Podnikatelská pohádka


Bylo – nebylo…, ale spíš bylo než nebylo. Před mnoha a mnoha léty i zimami jsem coby zástupce stavební firmičky byl pozván na „běžnou“ kontrolu finančního úřadu. A měl jsem přinést fakturaci a smlouvy. Protože to byla moje první kontrola čehokoliv od kohokoliv vůbec, neměl jsem žádné zkušenosti a tedy i moje představy byly takové nijaké.

Dvě pracovnice kontrolního oddělení si mne posadily ke stolku, chvíli se probíraly smlouvami a pak to začalo. Jestlipak vím, že vlastně provozuji „švarcsystém“. Protože jsem tehdy měl všechny svoje pracovníky pod smlouvami, nechápal jsem, jak ony dvě ženštiny k tomuto tvrzení došly.

Prý jestli znám obsah svého živnostenského oprávnění. Samozřejmě, že doslovně jej nikdo normálně nezarecituje. A to byla voda na jejich mozkový mlýnek. Prý veškeré práce hlavní stavební výroby jsem povinen zajistit vlastními prostředky. Tedy i práce zemní. To mne dostalo. Tím, že si najímám jiného živnostníka nebo specializovanou firmu na provádění zemařiny, se dopouštím porušení náplně živnosti a používám onen švarcák.  Když jsem namítl, že přece ty „zemařské“ firmy jsou založeny právě na to, aby zajišťovaly speciálně zemařinu, byl jsem poučen, že to je sice pravda, ale stavební firmy mají mít svůj strojní park. A pakliže jej nemají, je jejich povinností příslušný stroj pronajmout na potřebnou dobu, obsluhu vzít od původního zaměstnavatele do stavu jako zaměstnance a po ukončení prací zase propustit a vrátit původní firmě a stroj vrátit. A takto to dělat po celou dobu stavby, protože jak známo, zemní práce se na stavbě vyskytují nepravidelně a nelze je vždy provést najednou.

Jenže pokud se domníváte, že zde by pohádky mohla končit, tak jste na omylu. Celé to mělo pokračování.

Pohledem do smluv se subdodavateli obě kontrolorky objevily, že těm firmám je zdarma poskytován prostor na uskladnění jejich materiálu, strojů i šatstva. Další doklad švarcáku.  Ty prostory jim mám pronajímat a nechat si nájem zpětně účtovat jako náklady příslušné firmy.

Nicméně ani toto nebyl konec. Vrcholem všeho zla byla formulace, že dodavatel bude postup svých prací koordinovat s potřebami stavby. Celkem logický požadavek na to, aby se v jednom bodě nepotkával zedník, tesař i zámečník. Tak zde jsem prý ty firmy přímo řídil a určoval jim pracovní postup. Vrcholný důkaz jak Ráthově procesu.

Ale pohádky mají přece jen končit dobře. Udělal jsem kajícný obličej, ženštinám, se mne zželelo a udělaly jen „ty ty ty, příště to bude horší“.

Nebylo příště. Patrně se našel někdo, kdo už byl kovanější a dovedl s nimi jinak zacvičit, případně se změnilo téma kontrol a švarcák už nebyl obsahem jejich školení, které předcházelo období kontrol. Ostatně i já jsem se nechal poučit příslušnými odborníky a byl jsem ujištěn, že ani jeden bod nebyl prohřeškem proti zákonům.

Bavor podpis_rex2

Příspěvek byl publikován v rubrice Stavebnictví se štítky , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

23 reakcí na Podnikatelská pohádka

  1. K-k. napsal:

    To je neskutečný!

  2. Hudec napsal:

    S švarcsystémem je to vůbec veselé, i zde platí, že „situace na vojně se mění každým okamžikem“.
    Jsem OSVČ už patnáct let. Za tu dobu jsem pracoval pro několik desítek klientů, vždy pro několik současně, což je v mém oboru obvyklé. Jen pro jednoho z nich, energetickou společnost, pracuji celou tu dobu. Nu a náhle letos je auditor upozornil, že berňák by po nich mohl jít z důvodu uplatňování švarcsystému zrovna u mě.
    Nemám od tohoto svého klienta žádné „pracovní pomůcky“ – mám vlastní počítač, telefon, auto, fotoaparát, kameru…. nic jiného k výkonu své práce nepotřebuji.
    Nemám od tohoto svého klienta přidělenou žádnou kancelář ani psací stůl a židli – mám vlastní, samozřejmě mimo jejich budovu i pozemky.
    Mám prokazatelně více klientů (doloženo fakturací pro ně) – a přesto u nich zavládla zmíněná obava.
    Proč tomu tak je? Proto, že český berňák je nevypočitatelný a zákony ohebné.

    Na druhou stranu, když jsem se před více než rokem stal obětí podvodu -jistá dáma fakturovala práci po dohodě s ní jisté firmě, ovšem pod mým jménem, s mým IČO a DIČ bez jakéhokoliv mého tušení – ona není plátce DPH a chtěla si ho přivlastnit. Když to prasklo, uháněl jsem na policii s trestním oznámením a od nich hned na berňák, abych neupadl do nějakého podezření, neb berňák je vždy silnější soupeř, kam se hrabou policajti. A tam se mi dostalo velmi vřelého přijetí, asi jako první občan ve střední Evropě jsem se tam dočkal kávy – když viděli v jakém duševním rozpoložením jsem k nim dorazil. A nechali si vše vysvětlit, převzali kopie dokladů z policie a že se na tu dámu podívají. A „zalistovali“ v počítači a sdělili mi, že já mám u nich odjakživa všechno v pořádku. Takže berňák na jedničku.

    • Bavor V. napsal:

      Ono v životě jak na divadle. Vždy záleží na jediném – Osoby a obsazení. Ty dvě ženštiny byly již od pohledu opravdové vyplašené kancelářské myši bez vlastního rozumu. S něčím inteligenčně podobným jsem se za celou dobu své podnikatelské činnosti potkal ještě dvakrát a vždy to bylo v těch „dobách dávných“.

  3. čtenář napsal:

    tak aspoň že to nakonec dopadlo tak jak to dopadlo,dobře.

    Jak se čtenář díky své nepřipravenosti málem stal zlodějem.

    Bylo to v roce 1993 když se nahlásili pracovníci FÚ na kontrolu na provozovnu,měl jsem si připravit doklady o nákupu zboží.
    Přišli,vybrali si ze sortimentu 3 položky a já jsem musel dohledat doklady o nákupu,zajímala je ta nákupní cena,na vybraných položkách spočítali jakého dosahuji zisku v % a nechali si to ode mě podepsat.
    Potom jsem byl pozván na kontrolu,při kontrole mi bylo sděleno,že bylo zjištěno krácení tržeb.
    K tomu došli nějak takto,vzali všechny nákupy za předcházející roky,vynásobili to tou podepsanou marží,zohlednili tržby a skladovou zásobu a z toho jim vyšla částka o kterou jsem snížil tržby,málem jsem se složil k zemi.

    V tomto případě se vše vysvětlilo a nechali to bez doplatku a penále,se slovy,musíte si dávat pozor co podepisujete.

    Jak se čtenář díky tomu,že firma která mu zpracovávala účetnictví a zkrachovala stal dojnou krávou.

    Rok 1997,další kontrola.
    Nález,dle zákona špatně zaúčtována oprava auta.
    V roce 1993 jsem naboural auto,oprava stála 90tisíc,dle zákona,alespoň tak mi to bylo vysvětleno,ale nešlo o opravu,kterou mohu dát v tom roce celou do nákladů,ale o technické zhodnocení majetku.
    Naúčtován doplatek daně z příjmu za ty roky plus penále(úroky jak u lichvářů),no a protože firma,která to špatně zaúčtovala už měla po krachu,tak jsem to musel zacálovat sám.

    Jojo,kontroloři to jsou borci,naposledy mojí mámě udělili pokutu 1.000,- za to,že nedala k jednorázovému zapalovači český návod.

    • Bavor V. napsal:

      Kdyby to bývalo dopadlo špatně, nemohl bych ten příběh nazvat pohádkou, ale tragikomedií.🙂

  4. Berkowitz napsal:

    Přeji pěknou sobotěnku. Jedna výtka berňáku k daňovému přiznání :

  5. Tlak na odhalení švarc systému je na jednu stranu pochopitelný – financování zdravotnictví a důchodů je z podstatné části založené na obvodech zaměstnavatelů, pro které je – čím větší jsou, tím více – těžké schovat základ, že kterého se odvody vypočítávají.

    • Hudec napsal:

      Tlak na odhalení švarc systému je na jednu stranu pochopitelný…. nu, ano to je.
      Ale zajímavé je, že europoslanci i „českoposlanci“ si drží na nejvyšším místě politické správy státu i „nadstátu“ své poradce – OSVČ. Nezaměstnávají je, ti pracují na základě živnostenského listu. Takže pro někoho švarc systém ne, ale pro někoho ne.
      Inu, stále to platí – co je pro pána, není pro kmána.

      • Hudec napsal:

        pardon – pro někoho ne, ale pro někoho ano.

      • Ja se jako zamestnanec citim byt oj****n mnohonasobne, od ruznych cernych pasazeru v systemu po tyhle politicky vejlupky.

        • čtenář napsal:

          nemyslím si,že byste se až takto musel cítit, „byt oj****n mnohonasobne“.
          vždyť se na to stačí podívat z jiného úhlu,jako zaměstnanec se rozhodnete rekonstruovat byt,no a koho si raději pozvete?
          Já bych si raději pozval ty živnostníky,kteří pracují třeba i pro firmy,raději ty tzv. švarcáky,než ty zaměstnance.
          Jsou levnější a rychlejší.

          • No, vzhledem k tomu, ze prumerny zamestnanec odvede dvakrat az trikrat vyssi odvody, nez prumerny zivnostnik, me toto prilis neuklidnuje.

            • Bavor V. napsal:

              Prosím, abyste nerozviřoval toto téma, je to vždy startem pro zbytečné a emocionální diskuse. Děkuji.

            • čtenář napsal:

              no,ono to může být i tím,že mezi živnostníky ubývá těch co vydělávájí rok od roku větší peníze,myslím si že opak bude pravdou,zatímco mezi zaměstnanci je to přesně obráceně.

              ale budu hovořit za sebe.
              v roce 2007 jsem zaplatil na zdravotním pojištění 160 142,-,na sociálním 231 868,-
              v roce 2014 jsem zaplatil na zdravotním pojištění 18.315.-,na sociálním 3.700,-

              takže tomu zbytku živnostníků,kteří se drží dost kazím průměr,čímž chci také říci,že ty průměry,kvůli kterým se cítíte tak jak se cítíte,a které jsou vždy čas od času vytahovány na světlo,možná i právě proto aby se zaměstnanci takto cítili,nehovoří vůbec o ničem.

  6. strejda napsal:

    České úřady a podnikání je tragikomický příběh. Je to zcela přesně jak napsal Bavor. Osoby a obsazení. Příběhů mám nespočet, ale vždy pro mně dopadly dobře. Popíši jeden, jasný a přehledný.
    Někdy v devadesátých letech jsem dával na berňák výkaz o DPH. U poštovného byla 0=nula. Ale pracovnice berňáku listinu nepřevzala. DPH musí být! Namítl jsem, že mně je to fuk, ale ať mně řekne jaká výše DPH platí – byly dvě sazby. Odpověděla, že radit nebude. Byl jsem tam se svojí ekonomkou, ta mně na chodbě radila ať ten papír dám do podatelny. Já ale držkoval. Slyšela to jiná úřednice, vyšla z kanceláře a ptala se co a jak. Když vyslechla, tak řekla máte pravdu a zašla k ředitelce – nikdo jiný než úřednice tam nabyl. Po poradě mně obě dámy řekly, že mám vše v pořádku a DPH je nula. To ale na chodbě slyšela ta první a vtáhla je k sobě. Mně vyhodily. Čekali jsme. Pak úřednice vylezly a ředitelka řekla, asi se DPH platí, musíme to vyřešit, dejte to do podatelny. Dal jsem, do týdne rozhodla a od té doby v Česku platí, že DPH na poštovné je nula.
    Ani ředitelka nevěděla co platí, já to ale musel vědět.
    Znáte to o těch hřebíkách? Byl to jeden z nich. Stát stojí na úřadech a musí si je hlídat. Když je neuhlídá, ztrácí důvěru.
    Měl jsem dost úředního příkoří, ale vždy to nakonec kvalitní úředníci vyřešili v můj prospěch. Byli inteligentní, vnímaví a znalí. Ale bohužel většinou až na vrcholu pyramidy.

  7. Rosťa napsal:

    Svůj první živnosťák jsem měl už za Husáka a s úředníky jsem se vždy nějak dohodl. Zde asi záleží, na jakou osobu člověk narazí. Srážka s blbem je průšvih, protože úředník má vždycky pravdu.
    Je to asi OT, ale doporučuji přečíst. Hodně jsem se poučil i o záležitostech z věd okultních. Člověk se musí celý život učit a po staru se žít nedá ( jak se razilo v Rudém Právu už za socíku ).
    http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Islamsky-stat-je-rizen-z-Ruska-I-to-padlo-v-debate-CT-ktera-mela-byt-o-uplne-necem-jinem-376395

    • strejda napsal:

      Tak to je síla, ale nic, naprosto nic nového. Ti lidé jsou již tak ustrojeni a nedokáží nic jiného než kecy. Raději nenapíší co mně siderické kyvadlo na vlasu mé dobré kamarádky o Cibulkovi vyjevilo. Pak jsem ještě nad tabulku, která je od kategorie milý a inteligentní člověk až po naprostý kretén, prověřil Hučína. Může si s Cibulkou podat ruku.

      • moskyt napsal:

        Včera mne pobavila demonstrace v Kyjevě před am. ambasádou. Na otázku reportéra, proti čemu protestují tak příznivkyně „Pravého sektoru“ s kuklami na hlavě prohlásily, protestujeme proti tomu, že Američané dodávají zbraně DNR a LNR!
        A k výuce dějepisu v devadesátých letech v RF. Krom jiného. V ruštině https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=p6ov4BnDlEI

Komentáře nejsou povoleny.