Docela obyčejné kytky


obr.1

Nenápadný křivatec – ten tu v lesoparku ohlašuje jaro. Kvete jako první a já mám vždycky dojem, jako kdyby se ohlížel, jestli je zima už opravdu pryč. Možná proto je tak nenápadný.

obr.2

Sasanky rozkvétají hned za křivatcem. Tyhle jsou z takového podmáčeného dolíku v lesoparku, tam kvetou první. Snad tam vede nějaké potrubí horkovodu, nebo tam byl kdysi teplý pramen, ale nikdy to tam nezamrzá a sasanek je tam spousta, i když jinde ještě ani nevykoukly.

obr.3

Netýkavka – a to netýkavka žláznatá. Není tu doma, patří prý do Himalájí, sem byla přivezena a někdy koncem 19. století zdivočela. Na březích Ohře je jí tu spousta, v různých barevných variantách…

obr.4

A další host, co se tu zabydlel: náprstník červený. A není to někde na zahrádce, ale na hřebeni Krušných hor. Je ho tu spousta. Doma je v západní a jihozápadní Evropě, tady se zabydlel někdy na přelomu 18. a 19. století. Zdejší domácí náprstník je takový světle žlutý, viděla jsem ho v Krkonoších, tady u nás ne.

obr.5

Co je tohle? Kdo to ví, odpoví – protože já to nevím.  Vyfotila jsem to na louce před volyňským kostelíkem, tady dole, pod horami jsem to zatím nepotkala. Skoro černé květenství na dlouhé stopce, listy někde u země, v té travní džungli nebyly vidět…

obr.6

A když už jsme v těch horách, tak sem dám ještě tenhle lán lupiny…

obr.7

A už jsme zase v lesoparku – tohle je kyprej vrbice. Tedy jeden jeho proutek, ona je to docela velká a rozvětvená kytka.  U jednoho ze zdejších kachních rybníčků toho rostlo několik trsů – ty květy vždycky úplně zářily. Už nezáří: odborné zahradnické firmě se usilovným sekáním trávníku podařilo zdejší kyprej vyhubit….

obr.8

A poslední, osmý obrázek? Třeba čekanka, skromná a nezničitelná – a krásná…

Bavor podpis_rex2

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

20 reakcí na Docela obyčejné kytky

  1. jaa napsal:

    Nádhera ……1************

  2. Ema napsal:

    Katrin, jako vždy… krááása.
    Ta neznámá kytka je https://cs.wikipedia.org/wiki/Zvone%C4%8Dn%C3%ADk_%C4%8Dern%C3%BD

  3. brtnikvbrlohu napsal:

    Několik dní už kvetou sněženky – nějak brzo – všechno je letos divné – jako by nebesa nebyla spokojená s děním v podnebesí…..

    • jaa napsal:

      No vzhledem k tomu,že u mečíků už nastává rašení- takové ty čepičky,řekla bych,že moc zimy už nebude. Dřív o víc než měsíc loňský… uvidíme

  4. K-k. napsal:

    a jak tak koukám, tak ty zvonečníky jsou minimálně dva druhy: http://www.botanickafotogalerie.cz/fotogalerie.php?lng=cz – jeden je zřejmě šumavský, druhý je focený v okolí Karlovy Studánky a tak vůbec – koukejte na popisy u těch fotek… Ale Krušnohoří jsem tam neviděla!

  5. Ema napsal:

    Já se při hledání odpíchnu většinou od papírové „Z našej prírody“ a pak dál na netu.
    A ten krušnohorský opravdu není správně černý, ale nějaký hybrid. https://cs.wikipedia.org/wiki/Zvone%C4%8Dn%C3%ADk_hlavat%C3%BD

    • K-k. napsal:

      Hybrid popírám – tady je jako živej, i ten ne úplně rozkvetlej, jako mám já na té fotce. http://botany.cz/cs/phyteuma-nigrum/ – a jak tak koukám, tak co atlas, to jiná informace i místě výskytu!😀 Podle tohohle „Botany“ by v Kruškejch měl nejt!
      V papíru tu mám atlasů hned několik, ale líp se mi hledá na netu – většinou začnu od obrázku a nakonec se dopracuju…🙂

  6. pepa napsal:


    Tahle kytka nám včera vykvetla u popelnice, neví nekdo jak se jmenuje?

  7. M-T napsal:

    Krásné koukání, i když mi od rýmy slzí oči. A díky za seznámení se zvonečníkem!

Komentáře nejsou povoleny.