Učitelství aneb Totální výtlem


     Článek je převzatý z Týdeníku pro Literaturu, umění a kulturu, autor neuveden, pouze – že „nalezeno na internetu“. Omlouvám se proto za výrazy v článku použité, které je mi stydno i jenom opisovat. 

Pokud si myslíte, že učitelem může být každý, kdo 45 minut udrží křídu a moč, jste na omylu. Dnes verbují do školství důstojníky s výcvikem pro přežití v extrémních podmínkách.

Současné učitelství je služba v permanentně nepřátelském prostředí bez možnosti obrany. Krizové situace tu jedou na běžícím pásu a napětí, stres a adrenalin stříkají jak Niagarské vodopády. Jedna hodina učitele rovná se tři hodiny v jiné práci. Zkuste si to jediný den!

Vsaďte se, že o velké přestávce se budete cítit vyčerpaní, jako byste holýma rukama povalili stoletý dub, a po odpoledce radši strčíte hlavu lvovi do tlamy, než byste si znovu stoupli před tabuli. Chcete učit? Vítejte v klubu odvážlivců!

Cestou za adrenalinovým nářezem si nevšímejte dopravního značení – všechny otočené a nasprejované značky jsou jen dílem žáků krátících si cestu z domova.

Zásadně neparkujte před školou, pokud nechcete mí urvané stěrače, ucpaný výfuk, poplivané sklo.

Jo, ještě před otevřením školy si dojděte na záchod. Až tu budou žáci, mohli by vás na WC zabarikádovat. Pokud budete nuceni se jít vymočit během dne, stoupněte si zády ke dveřím. Jinak vás vyfotí mobilem a fotku pověsí na web školy. Abyste si to patřičně představili, vybral jsem vám 9. třídu v čase, kdy jsou všichni přijati na střední školy. Člověk by řekl – proč sem vlastně ty vousaté a prsaté děti ještě chodí a nezůstanou radši doma, když se stejně odmítají učit? No protože je pro ně škola jen druh zábavy, estráda, show.

Tak, připraveni ke vstupu do třídy?

Začátek hodiny. Nenechte se zmýlit malým počtem žáků v učebně. Zbytek přijde tak za čtvrt hodinky – musí nakoupit v Žabce naproti kuřivo, čipsy a redbuly. Když omladina dorazí, vevalí se s ní do třídy čmoud trávy, cigár a tabáku z vodních dýmek.

Jakmile se žáci usadí, začnou si vyměňovat flašky s pitím (pitný režim zaručuje školní řád).

Vzduchem létají z první do poslední lavice plastové lahve, které se občas za letu srazí.

„Kreténe, debile, čubko, zmrde!“ ozve se obvykle po takové kolizi, což druhá strana kvituje slovy: „Mrdám na tebe, čuráku vyjebanej! (oslovení „čuráku“ je dnes mezi mládeží konverzační obrat stejně jako kdysi „vole“).

Když ty štěbetálky za cenu vyřvaných hlasivek ztišíte, začíná nejklidnější fáze hodiny.

Třetina třídy zalehne se staženými kapucemi na lavice dospat noc strávenou na ICQ či Wowku (World of WarCraft), třetina si začne vyřizovat korespondenci v mobilu a zbytek osazenstva tupě zírá, vyrývaje žiletkou klikyháky do lavic, či, patří-li k hnutí emo, do svého předloktí.

Nyní můžete začít s výkladem.

Ovšem kdybyste jim říkali, že jste právě vynalezli elixír nesmrtelnosti, jedinou reakcí bude cedulka NUDA K CHCÍPNUTÍ!, opřená o penál dívenky, kterou vzali bez přijímaček na gymnázium, přestože běžně píše „bríle“, „výtr“ či „lžýce“.

Při psaní na tabuli dejte pozor, aby v křídě nebo v houbě nebyl špendlík a uvnitř tabule přilepená vložka nebo použitý toaleťák.

Nikdy nedávejte k rozboru věty jako Chlapec měl malého ptáčka, Láďa objel vesnici či Jedli jsme vejce natvrdo. Jakýkoli dvojsmysl dohání znalce Kameňáků a Prciček k nepříčetným záchvatům smíchu.

Při „totálním výtlemu“ začnou hýkat, nekoordinovaně sebou zmítají, až se smíchy svalí pod lavici, kde ještě dlouze tlučou rovnátky o lino.

Žáci s největším počtem uhrů na cm2 jsou dvojsmysly uneseni natolik, že zuřivě čmárají po lavici kosočtverce a nápisy PRC, MRD, ŠUK. Donutíte-li je to smazat, vylijí na lavici celý obsah ředidla a ve třídě je rázem nedýchatelno. Po otevření oken dozajista nějaký šikula zapálí na parapetu noviny, takže se dovnitř vevalí hustý dým.

Vytrženi tím cvrkotem z letargie začnou žáci kolektivně syčet, bučet, mečet, mňoukat, vzájemně si prozvánět mobily či pouštět písně typu: „Jsem gay, jsem teplej!“

Hoch, jenž za celý rok nesundal z hlavy kšiltovku, v níž vypadá jako lego panáček, na vás ukazuje vztyčený prostředník jako že jste jednička“ (vivat, Topolánek).  Než se stačíte naštvat, nahrnou se zadní řady k oknu, protože po ulici právě projíždí bývalý propadlík na čtyřkolce. Po návratu do lavic zjišťují, že jim zmizel gel na vlasy, rozečtený Blesk či Inteligentní modelína (!).

Během vyšetřování se ozývají výkřiky: „Drž hubu, prase, buzno, faráři!“

Směřují k žákovi v přední lavici, který celou hodinu zarytě mlčí a provinil se tím, že nechodí s ostatními krást do Žabky ani hulit na kuželník. To víte, jsou to citlivé děti a mají svůj názor.

„Můžu na záchod?“ ptá se mládenec, který byl během letních prázdnin dvakrát venku, tj. 60 dní strávil od rána do noci u počítače, a už dávno ztratil pojem o realitě. Jelikož je tuto hodinu už sedmnáctý, kdo chce na WC, nepustíte ho.  „To si snad děláte prdel? To je moje právo!“ začne křičet a vy máte chuť srolovat závěsnou ceduli Práva dítěte, co visí na zdi, a prásknout ho s ní, až by hubou smazal tabuli.  Ale  nemůžete. Nemůžete jim zabavit mobil, vyloučit je ze školy ani poslat do zvláštní bez jejich souhlasu.

Můžete od nich akorát tak chytnout vši, žloutenku nebo křivé obvinění ze sexuálního obtěžování. A tak se raději modlíte, aby někdo z té hordy konečně zavolal, že je ve škole bomba. Tím adrenalinová lekce končí.

Učitelé při evakuaci vybíhají naproti do Žabky vsadit si Sportku, jedinou vidinu záchrany, anebo je sanitky odvážejí rovnou do Bohnic, pokud si už předtím neprokláli srdce ukazovátkem. Ti největší šílenci zůstávají až do důchodu…

(2014)

Já vím, je to spíše smutné než úsměvné. Takto bychom to znovuobrození národa opravdu ale opravdu nezvládli.

m-ovci-babicka

Advertisements
Příspěvek byl publikován v rubrice Poesie na neděli se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

61 reakcí na Učitelství aneb Totální výtlem

  1. Petrpavel napsal:

    Na mě dlouhý článek, ale přinutil jsem se dočíst. Konečně, byl i vtipný a podaný zřejmě se znalostí situace. Potud v pořádku.
    Ale jaký dává smysl konstatování situace bez návrhu na její řešení?
    Omlouvám se, ale má pro mě nulovou hodnotu.
    Popsané tuším, a dokonce se namyšleně domnívám že o tom něco vím. Ještě víc namyšleně se domnívám, že tuším jak na to. Jenomže ten popsaný úkaz je většinový, stal se normou, stal se státní doktrínou : silnější a „schopnější“ vyhrává.
    Kde jsou ty časy kdy takový článek dokázal vyvolat společenskou diskusi? Kde, ve které škole, městě, se tohle děje?, jak se k tomu postavila školská inspekce?, co z toho vyvodil ředitel školy?, jak byli potrestáni žáci či studenti evidentně porušující morální pravidla?, co dělá v této záležitosti ministerstvo školství?
    Nejde to, máme ochranu osobnosti, instituce, svobodu projevu, nezávislost zřizovatelů. Nejde nic. Protože nemáme tu, tu, tu … totalitu, řeknou jedni.
    Já říkám, že nám právě ta „totalita“ chybí.
    Přesněji : chybí demokratický centralismus, a silný stát a jeho sebevědomí občané jako garant.

    • Miluše napsal:

      Petřepavle, já vám rozumím a máte samozřejmě pravdu.
      Ale zkuste se na tento článek podívat jako na satiru, podobných bývalo kdysi v Dikobrazu spousta a tam návrh řešení bolavé otázky také nebýval. Ale satira je také potřebná. Alespoň ji pojmenovává.
      Je škoda, že není využita mládež, která již byla přijata na střední školu, např. pro nějakou veřejně prospěšnou práci či nějaký jiný „projekt“, aby se nenudila. Chybí turistické oddíly, divadelní kroužky, soubory, v nichž učitelé a nadšenci pracují s dětmi bez nároku na peněžní odměnu. Jsou, ale je jich zoufale málo.
      Prosím, přečtěte si alespoň poslední část článku prof. Kučerové. Ta stav v současné kultuře a tedy i ve školství pojmenovává.

    • strejda napsal:

      Petřepavle, obecně platí zásada, že je nejprve potřebné popsat stav. Teprve potom pracovat na řešení a jako třetí řešení realizovat. Tento článek plní bod první. Vy se můžete podílet na bodu druhém. O tom třetím pomlčím.

      • Petrpavel napsal:

        Tohle strejdo není popis situace. To je satira, jak správně píše Miluše, a ta musí fakta zveličovat. Čertovo kopýtko vidím v tom, že satira dnes nevyvolává zneklidnění v řadách těch co řídí a ovlivňují naše školství, což by měla, ale stává se vlastně jenom návodem pro ty děti které se ZATÍM (a je jich většinu, tomu věřte) takto zle nechovají a mohou se cítit vlastně non in, mimo minoritní společnost.
        Pracovat na řešení? Slim (dnes v 19:40) se určitě baví a jásá nad touto představou…

        • jaa napsal:

          Neřekla bych satira – spíš norma. Onehdy jsem jela v šalině a nade mnou stála stjúdent bavící se mobilem s někým o právě proběhlých testech nebo zkouškách z matiky. Jak spolužačka sice prošla ale taktak. Kdyby prý to dostala ona, vyletěla by, protože o tom nemá ani šajnu. Dle vyjadřování průmka nebo gympl. Když už to bylo na mne moc tak jsem se jí nahlas zeptala, jestli jí není trapné vlastní blbost a neschopnost vykládat na celou šalinu a nač potom do té školy chodí. Pár lidi se uchechtlo ona vytřeštila oči a utla hovor – zhlídala na ,mme celý zbytek cesty. Snad ještě zepár kantorů se nedá…r ….

    • Petrpavel napsal:

      Děkuji za „průzkum“ k jinému směřování než je prezentováno poslednímu 26-ti léty provedený palcováním. Společnost, i tady ač si namlouváme že ne, je rozdělena přesně půl na půl.
      Necelá polovina je ochotná a stále kupodivu i přes mediální masáž připravena se vzdát svého já, svého nabytého postavení, ega, majetku a pohodlí, ve prospěch uskutečnění rovnosti, spravedlnosti pro celou společnost (spokojme se tím že pro její většinu, výjimky budou vždy, je to si tak jako při palcování, občas i mých, líbivých floskulí s výsledkem 14:1 apod., ), „větší“ polovina je proti.
      Jak níže zmiňoval strejda (i když v jiném smyslu), popis neblahých skutečnosti se líbí, palcuje se nahoru ostošest, ale jak přijde návrh na řešení jsme zase tam kde jako vždycky : hraje se nerozhodně.
      Takže „pracovat na řešení“ nedává smysl když „větší“ polovina společnosti současný stav akceptuje, byť s drobnými výhradami, a když nám zároveň „západní“ svět diktuje svou doktrínu světového mafiokapitalismu.

  2. NavajaMM napsal:

    To je ako vyšité pre Igora Hnízda.
    Na rozdiel od Petrpavla si myslím, že totallita by nestačila. Je blbé to, že táto naša súčasná spoločnosť (ako celok) od mladých nič nechce. Nestavia pred nich žiadnu životnú úlohu. Za prvej republiky mali úlohu túto republiku v dospelosti budovať. Za socializmu mali v dospelosti vybudovať komunizmus. Ale dnes? Ich úlohou bude chodiť do práce, veľa konzumovať a po dosiahnutí dôchodkového veku už čo najkratšie zaťažovať sociálnu poisťovňu.
    Od nikoho z nás spoločnosť nič neočakáva. Každý z nás, keby bol, alebo nebol, spoločnosti je to jedno, všetci to vieme, tie deti to len veľmi presne zrkadlia.

    • strejda napsal:

      Asi se shodneme, že to není ojedinělý případ, spíš naopak je to symptomatický popis, který zapadá do popisu naší společnosti. Pokud takovýto postoj převáží, je zcela zbytečné bojovat proti čemukoli a naopak se začít starat jen o sebe. To co přijde spálí a zničí vše rozkladné. Na to můžete vzít jed. Rozkladné jednání vždy v konečné fázi zničí svého nositele. K tomu samozřejmě přidá další, indiferentní. Záleží tedy na síle promoření společnosti.
      Pro nás to má výhodu, proč se neznepokojovat nelegálními imigranty, když těch vlastních máme víc než dost. Za ně se angažovat? Proč?

    • Petrpavel napsal:

      Pozor NavajoMM : totalita a „totalita“ jsou dva naprosto odlišné pojmy 🙂

      Každá společnost stanovuje mladým jejich životní úlohu. I tato. Žít pro dnešek, nehledět na budoucnost, žít pro sebe tady a teď, nehledět na druhé teď ani potom. Držet se rigidně a stupidně dodaných hesel : socialismus je komunismus a totalita, kapitalismus je jediná možná forma ekonomických a výrobních vztahů a demokracie stávajícího typu jediným možným způsobem k vedení a uspořádání společnosti. Pokud přistoupí ve svém myšlení na tato dogmata mají naději na to, aby se přemýšlením neunavili či nezbláznili a užívali si tohoto nejlepšího období naší země (copyright Kalousek).
      Společnost se nehodnotí podle jednotlivců, vždy se najdou poměrně slušná procenta materiálně nespokojených, neukojených v jejich ambicích, stejně tak slušná procenta materiálně spokojených a ukojených, ale existují taky iracionální kritéria jako je slušnost, poctivost, přiměřenost, spravedlnost, právo, jistoty, mír. Když je ale v zadání společnosti pravý opak? Děti jsou jen naším obrazem v zrcadle.

      • NavajaMM napsal:

        Petrpavle, aj životná úloha a „životná úloha“ je rozdiel. Nemyslel som rolu, ktorú majú dnes a denne dookola s presnou pravidelnosťou hrať celý život. Myslel som Úlohu. Niečo ako skonštruovať perpetuum mobile, postaviť pyramídy na Mesiaci alebo dosiahnuť zmierenie Európy s Ruskom.

    • Cech napsal:

      Pane NavajaMM myslel jste toto :

      Jenže i ten Igor Hnízdo něco uměl a něco neuměl, uměl přelepit dětské hrdinství vymodelovaným hrdinnou, lépe řečeno nevyřčeným ale přesně definovaným pseudohrdinou s falešnou historii.
      Jenže tím skutečným hrdistvím pohrdal stejně jako náš KDU-ČSL Šimon Heller.
      Přitom pomoc je sice obtížná ale možná.
      Pokud se podaří lépe nastavit a popsat normální okolní svět.Oddělit manipulaci od skutečnosti, no a to je vše.
      Prostě pouze výchova k realizmu, vážně nic více, nic méně.

      • NavajaMM napsal:

        Základ je to, aby sa žiaci chceli učiť, aby mali záujem. To sa dá dosiahnuť len tým, že pred žiakom (to platí aj na dospeláka) stojí nejaká úloha alebo problém. Učiteľ môže pomáhať žiakovi, aby túto svoju úlohu vyriešil, vtedy to môže fungovať. Ale nikdy to nebude fungovať, keby ten učiteľ mal byť zároveň aj problém.
        Verím, že tá úloha alebo problém môže prísť len z vonkajšieho sveta. V našom terajšom západnom svete bol posledným človekom, čo globálne stanovil takúto úlohu, prezident J. F. Kennedy – „do konca dekády pristaneme na Mesiaci“.
        Z tohoto žila aj naša generácia a možno pár generácií po nás.
        Dnes nič.
        Len výnimoční ľudia si dokážu definovať takú úlohu sami pre seba. Dnes môže učiteľ len nachádzať takéto výnimočné duše a pomáhať im rásť. Celý svet sa jednému učiteľovi zmeniť nedá.

        • Petrpavel napsal:

          Mám vás rád NavajoMM, ale myslím, že s tou zásadní úlohou J.F. Kennedyho jste trefil kozla. Je to jenom jedna z mnoha ukázek amerického velikášství, snahy o prestiž tam kde to „lidu“ nepřinese nic, na stejné úrovni jako je vývoz jejich „demokracie“ do celého světa prostřednictvím válek. Pro mě je skutečně zásadní výzvou ta Johna Lennona „dejte šanci míru“ či Martina Luthera Konga za ukončení rasové segregace a diskriminace prostřednictvím občanské neposlušnosti, to tedy v USA, či .na druhé straně „barikády“ stanovení a následné uskutečnění snu o změně vztahu k surovinovým zdrojům a výrobním prostředkům a z toho plynoucí majetkové rovnosti lidí či o zajištění práce a tedy příjmu pro všechny.
          Příznačné pro tento kapitalistický svět je, že ti jmenovaní nositelé výzev v USA byli všichni tři násilně zastřeleni, a ti kdo svůj sen uskutečňovali na druhé straně světa jsou dnes ostrakizováni jako totalitáři.
          „Socialistický tábor“ byl ve vztahu k nim opačného mínění….
          Jak vy zde?

          • NavajaMM napsal:

            Máte pravdu, Petrpavle. Ponúknuť svojej krajine víziu a cieľ, to je robota vodcov a po JFK už nebol na západe žiadny, ktorý by túto svoju robotu bral vážne. Máte pravdu, že chudobný kazateľ a rockový spevák v tomto zmysle urobili pre svet viac.

            • jaa napsal:

              Ale stejně by mne zajímalo, jestli ti amíci na měsíci byli či ne….

              • Petrpavel napsal:

                🙂

              • NavajaMM napsal:

                O tomto vôbec nepochybujem. Sledoval som vtedy tie výpravy veľmi podrobne. Tie pochybnosti pramenia z frustrácie, že dnes taký tímový výkon nevieme zopakovať.

              • Petrpavel napsal:

                Já jsem taky kdysi občas sledoval ty anglické scenérie natáčení prý v Iráku … 🙂

              • Petrpavel napsal:

                …NATÁČENÉ …

              • vera napsal:

                Ale věřit se vám chce, viďte 🙂 Nemohli tam být, neproletěli by živí Van Allenovými pásy, a neměli ani palivo na cestu zpátky, ale co, takhle se buduje správné státní PR. Což by nevadilo, kdyby to bylo jednou. Jenže ono to svádí – když to prošlo jednou, proč v takové manipulaci nepokračovat příště, jinde, jinak.
                -) těžko ve vzdělání napravovat mladé, když se ani my starší neshodnem 🙂

              • NavajaMM napsal:

                Paní Vera, veď hej, kedysi aj vedci tvrdili, že nič ťažšie ako vzduch nemôže lietať vlastnou silou a človek nemôže prežiť, keby vlak prekročil rýchlosť 30 míľ/hod.
                Je zaujímavé, že napríklad tí, čo tvrdia, že astronauti nemohli prežiť prelet Van Allenových pásov, nemajú žiadny ďalší argument, okrem tohoto výroku.
                Konkrétne o Apolle som na túto tému našiel tento zaujímavý článok:
                http://www.braeunig.us/apollo/VABraddose.htm
                Rozoberá aj to, že pre astronautov je nebezpečnejšie ako tieto pásy žiarenie alfa, ktoré je prenikavejšie a nie je obmedzené na úzke pásy okolo zeme. Sú tam výpočty účinkov všetkých filtrov, ktoré astronautov chránili. Všetci pochybovači, ktorí tú fyziku zvládnu, si to môžu detailne overiť.
                V závere obsahuje tabuľku ožiarenia astronautov podľa dozimetrov, ktoré mali na sebe, zo všetkých letov Apolla:

                Ožiarenie astronautov teda nedosiahlo ani úroveň, kedy sa prejavuje choroba z ožiarenia, a bolo menej ako tisícina smrteľnej dávky.

              • brtníkvbrlohu napsal:

                Záření alfa které zachytí obyčejný papír?

              • vera napsal:

                Dozimetry, které měli na sobě – pane Navajamme, tady nejsme v rozepři ani my dva spolu, ani s fyzikou. Klidně je na sobě mohli mít. Akorát si troufnu říct, že při pobytu v nevadské poušti vyšší hodnoty s nimi opravdu naměřit nemohli 🙂 Já jim taky kdysi věřila, ale fyzika se tak úplně překonat nedá.
                tehdejší Van Allenovy pásy se od těch dnešních nemohly lišit. A jestliže dnešní sondy objevují netušené (a pro lidi vražedné) stavy a změny, jak se uvádí v tomto článku –
                http://www.observatory.cz/news/objev-tretiho-van-allenova-pasu.html
                – tak prostě dál tvrdím, že lety na Měsíc byla jen vysoká velmocenská hra :-). Mimochodem, Rusko na ní také vydělalo- pokud se nepletu, dostávalo za mlčení velmi levné obilí nebo tak něco.

              • oh napsal:

                Nemohli tam být? To je tedy tohle všechno konspirace:
                http://www.hq.nasa.gov/alsj/HamishALSEP.html
                A ty odražeče, které astronomové dodnes používají k měření aktuální vzdálenosti Měsíce na souřadnicích, kde je astronauti z misí Apollo údajně nechali, tam umístili nejspíš goa’uldi.
                Neproletěli by živí van Allenovými pásy? A to jako proč?
                http://atomovejadro.wz.cz/stranky/radioaktivita_1.html
                Neměli palivo na cestu zpátky? To někdo někde doložil aspoň uvěřitelným výpočtem?

        • Cech napsal:

          Před časem jsme se zde zajímali o to co udělat se sestrou nebo jak jí eliminovat.
          Konečně se i u nás zadařilo a příslušná sestra se musí skrývat nyní a bude muset skrývat do konce života a VIP mladík byl propuštěn.
          Naprosto standardní postup, který je aplikován v US a měl být aplikován od začátku u nás a žádná sestra na celé Bulovce, by se již neodvážila volat o pomoc pokud je napadena VIP klientem.
          https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/incident-na-bulovce-ktery-vyvolal-politickou-bouri-mladika-propustili-z-vazby-7373
          No a naprosto stejné zacházení, je jak v US tak u nás, aplikováno na učitele nic vic nic méně.
          To jen policie a justice plní politické zadání.

          • NavajaMM napsal:

            To zírám. Aspoň je vidieť, že ČR je „normálna civilizovaná krajina“, ktorá správnym spôsobom dbá na dodržiavanie ľudských práv.

  3. Slim napsal:

    Tenhle blog začíná připomínat Zeď nářků. Copak tu zábavné věci umí napsat jenom Joda, a v poslední době Navaja? Když se sami nepobavíme, nepoučíme, nerozjásáme, kdo to za nás udělá?

    • oh napsal:

      Asi to zbyde na vás, Slime. 😉

    • Hudec napsal:

      Je tak, Slime.
      Asi nepobavím, jen čistě osobní pohled na věc:
      – v 9.třídě ZŠ, kam chodí nejmladší vnuk to tak zaručeně nevypadá. Spíš tak nějak normálně.
      – v 1.ročníku průmyslovky, kam chodí prostřední vnuk, to tak zaručeně nevypadá. Spíš dost náročně.
      – v oktávě gymnázia, kam chodí nejstarší vnuk, to tak zaručeně nevypadá. Spíš už tak nějak intelektuálsky. A náročně. A tak nějak normálně.
      A do starobinců (pardon – do penzionů pro seniory a ústavy se zvláštním režimem), kde jsem dost častým hostem, chodí děti z mateřských škol a hrají staříkům „divadlo“ a podobně.
      Čímž netvrdím, že to jinde nevypadá jinak.

      • Slim napsal:

        Jdi do háje, radost si musí lidi najít a dokázali to i v těžších dobách. Mnohem těžších.
        Podívej se raději, jak krásný fotky nadělala ta holka na Slovensku.

        A když už jsem začal o 70. letech, dneska si je hodlám připomenout. Telka dává Umíráni za dlouhého dne. To byl David Hemmings ještě štíhlý

        http://www.csfd.cz/film/106239-umirani-za-dlouheho-dne/prehled/

        Je to drasťák, ale ty, jako vysloužilej ostrostřelec, to vydržíš! doporučuju

        Jsem zvědav, jak to na mne po těch letech zapůsobí. Mám dojem, že z toho odcizili jeden motiv do Ryana, ale celkově je to lepší, bez tý choulywudský limonády.
        Angláni maj’ prostě větší smysl pro styl

        • Slim napsal:

          A nemyslels to navopak? Že to tady JE Zeď?
          Potom se omlouvám a úvod nemá smysl, protože tvrdíme totéž

        • Hudec napsal:

          Chystám se na to, kdysi to na mě moc zapůsobilo. Ale obávám se, že usnu. Unavený z toho všeho.

  4. bob napsal:

    Žáci byli strašní už za našich pradědů – viz študácké filmy s L.Peškem, J.Marvanem…
    A kupodivu vyrostly normální generace.
    Takže optimisticky se domnívám, že z toho i ti dnešní mladí vyrostou.
    Pesimizmus se mě zmocňuje, když vidím stupňující se excesy.
    Fakt je, že za mé generace (bohužel patřím, i když si to nepřipouštím k té starší) si kantoři dovedli poradit.
    Ředitel vzal „nezdárného“ žáka do ředitelny, kde byli sami a tam mu „vysvětlil“, jak se má chovat.
    A fungovalo to.
    I ta inkluze byla vyřešena. Žák skončil v páté třídě a bylo.
    Fakt je, že nebyli všelijaké komise, ombudsman a nějak si nevzpomínám, že bychom vyvěšovali tibetské vlajky ( no jó, no vyvěšovali jsme jiné…)

    • cobolik pacholik napsal:

      ja neviem,kedy boby chodil do skoly,ale v ZDS to nas ani nebrali do kabinetu,ale bili rovno po holej riti,po holej riti tym tenkym pravitkom,len sa dievcata museli otocit v 5B som bol tak bity jak zito a v osmej ma benkova bila cez pysky,kto fajcil na ihrisku,jak v piatej tak osmej klase som bol partizan,nerozbil som ani jeden izolant,jak pali,ale fajcil som ked som uz mal pysk jak ruda zare nad kladnem a na usi nepocul,priviedla funu a funa povedal,priznaj sa ja uz povedal a ona na mna ,fajcil si,kuknul som na zradcu funu a povedal nie,dostal som este dva z tych moze desat ran cez pysk a povedala ziaci do triedy na ucnovke to som mal 3 z chovania s podmienecnym vylucenim,bo som fajcil v zachode v skole a zapis do ciernej knihy,kde riaditel nikdy nikoho neudrel,len jeho zastupkyna volali sme ju tigrica ta bila jak dabel,to bol gestapak,dostal som,raz za to,ze som chcel odist zo skoly a nedovolili a druhy raz,ked som sa dal ostrihat do hola,ked mi strelila prvu a stala a kricala,ze co robim s nervamy som povedal,ze moje vlasy a nie skolske vlasy a este raz udrie a ja udriem tiez a jebem,vyvalila oci,ale neudrela ,mal som dost jej gestapactva po 4 rokoch,ked som isiel v pizdu sa ma pytala,ci by som bol udrel,odpoved bola vtedy na sto pro.

  5. Petrpavel napsal:

    Nojo Bobe, dřív ředitel znal synka okresního tajemníka a ředitele místního závodu a měl to lehké. Jak se ale má vyznat v tom propletenci vlivných v obci, na kraji, v patlamentu, v justici, ve stranách a hnutích, v poliicii, mezi podnikateli, zloději, nedotknutelnými menšinami? Tak pro jistotu neřeší nic.

    • bob napsal:

      Ale starou bačkoru.
      On měl AUTORITU

      • Petrpavel napsal:

        Autoritu může mít či nemít kdekdo, ale důležité je mít za sebou jednotný pevný a zásadní Školní řád.

        • jaa napsal:

          Nepřipomínejte mi prosím školní řád. My neměli Igora, my měli mladého aktivního dějepisáře – TUĎU/pořád říkal tudíž/. Fackovat se nesmělo – takže to bylo jinak. „do příště“ 5x, nebylo-10x…. atd opsat školní řád, Jo to bylo papíru.. inkoustu a… doma facek -když se to prvalilo. Jo znali jsme jej zpaměti – ty haldy popsanýho papíru… ten hrabopis, když se to psalo oi přestávkách, před a něco málo po vyučování Nakonec – kdo nedodal po několikáté -musel ten soubor nechat podepsat doma a to už nebyla žádná sranda. A že to bylo často – to víte smíšená třída -měli jsme těch „trestů“ víc než čistě chlapecká C- nebo čistě dívčí A- My coby béčko jsme k malérům měli mnohem blíž. jo tuďa… 🙂 jak pak a zda by to prošlo včil?? kdoví…

          • Petrpavel napsal:

            Během celé zš a sš školní docházky (1950-1962) jsem netušil, že existuje nějaký školní řád…no, nevím, jaksi nebylo třeba.
            U nás to bylo tak, že A a B smíšené a C babinec 🙂

  6. cobolik pacholik napsal:

    v amerike tu kde zijem v tom county,nesmie ziak vybrat cez hodinu mobil,alebo nedajboze,ze by mu zapipal,povinne vypnuty a kazdy dodrzuje,bo ho mozu vylucit z hodiny,ptotm mu chybuje,ci na par dni dostane distanc,musi dohanat,ked nedozenie prepada,fajcit mozno na druhej strane ulici nie na property skoly,sebemensi zapach marihuany beha policia jak pojasena a prehlada aj kanaly v okruhu skoly mozno 1 km ak vas pristihnu predavat drogy raz tolky trest,nemozno mat kapucnu na hlave v case hodiny ani nijaku pokryvku,na zachod sa nikto nepyta,bo ho maju za choreho,ucitel boh a ked povie tak, tak tak,bol som par krat v skole,kde chodila moja holota od zakladnej az po university,poriadok,nijake behanie,ci nieco pomalovane,za komuny sme mali lepsie volnost v skole jak ty tu v tom volnom kraji,stane sa,ze sa striela,keby u nas bol dostup k zbrani a volnost nosenia jak tu,skola by bola bunker ostrelovany a ulice vojnova fronta,mozem povedat polovojensky rezim v skole tu a respekt pred ucitelom,jak pred gestapakom v peckarne oproti tomu,co citam jak v pepikove,dalej jazda okolo skoly sa dodrzuje na max,bo priprekroceni viac jak 10 mil ihned vazenie,poznal som takych,co si mysleli,ze su v poland,ku mojej holote,ktora velmi slabo vedela english jak prisla individualny pristup,urceny ucitel na pomoc,vseko zdarma okrem 1.50$ na den za obed a napoje,obed to pizza,ci nejaky sendwich,nie varene jak u nas na university jak u nas zradlo ale aj mocne platby,ale zakladne,stredne a vysoke skoly bo tu maju podelene od 1do4 od 5do 9 a potom take jak gymnazium na tri,tie vsetky zadarmo s privozom a odvozom do skoly na kost statu,hlavne zaciatky tu mojej holoty v skole,ty ucitelia urobili maximum starsej high school dovolili urobit za 2 roky a nie styri bo uz mala ponad 18 a pol roka a musela sa ucit viac a robit zo vsetkeho skusky,nijake ze cudzinec ta privrieme oko urobili jej vynimku,ze skusky bude robit,jak ju ten urceny ucitel skontroluje,co vie a pusti na test a to este pytali z okresneho skolstva povolenie,oni zo zaciatku aj mysleli ze su cudzinci tak sa na nich kukne inac,ale ja rycal tu nema lahko a nic vam nepovolia,dnes to uz vedia a moj ryk nevysiel nazmar,ale prve mesiace som myslel,ze najmu sakala,aby ma odjeba,nemali lahko a dodnes pamatam ten plac,ked mensia isla prvy den do skoly,ked nechcela nastupit do autobusu,boli tu tyzden a davaj,drzala sa matky a rvala,vsetky tri plakali jak by uz bol koniec,starsia ju drzala a ja ich rozdeloval,totu mensiu pchal do autobusu a tie dve do auta,jak na stanici v gheto warzsawa krik,plac a ja ss totenkopf,dodnes pamataju,isla do skoly,kde 2000 deti,ucitelka ju cakala,nijaka cobolka,ale americanka,bo tie mexicanske maju ucitelky ci ucitelovc,o dristaju cigansky,zobrala ju a isli,videl som strach a obavu malej a len som povedal idz,nic sa neboj,ty elitny vojak,moja baba kukala na mna a povedala nieco v tom zmysle,ze som kokot,najtazsie mesiace som mal vtedy,nenavideli ma jak ostatneho okupanta co im vybil rodinu a malem sa poslo vsetko jebat,ale vydrzali bo velitel tvrdy jak kurva a teraz to poviem jak idze?zodpovedne povedia,hlavne mladsia uz viac jak polovica triedy pomenila z jej univerzitnej klasy odbor a ona sa drzi a to dost dobre,profesorik od chemie hovori,ze barz dobre a rodeny holandan nie ritiar a hlavny profesorik chemie on urcuje na tej university jak bude a nie amik co by u nas nebolo mozne,ale oni nekukaju,kto,ale jak vie, a to statna university nie privatna.
    ked jej na hovno,hned poviem ta ty co pamatas jak som dristal? a ona na mna kukne a povie anglicky elite soldier.
    viem,mozno bude myslene,ze pisem od veci ja dost casto,ale dobre vediet tym,co by chceli emigrovat,proste pisem jak je,co sa tyka skoly a okolo toho,nic sa netreba bat…

    • Karamela napsal:

      Bohu díky, emigrovat nehodláme, ale díky za info z jiného světa! Právě takové považuji za nejcennější, na rozdíl od novinářských, pokroucených a korektně polopravdivých reportáží, čtu realitu, super. Čili učitel není žádný otloukánek připosraný jako u nás, skvělé. Má ale také i vyúka nějakou úroveň? Traduje se, že americké střední školy, jsou vlastně náš tzv. druhý stupeň základní školy, tj. třídy 6. – 9. ročníku. Je to možné?

      • brtníkvbrlohu napsal:

        A bakalářské studium v USA je na úrovni našeho současného podprůměrného gymnasia.

        • Kamil napsal:

          Myslím, že to už dávno neplatí, úroveň našich studentů se dramaticky snížila, a protože školy zde dostávají peníze za počty studentů, tito nemají žádnou motivaci něco se naučit – chtějí jen „ten papír“ – diplom, a nestydí se to drze říkat zkoušejícímu s poznámkou mě stačí „E“.
          Také potvrzuji co výše uvádí cobolik, z osobní zkušenosti s působením na univerzitě za velkou louží, že kázeň tamních studentů je na vysoké úrovni, motivace dosáhnout odborných znalostí i dovedností taktéž: jednak to stojí velké peníze (máte-li stipendium, o to více se snažíte, atd.), a především žádné výjimky – jeden (ano, pouze jeden) termín k vykonání zkoušky, další za rok (!) – vážné důvody, například nemoc, atp. se posuzují samostatně, jsou na to speciální formuláře. A přístup i příprava studentů k zadaným seminárním pracem, samostatnost i snaha dosáhnout lepšího výsledku než ostatní je násobně vyšší než u našich na velké většině vs zde doma, atd.

          • brtníkvbrlohu napsal:

            Ony jsou rozdíly -samozřejmě elitní školy jsou VĚTŠINOU na slušné úrovní – ale tady jde o obecný trend a i o obsah učebních (studijních) plánů atp. Čili jde o zaměření školy a to bakalářské studium v USA nahrazuje skutečně naše gymnasia – dneska je dost problém najít v češtině relevantní informace – srovnávací pedagogika se nevede, dějiny pedagogiky taktéž.
            Prací se tam píše až moc – zase ale závisí na jejich zaměření – taková soutěž o nejlepší práci na téma nesmrtelnost chrousta je k ničemu a to i při nejlepším nasazení. Navíc babrat se v emerických studijních plánech je dost piplačka – neb všude je to jinak, to se pak musí srovnávat dost velký vzorek. Ostatně jaká může být úroveň bakalářského studia když se tam vznik života na zemi učí podle bible – a takové školy tam opravdu jsou! Z mých předků před drahně lety někteří do USA odešli – jeden co si dost pomohl k majetku zřídil nadaci na financování bakalářského studia pro ty co prokáží příslušnost do rodu – pod jednou podmínkou – že se tam nebude učit vznik života podle Darwina. Prosím to není fejk – to mám ověřené!

            • Kamil napsal:

              Ano, to je známé a vděčné téma, ale já jsem psal o svých zkušenostech s výukou na univerzitách v česku a spojených státech, zaměřených na přírodovědné (science) a technické obory. Tedy nikoliv na tak zvané soft vědy jež žádnými vědami ani nejsou (viz například tzv. „společenské vědy“, atp.) Opomenul jsem to zdůraznit, za což se omlouvám. Koneckonců cobolik také mluvil o vědě, v jeho konkrétním případě to byla chemie. Pěkný den a studentům zdar u zkoušek =D>

              • cobolik pacholik napsal:

                tu je dost slusnych university a elitnych to mozno 5,pan brtnik,nech nemluvi,ze bakalar tu z chemie,to u nas gymnazium staci,ci matematika,ja to debil do toho,ale pytam sa tych,co ucia,ci samy maju technicke odbory vystudovane,kukaju na mna jak telata ty profesorici,ked jebem tym akcentoma medzi to hupnem kurva,jak pise kamil peteraj,je vidiet,ze bud tu v riti bol,alebo si pocital,bo vsetko dostupne,abo sa kontaktuje s dakym tu z riti,co jedno , ma pary,bo tu filmari a sociologov,,ze za komuny tolko nebolo tokarov v rusku,ked zacinala industrializacia za kobu,dalej elitne skoly,kazda na nieco smerovana na princenton som chodil rozbijat beton na chodnikoch,draha jak kurva,najlepsie univesity tu to tak odhadujem mozno ponad 150000 papierikov na semester,ked nie viac bez %,statne najlacnejsie,ale pre obyvatelov,co ziju v tom state,ked z druheho statu,ci inde zo sveta to uz raz tolko,bo doktorat z chemie to ju tam holandan pcha,keby to vsetko vystudovala a keby sa s nou nieco stalo,musim zit 150 rokov,aby som splatil a to nijaka najlepsia university,ta v californii na chemiu hej cisto na doktorat.bo statna tu 24000 papierikov na semester,uz mi dala banka vediet,ze treba splacat,ked dcera skonci,ze len za 1 rok skoly to bude 67000 nie korun,ale tych jebanych dollars to len za prvy rok a chodi uz treti a kde california?ked bude.tak uzernik vykurveny pomahal budovat ameriku z 24000 sa okokotilo 67000 a to lacne jak svina,su tu aj okresne university,kazdy okres ma svoju,ale to uroven slaba,hoci kopa chodi,bo zbiera points body,aby mohol dalej studovat,ci si zvysovat kavlifikaciu a jak pise peteraj,len jedna skuska,nema nijakej opravnej,jak u nas, a dalsie prachy naviac a ucenia,nemozno zavahat,ja dceru nechvalim do boha,co by zasluzila,ja len dristam,nemas A plus?ta co to toto,kurva a ked je A minus,ci B z testov konecnych to nie bohove,ale barz dobre,predsa nie je bohr,ci kurcatov bo keby bola,vsetko jej najlepsia university tu da zadarmo,bo bohove palice,kazda skola,chce mat napisane na muriku,u nas studoval.

              • cobolik pacholik napsal:

                a nikdy neznamena ,ze cim drahsia skola a studium,to uz najlepsia,urcity odbor,jeden dva, a toto to nemam z mojej sisky,to sa vypytujem znalych,ked trafim ,cudzi ludia vacsinou,bo zo znamych na jedej ruke spocitam,ja mal kopu znamych len lopatakov,pijakov,narkomanov a teraz mam znamu slecnu z playboy to taka obycajna baba,ale vedela vzdy na co ma komediu,inac bon jovi nevidim,ani ten springstein,co tu nedaleko ziju,ale oni hovna po psoch nezbieraju a nezvaraju,takze hviezdy nestretavam,ale teraz ich vidim tie hviezdy,ked zacinam robit,alebo koncim tych hviezd to vidim kopu na tom nebi a v lete pred ocamy z tej skurvenej horucky.

  7. bara napsal:

    Njn. O tom psal Hunter v Džungli před tabulí. V Džungli to bylo v souvislosti se „spodinou“, což naši současní elitní juvenilové nevědí,bo nečtou a ani jejich rodiče zřejmě též nečetli. Tak ani nevědí, kam se svým chováním řadí.

  8. bob napsal:

    Právě jsem si uvědomil 🙂 , že můj děda (ještě za Rakouska) , moje máti, můj strýc a moje dcera (!!!!!) byli (dcera je) kantoři.
    Nějak si neuvědomuji, že by měli s žáky problémy……
    A prosím, zavzpomínejte – určitě si vzpomenete (pokud máte to štěstí, jako já) na pár skvělých učitelů, kterým jsme viseli na rtech a kteří nám něco do života dali.
    Asi ti učitelé ubývají nepřímo úměrně s nárůstem žáků- viz blog.
    Fakt se nechci učitelů dotknout, naopak těm dobrým fandím

  9. K-k,. napsal:

    pro odlehčení:
    Vypsali v cirkuse konkurs na krotitele lvů. Nikdo z kandidátů neuspěl, už zbývala jen nemladá, štíhlá paní, skoro se ji báli pustit do manéže. Zkoprněli – lvi parírovali jak nikdy, skákali, sedali, cvičili jedna radost. Pravil ředitel: „madame, to bylo famózní, v kterém cirkuse jste doteď pracovala?“ „V žádném, učila jsem na základce“.

  10. Miluše napsal:

    Přiznávám, že jsem článek uvedla pro pobavení a nejspíš by se byl hodil někdy na Silvestra. 🙂 Omlouvám se. V dnešním pořadu 168 vyprávěla dívka – dcera učitelky, která byla šikanována třemi mladíky, s nimiž teď probíhá soud. Učitelka zemřela, ne snad cizím zaviněním, ale dlouhodobé týrání ji určitě nepřidalo. Ta dívka by chtěla chodit do škol a mluvit o své matce, vyprávět jak její matka tím trpěla a o nezájmu ředitele školy, když se na něho obrátila.
    Dívka studuje a žije teď sama s nemocnou babičkou. Věřím, že by to zabralo, že všichni mladí nejsou úplně bez citu. A učitelé, vždyť ti, kteří dnes v produktivním věku učí, jsou „listopadoví studenti“ a jejich ctí by mělo být dokázat, že „nejsou jako oni“.

    • K-k,. napsal:

      A vyhozenej ředitel toho učiliště se odvolává proti výpovědi – má pocit. že mu ukřivdili… 😦

    • Rosťa napsal:

      Ten článek je dobrý, vtipný a asi se moc ta nadsázka nelyší od pravdy. Obzvlášť zhovadilé mně přijde to dodržování pitného režimu, kde žáci jeden přes druhého lemtají v hodině nějakou srágoru z PETky. V dobách dřevních jsem několik let také zápasil s omladinou ( 17 a 18 let, takový ten přechod z puberty do dospělosti) a nepamatuji, že by mi tam někdo padl žízní. Z těch několika stovek „dětiček“ mi lezly na nervy jenom dva. Dnes by to bylo nesrovnatelně horší.

  11. Petrpavel napsal:

    Kouzelné hodnocení, což?
    “ …A pokud jde o Zemana, jak i ve světle průzkumu vypadá možnost obhajoby Hradu? Co prezidentovi prospívá, co mu to kazí?

    Zkazit mu to může jedině zdraví. A taky bude potřebovat tým, který nebude chránit své osobní zájmy či soukromé kšefty, ale jeho. Proti Zemanovi bude každý vyzyvatel jen těžko bojovat.

    Horáček je bývalý hráč a penězoměnec, který sází na popkulturní popularitu a klouže po povrchu bulvárních médií, byť za podpory části pražských pseudointelektuálů (člověk, který musel k ohlášení své kandidatury použít čtecí zařízení a nechává se fotit v myslitelských pózách, mne jako možný prezident skutečně neoslovuje).

    Předseda Akademie věd je moc akademický. Umí zašroubovat žárovku?

    Generál Pavel příliš často mění názory dle požadavku zaměstnavatele. U generála správné, u prezidenta smrtelné.

    U Teličky nikdo neví, za jakou nadnárodní korporaci mluví.

    Robejšek je ještě prázdnější než Horáček a nikdo neví, jak moc se zapletl s plukovníky a generály Bundeswehru. Jako analytik se znemožnil vstupem do politiky. Dosud své názory říkal jako nezúčastněná osoba, dnes je manipuluje jako žadatel o moc. To je rozdíl.

    Herman přišel o pel křesťanské nevinnosti, sudetští Němci nepomůžou vylepšit jeho ministerskou práci ani image lenocha a z jeho znalostí lustračních záznamů si nikdo mimo osmdesátiletých farářů už nikdo nic nedělá.

    Mimo tyto známé tváře se určitě najde pár božích duší, jako obvykle. A dál uvidíme. Zeman dokáže své názory formulovat jasně. Srozumitelně. Umí mluvit jak s intelektuály, tak s „normálními lidmi“ v krajích. A zejména do vesnic a měst se nikomu z „etablovaných“ politiků a elitářských kandidátů moc nechce. Zvlášť v těch regionech, kde se nežije příliš dobře. …“

    Bohužel, než jsem stačil zkopírovat adresu na parlamentních listech.cz, tak článek z kterého cituji zmizel někde, alespoň pro mě, v nenávratnu …

  12. Petrpavel napsal:

    Všechno souvisí se vším…
    Výživná je především diskuse k článku.

    https://www.novinky.cz/veda-skoly/423352-ceske-deti-a-ucitele-skola-nebavi-nejvic-ze-vsech-vyspelych-zemi.html

Komentáře nejsou povoleny.