Babouci


Babouky-pavouky opravdu nemusím. Na rozdíl od jiného potvorstva bych na ně dobrovolně nesáhla. Bohužel se mi sem tam prosáknou do bytu coby nezvaní hosté a začnou být pilní. A najednou objevuji jejich výtvory na nejnemožnějších místech a začíná etapa pobíhání se smetákem a ometání stropů, zdí – prostě celého zababučinovaného bytu. Pokud najdu někoho z babouků, bývá to většinou babouk typu tečka-tělíčko a kilometry tenkých nohou kolem (i když myslím, že zrovna tihle pavučiny nevyrábějí).

Tenhle seděl u zadního vchodu do domu a přemýšlel, jestli půjde dovnitř, nebo ven.

obr.1

Tenhle je z lesoparku…

obr.2

S pavouky domácími se tedy člověk většinou seznamuje s koštětem v ruce – s pavouky lesními, křovinnými a vůbec venkovními zas tak, že člověk (tedy já) jdu někde v lesoparku, koukám, kde co lítá či kvete a vůbec se kochám. A najednou kochání přestane, protože se mi na obličej připlácne pavučina, pečlivě zavěšená mezi větvičky. Takže začnu nadávat a proklínat – a pavouk nejspíš nadává a proklíná taky, protože jsem mu zničila celodenní dílo a zároveň naději na chutný oběd.

Pokud se ale do pavučiny nezamotám a jejího majitele si v klidu prohlédnu, musím konstatovat, že je to zajímavé stvoření, i když vypadá jak výtvor nějaké mimozemské civilizace…

obr.3

Asi jediní pavouci, či spíš pavoučci, kteří se mi docela líbí, jsou ti maličcí, co žijí na květech. Většinou jsou velice světla jsou – výjimkou byl tenhle, co seděl na svlačci a pokoušel se mne přesvědčit, že jestli půjdu blíž, tak mne určitě sežere!

obr.4

Tenhle bydlel na růži

obr.5

A tenhle se usadil v zatím polorozvitém květu bezinky

obr.6

Bohužel mi kamsi zmizela fotka o smutném osudu jednoho květinového pavoučka: šla jsem vyvenčit Mikeše a jako obvykle jsem s sebou měla foťák a koukala, kde je co zajímavého. A na dně kalíšku svlačce jsem uviděla vosu, jak se tam mele a zřejmě s něčím zápasí, nebylo ovšem vidět s čím.  Za chvíli vosa souboj vyhrála, vylezla ze svlačce ven a odletěla – a nesla s sebou bílého květinového pavoučka. Dočetla jsem se, že vosí dělnice chytají hmyz a nosí ho jako potravu do hnízda mladým – takhle nejspíš skončil i tenhle pavouček.

obr.7

No, opakuji, že pavouky nerada a pavučina, která se mi připleskne na obličej, mne inspiruje ke značně nespisovným výrokům. Ale na druhou stranu, pavučina vyzdobená kapkami rosy – to má něco do sebe, ne?

obr.8

K-sova

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

30 reakcí na Babouci

  1. NavajaMM napsal:

    Ten horný, to nie je pavúk, ale kosec (česky sekáč). Kosce sa líšia od pavúkov aj tým, že nerobia pavučiny a ich uhryznutie môže byť niekedy aj bolestivé, no pravdepodobne sa nezapáli, lebo kosec nemá jed. Ten z lesoparku, to je tiež kosec. Ďalšia odlišnosť je aj v tom, že kosec nepohrdne ani rastlinnými šťavami.
    Tie kvetové pavúky, to sú pekné úlovky. Tie sa na rozdiel od tých pavučinových bez kvetov nezaobídu. Číhajú tam na hmyz bez pavučín. Všimnite si, že prvý pár nôh majú výrazne väčší. To sú chytacie nohy, majú na nich aj výrastky a ostne, čo im pomáhajú.
    Moje obľúbené pavúky sú skákavky. Sú to malé pavúky len niekoľko milimetrov, žijú aj v domácnosti. Nerobia si pavučiny, na korisť sa vrhajú skokom. Vlákno používajú len ako záchranné lano, keby skočili z priveľkej výšky.

  2. jaa napsal:

    Nádherné fotky, nemám pavouky sice dvakrát v lásce ani podobnou havěť, ale bábi říkávala, že „pavouci nosí štěstí“. Takže žádné koště a pod, ale zavařovačka a pevnější papír a z okna ven do přírody.
    Ale v paneláku se jim moc nelíbí… tedy doposud , pokud se o to nestarala ta ptačí drobotina , co ji sypu průběžně . Kdoví jak to bude včil – po oblepení čímsi v rámci revitalizace. Protože kolegyně si stěžovala, že tolik hmyzu všeho druhu, jim do bytu, celá léta nelezlo, jako po „zateplení“ v 90 tých letech… No uvidíme, třeba budu taky fotit 🙂

    • peter. napsal:

      U nás sa traduje,že pavúka neslobodno zabiť,lebo to prináša nešťastie.A tak,keď nájdem doma pavúka,tak ho šetrne vyhodím von.Raz som si v košíku s hubami doniesol fakt veľkého križiaka,odchytil som ho do sklenice a s celou rodinou sme ho hodnú chvíľu pozorovali a triasli sa odporom.Potom som mu dal slobodu a vypustil ho do trávy.
      To,čo nám robí v našich príbytkoch pavučiny,sa volá kútnik domový.Má smolu,že žiadna gazdiná pavučiny v byte nestrpí,aj keď nás tento pavúk zbavuje iných druhov nepríjemného hmyzu.
      O tých koscoch som sa dočítal jednu zaujímavosť.Ak je kosec ohrozený,tak dokáže oddeliť jednu zo svojich nôh,ktorá sa aj potom samostatne pohybuje,čím upúta pozornosť nepriateľa,Kosec tak má šancu uniknúť a noha mu narastie znova.

  3. K-k. napsal:

    koukám, že pavouci a různí jejich bratranci) jsou velmi zajímavá stvoření!
    Kolegyně s manželem so kdysi koupili dům v Kadani na náměstí – měli ho teprve pár dní, vlastně ještě nebyli úplně přestěhovaní, i stalo se, že se Lenka odkudsi vracela, otevřela dveře a za dveřmi pavouk! V jejím líčení přímo velepavouk! Takže ty dveře rychle zas zavřela a seděla před domem na chodníku asi hodinu, než manžel přišel z práce a tu „strašlivou příšeru“ jí odstranil z cesty – teprv pak byla ochodna překročit práh…😀 .

  4. Rosťa napsal:

    Kdyby někomu doma chyběl pavouk nebo pavoukovec, rád se podělím a nejsem drahý. Na chalupě jich mám dostatek. Objednávky přijímám v pracovní dny do 18.00, v sobotu a neděli po tel. dohodě. 17. listopadu neúřaduji, budu jásat.
    Ale jinak děkuji autorce za pěkný seriál. Pěkný ( jako vždy ).

    • kočka šklíba napsal:

      Ano přesně, také se štítím pavouků, ale na chalupě, zvlášt v naší kadibudce, jich máme docela hodně, takže dělám, že je nevidím. Dokud byly děti malé, tak jsem je musela likvidovat, naštěstí zase si tolik nevšimly🙂. Prostě pavouci, i když asi neškodí, a jsou dokonce užiteční, nemusím.

  5. Strejda Olin napsal:

    Ká-ká,
    jak vy to děláte, že to co děláte je tak bezvadně udělané? Ty Vaše víkendové vstupy jsou stejné, jaká musíte být i Vy – milé, laskavé, přátelské a chytré.
    Dobrá práce, díky!

    • K-k. napsal:

      Jejej, to je lichotek!😀 Bohužel jsou nezasloužené – zrovna u babouků jsem měla docela pěkný zmatek. Rozmotal se jen díky NavajaMM…za což jsem vděčná, dozvěděla jsem se docela zajímavosti!🙂
      A jinak jsem baba dost mrzutá a protivná.

      • Strejda Olin napsal:

        Nápodobně, já zase dědek🙂
        Buďte v klídku, nejste přece Wiki. Mě se vůbec zdá, že se od nás na internetu očekává jen dokonalost, neomylnost a IQ nad 120. Přitom třeba takové debaty v hospodě (takové té zakouřené, hlučné, narvané, trochu ušmudlané, kde se kohout pípy nezavírá a pivo jako křen teče proudem a kterých je dnes jako šafránu, přestože bývaly na každém rohu) mezi panem doktorem, závozníkem, účetním, soustružníkem, učitelem a pokrývačem u jednoho stolu bývaly tak výživné a nikdo tam nikoho neklasifikoval, maximálně ho nazval volem bez ohledu na věk, vzdělání a povolání, což nikterak nebránilo takto oslovenému šoupnout ještě jednu rundu k radosti všech účastníků vzrušené debaty🙂

  6. Hudec napsal:

    Dnes to bylo nejen hezké, ale i poučné. Díky!

  7. Petrpavel napsal:

    Myši, krtci, pavouci, drzí srnci, vosy, potulné kočky, věčně hladoví ptáci a špatní sousedi – jistě neúplný výčet klasických živých (a co je těch neživých – pila, žebřík…) nástrah při pobytu v přírodním prostředí se kterými se učím celý život vyrovnávat. S přibývajícím věkem přibývá nikoli tolerance a přizpůsobení se těmto „jevům“, ale odevzdanost. Aspoň ta 🙂 .
    A na obrázcích K.-k. je všechno krásné.

    • Bavor V. napsal:

      Sypejte ptáčkům.

      • K-k. napsal:

        sypu – slunečnici. A sýkorky pořádají na balkonové krmítko přímo nálety…😀

        • Bavor V. napsal:

          I já sypu, taktéž slunečnici a nepovažuju je za „nástrahy“, ale za milou společnost po celou zimu.

          • K-k. napsal:

            Přesně tak! A v lesoparku už na mne byli ti brkatci tak zvyklí, že když jsem přišla – samozřejmě s taškou plnou různého krmení – tak mi nad hlavou přeletovali z větve na větev a vysloveně oprskle hulákali, kde se s tím tak flákám? Copak nevím, že už dávno mají hlad? Zejména modřinky a brhlíci mne seřvali, jak mne uviděli…😀

          • Petrpavel napsal:

            Copak sýkorky, ale takoví kosi v době sklizně zahradních borůvek či jahod ….

      • Petrpavel napsal:

        Sypal jsem a sypu

        Teď už tak nějak ze zvyku jen na chatě.

        • K-k. napsal:

          banda mlynaříků…😀

          • Hudec napsal:

            Zavedl jsem tento týden krmítko se slunečnicovými semínky mojí stařičké mamince za okno u kuchyně (druhé patro). Má z toho teď úplné divadlo, kde tráví se sýkorkami celé hodiny.

            • K-k. napsal:

              To je náhodou báječná zábava, taky na to hemžýení ráda koukám!🙂

  8. rybářka napsal:

    To jsou ale fešáci, ti pavouci na fotografiích Já jsem s pavouky v pohodě, nevzpomínám si, že bych kdy ve styku s nimi utrpěla sebemenší úhony. A tak jim oplácím stejným. Nevadí mi vzít je do ruky a vynést ven, pokud zabloudí do bytu. Obdivuji jejich pavoučí umění vytvoření vlákna neskutečných vlastností. Také úctyhodnost množství jimi spořádaného, nepříjemného hmyzu. Jejich předlouhá doba trvání na planetě Zemi a stejně úctyhodná bohatost pavoukovců, těch vědecky popsaných i těch, zatím neobjevených druhů.

    Prý pavouci nosí štěstí. Tak to jistím tím, že už od dětských let nosím na krku řetízek s přívěskem pavoučka.

  9. jaa napsal:

    Taky krmím a furt, i v létě přidávám, včetně vody a přiletí. Akorát jsem měla problémy s holuby. Nevím jestli divocí nebo někoho dole z dědiny. Na krmítku byli furt a nepřestali dokud bylo co a malé tam nepustili. Pak jsem na ně přece jen našla „mast“. Na velký tác pod kvítka , jsem dala dnem vzhůru větší kyblík od brynzy a nahoru sypu zásoby. . Je stabilní, a v tom tácu jej vítr ani neodsune ani nepřevrátí. Holubúm ten plast nesedí , takže je od nich pokoj, ale, pro ty malé je akorát, poskaakují po okrají popř. sednou na květináče , proplítají se mezi kvítím, přeletují mezi bambusovýma tyčkama, Pokud nadělají smetí ze zrníček, tak to spadně na ten tác a balkon i sousedi pod jsou v pohodě. Letos se objevili po dlouhé době, už i vrabčáci…. Dřív jsem na to neměla čas , ale teď je to lepší než program v bedně.

Komentáře nejsou povoleny.