Ještě z kroniky Jednoty učitelské ve Strakonicích


Přeskočíme několik roků vlády Jeho Apoštolského Veličenstva Františka Josefa I., zvaného starej Procházka a dostaneme se do roku 1903.  V té době již byly odloučeny jednoty ve Volyni a Horažďovicích. Toho roku se celkem mnoho neudálo, jen několik zajímavostí je třeba uvést. Jednotě bylo povoleno užívání hektografu. Pokud náhodou nevíte co to ten hektograf je, stejně jako jsem to nevěděl já, tak se podívejte do wiki. A zjistíte, že se jedná o předchůdce cyklostylu, což byl zase předchůdce současných kopírovacích technik. Pro činnost Jednoty to mělo význam v tom, že bylo možno lépe rozmnožovat zápisy a přípisy jednotlivým členům.   Rovněž

Dožádána c.k.o.š.rada, aby účastníkům členských schůzí dvakrát do roka povoleno prázdno. Výnosem c.k.o.š.rady ze dne 17.února 1904 se žádosti té vyhovuje.

Rok 1905 přinesl potřebu spolupráce s bratrskými jednotami ve Volyni a Horažďovicích, což měl umožnit „Sbor důvěrníků“.

V roce 1905 vydán nový školní řád jenž spracován za dohody s učitelstvem a proto jest jemu příznivější. Za to průvodní nařízení k němu vydané ze.školní radou vyvolaly rozruch ve všech vrstvách lidu českého a horečnou akci petiční. Jednota konala tu svoji povinnost s rychlostí největší. Že akce proti vydání „nařízení“ byla mohutnou nasvědčuje to, že ministerstvem vyuč. mnohé §§ původ. Nařízení zcela a z části zrušeny byly.

Jistě víte, že mám vůči Praze určité výhrady. Celkem oprávněně. Vždyť  roku 1950 Jednota vyslovila protest proti jednání učitelstva pražského, které snaží se vystavěti hradby proti příchodu starších kolegů z venkova a odsoudila nekolegiální jednání to po právu.

Roku 1907, tedy po deseti letech vrátila se Horažďovická Jednota zpět do organizace Strakonické. Kéž by takto dopadlo i rozdělení Československa.

Že vzdělávání českého národa nebylo jednoduché, o tom svědčí zápis z 30tého roku existence Jednoty.

Jubilejní rok bez jubilejního nadšení a oslav, rok stagnace na poli legislativním a rok tuhé práce reformní ve světě paedagogickém – toť právě minulý rok. Radostná vzpomínka na veliký a dosud náležitě nedoceněný kulturní čin, jakým bylo uzákonění moderní školy obecné, byla nám zhořknuta při pomyslu, že dosud zápasiti musí náš národ o rovné právo i v oboru všeobecného, elementárního vzdělání lidového a že navzdory velikým obětem hmotným, přinášeným správě veřejné, a navzdory svépomocným našim akcím a do krajní míry napnuté dobročinnosti veřejné pro tisíce našich dětí ve zněmčelém území, zvláště na severu Čech, ve Vídni, na Moravě a ve Slezsku nedostává se potřebných škol obecných, nemluvě ani o pokračovacích, měšťanských, odborných a středních, na něž máme sice zákonné právo, ale jež nám nepříznivá interpelace a do krajnosti zfanatisovaná německá samospráva odpírají.

Kronika se obtížím českého vzdělávání věnuje na mnoha stránkách a pokračuje tak i roky dalšími. Boj za český živel ve školství přinesl i vznik Společnosti pro výzkum českého dítěte. Sdružení toto vedle  sjezdu pořadatelů besídek pro mládež škole odrostlou, konaného při lidovýchovném sjezdu Osvětového svazu, znamená patrné rozhojnění i zhodnocení práce výchovné.

Rok přinesl i vznik několika ústavů péče o mládež. V Hradci Králové Výchovna pro hochy lehce abnormní, v Uhříněvsi Dětská kolonie, či Deylova výchovna zemského spolku slepých. Naopak se nepodařilo zřídit Školy pomocné.

Toliko něco z doby před Světovou válkou a vznikem nové republiky.

Bavor podpis_rex2

Příspěvek byl publikován v rubrice Strakonice se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

13 reakcí na Ještě z kroniky Jednoty učitelské ve Strakonicích

  1. tata napsal:

    OMLUVA
    ted jsem si přečetl na nejmenovaném blogu 2 dilné poznatky od jezevce………..hlavně ten druhý dil podle mě vystihuje přesně co nám hrozí,opravdu stojí zato si to přečist.I PŘESTO že tam podle mě piše ze začátku o Rusech s čím nesouhlasím,ale celek souhlasí moc zajimavé

    • Joda napsal:

      Přidávám se tatovu doporučení.

    • strejda napsal:

      Já také, přesně podle hodnocení taty. Jezevec je jezevec a má své názory do sebe vrostlé. A Rusy více méně nenávidí, teda hlavně ty komunistické. Ale je bystrý pozorovatel s vlídným pohledem. Jeho dvoudílný článek patří k tomu zcela nejlepšímu v evropském měřítku.
      Je to reálný popis s velice kvalitní argumentací a navíc velmi čtivé. Skutečný fundament pro vlastní úvahy.
      Píši to, přestože s jezevcem v mnoha velmi mnoha, případech naprosto nesouhlasím. Takový je svět a jeho pestrost.

    • blbíš napsal:

      Asi mě sjedete, ale pro mě nic, co bych nevěděl či netušil, respektive nedomyslel. Blbý . co?
      Neříkejte mi, že jste se nezamysleli už mnohem dřív než tu píše jezevec a že vám v mozcích nenabíhaly možné situace, které by asi tak mohly čekat na „vás“= jako utečence ve variantních podobách (solo mladý, s rodinou, s ISILEm, jazykově vy(ne)bavený, negramotný, nábožensky pomýlený, pacifistický, jdoucí za příbuzenstvem, dobrodružný, černý, skutečně válkou zasažený apod.). A on mi mozek nabízel i jiné možné obrazy, než jezevec popisoval. Myslím, že to funguje tak i u vás. Kdysi jsem od jezevce četl jeden mnohem silnější článek, tyto dva mě nepřekvapily a vlastně ani nerozšířily můj obzor. Ale vůbec netvrdím, že taková výpověď není třeba, je, ale pro mě … jaksi moc ne. Furt mi to ale vychází, že nás to semele, pokud nezaujmeme zcela NEKOMPROMISNÍ a odmítavý postoj spolu s východními, podobně postavenými státy!

  2. tata napsal:

    STREJDO
    VAŠE HODNOCENÍ je naprosto vystižné,malokdy s jezevcem mohu souhlasit,řekl bych že má takové Štětinovské vidění,ale zde hlavně v druhém díle ,nic lepšiho a vystižnějšího jsem nečetl.
    To jeho zduvodnění musí pochopit blbec tak jednoduše formulováno a přitom se to dá těžko vyvratit.PROTO jsem na to upozornil,to by si měl přečist každý.

    • Bavor V. napsal:

      Jen by bylo dobré, abyste i diskusi vedli tam a ne tady. Myslím, že to byla dost neúcta ke mně, když víte, že něco takového prostě nehodlám znát.

      • blbíš napsal:

        nechal jsem se unést, moc se omlouvám, pane domácí, je to neúcta, když pomyslím, že každý článek dá práci, tak ještě jednou, promiňte

      • strejda napsal:

        Pane domácí, nestává se to tak často a je možná dobré takto jemně poukázat na rozdílný přístup. Zde se vždy může volně diskutovat a to je správné. Berte to jako pochvalu Vašeho protsoru. Já to tak cítil a tata, jak ho znám, zcela jistě také.

        • Bavor V. napsal:

          Strejdo
          kdybyste mne srovnávali třeba s Tribunem, Janikou, Stanem apod, byl bych tím velice poctěn, ale jakákoli zmínka o tamtom se mne hluboce dotýká. Mnozí možná i ví proč.

  3. kchodl napsal:

    OT: V USA primárkách v New Hampshire pravděpodobně vyhrál Trump za republikány a Sanders za demokraty.

  4. tata napsal:

    Bavore
    JDE NÁM O VĚC ,nebo si hrajem na vlastním pisečku nezlobte se to jste mi překvapil a už vubec není náká neucta.Je to uplně stejné jako když dáme odkaz od nekud jinde a diskutujem o tom,nebo určitá uraženost?To jsem si nemyslel že budete tak malicherný.
    blbíš napsal:
    9.2.2016 (22:02)
    Vaše reakce mě připadá taková povyšenecká,jako já znam vše toto mi netřeba……..jedno je znat,ale každy má trochu jiný uhel pohledu ……….no nic ………..abych pravdu obě tyto reakce mě silně překvapili,každá z jiného duvodu……….obě silně negativně,palce nedávam jen to vyjadřuji

    • Bavor V. napsal:

      Tato, diskutuje se cokoli, jen ne ten jediný. Možná se vám zdám malicherný, ale já s tím nezačal.

  5. M-T napsal:

    Pane domácí, díky Vašemu článku (i tomu fičáku venku) jsem si včera krásně početla, např. :
    http://www.podhuri-sumavy.cz/private/citarna/kus_vzpominky1.html
    Vzpomínky autora, ale předtím ještě jedna jedna diplomová práce o spolcích na Strakonicku před I.WW mně nedovolily odejít od PC.

Komentáře nejsou povoleny.