KDO JSEM Bohumil Hrabal


      „Jednou bude zapomenuta ruská okupace a o těch letech se bude říkat, to byla ta velká doba české kultury, kdy žil Hrabal, který tehdy napsal Obsluhoval jsem anglického krále a Příliš hlučnou samotu,“ řekl Milan Kundera pařížskému zpravodaji ČTK v souvislosti s Hrabalovým úmrtím. … je nepřirovnatelný a nemá ve světě obdoby.“

     Hrabal ukončil svůj život dne 3. února 1997 pádem z okna nemocnice Na Bulovce a dosud se spekuluje o tom, zda to byl odchod dobrovolný nebo nešťastná náhoda. Pravda je, že v posledním období svého života trpěl bolestmi, každý pohyb ho bolel. Z kdysi zábavného společníka se stal nerudný stařík, u něhož se střídaly nálady. V takových chvílích urážel své bývalé přátele, odháněl nelítostně všechny, kdo si žádal jeho podpis do knihy. V hostinci U tygra se dokonce zastavovaly skupiny turistů, protože se dostal do bedekru jakési německé cestovní kanceláře. Začal tedy chodit do jiných restaurací, ale i tam se choval stejně. Chtěl být sám, nebo jen mlčet v „hlučné samotě“ a jak říkával: „ladit se ke smrti“.

     A přece jen byl v životě šťasten a vzpomíná …

     A přece je v mém životě údobí, které kdybych mohl, chtěl bych žít ještě jednou. Chtěl bych žít ty čtyři roky u martinských pecí na Kladně, protože teprve teď, když se sám na sebe mohu podívat jako na třetí osobu, jistím, že ta moje pravá univerzita byla na Poldině huti, tady jsem se za ty čtyři roky zvolna dobral toho chápání a pochopení, že měřítkem hodnot je lidská práce a že hrdinové jsou ti, kteří ji dělají, tady na Poldince jsem se ukostřil ke skutečným tvůrcům hodnot. Tady jsem viděl a do mrtě chápal, kterak z ohromných pohoří starých a nepotřebných věcí z kovu se v martinských pecích dělá přesnými pracovními postupy ušlechtilá ocel, která se lije do ingotů a z ingotů se válcují cágle, ze kterých se potom ve fabrikách dělají nové přístroje a věci důležité pro liádskou společnost. Chtěl bych znovu žít ty čtyři roky, kdy jsem s romantickým nadšením pracoval na této proměně šrotu v ocel a přitom současně viděl, jak minulost jedné epochy a její výrazové prostředky se mění v novou epochu naší společnosti… a za ta léta jsem si ani nepovšimnul, že se kvalitativně měním i já. Tady u martinských pecí bych si přál, abych do mrtě pochopil podstatu Slezských písní od Petra Bezruče i Ocel a dým Carla Sandburga, přál bych si, abych se ještě jednou okysličil lidmi, se kterými jsem pracoval a hovořil a kteří se stali mými přáteli, pro které práce na Poldovce byla anebo musela být jejich osudem, kteří viděli růst výsledky své práce před očima, práce, ke které měli hmatový vztah, protože téměř všechno muselo projít jejich rukama i mozkem. Rád jsem měl ty hutníky, pro které práce byla všechno, bez které si nedovedli svůj život představit a tak jako já, chodili i na nedělní šichty. Celá ta čtyři léta jsem  na šichty procházel branou, nad kterou byl velký znak, šifra ocelárny, medailonek krásné ženské hlavičky z profilu, jejíž kadeře byly připáleny třpytící se hvězdou, značka ušlechtilé oceli, do každého cáglu byla otištěna tato hlavička, se kterou ocel putovala do všech koutů světa, hlavička, kterou nosí hokejisté SONP Kladno na prsou svých dresů… Tato Poldinka se mi často zjevuje i ve snách, protože visela i nad branou, kterou jsem čtyři roky chodil na tu moji univerzitu, kdy jsem musel změnit moji poetiku totálního realismu, protože skutečnost, kterou jsem viděl a žil, byla mojí novou poezií. QA chtěl bych znovu prožít ty chvíle, kdy jsem usedal k psacímu stroji značky Perkeo, bez háčků a bez čárek začal psát ty moje marginálie k mému tehdejšímu životu, tu moji první reportáž o Jarmilce, kdy jsem jistil, že mými hrdiny jsou lidé, kteří patří ke čtvrtému stavu, dělníci, kteří dovedou pracovat a nejen to, dovedou se od srdce zasmát, je jim blízký nejen humor a groteska, ale i horor, protože kdo žije na Kladně, tak ví, že neštěstí na dolech i v hutích bývá dost a dost. Chtěl bych znovu si ozřejmit, proč ti lidé, se kterými jsem čtyři roky žil, že jsou tak hákliví na svoji čest, že dovedou rozeznávat mezi dobrem a zlem a milují ty, kteří dovedou makat a nenávidí lemply. Chtěl bych znovu žít s nosičkou svačin Jarmilkou a sdílet s ní nejen ten její osud, ale i to, že tam přišla s tou svojí basou, tak každý měl pro ni vlídné slovo a dovedl se trpce usmát nad jejím oblečením a chybějícími zoubky. Ale pro mne byla zase krásou krásek, protože jsem ji měl opravdu rád. Teď, když se mohu podívat na sebe jako na třetí osobu a starého pána, jistím, že od doby, kdy jsem byl na martinských pecích na Kladně, že měrou věcí je mi obyčejný člověk, že od té doby jsem si říkal raději než spisovatel, zapisovatel, protože jsem si zapisoval jen ty mezní situace a události jako dobrý reportér. Proto teď, když se zamýšlím sám nad sebou a kladu si pošetilou otázku Proč píši?  Tak jistím, že píšu vlastně pro všechny prosté lidi, pro všechny ty, se kterými jsem se setkal a se kterými jsem se hovore, vydával jim tak, jako oni mně. Teď i dodatečně jistím, že ty čtyři roky, když jsem jezdil autobusem do Kladna a nazpátek do Prahy, že jsem změnil nejen svoji poetiku, ale ui pozvolna jsem se změnil v jinačího člověka, jistil jsem, že pro mne  se zastavil čas tam u Labe, v městečku, ve kterém se opravdu zastavil jen ten můj čas, jako bych sám sebe s ostatním šrotem vhodil do martinské pece a sám ze sebe udělal ne vzácnou ocel,  ale takovou obyčejnou ocel, ze které se dělají mosty zavěšené nad řekou. Na Poldovce jsem též pochopil, že teprve chápáním toho druhého mohu pochopit sám sebe, že vedle mne pracují i ti druzí, jichž osudy jsou mnohem těžší, než byl můj osud, a přesto ani neceknou, pochopil jsem, že mezi lidmi existují spojitzé nádoby, a tak za ta čtyři léta jsem dokončil všech těch osm semestrů té mé pravé univerzity a proměnil jsem se nejen mentálně… ale i zevně.

     Teď dodatečně jistím, že jsem pak přestal nosit kravaty a přestal jsem si žehlit kalhoty a přestal jsem žehlit desetikoruny tak, jak jsem si žehlíval v sobotu v Nymburce i bankovky, abych je pečlivě zasunul do tobolky, abych se předváděl, když v hospodě platím útratu… dokonce jsem se přestal po holení i pudrovat růžovým pudrem tak, jako v městečku, kde se zastavil ten můj čas… Stal jsem se obyčejným člověkem, bez smokingu, bez kravaty… Teď, když se dívám na sebe jako na třetí osobu, opravdu jistím, že kdybych mohl ještě jednou žít a vybrat si z těch mých zaměstnání… tak nikoliv abych byl výpravčím v Kostomlatech u Nymburka, ale pomocný dělník na martinkách, a denně viděl zářit nad branou Poldinku, medailonek krásné ženské hlavičky z profilu, jejíž kadeře jsou připálené třpytící se hvězdou…

Poznámka:

     Hrabalovy autobiografické a sebereflexivní texty vyšly pod zahrnujícím názvem KDO JSEM poprvé v roce 1995 jako 12. Svazek Sebraných spisů Bohumila Hrabala v nakladatelství Pražská imaginace.

     Tento text zřejmě vznikl v období před listopadem 1989, ale myslím si, že by mohl vést k zamyšlení i dnes.

M-ovci-babicka

Příspěvek byl publikován v rubrice Poesie na neděli se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

77 reakcí na KDO JSEM Bohumil Hrabal

  1. Slim napsal:

    Jistím, že tahle poezie je MIMOŘÁDNĚ POVEDENÁ! Hrabal vůbec není můj autor, ale tohle je věc.

    Uvažuju, jestli „jistit“ znamená zjišťovat, nebo nacházet jistotu, definitivní pravdu, nebo co vlastně

    To se mi líbí

    • Miluše napsal:

      Děkuji Slime. Myslím, že všechny varianty budou správně. Jenom dodávám, že pokud se někdo po shlédnutí filmu “ Obsluhoval jsem anglického krále“ nechce pustit do knihy, je to škoda. Ten v knize použitý jazyk a styl je úžasný. A navíc nevšedním způsobem je popsána historie Československa první poloviny minulého století. Což se tak dokonale nemohlo podařit ani oskarovému režisérovi J. Menzelovi.

      To se mi líbí

      • tata napsal:

        definitivní pravda neexzistuje…….každá sekunda života je originál…..ta zkušenost nejde předat už stoho že to nikdy nebude stejné………mužem se jen poučit a předat zkušenost dost podobné nikdy definitivní

        To se mi líbí

      • Hudec napsal:

        Souhlas. Ačkoliv si myslím, že to Menzel natočil nad očekávání dobře a věrně, kniha je přece jen kniha. Třeba to „zatloukání hřebíků“ se asi natočit vůbec nedá…

        To se mi líbí

    • červ napsal:

      „jistím“ snad (pro mě) uvědomuji, utvrzuji

      To se mi líbí

  2. Petrpavel napsal:

    Vést k zamyšlení? Jistě, a nejen to.
    Jenomže ti, kdo by se měli zamyslet (nad sebou) se nezamyslí. Je to tak nastaveno. Člověk je svým založením suverén, egoista, dobyvatel. To je dáno, je to neměnné (tímto zdravím svého „učitele“ Lexe, naučil mě si to uvědomit a tomu uvěřit, a nesnít příliš).
    Jen si myslím, že nikdy není možné uvěřit tomu, že nelze společnost aspoň trošinku předělat k lepšímu, spravedlivějšímu, obecně snesitelnějšímu sdílení světa, aspoň na jistou určitou dobu a na malém kousku země. Hrabal a jeho doba jsou toho důkazem.
    Já jsem nad tím textem měl vlhko v očích, tak byl blízký mému poznávání, a snad i poznání, světa.

    P.S. pro p. Miluši : byla tady kdysi řeč o Nezvalově Manon Lescaut. 11.2. má premieru v ND nové nastudování. Jdu, těším se, ale mám strach. Ze srovnání s Manon v ČST s Preissovou, Štěpánkem, Přeučilem … Viděl jsem fotky z příprav, pro mě příliš civilní kostýmy i scéna, čtyři hlavní alternující mě nesympatičtí… Váženě jsem zvědav.

    To se mi líbí

    • Strejda Olin napsal:

      I zlou saň lze držet na uzdě a nasadit jí náhubek. Nemyslím, že by to bylo omezování práv a svobody, pakliže bychom tím chránili svobodu a práva jiných. A už vůbec to neznamená, že se nám ji podaří ochočit.
      Držet na uzdě to zlé v nás je nikdy nekončící úkol a přinejmenším bychom o to měli výchovou, vzděláním, uměním, kulturou, morálkou, veřejným míněním i zákony a propagandou usilovat.

      To se mi líbí

  3. ji5 napsal:

    Včera jsem zahlédl kus přenosu z Plesu v Opeře. Nikoli Hrabal, ale ta snůška okozených celebrit a panáků ve fracích, to je odraz české společnosti. Kam na smetánku se vzpomínkami na Poldinku a lidi, kteří v ní vyráběli něco užitečného. Jel jsem kolem ní před několika dny. Vše v rozkladu, rozkradené a zničené. Hrabal je zapomenut i tam…

    To se mi líbí

    • Ahele napsal:

      Promiňte, ale dovolím si protestovat. Ta snůška absolutně není odrazem české společnosti. Ta snůška je pouze odrazem snobů, kteří se nacházejí nejen v české společnosti. Hrabal už prostě není nejen in, ale prostě není. Když byl a sedával U tygra, tak k němu ti stejní či jim podobní různé prezidenty a ministryně vodili, aby se v té společnosti také blýskli. Hrabalovy knihy jim neříkaly nic tehdy natož dnes.
      Vlastně ho zneužili a on se chudák nechal.
      A je mi líto, že musím konstatovat, ačkoliv chci věřit, že to tak nemyslíte, že zřejmě, co se Česka jako takového týče, tak už snad máte tik.

      To se mi líbí

    • Hudec napsal:

      Nu, je to možná odraz, ale nikoliv obraz. Odráží se něco a poněkud zdeformovaně, tak jak to špatné zrcadlo nebo vodní hladina občas dělají.
      Tam je Hrabal možná zapomenut, tady viditelně nikoliv.

      To se mi líbí

    • NavajaMM napsal:

      Pane Jírovec, už dlhé roky nepozerám televízor a smotánka preto pre mňa neexistuje. Zato Hrabal vo mne zanechal hlbokú stopu. Vďaka nemu si budem pamätať aj tú Poldinku a jej atmosféru, hoci som Kladno nevidel nikdy ani zdiaľky.

      To se mi líbí

  4. Rosťa napsal:

    K takové veličině, jako byl Hrabal, se to absolutně nehodí, ale domnívám se, že to nesmí zapadnout. Už jsem to dal o tři články dozadu.
    Někdo si dal práci a vyčmuchal, že ti „náckové“ vylezli z budovy patřící vnitrákům. Je to tam i s videem a kmitnul se tam i senátor Doubrava. Čekám, co nám k tomu napíše.

    http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Sef-Unie-bezpecnostnich-slozek-sokuje-Odhalil-v-zakuklenych-utocnicich-policisty-a-vyzval-Chovance-k-odstoupeni-420783

    To se mi líbí

    • Cech napsal:

      Vzhledem k tomu že existuje opravdu jasný důkaz, tak bude na druhou stranu existovat naprosto přesná manipulace, která jediná bude platná.
      http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Mluvci-policie-Zakuklena-skupinka-utocici-na-levicove-aktivisty-nebyli-policiste-ale-radikalove-Lituji-ty-kteri-veri-konspiracnim-teoriim-420805
      To co by nás mělo zajímat především, je zdali to bylo placeno stejně jako vždy, nebo za toto vystoupení měli ti kluci ze zásahovky, kteří museli používat masky nějaké příplatky.
      Je to placené standardně z rozpočtu, nebo ze zvláštních fondů ?
      Přispívá na to někdo ze zvláštních fondů přímo ze Strakovky ?
      Protože ten policajt to nedělá zadarmo a musí za to být slušně zaplacen a další otázka je zdali to dostali ti policisté rozkazem, nebo to bylo organizováno přes dobrovolný výběr čistě na základě příslušné odměny za daný „zásah“ proti demonstrantům ?
      Kdo řešil celou tuto akci a komu byl odpovědný no a kdo vydal příkaz k použití policie pro tuto provokaci ?
      Pokud se nedozvíme to podstatné, tak to že to byli policisté, je opravdu ale opravdu velmi málo.

      To se mi líbí

      • Rosťa napsal:

        Tiskomluvka nemohla říct, že šlo o podraz. To by šla na pracák. Pravda je, že ta akce byla mimořádně zpackaná a zamést to pod koberec bude chtít manipulátora hvězdných kvalit. A protože ho nemají, budou se v tom parádně plácat. Možná budou i hlavy padat. Nicméně, přišli o zbytky kreditu, což bude mít za následek další přikrácení vodítka lidu obecnému.

        To se mi líbí

        • Cech napsal:

          No a nyní již je jasné jak se bude zametat, Bakala bude mlčet a Babiš se do toho pustil naprosto učebnicovou metodou spinování.
          Opravdu stojí za to si přečíst ten článek na titulní stránce mfd.
          Tam je jednoznačně „mediálně dokázáno“ , že za všechno může tento jediný policista, který nejen že nekoordinoval akci ale hrdinně bránil vlastním tělem aby ta hrozná a neovladatelná skupina anarchistů nenapadla poklidné sluníčkáře.

          Opravdu si dovoluji doporučit přečíst tento článek v Babišově deníku, naprosto neuvěřitelně odhaluje nahou podstatu Babišových manipulačních praktik.
          Tož konečně něco pozitivního k otázce budoucího přístupu k občanům a možná že nejen Česka.

          To se mi líbí

          • Cech napsal:

            Promiňte pouze nutné doplnění styčného bodu, který je dnes i do budoucna jednotný, jak pro Bakalu tak i pro Babiše (pouze jaksi medodicky řečeno, protože takto to vidí celá naše vládnoucí elita).
            http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Na-Hrad-patri-Jiri-Pospisil-Je-proevropsky-a-zadny-geront-Mladicka-hvezda-TOP-09-promlouva-o-Zemanovu-zoufalstvi-z-vydrze-Bohuslava-Sobotky-420953

            To se mi líbí

          • Cech napsal:

            No a ohledně toho s tou hnědou bundou :
            a) Co se týká muže v hnědé bundě / mikině, nikdo z pražských policistů a kriminalistů, kterým byl dotaz na tuto osobu vznesen, jej nepoznává. „Tento dle mého názoru u policie nepracuje, od nás není,“ zní jednoznačně z řad policie. To potvrzuje i mluvčí Jan Daněk, kterému se rovněž nepodařilo dopátrat, že by dotyčný pracoval u policie.
            b) Důrazně odmítáme spekulace, že muž na záběrech v hnědé bundě s šálou okolo krku řídil celou akci nebo jakkoliv napomáhal útoku. Právě naopak! Jednalo se o kriminalistu, který byl velen na sobotní bezpečnostní opatření, a jeho úkolem bylo mimo jiné eliminovat možné střety názorově odlišných skupin.
            Tuž i ta papírová kostka se časem zdůvodní.

            To se mi líbí

            • blbíš napsal:

              já jsem teď na nohy celkem citlivej, tak mi hned v pondělí nemohlo uniknout, jak děsně musel bolet toho extrémistu ten zásah dlažební kostkou do holeně … a vono nic, takový máme zocelený extrémisty!!!

              To se mi líbí

        • Cech napsal:

          Promiňte ještě dodatek – > jak se velmi snadno pozná naše policie v civilu :

          Tož ale příště již policie tuto chybu neudělá tím si můžete být jistý.
          No opravdu to bude asi vyžadovat ten identifikační SW detekce podle postavy a obličeje.

          To se mi líbí

          • Bavor V. napsal:

            A nenapadlo vás, že za tím nestojí vaše noční můra, ale Dienstbier s Novotným ve snaze utopit pro Sobotku nebezpečného Chovance? Protože Chovancovi ti lidé stále ještě věří, kdežto Sobotka je terčem všech útoků. A hlavně Chovanec překáží svým postojem k migraci.

            To se mi líbí

            • Cech napsal:

              Zde se nejedná o to že někdo chce či nechce topit Bc. Milana Chovance, který již svoji loajalitu panu Diestbierovy jednoznačně prokázal v okamžiku domácí zabijačky.
              Provokaci totiž nenařizuje nějaký Chovanec provokaci v tomto rozsahu již schvaluje vláda ne nějaký jednotlivec.
              Co se týče jednotlivců tak zde možná lze kritizovat to neprodyšné uzavření pro těch 80 naverbovaných (mizerně zaplacených) osob, demostrujících podporu premiérovi Bohuslavu Sobotkovi a celé naší koalici.
              Jinak ta provokace policie, která jak Vy řikáte je pouze fiktivní, tedy moje jakási noční můra.
              Tak ta měla přesně podle zásahového předpisu, jak zastoupení ze senátu, tak velitele akce, stejně tak i promediálního koordinátora, včetně nouzového řešení pokud by se nedalo zabránit opravdovým čumilům, kteří mají občas tendenci se plést do práce policie.
              Tož proto za tuto akci opravdu nenese odpovědnost Bc. Milan Chovanec ale naše vládní koalice která na svém zasedání k tomuto vydala příkaz.

              To se mi líbí

              • Bavor V. napsal:

                Vaší noční můrou není provokace, ale Babiš, kterého strkáte všade, kde to je i není možné. A podobné akce nemusí schvalovat vláda, stačí dohoda zainteresovaných a Chovanec nemusel o ničem vědět. Tak trochu to připomíná rok ´89. Tehdy také nedal rozkaz žádný vysoký funkcionář partaje, ale někdo v pozadí, koho dodnes neprozradili.

                To se mi líbí

            • Cech napsal:

              Jestli jste myslel toto :

              Tak nezlobte se ale použití „fake fašistů“ a zapálení něčeho 27. února 1933 po deváté hodině je věc poněkud vážnější.
              Tož uvidíme kdo se v té naší koalici přizná, že vydal ten příkaz na použití policie k výše prokázanému účelu.

              To se mi líbí

      • Petrpavel napsal:

        Neříkal jsem, že s „bojem proti migrantům“ se vynoří bývalí protagonisté z ODS a budou (pod vedením Klause a Fialy) verbovat právem sobotko-babišem-bělobrádkem naštvané lidi ve svůj prospěch? Obrátit jen ten kolotoč špatného vládnutí „zleva“ „doprava“ a tak stále dokola…
        „ …Sobotka s Dienstbierem a dalšími výtečníky sociální demokracii čím dál více přeměňují na kryptobolševickou extremistickou partaj. …“

        http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Policejni-provokace-vypalene-centrum-slunickovych-smazek-goebbelsovska-propaganda-Petr-Stepanek-k-sobotnim-demonstracim-a-deni-kolem-nich-420819

        Nemíním naletět znova a znova, zůstanu svůj …. :

        http://www.halonoviny.cz/articles/view/42358338

        To se mi líbí

  5. Petrpavel napsal:

    Bohumil Hrabal : Listopadový uragán (vydáno Praha 1990, 150 500 výtisků)
    „Milá Dubenko, je večer sedumnáctého listopadu, kočičky už se stulily jedna do druhé a dýchají si do tlapiček, vyšel jsem před bílý plot do tmavé a hvězdné noci, šel se mnou Cassius, tenčený kocourek, vzal jsem jej na ruku a tam na severním nebi se objevila veliká růžová plocha , byla to polární záře, kterou už jsem tady viděl kolikrát, polární záře, zdobená třpytícími se hvězdami … a já jsem věděl, že i tohle šarlatové nebeské znamení nevěstí nic dobrého … A věděl jsem, že v Praze je povolena tichá demonstrace se svíčkami, průvod … a věděl jsem, že ta polární něžná záře nevěstí nic dobrého, že je to zlověstné znamení ……..
    A dneska je sedumnáctý listopad a v Praze už jde průvod studentů, který s svíčkami se vydal od patologického ústavu na Albertově, odkud před padesáti lety se vydal pohřební průvod s ostatky Jana Opletala…a já chodím s černouškem Cassiem Clayem … a já myslím na ten průvod se svíčkami studentů, na ten povolený průvod………
    Ale ta polární záře mi nahání strach a já se, Dubenko, bojím, že to bude trochu jinak, protože tam podle celého komplexu budov na Karlově stojí těžká technika ministerstva vnitra a v přilehlých ulicích stojí auta, takové klece na převoz vězňů anebo lidí, pochytaných při posledních pražských demonstracích ………
    A Dubenko, ten večer jsem byl v Brčále a přišel tam Pepča Čegil a řekl, že vedoucí mu dal povolení, aby mi zahrál na svoji heligónu … jen jednu maličkou písničku, kterou zpíval Hašek a tehdejší rakouská společnost, a já jako vždycky, jsem naslouchal … a Pepča zpíval tu písničku, kterou mám rád, ale které se lekám … povolil jen jednu písničku, a ta stačila … Padla puma na Rusy …
    …můj přítel Motýlek …teď ale mi nahlásil… a pane Hrabale, byla tady ta dívenka, rozhalenou košili, a řekla, že je tady U tygra z pověření stávkového výboru univerzity a že musíte jít s nimi do divadla a bude se diskutovat a tak …Jménem stávkového výboru, pane Hrabal, půjdete se mnou, budeme dělat besedu, to mi přece neodmítnete, jdete s námi… Povídám … To ano, ale holka, já jsem ležel s infarktem … hele, já vám tam padnu … Tak hele, tady máte moje poslední dva dopisy Dubence … podívej se , ty Marseillaiso! Tam jsem napsal všechno to, co se stalo …
    Dívka s rozpuštěnýma vlasama, teď opravdu byla emfatická, teatrální, jak v takových chvílích bývalo a je zvykem … podívala se do textu … usmívala se, zajásala a odložila dopitou sklenici na ten můj dopis Vám, Dubenko, a řekla … A můžeme si to vopsat? … Povídám: Můžete … A tak ten stávkový výbor univerzity odešel, teatrálně odešel … a já jsem seděl a byl jsem smutný . …..
    … jsem stál před hospodou, tady proudili všichni ti, kteří byli na Václavském náměstí, křičeli a nesli transparenty, já jsem se na ně díval a žasl jsem, co je to za prvního máje v Pondělí velikonoční…tolik krásných nemrkajících lidí jsem neviděl, tolik vážnosti jsem u mladých lidí tady ještě neviděl … a pak jsem kráčel s nimi a tak jsem se dostal až k mé právnické fakultě …….. slyšel jsem, jak ti mí kolegové zpívali … Kde domov můj …
    A já jsem slyšel že jede ta moje sedmnáctka a tak jsem seběhl ten kousek a sedmnáctkou jsem, Dubenko, jel domů …
    Dubenko, a nedalo mi to, ráno jsem jel sedmnáctkou nazpátek, vstoupil jsem na trávník, byla tam mramorová destička, prstama jsem musel si přečíst, že tam bylo napsáno … Na památku neznámého bojovníka, který padl za svobodu v květnu 1945.
    P.S. Milá Dubenko, četl jsem tolik hesel a sloganů …. Vám .. posílám heslo, které jediné jsem si v to pondělí zapamatoval …
    DNESKA CELÁ PRAHA
    ZÍTRA CELÁ ZEMĚ
    21.11. 1989“

    …A pan Václav Havel pronesl ke studentům řeč, ve které mimo jiné pravil, že nejen umění, ale i politika může vytvářet prostor nemožného … Dubenko, to neuvěřitelné se stalo skutkem …
    Pátek 15., sobota 16. prosince 1989, v Kersku …“

    To se mi líbí

  6. vittta napsal:

    OT-jak jsem byl demonstrovat.
    Napsal jsem to k Tarasovi, sem to překopíruji:
    Já byl jak na Václaváku (cca 1500-2000 lidí) tak na Hradčanském náměstí (podle mě tak 7-8000).
    Václavák byl od 14,00 a HN od 15,00 takže se nedaly stíhat obě demonstrace, což svědčí o rozštěpenosti Okamury a Konvíčky.
    Na Václaváku běžní občané, nácka jsem hledal marně, kus vedle (mimo demonstraci) stálo zcela bez zájmu asi 7 holohlavců středního věku, tak 35-40 let.
    Poldové jen v uniformách, bez zájmu o dění, viděl jsem jich tak 10.
    Na HN rušno, běžní občané, o něco více mladých, ale též starší.
    Nahoře byly takové skupiny mladíků, tak možná 20-30, ale ne holohlaví, bez jakýchkoliv znaků, kecali mezi sebou a byli blízko policajtů-tam byli těžkoděnci, vidět bylo asi 20, nikoho si nevšímali a nikdo si nevšímal jich.
    Směr dolů z náměstí byl uzavřen fízláckými auty a těžkooděnci, tak 20, průchody mezi auty byly malé, víc jich vidět nebylo.
    Dav musel z demonstrace horem, ale tam žádní poldové nebyli, kolem jeleního příkopu.
    Pak tam je nějaký park-ale už dost daleko od HN. tak 1-1,5 km, dav se rozděloval postupně, žádné problémy.
    Pod tím parkem směrem na Smíchov- někde u Vltavy (já to tam neznám, asi to píšu dost nejasně) stál najednou kordon těžkooděnců vč. 4 na koních, není mi jasné proč, naprosto nikdo tam nebyl.
    Byl jsem v takové skupiné asi 200 lidí co šla tím směrem-jako do centra-k Národnímu divadlu, šli jsme…jakoby se to rozcházelo, jen prostě šli ti lidé stejným směrem, no, já byl mezi prvními, u těch fízlovských hovad nás stálo asi 6, ostatní byli ještě dost daleko a asi 2 kluci tam šli k nim, něco se ptali, ten jeden že přeleze takové zábradlí a vysere se na ně, chtěl domů, ale hned se na něj dva vrhli, koně popojeli dopředu a jeden z těch dvou měl nějaký slzný spray, ale velký jak hasičák, a ten druhý pušku na nějaké gumové koule, nebo možná na slzák a hned spustily tlampače, že bude použito donucovacích prostředků, z čehož si těch poldů všímali jen dva a to nijak aktivně.
    Měl jsem dojem, že je to provokace. ale spustili to moc brzo, protože ti kluci, co šli vpředu- asi tak 10-15 tam šli chcát, což nebylo ale od těch fízlů vidět, a ti občané, mnohdy ženské středního věku, když viděli, že tam chčijou, tak se zastavili a tak vznikla taková mezera a možná hrálo roli i to, že ti fízlové byli na hony vidět, šli jste dost prudkým kopcem dolu takovou klikatou pěší cestou, ale asfaltovou.
    Bylo to směšné a trapné zároveň.
    Šel jsem pěšky až na Anděl, všude sirény a na nějakém mostě fízlové v uniformách, ale ti si nikoho nevšímali, ani mě, a to jsem šel těsně vedle nich.
    Praha byla tou dobou narvaná lidma, hodně mladých cizinců,i čmoudů, asi měli prázdiny, nebo co, mluvili italsky a též nějakými jinými jazyky, kterým jsem nerozuměl.
    Ale byli střízliví.
    Sluníčka jsem viděl z tramvaje,(nevím ale kde) asi 5-6 blbečků, budilo to dojem, že to zabalili a měli vlajky s nápisem „jsme za tebou, Sobotko“ a takové oranžové, ale to nevím, co tam bylo, protože už to bylo zbalené na ráhnu.
    Jak va Václaváku, tak na HN chodili nějací negři kolem, ale nezdálo se, že by nějak provokovali, nikoho si nevšímali, a nikdo si nevšímal jich, ti na HN byli takoví hodně tmaví asiaté, ti se museli proplétat tím davem, jestli to byli turisté, těžko říci, protože já tam dorazil až v 16,00 a to už to hodinu běželo, tak nevím….ale fakt je ten, že nemohli jít kolem hradu dolů, tam to bylo zavřené…..

    To se mi líbí

    • vittta napsal:

      Ten Kohout lže, jak když tiskne.
      Schválně jsem obě demonstrace obcházel, abych mohl podat do nejobjektivnější informace.
      Je fakt, že na Hradčanské náměstí jsem dorazil až v 16,00 (asi tak) ale ani cestou, ani tam, jsem nepotkal žádného nácka.
      Ten Kohout asi vidí nácka v každém člověku, kdo má krátké vlasy, ti tam byli, ale nácka lez poznat celkem dobře, kromě toho by tam určitě byla jejich skupina, ale ta tam tedy-v mé přítomnosti nebyla!!!
      http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Cechy-Cechum-a-Kohouta-zabit-Znamy-performer-chtel-jit-s-blanickymi-Cechy-na-demonstraci-ale-byl-odhalen-420760

      To se mi líbí

      • blbíš napsal:

        1) kohout urazil památku mého otce a jeho druhů, co absolvovali koncentrák (mnozí bohužel tam zůstali)! Tedy i já ho urazím = KOHOUT NENÍ DOBRÝ ČLOVĚK!!!
        – viz „Zdůraznil jsem, že většina českého lidu schvaluje zavírání ubohých uprchlíků z válek do místních koncentračních táborů…“

        2) jaká to náhoda, vittto, že jste se zcela NÁHODOU nevyskytl u „…U Lužického semináře míjel dveře domu číslo 18, ve kterém jsem kdysi za totality bydlel a jako chartista a disident tam pořádal akce na podporu lidských práv, tak jsem si VŠÍMNUL světově známého bojovníka za lidská práva na celé zeměkouli AI WEIWEIE. ..“ a nepořídil jste společné selfíčko s Ai Weiweiem a prostěradlem, na kterém bylo napsáno: „CO VŮL TO XENOFOB“ = všichni u Bavorů by Vám záviděli. Holt NÁHODA je vůl, štěstí si sedlo zase na hovado, jak bývá jeho zvykem!

        To se mi líbí

        • blbíš napsal:

          … prostě náhoda jak zeměkoule a vittto ji promarní, tomu říkám pech!!!

          To se mi líbí

          • vittta napsal:

            No to jo, Blbíši, ale já jsem celkově smolař, protože nejenom že jsem nepotkal náhodou pana Ai Weiweje ale ani toho nácka s hlavou jako hora Říp.
            Kohout pak se vyjadřuje poněkud nesluníčkářsky až…bojím se to vyslovit- gobelsovsky, protože český národ je pro Kohouta český nádor.
            Účel asi světí prostředky, a Kohout, jako vyznavač rovnosti všech lidí, tedy ras i národů naplňujte tuto vznešenou myšlenku dokonale sluníčkářsky.
            Všichni lidé jsou si rovni, jen nádory je třeba zavřít do koncentráků a odstranit.
            Zatím ve fázi latentní…..ale slyšitelné!

            To se mi líbí

        • cobolik pacholik napsal:

          hej ty stara krabice,kto urazi tvoju mafiu, a nasich,ktory hnili a mali zivot na vlasku v koncentraku je mi u tej cobolskej riti jak sa vola a jake ma postavenie bo v takych veciach to som presvinsky v strehu,musis napisat jasne a nie tak holubicim hlasem,musis napisat,ze kohout je kokot a ked nahodou stretnes,dufam,ze taky mensi sutr 10krat 10 centimetrov to zblizka do ksichtu das rady hodit,bo to tvoja povinnost a ked nie,to naplut mu do ksichtu musis dat rady,hoci by si mal dostat astmatcsky zachvat,aby bolo jasne,bo tym peknym dristanim to tak pro srandu kralikum budes,kurva,ze to neni blizise ten pragl…

          To se mi líbí

          • blbíš napsal:

            Stará krabice Tě zdraví do dálky a přeje Tobě i Tvým blízkým hodně zdraví, štěstí a pořád dobrej kuk. Zejtra mě pustí z nemocnice, ale máš čobole pravdu i s tou odoperovanou hnátou bych ho nakopal do prdele a obě berle mu tam vrazil taky, aby si nemyslel, že to je proto, že je hloupej Kohout, ale proto, že je moc ZLEJ člověk!!!

            Moc děkuju, že ses taky konečně ozval, měli jsme o Tebe strach, tak se měj dobře!!!

            To se mi líbí

            • cobolik pacholik napsal:

              ty sa nezdas dedku,jak ty vies dobre napisat,vyklepana ruda zare nad kladnem,zabudol som skore uzdravenie,ja viem uz to nikdy nebude ono sam podla seba viem,ale pokial o barlach das rady,este casom ohnik preskocis,bo zpaltis poistovni najebu do teba liekov,aby si mohol brat ten zasrany duhod a platit jak cernej za lieky,jak maju kurvy dobre naplanovane a neviem dedo ,dedo nemozno pisat bo by si musel mal 120 rokov musim opravit stara pasto,ci lex tak nervovo mocny,ze vydrzi,hoci pamatam,jak pisal,ze uz v mladi mel ten svizel,ze musel driet jak kon,to dobra hartovana ocel z poldi zijuca niekde dedukujem severna morava,zvana slezko,taky tak skore nepukne,take to kurva zatate,takeho tazko rusit ,hlavne tebe a jemu zdravie,aby si sa barly pridrzal a kopl tkeho,co tvojich za smetie ma…

              To se mi líbí

            • blbíš napsal:

              …docela zábavný pomyšlení, když píšeš „casom ohnik preskocis“. Pamatuješ to pohádku, jak skákali přes ohníček a najednou bílý obláček? No a já jsem došel k závěru, že místo obláčku by po mě zbyl tak akorát pořádnej připálenej smrad :d

              To se mi líbí

          • Hudec napsal:

            Nazdar, Čobolíku, kdes byl tak dlouho?

            To se mi líbí

          • vonrammstein napsal:

            Kde se kurva flákáš?

            To se mi líbí

            • cobolik pacholik napsal:

              nikde som nebol a neflakam sa,delam na asfaltarni generalku a medzi tym nasralo tu snehu ponad kolena a musim pratat bosom na ich rezidenciach,,naklepem sa kosy jak svina a doma ma potom nastartuju,ked povedia,ze mam zdravu farbu a ja vypaleny jak ruda zare nad kladnem,kus som kukal,ale nepisal bo nechcel,ale dlho nevydrzi,bo to droga a hlavne holota tu prebohova,to moje spojenie s tym,co nadovsetko milujem a ja hocico,nemam rad,ale totu holotu tu to moja kref…bo ja roky bol sam,pijakoval co bolo dobre bo ohniva voda dobry spolocnik,potom triezvy,tiez sam,tak som sedel a kukal pred sumarketom na ludi a dumal bo nemal som pocitac,ani telefon,dni a roky tak utekali,ale na dobre vyslo,vsetko je nieco na dobre bo hartuje ducha a kuk,takze nijake dlouho,len par sekund,predtym bylo dlouho jak kurva…
              takze ma tesi,ze sa na mna dumaneviem,kde eso lex,neviem,kde hladat a pecie ma ten clen asi tak…

              To se mi líbí

            • blbíš napsal:

              stará pixla zdraví naklepanou rudou zář nad Kladnem!
              K-k psala, že se jí Lex občas ozývá, tááák si myslím, že on jenom trucuje a že se taky jednou ozve, až mu dojde trpělivost s naším bezbřehým žvaněním, které (si myslím) z povzdálí stejně sleduje a trpí! Kde by taky našel takový myšlenkový jiskřivý bohatství natěsnaný na jednom fleku, že jo? Však on taky povolí jako ty mrazy a sníh v tý vaší čobolskej riti, neboj!

              To se mi líbí

            • vonrammstein napsal:

              Ehm… Jo. Tak hlavmě že jsi zurúck )

              To se mi líbí

            • vonrammstein napsal:

              Hlavně zurúck, chtěl jsem říct 🙂

              To se mi líbí

            • vonrammstein napsal:

              Zurück? Na tom noťasu nějak nemůžu najít přehlásky.

              To se mi líbí

            • cobolik pacholik napsal:

              hele air force base,to by iron mask kukal,jak u nas burani,na kona v lese pod cergovom revu zuruck vysloveno curuk kurva, a tie kone ani hovno,bo necitia zataz a pudovo tahaju jak salene drevo dolu,to nebezpecna robota jak svina,ci potom pretahuju bremeno,co sutazia vacsinou ty,co drzia kone v lese,keby ty videl,jaky to pysny na tie kone,ked vyhra,od nas buran ma take a vyhrava,ked mu povies,ze je chumaj,nerusa ho,ale povedz,ze kone dzadiga to zabije na mieste,kone u neho viac jak rodina,jeho zena a deti to vedia,keby nemal tie kone a nedrel s nimi jak kon,uz by bolo po nom,jeho otec taky bol,jeho dedo,toto som tam videl,ze este kus sa drzi,este je tam nie tak jak predtym zaparenakov ci kone,ci gazduje nie vela,bo za komuny to v par burakovach mal niekto kravu,delali na majetkoch a druzstvach,teraz mlady,kde sadne v prasecaku k bachyni a dava pozor,ked sa prasi,aby male nepopucila,vies jaky tam smrad bol?oci stipalo a ty stary burani sedeli v noci,den za male peniaze a tesili sa z malych prasiat,ci teliat,teraz tam pomaly nic,aj tu fruconu,co najlepsi jablecnak v slnecnej sustave robila to som stal na begalke a 10 minut kukal na ruiny bo nemohol uverit,ze taka firma vyzera horsie jak sarisky hrad,ked som bol na AFB bechyne,to som tiez krutil hlavou,ze tak chatraveje,cesko to prebohaty kraj,dnes keby malo cesko postavit taku zakladnu a vydrziavat tolko lietadiel a pilotov,personalu,paliva ,zabespecenia,to cele CZAF nema okopy teraz,co mala jedna leka elitna vtedy,na co si oni kurva hrajou…

              To se mi líbí

  7. cobolik pacholik napsal:

    ten hrabal,to pepikov velka frajerina,co mozu ukazat okolitemu svetu.neviem na akeho boha sa k takej bombe jak hrabal prirovnava ta sebranka z opery,co velkym pepikom nesiaha po hovno na bote,od ktoreho som velmi malo cital,uz u army kus mi spagatiky spostredkovali a vtedy mi uz dristali,ze dristam a pisem jak hrabal ja pisal po tychmatracoch,co sme na nich spali a ja sa nad tym vobec nezastavoval ani teraz hoci casom,co sa tyka jak pise hrabal tretej osoby casom zastavujem,bo jari pribuda a bude ich naisto menej jak som prezil,co normalne a tak ma byt.
    ked som cital ten uryvok v prispevku,co ma koplo,ze mal charakter,casom sa pocmaral,ale nie viac,jak nejaka komunisticka,ci demokraticka kurva,bo sme boli kraj pocmaranych,kazdy z nas mal ked sa kukne az na dno duse nejake pocmaraniny,ale ty horny desat tisic,to kurva chodiace grafity z obidvoch spravnych izmov a nevidia si na koniec nosa nie toboz do nejakej duse,jak pise hrabal,ta holota ,co robila u znacky poldi,ktoru pozna aj holota z chile,co som kukal jak puk zostalo z nej hovno,bo hovna pografitovane sa bavia na spravnych a zodpovednych za nas mensich pocmarancov bo my nikdy kurva nezmazeme tie grafity nad namy myslim,ze aj nikdy inac nebude,dam tu basnicku z nejakej cobolskej krizovky,co som pred chvilou nasiel,neviem,ani z jakeho roku to je a uz vobec,kto napisal,ked som to cital viac krat,jasne jak ceskoslovenskehoho fanatika som prirovnal k rozbitu mojho kraju,vsetko rozbili,jak holku s hviezdickou a kopu znakov made in czechoslovakia.
    napisem ju tu bo prebohovo mi hovori z duse…bo mi zial jak kurva aj za tou pannou s hviezdickou a nie len za tym…ze sa mam povzniest?kde kurva do neba,ci na lamparen?

    chodim po tebe,mrtvy kraj
    v hodine hodin mracno stoji,
    cas,nemy pastier,zavrel raj,
    zahana ma vo vekov boji,
    nik sa mi v boli nepripoji.
    nespieva skovran,nie je maj,
    je smutna moja piesen.

    som bity vazen tmavych stien,
    tvar rozpalenu kladiem k mrezi,
    aby som vzduch a nie vzdy blen
    mal v ustach v tomto meste vezi,
    kde tolka vlna smutku lezi,
    som bity vazen pre svoj sen
    je smutna moja piesen

    dozrel v tom kraji plnoklas
    a vinnej revy kystky skore
    sumia pri voni puklych vaz
    a kypia rosou pannam v dvore
    a z omse tichej presli zore,
    ach,zhasla obet,place knaz
    je smutna moja piesen.

    To se mi líbí

    • blbíš napsal:

      Rudolf Dilong:

      Nostalgia
      Chodím po tebe, mŕtvy kraj,
      v hodine hodín mračno stojí,
      čas, nemý pastier, zavrel raj,
      zaháňa ma vo vekov boji,
      nik sa mi v bôli nepripojí,
      nespieva škovran, nie je máj
      — je smutná moja pieseň.
      .
      .
      .

      To se mi líbí

      • blbíš napsal:

        z wikiny:
        srpna 1905, Trstená na Oravě – 7. dubna 1986, Pittsburgh, USA) byl slovenský básník, dramatik, spisovatel katolické moderny, katolický kněz, člen františkánského řádu.

        To se mi líbí

      • blbíš napsal:

        hezkej františkánskej kluk s uhrančivým kukem, podle básničky i citlivým – širokým srdcem

        To se mi líbí

  8. okolojdoucí napsal:

    Cobolíku, blbíši, jste borci. Fakt! Asi nedorovnám, ale přispěju osobní vzpomínkou na Hrabala.

    To April(ové) poblouznění jsem mu odpustil, i když mu nemám co odpouštět. Podobné to bylo s prvním setkáním s Hrabalem. K Tygrovi mě vzala společně se svým synem známá pražská postava, „vlasatec“ v letech zvaný „Kožak“. Mistr mě dokonce dvakrát oslovil, řekl mně láskyplně „žer!“, když jsem nerozvážně napoprvé odmítl nabízenou tlačenku. Podruhé, již méně mile, mně okřikl, „Ty mlč!“, když jsem (po cca hodině vzorného poslechu) se nadechoval, že něco zajisté chytrého řeknu.

    Druhé setkání bylo trochu „lepší“. Hrabala asi opravdu nebavilo sedět U Tygra jako ve výloze, tak se přesunul mj. i do hospody U Městské knihovny (alespoň myslím, že se tak jmenovala), Tam jsme jednou seděli, ale asi špatně, protože když Mistr přišel, jal se nás zle pucovat, možná mě poznal a podezříval nás, že ho budeme otravovat. Oblečený byl, jak Bruce Springsteen v důchodu, kostkovaná košile, prošívaná vesta, džíny a bejsbolka, a lehce smrděl močí. Kamarád, řekněme, spíše technického a praktického zaměření, mu dobrosrdečně (úcta ke stáří), ale celkem jasně řekl, ať nesere, že snad ta hospoda není jeho, a vůbec, že je tam místa dost. Hrabala to zaujalo, přisedl k nám, dal se s námi do řeči a já opět vzorně poslouchal, co kdyby mě opravdu poznal.

    Třetí, poslední, setkání bohužel „lepší“ ani lepší nebylo. Jel jsem po delší době modrou harmonikou do Poděbrad a vepředu seděl Bohumil Hrabal, již hodně unavený Springsteen, a vedle něj i řadu za ním bylo těžce odůvodněné volno. Vystupoval do ticha v Kersku a já zase jen poslouchal.

    Aby bylo jasno, mám Hrabala moc rád a jsem mu vděčný, že mě naučil (alespoň občas) tiše poslouchat.

    To se mi líbí

    • blbíš napsal:

      … já bych řekl, že jste byl tááák nějak pořád okolojdoucí kolem Hrabala, jak Vás tu čtu, že jo? 🙂 Ale aspoň to máte z první ruky, já, bohužel, pouze z knížek!

      To se mi líbí

      • okolojdoucí napsal:

        🙂 Moje rodina pochází z jedné čtvrtiny z „okruhu“ Libeň, Vysočany. Jako kluk jsem tak do hlavy dostal magická slova (tehdy mně to tak přišlo), jako je Palmovka, Balabenka či Orionka. A bál jsem se k večeru chodit k Rokytce, prý se tam stala vražda.

        To se pak nemužete divit, že jsem i jako pomladší projevoval zájem o persóny, jako byl Ladislav Klíma, Vladimír Boudník či Bohumil Hrabal. To mě ostatně přivedlo i ke „srážce“ s géniem tehdy U Tygra, další dvě setkání byla zcela náhodná. Svých úvah na téma (ne)spojitosti autora a jeho díla Vás ušetřím, šlo jen o tu syrovou upřímnost, to působí.

        To se mi líbí

        • blbíš napsal:

          … není to o dorovnání, příteli, to rozhodně ne! Cítím z Vaší libeňsko-vysočanský mluvy hrdost z příslušnosti ke své tlupě kolem Rokytky a tak to má být … konečně o ničem jiném to Hrabalovo vyznání nebylo, ono mu to jaksi psalo ze srdce k nám do srdce, že jo?

          … jo a má pravdu i ten o tom, kam doprivatizovali Poldinu. Byl jsem před rokem na Dříni a byl jsem tam moc smutnej z toho, co jsem viděl/NEviděl. A to by chtěl být Dlouhý for president? Akorát tak kulovaný = hovno pografitovane, jak neopakovatelně, avšak výstižně dristnul čobolík

          … to je pohoda = zase DOMA -> NOVA pryč -> pšššššššš pryč -> instantní čaje a kafe pryč -> budíčky a teploměry v 6:00 pryč -> tento to pryč -> bolest pryč -> hromadné návštěvy pryč -> stáří pryč = už jen skákat přes kaluže 🙂

          To se mi líbí

          • M-T napsal:

            🙂 🙂 🙂 Doma! To je úleva, co? Slyším Vás vydechnout až sem. DOMA! Teď hlavně pozor na berle!
            P.S. Mně – pak už doma – když upadla berla a zrovna nikde nikdo, hrůza! No ale napřed mě v nemocnici učili chodit v „chodítku“, tahle etapa Vás zřejmě minula 🙂 Žádné kroky jen sun, sun … to tak nějak člověk spíš visí. Ovšem jak vůbec dolů s postele, nemůže-li pacoš (zlomená pánev, noha, ruka ..) sedět? Pak berle, zprvu po rovině na chodbě, pak první malé vítězství – úspěšný výstup na první schod 😀 … Ano, doma pak už fungovalo všechno 🙂 . Ale dlouho ve mně zůstal strach, bála jsem se jezdit, aby mi zase někdo, kdo riskuje, je rychlejší, silnější a těžší, neublížil. Vy máte doma kocourka 🙂 ? Náš čtyřnohý terapeut je pes! Hodně zdaru!!!

            To se mi líbí

            • blbíš napsal:

              já mám brnkačku, hole skoro téměř v koutě a balancování bez nich je teď můj život. Jen ten ohýnek ještě nepřeskočím, ale práh jo, ne rychle, ale celkem jó. Teď přemýšlím jak na schody a už vyhlížím ty kaluže, jako že bych přes ně už skákal, ale ono nezaprší 🙂 , tak sedím na židli a aspoň si to představuju.
              Máme dva kocoury, oba děsný mamlasy a dvě kočky, né že bychom si je pořídili, ale oni si nás tak nějak našli (vlastně manželku) a že jako jim bude stačit drbání, škrábání na dveře a nábytek, granule, občas plechovka s masem a když jim dáme hlavně pokoj a to my jim celkem dáme, tak oni zase, jako že chytí občas myš, musím přiznat, dům bez myší, zahrada taky. Celkem imigrantská havaj. Když přijde babička ze školy, tak se jde domů, drží se jí jako geopatogenní zóny, vzájemně na sebe žárlí, myslím, že umí i počítat která/který a jak dlouho byl/a drbán/a. Jen 14 letá kočičí babka je ráda, že ji necháme na pokoji a že ji cca s úderem 18:55 hladíme po celou dobu našeho hlavního tv pořadu dne = předpověď počasí! Pak se bedna zhasne, to je pro ni signál, že pro ni skončily její denní povinnosti a odkráčí si zase lehnout na dalších 5 hodin na vyhřívanou podlahu. Úderem 24-02 hodiny se řekne šup-šup-šup a to je domluvený, že jako z domácích koček se zase stanou opět kočky venkovní, které se od domácích liší pouze v tom, že neochotně a za nenávistných pohledů přejdou z domu do na zahradě rozmístěných kočičích nocleháren (polystyrénové stěny tl. min. 10cm – kdo to z vás dneska má, přátelé!!!), aby tam za strašnýho strádání přečkaly zbytek noci toho přetěžkýho kočičího dne. Prostě takovej běžný kočičí imigrantskej život.

              To se mi líbí

            • kočka šklíba napsal:

              Úplně jsem se do toho začetla a vidím to před sebou, krásné :).

              To se mi líbí

  9. vonrammstein napsal:

    Naprostej unikát.

    To se mi líbí

  10. O.K. napsal:

    My kteří tady spolu mluvíme (coboliku, vítej konečně zpátky), jsme už staří pardálové a víme své. Třeba moje generace – šedesátá léta už nám nikdo nevezme, jenomže bohužel už se nebudou nikdy opakovat. Dnešní studenti gymnázia v Nymburce odmítali návrh na přejmenování jejich ústavu na Gymnázium Bohumila Hrabala. Předseda školního studentského parlamentu pravil, že „studuji na této škole šest let a dosud jsem o Bohumilu Hrabalovi nic neslyšel“. Po lokálním skandálu studentsvo svůj radikální názor změnilo tak, že B. Hrabal „pocházel z neuspořádané rodiny a špatně se učil“. Nevím, jak to dopadlo, ale to není důležité. Horší je, že, jak vidno, čas pracuje proti nám.

    To se mi líbí

    • cobolik pacholik napsal:

      to okacko je jasna znamka jaky student tam studuje,najlepsie dat nazov hrdinnych bratri masinu,bo ruda armada to tiez smejd,alebo g.w.bush,aby boli v obraze,budu jak lietadlova lod v tomto mene,mne tuklo teraz,ked som v lete 1990 stal pri hotely slovan v KE a taky pepik prisiel ku mne a pane,kde je tady ulice 17. listopadu a ja to nejaka bocna a on,ne pane rikali mi,ze jda o hlavni ulici a ja jemu toto je hlavna v centre a to je cervenej armady a on,ja nevim jak se rekne listopad po slovensky a ja jemu hele vole november bo ja skolovany v pepikove,tak sme sa rozisli a asi po 20 metroch som kuknul na stenu nejakho domu a tam pisalo 17.novembra.
      jasne okacko,ze cas to svina,ale este dlho bude na knizkach,velmi dlho pisat bohumil hrabal,ale nazov gymnazia to novy zmenia naisto,tak jak havel airport,ty nemaju istotu,ale hrabal to jisti,este ma kope ze studensky parlament,ja bol v druhom rocniku na strednej skole predseda triedy,ale pre 3 z chovania a hlavu vypalenu na lyso, nijaky skinhead som nebol,za 8 kcs za liter jablecnaku som to urobil, som musel podat demisiu,ktoru tigry{i}ca zastupkyna riaditela prijala,ale moji spoluziaci nie,potom som presiel do ilegality a bol prenasledovany chartista az do konca komuny,potom navrhovany do VPN,ale jak kovanej buran som nemohol prijat bo ja cul,ze mi nepasuje ja mal jednu knizku pioniesku,potom CSCK a hej este vojensku,z CSCK som vystupil po 14 mesiacoch z pionierskej vyrastol v szm som bol nespolahlivy pijak a zivel,tak nedostal,ale v akci Z som makal vzdy bo to mi pripadalo ,ze to dobra vec, na prveho maja od takych 17 s vynimkou sluzbi vlasti,som do ostatnych chvil rozvinuteho socializmu,ktory mi v mnohych veciach nic nebranil a v niektorych som bol s nim na noze som bol vzdy opity na sracku a raz som dostal A cko v robote bo som spal v KE pod furcou na zachytke bo som nenavidel,ked ma policia kontroluje ,tak som otvoril na organa klapacku,potom po nej dostal a triezvel na zachytke,pritom som mal slabe 2 promile,co u mna znamenalo triezvy,lez organ bol neoblomny a mojim buranom neislo do palice,za ja slusny vozera mam A cko,trochu som pripisal,ale taka moja beletria na potesenie,ja by bol rad,keby sa tu castejsie pisalo zazitky ,co ste zazili jak teraz,bo ja s takym znamym nesedel jak hrabal pri stole,ale s vrahom,narkomanom,prostitukou tu v tej riti,to som mal cest a este som pil v sabinove v korze so schillingerom a jeho skupinou,kde mi podpisal svoj plagat,ktory som potom predal za 10 kcs,aby bolo s bandou na jablecnak a o pol roka dum holuby skocil do dunaja a este som dostal od husaka s jeho podpisom v 85 amnestiu,ktor mi bola na hovno z hradu prazskyho,bo mne podmienka vyprsala uz pred tym.tu som bol tiez trestany z jazdu bez vodicaku triezvy jak jeptiska 2 krat,tretikrat som uz nejazdil,bo mi hrozilo 10 dni ocean county jail,tak som jazdil na kole a az po 10 rokoch dostal ridicak,ktory mi zobrali,bo som uz nemal pracovne povolenie,ale ja rychlo zmenil v state maine a potom 5 rokov jazdil na maine v NJ,az kym som nedostal povolenie k pobytu,ta tak nejak a prosim tiez napisat svoje prezitia a nehanbit sa bo to zivot…

      To se mi líbí

  11. jirka.Knopp@seznam.cz napsal:

    Miluška, tak nějak, pustila džina z lahve, velkého Mága a nikoho z nás to nenechalo chladným.Máš pravdu blbíši, udělalo mi to radost.
    Asi ti znáte – něco někdo řekne, nebo něo udělá a vy nic – až za chvíli, nebo za čas víte co jste měli říct, co jste měli udělat, aschovat se, nebo dát někomu přes hubu. No jo, to nedokáže každý…Stačí však pohnout jedním kamínkem a utrhne se lavina…

    To se mi líbí

  12. ji5 napsal:

    O.K. napsal: „šedesátá léta už nám nikdo nevezme, jenomže bohužel už se nebudou nikdy opakovat“. To je pravda z níž to „bohužel“ ční hrozivě. My jsme si je díky roku narození užili, ale ono se vlastně dělá vše proto, aby ta doba byla zapomenuta.

    Vím, že Miluška měla dědu, který vlastnil zahradnictví na branické straně Vltavy. Ano, komunisti ho znárodnili, ale on tam stejně chodil dál pracovat a i přes tu křivdu nepřestal vidět díry ve skále na druhé straně Vltavě. A řekl svým vnoučatům, že v nich bydleli lidi. Vzali mu jeho živnost (ale ne práci) a on vstoupil, stejně tak jako my, co pamatujeme i padesátá léta, do světa, kde lidé nemuseli spát pod mostem, měli práci a uznání. Protože to byl člověk, který měl životní zkušenost a dokázal se dívat kolem sebe, mluvil dál o lidech a ne o komunistických kurvách. Na rozdíl od kreténa, který mluvil o králikárnách a tlučhuboval o lidských právech. Mimochodem, on i ty králikárny ukradl z reportáže, kterou psal Werich z Expa 58.

    Hrabal ten vztah k realitě taky nikdy neztratil. Stal se legendou a my, kteří jsme byli geograficky blízko k jeho hospodám můžeme litovat, že jsme se s ním nesetkali. Já jsem mohl, protože můj švagr byl kamarád malíře Bouše a ten sedával hned vedle Hrabala a všichni byli kamarádi s Boudníkem. Tenkrát mě to nenapadlo, ale vlastně toho nelituji, protože si dávám o Hrabalovi jiný obraz a nemám ho v paměti jako exponát z jakési výlohy.

    To se mi líbí

    • vonrammstein napsal:

      Já byl U Tygra jednou v životě a seděl tam Hrabal s Třešňákem. To je celý.

      To se mi líbí

      • blbíš napsal:

        Já to měl z Konviktu mnohem blíž k Vejvodům a Tygr v Husovce byl na mě moc daleko 😀

        To se mi líbí

      • blbíš napsal:

        … ale nebyly peníze, tak jsem raději jezdil na Hanspaulku do takových prouzených čtyřek (těch tam bylo habaděj) – vstoupíš – pípa, jeden stolek, projdeš do další místnosti s uhelnými kamny a stoly s lepkavými ubrusy cca 15 židlí, větrák, co ho točil jen průvan, u pípy pod skleněným poklopem klasický a moc dobrý syrečky, sleď s cibulí a celým pepřem, studená sekaná a někdy i tlačenka či gothaj s cibulí a octem, když teplý, tak nějakej párek s měkkým chlebem (když byl hlad a málo peněz, tak klidně nakrájel k jednomu párku 5-10 krajíců s hořčicí i okurka se našla a nikoho to nevzrušovalo) a samozřejmě nezbytná desítka (ale dobrá – tedy když byla roztočená)! A když bylo venku teplo, tak se na chodník pod kaštany ty stoly vynesly a bylo dobře. A vždycky jsme se v klidu pobavili, potom se pozdravili a rozešli v míru domů. A když to holt někdy nevyšlo, tak hostinskej dal i na sekeru, ale nikdo to nezneužíval! A těch vyhulených cigaret, no …fuj, bych dneska řekl!!! A když šel kolem nějakej dědula, vždycky zavadil o prcka či bábinka o stopičku něčeho sladkýho, prohodilo se pár hřejivých zdvořilostních vět a pokračovalo se v chůzi za lepšími zítřky … a člověku bylo nějak tak hřejivě, protože jsme všici věděli, že ráno nám bolševik neuteče!

        To se mi líbí

        • cobolik pacholik napsal:

          este tu musim,vies ,co to bolo vtedy,lidskej smrad,obycajny ludsky cit a prinaleznost k gangu a ten gothaj to svetovej znacky zranica,to som v kutnej hore v kaufland kupil 30 dg a rozky a zral hned v obchode pomedzi regaly,pepici na mna kukali jak na puk a ked som platil,cena bola,ale vacsia polovica zozrata a hezka devecka na mna kukala a vy to snedl tady? a ja ze hej panenko,v amerike kupim sodu a chodim,vypijem ju a pri kase mi ju zoskenuje a pekne ju este hodi do kosa a do cobolova som viezol celu stangu a kusal z nej v rychliku a brat mi len hovoril jses buran,co mi u tej riti bolo,bo to smakuje jak svina…

          To se mi líbí

          • blbíš napsal:

            … a víš proč je gothaj ještě pořád dobrej? Říkají znalci, že se nedá ošidit, musí se prý dodržovat ta receptura a když se to někdo snaží očůrat, tak se to hned pozná, protože se to nedá žrát. Už jsem taky zažil a vyplivl!

            To se mi líbí

            • blbíš napsal:

              … já ho rád tence nakrájenej, stočím ho s cibulí, pepřem a octem do trubičky a … a pak je to už stejný, jako Tebe v tom rychlíku, jo a čerstvej chleba a pivo 😀

              To se mi líbí

    • O.K. napsal:

      K těm padesátým létům si dovolím ocitovat Milana Kunderu (in Finkielkraut 1982): „Totalitarismus padesátých let nebyl charakteristický jenom útlakem. Nepřitahoval masy, mladé lidi a inteligenci popravami, ale úsměvy. Dnes na to zapomínáme a stydíme se za to. Už neříkáme, že totalitarismus padesátých let měl v sobě poezii, které jsme podlehli. Pokud vinu svalíme na gulag, cítíme se omilostněni. Když ale promluvíme o poezii totalitarismu, tak zůstáváme zapleteni do skandálu.“

      To se mi líbí

      • cobolik pacholik napsal:

        okacko ja si viem v palici porovnavat,kde som zil,co som zazil,prezil,co u vacsiny holoty normalne.
        jak taky maly hovniar som sluchal starsich buranov,jak ja ich mam rad(uz davno neziju),co dristali,jak zili,pracovali,potom kus povyrastol a naucili ma citat ,tak som cital a sluchal,kukal a dumal,rastol a stale cital co ma interesovalo,stale sluchal buranov,nic som nevedel z doby minulej,len co cul a precital,je rozdiel pocuvat ocitych svedkov,ci citat nejakeho historika a to este treba brat v potaz,jak historik bol chrakterorovo stavany ci bol odymeny nejakou ideologiou a uz docista rozdiel sam zazit,rozdiel moze byt v podani zaziteho,rozdiel je v podani precitaneho,rozdiel je v podani pocuteho,bo kazdy vidi inac,ja mozem porovnat socialimus od roku 1979 do konca a demokraciu od 1989 do maja 1994 a potom uz rit.kde mierim,ked nie len ja,ale vcsina posluchala totu durnu hlasku o bananoch,jak teraz pamatam airport,ked dristl o kralikanach,za par rokov som isiel z JFK a co ma prve jeblo jake tu kralikarny bo kde tu holotu v tom brudnom city naperu,ked cujem rozdelnie,ze dobre pre kazdeho tu vidim,gemranoch som videl jak brali tu ost holotu a drzia a co ich to stoji za tie prachy by sme mali zlate kolaje v praglu na elektricky im sa oplaca a nam sa neoplatilo,mi kraj myslim ceskoslovensko zo zradla si dopestujeme a dochovame vsetko,ked dobry rok a dobre sa chova este predame a z toho co ta komuna velmi dobre robila je totalne hovno,to tu kukam,ze by amerika dovazala kukuricu,ani zadarmo nebudu dovazat bo zranica ICH zranica to strategicka vec,bo ked holota hladna,ani jezis boh nezastavi,co sa tyk roboty v tej komune kazdy musel robit bo tiez dobre,bo kuriev lenivych to je tu vidim aj doma som videl,ojebavakov to naraz tam tolko na cele s tou hovnovou vladou,ze to do oci bije,vy starsie krabice mne kus mladsiemu kartoniku mozete priblizit slovom vas zivot,co som aj hojne mal,od buranov,co rovno dristali od prvej vojny,cez druhu,plus tie vase roky teraz,bo jak ked bol este male hovno ty burani by teraz mali po 120 rokov,co som ich sluchal,teraz co som chcel dristnut,ze najlepsie je same zazite toto neprebije nijaky spravny historik,ci nejaka knizka,potom je tiez dobre od rovnych buranov sluchat co prezili a potom svojim zasranym zivotom porovnavat,historik prizdisrac to nasrat na takeho a masmedia to viem velmi dobre,to boli,su a budu kurvy prodejne,bo mna chrani buranstvo,mna neohuril nejaky NY city,ci dubaj,mississippi ,ci canyon to uz hej bo take nemame,co sa tyka trestneho prava tu a tam doma to nebo a zem,masmedia to jak jedna kurva,vlastne to pravo len mozno prirovnat bo ostatne to jiny kafe,kazda doba pre danu holotu,co v nej zila bola pre drvivu vacsinu dobra s vynikou vojen,cerne nemoci a nejakych katasrof co myslim celosvetove sa nijak nelisi,bo keby sme mali dlzku zivota 200 rokov,to by mali vemi tazko a tak mozu ojebat viacej,trochu som sa filozoficky zamotal,ale dumam,ze vacsina ponala,co som chcel dristnut,bo lepsie namiesat neviem,mozno kus zlozite,bo na nizkej inteligecnej urovni,ale chytry polape.

        To se mi líbí

      • blbíš napsal:

        okáčko, u mě s tím Kunderou rozhodně NE!!!

        To se mi líbí

  13. Strejda Olin napsal:

    Při tom hezkém povídání o panu Hrabalovi jsem si vzpomněl na ten trapas v TV, kdy redaktorka v nějaké reportáži popletla při oslovení Hrabala a Párala.
    A když už jsem tu – Vítej Čobolíku, už jsem měl o tebe strach!

    To se mi líbí

  14. cobolik pacholik napsal:

    musim podakovat vsetkym banditom a banditkam proste tomu bavor gang,kus ma to vyvadza z rovnovahy,bo mne barz take nepasuje .bo tu kopa barz chytrejsich ja len taky cezpolny lidovej dristac.

    To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.