Střípky z historie


Situační plán obojích Strakonic_detail

Sčítací archy dob minulých dovedou prozradit i některé kurozitky. Dům č.p. 1 na Velkém  náměstí ve Strakonicích má zajímavou historii. Bývala v něm radnice a u ní městské vězení. Později tam byla zřízena jiná mučírna – škola. Dnes se vrátil k původnímu významu a je v něm opět radnice. Bez věznice.  Ale k tehdejší věznici patřil i byt, který při sčítání roku 1910 obýval Josef Pinta s manželkou, synem a dcerou. Jeho povoláním byla „státní služba justiční“, tedy vlastně žalářník. Ke dni sčítání byla věznice obydlena dvaadvaceti vězni. Z toho třináct osob jednoho jména. Byli to nějací Vrbovi. Už první údaje o jejich totožnosti jsou zajímavé. Například Vrba Martin se údajně narodil roku 1859, měsíc a den neví. Místo narození neví. Stejně tak Vrbová Marie, která znala jen rok 1878. A nejen ona. Stejně neznalí byli ještě další tři. Ostatní na tom byli poněkud lépe. Věděli totiž alespoň místo narození. Ale i to by vydalo na malého turistického průvodce po jihu Čech. Horovice, Staré Sedlo, Milevsko, Kašperské Hory, Lomnice, Písek a ještě jednou Milevsko. Všichni měli zapsanou národnost českou. Ale jako hlavní povolání a tedy zdroj obživy je uvedeno cikán – cikánka. A na sčítacím archu je poznámka:  udání tato zakládají se na jejich doznání ústním.

radnice

V domě obecním s číslem 2 byly 3 byty. Jeden obýval okresní hejtman s rodinou a služkou, jeden sluha okresního hejtmanství s manželkou a synem a jeden obecní strážník s rodinou a tchýní.

namesti pred 1903

Zřizování tras železného oře se setkávalo velmi často s obtížemi, někdy i odporem. Kupříkladu trať zvaná dnes Jihozápadní, tedy z Českých Budějovic do Plzně, se musela vyhnout Horažďovicím, protože místní povozníci se s obavou o svou živnost postavili proti. Takže tato trať dnes vede přes Babín (Babiny), dnes u nádraží nazývaný Horažďovice Předměstí. Trať byla uvedena do provozu roku 1868 Ale i budování odbočky do Domažlic mělo pohnutější historii. Jak uvádí kronika obce Volenice, měla tato trať začínat v Katovicích a vést právě přes Volenice. Naopak v Horažďovicích se roku 1882 už probudili a chtěli, aby naopak trasa vedla z Babin právě přes jejich město. Technicky se jednalo o projekt náročnější, který vyžadoval stavbu mostu přes Otavu a tak byla podpora spíše pro katovickou verzi. Jenže sedláci a církev se zasadili o to, že jak technicky tak pro rozvoj kraje výhodnější trasa katovická byla opuštěna a tak roku 1886 vyjel první vlak do Sušice a Domažlic právě přes Horažďovice.

Jako důsledek Světové války byl stav, kdy do Volenic jezdila z Katovic pošta jen jedenkrát denně zatím co před válkou to bylo dvakrát. Pisatel kroniky si ještě po letech povzdechl, že : Toto spojení poštovní potrvalo až do dnešní doby a bude asi trvati dlouho, než se poměry změní. Netušil chudák, že se to už nikdy nezměnilo.

Bavor podpis_rex2

Příspěvek byl publikován v rubrice Strakonice se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

6 reakcí na Střípky z historie

  1. Hudec napsal:

    Vida, Kátouce mohly být železničním uzlem a trať na Volenice by jistě vedla přes/kolem Novosedel (jinudy to nešlo).
    To jsem netušil. Dík.

    • Bavor V. napsal:

      Když bych to domyslel až do dnešní doby, pak by Novosedly byly určitě předměstím města Kátouc, protože celkem logicky by se průmyslová zóna rozvíjela za nádražím a tím i kolem té pomyslné trati.

  2. K-k. napsal:

    Tyhle článečky mne vždycky nádherně pohladí po duši…Dík!🙂

  3. vittta napsal:

    Něco mi tam chybí…mešita.
    Kde tam byla za R.U. mešita?

Komentáře nejsou povoleny.