Pět největších nedostatků nového zákona o veřejných zakázkách podle podnikatelů


Dnešní téma možná docela pěkně doplní další článek z pozadí tvorby zákonů

30.6.2016, Zdroj: businessinfo (http://www.businessinfo.cz)

Posuzování zakázek podle ceny by mělo být omezeno ještě více, než navrhuje nová podoba zákona, soudí firmy. Navrhují také vyloučit ze soutěží ceny, za které se například stavby evidentně nedají realizovat.

Nový zákon o zadávání veřejných zakázek bude poté, co ho vrátili Senátoři, znovu projednávat Poslanecká sněmovna. Klíčová norma přitom v příštích letech ovlivní nejenom transparentnost tuzemského politického prostředí, ale také podmínky pro podnikání. Právě veřejné zakázky jsou pro podniky v řadě oborů, jako je například stavebnictví, důležitým prostředkem k novým projektům.

Česká republika přitom měla směrnice Evropské unie v této oblasti převést do svého práva nejpozději do 17. dubna 2016. I z toho důvodu se při původním projednávání návrhu ve sněmovně objevil požadavek na to, aby zákon začal platit v extrémně rychlém čase.

„Poslanci zamítli pozměňovací návrh, podle kterého měl nový zákon vstoupit v účinnost již sedmým dnem po jeho vyhlášení. Poslanci upřednostnili větší časový prostor na přípravu zadávacích procesů podle nového zákona, před dodržením lhůty pro transpozici evropských směrnic za každou cenu,“ uvedla Adéla Havlová, partnerka kanceláře Havel, Holásek & Partners.

Právě termín platnosti zákona byl nakonec hlavním důvodem, proč Senát zákon poslancům vrátil s doplňkem, aby začal platit až půl roku po vstupu v platnost. Obce a kraje by tak stihly dokončit již rozjeté soutěže podle starého zákona.

Právě malé obce, ale třeba také malé firmy nebo neziskové organizace realizující projekty z Evropských dotací, nový zákon nejvíce ohrožuje. Klade totiž veškerou odpovědnost na zadavatele výběrových řízení. Ty se právě v případě malých obcí nebo neziskových organizací na skutečné přípravě zakázky vůbec nepodílí a jsou nuceny využívat služeb externích firem. Případnému trestnímu stíhání se však vystavují téměř vždy jen zadavatelé.

Není jasné, kdy bude zákon platit

Před odmítnutím v Senátu se tak předpokládalo, že nová norma vstoupí v účinnost 1. července letošního roku. Zatím není jasné, jaký vliv bude mít na termín opětovné projednání v Poslanecké sněmovně.

5 největších nedostatků zákona o zadávání veřejných zakázek

  1. Nedostatečná podpora malých a středních podniků
    2.    Podhodnocené zakázky
    3.    Nový způsob identifikace mimořádně nízké nabídkové ceny
    4.    Nedostatečné omezení soutěžení pouze za cenu
    5.    Stanovení rozdílných limitů pro vícepráce
    Zdroj: Hospodářská komora

Zákon však má nedostatky nejenom podle krajů a obcí, ale mezery v něm vidí také podnikové sféra. Zákon především podle firem nepodporuje malé a střední podniky. „Hospodářská komora České republiky proto prosazovala povinnost rozdělovat velké zakázky, které mají být plněny na území více než jednoho kraje, na části tak, aby se o jednotlivé části zakázky mohli ucházet různí dodavatelé,“ říká Markéta Schormová, vedoucí oddělení legislativy, informací a poradenství Hospodářské komory.

„Vládní návrh zákona o zadávání veřejných zakázek deklaruje podporu malým a středním podnikům, avšak dělení zakázek bude závislé na libovůli zadavatele. V praxi si tak zadavatelé usnadní práci a zakázky dělit nebudou,“ dodává Markéta Schormová.

Pokud podle ní bude zřejmé, že z ekonomického či funkčního hlediska není dělení efektivní, lze veřejnou zakázku zadat jako jeden celek. Důvody pro nerozdělení by pak měly být podle Hospodářské komory uvedeny již v zadávací dokumentaci, aby se dodavatelé z řad malých a středních podniků mohli vůči postupu zadavatele bránit již na začátku zadávacího řízení.

Osvědčená kombinace: nízká cena a vícepráce

Za další problém považuje Hospodářská komora nadměrnou volnost zadavatelů, což může vytvářet prostor pro klientelismus a korupci a může to vést k zakázkám šitým na míru. „Dle nynější podoby zákona zadavatel může, ale nemusí, vyloučit účastníka zadávacího řízení, pokud nabídka účastníka zadávacího řízení obsahuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu,“ podotýká Markéta Schormová. Z tohoto důvodu Hospodářská komora prosazovala, aby byl uchazeč o zakázku vyloučen vždy, pokud jeho nabídka obsahuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu, kterou nezdůvodnil.

Pro případ, kdy zadavatel nestanoví kritéria pro určení mimořádně nízké nabídkové ceny, je podle komory nutné v zákoně uvést závazná kvantitativní kritéria posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny. „V praxi působí nedostatek regulace často problémy zejména ve stavebnictví. Zadavatelé mají v praxi totiž často obavu, že si vyloučením uchazeče z důvodu mimořádně nízké nabídkové ceny zkomplikují a prodlouží zadávací řízení zejména z důvodu námitek a obtížného prokazování důvodů pro případné vyloučení účastníka zadávacího řízení,“ upozorňuje Markéta Schormová.

Paradoxně pak dochází k situacím, kdy zadavatel akceptuje pro veřejnou zakázku na stavební práce i cenu, která není realistická a za kterou nelze danou zakázku bez ztrát dokončit, přestože je si toho i sám zadavatel vědom. „Takové řešení nutně vyústí v problémy s kvalitou i s následným řešením víceprací, kterými dodavatel potřebuje zhojit deficit původní zakázky,“ popisuje právní expertka důsledky podobných postupů.

Nejen cena, ale i kvalita

Dosud se také málo zohledňovalo to, že není důležitá jen cena, ale i kvalita. Podle Hospodářské komory se při hodnocení nabídek musí brát zřetel například i na to, z jakého materiálu je věc vyrobena, jakou má životnost či kolik bude stát údržba. „Nabídková cena jako jediné kritérium ekonomické výhodnosti by měla být přípustná výjimečně u výrobků a zadavatelem musí být náležitě odůvodněná. Současný stav kvality plnění v rámci zakázek v oblasti služeb a stavebních prací je značně neuspokojivý. To přikládáme zejména dosavadnímu cenově orientovanému přístupu zadavatelů,“ vysvětluje Markéta Schormová.

Hospodářská komora proto navrhuje rozšířit zákaz nabídkové ceny jako jediného kritéria na všechny služby a stavební práce. V současnosti je podle komory nutné považovat veškeré služby a stavební práce za odborné činnosti, které vyžadují rovněž hodnocení na základě kvality.

Další podstatnou úpravu by návrh schválený poslanci podle podnikatelů potřeboval při stanovení limitů pro takzvané vícepráce. „Požadujeme rozdílné procentní sazby pro stavební práce a ostatní dodávky či služby. Rozsah změn, který se může jevit jako přiměřený u stavebních prací, je zpravidla zásadní v případě dodávek či služeb a zcela změní povahu zakázky. Aktuální podoba zákona počítá s navýšením až o 50 procent u všech typů zakázek,“ uzavírá Markéta Schormová.

Výhrady, které mají podnikatelé k verzi schválené poslanci, se však budou muset v budoucnu prosazovat v rámci novely zákona. Při nejbližším projednávání totiž již zákonodárci nemohou do paragrafů zasahovat a mohou buď potvrdit svoje původní rozhodnutí nebo schválit připomínky předložené Senátem.

Dalibor Dostál businessinfo

A já bych k tomuto článku dodal ještě jeden problém. Totiž popis zadávaného požadavku. Ten musí být tak nekonkrétně konkrétní, aby nebyl „diskriminační“ pro uchazeče, ale zadavatel může být diskriminován tím, že nesmí popsat co skutečně chce a platí.

Příspěvek byl publikován v rubrice Přejaté se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

37 reakcí na Pět největších nedostatků nového zákona o veřejných zakázkách podle podnikatelů

  1. vittta napsal:

    Jenom se směju, až se za břicho popadám.
    Účastním se jenom těch soutěží, kde mám vyhráno.
    Co si dělají s veřejnými zakázakami ti nahoře, mě naprosto nezajímá.
    Živnostník mého ražení je z jakékoliv veřejné soutěže už dopředu vyloučen pro absolutní nesmyslnost zadávací dokumentace,termínů atd..atd… navíc zadavatel nenese žádná rizika.
    Podepsat smlouvu s někým, koho živnostník nezná, je doslova poprava.
    To bych mohl psát ještě 2 hodiny…..to vůbec…
    Mě třeba osloví 3 firmy, jestli bych jim nezpracoval nabídku na nějakou stavbu.(oslovují všechny firmy v okolí)
    Je to jedna a ta stejná stavba, jsou to prostě 2 firmy, které si to vzájemně vysoutěží (směrem dolů, jedna to dá druhé…)a hledají idiota, který to udělá a dostane za to zaplaceno 70% ceny, (kterou požaduje on, ne té vysoutěžené) pokud vůbec.
    Takovým blbcům říkám důvěrně „otroci“….
    Nemusí to být nutně podraz, ale je to tak riskantní, že jen idiot do toho jde, to je nějaká firma „J+J company z Prdelotína, 700 km daleko…no prostě…to se úplně zavzdušňuji, nemám, co bych řekl.
    Poslanci mlátí prázdnou slámu…

  2. vonrammstein napsal:

    Kdyby přede mnou najatej zadník vyslovil slovo „vícepráce“, umlátil bych ho jeho vlastním kladivem. Kdyby se tak choval každej, dostalo by se to slovo na index zakázaných slov, kam taky patří.

    • vittta napsal:

      S ním se dohodneš, ty něco konkrétního chceš a on když chce vícepráce, musí to být nad rámec té dohody.
      Taková situace nastat může, jsou nějaké nepředvídatelné zádrhely, nebo chceš něco navíc…..
      Ale u té zadávací dokumentace to nejde.
      Tam jsou věci, které na té stavbě vůbec nejsou, jsou zbytečné apod.
      Nesmyslné rozvinuté šíře…prostě to dělá někdo, kdo tomu vůbec nerozumí, a na té stavbě ani vůbec nebyl.
      Zájemci pak se mu „odvděčují“ stejně nesmyslnými naceněními s tím že ani oni na té stavbě nebyli, jen tak plácnou od boku.
      Do toho se nikdo nežene, tak to napálí, udělají jich takhle třeba 10 a třeba se něco chytí.
      A když chytí, tak shánějí, kdo to udělá, jak jsem uvedl….
      Stavební dozor tomu samozřejmě také nerozumí, tak pak se třeba dělají věci, které JASNĚ nebudou fungovat, či budou fungovat krátce…to by ses posral.
      Já, když něco dělám, musím vědět, kdo má dohled.
      Takhle to bude a tohle je na hovno…
      Souhlasí, v pohodě, stavba se udělá…ale do velkých akcí se stejně neženu.
      Jinak si pak ten dozor vezme ten projekt a ty otroky jebe, co se do nich vejde, nesmyslné položky, neuváženě naceněné vyškrtá,
      To je takový chaos, že žasnu, že to tady ještě funguje…
      Pak ovšem někdy dálnice přimomíná pouťovou lochnesku, že jo….

      • blbíš napsal:

        a jsme u toho, jako konečně u celý naší společnosti. Mohu fakt porovnávat úroveň přípravy zakázek PŘED a PO sametu. … takže se taky, vittto, divím, že to ještě vůbec funguje. Ale to sebevědomí dneška, z toho si vždycky sednu na prdel, to mě vždycky s přehledem dostane. A pak když někam přijdu a slušně otevřu držku, tak zjistím, že mi ji skoro všichni chtějí zacpat (a pozor i ti, za jejichž mančaft kopu!!!), protože bych se náhodou mohl na něco optat (nedej bože, na něčem i trvat) …. a odpovídat je ve škole neučili.

      • vonrammstein napsal:

        O tom přesně mluvím. Jasně stanovená práce za jasně stanovenou cenu. Nic navíc.

    • blbíš napsal:

      … vono je to, příteli, kapánek složitější, to mi můžeš fakt věřit, vysvětlil bych, ale na to tady není vhodný místo. Ale ber to tak, že bys šel se slepákem a k tý běžný řezničině se připojí nepředvídavá komplikace. Ten felčar ji MUSÍ prostě vyřešit spolu s tím slepákem, né Tě zašít a pak to NĚKDY pořešit, to bys ho, předpokládám, asi taky umlátil.

      • vonrammstein napsal:

        Dobře, ale to jsou výjimečný až extrémní situace. Bavíme se o běžných podmínkách.

    • oh napsal:

      Ovšem kdybyste tomu zedníkovi řekl, že tu podle plánu hotovou zeď sice chcete, ale potřebujete s ní šoupnout „o metr támhle“ a udělat v ní okno a to vše za stejný peníze, bylo by vhodné si na ten rozhovor vzít aspoň přilbici, když už ne kompletní zbroj. Čistě preventivně, pro případ, že by náhodou začala odněkud seshora padat kladiva, cihly, překlady a další podobné předměty.😉

      • vonrammstein napsal:

        😀 To bych musel bejt úplnej debil, když dovolíte. Když si objednávám práci, vím přesně, kde a co chci mít. Řemeslník nechť si očuchá terén a případný komplikace mi sdělí s předstihem. Pokud bych se už takovýho lapsu dopustil, kladivo bych si od toho zedníka jenom slušně vypůjčil a umlátil bych se jím sám. Čímž bych patrně přepsal učebnice kriminalistiky, patologie i psychiatrie jedním vrzem.

  3. vittta napsal:

    Když už jsem u toho, takový příklad…
    Tak zrovna teď vařím.
    Dělám takové boloňské špagety, s růžovkama.
    Na sporáku mám 3 kastroly, v jednom se vaří kolínka, v druhém smažím ty růžovky a ve třetím se vaří ta rajská omáčka s kousky hovězího.
    Jsou to ty větší kastroly, nějak 25-28 cm průmyr, myslím.
    Sporák jsem si koupil asi za 16 000, je to ten větší rozměr, myslím, že se dělají 60 a 50 cm.
    Když jsou ty tři (ale jindy i dva) kastroly na sporáku, tak když se vzájemně dotýkají, plameny každý olizují na jeho boku, resp. ne uprostřed, ale směrem ke kraji.
    Jen IDIOT vymyslí sporák, který je sice velký, ale ten prostor je malý.
    Samozřejmě že na bok každého kastrolu místo je, tedy kdyby ten každý hořák byl posunutý 3-4 cm ke kraji, bylo by to přesně ono.
    Nějaké nebetyčné HOVADO to navrhne, a tlupa dalších debilních HOVAD to nakreslí a uvrhne do výroby.
    Všechno inžinýři.
    Nikdo z nich ale asi u sporák jakživa nestál, nikoho nenapadlo to vyzkoušet, prostě nic.
    A pak to pitomec jako já koupí, no ale to si nikdko nevšimne, že to takhle může být, koho by to napadlo,že jo.
    A ty stavby jsou to samé!!!

    • blbíš napsal:

      promiň, zatím jsem to nedočetl, neb jsem rozsmátej = „takový boloňský špagety …a do jednoho kastrolu dám kolínka“ ….:D😀😀

      • vittta napsal:

        Přesně to byl tedy hrnec na kolínka, kastrol na tu omáčku a pánev na ty houby.
        Jde o to, že měly všechny bai-voko stejný průměr.
        A už si to dávám, není to špatné….
        To by měla moje labuť keců, že „už zase“ žeru u počítače!

    • vittta napsal:

      Nééé, sakra, přesně naopak.
      Ty plameny jsou blízko u sebe, směrem ke kraji by to bylo jak má být.
      To jsem pořád běhal míchat, aby se mi to nepřipálilo…

      • blbíš napsal:

        … pomohu Ti = prostě mezi hrnci hovno místo, zato pořádný peklo😀

    • blbíš napsal:

      dočetl a naprostej souhlas …a když denně koukám, jak ty umělohmotný držáky na hrncích na takhle blbě navržený desce rozpálením odcházejí do háje, tak bych toho inženýra po vonramštejnsku umlátil. Ale pokud by ten inženýr náhodou přijel na výměnu názoru, nic sebevědomějšího bys nespatřil !

    • oh napsal:

      Vaše chyba, máte mít pořádnej starej sporák z doby, kdy se počítalo s tím, že sporáky se nemění jako spodní prádlo a bude nejen dost místa, ale v příslušenství i tály (třeba na bramborový placky) a prakticky nezničitelné plechy a misku s grilovacím roštem. A všechny ty věci budou do trouby pasovat nejen za studena..🙂

      • vittta napsal:

        Néé, to zase ne, tohle všechno tam bylo, tam není problém.
        Ale třeba je tam nalevo nahoře takový jakoby digitální nastavovač.
        Čas a zvonění a tyhle věci.
        Jenže je to nějaké necitlivé, něco nastavuji, a ono to nejde, až to vyčichne.
        Pak tam něco naskočí, a nejde to vrátit, jak jsem do toho zběsile ťukal..
        Svět je o maličkostech, na co mi je dobrý sporák s dobrýma funkcema trouby, když kreténi neumí změřit rozteče hořáků a udělat nějak inteligentní nastavovač.
        A říkala mi moje labuť, „nekupuj to s tou digitální sračkou,(použila ovšem slušnější výraz) s tím budou jen problémy“….a měla pravdu!

        • blbíš napsal:

          no to by mě fakt zajímalo, jak to ta Vaše úča, vittto, jinak řekla, když né „digitální sračka“🙂

          • blbíš napsal:

            moje, stále ještě dobrá, žena – úča by řekla :
            …takové blikající pičičundy, co si blikají jak chtějí …

        • Hudec napsal:

          vittto, vy jste šílenec!
          Do kuchyně, podle mého názoru, patří ty nejjednodušší věci. Čím méně elektroniky, tím lépe. Peníze investovat raději do kvalitních nožů, hodně kvalitního nádobí (bez plastů!), třeba Ballarini atd.
          Když jsme nedávno (asi před rokem) kupovali novou lednici, kamarád odborník nám vysloveně zakázal produkty firmy Siemens a dalších, které jsou podle něj tak narvané elektronikou, že se s nimi nedá žít. A přivezl nám ze skladu cosi z Litvy. Zatím to funguje O.K.
          Naše kamarádka si koupila na chaloupku do Jizerek novou super moderní ledničku (asi před třemi lety?) a když tam cosi nechala přes týden, zjistila o dalším víkendu, že s v ní všechno zkazilo. Reklamace. Neuznaná. Protože ta lednička je tak „chytrá“ a „úsporná“, že když je kolem ní zima, tak přestane chladit. Super stroj! Myslí za vás!
          Hovno! Stroj je k tomu, aby sloužil, na myšlení mám vlastní hlavu.
          Tatáž kamarádka má na té chaloupce kachlový sporák. Náročné, ale nejkrásnější vaření. Nejchutnější produkty (nejlépe upečené vepřové)! Samozřejmě – nesmí se spěchat, takže pro všednodenní použití nevhodné. Extrém.
          Jak známo, někdy méně znamená více. Příklad s auty: Tam je elektronika, která řídí chod motoru jistě vítaná, i brzdy a pérování. Ale teď už chtějí s elektronikou kecat i do řízení….. To to bude vypadat!

  4. kchodl napsal:

    Největším nedostatkem zákona o státních zakázkách je zákon o státních zakázkách.

    Žádný by neměl existovat, protože skutečným tajným cílem zákona o státních zakázkách je zbavit volené zástupce a úřednictvo jakékoliv zodpovědnosti za výsledek. Je to apriori korupční zákon – paradoxně prodávaný jako protikorupční.

    Všechny zásady o řádném hospodaření, šetření, účelném vynakládání prostředků a podobně již jsou obsaženy v jiných zákonech. Každá novelizace zákona o státních zakázkách způsobí ještě větší korupci, ještě větší plýtvání, zdržení, vyhazování peněz oknem, totální zmrtvění státní správy. Protože je vše již tak složité a často dokonce paradoxní, že jsou nutní specialisté jen na zákon o státních zakázkách, poradenské společnosti na vypisování tendrů, vyhodnocení tendrů, audity tendrů, …

    • Bavor V. napsal:

      Já bych vám přál zkusit si opravdu uplatnění toho zákona v praxi v kůži toho vámi opovrhovaného zastupitele a úředníka. Asi byste hovořil jinak.

      • kchodl napsal:

        Ne, nehovořil.
        Zkusil jsem si to ze všech stran. Považuji to za největší paskvil našeho právního řádu.
        Výsledek idiotské snahy právních pozitivistů.

      • kchodl napsal:

        Nevím, kde jste vzal, že volenými zástupci nebo úředníky opovrhuji.

        Ohledně veřejných zakázek jsem byl už na obou stranách stolu. Na straně státu byla největší věc, které jsem se účastnil, v objemu 1.2 miliardy, takže jsem si té neskutečné prasárny a blbárny užil vrchovatě, to mi věřte. Ve spojení s kohezními fondy EU, jejichž čerpání je časově limitováno, politickými tlaky a neustálými útoky ze stran různých lobby, je to téměř smrtelná kombinace.

        Zákon o státních zakázkách je celkově špatný, nejen provedením a svými absurdními limity, které ve valné většině projektů znemožňují dodržet časový plán, takže úhelným kamenem většiny zakázek je, vymyslet nějaký legální postup, jak zákon naplnit, aby projekt vůbec vyšel, časově a z podstaty, ohledně projektových a dodacích lhůt, testování, zkušebního provozu, servisu.

        Zákon je špatný celkově – svou filozofií právního pozitivismu, rozmělněním odpovědnosti na nikomu neodpovědné komise a poradce. Selhává naprosto ve všem.

        Snahy tento špatný zákon napravit novelizacemi jsou odsouzeny k neúspěchu už předem – je to stejné jako napravovat Uhniji nebo bolševismus. Od začátku je to špatně. Zrušit bez náhrady, to je jediný recept.

        • Bavor V. napsal:

          Spojujete dotace a veřejné zakázky do jednoho problému. Ale zadávací zákon nemůže za debilní předpisy a ještě větší prováděcí debily u dotací. To je naprosto jiná kapitola. A s tou mám zkušeností na rozdávání.

          • kchodl napsal:

            To jistě nemůže. Ale špatné to je, to mi nikdo nevymluví.

            Místo aby se veřejné peníze utrácely za to, co se chce objednat, musí se část „outsourcovat“ do sepsání zadání, tendru, správy tendru, vyhodnocení tendru, auditu, …

            Protože normální úředníci díky složitosti zákona a prováděcích předpisů toho už dávno nejsou schopni – pokud to přesto „zkusí“, jsou jednou nohou (nebo oběma) v kriminále, protože z napadání uzavřených veřejných zakázek se stal témět „sport“ a to velmi lukrativní. Je to kladivo v boji o moc, o koryta a „rentu“ od státu a ze všech rozpočtů.

            Blokuje to státní správu neuvěřitelným způsobem, někdy až k nefunkčnosti. Výsledkem toho všeho jsou spektakulární průsery.

            • Bavor V. napsal:

              Dobře, ale za to nemůže jeden zákon, ale právě ten „sport“. Ostatně, mám stažený podobný zákon z roku 1920. Ten by možná stačil bohatě. Chcete-li, zašlu

    • Hudec napsal:

      První věta – všechny palce nahoru!

  5. Hudec napsal:

    V zadávání zakázek jsem laik, ale občas tu činnost sleduji u svých klientů. Podotknu, že fakt nekradou, protože jsou na to příliš chytří (mám na mysli GŘ). Ale skoro vždycky se snaží ten zákon nějak „legálně“ obejít, aby dosáhli alespoň trochu slušného poměru cena/kvalita.

Komentáře nejsou povoleny.