Kadaňský stupeň II.


 Jak už jsem psala, kadaňský stupeň se začal budovat r. 1966. Stavbu zajišťovaly Vodní stavby Praha – závod Chomutov a jak praví tenhle web, „kvalitou práce se rozhodně nevyznamenaly“. http://www.turistika.cz/mista/kadan-kadansky-stupen-vodni-dilo-kadan-s-mve

Tohle je jediná zmínka, že něco nebylo v pořádku – jinde se o tom nepíše. A o co to tehdy šlo, to je vidět na těchhle fotografiích:

obr-1 obr-2 obr-3 obr-4 obr-5 obr-6 obr-7

Na Štědrý den 1967 povolilo hrazení stavby a voda si tekla, kudy se jí zlíbilo. Snažila jsem se vyzpovídat pamětníky, ale bohužel už jich moc není a ti, co zbyli, taky nevědí konkrétní důvod, proč k téhle havárii došlo.  Na podrobnosti se mne neptejte, nejsem stavař a z fotek nic nevyčtu. Snažila jsem se vypátrat, jestli to nadělalo nějaké škody ve městě – ale nemám žádné příběhy o hrdinném Punťovi, co zachránil nemluvně, Frantovi, co tři dny seděl za komínem, než pro něj přijeli, či o babce Vonáskovic, kterou voda odnesla i s postelí a vylovili ji až v Lounech. Prostě nic! Zdá se, že škody byly jen na staveništi a na utopené technice.

No a tak se začalo stavět znova, prý o kousek dál, než původně – a koncem roku 1971 byla stavba dokončena.

obr-8

Když jsem se sem přistěhovala a viděla jsem na jednom místě gotický klášter a tuhle přehradu, tak mne to tahalo za oči – ale už jsem se na to okoukala a dokonce už na té přehradě vidím i něco hezkého – ale o tom až příště…

K-sova

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

38 reakcí na Kadaňský stupeň II.

  1. vonrammstein napsal:

    Chomutov nikdy neměl existovat. Ať si ho vezme voda. Nebo čert.

  2. jaa napsal:

    Vždyť to vypadá hezky. Ju a i když tomu moc nerozumím,myslím že v nepořádku byla ta švédská stěna.Asi se ji teprve učili, protože když se u nás o 10 let později opravovala regulka u řeky, tak 2 metry od břehu ,byla švédská stěna a za ní ani stopa povodě. Totéž při rozebírání chrámu Filaj na NIlu. Dvě řady švédské stěny, mezitím písek a prostor chrámu, který rozebírali a stěhovali to na jiný -vyšší ostrov,kousek blíž. -vše ´plně suché. Protože značnou část roku byl skoro celý chrám pod vodou a to střídání mu škodilo.
    Ale asi taky ten 66 byl nějaký špatný pro vodní cesty, protože florentské Arno – vystoupilo až půldruha metra nad hodně vysokou regulku,zatopilo město do v yšky . V Křtitelnici taky do výšky1-1/2, naproti v kostele mozaika plavala.

    • taras2 napsal:

      Vodní stavby jsou ve stavařině speciální obor, rozdíl od normálních pozemních staveb asi takový, jako mezi gynekologií a zubním. Takže z těch fotek taky nejsem chytrej, ale jako příčina nejspíš velká voda, ten zobrazený průtok je na Ohři gigantický. Myslím ale, že se místo stavby nezměnilo, on není žádný velký důvod, když voda opadne, štětová (nikoliv švédská, na co myslíte, jaa?, ale omluvou vám snad je to, že ta stěna je ze štětovnic, kterým se říká larsenky) stěna se opraví, voda znovu vyčerpá, odepíše se bagr, a jede se dál, močálem černým, kolem holých skal. (Pozor, nikoliv kolem bílých skal, jak se nesprávně někdy uvádí.)

      Co je zajímavé, tak podobný případ popisuje Mňačko v Opožděných reportážích, tam (pokud si to pamatuju) dokonce šéf stavby nechal zaplavit stavební jámu úmyslně, aby se ta stěna tlakem vody při povodni nezhroutila komplet (zaplavením se vytvoří protitlak a stěna vydrží) a pak ho za to komunisti popotahovali.

      • K-k. napsal:

        Já jsem naprostá lajka ve stavařině – ale obleva na Štědrý den? I když té vody je tam opravdu nějak moc…

        • K-k. napsal:

          jo a s tím posunutím místa stavby spoléhám na jednoho z mála pamětníků – já v té době snad ani nevěděla, že Kadaň existuje. (A pamětníci jsou krajně nespolehliví – měla jsem kolegyni, která tvrdila a nedala si to vymluvit, že pamatuje, jak se v městské bráně na noc spouštěla mříž. Jenže s tím se tu skončilo za Josefa II.! No, musím uznat, že na ty asi tak dvě a půl století vypadala kolegyně docela zachovale. Že by to byla pravým jménem Elina Makropulos?) Myslím ostatně, že výběr místa stavby je trošku složitější, než že přijde polír a řekne „Kluci, šoupnem to o sto metrů…“

          • taras2 napsal:

            Jojo, pro šoupání se stavbou kvůli povodni není důvod, to by byl třeba nový projekt, tudíž i nové geologické průzkumy a výpočty. V tom tvém odkazu je, že přehrada stojí na skalním podloží, což je dobré pro zakládání, ale špatné pro beranění larsenek, ty mrchy do skály nejdou zabouchat.

          • Witch napsal:

            Já se r. 1966, v prosinci, do Kadaně nastěhovala. Tehdy jsem byla malá, doma se o tom nemluvilo, vybalovali jsme se na druhém konci města. Ale na stavbu jsme se potom chodili dívat. Ohledně té mříže na bráně – možná to někdo někdy zkusil popustit, protože cosi mi z doby kolem r. 1968 uvízlo, určitě to, že je spouště+ní funkční. Zavřenou jsem ji ale pravděpodobně neviděla. Kolem r.1968 se dost uvolnilo, náš ředoitel vydal i pověsti, než byl poté odejit… Kdoví?

        • taras2 napsal:

          Je hezké, že jsi věřící katolička a vylučuješ, aby Pánbůh dopustil oblevu na Štědrý den. Tyhle zimní oblevy bývají často zničující, protože země pod sněhem je zmrzlá a voda se nemůže vsakovat, takže jede po povrchu.

          • K-k. napsal:

            pámbu dopustí ledacos, ale kdyby to bylo spojené s povodní, tak to by onen pamětník nejspíš věděl a řekl. A asi by to odskákaly i domy i řeky – tehdy ještě nebylo zbourané podhradí.

            • Bavor V. napsal:

              Nemuselo to být zrovna velké vzedmutí. Voda má obrovskou sílu, pokud je jí více než normální stav.

        • Bavor V. napsal:

          Můj bývalý kolega říkával, že voda nemá hlavu a cestu si vždy najde. Takže třeba roku 1977 na svátky se naše milá Otava také silně vylila z břehů. A nebylo to poprvé. Proto na to není nic divného. Řeka je řeka a dělá si co chce.

      • jaa napsal:

        Nevím, jak se to správně jmenuje,ale tenkrát tomu říkali švédská stěna.Faktem je,že ty zabouchané pláty,/ a byl to kravál a dělali nonstop/byly tak těsně u sebě,že ani +/- 2metryvody stím nehnuly. A celá ta 5metrová stěna regulky byla suchá. Ale je fakt,že tam asi skála není,
        A na tom Filají-to bylo úplně stejně. Dovezli nás tam lodí,vyšplhali jsme se nahoru a z druhé strany dole po suchém dně jezdily takové ty pofory,co to rozebírali.
        To jen,co tak člověk nasbíral letem času a zapamatoval.
        Ale líbí se mi ta Kadaň jako celek. Docela se jim to podařilo. Copak je v těch budovách….

        • K-k. napsal:

          .)v kterejch budovách?

          • jaa napsal:

            ty 3 červený střechy, tedy patří-li k tomu mostu

            • taras2 napsal:

              Strojovny ovládání výpustí, reguluje se jimi výška hladiny nad jezem.

            • jaa napsal:

              Aha, dík, ale vyřešili to pěkně. řeka, zelený kopeček, klášter….docela příjemné koukání.- nebo správný fotogenický kuk autorky…

      • vonrammstein napsal:

        Myslíte tu přehradu, u který se neobtěžovali udělat průzkum podloží a postavili ji na šikmý břidlici, takže jim vlastní vahou začala ujíždět do přehradní nádrže? Matně si na to vzpomínám.

  3. Slim napsal:

    Pro Navaja a Rysa Ostrovida (je-li na příjmu)

    Rád bych si trochu ujasnil výsledky voleb, jako člověk, který v posledních 10 letech moc nesledoval slovenskou politiku a je překvapen. A předem se omlouvám za možnou naivitu.

    1) Co se stalo?, jde o nějaký hlubší pohyb ve společnosti? Jakou roli v tom hraje ta „zdravotnická a školská“ kampaň z poslední doby ?

    2) Má v tom větší roli prezident Kiska, nebo byla dokonce už jeho volba prodromem změn nálady ?

    3) Sulík na druhém místě? Toho jsem vždy považoval za exota s libertariánskými sklony a v ekonomické politice za slovenského Kalouska (i když snad osobně ne takového dobytka), čili někoho, kdo by zbrzdil slovenskou ekonomiku. No, snad se nedostane do vlády, zdá se mi, že bez a proti Smeru vláda nepůjde sestavit ?

    4) Jak jsem tak v noci sledoval ČT 24, zdálo se mi, že sčítání probíhá podivně pomalu ?

    OMLOUVÁM SE PANÍ K-k i Bavorovi za rozsáhlé OT, nevěděl jsem valně, kam to dát😉

    • cobolik pacholik napsal:

      na akeho boha ,take otazky tu,omluva sa neprijima,vybavene.

  4. K-k. napsal:

    OT: Pane Bavore, pošta…🙂

  5. Miluše napsal:

    Vzpomínáte také na každodenní dlouhá hlášení v rozhlase o stavu vody na českých tocích dnes v sedm hodin ráno: „Ohře – Louny “ a následovala řada údajů o průtocích ? 🙂

    • Bavor V. napsal:

      Ten údaj „Ohře-Louny“ jsem si také zapamatoval dodnes. Jiná místa už si nepamatuji. A pak „výška-tlak-teplota-rosný bod“

      • vonrammstein napsal:

        😀 Přesně, přidávám se🙂 Moc pěkně to reflektovali Cimrmani.

      • Joda napsal:

        Já jsem byl na vojně u protiletadlových dělostřelců. Údaje „Výška, tlak, teplota, rosný bod“ byly určeny právě pro nás. Zaznamenávat tyto informace bylo jednou ze základních poviností pomocníka deveťáka. Uvedené čtveřice čísel se používaly pro výpočet zaměření děl při střelbě na letadla.

        • Bavor V. napsal:

          A já si myslel, že to bylo pro Svazarmovská letiště, která neměla vlastní meteoslužbu.

    • jaa napsal:

      🙂 jóó :“ Peredajom soobščenie ob úrovni češskych riek cevodnja v sem časov utra“ 🙂

    • Hudec napsal:

      Pokud si vzpomínám:
      „vasr šandt berichte auf der čechiše flíse morgn frí um síbn úr…. :“🙂

  6. vonrammstein napsal:

    O. T.: Vychází reedice Schellingerových alb „Hrrr na ně…“ a „…nám se líbí…“.
    Sice bych to radši měl na vinylu, ale i za tohle jsem rád.

    • cobolik pacholik napsal:

      ja dodnes viem pesnicku ptaji se lide zdali(y) znam,jak mne vtedy pasovala a pasuje dodnes,co sa ja jej jak pijany za doprovodu mojho gitaristu naspieval,ten rapavy hlas pasoval k jeho rapavemu vyhladu,ja nemm ani jedno CD,ci nejaky vinyl,kedysi som mal,hlavne vynil,odkedy som prestal pit opustilo ma to,ale raz mozno za pat rokov,ked tak beham po om skielku si najdem par hitov,co ma vzdy kopnu a ten od toho rapaveho si idem teraz pustit,

      • vonrammstein napsal:

        Dobrej nápad. Já už teď nemůžu, rodina spí. Koupím si ty placky. Je na nich spousta sraček, ale taky pár perel.

    • M-T napsal:

      Ve čtvrtek 3. března vyšel v příloze Café /Právo/ rozhovor s F.R.Č. Vzpomínky na J.S., který by se 6. března dožil 65 roků. A že se na trh dostávají jeho dvě alba:
      Hrrr na ně … (1977) a ….nám se líbí… (1979)
      Dík za připomenutí, von R., v běhu všedních dní mi to zapadlo.

      • vonrammstein napsal:

        Já na to narazil náhodou, tuším na Novinkách nebo na Reflexu. Taky to byl rozhovor s Čechem. Rádo se stalo, myslel jsem si, že sem chodí dost pamětníků, který by to mohlo zajímat.

Komentáře nejsou povoleny.