Kadaňský stupeň 1


Když bylo koncem r. 1983 jasné, že se budu přesouvat z Mostu do Kadaně, rozhodl se můj otec, že mne sem vezme na výlet, abych viděla, kde to vlastně budu. Byla to z jeho strany spíš záminka, on Kadaň znal z doby svého prvorepublikového vojákování a moc se mu tu líbilo.

A tak jsme jeli. Ukázal mi okno na kadaňském hradě (za I. republiky to byly kasárna), za kterým ty dva roky nocoval, viděla jsem pevnůstku – řopík – na které sloužil až do dne, kdy po Mnichovu musela čsl. armáda vyklidit pohraničí, ukázal mi hospodu, jedinou, kam mohli vojáci zajít na pivo, nebo si zatancovat, aniž by ze někdo napadal (hospoda byla součástí domů, vybudovaných a obydlených bytovým družstvem, složeným především z německých sociálních demokratů a komunistů) a nakonec si nechal zlatý hřeb: nádherný výhled na řeku. A tak jsme jeli podle řeky, táta vykládal, jak je tam krásně, jak jsou tam vidět na řece ostrovy – ale pořád jsme ten výhled nemohli najít. A tak jsme jeli domů a táta jen vrtěl hlavou, jak je to možné. No ale časem jsme záhadu ztraceného výhledu pustili z hlavy.

Ovšem záhada se mi po letech znovu vynořila – nejspíš šlo o tenhle pohled – jenže táta už mi to bohužel nepotvrdí…

obr.1

Tohle je fotka z r. 2008 – pravděpodobně se skoro stejného místa, jako ta stará pohlednice.

obr.2

A tady někde by měly být ty zmizelé ostrovy. Vlastě pořád ještě jsou, jenže pod vodou…

obr.3

V letech 1966-1971 byla totiž pod skálou s františkánským klášterem vybudovaná přehrada, tzv. Kadaňský stupeň http://www.poh.cz/vd/kadan.htm

Na mapě to srovnání vypadá takhle:

19.století

obr.4

Současný stav

obr.5

A takhle to kdysi vypadalo – pohlednice je zřejmě z doby před r. 1918: na lodičce jede kdosi v uniformě c.k. důstojníka.

obr.6

A dnes? Ten skalnatý ostrůvek je zřejmě vršek té skály v popředí, co kolem ní jede lodička…

obr.7

A tahle idylka je zřejmě někde na druhém břehu Ohře…

obr.8

K-sova

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

12 reakcí na Kadaňský stupeň 1

  1. vonrammstein napsal:

    To je moc pěkné! Mám rád tohle dohledávání byvšího a srovnávání se současným. Z nějakého důvodu mi to připadá důležité. Kontinuita obecně mi připadá důležitá.

  2. Renard napsal:

    Já mám pár takových míst, kde si pamatuji, podobně jako Váš tatínek, nejen charakter prostředí, ale velice živě i některé podrobnosti. Až se vrátím domů, chci cestovat křížem krážem po celé naší zemi tak, jako teď cestuji po Lucembursku. Nejsem si ale jist, jestli najdu odvahu, abych se podíval právě na ta svá místa. Možná si právě je raději nechám jen v srdci. Mohou být stále hezká, i když třeba jinak, než předtím – přesně jako v tom kadaňském příkladu, ale bojím se, že bych to nedocenil.

    • vonrammstein napsal:

      Udělejte to, Renarde. Leccos se Vám líbit nebude a z lecčeho budete smutnej, ale zapadne to do přirozenýho řádu věcí. Ne hned. Až po čase.
      Je to svým způsobem terapie. Kouknete na něco, co jste znal jako dítě. Bylo to krásný a takhle si to chcete pamatovat.
      Jenže je to jiný. Ale Vy taky. Čím víc Vám roste pupek, tím míň Vám rostou vlasy. Měníte se-a to zpravidla k horšímu. Jako ta krajina Vašeho mládí. Smiřte se s tím. Nic jinýho se totiž dělat nedá.

  3. Melin napsal:

    Vážení, pokud se chcete vrátit trochu do dětství, zadejte do vyhledavače „kontaminace cenia“. Tam jsou letecké fotografie celé republiky ze začátku 50. let (včetně kadaňských ostrovů). Pokud si mapu přepnete na Aktuální, je tam současný stav. Při patřičném přiblížení můžete namačknout katastrální mapy a zobrazí se všechny katastry. Zmačknete-li „Výpis z KN“, probojujete se až na katastrální úřad a zjistíte vlastníka parcely.
    Jinak – v Brně nežiji od roku 1975 a své vzpomínky na Žabiny, Jundrov, Komín, Bystrc, Soběšice, když to byly ještě vesnice – v Žabinách u horní kapličky byla například fungující kovárna – si nemíním kazit chozením po sídlištích a pochybných satelitních shlucích domů. Nebo prostory v Černéch za kasárnama… Na té „kontaminace cenia“ to najdu.

    • vonrammstein napsal:

      Já jsem z toho nepochopil, jestli se chlubíte, nebo si stěžujete….

      • blbíš napsal:

        povzdech, zatáhání u toho srdce, obyčejná lidská nostalgie, bych řekl, příteli

        • vonrammstein napsal:

          Dobře. Já Brno znám. Nerozumím člověku, kterej nechce vzít na vědomí změny. Jasně, že většina je k horšímu. Nelíbí se nám to. Ale nemůžeme s tím nic dělat.
          Tím, že se na ně radši nepůjdeme podívat, nic nezlepšíme. Ale ani nezhoršíme, to je fakt. Uchováme si chiméru. Potřebujeme chiméru.
          Byly časy, kdy jsem hrozně moc chtěl žít v chimérický Skandinávii. Stačila jedna lesbická premiérka a pár desítek tisíc muslimů-a už chci žít kdekoliv jinde. Takhle jednoduchý to je.

          • Bavor V. napsal:

            Nevstoupíš dvakrát do jedné řeky. Tí, spíše, pokud ta prodleva je 30 let dlouhá. Já jsem se vrátil ke své rodné řece potěch 30ti letech a spoustu věcí už nepoznávám nebo je mám v paměti jinak. Je ta voda pořád teče přes jez a les kolem šumí. Ostatní je už jiné. Asi taky pro těch 30 roků.

            • vonrammstein napsal:

              Ano. Ale já se těm změnám nebráním, i když se mi nelíbí. Jen je beru na vědomí.

Komentáře nejsou povoleny.