiváků projekt zrovna „audituje“ odklepne, jelikož genderová podmínka dotace je splněna. A EUhnije uvolní prachy z nějakých těch dotačních fondů. Tímhle způsobem to oni prosazují.

              Bohužel to není legrace, taková věc je realita. I když prdel to tedy je.

              • blbíš napsal:

                … zlatí cikáni na stavbách, tam se s něčím podobným vůbec nesereme … a gender? Leda tak v účtárnách a v kantýnách. A v SW-ru? Tam je každej uživatel/uživatelka rád/da, když to vůbec funguje a když už to funguje, tak zase přijde upgrade, kde ti kokoti změní barvy a lišty a další nedůležitý kokotiny a jsme zase na nějakou dobu v hajzlu do doby, než se v tom zase zorientujeme. To je fakt na velkou přesdržku. Ale nedělám si starosti, zastavit přísun peněz a vono se to nedožije ani rána.

      • jaa napsal:

        No díky, já když jsem to v poledne dpčetla četla, byla jsem tak mimo, že jsem to hned neuložila, no a po Vašem příspěvku to půl večera hledala kde jsem to četla. 🙂

    • oh napsal:

      No cement!
      http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/evropa/princip-vitani-uprchliku-je-zaklad-demokracie-rekl-hollande-trumpovi_415592.html
      Princip „vítání uprchlíků“ je „základem demokracie“, tedy alespoň podle francouzského prezidenta Hollanda.

      • NavajaMM napsal:

        A Trump teda už vie, že s Hollandom už pred prezidentskými voľbami nič rozumného nevyrieši…

      • Rosťa napsal:

        Trump musí být z těch evropských pablbů na prášky.

        • st.hroch napsal:

          …nikoli, řekl bych, že už je cvičenej ze svejch domácích…:-)

      • Berkowitz napsal:

        Doufám, že Hollande řekl Trumpovi, že druhým pilířem demokracie je vyjímečný stav, který u Frantíků platí více, než rok.

    • NavajaMM napsal:

      Toto som si musel prečítať niekoľkokrát a aj v originále a stále neverím svojim očiam.
      Veď keď hovorím s tehotnou ženou, tak obaja vieme, že je to budúca mamička. Nejaké ďalšie osoby nemajú čo počúvať súkromný rozhovor a oni sa ešte môžu cítiť dotknutí?
      Ak je to však provokácia a skúška, koľko genderagendy znesieme, tak hlásim, že toto je u mňa už za čiarou.

      • vonrammstein napsal:

        Vy to víte, já to vím, ta těhotná ženská taky.
        Ovšem kromě nás, normálních lidí, ještě existuje velmi hlučná podmnožina imbecilú, kteří deficit intelektu nahrazují hlasitostí a agresivitou. Ono jim to nevydrží moc dlouho, ale těžko odhadnout, kolik škod stihnou napáchat.

    • blbíš napsal:

      já si stejnak myslím, že je to jako, to přece nikdo nemůže myslet ani náhodou. Vážně, ani za mávnutí ruky to nestojí, vone, si tedy myslím. To chcípne samo, nemůže se to udržet při životě. To je jen momentálně umělý kvůli prachům a hovadům, co do toho cpou NEsvoje prachy. To se srovná a myslím, že už po těhlech volbách.

      • vonrammstein napsal:

        Máš pravdu. Je to kšeft, momentálně ohromně výdělečnej. Jistěže to nepotrvá dlouho, takhle nepřirozený věci nemůžou dlouho přežít. Ale příští volby? Ve Tvým věku a s Tvýma zkušenostma bych už optimismem trochu šetřil. 10-15 let střízlivej odhad. Nezapomeň na Skandinávii, kde to kvete nejvíc. Tam je nejnižší časová jednotka deset let.

    • kchodl napsal:

      S genderistkami lze mít jen málo slitování. Naštěstí, udělat z nich zpátky dívky a ženy, není zase až tak složité – a je to docela příjemné, tedy záleží na jejich exteriéru – a ten se dá vylepšit – dočasně a subjektivně – několika deci destilátu, pak to člověku ani nepřijde. Ráno si tedy musíte odkousat obsazené rameno a prchnout.

      • vonrammstein napsal:

        Tak to já dělat nemůžu. I kdybych pominul morální aspekt, bylo by mi líto těch hezkejch obrázků, co na těch ramenou mám.

      • jaa napsal:

        Myslím, že ony za to nemohou, to ta „výuka“ ve škole. Místo praktocký a potřebných a jednoznačných – samé „sociální studie“… a my jsme to po opičácku zavedli taky…. Kdo ví jestlipak se někde ještě učí – třeba taková Drábová a další…..

  4. bob napsal:

    ….je vidět, že nejste troškař. Ale OK. Když už, tak už.
    Nikdy jsem o tom nepřemýšlel, ale díky Vám jsem si uvědomil, že to argentinské nebude na tatarák, ale na steak.
    Ale zamyslím se nad Vašim receptem, vypadá sofistikovaně…
    Zajímavé je, že do všech jídel dávám protlak, ale do tataráku kečup – dám na Vás.
    Připadá mi nějak hodně těch žloutků (?)
    Já bych to viděl na 1/4 kg jeden….
    Dotaz:
    Když si tatarák děláte jen tak pro sebe, tak ho taky škrábete? nebo melete? (to nebyla invektiva)

    • Hudec napsal:

      Mně to vychází jeden žloutek tak asi na 150 gramů, ale nepochybně je to otázkou chuti. A také velikosti vajec/žloutků.
      Dělám tatarák poměrně zřídka, zpravidla „za odměnu“ někomu, jen pro sebe dost výjimečně. Problém je v tom, že ho po mně všichni chtějí. Synové, snachy…a bohužel už i všichni tři vnuci. Takže je to i o penězích – drahé maso + slušné víno (byť třeba ne taková špička jako jsem uvedl) – svíčková řekněme cca 1500,- + v plné sestavě nejméně 6/8 lahví vína minimálně á 300/400 Kč – to už jsou hotové Vánoce.
      Ano, dělám ho vždy ze svíčkové a škrábu. Ale neohrnuji nos nad tím, když ho někdo dělá z jiného druhu hovězího a třeba mele – to je každého věc. Nicméně výchozí surovina + pracné zpracování jsou možná důvody, proč ke mě na tatarák všichni chodí extrémně rádi.
      Sáhl jsem do análů a znovu jsem se přesvědčil, jak je výhodné nakupovat metodou En Primuer, tedy víno ještě v sudech, kde se tipuje jak se ještě vyvine a co z něho bude.
      Víno se tak nakupuje na jaře po sklizni. První uvedená cena je tehdy v eurech (s výjimkou Ch.Beaumont, to je v korunách), druhá pak cena, za kterou se teď obvykle prodává (v ČR) v korunách:
      Ch. Beaumont 310,- Kč/500 Kč
      Ch. du Glana 15,60 E/855 Kč
      Ch. Paveil de Luze 13,90 E/1130 Kč
      Ch. Beychevelle 26,50 E/2000 Kč
      Jak jistě chápete, víno za 2000 Kč bych si jinak nikdy nekoupil.

  5. st.hroch napsal:

    Co mi to tropíte, kolego?! Chystal jsem se zahájit předjarní očistnou kůru ale po začtení se do líčení těch opulentností je to v hajzlu! Za chvíli se začne rozsvěcet a zase zhasínat v lednici… 🙂
    P.S.: – zatím jsem odtud vyňal a odšpuntoval, aby došel – Tramín červený – pozdní sběr roku 2015 – Nové vinařství Měřín…

    • Hudec napsal:

      Mě ti moravští vinaři nesmírně štvou. Když chtějí, dokáží připravit víno světové kvality. Jenže je to u nich vždycky sázka do loterie, co nakonec v lahvi doopravdy je.
      Já je už pár let bojkotuji. Bílé nakupuji buď úplně spotřební (k vaření a na vaření) – nějaké obyčejné frascati nebo soave s cenou kolem 100,- Kč, případně riesling z Alsaska, který umím koupit do 150 Kč. Luxusnější pak veltlín z Rakouska v cenovém rozpětí 200 – 300 Kč. Případně sauvignon ze Zélandu – ten bývá bezkonkurenční.
      Ve slušném červeném za slušné ceny je obrovský výběr z celé zeměkoule. Pitelné zpravidla od 150/200 nahoru, včetně takových specialit, jako je třeba gruzínské saperavi v ceně 269 (teď jsem ho kupoval, tak si to pamatuji).
      Moravské víno je nejlepší u kamaráda přímo ve sklepě – tomu se nic nevyrovná. A když je k tomu cimbál….jóóój, chce se mi cifrovat při vzpomínce na své moravské období.
      🙂

    • Hudec napsal:

      Pardon, P.S.: Nové vinařství – pil jsem jejich ryzlink rýnský a byl dokonalý. Oni používají ty moderní skleněné zátky, to je taková zvláštnost, sympatická.

      • st.hroch napsal:

        Něco o tom vím -jedna moje známá těmi špunty obchoduje a tu kuželku mám od ní. Můžu se na ni spolehnout, protože ta se ničeho špatnýho nenapije…:-)

      • st.hroch napsal:

        P.S. abych nezapomněl – už jsem koštnul a „dá sa!“ 🙂

    • kchodl napsal:

      Zní to téměř zábavně, protože schopnost USA přežít jaderný útok je ve srovnání s Ruskem téměř nulová, z mnoha důvodů.

      Zmiňovaná žádost Kongresu o průzkum možností Ruska nebo Číny je pravděpodobně reakcí na „tajnou“ zprávu o zoufalém stavu USA ohledně případných důsledků úderů ruských nebo čínských jaderných zbraní na území USA, na jejich infrastrukturu a přežití.

      Psal jsem o tom několikrát zde i na „nejmenovaném blogu“, pokud by to někoho zajímalo.

      Jedná se vlastně o dobrou zprávu, protože to ukazuje, že Amíci – i dementi v Kongresu – jsou si vědomi, že pokud by něco začali, i v menším měřítku, je to pro ně sebevražda.

      • jaa napsal:

        J8 tomu rozuměla v opačném gardu, zvlášť po tomhle

        http://prvnizpravy.parlamentnilisty.cz/language=cs/zpravy/zpravy/national-interest-amerika-prezije-jadernou-valku-rusko-ne/preview=true/

        k tomu bych jen dodala …. šmárjá, maj tam takových „profesorů “ víc?

        I když….

        • kchodl napsal:

          Blázen, co dodat.

          V USA nemá obyvatelstvo žádné protiatomové kryty, metra nejsou radiačně odolná, neexistují válečné zásoby, civilisté nemají žádný výcvik ani prostředky proti následkům jaderných zbraní, společnost je silně polarizovaná a na pokraji občanské války i v době míru, lidé nejsou zvyklí na nedostatek a improvizaci, … katastrofu, rabování a pouliční bouře způsobí už jen vypnutí elektřiny. Na rozdíl od Ruska, kde všechny výše uvedené věci jsou naopak.

          Americká města jsou převážně rozmístěna v pobřežních pásech, takže zničení cca 10% území USA – pobřeží – znamená jejich konec jako mocnosti a federace. Na rozdíl od Ruska, které je civilizačně mnohem rozptýlenější.

          Těch faktorů je prostě mnoho, ale v porovnání s Ruskem je USA z křišťálu, jejich zranitelnost je neporovnatelně větší než ruská.

          Možná nebude dlouho trvat a kdo se rozpadne, budou USA, i bez jaderné války.

          • kchodl napsal:

            Nehledě na zranitelnost jejich vojenské infrastruktury – oni jsou prostě zvyklí, že vše funguje, jakmile trochu ne, nejsou schopni ničeho. Nikdo je na to nepřipravil ani necvičil.

            Mnoho amerických vojenských schopností je založeno na vyspělých technologiích, které jsou velmi volatilní. Například celý americký družicový segment není odolný proti EMP (el.mag. impulsu) ani radiaci (především neutronové) a tím pádem je pro Rusáky likvidace amerických satelitů velmi snadná – tím by vše v případě opravdového konfliktu začalo.
            Sami Amíci tohle velmi dobře vědí – že ruské satelity jsou mnohokrát odolnější – a mají už několik let program vylepšení těch svých, ale stálo by to moc peněz a navíc nemají raketovou nosnou kapacitu všechny své kosmické prostředky nahradit – podle nějakého plánu, který prošel Kongresem, to rozpočítali do roku 2050.

            Amíkům by přestaly fungovat dálkové spoje a GPS, dálkový průzkum Země a mnoho dalších věcí, které jsou dnes závislé na satelitech – a bez toho … polovtip (tedy napůl hořká skutečnost) praví, že americký voják bez GPS netrefí na vlastní základně na záchod ani do jídelny, takže pokud mu dojdou baterky v osobní navigaci, pravděpodobně do týdne umře.

            Od reality se to moc neliší – běžný voják neumí ani zorientovat a číst papírovou mapu, nikdy ji neviděl, používá GPS navigační systémy. Bez toho – a počítače – nedokáží z děla trefit ani stodolu na dohled. Atd. atd.

            USA jsou prostě vyspělá společnost, která nemá žádné zálohy a nouzové sklady, vše je optimalizováno na nejvyšší výkon a nejmenší ztráty – takže zásobování funguje na bázi nulových skladů, což je v případě katastrofy – a jaderná válka je velká katastrofa – malér. Města nečerpají zdroje z blízkého okolí, ale z celé země, jsou závislá na dálkové dopravě. Nic není lokální.

            Obyvatelstvo je na něco takového absolutně nepřipravené, zhysterizovat je dokáže i pitomost, třeba teroristický útok. Válku ve vlastní zemi nikdy nezažili a nemají žádnou představu, jak se chovat. Společnost je rasově, sociálně, národnostně, … hluboce rozklížená a v případě oslabení státní autority se okamžitě rozloží a přestane fungovat jako celek. Lidé nemají kolektivního ducha, nedokáží se sami zorganizovat, každý jede jen sám na sebe.

            USA nejsou schopny přežít ani malé napadení, neřkuli jadernou válku. Jejich vojáci to vědí velmi dobře. Fantazírování nějakého ideologického idiota (viz. ten článek v NI) na tom nic nezmění.

            • jaa napsal:

              njn zase uklidňujete, ale to jim nebrání…..

            • brtnikvbrlohu napsal:

              Před lety byl v bedně (viasat či kde) dokument o povodni na Mississippi – tam to bylo názorně vidět – žádný centrálně koordinovaný plán, spolupráce – jen každý se zoufalou neefektivitou na svý triko.

  6. kchodl napsal:

    Úžasné! Vy tedy umíte žít, všechna čest!
    Takové doslova a do písmene epikurejství… svět je prostě stále ještě v pořádku.

    Ohledně kečupu:

    Jinak děkuji za sdílení zkušeností a receptů.

  7. vonrammstein napsal:

    😀 Sorry, ale tohle musím:

  8. tata napsal:

    vonrammstein napsal:
    31.1.2017 (01:48)

    A co to ukazuje ubohost toho pana,nebo ubohost komunisty?

  9. tata napsal:

    A ZAPOMNĚL JSEM samozřejmě palec dolu,protože asi je VÁM TEN HULVÁT simpatický…jestli se mylím omlouvám se za ten palec

Komentáře nejsou povoleny.