Buky


Když jsem tu dva víkendy přednášela chválu javorů, měla bych připomenout i další strom, který stojí za povšimnutí – a podle mne i za obdiv. Je to buk – ano, buk-strom a pevně doufám, že do diskuze nikdo nezaplete BUK-zbraň. Ty stromy si to nezaslouží…

Když jsem se pídila po nějaké základní informaci, otevřela se mi (jako skoro vždy) wikipedie   https://cs.wikipedia.org/wiki/Buk_lesn%C3%AD – a zjistila jsem, že buků je celá spousta, přírodních i vyšlechtěných. Liší se barvou, podobou listů, stavbou koruny, a že je nad mé síly určovat, který z nich mám na fotce. A mimochodem, u toho článku ve wiki je připojen i moc zajímavý seznam buků, které byly vyhlášeny památnými stromy.

Ale mám moc řečí a obrázky zatím žádné – takže začneme.

Tohle je bukový porost kousek od Přísečnické přehrady – takhle vypadal v květnu. Stříbřité kmeny v kombinaci se zelenými listy vypadají nádherně – ale já bych chtěla tenhle les vidět na podzim, kdy listy získají zářivě bronzovou barvu. To musí být fantastické – bohužel se do těchhle končin už nemám šanci podívat…

obr.1

A když mluvím o bronzovém podzimním zabarvení buků, tak nijak nepřeháním. Podívejte se na tyhle krasavce z Klášterce…

obr.2

Než ale buky získají tuhle krásnou bronzovou barvu tak to chvilku trvá – a v té přípravné fázi mají listí všech barev. V kombinaci s jejich stříbřitě šedivou kůrou to vypadá opravdu pěkně. Tohle je taky z Klášterce – bohužel ten vykotlaný kmen skáceli u samé země. Uznávám, že to bylo nutné: asi metr nad tím, co je na fotce, byl kmen zlomený a hrozil pád. Ale stejně je mi to líto…

obr.3

A ještě jeden klášterecký buk ve strakatém období…

obr.4

A tohle je pro změnu Krásný Dvůr…

obr.5

A ještě jednou Krásný Dvůr, neboli Krásňák – neboli Překrásňák, jak říkával můj lounský archivní kolega.

obr.6

Šedostříbrná kůra buků láká různé rytce a řezbáře a tak jsou kmeny často pokryty písmenky i piktogramy všeho druhu – a jak stromy rostou, rostou i tyhle vyřezané jizvy, až postupně přestávají být čitelné. Bůhví, kdo je kdysi vyryl a co se s ním stalo a jestli pořád ještě platí ty monogramy v srdíčku…

obr.7

Ten „popsaný“ buk je z Kadaně, ze starého parku – a tenhle, propletený s javorem, je také odtamtud. Myslím, že tahle zlatá záplava je přesně to, co by mělo být v závěru dnešního povídání.

obr.8

K-sova

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

14 reakcí na Buky

  1. Bavor V. napsal:

    U nás kolem Řeky je předepsáno buky a duby vysazovat po vykácení lesa. Prý to jsou původní místní dřeviny.

  2. K-k. napsal:

    Moudré rozhodnutí – budete tam mít krásně!🙂

  3. oh napsal:

    Koukám, paní K-k, že se vám Mikeš opět dokonale zakomponoval do záběru.😉

    • K-k. napsal:

      vždycky jsem ho podezřívala, že to dělá úmyslně! Tohle přece nemůže bejt náhoda – kdyby jednou, dvakrát, ale to bylo snad na každé druhé fotce! http://kaaden.ufouni.cz/Fotoalba/va-do06/img00002.htm – a takových příkladů mám spoustu! Ze začátku jsem se pokoušela mu vynadat a z toho záběru ho vyhnat, ale byla to zbytečná námaha. Tak jsem pak fotila Mikeš-Nemikeš a retušovala. A teď, co Mikeš už není ( v prosinci to bude šest let😦 ), tak neretušuju, ale vzpomínám…byl to báječnej parťák!

      • oh napsal:

        Řekl bych, že vaše podezření bylo oprávněné. Je zřetelně vidět, jak se předvádí a dělá, že vůbec nesleduje, jestli fotíte. :-;
        Většina fotek našich Psů obsahovala pouze část psa mizícího ze záběru, a to bylo ještě na klasický film.. grrr!! Vlastně se nám povedly jen ty, kdy se Psa podařilo zaměstnat něčím jiným, nebo když Jeho Psí Veličenstvo usoudilo, že na prchání před foťákem je momentálně příliš unavené..

        • K-k. napsal:

          Ano, najít na fotce psí ocas, nebo ucho, to bylo normální. Někdy se našel i celej pes – zejména tam, kde jsem ho nejmíň potřebovala (což znamená například, že se nenápadně a bleskurychle vetřel do nějakého romantického zákoutí – a když jsem se podívala na hotovou fotku, našla jsem uprostřed dřepět Mikeše v charakteristickém hrbatém posezu, jak zrovna „tvoří“… Pochopitelně když jsem ho chtěla vyfotit, tak měl nějakou zásadní práci někde jinde.😀

  4. pepanov napsal:

    Krásný Dvůr jsem za podobným účelem navštívil v půli října a už tehdy to tam zářilo všemi barvami.

  5. jirka.Knopp@seznam.cz napsal:

    Kdybych ještě jednou dal dohromady básnickou sbírku, poprosil bych Vás o fotky těch krásných stromů a lesních zákoutrí. Je to nádhera – ty vaše snímky.

    • K-k. napsal:

      Lichotíte mi velice, velice moc. Mám stromy moc ráda – ale ty fotky opravdu nejsou žádný zázrak. To jen ty stromy jsou tak krásné, že se prostě nedají špatně vyfotit.

  6. Petrpavel napsal:

    OT to snad není, taky stromy a park 🙂 .
    http://outsidermedia.cz/diktatura-kameratariatu/
    Zrovna včera jsem našel taky na stromě novou kamerku. Zřízenou Městským úřadem uprostřed lesa před naší chatovou osadou, v místě kam vynášíme odpad do kontejnerů, i s popisem ve vývěsce proč zřízena a co má sledovat : aby lidé třídili odpad a nebudou-li třídit, budou poplatky, už tak drahé, dražší a dražší. Jsem zmatený, nevím co si o tom mám myslet. A myslet si je možné úplně všechno, od hesel o blbosti městských úředníků až po naději že to je jen atrapa.

  7. rybářka napsal:

    Já zase k nádherným fotkám buků a Mikšíka.
    Vždy, když se potkám se stromem, v jehož živém těle, jakási pochybná existence zanechala nožem vyvedená díla, podobná těm na fotce, mám příšernou zlost. Stromy jsou přece živé organizmy, také trpí, jejich slzy nejsou vidět, jenom jejich silná vůle přežít, ty slzy prozrazuje.

    Tento citát to přesně vyjadřuje : „Lidskou schopnost vytvořit si životní prostor předčí pouze schopnost ho ničit.“

  8. kočka šklíba napsal:

    Nádhera, prostě nemám víc slov, už mám Vaší jednu fotku na podzim jako tapetu, ale z tohohle bych vybrala jasně další🙂.

  9. vonrammstein napsal:

    Nádhera.

  10. Petrpavel napsal:

    Milovníci přírody, co říkáte tomuto?
    Já za sebe říkám nic moc. Mám rád přirozenou syrovější přírodu byť člověkem upravenou k obrazu svému, ale jen tak aby po trávě se dobře chodilo a dobře vypadala a v záhonech a rostlinodřevních seskupeních nevítězil plevel. „Japonská“ zahrada mi evokuje nedostatek drahého prostoru, možná to tam tak mají, proto miniatury.
    Na druhou stranu : když se to líbí majiteli, když se na té práci zabaví, proč ne? Lepší než zahrada zanedbaná.
    http://www.novinky.cz/bydleni/zahrada/384946-zahrada-u-talinskeho-rybnika-oplyva-caroveniky-i-spoustou-kvetin.html
    P.S. Možná že jsem ovlivněn i vzpomínkou na obdivovatele čarověníků z Brejlí, pamětníci ví …

Komentáře nejsou povoleny.