Ani já nechápu


Myslím, že k nepochopení je tady věcí… Tím navazuji na Godotův článek o nevhodně vhodném národním obrození.

Momentálně se rozhořel boj o E.T., tedy správně EET. Jenže kolem toho běhá spousta dalších, ekonomicky nepochopitelných informací. Ne, že by přímo souvisely, ale dotýkají se ekonomiky živnostníků naprosto stejně.

Podle zákona 563/1991 Sb. O účetnictví  ve znění 221/2015 Sb. podle §1f odst.1a může účetní jednotka (tedy ten, kdo vede účetnictví) vést jednoduché účetnictví pokud není plátcem DPH.

Podle zákona 235/2004 Sb. O dani z přidané hodnoty  ve znění 360/2014 Sb. podle §6 odst.1 se plátcem DPH stane osoba povinná k dani se sídlem v tuzemsku, jejíž obrat za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců přesáhne 1 000 000 Kč.

Podle zákona 586/1992 Sb. O daních z příjmu ve znění 332/2014 Sb. §7 odst. 7 může poplatník uplatnit výdaje procentní sazbou  a to do obratu ve výši do 2 000 000 Kč.

Jak může plátce DPH, který musí vést podvojné účetnictví využívat výhod jednoduchého účetnictví je zase nad mé chápání. Ale možná je to tak správně, „možna to tak ma byt“.

Bavor podpis_rex2

Příspěvek byl publikován v rubrice Bavorovy poznámky se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

42 reakcí na Ani já nechápu

  1. čtenář napsal:

    jsem přesvědčen o tom,že plátce DPH nemusí vést to podvojné účetnictví pokud není právnickou osobou anebo pokud nepřekročí obrat 25mil.

    • vittta napsal:

      Já jsem plátce, vedu jednoduché účetnictví, měl jsem už kontrolu z berňáku, a všechno bylo OK.

      • Alena napsal:

        nevedete jednoduché účetnictví, ale daňovou evidenci

        • vittta napsal:

          Takže jde jen o termín.
          Prakticky se nezměnilo nic.

          • Alena napsal:

            daňová evidence je obsažena pouze v dani z příjmu, kdežto jednoduché účetnictví je definováno v zákonu o účetnictví. Jena změna je- Fú nemusíte dokládat účetní deník s konečným stavem pokladny, která je mnohdy u podnikatelů v hlubokém mínusu

            • vittta napsal:

              Ani nevím, co mi vlastně ta účetní s tím dělá.
              Ona vede jedno účetnictví, a já si vedu svoje, abych měl přehled.
              To svoje jsem si vymyslel sám a na nějaké génie kašlu, účetní zase pracuje tak, aby to, co odevzdává, bylo podle příslušných zákonů.

      • Hudec napsal:

        To vám závidím. Já mám kontrolu zrovna teď…..

        • vittta napsal:

          A jéje…
          V čem se nejvíc vrtají?
          Ty moje děsně zajímaly investice do baráku a kam šel koupený materiál, což tedy kromě faktur obnášelo i skladové karty.

          • Hudec napsal:

            Já ani moc nevím, řeší to daňový poradce.

            • vittta napsal:

              Mně se v tom vrtali asi 3 měsíce, resp. jsem tam odnesl rok, který požadovali.
              Ohromil jsem je tím, že na dotaz, kolik potřebuju času na přípravu jsem odvětil že žádný, že jim to tam hodím ještě ten den, protože co tam je, to tam je.
              Pak už mě to bylo divné, tak jsem tam sám volal, co tedy vlastně je.
              Že už to pomalu mají.
              A pak přišly dvě ženské ke mě do kanclu s těmi šanony, plnými různých záložek.
              A jeli postupně podle těch záložek.
              Ukažte mi tohle, ukažte mi tamto (na baráku chtěli fakturované věci přímo vidět, šatna, umývárna a tyhle věci, to jsem musel ukázat), a pak byla faktura na nějaký materiál-tak kde to je?
              Já musl najít příslušnou fakturu, kde byl ten materiál odepsán, což bylo snadné protože to je na každé faktuře či účtence mnou napsané.
              Nebo to bylo na kartách, a to jsem jim musle ukázat kde přesně a jak to pak odepisuji na faktury.
              Byly velice spokojené, a nakonec to ani nedojely všechno, protože to sedělo.
              Mám dojem,že byly samy rády, že se se mnou nemusí u ničeho hádat, takže jsme u toho přátelsky pokecali.
              Já totiž vím, že když má jít kontrola k jiným OSVČ, tak dopisují knihy jízd dnem i nocí celý týden (teď už to být nemusí) a sklady a tyhlě věci vůbec nevedou, takže by mě moc zajímalo, co tam vlastně mají a mám dojem, že kdyby berňák chtěl, tak je může „rovnou zavřít!.(většinu)
              Daňovému poradci jsem to raději ani neřekl ještě by všechno posral, tehdy jsem měl takového inženýra, děsně to žral, nebo jak to nazvat.
              Také se urazil, když jsem mu to pak mimo řeč sdělil, že u mě byla kontrola……
              Ale on se stejně nemohl vyznat v mých kartách a mém systému značení toho materiálu, ani kdyby se stavěl na hlavu, dělal mi jen DPH a peněžní denník…

    • Alena napsal:

      ano, máte pravdu. Fyzická osoba může též dobrovolně vést účetnictví, i když kritéria nesplňuje.
      Laici dělají chybu, pokud spojují jednotlivé daně či dokonce zákon o účetnictví s DPH a daní z příjmu dohromady. V zákonech jsou sice odvolávky navzájem, ale to je pouze pro termíny, které jsou jinde vysvětleny lépe.
      Jednoduché účetnictví kdysi existovalo místo daňové evidence. Pak se zavedla daňová evidence,a zrušilo jednoduché účetnictví. Výjimku měly malá občanská sdružení, dnes spolky. Tato výjimka se novelou zákona o účetnictví zrušila a jednoduché účetnictví se znovu zavedlo- zákon o účetnictví- § 13 b
      Je to pro právnické jednotky( dříve neziskovky) – podmínky dle § 1 f

      • Bavor V. napsal:

        Vysvětlete mi ale tu logiku, proč někdo, kdo vede účetnictví pro DPH nevede účetnictví pro DPFO.

        • Alena napsal:

          účetnictví pro DPH neexistuje

          • Bavor V. napsal:

            Ale jak vypočtu DPH bez vedení přijatých a vydaných faktu? Což je v podstatě základem účetnictví.

            • Alena napsal:

              základ účetnictví je podvojný zápis
              např. vydaná faktura za služby:
              311 602
              311 343

              V daňové evidenci pouze sčítáte hodnoty bez “ pojmenování “ do čísel- účetních zápisů

            • vittta napsal:

              Tomu vůbec nerozumím teda…
              Přece je vstup-tady odpočty od nákupu materiálu či režijních položek, nebo dodavatelských faktur, a výstup-tedy moje fakturace s příslušnou sazbou DPH.
              Rozdíl buď zaplatím, nebo mi vrátí FÚ, co se teď tedy vesměs nesnává, leda u větší akce, kdy je jedna velká faktura, která překryje kvartál.

  2. čtenář napsal:

    mimo téma sem dávám jeden příklad „jak oni nejsou politici a jak oni makají“

    „ťokovina,která se může dotknout(zaplatí pokutu) každého řidiče,který provozuje „nákladní automobil“ N1,a že jich po silnicích jezdí tisíce.
    To je na facku,kdo je ohleduplný,já bych někoho přetáhl železnou tyčí přes hlavu.

    „Řidičům LUV může nadělat problémy nový výklad značky Zákaz vjezdu nákladních automobilů, který se nyní vztahuje i na automobily s nejvyšší povolenou hmotností pod 3,5 tuny, tedy vozy kategorie N1! “

    http://www.ifleet.cz/aktuality/fleet-manazer/zmeny-na-silnicich-v-roce-2016.html

    • vittta napsal:

      To už bylo.
      Některé dodávky dostaly žluté značky, a chlap měl třeba Dacii kombi se žlutou a také nesměl do zákazu vjezdu.
      Z toho si hlavu nedělám.
      Práce politiků je všude stejně špatná, negerskou invazí počínaje, přes značky na kombíky, co nesmí do zákazu vjezdu pro náklaďáky, EET, kde se vybere méně, než bude stát provoz, konče.
      Přitom kolik lidí tu EET Babišovi žere, je pro mě k nevíře, hlavně to, že elektronicky uznaná účtenka má daňově nějak vetší cenu, než účtenka běžná.
      Přece když někdo účtenku přizná, tak jí daní, ať to je elektronicky nebo ne.
      A kdo jí nepřizná, tak jí nedaní, i kdyžy bylo 1000 EET mašinek ve firmě.

      • Cech napsal:

        No doufejme že je Bureš ten pravdomluvný :
        Ministr financí Andrej Babiš, nebo Evropská komise jeden z nich nemluví pravdu.
        Vzhledem k tomu že věřit Evropské komisi se prostě absolutně nesmí, neb ona představuje pro obyvatele té které konkrétní země smrtelné nebezpečí.Vzpomeňme ANO Jourovou a její útok proti vybudování severního proudu II.Nebo ANO Jourovou a její návrh na odebrání automatických zbraní obyvatelstvu atd. .
        Takže pokud Babiš tvrdí, že se po zavedení online pokladen v Chorvatsku zvýšily příjmy z daní i počet podnikatelů.
        Potom v porovnání s Evropskou komisí, kde v tabulkách Eurostatu můžeme průkazně zjistit pravý opak.
        No a v tomto případě jsme nuceni použít matematické porovnání obou lhářů a uvěřit tomu menšímu lháři.
        Tož zde prosím se menším lhářem jeví náš Bureš a proto jeho tvrzení, že se po zavedení online pokladen v Chorvatsku se zvýšily příjmy z daní i počet podnikatelů berme jako pravdivé.
        No ale bylo by nutné aby si stát podržel jistou pojistku, že v případě pokud pan Bureš nemá pravdu, tak firma AGROFERT uhradí rozdíl mezi predikovanou hodnotou a reálnou hodnotou.
        Trvání smlouvy na dobu pokud se predikovaná veličina nestane veličinou reálnou.
        Z hlediska podpory jak Bureše tak i naší vládnoucí frakce ČSSD společně s církví při tomto zavádění EET, se mi to jeví naprosto spravedlivé a občany chránící rozhodnutí.

        • Bavor V. napsal:

          Dost bych v tom viděl útok na Babiše, protože se EU nehodí jeho postoje k čemukoli EUnijnímu. Takže snaha o poškozování.

          • vittta napsal:

            Není to vyloučeno, ale Babiš, jako oligarcha, může teoreticky s evropskou oligarchií také spolupracovat.
            Co se pak týká samotného Babiše, já z něj necítím něco, z čeho bych měl mít strach, ale naprosto reálně hrozí, že se prostě ČSSDesinuje.
            Babiš nemá lidi, ANo je plné debilů a křiváků, jako jakákoli jiná trapná partaj, a Babiš nemůže být všude, i kdyby to fakt byl chlap na svém místě.

            • Hudec napsal:

              Ale Andrej je na SVÉM místě. Dlouho o ně stál a vynaložil nemalé úsilí a prostředky, aby bylo jeho.

              • Bavor V. napsal:

                Otázka je, nakolik se EUnijcům líbí, že si to místo zabral a hlavně jaké pronáší nEUnijní názory.

            • vittta napsal:

              To rozhodně.
              Teď ještě s čím do toho šel, a s čím od toho odejde.
              Někdy se vznešené ideály změní na obyčejné drancování.
              Moc korumpuje, a bezmoc moci ještě více….

  3. Strejda Olin napsal:

    Pročítám si diskusi a děsím se, jak to účetnictví u živnostníků funguje, jak tomu všichni po svém rozumí a že v tom je stejný bordel, jako v celém státě. Každý by chtěl být podnikatelem a bohatnout, ale ne každý podniká fair play. Obávám se, že těch podvodníků, šizuňků a zlodějů je většina. Inu – ryba smrdí od hlavy😦

    • vittta napsal:

      Oni tomu po svém rozumí i úředníci, jak jsem si všiml.
      Co jednomu nevadí, má jiný za problém.
      A ne každý podnikatel bohatne, podle mě jich drtivá většina nebohatne, nýbrž se podnikáním docela obyčejně živí.

      • Strejda Olin napsal:

        Víťo, to je právě ono – že neplatí zažitá představa a pravičácká agitace, že podnikání = zbohatnutí a prosperitu všech. Že všichni mají rovné šance, že ten šikovný a pracovitý se prosadí, že zdravá konkurence vyselektuje ty špatné a nepoctivé. Pravidla jsou špatná, za fauly se nevylučuje a spíš jde o zákeřný volný styl, než o férovou hru.

    • oh napsal:

      Z toho si nic nedělejte – tomu obvykle nerozumí ani sami živnostníci a najímají si na to účetní. Jedna taková perlička – co finačák v jednom kraji shledá naprosto v pořádku, to finančák v kraji jiném může ztrhat jako naprosto špatně. Jaksi totiž neexistuje jednotná metodika ani jednotný výklad zákonů, každý FÚ si to vykládá po svém.

    • čtenář napsal:

      Strejdo Oline,
      prosím,nemohlo by to být třeba přesně naopak?
      Osoba chce „bohatnout“ a proto se snaží něco podnikat,protože nechce čekat až „zbohatne“ jako zaměstnanec.

      Zaměstnanec,který chce „bohatnout“,věřím tomu,že i on chce „bohatnout“,se zase snaží najít lépe placené zaměstnání a organizuje se v odborech.

      Jo,a jsem přesvědčen,že se mýlíte v tom o té většině.

      Vývoj posledních let je takový,že ubývá „podnikatelů“ na hlavní činnost a přibývá těch na činnost vedlejší,kteří pochází z řad zaměstnanců.
      Jsem totiž přesvědčen o tom,že když je někdo podvodník,šizuňk a zloděj v podnikání,musí být tím samým i v tom zaměstnání.
      A protože jsem zároveň přesvědčen o tom,že většina zaměstnanců jsou poctivci,tak stejní poctivci budou i v tom podnikání.

      • Bavor V. napsal:

        Oni totiž existují tzv. Soukromníci, tedy politická strana, která dělá všem soukromníkům jen ostudu a podle nich se pak hodně posuzují ostatní. Faktem je, že i já znám kolem sebe dost těch poctivých, ačkoli jsem narazil i na nepoctivce.

        • čtenář napsal:

          s prominutím,ale kategoricky nesouhlasím,strana Soukromníci totiž vznikla až v roce 2008.

          ale názory „podvodník,šizuňk a zloděj“ ve spojení s většinou jsou minimálně o 10 let starší

      • Strejda Olin napsal:

        Lidé jsou různí, dobří i špatní, poctiví i nepoctiví a tak je to i mezi podnikateli i zaměstnanci. Od toho je stát, aby nastavil spravedlivá pravidla a dohlížel na jejich dodržování. Já tuto úlohu státu nevidím. A protože příležitost dělá zloděje, najde se dost takových, kteří tu příležitost čapnou za pačesy. A já jsem přesvědčen, že právě těch je většina.

        • čtenář napsal:

          vylézt ráno na ulici,rozhlédnout se kolem sebe a ve většině vidět ty zloděje,tak to bych asi brzo skončil na psychiatrii.

          naštěstí,pro mě,můj pohled na ty lidi je přesně opačný.

  4. Joda napsal:

    OT
    Smrt Jana Masaryka.
    Já nevím, zda J.M. se zasebevraždil nebo byl zavražděn. Na jedné straně je skutečnost, že v jejich rodině se sebevražedné sklony již objevily, na druhé straně mu mohl z toho okna někdo „pomoci“. Jenom mi bylo divné, že ti, kdo hájili verzi o vraždě, vždy ukazovali na STB či KGB. Důvody přece měla i druhá strana. J.M. vlastně ty ministry, kteří v únoru podali demisi, zradil.
    11.1.2016 v pořadu „Reporteři ČT“ byla reportáž o nějaké historičce, která objevila, že J.M. zavraždili dva pracovníci ministerstva zahraničí, kteří byli ve službách britské tajné služby. Celé to působilo dosti nevěrohodně. Kouzelný však byl závěr reportáže. Vybraný expert tam říkal, že pokud je to pravda, tak ti dva vrazi si sice mysleli, že pracují pro britskou tajnou službu, ale byli oklamáni a ve skutečnosti pracovali pro KGB. Putin má štěstí, že v roce 1948 nebyl na světě. Jistě by mu to přišili.

  5. tata napsal:

    Podle mě vtom je ten problém……..když jsem přečetl diskuzi……..nejsou daná jasná a zřetelná pravidla,dost často je možno nalézt kličku,nebo i ty co na to dohlíží vlastně mužou ohodnotit skutek rozdilně,je to jako ve všem co se ted děje a ne jen u NÁS.
    Je to ve všem kolem nás,co je v jednom připadě špatné,trestné nebo se to odsuzuje jako nemorální,je v jiném případě dobré,nepostižitelné,vydavané jako obrana demokracie.

    Jak je to prosté…………pravidla jsou totiž nastavena tak že vyklad je možno šikovně obcházet,jsou nastaveny a obměnovány tak často s cilem vtom udělat chaos……..a v chaosu se nepravostem daří

  6. peter. napsal:

    V prvom rade musím dať na známosť,že moje ekonomické schopnosti ma predurčujú ku krachu ešte skôr,ako by som vôbec v niečom začal podnikať.Drobných podnikateľov ktorých poznám ľutujem,lebo to sú ľudia,ktorý zo života nemajú nič.Celé dni strávia vo svojich autách na cestách za kšeftom,stravujú sa na benzínkach,nikdy nie sú doma,nevedia sa už ani zasmiať. A keď si konečne nadobudnú nejaký majetok,tak je im už nanič,lebo väčšina z nich má žalúdočné vredy alebo zopár „bajpasov“ na srdci.
    Veľmi ma štvú podnikatelia v poľnohospodárstve.Prenajmú si od vlastníkov pôdu,samozrejme zadarmo,lebo vlastníci sú radi,že nemusia platiť daň z pôdy.Podnikateľ berie na každý prenajatý hektár štátnu dotáciu a má len jednu povinnosť.Dva krát do roka prenajaté pozemky pokosiť.A celkom slušne z toho dokáže vyžiť,Keď má k tomu ešte menšie stádo kráv,ktoré zasuší aby ich nemusel dojiť,tak na každú mu štát poskytne ďaľšiu dotáciu.To je „šuflikárenie“ a nie podnikanie.Skutočných „veľkopodnikateľov“typu Baťa u nás nepoznám.Len takých,ktorí zbohatli na privatizácii (už nepodnikajú,lebo to čo sprivatizovali,dobre predali do zahraničných rúk) a tých čo sa nabalili na politike.

    • Strejda Olin napsal:

      +1

    • vittta napsal:

      Pokosenou trávu usuší, a seno spálí rovnou na poli.
      To jsem viděl na vlastní oči, celý proces, sekání, obracení, pak svezení na velkou hromadu, a spálení.
      A hovězí dobytek místo píce žere masokostní moučku.

Komentáře nejsou povoleny.