Pruhovaní


Do pruhované společnosti v lesoparku patří pochopitelně včely – ale o těch už jsem psala. Patří do ní také čmeláci – mám dojem, že jsem psala i o nich, ale nemůžu nikde ten článek najít.

Patří sem i sršáni – myslím, že i ty už jsem někde zmínila, tak dávám obrázek jen pro připomenutí.

obr-1

Pochopitelně nesmím zapomenout na vosy

obr-2

Nejčastěji jsem ale potkávala žlutočerné létající potvůrky, co se tváří jako vosy, ale vosy to nejsou. Jsou to pestřenky, a aby měly radost, že jim lidi to maskování uvěřili, tak se jim říkává „vosičky“. https://cs.wikipedia.org/wiki/Pest%C5%99enky Podle wikipedie je jich známo asi 6000 druhů a tak jsem se ani nepokoušela o nějaké bližší určení, koho jsem to vlastně vyfotila. I na těchhle pár fotkách jsou vidět rozdíly v barvě a vzoru vosiččích „maskáčů“.

obr-3 obr-4 obr-5 obr-6 obr-7

A k poslednímu obrázku patří takové menší ponaučení: Když vám někdo řekne, že je cosi pravda, protože to viděl na vlastní oči, tak mu nevěřte! A nevěřte raději ani vlastním očím.  Proč? Protože…

Ale od začátku: když jsem tu psala o pavoucích, psala jsem o malých, něžně zbarvených pavoučcích, kteří žijí na květech. A že jsem (na vlastní oči, pochopitelně) viděla, jak vosa jednoho takového pavoučka ulovila a odnesla. A že to mám vyfocené, jen nemůžu tu fotku najít. Jak je dobrým zvykem, když se hledá něco úplně jiného, najde se to, co člověk před časem oplakal a prohlásil za ztracené. Teď to bylo zrovna tak: hledala jsem fotky k vyprávění o cestách – a ejhle, vynořila se fotka s pavoučkem!

obr-8

No a já se na ni konečně po letech pořádně podívala. A jak pravil moudrý rabín: „Všechno je jinak…“ To pruhované především není vosa. Podle všeho je to pestřenka – ale pestřenky jsou vegetariáni! A já přece viděla, jak to pruhované stvoření odlétá a odnáší pavoučka. Nehybného, s nožičkama skrčenýma pod sebe – vypadal jako mrtvý, nebo ochromený. Dva dny jsem obracela net vzhůru nohama a třepala s ním, aby vypadla informace, která pruhovaná potvora žere pavouky. Našla jsem jen kutilku, která si z pavouků dělá spižírnu pro svoje larvy, ale ta vypadá úplně jinak. A tak jsem ze zoufalství začala hledat informace o pavoucích. No a moudrý starý rabín měl pravdu! Tihle něžně barevní pavoučci se jmenují běžníci a jsou to dokonce pavoučí chameleoni, umějí měnit barvu!  Na květech nesedají proto, aby zdobili, ale aby si ulovili něco k jídlu. No a tenhle pavouček si ulovil pestřenku. Sice stačila ještě odletět, ale moc jí to nepomohlo:  zakousnutého pavoučka si odnesla s sebou.

A pak věřte tomu, co vidíte na vlastní oči!

k-sova

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

17 reakcí na Pruhovaní

  1. vonrammstein napsal:

    Tak ta poslední fotka i s popisem je pecka!

  2. blbíš napsal:

    … přesně tak, K-k, zvětšil jsem si to pro jistotu na 200% a vopravdu, ten pavoučí chameleon pestřenku drtí svými makadly. Já sem ho však viděl pouze v týhle barvě. Vodlítla proto, že trávicí enzymy neúčinkujou hned. Nevěřila byste, jak bizarní jsou ty vysátý „slupky“ tělíček toho hmyzu. A viděl jsem pavučinu, co byla poseta těma mumiema a řeknu vám, Apokalypsa hadr. Mockrát jsem to pozoroval ležíc ve spacáku v pavučinách (= v noci nevidíte a ráno se divíte :D)

    • blbíš napsal:

      Pavouky mám rád, přes naše kuchyňský vokno je přes jeho horní 1/3 plochu už vod léta úhledná síť pokoutníka, pravděpodobně samička a je pořádně vyžraná (cca 12mm, potvora, chvilku nepostojí a šupleru odmítá🙂 ). Dáváme ji mouchy jaksi navíc a nevěřili byste, jak je mrštná, jak ty muší nebožáky rychle natráví a zabalí pro pozdější vysátí. Prostě není blbá, v kuchyni se hodně svítí a ventilačka je furt otevřená a … a mouchy, ty naopak jsou blbý, tak na to holt dojedou a když jí šefíček ještě k tomu hodí něco navíc …!

      • blbíš napsal:

        zrovna jako u nás doma po včerejším umytí terásky a vošolíchání květináčů … každej soudnej pochopí ( viz 15.10.2016 (23:21) ) , že ani zdaleka nemohlo jít vo tu kopulaci😦

        • blbíš napsal:

          … jak to, ohe , že ten vodkaz nefunguje. Psal jste – pravým myšítkem vybrat (vymodrat) z nějaký reakce datum – pak ho zkopírovat a …a v textu už jen vložit, nebo jsem to zvoral? Dík!

  3. blbíš napsal:

    … tohle jsem pozoroval se svýma kamarádama na takový větší vycházce a protože jsem to už měl od těch pavouků vokoukaný a věděl jsem, co bude následovat, tak jsem si to pavoučí milování dovolil kamarádům okomentovat, no, a když jsem je upozornil na to něžný samečkovo brnkání na vlákno, co na něm seděla samička, tak můj kamarád celej uchvácenej prohodil… “ ty brďo, to já brnkám svý starý leda tak ne nervy… a bylo vymalováno … to nebylo vůbec vtipný, takže nic, no… ale jinak, pánové, řeknu vám … za vteřinu a ještě jí uniknout … prostě machrovina!!!

  4. blbíš napsal:

    vím, že mě zabijete, ale pavouci jsou mý oblíbenci a umí pobavit, tak snad to se mnou ještě vydržíte:

    bejt samičkou, tak jsem z něho paf, no řekněte?

    • blbíš napsal:

      zato tohle je pouze pro silný nátury = po dohrání toho videa je tam video, který se jmenuje: Peacock Spider Dances for Love and Life … takovou mít doma, tak jsem na infarkt

    • Hudec napsal:

      No to je úžasný. Proti tomu recitování Nezvala je jen šeď a šeď a šeď….

  5. cobolik pacholik napsal:

    taky pruhovany ma jebol pred 3 tyzdnamy do bicepsu,ani som nevedel kedy svrbelo jak svina a 3 dni som mal biceps jak arnold a pred 15 rokmi som pil z takej flase s nahubkom,co mi drzi studeny napoj v lete ,prvykrat ma jebol,ked som polykal v krku a druhykrat niekde medzi cickami myslim zvnutra,ked som ho po pol hodine vyvracal,zistil som,ze pruhovaneho som polkol.

    • blbíš napsal:

      To Tě lituju, von už ten jejich stisk těma makadlama je hodně nebezpečnej..

  6. jaa napsal:

    Tak pabouky já nerada ikdyž , když se doma objeví – protože nosí štěstí – odchytím do zavařovačky a vynesu na balkon a ven. Co ale obdivuji, jsou včelí medvídci. Je paráda je pozorovat. Mám na balkoně dvě velké kytice/květňáky levandule a pozorovat je, jak si pošmakují a vybírají kvítky na baštu je neskutečný zážitek. Jak labužnicky jednotlivé květy vybírají je neskutečné.

  7. Rosťa napsal:

    Máme na zdi břečťan a v nich se to hemží vším možným, včetně pavouků. Občas přiletí něco jako vosa a pavouci vyhlašují třetí stupeň pohotovosti. Je mně záhadou, že je naprosto imunní k nastraženým pavučinám a nějaký pavouk má osud zpečetěn.
    Autorce děkuji za pěkné fotky a zajímavé povídání.

  8. taras2 napsal:

    Vosičky (takové ty štíhlé, co umí stát ve vzduchu na místě jako vrtulník) jsou krotké. Když k vám přiletí, nejprve sondují terén, vyčkávají. V té chvíli jim musíte nabídnout vztyčený prst, ovšem velmi pomalu, při prudším pohybu uletí. Chvíli prst obletují, a pak usednou. A po chvíli, když zjistí, že nehrozí žádné nebezpečí, začnou sosáčkem sondovat terén, kůži na prstě. A přitom si povídají … ňam, ňam, tady jsi měl dortík, tady jsou dokonce stopy po párečku, no ale tady, kde ses to drapal, ty čuně…

  9. NavajaMM napsal:

    Skvelý príbeh ten o pestrici a kvetovom pavúkovi. Veľmi sa mi páči, ako ste hľadali (a našli) to riešenie.🙂

Komentáře nejsou povoleny.