Pampelišky


No jo, já vím: je to plevel a své cti dbalý zahrádkář, nebo pěstitel trávníku vzor „golfové hřiště“ se otřese hrůzou, jen když o nich slyší.

Ale pro mne je to symbol jara, ohlašovaného tisícem malých sluníček v trávě.

obr.1

A taky je z těch pampeliškových sluníček báječný med – tedy spíš sirup, nikdy se mi to nechtělo svařovat až do „medova“ – jednak chutná, ale hlavně je to osvědčený lék proti takovému tomu nepříjemnému, suchému kašli. Sice jsem vždycky proklínala med i pampelišky, když jsem zbavovala hrnce i plotnu lepkavého nánosu – ono to rádo překypí – ale když jsem v zimě začala kašlat, tak jsem se pampeliškám velmi uctivě omlouvala. Ten můj pampeliškový med rostl z velké části tady…

obr.2

A že pampelišky mají něco do sebe, to moc dobře vědí všechny včely i čmeláci!

obr.3 obr.4

A když si taková pampeliščí koketa přizdobí účes malou zelenou kobylkou, je to prostě krasavice!

obr.5

A pak pampelišky odkvetou a vzduch je pár dní plný jejich semínkových padáčků – ale než zmizí i ty padáčky, daří se pampeliškám jiná kouzla. Tohle například udělá s odkvetlou pampeliškou ranní rosa:

obr.6

Ono to pampelišce sluší, i když zmokne pořádně…

obr.7

Abych pravdu řekla, pampeliškové (a vůbec přirozeně kytkaté) trávníky se mi líbí mnohem víc, než ty uměle pěstované „anglické“ – bez kytek, motýlů, bez včel, prostě mrtvé…

obr.8

 K-sova

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotopříběhy se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

28 reakcí na Pampelišky

  1. Hudec napsal:

    Dnes je to mimořádně roztomilé, čímž míním ještě více, než jindy.🙂

  2. pepanov napsal:

    Na louce je to krásný pohled, ale na zahrádce mezi zeleninou a jahodami nic moc. Asi jako zničte krtka.

  3. avespasseri napsal:

    Já je mám ráda i na zahrádce… tedy ne přímo mezi zeleninou a jahodami, ale na tom trávníku kolem. A sedmikrásky. Zelenou mám ráda, když je ještě trochu zažlucená, tím lépe :-)) Také s radostí fotím tyhle jarní žluté koberce🙂

  4. Miluše napsal:

    Slovensky se pampelišce říká púpava, rusky одуванчик.
    Vpomínám na jednoho malého kluka od Sv. Jána, podával mi povadlou pampelišku se slovy:
    „toto je fúkacia púpava“. Jmenoval se Maťo Babiak. Když vidím pampelišku, vždy se mi to vybaví🙂

    • Bavor V. napsal:

      🙂 Pěkná vzpomínka

    • Hudec napsal:

      Ano, púpava je krásné slovo. Ne že by „pampeliška“ nebyla.
      Stejně je zajímavé (já vím, že to víte i bez mých „moudrých“ slov), jak se některé věci dají říci slovensky dalo líbezněji, než česky. Skvělé jsou v tomto směru texty písní Mira Žbirky, v jednom má také něco o púpavách, někde je zmiňuje „z najkrajších púpav vietor ich nesie k nám“ – nebo tak něco, pokud si maně vzpomínám.
      Zahrádkáři je tedy nemají rádi…. no, pořád lepší pampelišky, než řepka.

      • kočka šklíba napsal:

        Ale pokud tedy se nepletu, tak pupava se u nás říká něčemu jinému, to je takový bodlák s jedlým středem ne? Ale možná je to jen můj dojem.

      • kočka šklíba napsal:

        A v tomhle se mě náhodou zdá že pampeliška je o hodně krásnější slovo😉

  5. K-k. napsal:

    a abych to ještě víc zamotala, tak v češtině je pupava tohle: http://cs.wikipedia.org/wiki/Pupava_bezlody%C5%BEn%C3%A1🙂

    • kočka šklíba napsal:

      Ano tak jsem se nespletla, jen to přečetla až následně🙂.

  6. M-T napsal:

    Moc pěkné, ostatně jako vždy! Kolik nejen dětských duší a očí už potěšily pampelišky a uvité žluté věnečky či girlandy! My jsme je jako děti ale také chodili vypichovat do vojtěšky nebo na louky housatům a husám, až se nám mnohdy udělaly puchýře/mozoly. No a kdo chce mít pěstěný trávník bez pampelišek, měl by vědět, že jedna rostlina pampelišky vytvoří za rok až tři tisíce semen, tak hodně zdaru! Jakkoli se s ní neustále potýkáme coby s plevelem, pampeliška patří mezi rostliny, o nichž můžeme bez nadsázky tvrdit, že děti určitě potěší, dospělým poslouží a starým pomáhá l é č i t neduhy.

  7. kchodl napsal:

    Paní K-k, nádhera. Že jsem se nezmohl na žádnou rádoby chytrou poznámku, znamená, že jsem z toho dočista oněměl. Tak říkajíc, zavřelo mi to eeh ústa.🙂

Komentáře nejsou povoleny.