Divnej smích


Proč takový podivný název, když píšu o dalším z „lékařů stromů“ – o žluně? Slyšeli jste ji někdy volat? Ne? Tak si poslechněte:

http://www.prirodainfo.cz/domains/prirodainfo.cz/zvuky.php?cislo=230.00 (volání, které mám na mysli, je na té druhé z nahrávek) Uznejte, že je to docela slušná konkurence „divného smíchu“někdejších Greenhornů:  https://www.youtube.com/watch?v=tK7aV5LTgGE

Že existuje pták, jménem žluna (a občas se mi dokonce vynořilo, že žluna zelená), to jsem tak nějak tušila. Pravda, občas jsem si nebyla jistá, jestli to není totéž, co žluva a koho to vlastně v té Suchého písničce sup obdivoval.

A pak jsem se jednoho dne courala s foťákem po svém oblíbeném lesoparku a slyšela jsem veliké bušení do dřeva. Protože zdejší komplex sportovišť je od lesoparku oddělen jen pěšinkou a potokem, myslela jsem, že tam někdo ze správců areálu něco opravuje a nevěnovala jsem tomu moc pozornosti. Jen tak ze zvyku jsem koukla tím směrem – a tam jsem uviděla, co je to za pilného „správce sportoviště“. Na okrasné jabloni tam sedělo cosi v zeleném kabátku a s červenou čepičkou a zobákem to usilovně mlátilo do stromu. Fotka naštěstí vyšla a tak jsem doma začala pátrat, koho že jsem to tam vlastně potkala. A za chvíli to bylo jasné: žluna zelená!

 https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDluna_zelen%C3%A1

obr.1No a pak jsem tohohle zeleného kutila začala potkávat a hlavně slýchat všude možně

obr.2A nejen na stromech, ale i na zemi. Tohle je žluní omladina, ještě v dětském, kropenatém oblečení, zřejmě dolovali ze země nějaké žížalky: ještě mají krásně zablácené zobáky.

obr.3A pak jsem se – spíš náhodou – dozvěděla, že existuje nejen žluna zelená, ale i žluna šedá. Ta se vyznačuje tím, že je taky zelená, ale pozor: má šedivou hlavu a daleko menší červenou čepičku a menší černé „vousy“ u zobáku.  https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDluna_%C5%A1ed%C3%A1

  obr.4A když si tak prohlížím starší fotky, tak si u mnoha z nich vůbec nejsem jistá, jestli vyfotila žlunu šedou, nebo zelenou – až mi to trochu kazí radost třeba z tohohle obrázku. Ta potvora mne nechala přijít velice blízku, prakticky téměř až pod větev, na které seděla, a jen koukala, co provádím a pózovala. Fotky se povedly, což o to – ale je to žluna zelená, nebo šedá? Čepičku nevidím… Odhadla bych to spíš na tu šedou.

obr.5A tohle je, prosím, žluna zelená v roli průzkumníka. Ne, že bych byla jasnovidec, ale mám ji i na jiné fotce a tam je vidět i hlava.

obr.6No rozdíl od strakapoudů, kteří se na zemi vyskytují poměrně málokdy, žluna se „v přízemí“ potuluje poměrně často – občas je jí na louce vidět jen zobák, trčící z trávy.   Tohle je její obvyklá póza – se zvednutým zobákem.

obr.7A tady to jsou poslední fotky žluny (vlastně žlun), které se mi podařily: cosi jsem v kuchyni vařila a otvírala jsem okno – a dole na trávníku jsem viděla cosi, co tam usilovně provádělo jakési zemní práce. Tak jsem doběhla pro foťák, zaostřila a cvakla. A doufala, že z toho něco vyjde – bydlíme ve druhém patře a to ono cosi bylo na druhém konci panelákového trávníčku a ještě k tomu ve stínu stromu.  No, musela jsem s tou fotkou trochu čarovat, ale nakonec je to k poznání: žluní rodič zaučuje potomka v dlabání děr do země. Potomka to nebavilo, tak za chvíli odletěl, ale pilný rodič u toho dlabání děr do trávníku vydržel dost dlouho…

obr.8K-sova

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

11 reakcí na Divnej smích

  1. věra napsal:

    Katko, opět krása – máme je na zahradě. A jak jsem se dočetla, tak se živí většinou „v přízemí“ a boucháním do stromu si nejčastěji označují svoje území…

  2. NavajaMM napsal:

    Pekná reportáž. Mám rád jej hlas a ten „divný smiech“.

  3. K-k. napsal:

    Jo, taky mám žluny ráda…🙂

  4. Rosťa napsal:

    Pěkné fotky. Kdo umí, ten umí.

    • K-k. napsal:

      když jsou modelky dobře naladěné, tak se dobře fotí..😉

  5. Miluše napsal:

    Divnej smích, zpívají Greenhorni. Pro paní Katku.

  6. kchodl napsal:

    Nádhera jako vždy !
    Žluny jsou vážně krásní ptáci.

Komentáře nejsou povoleny.