Malované mraky


Myslím, že už jsem sem kdysi dávno dávala fotky mraků, jenže mraky jsou natolik proměnlivé, že je pořád co obdivovat.

Tentokrát jsem vybrala hromádku fotek mraků různě šmouhatých, u některých mne dokonce známí podezřívali, že jsem si mrak na nebe přiretušovala pastelkami! Tahle fotka jim byla asi nejpodezřelejší

obr.1

Původně jsem předpokládala, že tu odborně pohovořím o tom, že se těmhle mrakům říká „cirry“, ale pak jsem zjistila, že to můžou být také cirrostraty, nebo cirrokumuly, nebo něco úplně jiného – ostatně, podívejte se do wiky, je tam docela hezká, přehledná tabulka mraků všeho druhu https://cs.wikipedia.org/wiki/Cirrus

Ovšem co když je na nebi hned několik druhů mraků – a ještě k tomu duha?

obr.2

A to nemluvím o různých záludnostech, jako třeba duha, co není duha – určitě jste se už setkali s novinovým článkem, který popisoval neuvěřitelnou senzaci: duhu, která je vzhůru nohama, nebo něco podobného. Ta duha není duha, ale tzv. halo jev – tady je ho vidět jen malý kousek, ale na téhle stránce http://ukazy.astro.cz/halo.php jich máte docela slušnou sbírku i s vysvětlením, o co vlastně jde.

obr.3

A tady mám další specialitku: mrak, co není mrak.  To, co vykukuje za kopcem a tváří se mrakovitě je totiž pára z chladicích věží prunéřovské elektrárny. Tady trošku zaniká v tom zamračeném nebi, ale pro představu to snad stačí:

http://kaaden.ufouni.cz/Fotoalba/tre_lis07/img00013.htm

Skutečný mrak je jen ten krásný závoj v horní části nebe.

obr.4

A tady máme další takový pěkný závoj nad starou Kadaní

obr.5

Závoje mohou být také v barvě vyvedené

obr.6

A doplněné kondenzační čmáranicí od nějakého letadla

obr.7

No a když se takových výtvarně nadaných letadel sejde víc, tak je najednou z něžného závoje takováhle dramatická kresba

obr.8

Na mracích je prostě pořád na co se koukat a co objevovat – a je nakonec docela jedno, jak se jmenují…

K-sova

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

7 reakcí na Malované mraky

  1. brtnikvbrlohu napsal:

    On ten závoj nad Starou Kadaní je z největší pravděpodobností také od letadla …. a co je nejvzácnější – krásná modrá obloha od obzoru k obzoru.

    • K-k. napsal:

      brtníku, jenže jenom modrá obloha se špatně fotí – když je tam nějakej mráček, třeba i ten „nemráček“ od elektrárny, tak ta modrá v kontrastu líp vynikne. Ten závoj je možná i od letadla, v takhle pokročilém stádiu to těžko rozeznat…ale objevuje se mi to na víc fotkách, tuhle jsem dala proto, že je to nad městem.

  2. rybářka napsal:

    K velkým požitkům mého života patří i dnešní téma na fotografiích. Sledovat oblohu a oblaka na ní. Oblak je fenomén, který si sám vymýšlí svůj tvar a barvu, oblohou si pluje svobodně a je ohromující, kolik podob je ve chvilce schopný předvést a je opravdu fuk, jak se jmenuje.
    Když sedím u vody a dávám pozor na pohyb špičky prutů, které mi prozradí rybu na špičce, pak vidím ve vodě oblaka, myslím že se tomu říká zrcadlení. Hladina a obloha spolu splývají. Obloha věnuje hladině své barvy. Nikdy se mi neokouká ta hravost přírody a co teprve když se přidá ještě vánek. Je to ten nejlepší způsob relaxace a uvolnění, duševní očisty. Špičky prutů přestávám vnímat.
    V zimě pak, kdy je tato moje vášeň nedostupná, vracím se zpět prostřednictvím těchto fotek. Tyto fotky jsou nádherné. Všechny.

Komentáře nejsou povoleny.