Nedávno jsem dostal mailem tuhle nahrávku. Hodně jsem se nasmál, doufám, že by se zasmál i Beethoven.
https://www.youtube.com/watch?v=oWGZdYNpaSo
Báječné! Atkinsonova parodie německého přízvuku a slovní zásoby – to je vlastně parodie nás všech, kterým němčina připadá jako „krční choroba“ – jak jí tak moc neumíme.
Rowan Atkinson myslím, moc proevropský není, i když studoval v Oxfordu (to ale nakonec Boris Johnson taky). S Angličany je v tomhle ohledu sranda, zvlášť s pravicovými konzervativci: některé z nich nedůvěra k Německu vede až do absurdního srovnávání. Už v roce 2001 vyšla česky knížka Jima Laughlanda Znečištěný pramen; o „nedemokratických počátcích evropské ideje“. Přirovnávání k Hitlerovi může být samozřejmě zajímavé, ale nesmí zacházet až ke ztrátě soudnosti. Ale často tihle hoši najdou zajímavé věci.
Neodolám, abych nepřipojil jeden pěkný citát:
Mám dojem, že rychle směřujeme ke společné měně pro celou Evropu; napsal poručík Helmuth von Moltke své anglické matce 25. června 1940, tedy tři dny po kapitulaci Francie.
[Helmuth James v. M. byl už několikátým nositelem toho slavného jména, potomkem pruského feldmaršála, vítěze z r. 1870. V roce 1944 skončil na popravišti za přípravu atentátu na fýrera].
Teď je ale čas věnovat se Beethovenovi: má dneska narozeniny. Už 246.
A pořád je svěží a ve formě. Tato jeho sonáta dostala obchodní název Měsíční, podle své velice známé první věty. Jako reklamní tah to bylo výborné; dodneška nemine měsíc, abych jí neslyšel v nějakém filmu podbarvovat děj. Většinou se autoři podepsaní pod hudbou, nenamáhají uvést odkud citovali. Nu což, plagiát je nejupřímnější forma komplimentu, že?
https://www.youtube.com/watch?v=shfN-n1iW4c
Posluchač pod klipem se nemýlí, jde o nahrávku z Carnegie Hall z 2. 2. 1969. To se pozná podle toho, jak pianista zdůrazňuje basové akordy před koncem první věty (od 6:24). Nejen, že to tak nikdo jiný nehraje, ale ani Gilels sám to jindy tak nehrál. Bůhví proč Newyorčanům tehdy prokázal tuhle laskavost. Zní to skutečně lépe, jaksi důrazněji až osudově, pianista doplnil autora a velmi vhodně.
(Technicky lepší nahrávka onoho koncertu je zde. Tady je slyšet i dozvuk v Carnegie Hall.
https://www.youtube.com/watch?v=-ZAkCohFDSE
Musíte ale skočit na stopáž 25:00 )
Mr. Bean ale na klavír hraje taky dobře. Opět Beethoven: začne Patetickou sonátou a skončí závěrem z Měsíční, který jsme právě slyšeli.
https://www.youtube.com/watch?v=7v5BCX6bkLQ
(Na jútúbu ho najdete taky jako dirigenta, nebo třeba jako amerického prezidentského kandidáta; stačí zadat American Election Candidate).
Začali jsme Rowanem, Ludvíkem skončíme. Ještě jeden nádherný Stück.
https://www.youtube.com/watch?v=Kvy63xh6w3k
Muziku sobotní noci poslal Slim
Další článek 0:00: Mikešovo kámošové
Ich melde gehorsamst, Herr Bavor! Jesus Maria, ten WordPress to zase všechno zitalikoval. A v italice byly původně jen vlastní jména a citét z Moltkeho.
To se mi líbíTo se mi líbí
Nevadí, vôbec ma to nerozrušilo.
To se mi líbíTo se mi líbí
Tak tentokrát je v tom WP nevině. To způsobili trpajzlíci na internetu, protože italikované už to přišlo.
To se mi líbíTo se mi líbí
Chtěla bych také uctít L. van Beethovena skladbou, kterou jsem si zamilovala, v podání G. Goulda. Zdá se, že k jeho hře ještě zní spousta zvonků. Pro tento čas – nádherná muzika.
Mr Bean má jediné štěstí, že se Anglie rozhodla pro brexit a vlastně Hymna EU má být bez textu a bylo rozhodnuto, že německý text od Fridricha Schullera (Óde an die Freude) není vyžadován. 🙂
To se mi líbíTo se mi líbí
Koukám, že zde všichni oněměli nad výkony umělců. V tuto chvíli stovka návštěv, ale nic moc povídání.
To se mi líbíTo se mi líbí
Tak jo. U Rowana jsem se řehtal jak houpací kůň a k ostatnímu mám obrovskou úctu. To je asi ten důvod, proč i lidé hudbyznalí víc poslouchají a méně mluví – píší. Jiné to nebude. Není to o nějakém nezájmu.
To se mi líbíTo se mi líbí
Publikum se prostě změnilo, Bavore, Rybářčiny časy jsou pryč.
Ta nahrávka Pastorální, co dala paní Miluše, to byl pro mně velký objev, a souhlasím, že je to jedna z Beethovenových NEJ. A je zvláštní, že mi na klavíru zní mnohem líp než s celým orchestrem. 🙂
To se mi líbíTo se mi líbí
Především, poděkování za trochu klasického hudebního vzdělání, od barbara navyklého na interpreta volat „Umí!“ 🙂
Ano, Slime, publikum se změnilo, někteří tehdejší návštěvníci odešli. Ale i tak, právě jsem si projel pár starších Muzik sobotní noci (a poslechl některé další lahůdky od vás) a ani tam nebývala moc rozsáhlá diskuze. Tedy pokud se neodskočilo do politiky, nebo pokud jste zrovna nepřemlouval rybářku, aby k sobotnímu muzicírování také něco přidala. 😉
To se mi líbíTo se mi líbí
Protože muzika bývala o sobotách, proťala se dvakrát s volbami. A tam se jednou slovenský kolega Rys Ostrovid dopustil tohoto komentáře o Sobotkovi. Ukázka polit. realismu, často si ji připomínám.
Ať je to jak chce, všechno ukazuje na to, že Sobotka odslouží celé premiérské období, což bude poprvé od roku 2002. Na 8 let to nevypadá, ale kdo ví…
https://poznamkypanabavora.wordpress.com/2013/10/26/muzika-sobotni-noci-27-politicka/#comment-19321
A tady máme toho „růžového Rowana“ . Lze si u toho dát anglické titulky.
Čím víc se to mění, tím víc je to stále stejné cituje tam divák franc. úsloví
To se mi líbíTo se mi líbí
Což o to, celé období asi odslouží. Jen ty volební výsledky potom, u Rysem zmíněné předlohy zrovna moc nedopadly.
To se mi líbíTo se mi líbí
On to odslouží, protože musí. Zeman mu jasně řekl, že demisi vlády nepřijme za žádnou cenu. Kdyby mu to myslelo, tak vykopl Hermana, v sedle by se udržel a u voličů pěkně zabodoval. Je to sice všechno na hraně, ale byla to šance, jak dostat socany do lepšího světla. Bohužel volil variantu okopávání presidentových kotníků, za pomoci šašků, kteří se kolem něho motají.
To se mi líbíTo se mi líbí
Měl bych dodat, že nahrávka závěrečného tria pochází od Daniela Barenboima, Pinchase Zukermana a dnes už legendární, předčasně zemřelé, Jacqueliny du Pré
Nahrávka Oistrachova tria (Muzika 34) je lepší, kompaktnější, ale tady mě upoutala ta citace „Heiligenstadtské závěti“.
To se mi líbíTo se mi líbí