NALEJ MI … autor: Jiří KNOPP


Nalej mi

Nalej mi ještě trochu toho vína
po němž se tak lehce zapomíná
na mládí, lásku, starosti a strach.
Sklo cinkne, srdce poskočí,
hned podíváš se pravdě do očí
ne,  ještě nejsem na márách.
 

A zprudka zazní píseň jako za mlada,
úsměv se vynoří, dobrá nálada,
chytneme se kolem ramen.
Najednou je tu horská bystřina,

nádherná, sladká, dlouhá vteřina,
kdo by teď čekal amen?
 

Nevím

Já, mami, nevím,
zda mě k tobě pustí –
nějaké hříchy jsem pochytal,
když už jsi na mě nedávala pozor
a tak mi možná Petr pokyne palcem –
dolů do pekla!

Ale já bych tě tolik chtěl vidět
a pár slov ti říci
a cítit tvoji ruku na skráni
jako lehký vánek,
který provívá stvoly trávy na stráni
a pampelišky, vlčí máky, prvosenky.
 

Proč asi?

Někdy mě napadnou slova
co rýmují se
a lidé hned – vida poetu!
Je lehké říci, že zas přijde podzim,
přichází přece vždycky po létu.

 

To není báseň: láska, páska
a co bylo nebo nebylo
když na čele přibude ti vráska,
zavíráme – už nic nezbylo

Báseň přichází jen zřídka,
když se jen zachce Pegasi
básní je prostě málo…
Proč asi?

 

Umělec věhlasný

(věnováno slovutnému panu Knížákovi)

Už může malovat trpaslíky
jak chce veliké
umělecká svoboda je nekonečná
a ňadra žen mohou být zelená
i strakatá a větší než plátno
i mimo rám.
Teď má pláten plný krám
pardon – obrazárnu.
Je tam i místo pro prasárnu.

Štětce mu nestačí
ba ani paleta
vždyť kumšt jeho
až za obzor zalétá.
známe ho všichni
ví ovšem o všem
a tak i píše fejetony
i slova úvodní.
Jiný by takové bláboly nevymyslel
A tak je vlastně – původní.

 

Vidím dál

Teď stár
vidím lépe než mladí,
dál a ostře
vidím pod povrch věcí,
pod povrch tvého čela
a vidím i to co marně jsi
přede mnou skryl.
Tak jako nelze vyvětrat cigaretový kouř
z blůzičky puberťačky,
nelze mě obelstít,
ale mohu se jen tak usmívat
a dělat, že nic nevím a nevidím,
neslyším a necítím.
Protože vy si stejně nedáte říct…

 

Jdu ulicí

Jdu ulicí a nepoznávám lidi,
jsou jiní než my za mlada,
slyším jen super, špice, meloun, oukej –
život je pro ně droga,
prostě paráda.

Asi už nepatřím na tento svět,
je plný falše, zlatých pozlátek
a my jsme jen stádo telátek,
které si v marketech kupují
nádherné halucinace na pár hodin.

 

Pozn.: Tyto básničky (a ještě několik dalších)  byly otištěny v příloze Haló novin Literatura – Umění – Kultura (šéfredaktor Petr Sýs) dne 2. 3. 2016).

Příspěvek byl publikován v rubrice Poesie na neděli se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

11 reakcí na NALEJ MI … autor: Jiří KNOPP

  1. cobolik pacholik napsal:

    jak to vonia clovecinou tie basnicky a kukom lepsim jak ma hubble teleskop,vsetky tie basnicky maju kopa ,el colonel the best.

    • jirka.Knopp@seznam.cz napsal:

      díky pane Pacholíku,nalil jste mi elixír do žil, 8.3. mě budou operovat.Doufám,že se z toho „vylížu“.

      • Renard napsal:

        Pevně držím palce🙂

      • Hudec napsal:

        Já taky.

      • vonrammstein napsal:

        Přidávám se.

      • cobolik pacholik napsal:

        jak to povedat el colonel,co prve nech pan nevyka svojmu hovniarovy,potom je jasne,neviem co poetovy budu operovat,zadny strach,viem mala obava vzdy tu je, a dabel nikdy nespi,naisto budem mal aj ja obavu bo colonela dristacky to bohove,stane sa jak ma byt a ked bude mal colenel cas nech da vediet,ja cely zivot tak robim a v urcitych veciach nema mocnych,takze el colonel bude jak ma byt,bo nerad si nieco nahovaram ,alebo druhym,bo ked ma par krat v zivote mocne pritislo,dnes viem,bude jak ma byt.

        • cobolik pacholik napsal:

          a este nech ma colonel nestaruje,bo ja take elixisiry jak pan tu napise,hoci by som sa posral to nedokazem,ja tym nechcem panovy dodavat nejake elixisiry,jak len sucho konstatujem,aby bolo jasne jak ja to dumam,proste pan ma ducha,co malokde stretne.

      • moskyt napsal:

        Vidím Jirko, že jsi se přemluvil. Držím palce a krátké probouzení. Čeká tě tady ještě hodně práce.

  2. vonrammstein napsal:

    Kdo z vás se umí a chce modlit, tak zítra je ta nejlepší příležitost.

  3. jirka.Knopp@seznam.cz napsal:

    děkuji všem bavorákum za povzbuzení nashledanou

  4. Rudolf Knopp napsal:

    Brácho…. nevím co napsat,ale my dva si rozumíme i beze slov…

Komentáře nejsou povoleny.