Z otročiny Eritrejců těží západní firmy, nevolníky jim dodává režim – iDnes


Bohužel odkaz na tento článek v diskusi zapadl. Ale protože si myslím, že o lecčem vypovídá, dávám jej jako hlavní.

Vyšlo 25. srpna 2015  19:56

Eritrea je dlouhodobě považována za jednu z nejuzavřenějších zemí Afriky. Přezdívku Severní Korea Afriky si nevysloužila náhodou. V zemi vládne už přes dvacet let jeden prezident, který obyvatele drží v šachu. Vrcholem represí je povinná vojenská služba, která může trvat i deset let (více o životě v Eritreji se dočtete zde).

Eritrea
Někdejší italskou kolonii okupovala od 40. let minulého století Británie. Později ji anektovala Etiopie a Eritrea získala nezávislost až v roce 1993. Krátce nato se však ocitla ve dvou vojenských konfliktech – nejprve s Jemenem a posléze s Etiopií. V současné době žádné války nevede. Bojuje ale s chudobou, dvě třetiny obyvatel jsou závislé na potravinové pomoci. V zemi žije pět milionů obyvatel, hlavním náboženstvím je islám a křesťanství.
zdroj: BBC

Práce je v Eritreji ze zákona povinná. Kdo nevstoupí do armády, toho zaměstná stát, uvádí organizace Human Rights Watch. Desetitisíce mladých Eritrejců končí v dolech, které představují hlavní pilíř ekonomiky zbídačené země. A právě z toho čerpá řada západních korporací.

Vlna kritiky se v posledních měsících snáší zejména na kanadskou těžařskou společnost Nevsun Resources, která je majoritním vlastníkem největšího eritrejského dolu Biša. Od roku 2008 se zde těží zlato a měď. Pracovníci Nevsun Resources přímo na místě dohlíží na těžbu i export vytěženého materiálu do ciziny.

Podle Sheily Keetharuthové, pracovnice OSN, která dohlíží na dodržování lidských práv v Eritreji, v dole Biša už od jeho otevření bují moderní otroctví.

„Zejména během výstavby dolu zde využívali nucenou práci. A to kvůli tomu, že zdejší práce probíhají pod dozorem vlády,“ uvedla ve své zprávě z června letošního roku (zprávu v angličtině najdete zde). Nutno podotknout, že pracovníci OSN ani diplomaté nemají do Eritreje přístup. Při monitoringu situace v zemi tak musí vycházet zejména z výpovědí uprchlíků.

Málo jídla a směšná výplata

Ty oslovili také reportéři serveru The Guardian. Většina z nich si při popisu práce v dole Biša shodla na dvou věcech – pracovní podmínky jsou otřesné a platy minimální.

„Bylo tam strašné horko a nedali mi žádné ochranné vybavení na práci,“ uvedl jeden z dělníků. „Nedávali nám ani dostatek jídla, takže jsem byl na konci dne strašně zesláblý. Objevily se i zdravotní problémy jako potíže s močením či průjem. Bydlel jsem v zařízení pro asi 600 lidí. Měli jsme tam deset záchodů a dvacet sprch,“ dodal.

Jiný bývalý pracovník popsal neférové vyplácení honorářů. „Za prvních šest měsíců jsem nedostal zaplaceno. Potom, co si skupina dělníků začala stěžovat, nám začali dávat v přepočtu asi tři dolary za měsíc. Po půl roce pak výplatu zvedli na osmnáct dolarů za měsíc,“ uvedl. Trojice Eritrejců dokonce v prosinci loňského roku podala na kanadskou těžařskou společnost žalobu kvůli „neúměrně dlouhé pracovní době a malé výplatě“, uvádí The Guardian.

Společnost Nevsun Resources obvinění odmítá. Ředitel firmy Cliff Davis uvedl, že žaloba se zcela jistě nezakládá na skutečných podmínkách v dole Biša. „Na základě mnoha našich auditů i průzkumů externích auditorů jsme opakovaně prokázali, že v dole Biša se splňují všechny mezinárodní standardy pro dobré pracovní, zdravotní i bezpečnostní podmínky na pracovišti,“ uvedl Davis (tiskovou zprávu Nevsun Resources najdete zde,výsledky auditů zde).

Těžba jako motor ekonomiky

Nevsun Resources se ohrazuje také proti zjištění OSN. Společnosti vadí zejména to, že zpráva nevychází z pozorování přímo na místě, ale ze zprostředkovaných rozhovorů s bývalými dělníky. Zprávu OSN kritizuje v tiskovém prohlášení také eritrejská vláda (celé prohlášení v angličtině zde). Proti zneužívání otrocké práce se už vyslovilo více než 135 tisíc lidí podpisem internetové petice (petici najdete zde).

Eritrea je líhní uprchlíků do Evropy, místní diktátor konkuruje Kimovi

Kritika podmínek v eritrejských dolech se režimu příliš nehodí. Právě těžařský průmysl totiž stojí za současným ekonomickým růstem této rozvojové země. Naleziště cenných kovů a minerálů už do země přilákalo investory a těžařské firmy z Austrálie, Kanady a Číny. V současnosti v Eritreji fungují čtyři velké doly. Největší důl Biša, ve kterém se nejprve těžilo zlato a od roku 2013 pak měď, vládě dosud přinesl zisky ve výši 755 milionů dolarů, vyplývá ze zprávy společnosti Nevsun Resources (kompletní zprávu v angličtině najdete zde).

Bez příjmů z těžařského průmyslu by se eritrejský režim potácel na hraně finančního kolapsu. Na zemi totiž tvrdě dopadly sankce OSN poté, co prezident Isaias Afwerki posvětil trénink a financování somálských islamistů ze skupiny aš-Šabáb. Afwerki tato obvinění odmítá a zavedení sankcí odsuzuje.

Investoři z Austrálie a Číny

Analýzu hospodaření Eritreje komplikuje celá řada faktorů. Afwerkiho režim nezveřejňuje detaily o státním rozpočtu ani směřování toku financí z vládou kontrolovaných průmyslových odvětví. Prezidentská kancelář však ubezpečuje, že zisky z težařského průmyslu investuje do rozvojových projektů. Co konkrétně vláda rozvíjí, však nikdy neuvedla.

Eritrea podle ekonomů v loňském roce, i díky ziskům z těžařství, vykázala roční hrubý domácí produkt 3,8 miliardy dolarů. Podle Eritrejské národní těžařské asociace je navíc v následujících letech v plánu otevření dalších dolů na nalezištích zlata, mědi, zinku, ropy a celé řady dalších cenných surovin.

Kanadská firma Sunridge Gold před pár týdny oznámila, že už během letošního roku začne ve svém vlastní dole u hlavního eritrejského města Asmara těžit zlato.

Australská společnost Danakali má během následujících měsíců ohlásit termín spuštění těžby v dolu Colluli. Podobně je na tom i těžařská společnost Zara gold patřící pod čínský koncern Sfeco, která plánuje těžit zlato na severu země. Všechny tyto společnosti se zavázaly, že budou při zaměstnávání místních dodržovat základní lidská práva.

Paradox aktivistů

Zástupci kritizované společnosti Nevsun Resources často poukazují na paradoxy, které podle nich vyplývají z kritických zpráv ochránců lidských práv. Argumentují tím, že těžařské společnosti přinášejí do země tisíce pracovních míst a posilují ekonomiku země.

Mimo to s přílivem zahraničních investorů přichází i přidružené programy na výstavbu infrastruktury a podporu školství. „Těžařství je průmyslovým odvětvím, které může hrát významnou roli ve vývoji společnosti. Může také pomoci omezit současnou uprchlickou vlnu,“ uvedla společnost v tiskové zprávě.

Běženci z Červené země: z Eritreje prchají i křesťané, kteří měli smůlu

Společnost naráží na fakt, že velká část uprchlíků směřujících do Evropy pochází právě z Eritreje. V loňském roce do Evropy přicestovalo podle Úřadu Vysokého komisaře OSN 34 300 Eritrejců, což je pětina celkového počtu migrantů. O azyl Eritrejci žádají především ve Švédsku, Německu a Švýcarsku. Například v Německu jich loni žádost podalo 13 200.

Nehledě na podmínky v dolech bude mít těžařství v následujících letech obrovský dopad na rozvoj Eritreje. Shodují se na tom ekonomové a paradoxně také lidskoprávní organizace. Africká rozvojová banka předpovídá, že eritrejská ekonomika letos poroste o 2,1 procenta. V roce 2013 to přitom bylo pouhých 1,3 procenta. „Růst reflektuje zlepšení v oblasti ekonomických aktivit a zvýšení investic do těžařského sektoru,“ uvedla banka.

Otázkou zůstává, zda s růstem zisků půjde ruku v ruce také zlepšení podmínek pro ty, kteří v dolech dosud otročili v nelidských podmínkách.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/tezarsky-prumysl-v-eritreji-a-firmy-ze-zapadu-f42-/zahranicni.aspx?c=A150825_124214_zahranicni_ert
Příspěvek byl publikován v rubrice Přejaté se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

47 reakcí na Z otročiny Eritrejců těží západní firmy, nevolníky jim dodává režim – iDnes

  1. vittta napsal:

    To jsou dost makači, když berou 18 dolarů za měsíc a ušetří si 10 000 dolarů na cestu do Evropy.
    A Severní Korea Afriky…to je….to je přehnané, protože jak se zdá, z Eritrei není velký problém se zdekovat s penězi v kapse.
    The Guardian je asi tak na úrovni našeho AHA, jak jsem si všiml.
    Takže mě to nepřekvapuje.,
    Ještě dodám-nikdo tam nesmí, nikdo nic neviděl, ale jedna paní povídala, že to tam je hrozné.
    No, dejme tomu, že mají hlad, jak se píše, ale rozhodně na to nevypadají, když dorazí do Evropy po min.2500 km dlouhé cestě skrze Súdán a Lybii.
    To jsou zřejmě země hojnosti….

    • Karamela napsal:

      Bingo!

    • Cech napsal:

      Naprosto do černého, to je čistá trefa !! 🙂 .
      Pouze jak proti této nové formě manipulace vyrazil Yellow man.
      http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/379130-cina-po-razii-na-internetu-odsoudila-197-lidi-za-nafouknute-famy-o-burze-a-explozi.html
      Tož na rozdíl od Rusů si Yellow man poradil s majdanem tak, že USA nestačila ani stáhnout své agenty.
      Prostě asi opravdu platí :
      Nevědět není zlé, zlé je jen nechtít vědět.

    • ji5 napsal:

      Vitto,

      nedělejte závěry příliš rychle. V tom dole pracuje, podle korporátní zprávy asi 1200 lidí. Asi 18% z nich každý rok opouští zaměstnání. Otázka samozřejmě je, kolik z nich z Eritreje odchází.

      Korporátní zpráva vypadá úžasně, jako ostatně všechny jim podobné. Obsahuje samá dobrá slova. Má standardní formát s usměvavými tvářemi.

      O zemích, ze kterých lidé utíkají nevíme v podstatě vůbec nic. Máte pravdu, že naše informovanost je na úrovni „jedna paní povídala“. Nevíme, jak se žilo za Gaddafiho v Libyi, Za Asada v Sýrii a nebo za Husseina v Iráku. Nevíme vůbec nic. Kdybychom věděli, vrhalo by to možná špatné světlo na západní vojenské akce, což je silně nežádoucí.

      Vždyť nechceme vědět nic ani o vlastní minulosti, tak proč se starat o cizinu.

      OT a pro Lexe

      6. ledna má proběhnout soud s Martou Semelovou. Kdosi ji zažaloval za výroky, které pronesla v Hyde Parku http://www.lidovky.cz/galeriedokumentu.aspx?dg=285&slide=0&c=A150825_163525_ln_domov_hm

      Pozoruhodný je jeho argument, že „Stb byla mocenská složka, která potlačovala základní lidská práva a svobodu jiných osob, takže její pracovníky je možné považovat jen za ‚horší než neslušné lidi‘.“ Kdyby měl být brán vážně, musel by platit třeba pro CIA a její spolupracovníky.

      Zmíněný Hyde Park byl od počátku směřován tak, aby vše, co Semelová řekla, bylo napadnutelné.

      Mohl byste, Lexi, tu žalobu okomentovat a případně vyvrátit můj laický závěr, že jde o bezprecedentní útok na svobodu slova v ČR? Možná v rámci předvolebního boje, protože žalobce je z Top 09, která má zatím menší preference než komunisti.

      • vittta napsal:

        Špatné světlo na západní vojenské akce asi nevrhne životní styl a úroveň obyvatel, ale smyšlené důvody těch akcí.
        V cizí zemi nemá nikdo nezvaný co dělat, to ZÁSADNĚ podporuji.
        To je jejich věc, jak si žijí, a žádná země není ta svatá, která by jiné měla učit, jak se správně žije.
        Moje kamarádka si vzala před lety Lybijce, ten před Kaddáfím utekl, že prý to tam nebyla žádná sláva.
        Důl v Eritreji….já bych nechtěl tvrdit, že se v Eritrei, ale i v jiných dalších 100 zemích žije nějak extra, ale co s tím mám jako dělat?
        Tady se na „mě“ tlačí , že bych se měl nějak stydět za to, že jsem se narodil zrovna tady, kde se nějak mimoděk žije velice dobře, protože když se nám žije dobře, určitě jsme museli něco ukrást těm, komu se žije špatně.
        Tak to prrrrrr, nemám se za co stydět.
        A ten můj příspěvek napadá spíše prolhaný čulíkovský Guardian, protože co tam jsou schopni napsat, to zůstává rozum stát.
        Ať je to v Eritrei jak chce, tak se o tom rozhodně lže, protože když někdo vydělá 18 dolarů za měsíc, tak NEMŮŽE nikdy získat prachy na cestu do Evropy, a dá se s úspěchem předpokládat, že v té západní korporaci bere ještě nadprůměr.
        Platu se přizpůsobují i ceny třeba nemovistostí, takže kde se bere 18 baků za měsíc, nemůže stát průměrný barák 10 000, takže je prostě nemožné ty prachy získat prodejem čehokoliv-a pokud snad ano, pak to svědčí jen o tom, že lidé na tom nejsou tak zle, protože vlastnictví nemovistostí běžnými občany svědčí o bohatsví země.
        V každém případě- v Eritrei se neválčí, a kdyby měl každý utíkat jen proto, že má despotickou vládu, tak by utíkalo půl světa.
        Proč zrovna Eritrea?
        Proč ne Súdánci, nebo co já vím…Lybijci?
        Egypťané….
        Proč zrovna jako na potvoru Eritrejci?
        Kvůli západním korporacím v hornictví, jak má také z článku nějak bokem vyplynout?
        Zjevný nesmysl a manipulace.

        • Cech napsal:

          Ba ne věci se mají takto :
          http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Lidovec-ktery-slapl-do-kvuli-mrtvym-migrantum-bude-resen-nejvyssim-vedenim-partaje-397245
          Proto doporučení KDU-ČSL – > velice dobře si rozmyslete co řeknete.
          Nepomohou Vám žádné omluvy a vykrucování, prostě pokud máte jiný názor, než je ten který ta která strana vládnocí koalice deklaruje, tak prostě jednoznačně skončíte.
          No moc se nesmějte, pro bezpartijní občany také platí oficielní názor vládnoucí koalice.
          Tož včíl se pokuste ještě jednou přehodnotit svůj názor na Eritrej a napsat to tak aby nebyl v rozporu s nařízením naší vládnoucí koalice.
          Nezlobte se ale chce to tu požadovanou pružnost a solidaritu zaměstnance agrofertu, protože v opačném případě by se mohlo stát, že zaměstnancem agrofertu také nemusíte být.

          • Bavor V. napsal:

            Taky OT ale to jsem si nemohl odpustit. Z diskuse na PL: Pane Štětina: – rád bych Vás poslal do prdele – ale copak mohu??, Advocatus Diabolis, 31. 8. 2015 12:43:13
            Vždyť i štětina v prdeli není také nic pěkného… 😆

            • Cech napsal:

              To je sice krásné ale pokud bude KDU-ČSL postupovat podle všech pravidel manipulace uplatňovaných při kázání, je sice pouze teoretická ale přece jen možnost, dostat je opět pod 5%.
              Viz nádherně přepálená manipulace :
              http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Milos-Zeman-pristi-rok-umre-vyplyva-z-obrazku-ktery-vystavil-ministr-Marian-Jurecka-397388
              To je tak ukázkově přepálené, že snad to co vyvedla Mgr. Anna Matušková, Ph.D. von Karlovi je naprosto snesitelné.
              Pokud takovéto a další manipulace budou akceptovány Českým ovčanem, tak potom je naprosto jasné proč proběhly ty církevní restituce.
              No nechme se překvapit s čím vším se kardinál a jeho strana ještě vytasí.

            • Lex napsal:

              Cechu,
              na těch PL je dneska i článek naší Madlénky, ve kterém nepokrytě a zřetelně vyjádřila systém a prostředky US diplomacie – fakt už to ani neskrývají – cituji – „Své studenty učím, že v zahraniční politice jde o to, přesvědčit ostatní země, aby udělaly, co chcete vy. Přesvědčovat je můžete pomocí široké palety nástrojů, od vřelých slov až po řízené střely. Mixovat tyto nástroje dohromady a obrnit se navíc dostatečnou trpělivostí je základem úspěšné diplomacie. Někdy jde o obtížnou výzvu i v souvislosti s nejbližšími spojenci.“.

            • kchodl napsal:

              Lexi, díky za odkaz. Madlenka je vskutku pravá „holubičí povaha“.
              Neztratila by se ani ve vedení SS, kromě toho černá uniforma se smrtihlavy by jí nesporně slušela více, než ty civilní hadry, které nosí teď.

      • Lex napsal:

        Ne, pane Jírovče,
        nemohu to komentovat. Zhlédl jsem jen pár úvodních stran a nemám žaludek na čtení dalších těch politických žvástů.
        Samozřejmě, v občanskoprávním sporu si může kdo chce žalovat koho chce. Jenže nejde-li o řízení ve věcech antidiskriminačních, je důkazní břemeno na žalobci. A na soudci je, aby posoudil relevantnost žaloby a prokázání žalovaného skutku. Proto samotná žaloba není „bezprecedentním útokem na svobodu slova v ČR“. I žalobce má právo se svobodně vyjadřovat, a to i formou žaloby na jiného, jehož jednání (projev) považuje za protiprávní. Takovým útokem by bylo teprve, pokud by soud dal žalobci za pravdu a vydal navrhovaný nebo jiný podobný rozsudek, kterým by upřel Martě Semelové právo svobodně vyjadřovat svůj názor, případně i reprodukovat názor politické strany.
        Zde si dovolím vsuvku – nebohý Václav Benda ani nikdo z dalších echtpravicových zmrdů nikdy nebyl odsouzen za schvalování státního převratu v Chile 1973, za vraždy, za něž byl Augusto Pinochet pravomocně odsouzen etc. etc. (nechci ale touhle vsuvkou nahrávat „kočce“).

        No, a když už jsme u té tzv. „svobody slova“, jistě nikomu neunikla dnešní zpráva, třeba v i.Děsu – http://zpravy.idnes.cz/kesudis-vojaci-armada-afghanistan-schvalovani-trestneho-cinu-cestmir-kubat-173-/domaci.aspx?c=A150831_082741_domaci_pku
        Snažil jsem se v tom článku najít, z čeho byl ten pachatel, nyní již pravomocně odsouzený, vlastně obžalován, v čem spočíval jeho skutek a skutkové podstaty jakých trestných činů tím měl naplnit (a vlastně nyní již i naplnil, když rozsudek je závazný).
        Jen oklikou byla zmínka o schvalování trestného činu. Ta konstrukce onoho trestného činu by mě zajímala. I když si dovedu představit, že jednání atentátníka bylo považováno za trestný čin vraždy, když cizí vojska v Afghu jsou nyní již jako podpora současné vlády (nechci se hádat, kým a jak dosazené).
        Jen dám takový příklad – v roce 1968 vnikla do naší země vojska vojenského paktu, jehož jsme byli rovněž členy (což se Afghu a NATO netýká), a v důsledku toho byla po tříčtvrtě roce nastolena nová vláda a další mocenské orgány (volby se nekonaly), vláda – nechci říci „loutková“, ale přece jen vláda, která vznikla z vůle agresorů.
        A teď si představme situaci, že by se našel někdo, kdo by spáchal atentát na sovětskou posádku v Milovicích, při němž by zahynuli „jen“ čtyři sovětští vojáci a ten atentátník.
        A za této situace by se našel v Sovětském svazu někdo, kdo by schvaloval ten atentát. Nepochybně by byl odsouzen za schvalování trestného činu vraždy. Potud absolutní shoda.
        Ale – ale jak by byl tento čin, to schvalování, hodnocen dnešními našimi pappenheimskými? O medailích nejvyšší cti nepochybuji.

        No, a tak.

        • okolojdoucí napsal:

          Přijde mně to (případ Semelová) jako actio popularis, navíc v záležitosti navýsosost politické. Tomáš Klvaňa se zřejmě modlí, aby takovou žalobu soud odmítl pro nedostatek žalobní legitimace. Pokud bude žaloba připuštěna k věcnému projednání a pan Kincl uspěje, budu to já osobně, a nezapomenu zde o tom poinformovat, kdo podá obdobnou žalobu pro jeho výrok „upálit a byl by klid“. Mám pak za jednoduché dovodit argumentem a minori ad maius, že páně Klvani uvedený výrok ve mně skutečně vyvolal ještě větší – slovy žaloby na pí Semelovou – „obavy (nejen) ze své budoucnosti, projevy pocitu strachu a úzkosti“ a zjevně zásadněji „přesáhl určitou přípustnou intenzitu takovou mírou, kterou již v demokratické společnosti tolerovat nelze“.

          • vittta napsal:

            Myslíte, že jsme ještě v situaci, kdy soud politické…“zadání“ odmítnout může?

      • kchodl napsal:

        Jaké „Vždyť nechceme vědět nic ani o vlastní minulosti, …“ máte přesně na mysli ?

        Třeba jak jsme ubližovali ubohým Němcům ? Nebo zničili to úžasné R-U ? Nebo odmítli velkorysou německou nabídku v roce 1848 ? Případně jak bandita Žižka ničil bohulibé dílo katolické církve ?

        Když už, mluvte laskavě sám za sebe a neprojektujte svoje nedostatky do ostatních lidí.

        • Bavor V. napsal:

          A co třeba překrucování nedávné historie (1948-1989)?

          • kchodl napsal:

            To ta osoba asi neměla na mysli, mám ten pocit. Překrucování – oni tomu tedy říkají vysvětlování – je žádoucí a povoleno jen opačným směrem.

            Socialismus je špatný, kapitalismus dobrý. 1948-1989 je absolutně temné období, nic kladného se nestalo.

            Ale naproti tomu jsou Mašínové odporní vrazi, skautské nesmysly by se měly zakázat, tam se děti učí k obraně Vlasti, řečeno po jírovecku „podřezávat krky“. To by se totiž moc nehodilo, kdyby se ovcím řeklo, že si nemusí nechat všechno líbit, jakkoliv je Mašínovská „odbojová činnost“ diskutabliní, jako každé zabíjení a „partizánština“, protože oběti jsou vždy je ti „obyčejní lidé“. Že by ten „ubohý podříznutý esenbák“ svým svědectvím poslal všechny ty kluky a jejich příbuzné na šibenice bez mrknutí oka, o tom se samozřejmě zatvrzele mlčí. Stejně jako o jejich válečném hrdinství, které jim popletlo hlavy – protože místo aby je bolševik vzal do armády a využil, normálně se otočil proti nim a vykopl je, s celou tou odbojářskou famílií a drtil je, jak to jen šlo. Svůj podíl na tom měli i západní propagandisté a „štvavé vysílačky“.

            Čech je nekulturní rasistický a xenofobní barbar, Němec ušlechtilý západoevropan. Katolická církev je nositelka pokroku a vždy podporovala vědu a všechno správné, husité byli vrazi, loupežníci, zločinci. Kde ruský voják krade, loupí a znásilňuje, tam americký získává válečnou kořist, rekvíruje a navazuje styky s místními civilisty ženského pohlaví.

            Prostě normálka, on to Jírovec nakonec vysvětluje celkem polopatě.🙂

            • Bavor V. napsal:

              Averse není dobrým rádcem. Nemusíme spolu souhlasit, ale to neznamená, že budeme druhému podsouvat své chápání jeho názorů.

            • K-k. napsal:

              Kchodle, přiznám se, že nějak nerozumím vašemu rozhořčenému příspěvku, zejména ve věci bratří Mašínů. Pokud to myslíte vážně, vyplývá mi z toho, ž Mašíni byli v podstatě hodní chlapci, kterým se ubližovalo (a pořád ještě ubližuje, když se neuznávají jejich zásluhy). Považujete za válečné hrdinství i jejich vloupačku do poděbradskéhu muzea? http://www.doklad-hubalek.cz/2012/01-leden/28_muzeum_zbrane_1946.htm Byo to v šestačtyřicátém, tedy boj proti „komunistickému“ režimu to ještě nemohl být. A podřezání svázaného zajatce, byť i esenbáka, je tedy ospravedlněno tím, že by mohl poznat ty, co jej přepadli a svázali? Hm – zajímavé. Ale já jsem jen obyčejná hloupá ženská, zřejmě mi uniká nějaký vyšší princip mravní, kterým byli ti hoši vedeni a z kterého vycházíte i vy ve vašem komentáři….

            • Lex napsal:

              Kchodle,
              nehulte to před polednem a ještě v tom vedru. Nepochybně to má hodně THC. Nebo jen „obyčejný“ chlast?
              Nebo snad „cechovatíte“? – píšete v jinotajích, jejichž skutečný význam má zůstat čtenáři skryt?
              Protože pro obsah toho, co jste výše stvořil, těžko u vás jinak hledat vysvětlení.

              No, jeden nikdy neví, čeho se od koho dočká.

            • vittta napsal:

              To jste vstoupil na hodně tenký led, tedy.
              Já to s těmi Mašíny chápu tak, že z hlediska jejich faktické činnosti byly ty odporné vraždy opravdu nutné, stejně jako je nutné, nebo skoronutné, zavraždit majitele obchodu, kde se provede loupežné přepadení.

              Kdo je zblbnul, těžko říci,mám dojem,že museli být nějak osloveni už za války, byli si totiž poměrně dost jistí.
              Nikdy mi to nešlo dost do hlavy, Mašínové totiž za války byli ještě chlapci, staršímu Ctiradovi bylo 18 až v r.1948.
              Ale možná právě proto tak snadno podlehli nějakému lanaření.
              Jak je možné, že takoví mladíci bez skrupulí vraždili jako zkušení agenti….
              Takže v podstatě souhlasím s vaším pohledem, že i Mašínové se stali součástí falšování dějin, ale jejich trapné a zavrženíhodné činnosti zneužívají obě strany, protože ať už se na dějiny díváme jak chceme, komunisté po r.1948 vraždili také a také se to sice dá z hlediska tehdejší politiky jaksi pochopit, ba i považovat za nutné, ale nějaké lidské nadšení to ve mě také nevyvolává.
              Zkrátka…já to tak nějak chápu, protože sám kontraverzní příspěvky také dávám, ale jak koukám, budou s tím potíže.

            • kchodl napsal:

              Máte pravdu, pane Bavore. Nemám „averzi“, jak tomu hezky říkáte, pouze k názorům pana Jírovce, zde projeveným, ale i k postupům, které používá. O něj samotného nejde, není to nic osobního, jeho pracovních a vědeckých výsledků si vážím.

              Většinu těch věcí nenapsal, však to také nemířilo jen na něj, ale jaksi všeobecně na celou tu sviňskou bandu. Ne palba ze snajperky, ale z granátometu, dávkou do příslušného sektoru – abych tak řekl. Nikomu nic nepodsouvám, jen jsem, pravda, u každé věty nedával odkaz na příslušného výtečníka, nechtěje se měnit na parodii Fagana.

              Pan Slim nedávno měl dojem, že ze mne mluví jakási zuřivost, jak to napsal. Nikoliv, jen se bráním pokusům uvařit mě pomaloučku jako onu příslovečnou žábu. Proto je nutné říci „NE“, když myslíte „spíše ne“, a nepoužívat slova jako „možná“, „případně“, „za určitých okolností“ a tak dále.

              Povídat si s nimi, je totéž jako povídat si s šikovným jehovistou. Nebo islamistou, to je otřesnější případ téhož. Pokud vycítí „měkkost a submisivnost“, za což často zaměňují Vaši slušnost a uměřenost, v dalším levelu budete muset sáhnout k mnohem hrubším prostředkům než bylo úvodní rezolutní „poslání do prdele“.

              Každý by si měl uvědomit, že jsou proti nám používány psychologické a argumentační techniky „na prolomení Tabu“, znejistění, vyvolání falešných pocitů viny atd. A to na široké frontě, od nejmenších mikroblogů po velká média.

            • Cech napsal:

              V tomto máte asi pravdu Kchódle :
              http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/379260-budapestske-nadrazi-kolabuje-pod-naporem-uprchliku.html
              Takto bude možné postupně zablokovávat uprchlíky do Německa a ostatních vyspělých zemí Evropy a to nejen v Maďarsku.
              Prostě technologie blokace uprchlíků ve východních zemích EU se konečně ukazuje ve své čisté podstatě.
              Z ekonomického hlediska je celkem pochopitelné, když po nějaký ten čas bude Německo a ostatní vyspělé Evropské země kompenzovat finanční prostředky na „uprchlíky“.
              Protože tímto způsobem zůstanou zde a nebudou narušovat ekonomiku těch svých cílových zemí.
              No na druhou stranu, je nutné pochopit, že západní Evropa si je takto nemusí pouštět na své území a to je pro ni ta strašná úleva.
              Prostě 1 – 2 roky platit a další generace z toho mít srandu, jak se mi zde hroutíme.

          • kchodl napsal:

            Abych odpověděl všem, nejvíce mě pochopil pan Vittta, ostatní se zasekli na Mašínech jak býk na červeném hadru.

            Přitom jádrem mého příspěvku – proč jsem se na tak podminované území pustil – byl můj dlouhodobý údiv nad nekonzistencí názorů, vidících celou etapu československého socialismu zcela černě – a přitom vidících černě i Mašíny. To je mi jeví jako značně paradoxní.

            Jedním z vysvětlení může být, že takoví lidé jako Mašíni, páchající zločiny (v protilehlé optice „hrdinství“) samostatně „bez řízení“ a z čistě ideologických důvodů, jsou smrtelnými nepřáteli každého režimu, bez ohledu na ideologii. Takže se nedivím ani tomu, že i západní protičeská a protisocialistická, protikomunistická chcete-li propaganda Mašíny zcela zavrhuje.

            Morálku bych v tom žádnou nehledal – už proto ne, že toto „morální zamítnutí Mašínů“ pochází ze stejné mordy, jako financování banderovských vrahů dlouhá léta po válce, skrývání nacistických zločinců, bombardování Vietnamu dioxinem, .. nesčíslně politických vražd, atentátů a dalších čirých, zcela neomluvitelných zločinů.

            Osobně jejich počínání rozhodně zamítám a odsuzuji. Navíc je považuji za idioty, lupiče a rozjívené fracky, kteří svůj banditismus za ideologií jen schovávali. Mám obavu, že kdyby je tenkrát vzali do KSČ, stejně dobře by mlátili a vraždili zadržené ve věznicích nebo páchali jiná svinstva, radostně pod jakoukoliv vlajkou. Takových kluků bylo na konci války plno, byli prostě zrcadlovým obrazem jiných idiotů třeba z Hitlerjugend.

            Jakou optikou na historii hledět, je také dost k uvážení. Protože co se v menším detailu může jevit jako zločin – například když Gabčík s Kubišem zaútočili na toho německého důstojníka ve slušivé uniformě od Bosse, několik dam z tramvaje křičelo „Vražda“ – může v širším pohledu vypadat úplně jinak.

            Opomíjeným faktorem totiž je, mimo jiné, že ačkoliv režim reagoval na Mašínovské řádění se svou obvyklou brutalitou, na druhé straně v mnohém povolil opratě, protože se bál jejich následovníků. I špatný příklad totiž svádí. Netroufám si hodnotit – a je to pochopitelně kontroverzní – zda důsledkem jejich činnosti bylo více lidí postiženo nebo zachráněno.

            Také je známo, že západní tajné služby po zjištění, co se jim to v té ČSR vyklubalo za „partyzány“, propagandu radikálně přibrzdili a zjemnili, protože o neovladatelné fanatiky a „osamělé vlky“ neměl nikdo zájem.

        • oh napsal:

          Sice nevím, jaké „Vždyť nechceme vědět nic ani o vlastní minulosti, …“ má na mysli pan Jírovec, ale pod tímto odkazem najdete početný vzorek jedinců, co přesně to „nic nevědět“ chtějí. Autorem počínaje a „diskutérem“ „Jan Novak“ konče
          http://blog.aktualne.cz/blogy/jan-urban.php?itemid=25675
          VAROVÁNÍ! Odkazovaný text může být zdraví škodlivý!!

          • vittta napsal:

            Nóóóó…….zajímavé pojetí..třeba „češství“.
            Škoda, že autor nenapsal, jak by si „moderní český národ“ představoval.
            Ale já to vím.
            Moderní český národ by měl rád Němce, především ty odsunuté.
            Také by měl rád Cikány a migranty.
            A proč?
            No protože i oni nás mají rádi, a pokud náhodou ne, je to právě proto, že nejsme moderní český národ, ale komunistická sebranka xenofobů a rusistů.
            Článek bych charakterizoval jako se charakterizují některé filmy.
            „Napsáno na pozadí skutečných událostí“
            Při čemž ty skutečné události tvoří pouze kulisu pro bujnou fantazii autora.

        • Cech napsal:

          Překrucování to je až to druhé, tím prvním je naše postupné odškodňování a pomoc rozvrácenému Afganistanu.
          http://www.novinky.cz/domaci/378677-cesko-daruje-afghanistanu-140-milionu.html
          Je to sice tak 5x více než na ty klokanky ale poslouží to na armádu a policii a také se tím zlepší podmínky v dané zemi.
          Bohužel to se o klokáncích říci nedá, ty jsou tady v Česku a slouží jen většinově našim dětem tedy dětem, které nejsou dětmi imigrantů.
          Tož asi se nedá nic dělat a budeme muset tak 1 – 2 roky počkat, pokud se klokánky nenaplní dětmi imigrantů (nebo odloženými dětmi z různých jimi způsobených znásilnění atd.), potom již bude pomoc klokánkům velmi pravděpodobná né li přímo jistá.

  2. Cech napsal:

    Promiňte je to OT ale mám prosbu.
    Nemohu dohledat kompletní složení manipulačního sdružení demagog.cz.
    Krom těchto :
    Jan Tvrdoň,Denisa Burdychová,Karolína Křelinová,Magda Nemkyová,Pavlína Škromachová,Petr Gongala,Alžběta Bajerová,Michal Bartůněk,Hana Biolková,Andrzej Branny,Magdaléna Chorvátová,Jan Došek,Matěj Feldek,Zdeněk Jirsa,Veronika Juříčková,Jan Koudela,Andrea Lančová,Eva Nováčková,Kateřina Pacovská,Ivana Procházková,Ondřej Puczok,Veronika Šiková,Michal Staněk,Jiří Uhlíř,Lukáš Vavrčík,Michal Zeman,Tereza Skládanková, David Kopecký.

    Krom jeho napojení na Masarykovu univerzitu mne celkem zajímá, které další VŠ a univerzity jsou spjaty s tímto sdružením, které z čista jasna pokud potřebuje zametat své manipulační kroky, tak najednou má klidně i svého mluvčího – > Kamila Gregora.
    Taktéž mne zajímá skutečné finanční zabezpečení krom Mládež v Akci a Open Society Fund Praha.
    Tož proč – > protože toto sdružení je doopravdy o dvě třídy sofistikovanější manipulátor, jak Člověk v tísni.

    • oh napsal:

      náš stát cz = US embasy + OSF + Trust for Civil society in Central & Eastern Europe.
      Ten Trust je zajímavý – jejich web se z odkazu na stránkách jeví býti poněkud nedostupným – je třeba se ptát strejdy Googla..

  3. Rosťa napsal:

    Když něco vyšlo v novinách, tak se dá předpokládat, že jde o manipulaci. To už dnes platí i o donedávna renomovaných tiskovinách všude ve světě. Smutné, kam až to presstitutky dotáhly.
    Na PL doporučuji články od Štefce, Hrdličky a Robejška. Stojí to za přečtení. U toho Hrdličky jsem mile překvapen. Na mafiosa supr.

  4. jaa napsal:

    Typicky fronťácké…. starají se o cizí, ale o naše nee.. Stačí se jen kounout po našich stavbách. Pracovala jsem ve stavební firmě a vím, co se pro stavaře, montéry a spo. zajišťovalo, od pracovních oděvů, bot, stravy, pití, až po přístřešek a jídlo. Dělají nám tu reviteluizaci , takže pozoruji a nestačím se divit, jídlo po batůžcích na zemi, šaty – ty ve kterých zase půkdou domů, pití – termosky nebo plasťáky a celou dobu na slunku…o nějakém přístřešku ani zdání. Když dojde matroš a vázne dodívka dalších dílů… tak posedávají na zeni, či zatraněn=m pískovišti… Hrůza a děs. jediná vymoženost suchá kadibudka… což teda si myslím je dost málo… … jo u nás se na to nehledí, nebo se raděj nevidí a je lepší litovat afričany… doma by asi mohli narazit… Joo novináři fujtajxl…. docela mi je těch kluků líto… zlatej totáč… alespoň podle pracovních podmínek… jaktak koukám…
    čeertr vzal Eritrej a ani mne nenapadne abych je litovala….

    • Cech napsal:

      No ale ono je to tak, že prostě kvóty budou, jinak ty uprchlíky do Česka a dalších čtyřech nejchudších zemí EU prostě nedostanou.
      http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/379196-nechcete-uprchliky-zapomente-na-penize-z-bruselu-vzkazalo-rakousko.html
      Proto asi ta výzva učenců abychom na ty kvóty přistoupili, jinak dle jejich vyjádření, pro Česko ámen.
      Možná že ti učenci vědí více jak normální Čech a nebo již stejně bylo dohodnuto – > Pokud budete chtít peníze z EU, tak prostě příjmete těch 2 000 – 8 000 uprchlíků.

      • vittta napsal:

        Oni nám něco opravdu dávají?
        Pokud ano-kolik a na co?
        Protože bez finacování inkluze ve školství, genderové rovnosti a-la Norsko a laviček za 200 000 se klíďo obejdu!!!
        A vůbec, ať si to narvou do prdele i s těmi obohacovači kultury!

      • Alena napsal:

        škoda, že naši politici nemají odvahu, typickou pro nezávislou zemi. Jsme kolonie, z naší země odtéká legálně přes 200 mld. Kč na dividendách. Je to více než dotace z Bruselu. Pokud nebudeme platit navíc Bruselu povinné odvody, ušetříme více. Představte si skutečnost, že bychom uvalili na dividendy daň. Že bychom dělali obstrukce na rakouských hranicích, tak jako oni dělají nám.
        To Rakušáci jsou na nás závislí, a jejich blahobyt je založen i na obchodu, který mají s ČR.
        Bylo by na čase vystoupit z EU

      • kchodl napsal:

        To by předtím ti šašci museli zrušit celý Shengen a půlku zákonů EU. Protože jinak tu „uprchlíky“ udrží jen násilím. Určitě je zkusí uplatit, ale to nejspíš vyvolá vzpouru všech obyvatel – kdyby každý do ČR přesídlený kozomrd dostával na ruku stejně jako v západní Evropě, ubytovny uprchlíků by se ukázaly extrémně hořlavými, o „modlitebnách“ ani nemluvě.

        Jestli chtějí násilí a střelbu v ulicích, tak ji dostanou – a žádná policie s tím nic nesvede. Navíc by se určitě zhroutil výběr daní, protože kdo by platil daně státu, který útočí na vlastní obyvatelstvo ?

        Zatím je vidět první válečná linie: vydírání všech na západních dotacích závislých vyžírků, hlavně mezi humanitními „intelektuály a vědci“. Každý havloid je vyslán „do boje“, podle zásluh bude následně odměněn. Kdo vymyslí vypatlanější petici a nakydá na české hlavy více hnoje – pro podporu kozomrdů, imigrace, a jiných protičeských legrácek, bere jackpot. Takže se každá svině snaží jak může.

        Bez ohledu na to, že přínos těch šíleností je pro cíl jejich snažení diskutabilní, ba přímo opačný. Ale to západní zadavatelé nevědí – důležité je, že mohou vykázat svému páníčkovi činnost a inkasovat odměny.

        Připomíná mi to nesmírně srandovní líčení – myslím, že z nějakého Hrabala, nebo to byl Bondy ? prostě někdo takový – jak nějací kluci po roce 1946 pracovali pro Brity a Amíky kolem ambasád, British Council atd., kteří sbírali „poznatky“ o hrůzách počínajícího socialismu. Vymýšleli si zcela absurdní kraviny a ohromě se tím bavili. Pak ty jejich blbosti vysílaly „štvavé vysílačky“ jako faktické události a oni fasovali dolary a libry – všichni byli spokojení – samozřejmě, že většina těch Britů a Amíků z ambasád věděla, že jsou to naprosté hovadiny, vždyť žili také v Praze, ale byl to prostě prima kšeft pro všechny. To jim krásně fungovalo než omylem popsali nějaké skutečné hrůzy bolševismu a bolševik je všechny zašil a jejich veselé anglické a americké kamarády z ambasád (a současně z mokré čtvrti a červených luceren) vyhostil.

        Zábavné na tom je, jak se Západu vymstila dlouholetá protičeská, protipolská, protislovanská, … prostě proti „novým zemím EU“ propaganda. Každý kozomrd ze „spolehlivých západních médií“ ví, že u nás bydlíme v zemljankách, chodíme v hadrech, všichni žijeme pod hranicí chudoby a jsme extrémně a nevychovaně rasističtí, xenofobní, násilní a přímo vrahounsky ozbrojení.
        Takže mají dojem – musím říci že bohužel mylný – že by tady nepřežili ani minutu.

        Jak si myslel třeba i Breivik, pistole, útočné pušky a kulomety tady prodáváme jak jinde housky. Četli jste půvabné líčení jeho nákupního výletu do Prahy, který se nevyvedl ? Ohromná sranda.

        To je standardní západní pohled na nás – běžný západoevropan je schopen poučovat akademicky vzdělaného našince, jak se používá splachovací záchod a mikrovlnka. A to nemusí jít přímo o idiota, klidně Vám to provede Váš univerzitně vzdělaný kolega ve firmě, který s Vámi léta komunikuje o vysoce odborných věcech.

        Jsou tak hluboce naprogramovaní, že si to ani neuvědomují. Což občas vyústí v hlubokou nenávist k Vám, když například uděláte tu chybu a toho člověka pozvete s rodinou k nám – a uvidí, že se máte vlastně o hodně lépe než oni. Lepší rodinné vztahy, žijete svobodněji, Vaše děti mohou chodit samy po ulicích našich měst, nikde žádná banda negrů ani arabáčů, ba ani pakistánců, … a byt, dům, auta a další blbosti máte kolikrát lepší než oni. Můžete si dovolit kulturu, kterou by ani nezaplatili, rizikové sporty (například paragliding v USA nemůže provozovat jen tak někdo, protože by byl okamžitě bez zdravotního pojištění a hypotéky). Nemáme se zkrátka tak špatně, jak by odpovídalo jejich statistikám.

        Východní underhuman a má se dobře, no to je skandální, to většinou nedokáží překousnout a vře to v nich natolik, že další spolupráce je nemožná. Takže je lepší jim ty jejich stereotypy nevyvracet.

        Do západní populace tyhle memy vtloukali horem dolem posledních 100-200 let, od druhé světové války ještě silněji a na všech frontách – nevynechali jediný film ani knihu, přisadit si k tomu patří k dobrému tónu ve všech kruzích a vrstvách.

        Což se jim teď vymstilo, jejich propaganda utrpěla vítězství – ale Pyrrhovo.

        • kočka šklíba napsal:

          Sice takoví nejsou zase všichni, ale je fakt, že v mnoha případech to tak je. Trefný komentář, Pyrrhovo vítězství sedí. I když bohužel zdaleka ještě není konec.

          • vittta napsal:

            No…nejsou všichni.
            Nejsem si jistý.
            Oni to nevěří ani vlastním lidem.
            Dělali jsme střechu nějakému Holanďanovi, co se sem oženil.
            Mluvil výborně česky, čímž si získal moje sympatie, protože jiní cizáci kvákají anglicky i po 10 letech tady.
            Říkal, že Holandsko je země idiotů, že se ho ptají, jestli tu máme televize a auta a ledničky.
            A že mu nevěří, když řekne, že jo, protože si myslí, že to říká kvůli té Češce, co jí má.
            Jenže…co píšu o fotrovi, tak Němčouři se ho ptali na tyhle kraviny v 90 roce, tomu Holanďanovi jsme dělali tu střechu tak v r.2008……

        • Cech napsal:

          Zde se nejedná o to aby “ každý do ČR přesídlený kozomrd dostával na ruku stejně jako v západní Evropě“ , zde se jedná o prosazení jednotné pomoci v rámci celé EU.
          No a tuto jednotnou pomoc uprchlíkům v celé EU u nás prosadí :
          Člověk v tísni,
          AMNESTY international,
          Sdružení pro integraci a migraci,
          Organizace pro pomoc uprchlíkům (OPU), a dalších asi 25 nevládních a neziskových organizací.
          Proto musíte se smířit s jednotnou pomocí, neboli s tím že, “ každý do ČR přesídlený kozomrd dostane na ruku stejně jako v západní Evropě“ jako s jasným budoucím.
          Tož pouze zůstává otázkou zdali ubytovny uprchlíků a „modlitebny“ budou opravdu tak extrémně hořlavé.
          Věřte že opravdu nebudou, stačí když vyškolená imigrantská skupina rodinu příslušného státem předhozeného podpalovače, který bude odsouzen tak na cca. 10 – 12 let opracuje dle vlastního tj. všechny a všechny příbuzné tak do 4_ho kolena.
          Prostě je nutné se smířit s tím, že „uprchlíci“ opravdu budou mít henten “ Evropský standard „.

          • kchodl napsal:

            Ano, nepochybně to zkusí, přesně jak píšete.

            Jedna kolaborantská skupina jsou všichni ti přímo navázaní na dotace, západní úplatky a institucionalizovanou korupci, druhá pak Vámi uvedení sluníčkáři.

            Pro všechny je to skvělý kšeft, čím více kozomrdů, tím více peněz. Svoje dostanou i policajti, bezpečnostní služby, dodavatelé bezpečnostních a dohlížecích technologií, kamerových systémů, etc. Hodně si na tom utrhnou i v oblasti zdravotnictví – bílá mafie, ti budou strašit všemi těmi zavlečenými nemocemi.

            Tlak bude stupňován pomocí exekutorů, juvenilní justice a dalšími, na severu a na západě osvědčenými metodami. Každý, kdo se postaví proti, bude pronásledován, nikoliv politicky, ale mnoha nepřímými způsoby.

            Určitě dojde i na ona multikulturní obohacení, která popisujete.
            Ale každá hůl má dva konce.

            Každý by se měl legálně ozbrojit. A celou rodinu vycvičit v používání zbraní a bezpečných postupů. Na napadení reagovat v rámci zákona, ale s maximální ostrostí a intenzitou.
            Nebát se opřít o naše instituce, policii a soudy – nakonec si je platíme, ne ?

            Arabové a vůbec musulmani jsou velmi špatní bojovníci, útočí jen když jich je hodně a na cíle bez obrany. Jakmile mají dojem, že by to nemuselo pro ně dopadnout dobře, raději si hrají na „umírněné“. Nebezpeční jsou, až když jich je nad určité kritické množství.

            Kritické je, nenechat je se tady „zachytit drápkem“. Když nebudou mít dost souvěrců, pomažou raději na Západ nebo do Skandinávie, v ČR by je museli držet leda řetězem – a museli by zrušit všechny EU zákony o volném pohybu osob.

            Přes to všechno, věřím, že západní propaganda, jak jsem psal výše, je docela významný ochranný faktor. Plus náš – pro ně těžký – jazyk.

            Nejhorší, co by se nám jako ČR mohlo stát, že bychom se – opět po mnoha staletích – stali „husity“ předčasně. Protože nebude dlouho trvat a chaos vypukne v západní nebo severní Evropě. Nakonec to skončí otevřenou občanskou, rasovou a náboženskou válkou, je jen otázka kdy.

            Musíme vycházet z toho, že každý dnes vykopnutý kozomrd může znamenat za 10-20 let záchranu mnoha našich životů.

            Chce to, se všude radikálně ozvat – když bude těch hlasů dost, nemůže je režim ostrakizovat. A nemít se sluníčkáři nic společného, nebavit se s nimi – kromě vyjádření hlubokého opovržení.

            Nežrat kebab a další musulmanské … Neumět anglicky, německy, francouzsky, je-li tazatelem kozomrd. A pitná voda, tak ta došla …🙂

        • vittta napsal:

          Potvrzuji.
          Můj fotr byl se svou druhou rodinou v emigraci v Reichu, zdrhnul v létě 1989.
          Po lágru v Karlsruhe byl usídlen ve vesnici poblíž Ulmu. (už tehdy tam byli negři, co hluboce pohradali Němci)
          Život na německé vesnici byl o chlup horší jak na té české té doby, jen kšefty byly plné zboží.
          Dobrosrdeční Němci fotra litovali, že je tady válka a když jim vysvětloval, že tady žádná není, považovali to za jeho vrozenou skromnost.
          Mladí Němci se pak mých sourozenců ptali, jestli bydlí u moře, jestli tady máme televizi apod.
          Ještě 3 roky po návratu (1992) jim celá vesnice posílala balík, co kdo dal.
          Viděl jsem to, konzervy, brambory, salámy…
          Fotr je sem pak pozval a ti čuměli s otevřenýma hubama…ale byli to fakt dobráci, takže nic nezáviděli,(fotr byl odjakživa makač, takže měl kvartýr špígl-nýgl) jen říkali, že tady je budoucnost a Německo že je mrtvé.
          A bráchy spolužák…v té době tak 16 letý, volal do Reichu 5x za den a pořád říkal „das ist super“…óóóó (Němci dělají óóó, když se něčemu diví, nebo když fandí třeba hokeji, to je děsná prdel)

        • Minorita napsal:

          Na komoru 🙂 …

  5. tata napsal:

    http://www.novinky.cz/domaci/379214-petici-proti-udajne-diskriminaci-romu-v-ceskych-skolach-podepsalo-38-000-lidi.html

    JA BYCH JIM DAL pěstí……..to už mužem zato že rodí,už nikoho nezajimá že rodí protože je děti živí……..respektive přidavky

    diskriminaci Romů v českých školách podepsalo od dubna do srpna 38 334 lidí z 94 zemí.

    stoho je pramálo s česka……….ach jo

  6. vittta napsal:

    Něco bokem k věci.
    http://www.novinky.cz/domaci/379214-petici-proti-udajne-diskriminaci-romu-v-ceskych-skolach-podepsalo-38-000-lidi.html
    Všiměte si prosím, že se jedná o diskriminaci na českých školách a petici podepsalo 38 000 z 94 zemí.
    Čas od času něco napíšu na EDUin, a jelikož abych mohl něco psát, musím také něco číst, tak mám k dispozici zprávu AI, nebo plán na začlenění Romů, nebo ten rozsudek ze Štrasburku…a to vás mohu ujistit, že smyšlené kecy Guardianu o nešťastných migrantech jsou proti tomu nezáživný čajíček!

  7. čtenář napsal:

    měli bychom si vzít příklad?

    Deník The Telegraph přinesl 16. ledna informaci o tom, že jeden z nejbohatších států světa staví zeď tisíc kilometrů dlouhou, jako obranu přes islámským státem.

    Zatímco Evropa je zmítána teroristickými útoky islámských radikálů a v západních zemích se zatýkají příznivci islámského státu, Saudská Arábie v tichosti staví „Velkou arabskou zeď“ po celé hranici s Irákem.

    Návrh na výstavbu byl projednán už v roce 2006, v době irácké občanské války, ale práce byly zahájeny až v září loňského roku poté, co jednotky islámistů začaly pronikat na území Saúdskoarabského království.

    Hraniční pásmo tvoří pět řad oplocení se strážními věžemi vybavených kamerami s nočním viděním a radary. Ostrahu hranice zajišťuje již nyní přes 30 tisíc vojáků.

    Přitom Saúdská Arábie je islámská absolutní monarchie a základem právního systému je šaría. Tedy stejné náboženství, které vyznávají bojovníci islámského státu. Země byla vždy otevřená všem muslimům, zvláště proto, že má dvě poutní místa – Mekku a Medinu.

    Podle vládních zdrojů se chce izolovat od chaosu, který probíhá v Iráku i Jemenu a dalších zemích Středního východu.Na jižních hranicích právě s Jemenem už postavili zátarasy o délce přes 1300 kilometrů.

    http://www.securitymagazin.cz/zpravy/islamska-saudska-arabie-stavi-opevneni-proti-islamskemu-statu-1404043598.html

    • Bavor V. napsal:

      Asi ví proč.

      • čtenář napsal:

        souhlasím

      • oh napsal:

        Bylo by divné a poněkud Euroamerické, kdyby saudští monarchové nevěděli, jakou svoloč tak dlouho financovali.

      • Minorita napsal:

        Zajímavé, jak se ti pokrytci brání vlastním „dětem“ – vždyť za vznikem, výcvikem, logistikou a financováním té zvěře stojí právě peníze Saudů . Pravda, dokud řádili v Sýrii, tak byla vše OK. ISIL je dítě Saudů a dalších bohatých států zálivu, ( bylo potřeba Irák „dorazit“, stejně jako Sýrii a okopávat při tom kotníky Rusům ) stejně jako se na „rodičovství“ podílí ušatí kluci zpoza louže + jejich někteří evropští spojenci🙂 , né, že ne. Plánovaná destabilizace Blízkého východu, po exemplárním zničení Sadáma se ambiciózní hráči chopili příležitosti , v tichosti, pod dozorem 6 .flotily…

Komentáře nejsou povoleny.