NA TÚ SVATU KATERINU Jiří Knopp


   Tahle pochodová píseň zněla kdysi kasárenskými dvory a zná ji jistě každý voják, který sloužil  „za Čepičky“. Vojáci ji zpívali při tak zvaném čepobití  do zblbnutí, když si tak pochodovali před spaním.

   Málem jsem na Katerinu zapomněl, ale včera zazněla na koncertu „Alexandrovců“  v tak nádherné úpravě, že si ji prozpěvuju  neustále dokola, jako tenkrát v Žižkových kasárnách. Dalším  skvostem byla píseň „Išel Macek do Malacek“ . Co s tou písní provedl mužský sbor Alexandrovců se svým sólistou, to bylo něco kouzelného. Diváci již začali tleskat, domnívali se, že je konec skladby, ale  „Macek“ zněl dál a vždy v nějaké jiné úpravě. I když tuhle píseň rád zpívával   Karel Gott , Alexandrovce nepředčil.

   Koncert byl plný písniček, které jsme znali  z dřívějška – Moldavaku, Kalinku, nebo Podmoskovnyje večera, ale řadu vynikajících nových písní v podání vynikajích  sólistů, kteří by jistě byli ozdobou operních souborů známých metropolí.

   Nemohu nepřipomenout  krásné  vystoupení taneční skupiny, kde se střídali vynikající  mužské  tance s kozáčky, která nás tak vždy uchvacovaly při jejich vystoupení a do toho ženské  tance plné  něhy a rovněž baletních vystoupení  na vysoké úrovni.

   Obecenstvo, kterého se na zimním stadionu v Hradci Králové  sešlo přes dva tisíce se nerado   s „Alexandrovci“ loučilo.  Moc děkujeme, že nám přijeli připomenout nezapomenutelné chvíle osvobození  naší vlasti od fašismu.

Příspěvek byl publikován v rubrice Poesie na neděli se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

7 reakcí na NA TÚ SVATU KATERINU Jiří Knopp

  1. Petrpavel napsal:

    Spartakiáda na ploše i v hledišti, dětský lampinový průvod, 1. máje na Václaváku a odpoledne v julděfuldě (vstup volný) … byl já jsem normální když se mi to líbilo, když mě atmosféfa společného sdíleného zážitku pohltila?
    Jste Knoppe normální když se Vám líbili Alexandrovci? Bez milionové světelné šou (předpokládám), bez nahoty (předpokládám), a bez propagace na Primě, na Nově, ČT (to vím)?
    Už abychom vymřeli a komunismus v nás u nás byl konečně poražen!
    P.S. Budu muset na ně jít, říkám si, ale stejně jako minule, i teď, i příště mám problém : musel bych jít sám, nikoho v rodině nezajímají… Nic není jednoduché, každý jsme jiný.

  2. Renard napsal:

    Hudba a společná akce sbližuje, to vědí všichni, kdo někdy něco takového zažili. Já se nestydím za to, že mi Alexandrovci líbili i dříve a vždycky, i v dobách rezervovanosti či dokonce rezistence vůči jejich státu, mne dojalo jejich mohutné „Vstavaj, strana ogromnaja…“. Nestydím se ani za podobné dojetí při pohledu na spartakiádní vystoupení (ano, stáhl jsem si dokumentární film o té z roku 1975, kde jsem sám cvičil na Strahově jako vyskoškolák). A nepřipadá mi ani trochu nepřípadné to, že za zcela srovnatelné považuji vzpomínky na tyto řekněme mohutné projevy a ty, v nichž se vynořuje daleko intimnější společný zpěv u táborových ohňů nebo třeba na brigádách. Kdybych toto všechno nezažil, byl bych o hodně ochuzen.

  3. NavajaMM napsal:

    Zdá sa mi príznačné a úžasné, že tú Svatú Katerinu aj Macka do Mauacek spievali Alexandrovci aj u nás na Slovensku a tu sme to presne rovnako prežívali, s presne rovnakými asociáciami.
    Pekne nám pripomenuli, že sme stále svoji.

  4. rybářka napsal:

    Vystoupení Alexandrovců jsou vždy známkou nejvyšší kvality nejen hudební, ale i taneční. Před dvěma roky jsem byla na jejich předvánočním koncertu, kde soubor docela uzemnil diváky česky zpívaným vánočním hitem Tichá noc“. Už vždycky mi bude znít o Štědrém dni tato píseň v jejich provedení.
    Alexandrovci jsou uznávaným fenoménem na celém světě. Všechna prestižní pódia si kladou za čest, přijme-li soubor jejich pozvání. Ta preciznost a dokonalost je činí nedostižnými.
    Vadima Ananeva považuji za nejlepšího tenora současnosti. Co se týká hudební kultury, včetně baletu, jsou Rusové špička. Absolutní. Na koncertech i baletních představeních se jim tleská ve stoje. Nejen u nás. Ale chápu posluchače, kterým zaměření souboru nevyhovuje a hudební prožitky hledají a nacházejí v jiných žánrech.
    Ani já si nenechala letošní koncert v Alexandrovců v Praze ujít.

    • Karamela napsal:

      I já jsem měla tu čest. Velmi osvěžující – slyšet konečně něco jiného než „western culture“. Zdá se mi to podobné asi tak, jak mě lezla na nervy nekonečná „sovětskaja kultura“ za socíku. Že my vždycky musíme všechno hrotit ode zdi ke zdi😦
      Skvělé to bylo. Ono holt když zazpívá 100 chlapů nebo kolik jich je, tak se i zimní stadión ve Zlíně třese🙂

  5. pepanov napsal:

    Já si myslím, že zabývat se tzv. kavárnou nemá cenu, neb blbec nikdy nepochopí, že je blbcem navždycky. Stačí se jenom podívat jak se Evropa chová k Číně a co by nejraději naše hvězdy udělali (Tibet)

Komentáře nejsou povoleny.