RÁNA DO HLAVY – Jiří Knopp


   Říká se „uhodily mrazy“ a skutečně, jakmile jsem se ocitnul tváří v tvář pořádnému samci, jako bych dostal ránu do hlavy. Už vás slyším, jak říkáte „co lezeš, dědku, do takového nečasu (neplést s bývalým předsedou české vlády)“? Máte pravdu, mohl jsem se ještě zahrabat do duchny, nebo si uvařit čaj s rumem (pardon s Tuzemákem). Jenže, vážení, došly mi prášky na mé neduhy. Jde mi o prášky, které regulují můj tlak krve, o pilulky, které z mého těla odvádějí přebytečné tekutiny, které udržují mé srdce v tlukoucím stavu, které způsobují prokrvování mých končetin, které se starají o to, že chodím čůrat v přijatelných časových úsecích, pilulky, které nedopustí, že mi oteče palec u nohy a ještě pár dalších, které mi umožňují dýchat a tak nějak živořit.

   Ze všech těchto vyjmenovaných prášků jsem měl v příručním skladu pár těch nejméně důležitých.  Mráz, nemráz – hajdy za doktorkou. Mráz mě tedy doslova bacil. Jo, na svatého Valentýna zamrznou i kola mlýna. Okamžitě mě ztuhla všechny údy – no, úplně všechny ne – ale už jsem se nemohl zastavit.  Paní doktorka se mohla za těch třicet korun přetrhnout a tak jsem vybaven recepty vyrazil do lékárny.

   S litrem (tisícikorunou)ve šrajtofli a dvěma recepty jsem vrazil do lékárny a když jsem roztál, měl jsem před sebou spoustu krabiček a účet za 977 Kč. Ačkoliv bylo v lékárně teploučko, bác ho, hlava dostala další ránu.

-Vážená paní, legrace jsem si dneska užil už dost. Mohla byste ten účet přepočítat?

-Váš účet je správný.

   Vyšel jsem do mrazu v ruce ubohý zbyteček z tisícikoruny a hned za dveřmi jsem zaslechl hlas, který vycházel z neholené tváře bezdomovce.

-Nebylo by, milostpane, něco drobásků na svařáček?

   Začal jsem se smát takovým tím smíchem, o kterém každý kdo ho zaslechne, tak si řekne, že takto se smějí jenom blázni. Nasypal jsem mu zbytek do čepice a prchal jsem pryč z místa hrůzy.

Příspěvek byl publikován v rubrice Poesie na neděli se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

9 reakcí na RÁNA DO HLAVY – Jiří Knopp

  1. strejda napsal:

    Mám to nemlich stejné, to je tím, že ještě žijeme. Beru 6 druhů „prášků“ ale suma sumárum platím jednou za 3 měsíce kolem 3 stovek. Původně to bylo více, ale lékárník provedl náhrady a doplatky se viditelně snížily. A lékař to s ledovým klidem schválil.
    Věřím, že mám dobrého lékaře, ALE, ještě loni mně sestřička, když jsem přišel pro ty prášky, měřila tlak. Je to prý nutné a hned kasírovala 30 Kč. Dnes to již nutné není. Připadá mně to docela zvláštní, ale znáte to Maul halten und weiter dienen.
    A tak Maul držím.

    • moskyt napsal:

      Jsem na tom stejně, včetně toho měření tlaku.

      • Laco G. mlynář napsal:

        Dtto, jenom ještě provokativně vždy při přebírání prášku nahlas v lékárně pronesu. Cože? 300 Kč? Za to, že jsem celý život platil zdravotní pojištění? Ničemnost! Za Husáka bych neplatil nic.
        Od jisté doby se nabízí moje žena, že bude chodit kupovat moje prášky ona, abych prý nedělal ve městě ostudu.

        • Petrpavel napsal:

          Kam jsme to Laco došli když vyslovená pravda se stává důvodem k zostuzení …?
          Taky si mnohdy připadám se svými vyslovovanými názory jako exot. Už jsem si zvykl na reakce okolí. Nemá to dědek v hlavě v pořádku 🙂 .
          Na co si ale nezvyknu jsou lidé kteří kudy chodí tudy si stěžují na vysoké nájmy, nízké důchody, vysoké poplatky, nízké výnosy, vysoké pracovní nasazení, nízké výdělky, velké tunely, žádnou postižitelnost atp. a pak to jdou hodit tu modré, tu oranžové, tu fialové, tu černé, tu zelené, tu modrofialové státostraně.

    • jaa napsal:

      Věřit, mnó, já tedy věřím své doktorce. Má totiž na dveřích nápis s razítkem – že neodpovídá za léčbu, jsou-li užívány léky, které nepředepsala.“ Zřejmě se jí už stalo, že „lékárníkem vyměněné léky “ přinesly nežádoucí výsledky. No tak téhle paní doktorce věřím. sorry,,,

      • strejda napsal:

        Já jsem se naučil číst složení léků. Asi proto, že jich mám tolik, tak jsou jednoduché. Fungují teprve v mixu, který byl experimentálně během měsíců sestaven. Ty záměnné mají jiný tvar, jiného výrobce ale objem aktivní látky zcela stejný. Liší se především cenou ale to již znám z běžných obchodů.

    • oh napsal:

      To máte kliku. Já beru jen sadu 4 prášků na tlak, ale mám „výhodu“ v tom, že náhrada plně hrazenou alternativou z nějakého důvodu nefunguje podle teoretických ouředních předpokladů. Můj organismus asi nedostal z MZ nebo SÚKLu informaci o tom, jak má na alternativní léky správně reagovat. Ale k tomu měření tlaku jsem dostal vysvětlení, že jakmile už je stav stabilizovaný, stačí, když si ho měřím sám. A to jako poslušný pacient dělám a hezky „za své“ jsem si k tomu opatřil i přístroj.🙂

  2. ji5 napsal:

    S léky to je naprosto pozoruhodné. Bral jsem lék A, který mi byl změněn ještě v Kanadě na B. V Česku mi doktor řekl, že B mu pojišťovna neschválí, že prý je moc drahý. Pak ale mávnul rukou a předepsal B. Na ten byl poměrně velký doplatek. Při další navštěvě mi řekl, že mi předepíše C, který je sice ještě dražší než B, ale je bez doplatku. O schvalování pojišťovnou již nemluvil. Je to Kocourkov.

    Česko mělo vlastní farmaceutický průmysl, ale ten už asi nekontrolujeme. Mohli bychom vyrábět generika, tedy již patentově nechráněné léky. Tím by se jistě ušetřilo, ale kdo by se hádal s velkými společnostmi.

    Farmaceutické společnosti potřebují zisk a ten si chrání seč mohou. V Kanadě se před několika lety probíral případ, kdy byl v prodeji relativně levný lék A, který byl schválen pro léčení neduhu NA. Lék B, velmi drahý, byl schválen pro léčení choroby NB. Pak se ukázalo, že A bylo účinné i pro NB a jako daleko levnější alternativa lékaři začali A předepisovat. Výrobce léku B to rozlítilo a začal se soudit o zákaz používání léku A, jako náhrady za B, protože by přišel o zisk. Lék A prý nebyl pro léčbu NB schválen.

    Když jsem u léků tak ještě zmínka o thalidomidu, který se pod názvem Contergan používal proti nevolnosti v těhotenství. Problém byl v tom, že se najednou začalo rodit určité procento dětí s tělesnými defekty, třeba bez rukou. Lék byl posléze stažen z prodeje. Posléze se ukázalo, že ten lék měl vlastně napravoval jakousi genetickou vadu, která normálně vedla ke spontánním potratům. Jenže tam byla nějaká další vada, takže tty děti, které by příroda nenechala přijít na svět se narodily s těmi deformacemi. Příroda se holt jen tak ošálit nedá.

    Před několika lety byl tento lék studován jako možný prostředek nápravy genetických defektů vedoucích k demenci a nebo Alzenheimeru. Zatím to je ve stadiu pokusů a pod palbou kritiky aktivistů.

  3. jirka.Knopp@seznam.cz napsal:

    Jiří Knopp-teď jak si tak čtu ty krásné příspěvky, jsem si uvědomil, že jsem dnes pozřel pouze dva prášky ráno, ale ty dva v poledne a ty dva v 18 hodin jsem opomněl.Prostě jak tam doktor, nebo lékárnice napíše 1 – 0 – 1, jsem schopen tam ráno polknot ty dva najednou, ale nikdy tak, jak předepsáno.. Navzdory tomu všemu stále ještě i v pokročilém seniorském věku žiji. Asi to nebudu měnit.

Komentáře nejsou povoleny.