Čas trnek


Jaro se žene krajinou a nastal čas trnek. Opravdických trnek, ne švestek, trnek s pichláky, na podzim nabízejících trpké modré kuličky.

(https://cs.wikipedia.org/wiki/Trnka_obecn%C3%A1)

Teď ale nemají plody, nemají zatím ani listy, ale jsou doslova obaleny drobnými bílými květy. Tohle je jedna z trnek v lesoparku…

obr.1

A tohle je ta bílá záplava ve velikosti značně nadživotní:

obr-2 obr-3

A když trnkové květy zmoknou? To je teprve paráda…

obr-4 obr-7 obr-6 obr-5

A když se k bílým keřům trnek přidají ještě bílé stromky třešní, tak na kopci, zvaném třešňovka, vznikne takováhle krása…

obr-8

K-sova

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

28 reakcí na Čas trnek

  1. jaa napsal:

    Šťastný a zázračný to kraj , tam u Vás, já už myslela že vymizely. jako mnohé, co bývalo za mlada.

    1********

    • K-k. napsal:

      netušila jsem, že někde jsou trnky nedostatkové! Ty zdejší se rozhodně nechystají vymizet…🙂

  2. NavajaMM napsal:

    Krásne ráno🙂

  3. Strejda Olin napsal:

    Všimli jste si, že když kvete „trní“, vždy se citelně ochladí a často i mrzne?

    • M-T napsal:

      Ano, mám taky vypozorováno.

    • M-T napsal:

      Já dnes přitápím i těstu na buchty, aby dobře vykynulo🙂 . Pěkný den všem!

      • Strejda Olin napsal:

        Makové? Po těch bych se utlouk´. Dáváte sádlo?
        Kam se na ně hrabou ty dnes módní moučníky.

        • M-T napsal:

          Makové vstoupily i do pohádek, jakmile šel nějaký ten Honza do světa, nesměly v ranečku chybět! Na makové náplni si dávám záležet. Mléko + mák + cukr (základ), přidávám i malinko skořice, rum, vanilkový cukr, trošku medu a kapku citr. šťávy. Makové u nás byly minulou neděli. Dnes povidlové (domácí pov. z vlastních švestek a jen je před plněním lehounce ovoním badyánem). A sádlo dávám – do těsta nejlépe kačení nebo husí, staré hospodyňky dávaly i slepičí. Nedávno jsme dostali dvě domácí kačeny, tak mám ještě zásobu🙂 do těsta je lehčí, na maštění vepřové. 🙂🙂 Povedly se dnes jako obvykle, to víte, léta praxe …

          • Strejda Olin napsal:

            To chce praxi. Moje mama ji měla a na těch jejích buchtách to bylo znát. Já jsem, asi jako většina dnes starších a pokročilých, vyrůstal na česko/moravské kuchyni připravované z tuzemských surovin a podle děděných, prověřených receptů. Možná nepatří mezi tzv. nejzdravější, ale je nám přirozená. A už vůbec není jednotvárná a „nudná“ (jak je nám dnes vsugerováváno milci kuchyně italské, francouzské, thajské apod.). Stačí jen trochu ubrat na tuku a mouce. Naši předci, ale ještě i my jsme měli mnohem víc pohybu. Např. já i mí spolužáci jsme do celé ZDŠ chodili za každého počasí 2 km pěšky (i do práce jsem pěkný flák cesty chodil pěšky), po škole jsme „lítali“ venku a také jsme byli věčně hladoví jak vlci. Nikdo se nás neptal co bychom si dali, co se dalo na stůl, to jsme zhltli. Kdeže loňské sněhy jsou?!

          • Zdena napsal:

            Jen taková drobná poznámka k těm povidlovým buchtám. To prý když vidí Moravák (z švestkového kraje) povidla tak si pomyslí: “ To je ale plýtvání!“🙂

    • vonrammstein napsal:

      Jo. Ty poslední dvě noci pod stanem byly fakt docela drsný.

  4. Bavor V. napsal:

    Protože se včera v hádance už nikdo nechytal, tak dávám vyluštění písničky Lazy Bones https://www.youtube.com/watch?v=Wwwry733lEI

  5. vittta napsal:

    Když někdo začně jíst trnky, je těžké přestat.
    Mají podmanivou chuť.
    Je z nich vynikající víno a naprosto skvělé marmelády.
    Ovšem….natrhat, to je horší.

    • Strejda Olin napsal:

      Bezkonkurenční je prý pálenka. Nevím, ještě jsem neměl to štěstí ji ochutnat.
      Když se rok vydaří, daly by se v okolí mé chaty natrhat „metráky“ trnek. To by bylo chlastu, ale kdo by se s tím dělal? Jenže bez práce nejsou koláče, že🙂

      • vittta napsal:

        To jsem ještě nezkoušel…
        Ale trnka se trhá o dost lépe, jak třeba rakytník nebo šípek.
        Oni ovšem všude nejsou, tedy plody, keřů je dost.
        Když je máte kolem chaty a i někoho, kdo to vypálí, šel bych do toho hned.
        Ona taková vlastní kořalka také lépe chutná, to mě může někdo povídat….i ta vlastní práce tam dá nějakou energii…

      • vonrammstein napsal:

        Já jo, je to moc dobrý. Ale ne tak, jako dobrá slivovice🙂

  6. vonrammstein napsal:

    Tohle bílo jsem dneska pozoroval z okýnka auta cestou z Libušína. Táhne se to od Berouna až za Rokycany. A dneska do toho lehce sněžilo.

  7. Zdena napsal:

    Obrázky paní Katky jsou vždycky parádní.
    Taky to u nás vůkol všechno kvete. Jen doufám, že současná chladná rána té nádheře příliš neublíží. Podobné rozkvetlé fotky jsem viděla na jednom webu. Doufám, že nebude vadit, když na něj dám odkaz. Aspoň se vám představím, na jedné z fotek jsem zachycená, jak jdu domů🙂

    http://realne-nerealno-amatera-kaji.webnode.cz/

    • K-k. napsal:

      vůbec to nevadím, naopak – vždyť jsou to moc krásné fotky! Tady už to kvete mnohem víc, už se zapojily i jabloně a hrušně a mráz tomu zatím neublížil…🙂

    • vonrammstein napsal:

      Pán má dobrý voko. Moc pěkný fotky.

  8. vonrammstein napsal:

    Co je Merkelová?

    • K-k. napsal:

      nelze odpovědět – ještě není 22:00…

    • Ahele napsal:

      Postavení rukou znamená, že je velmi sebejistá až povýšená, všechno ví líp a ráda uděluje rady druhým. Typická gesta manažerů, profesorů, advokátů. Střecha z prstů obzválště pak směřující dolů = arogance..

  9. Petrpavel napsal:

    Trnky by byla krásné, kdyby ..
    Kdyby to nebyl téměř nevymýtitelný plevel, zvlášť po 40-ti létech zabydlování se na kraji pole, a posléze dál a dál… Jen buldozerem. i s kořeny. A to mi za to nestojí. Takže se každoročně taky kochám🙂 , nebo 😦 ?
    Trnkové víno si pamatuji z ranného mládí : pětilitrovka s jakýmsi balónkem a gumovým uzávěrem stojící na skříni. Ochutnat mi rodiče nedali…

Komentáře nejsou povoleny.