Když kvetou katalpy


Když kvetou katalpy, je jasné, že jaro už skončilo definitivně.  Katalpy tu obstarávají poslední velké jarní kvetení – pak už je jen letní zeleno a sem tam něco rozkvetlého na louce – pokud to zdejší pilní pseudozahradníci nestihnou posekat ještě před rozkvetením.

O existenci katalp jsem neměla tušení až do doby, kdy jsem s Mikešem (a s foťákem) začala chodit do lesoparku. Tam se prostě tyhle rozkvetlé krasavice nedají přehlédnout! A doma zas začalo pátrání, co jsem to vlastně vyfotila – a našlo se: https://cs.wikipedia.org/wiki/Katalpa

Jednou jsem se je pokusila spočítat – vím asi o dvaceti, které tam jsou. Většina je roztroušená někde mezi ostatními stromy, nebo zarostlá všelijakou houštinou, tak ani moc nekvetou. Nejkrásnější jsou dvě skupinky: tyhle, s velkými, „malovanými“ květy rozkvétají jako první z celého katalpového hejna

obr.1

Jsou tam tři na jednom a jejich květy jsou prostě nádherné:

obr.2 obr.4obr.5

Závěr katalpového kvetení bývá začátkem července, když rozkvétají tyhle dvě katalpy s drobnějšími květy – to už je opravdu finále.

obr.5 obr.6

Podzim katalpám nesvědčí – zatím co ostatní stromy nabírají nádherné zářivé barvy koruny katalp nehezky zflekatějí

obr.7

obr.8

A pak přijde první mráz a listy katalp – no, nedá se říct, že opadají, ony prostě skoro všechny upadnou. A je konec a už se zas jen čeká na jaro…

K-sova

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

7 reakcí na Když kvetou katalpy

  1. vonrammstein napsal:

    Vůbec jsem ty potvory neznal, ale kvetou úžasně a už je mám rád🙂

  2. jaa napsal:

    Ten Váš lesopark – to je jako botanická – říznutá zoo. Někdo si dal důkladnou práci… líbí, líbí.. líbí…

  3. -jj- napsal:

    Krása🙂

  4. Hudec napsal:

    Frňákovník?

    • K-k. napsal:

      frňákovník jsem tu zatím neobjevila, to víš, my jsme tu spíš přes ty jablíčka pro Sněhurku, jak pravil svatej Ruzyně!😀

  5. kchodl napsal:

    Vida, tak kvetoucí katalpy. Nevěděl jsem, co to je a nedokázal to najít podle květu během pěti minut, tak jsem se na to vykašlal. Na těch se tedy příroda vyřádila, připadá mi to jako výsledek nějakého podivného genetického pokusu, naroubovat orchideje na strom. Nežere to mouchy ? Adéla ještě nevečeřela.🙂

    Žil jsem v domnění, že katalpa je takový ten zahradní stromek s kulatou korunou a velkými srdcovitými listy, který je po většinu roku převážně ošklivý a měsíc krásný. Na rozdíl od ořechu nebo jabloně na něm nikdy nic zajímavého nevyroste. A dokáže potrápit na podzim, je to fabrika na suché listí. Známému tyhle potvory nasadila drahá polovička na zahradu, na podzim se nedokáže chudák bavit o ničem jiném než o vysavačích na listí, turbo fukarech a tak dále.🙂

    V katalogu zahradnictví to ale vypadá krásně:

    Díky, moc pěkné fotky.

  6. M-T napsal:

    Katalpa v květu je nádherná, o jedné u nás vím. Moje první seznámení se s tímto stromem bylo v době, kdy už na něm visely takové dlouhé úzké lusky, tedy po odkvětu. To mě pochopitelně velmi zaujalo, neznala jsem. Pak přišlo jaro, nic. Až asi za tři roky v létě, náhodou (!), se mně katalpa představila kvetoucí. Stále tajemná. Až díky internetu jsme zjistili i její jméno🙂 Ten strom ale nijak moc nerostl a ani neroste, zdá se mi. V parku kvete ještě o něco později, ve žních na přelomu července a srpna, jerlín japonský, upozorní na sebe docela výraznou vůní a tím, jak je pod ním žlutá zem. Jednou byli u nás na návštěvě naši známí a vyrazili jsme na podvečerní procházku parkem. On je včelař, velmi zkušený a přírody znalý člověk, a byl velmi překvapen pozdním květenstvím stromu – jerlín neznal. Jerlín obsahuje rutin (kdo užíváte na cévy ascorutin, možná víte). Z těch pozdně kvetoucích stromů mne zaujal v kroměřížské Květné zahradě liliovník tulipánokvětý, taky pastva pro oči, kvete v červnu. Nebudou-li nás příští rok v létě trápit tak nesnesitelná vedra, jak tomu bylo letos, půjdeme prověřit, zda katalpa a jerlín jsou naživu.🙂

Komentáře nejsou povoleny.