Osvobození Československa americkou armádou


Všechno se veselí, poctu ti vzdává,

novému pánovi  čest buď a sláva

Jakobín

 

Jan Neruda kdysi napsal, že „čas nový, nové chce mít činy“. V českém případě to spíš znamená nová hesla a nový pohled na historické události.

Plzeňský primátor zahájil 6. května 2015 svůj projev na oslavách přítomnosti amerických vojáků v Plzni slovy: „Děkujeme americké armádě, která osvobodila naše město a celou republiku (možná řekl zem) od nacistické nadvlády.“

Bylo u toho české papalášstvo, tedy představitelé stran a vlády. Nikdo neprotestoval, je tedy naděje, že pojem osvobození Československa sovětskou armádou bude  na věčné časy  vymazán z učebnic i z hlav nastupující generace.

Novému pánovi vzdávali řečníci zvoláním „Díky Ameriko“. Je to kratší a údernější heslo než servilitou totožné „Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak“.

Primátor přiložil do doutnajícího ohníčku polínko v podobě upravené pravdy. Tak kdysi definoval propagandu Jan Werich. Jeho zmíněný výrok zní ovšem vyzní daleko líp na pozadí objevu, že nás Sovětský svaz v roce 1945 vlastně okupoval.

Teprve pak do sebe kolečka historie potřebně zapadnou. Dnes už víme, že Banderovci se postavili Stalinovi a správněji chápeme třeba zapojení obyvatel do oddílů SS v pobaltských republikách. I ony bojovaly proti komunismu. Tedy proti stejnému nepříteli jako Němci. Ti přece zavírali komunisty do koncentráků přednostně.

Hitler byl, pravda, zmetek, ale kdyby to nebyl přehnal s židy, byl by teď mnohými lidmi oslavován.

Pomocí čísel lze spolehlivě dokázat, že němečtí vojáci na konci války ideologicky prohlídli a v podstatě s Američany bojovali proti společnému a zákeřnému nepříteli. O tom svědčí poměr sovětských a amerických ztrát. Američtí osvoboditelé ztratili na českém území 116 životů, kdežto sovětští okupanti 1000x víc.

Plzeň_pamětní_deska

Plzeň je zvláštní město, protože postavila pomník Pattonovi, generálu osvoboditeli. Ten ovšem v Plzni nikdy nebyl. Jde o pat(tono)lízalství první kategorie. Mohli postavit pomník Cimrmanovi, který tam taky nikdy, jak se dá lehce dokázat, nebyl.

Ona je to vlastně česká tradice, stavět raději pomníky cizákům než vlastním lidem. V Česku byla se zpožděním odhalena pamětní deska, prý se jmény doteď neznámých padlých bojovníků o rozhlas.

Možná není daleko doba, kdy se budou strhávat pomníčky a pamětní desky připomínající oběti heydrichiády a pražského povstání. Nebo alespoň budou upraveny na oběti komunisty inspirovaného povstání.

O Benešovi se již teď proslýchá, že se zaprodal Stalinovi a byl vlastně kryptokomunista, který zavinil Únor 1948.

Akce jeho londýnské exilové vlády, údajně podniknutá, aby český lid dokázal, že umí s nepřítelem zatočit, je příkladem hrdinství politika, který skutky ohrožuje druhé, ale ne sebe.

Tak zabili Heydricha. Atentát v zatáčce ale má jeden rozměr o kterém se historici nezmiňují: „Zabili jste mi strejčka, tady máte přes držku“, pravil Švejk o rozlobeném Rakousku. Po atentátu se Němci dost zlobili, ale jakmile byli parašutisté (v současné terminologii teroristé) zlikvidováni, ocenili Němci české udavačství a zrušili stanné právo.  V Protektorátu se pak konala veřejná shromáždění s projevy Moravce (ne Václava, co má ty otázky) – taková ujištění o oddanosti mocným. No jistě, lid chodil na takové akce s odporem. Stejně jako umělci třeba do Lucerny.

Jak je ale možné, že tehdy nedošlo k likvidaci českého národa, kterou prý Heydrich připravoval? Zalekli se snad Němci ojedinělého teroristického činu?

Postupem času se objevil i „lidský“ pohled na Heydricha. Muzikant, šermíř, starostlivý otec rodiny, statečný politik, který jezdil bez ochranky, jen tak v neopancéřovaném autě.

Časem bude jistě opraven i pohled na Pražské povstání. Zatím to není možné, protože česká post-sametová moc udělala chybu a místo toho, aby nechala komunistům pochybnou slávu za odboj proti Němcům, začala jim tyto „zásluhy“ odpírat. Proto teď u pomníčků stojí místo dřívějších pionýrů skauti. Taky děti, jen šátky mají zelené.

Tato situace znemožňuje říct, že to komunisté přinesli národu obrovskou škodu a zbytečné utrpení. Jan Werich byl jako třináctiletý chlapec fascinován událostmi roku 1918, kdy stateční Pražané strhávali rakouské orlice z úřadů a házeli je do Vltavy. Tedy v době, kdy už nemohly, tedy ty symboly, nikomu ublížit. Byli to Čehonové (podle písně, čeho nabyl občan pilný, to mu erár sebere).

I sametová revoluce přišla až v okamžiku, kdy už bylo jinde po všem. A Havel, místo aby byl na Národní třídě, zůstal raději na Hrádečku. Opožděný vůdce jako hrom.

Havlův oblíbený výraz „Čecháčkové“ má nepochybně svůj původ právě u Wericha. Sám Čehona prvního řádu stejně nikdy nic originálního nevymyslel.

Češi, setrvávající v nenávisti proti všemu německému, svoji zášť prokázali nejen vyvoláním nesmyslného Pražského povstání, ale i vyhnáním sudetských Němců. Na první akci ještě politici lpějí, ale sudetským krajanům se Havel již dávno omluvil.

Současná historie se některým tématům vyhýbá. Opatrně se musí třeba s Vlasovci. V Praze se zapletli do pomoci komunisty organizovaného povstání (Smrkovský je již dávno zapomenut). Byli ovšem na útěku před Stalinovým  hněvem. V německém zajetí se v zájmu zachování vlastních životů zachovali pragmaticky. Někdy se tomu říká zrada, ale to je přece jenom ošklivé slovo. Spěchali do amerického zajetí. A zapletli se v Praze. Možná mysleli, že boj proti Němcům jim vylepší reputaci u spojenců. Dobrá zpráva pro ně byla, že se jim do amerického zajetí podařilo dostat. Radovat se přestali, když je Američané vydali Stalinovi.

Plzeňskému přerodu (cynik by řekl prznění) historie přihlížel premiér Sobotka. S otučnělým výrazem ve tváři pronesl projev, v jehož závěru opakoval slogan: „Děkujeme Ameriko“.

Mluvil premiérův jmenovec Přemysl. I on se přemohl a když mluvil o obětech na našem území vypustil z úst slovo Rusové. Pachuť zmenšil zmínkou o Ukrajincích a Rumunech. Zvolání na konci pak bylo stejné.

Sovětskému svazu nikdo neděkoval, to se nesluší, když je teď Putin nepřítel. Navíc ve frontě na projev stál velvyslanec USA Shapiro. Je třeba mluvit a jednat tak, aby se nezlobil a nemusel hlásit nespokojenost s gubernií do Washingtonu.

Přepisování historie tak, aby pohled zpět vyhověl požadavkům naší doby, není v Česku obtížné. Servilnost k vládnoucí moci je v mysli historiků ukotvena víc než jednotlivé historické události a tvoří bezpečný základ pro „moderní“ interpretaci dějin.

kanadajj

Příspěvek byl publikován v rubrice Pozdravy z Poottawí se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

67 reakcí na Osvobození Československa americkou armádou

  1. strejda napsal:

    Česká ubohost procházející celým národem je bohužel jednou z typických národních projevů. K tomu ale sluší dodat, že postačí, když se vítr otočí a začne foukat odjinud. Pak se láska také otočí. Dnes se radují z lásky národa jedni, příště druzí. A národ se otáčí jak je třeba. Má tak zajištěný životní prostor.
    Ale než začneme lamentovat nad národem. Ten se chová pragmaticky a jeho chování odpovídá době. Přežil tak mnoho stovek let. Naučil se ohýbat, ale kořeny má pevné. Nechme tedy národ národem a podívejme se na jeho vůdce.
    Vypadá to, že tuzemská elita je vybírána jen podle schopnosti adaptace a servility. Zajímavé na tom je, že tito politici nemají rádi ohýbající se hřbety, ale sami se ohýbají ještě dříve než zafouká.
    Dnes je naší láskou Amerika. Ale není to láska oboustranná. Pro tu Ameriku jsme malý neznámý a bezvýznamný kousek země, který má na starosti jeden bezvýznamný kamarád presidenta. Je to malý pašalík a malá sinekura. Ovšem pro naše politiky je to pozlacený polobůh, kterému je radno se klanět a hlavou bít o zem.
    To vše je tady u nás normální, bylo to a bude. Tragédií je, že se poměry radikálně změnily a při tom se v mnoha ohledech stala jen změna znamének. To je danajský dar naší politiky pro budoucnost. Věřili jsme za minulého režimu, že mohou jednou nastat lepší poměry, kdy pravda bude svobodně mezi námi. Poměry se změnily a nic se nezlepšilo. Jen se vyměnily strany. K čemu je, když elitám nestačí poučení z chyb které dělali jejich předchůdci a musí v nich pokračovat i nadále. Opakované chyby ničí. NIČÍ. Historie zaznamená jména hlavních ničitelů, ale škody napravit nepůjdou.
    Vše je to součástí postupného rozkládání státu zničení identity národa. Ale o tom jindy. Je již pozdě.

  2. cobolik pacholik napsal:

    tota doba, to jak ala michael jackson,vyprostoval si vlasy,nabielil sa,nostek si urobil jak pipi dlha pancucha,bo nechcel vyzerat ja nigger,tak vyzeral,ako kokot,toto iste politici v pepikove,robia zo seba niggers a su iba zasrana biela skurvena holota,ktora nema uctu ka svojim vlastencom,k holote co podochla,budu rvat diky ameriko,jasne,ze diky,predsa aj ich vojaci sa zucastnili tej srandy,jak som pisal,reich uz robi nejake znenie prehlasenia,aby vania vyplatil reparacie na zaciatok aspon za 6 army,potom za obratenie reichu v prach,paragani,to zabili dobrodinca pepikov kultivovaneho reinharda,moji hrdinovia kubis s gabcikom a vsetci ty siedmy statocny,skurveny teroristi,nikdy my nebudeme svoji,za toho boha sme len stado,ktore vedu pekny volovia,je to docista na hlavu jak sa da ceska holota ohnut,to len dobre,bo sam podla seba viem,treba trafit az na spodek,co dodat nech bude preklane toto skurvene obdobie,nijaka reakcia,bo holota vidia beci jak baca piska,sudetakom sa zaplati mocno,za nehumanne zachadzanie boze mna jebne…kolaboranti,budu dobry cesi a ta holota,co sa stavala reichu,budu smejdi,fafek,ktoreho umucili,jeho zenu a dve mlade dcery v mathausen jak parchavych psov za pomoc paraganom a este k tomu ani boha nezaspieval gestapu,aby ratoval svojich,kurva treba zabit sobotku aj tych jeho prizdisracov,oni nemaju v sebe nic,su to zapredane skurvene devky,ktore treba bez milosti zajebat… najlepsie srubovakom do ucha,abo do oka,hotovy som a vrazdil by som,bo tu uz nema inaksej cesty,len zabijat,aby sa druhy bal bo inac nejde,je jasne vidiet,ze stratili akukolvek sudnost,komuna to sracky proti nim,zase sa vratia 50 te roky,bude sa mordovat a posielat na uran,bo sme zapredane ideolgicke kurvy bud od zvezdy,alebo zvezd a pruhu. tu je vidiet a nemat nijake iluzie o nasom charaktere,proste to ine nebude,je to rokamy zakolkovane a potvrdene idem do pizdy…bo som tiez smejd uz som mal niekde stat z boka so srubovakom a nie tu pisem jak hysterka,jake som hovno ,koncim jednou provzdy majte sa.

  3. Hudec napsal:

    „Nechcel vypadat jak nigger, tak vypadal jak kokot….“ – čobolíku, to jste mě rozesmál.
    a „koncim jednou provždy majte sa.“ – na to se vykašlete. Mně byste tu moc chyběl.

  4. Slim napsal:

    Tomu regentu chori není tak dobře rozumět jako bývalo Blachutovi

    Jen pozor dejte
    a počítééjte

  5. Petrpavel napsal:

    Zvolili jsme si systém který je založen na přijetí principu nadřízenosti a podřízenosti, bohatství a chudoby, bohem dané nutné nespravedlnosti (říká se tomu křesťanská civilizace), nadřazenosti ekonomiky před právem a spravedlnosti, ničím neomezené svobody pro ty kdo si ji chtějí a dokáží a urvat pro sebe a ničím, ani zákony, neomezeného jha pro ty kdo o to nestojí nebo to neumí.
    Máme to, co si přála a přeje většina. Že to současně většina kritizuje? Je to logické, žádný systém není dokonalý, takže i v tomto většina našla a najde uspokojení svých představ a tužeb přestože většina jeho, podle mnohých dílčí nedostatky, kritizuje. Že pak ta většina oslavuje toho kdo je nositelem, jiní, jako já řeknou vnutitelem, toho systému je pak pochopitelné.
    Otázkou hodnou Hamleta je pro mě fakt, že kritici tohoto režimu byli většinou kritiky toho minulého. Emigrant stejně jako člen KSČ. Kverulantství, nutkavá potřeba ideálu?

    • Petrpavel napsal:

      Poslední odstavec nastoluje trvalý problém : vybrat si!
      Já jsem si vybral. Jsem kverulant s nutkavou potřebou ideálu.
      Preferuji minulý režim jako režim schopný zlepšení a sebereflexe.
      A co vy?

      • Cech napsal:

        Nevím ale minulý režim snad krom Kuby nikde na světě již neexistuje.
        Proto je naprosto jedno, zdali se bude na Kubě tento režim zlepšovat díky sebereflexi, nás se to nebude týkat.
        No a s ohledem na tuto realitu si náš režim z Kuby také nikdy nebude brát žádný příklad.
        Prostě socializmus na světě skončil a vzývání minulého, bude přibližně stejné jako pohled na Velkou francouzskou revoluci a pád bastily.
        To podstatné pro náš režim a současnost je a bude naše schopnost vypořádat se s našimi oligarchy.
        Zabezpečit aby se skoncovalo s přímým řízením naší společnosti národními a nadnárodními oligarchy aby náš oligarcha na ministerstvu financí, nemohl cíleně pomocí snižování platů státních zaměstnanců, zabezpečovat nízké mzdy pro ostatní spřízněné a budoucí oligarchy řídící Česko.
        http://archiv.ihned.cz/c1-63996490-andrej-babis-by-mel-byt-tvrdsi
        Pokud nenajdeme adekvátní prostředky proti současné masmediální manipulaci, kterou používají oligarchové, tak do té doby budeme totálně neschopni zabezpečit další demokratický rozvoj naší společnosti a životní úroveň kterou má E15 nikdy nedosáhneme.
        To co musí být jasné naprosto každému je, že ve státě neexistuje něco takového aby někdo vystoupil a nařídil, jak to má být a jak to bude. Se vší odpovědností za takové rozhodnutí. Ostatní se musejí podle toho zařídit.
        ( Toto je ten základní kámen současné demagogie oligarchů, prostě takto řídit stát jako firmu, tak to se ve světě standardně nazývá diktatura)
        Tož pokud chceme jako režim diktaturu tak volme oligarchy.

        • Petrpavel napsal:

          Jde mi o trendování pomocí schvalovaných zákonů. Stávající „státotvorné“ strany od ČSSD přes ODS, ANO, KDU po TOP 09 trendují k upevnění a utužení stávajícího, včetně té moci oligarchů. Ruka ruku myje. O tom snad nikdo nepochybuje. Nemám na mysli totální převrácení režimu, ale jeho postupné nasměrování, ne úplné překlopení – to by nám naši „přátelé“ nedovolili, zákonnou cestou. No, a která jediná strana je toho, byť jen teoreticky, praxe by ukázala, schopna?

          • Cech napsal:

            Ne, nemyslel jsem Kalouskoviny (zabezpečení oligarchů našimi politiky) ale v současné době již naprosto standardní a naprosto veřejné a tedy zákonem schválené krádeže našich oligarchů viz :
            http://www.novinky.cz/domaci/369254-babisova-firma-prodala-statu-pozemky-za-osminasobek-puvodni-ceny.html
            Tedy ono jasné gesto směřující k voličům.
            Vystoupím a nařídím, jak to má být a jak to bude. Se vší odpovědností za takové rozhodnutí. Ostatní se musejí podle toho zařídit.
            Toto je ono čisté oligarchické, zákon si navrhnu, zákon si odhlasuji a podle mého zákona pak řídím Česko.
            Neboli „Stát jsem já!“ ale to už tu přece bylo a prý to byla absolutistická monarchie, tak opravdu nevím jak nazvat naši budoucnost.

            • Lex napsal:

              Cechu,
              že na tu oslovinu Novinek (ale mnohem dříve i.Dnesu) s prodejem pozemku Babišovou firmou státu za – světe div se, OSMINÁSOBEK původní ceny – naskočíte i vy, to tedy čumím (a možná ani ne).
              Máte po ruce kalkulačku? Zkuste si spočítat, za kolik se prodával čtvereční metr – pomůžu vám – za necelých 232,- Kč. BINGO! Osminásobek!!!!

              Tak já vám tedy něco řeknu.

              1. Rozhodnutí vlády o tom, že cena vykupovaného pozemku se bude stanovovat ne automaticky jako stavebního, ale podle jeho povahy (zapsané v Katastru nemovitostí) před výkupem (což je do jisté míry pochopitelné), učinila – pokud se nepletu již Nečasova vláda. Naprosto jsem s tím souhlasil. Proč by měl někdo škrtem architektova pera po mapě mít najednou zhodnocený svůj pozemkový majetek sto až i pětisetnásobně?
              2. Na druhé straně bylo toto rozhodnutí velmi, velmi diskriminační oproti těm (jako madam Havránková či – jak se jmenovala ta kadeřnice ohledně pozemků pro Philips v Hranicích na Moravě), kteří vydíráním státu získali neuvěřitelné bohatství (proti těm, kdo prodali za předem smluvené ceny).
              3. Nově rozhodnutá pravidla o výkupní ceně byla také nepříznivá pro stát tím, že za tyto ceny není nikdo ochoten pozemky prodat, muselo by docházet k vyvlastnění a k několikaletým soudním tahanicím, které by tak jako tak skončily až u Ústavního soudu (kde bych očekával rozhodnutí o diskriminační povaze takto stanovených výkupních cen).
              4. Bylo tedy – v onom zájmu státu na urychlené výkupy pozemků – rozumnější, na ty ceny přitlačit. Nerad bych se mýlil, ale nové rozhodnutí vlády a snad i Parlamentu vychází z možnost úřední ceny (zemědělské) půdy a pozemků navýšit až patnáctkrát.
              Tohle pravidlo však platí pro každý výkup, ne jen pro Babišův majetek (kde úřední cena se navyšuje prý na osminásobek). Musím se smát blbečkům v diskusi, kteří za to Babišovi spílají a mektají o střetu zájmů a podobné nesmysly.

              5. a poslední – jestli jste se rozhodl zařadit mezi ty kritiky „osminásobku pro Babiše“, dovolím, si vás osobně o něco požádat – „Prosím, buďte tak laskav a sežeňte mi stavební parcelu, nějakých 1000 čtverečních metrů, nejlépe v Olbramovicích, Voticích nebo u Sedlčan či Benešova po 232,- Kč.

              Děkuji předem.
              L.
              PS
              Znám váš osobitý styl některých diskusních příspěvků, v tomto případě si však jsem jist, že nejde z vaší strany o obvyklý sarkasmu. Natolik jsem vás snad už poznal.

            • Cech napsal:

              No náskok byl velmi snadný:
              Znalecký odhad 468 540 za 16 218 metrů čtverečních tj. 28,8 za m2.
              Pokud vycházíme z kvalifikovaného odhadu který bezesporu certifikovaný odhadce odvedl tj. stanovil cenu v místě a čase obvyklou, tak potom 231,2 za m2 je bohužel 8 x tolik.
              Proto :
              a) Odhadce úmyslně podhodnotil cenu za m2
              b) Babiš úmyslně nadhodnotil cenu za m2
              Vycházíme li z tvrzení, že certifikovaný odhadce je kvalifikovaná a nezávislá osoba, která stanoví cenu v místě a čase tržně obvyklou, musíme být bohužel ochotni příjmout i fakt, že Babiš nadhodnotil.
              Nebo je certifikovaný odhadce placený za to, že odhadne něco s chybou +- 800 % a ještě stále je certifikovaný odhadce?
              Tož nevím ale s certifikovanými soudními odhadci nemám zas tak velké zkušenosti.

            • Lex napsal:

              Cechu,
              nezlobte se na mě, že budu tak expresivní, ale tady píšete vyložené kraviny.
              Buďte tak laskav a nejdříve se seznamte pořádně s tím, co kritizujete, případně si přečtěte i to, co jsem vám napsal já a na co mi jakoby (ve skutečnosti vůbec) odpovídáte.
              Nesmí vám v meritu uniknout věta „Metr čtvereční pole pro silniční obchvat Olbramovic se před sedmi lety prodával za 60 korun.“,
              Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/babisova-firma-dostala-za-pudu-u-olbramovic-od-rsd-osminasobek-ceny-1fq-/ekonomika.aspx?c=A150511_211833_ekonomika_jj
              tedy že ten znalec hodnotil TEHDEJŠÍ obvyklou cenu v místě a čase.
              Ale teď je sice místo stejné, ale čas o SEDM roků dál. A situace (ohledně vůbec možnosti vykupovat pozemky pro důležité stavby) jakbysmet, což jsem se vám pokusil vysvětlit. Marně.

              A ještě mi dlužíte tu parcelu v Olbramovicích (či okolí) po 232,- Kč za metr.

            • Cech napsal:

              Mnohem kultivovaněji napsaná podstata působení našeho oligarchy, než jsem byl schopen vydolovat ze sebe Já.
              http://www.novarepublika.cz/2015/05/babisuv-stret-zajmu-je-neprijatelny.html

              Jinak lze k manipulační metodě našeho oligarchy, snad přijmout i tuto opoziční myšlenku konkurenčního oligarchy, tj. nyní závislákovi na A B.

              „Je nutné pana Andreje Babiše, místopředsedu akciové společnosti Česká republika, obejmout! Skromně si dovoluji založit iniciativu, zaměřenou na pozitivní jednání a mluvu. Prosím, kdo bude mít to štěstí a uvidí pana Andreje Babiše, našeho ministra financí, obejměte jej! Je lovnou zvěří, všichni jsou na něj zlý, nespravedlivý, nechápou jeho záměry, úsilí a práci. Ignorují jeho dobrotu, vše co dělá pro náš stát. Dejte mu trochu lásky! Pokud se s ním nesetkáte, postačí dopis s několika teplými a hřejivými slovy. Děkuji!“
              Tož bohužel také nevím, jak na tuto M-M šablonu.

            • Cech napsal:

              Posedlost jistě že ne ani zdaleka ne, jde o naprosto odlišnou věc, jde o to jak definovat v současné M-M šabloně, jakým způsobem nyní prosazuje náš vládnoucí oligarcha :
              a) Privatizaci zisků
              b) Socializaci ztrát
              Ona ta šablona masmediální manipulace založená na jasné fikci, jak Andrej Babiš je lovnou zvěří, všichni jsou na něj zlý, nespravedlivý, nechápou jeho záměry, úsilí a práci. Ignorují jeho dobrotu a vše co dělá pro náš stát, má své hluboké opodstatnění.
              Má své opodstatnění v pokračování bývalých projektu jak Bakaly a Křetínského tak i Vítka a Lukačoviče.
              Cílem je nevzbudit naše doposud naprosto plánovaně spící volyčstvo.
              http://archiv.ihned.cz/c1-64007200-babis-chce-privatizovat-statni-firmy-prodejem-casti-podilu-na-burze-hodla-ziskat-desitky-miliard
              Proto tento Babišův projekt je oním jednoznačným důkazem jak bude postupně masmediálně probíhat vaření žáby pro bod a) privatizaci zisků.
              Protože privatizovat státní firmy přes kapitálový trh, je tím zásadním cílem který generoval onu šablonu masmediální manipulace.
              Takže ve skutečnosti aby vyhrál sněmovní volby v roce 2017, musel zvolit onu manipulační roli „otloukánka“.
              Ve své podstatě tato Babišova metoda loupení ze státního, navíc umožňuje v případě neúspěchu onu socializaci ztrát.
              Tož opravdu nebude to snadné utkat se s Babišovou masmediální manipulací.

        • Petrpavel napsal:

          „Socialismus ve světě skončil …“ – kolikrát už ve světě „skončil“, třeba válkou, třeba krizí, třeba socialismem, kapitalismus? V hlavách lidí zůstává.

  6. lujjza napsal:

    Ti mládežníci – to jsou skauti a ten pozdrav je skautský? Je hodně podobný jinému pozdravu…

    Citace: „Všichni, kdo během II. světové války zaplatili v boji za svobodu vlastním životem, zaslouží dnes vzpomínku, modlitbu a poděkování, že položili život za nás za ostatní.“
    (tento text najdete pod následující fotografií):

    • Slim napsal:

      Ano, to je ta paráda v pátek po poledni na Olšanech, ze které jsem (obr. 4) zachytil cípek.

      http://bavor.blogspot.cz/2015/05/85-prochazka-zizkovem-vinohrady.html

      Ti „vojáci“ tam, to byli nějací dost vyžraní statisté. To si vždycky vzpomenete na Kryla

    • Rosťa napsal:

      Topka opět předvedla, kdo je jejich srdci nejbližší. Pravdaláska havloidní v plné parádě. Knížepánovi se až tak moc nedivím, když je Rus hnal od Stalingradu sviňským krokem. Jeho nenávist k Rusovi je pochopitelná, nicméně, že se především v Praze najde tolik jeho fanatických obdivovatelů, to mi hlava nebere.

  7. Tacit napsal:

    Ten primátor Plzně je z ĆSSD. To začíná být vzhledem k překrucování historie, nebo k pasivitě (=připosrání) před překrucovači u činovníků ČSSD bohužel symptomatické (Sobotka, Zaorálek).
    Ještě si lze povšimnouti dalšího posunu. Vyjímám úryvek z projevu jiného politika na oslavách v Plzni před 5-ti lety. V Klaus tam tehdy krom jiného řekl: „…. i když se i naši hrdinové účastnili osvobozovacích bojů jak na západních, tak na východních frontách, přesto je zřejmé, že největší tíhu a oběti boje proti nacismu nesly na západní straně Spojené státy americké a na východní Sovětský svaz. Proto děkujeme především jim. ..“
    A tahle pasáž jeho projevu v Plzni byla ještě před 5-ti lety téměř nezajímavá :
    „…nesmíme dopustit, aby se události druhé světové války znovu staly předmětem politických a historických manipulací a účelového překrucování. Mám však pocit, že se to stále děje. Je úkolem nás, kteří jsme do jisté míry pamětníky této doby a dobře známe sekvenci událostí, které před, v průběhu a po skončení druhé světové války nastaly, abychom nedopustili přepis historie druhé světové války a jiné řazení jejich příčin a následků….“
    To jsou paradoxy, Vaňku, to jsou paradoxy!

    • Rosťa napsal:

      Socdem je jen naoko vlídnější TOPka a chování lídrů je naprosto nepřijatelné. Lokajské, tudíž nepřijatelné. Domnívám se, že je nejvyšší čas, aby se domluvili ti politici, co ještě neztratili tvář a vytvořili pol. partaj, nad kterou nebude zvracet volič bez ohledu na pol. orientaci. Není přece možné, aby největším nepřítelem občana byla jeho vlastní vláda.

      • kchodl napsal:

        Přesně tak, dnešní ČSSD je součástí TOP09, stejné podhoubí. Stejní zmetci. Je to vidět již dlouho, například výrazná podpora B. Sobotky proti vymyšlenému „puči“ Haška od TOP09. Kdopak první řval o „ohrožení demokracie“, „Zemanovském puči“, … a podporoval Sobotku a jeho noshledy ? Kalousek, samozřejmě. Sobotkovské křídlo ČSSD je dávno součástí pravdolásky, nalepené na kloaku „amerického ptáka“. Ti ostatní – Haškové, Rathové – jim dělají stafáž a kradou horem dolem na krajích. Pro lidi neudělají nikdy nic, to je jisté.

        Nejhorší otrokář je povýšený bývalý otrok, to bylo a bude vždy stejné. Vypatlaní, neschopní, nekulturní socani se žení na zámcích nebo v opulentních hotelech, jezdí co nejdražšími auty a chovají se jako velmožové z Prdelákova, sláma jim čouhá z bot. Budují si honosná sídla – koukněte na krajské úřady – nejraději by zabrali státní zámky a žili tam. Něco takového si ani ODS nedovolila, ani v největším rozletu, po uchopení strany hovady a idioty.

        ČSSD je zkrátka pořád stejná, již od 19. století. Nástroj velkokapitálu pro eliminaci lidového odporu. Fabiánští „socialisté“, vždy slepá cesta, přímo vedoucí k fašismu.

        • Bavor V. napsal:

          U toho puče bych to neviděl tak jednoznačně. Tam Kalous řval protože mohl řvát proti Zemanovi. A při své blbosti tím podporoval Sobotku a také Služpivu.

          • oh napsal:

            U Ala Kalouse bych na nějakou podporu pro Sobotku „z blbosti“ nevsadil. Poslanec za Omnipol a Hávu má intriky uvnitř systému zmáknuté na výbornou a Bohouš Sobotka s Dienstbierem jr. za zadkem mu musí nesmírně vyhovovat. Asi podobně, jako mu musel vyhovovat „křišťálový“ Gross a „pan Čistý“ Nečas-Nagy – snadno ovladatelní a když na to přijde, tak i snadný, obrany neschopný terč na odstřel. .

          • Rosťa napsal:

            Pánové, na demonstraci v Praze proti „puči“ stála pražská omladina s perfektními transparenty VOLILI JSME SOBOTKU. Neumím si představit, jak starší dorost v Praze volí socany a jak tak rychle měli nachystané transparenty. Asi už žijeme také v době, kdy zítra znamená už dnes, což bylo heslo za starého sajůzu. Další varianta je, že to byla nachystaná všivárna. Tam bych to viděl já. A já se vůbec nepohoršuji nad tím, že se několik poslanců objednalo u presidenta. Pokud vím, tak má problém s nohama, ne s leprou. A tady souhlasím s Khodlem. Socanské vedení má mnohem blíž k fašizující topce a velmi daleko k občanovi. Jen si myslím, že Hašek je o bacil lepší než teflonový Bohuš. V Brně není úplně marný a má tu dost podporu, což samozřejmě neznamená, že mu něco nezůstane za nechty. To neposoudím.

        • kočka šklíba napsal:

          Skoro souhlasím, až na nějaké ale výjimky, to musíte uznat🙂.

  8. ji5 napsal:

    Text pomníku upravil bývalý chartista a disident a stále ještě disident a občan americký a plzeňský, Milan Kohout.

    Vztah k USA se servilitou podobá tomu k Protektorátu. Mám pocit, že mezi USA a SSSR je rozdíl v tom, že ta první velmoc chtěla změnit svět pro sebe a ostatní ve své nabubřelosti považuje za potřebné, pokud jde o vytváření dojmu. Částečně pro OSN a částečně pro domácí veřejné mínění. Spojence nepotřebuje, aby se s nimi dělila o koláč.

    Pokud jde o SSSR, ten chtěl změnit svět pro všechny (s naivními představami, co je možné) a tak potřeboval spojence jako partnery. A dělil se s nimi. Existují statistiky, které dokazují, že spolupráce v rámci RVHP byla pro Československo ekonomicky výhodná. Nakonec jsme z toho svazku vystoupili nezadluženi.

    Vždyť ti „okupanti“ ani neuměli pořádně kolonizovat. Podívejte se na finance ČR teď. O ztrátě know how ani nemluvě. Ideologický nátlak se dá okecat, ekonomický ne. V tom je ten rozddíl.

    • Rosťa napsal:

      Je fakt, že za RVHP tu nikdo nelikvidoval cukrovary, sklárny, Poldinky, Šmeralky, Zbrojovky a jiné strategické podniky. A zisky nevandrovaly z republiky ven. Možná, že ta výroba nebyla ve všech odvětvích úplně Top, ale byla naše. A žili jsme za to, co jsme si vydělali. Teď zase máme ty banány. Ale to mají opice v ZOO také.

      • Petrpavel napsal:

        Rosťo, top vyjádření základních fakt!
        Ale neuražte se, za to „top“ … 🙂 .

  9. hans napsal:

    Primátorův projev lze nalézt kde?

    • Hudec napsal:

      Mám ho sehnat? Primátorova poradkyně, která to nejspíš psala je moje kamarádka🙂 . Ale zda četl důkladně, nebo k tomu ještě improvizoval, to samozřejmě nevím.

    • čtenář napsal:

      Plzeňané poděkovali veteránům u památníku Díky, Ameriko!

      „S úctou a vděčností zde vítám naše vzácné zahraniční hosty. Jsou jimi američtí a belgičtí vojenští veteráni, kteří se přesně před 70 lety zasloužili o osvobození našeho města i celé země ze spárů nacistické okupace. Od té doby se do Plzně pravidelně vrací i se svými rodinami, dětmi či vnuky. Já osobně jsem za to velmi rád, obdivuji jejich elán, životní vitalitu i nadhled, se kterým dokáží o složité době osvobozování hovořit. Děkuji jim, že znovu vypráví své příběhy, že ochotně a otevřeně vzpomínají na hrůzy války, které jako mladí muži zažívali daleko od domova, a zároveň připomínají euforii spojenou s vítězstvím. Jejich životní hodnoty, jako jsou osobní statečnost, ochota bojovat za správnou věc a síla přátelství, nám všem mohou být vítanou inspirací,“ pronesl v úvodu setkání primátor města Martin Zrzavecký a dodal: „Na závěr mi dovolte vzpomenout na všechny ty, kteří ve druhé světové válce padli na straně osvobozeneckých vojsk, na civilisty, jejichž oběti si válečný konflikt vyžádal, a na miliony lidí, kteří se nikdy nevrátili domů z koncentračních táborů. Učme se z jejich osudů, vyprávějme jejich příběhy našim dětem a nedovolme historii, aby se opakovala.“

      http://plzen-turista.cz/obcan/aktuality/z-mesta/plzenane-podekovali-veteranum-u-pamatniku-diky-ameriko.aspx

      • Lex napsal:

        Fajn.
        Až budete příště hledat skutečně brilantní projev, zkuste tohle – http://kremlin.ru/events/president/transcripts/49438/videos
        Z toho plzeňsko-primátorského lokajství přímo kape.

        • čtenář napsal:

          hmm,a já si myslel,že jsem pomohl najít ten správný projev,na který se nick Hans ptal.

          • Lex napsal:

            čtenáři,
            vy víte, že vás mám „přečteného“.
            Ten projev jste zavěsil ne kvůli Hansovi, ale kvůli OBSAHU toho projevu. Že pan primátor si přece jen „na závěr dovolil“ utrousit 14 (slovy ČTRNÁCT, z toho šest jsou předložky a zájmena) slov ve směru k padlým „osvobozeneckých vojsk“, tedy že pan primátor přece NEZAPOMNĚL.
            Pravda, nezapomněl, i když předchozích 11 řádků věnoval těm Američanům příp. Belgičanům.
            Wo to tu, čtenáři, go.
            A proto jsem vám předložil ten projev Putina. Jistě ho znáte, takže jsem se „namáhal“ zbytečně.

            • čtenář napsal:

              jste posedlý a domýšlivý

            • čtenář napsal:

              toto je ten můj šálek čaje

              Československo neosvobodili jen Rusové a Američané

              Desítky let se zásluhy na osvobození Československa připisovaly pouze Rusům, Američanům a československým vojákům z východní fronty. Toto zobecnění vede u některých lidí k opačnému extrému a nedůstojnému zpochybňování zásluh vítězů.

              http://www.demokratickystred.cz/ceskoslovensko-neosvobodili-jen-rusove-a-americane/

            • oh napsal:

              Čtenáři, čekal jsem, že se z toho odkazu na demokratický střed dozvím něco nového a ono nic.
              Že Rudá armáda byla mnohonárodnostní není nic překvapivého. To kupodivu bylo poznat i z těch nejpropagandističtějších sovětských filmů z doby totalitní – naopak si na tom sovětský režim dost zakládal.
              Když jsem chodil do základní školy, dostali jsme také něco s názvem jako „Dějepisný atlas“ kde byly mapy ilustrující různá období dějin. A demarkační čára mezi oblastmi osvobozovanými RA a Spojenci tam byla zakreslená správně – i v Čechách.
              I když ten odstaveček s názvem „Oběti Spojenců jsou nezpochybnitelné“ bych s chutí nechal vytesat do kamene a omlátil o hlavy Klvaňům, KáDéčkům, Štětinům a dalším podobným „oninásdobylům“.

            • čtenář napsal:

              oh,
              zmíněný odstavec=můj šálek čaje

        • Berkowitz napsal:

          Dobrý den, na facebooku lze najít český překlad toho projevu. Já rusky rozumím docela dobře.

  10. ji5 napsal:

    Primátorův projev vysílala v přímém přenosu ČT. Měl by tedy být v jejím archivu.

    • Tacit napsal:

      Tam lze nalézt pouze zprávu, že pan primátor nakonec ten učňák zvládl:
      http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/291720-novy-primator-plzne-vyvraci-zvesti-ze-nezvladl-uciliste/

      • Cech napsal:

        Nevím ale pro Plzeň byl zvolen roku 2010 jako :
        Náměstek primátora pro ekonomickou oblast (tj. zřejmě něco jako ekonom).
        No a vy tady s výučním listem no fuj, no hnus.
        Jak zřejmě potvrdí i Jarda Hudec ty ekonomické vlohy tam budou na první pohled asi tak viditelné, že by byl zvolen i bez výučního listu.
        Tož prostě Dienstbierova ČSSD tak jak má být.

      • strejda napsal:

        Zpráva splnila svůj účel a upozornila na katastrofální nedostatek.. Po pravdě řečeno jestli politik zvládnul učňák nebo ne je šumafuk. Obecně se očekává vzdělání minimálně o dva stupně vyšší. Nejde ani tak o vzdělání, ale o schopnosti se soustředit a naučit získávat informace a pak s nimi pracovat. A také na získání všeobecného přehledu a široké sumy znalostí. To se panu starostovi podle jeho projevu nepovedlo. Bohužel není sám.
        U politiků bych očekával velký rozhled a stejně velký rozsah znalostí. No jiná doba, jiné mravy.

        • blbíš napsal:

          Vážený strejdo, silně se k Vám přikláním. Pouze spekuluji (neboť jsem přišel do styku za svůj brožovaný život s podobnými týpky), Martina Zrzaveckého neznám:
          1. „Výuční list pravý mám, jsem vyučen v bývalých Škodových závodech a je otázkou, jestli je v jednačtyřiceti letech důležité vzdělání…“
          1.1. 2015-41=1974 narozen
          1.2. 1990 – 1974 = 16 let
          2. Dvacet let podnikal, posléze působil na několika manažerských postech, mimo jiné byl obchodním ředitelem společností Absolute Czech Trade (1999-2000), Klimo (2000-2001), EN-Data (2001-03) a Plzeňský nábytek (2004-2007) a ředitelem společnosti Knorr-vybavení koupelen. Od roku 2006 je členem ČSSD, v zastupitelstvu města Plzně zasedá od roku 2010, kdy byl i zvolen náměstkem primátora pro ekonomickou oblast.
          2.1. budiž, tedy vyučen
          2.2. zřejmě nadějný amatérský ekonom, neboť ve 25 letech obchod. ředitel
          2.3. a pak samá pozitiva, jak by řekl klasik v Básnících, a kde jinde než na ředitelských postech …
          2.4. co na tom, že v každém podniku se ohřál rok, max. 3 roky
          2.5. co na tom, že předmět ředitelování je od kancelářského papíru, přes počítače, nábytek až k poživatinám
          Za mlada jsme tomu říkali renesanční člověk. A já tyto lidi vždycky bezmezně obdivoval, tak jako je obdivuji stále i v současnosti, kdy stíhají poslancovat, primátorovat, dozorradovat, spolumajitelovat, politikovat, podnikatelovat, intrikovat, dovzdělovat . . . a to všechno za zhruba 8-14 hodin denně! Jo a že pan Hudec zná jeho poradkyni a dobře a že by o tom jeho projevu (jak píše) mohla něco vědět a že pan primátor četl důkladně, nebo k tomu ještě improvizoval – tomu bych docela věřil. A že pod jeho vedením nejsou průsery – nemůže to být také tím, že kdo nic nedělá, nic nezkazí, protože ti dělní běžní zaměstnanci úřadů se tu práci většinou na odborech přece jenom už naučili dělat a když jim do toho nikdo zas tak moc nezasahuje, tak dokonce ani kontroly nic závadného na jejich práci neshledávají.
          Ale přejme Plzni i panu Hudcovi, renesance není nikdy dost. Ale spíš si myslím, že pravdu bude mít pan Cech, když říká, že …“ ty ekonomické vlohy tam budou na první pohled asi tak viditelné, že by byl zvolen i bez výučního listu…“ já bych si dovolil pouze před ty vlohy doplnit slůvko „vrozené“!

          • Lex napsal:

            Za našeho (tj. strejdova i mého) mládí se takovým lidem zase říkalo „dělnický kádr“. Tatáž od nejútlejšího věku předurčenost pro vysoké funkce, až po ty nejvyšší. Jen jeden příklad z mého okolí – jeden z příbuzných mé manželky byl za Gottwalda ministrem, pak ještě dlouhá léta ředitelem ŽD Bohumín. Vloni jsme měli sraz po padesáti letech od maturity na strojní průmyslovce, nejméně polovina inženýrů, jen já jsem se „odrodil“. Ale jeden z kolegů, ač nárokem důchodce, byl stále v ŽD plně zaměstnaný. A svěřil se, jak vysoce je dodnes v ŽDB ceněno jméno toho „dělnického ředitele“ (apropós, oni tehdy tu fabriku zgruntu zvelebovali, zplundroval ji až tento režim a jeho „vzdělaní manageři“.

            Jo, a ještě to jsem chtěl říct – dneska už řadu let jsou ti „dělničtí kádři“ vysmívanou kategorií, ten přídomek „dělnický kádr“ dneska znamená něco jako „komunistický hlupák“.

            Čímž se nechci dotknout pana primátora, jen jeho vlezdoprdelkovského projevu.

      • Hudec napsal:

        A já se tady plzeňského primátora Martina Zrzaveckého zastanu. Že nemá formální vzdělání je nad slunce jasné, disponuje jen výučním listem. Ale za dobu jeho „ekonomického náměstkování“ (2010 – 2014) hospodařila Plzeň v porovnání s mnoha jinými městy dobře (s přebytkem) a zainvestovala do spousty záležitostí. Neměli jsme tu žádné finanční aféry typu „Blanka“ atd.
        Také jeho primátorování probíhá celkem standardně, bez výstřelků a tudíž úspěšně.
        Kritici jeho „nevzdělanosti“ by možná na jeho místě viděli raději někoho s alespoň bakalářským titulem z plzeňských Práv? Zrzaveckému slouží ke cti, že se o nic podobného na rozdíl od řady jiných ani nepokusil, byť to nepochybně bylo v jeho možnostech.
        Ohledně každoročních oslav osvobození v Plzni vám rád sdělím svůj postoj, tedy zdejšího občana. Před závorku přitom vytknu, že mě ty každoroční show už unavuje a trochu sere a že ti chlapíci v amerických uniformách (nemám na mysli veterány!) s plastovými flintami mi přijdou značně infantilní. Ale:

        1. Dost jsme se podílel na prvních tzv. „Oslavách svobody“ v květnu 1990 a jen málokdy jsem v životě zažil něco tak pěkného a spontánního.

        2. Účast lidí na oslavách je spontánní a davová i dnes, ačkoliv už je to pečlivě organizovaná a bohatě dotovaná show.

        3. Ještě pořád trvá ve veřejnosti pocit, že je to náhrada za něco, co se 40 let předtím nesmělo.

        4. Já osobně zastávám názor, že bylo správné, kterak primátor oslovil především přítomné veterány, že jako primátor města hovořil především ve vztahu k osvobození našeho města, které (s tím nikdo nic nenadělá) prostě osvobodili Američané a Belgičané (především). A zmínka o zbytku republiky byla podle mne dostačující. Pokud by k oslavám osvobození přistoupili obdobně primátoři v Praze, Kladně, Hradci, Pardubicích atd., tak by tam přivítali veterány Rudé armády, z Rumunska atd. a promluvili k nim stejně vřele – a bylo by to tak správně! Představitelé státu (nikoliv měst) by to měli zastřešit. Takže kritici oslav by ostří svých klávesnic měli zaměřit především vůči zbytku republiky a nikoliv do Plzně.

        • Slim napsal:

          Vyčítal sedí u piva u nás na rohu. Každej rok mít ty zastydlý 40-60 letý puberťáky pod okny je asi náročný, ale líbí se mi, a chválím, když je někdo přímo vodněkud.
          Ty jistě víš, vodkuď byl Kunert…

          • Hudec napsal:

            Mám mezery, musel jsem se podívat. Str. 480 KNIHY, vydání Naše vojsko 1981. Hlavně, že měl Kunert pod podloubím chládek….

            • Slim napsal:

              No jo, vod Budweiseru. Nevím proč, ale po Budvaru mě vždycky bolela hlava (takže jsem nikdy nevypil než 2 naráz).

              Btw, na internetu se líp hledá (a hlavně cituje); když zhruba tušíš, kde to je
              http://klempera.tripod.com/svejk.htm

            • Hudec napsal:

              Přesně! Dobrý pivo, ale při větší dávce bolehlav. Ale není šizené, to mají celkem v těch svých inzerátech pravdu. Samozřejmě nejlepší pivo v Prazdroji na šalandě – to je ještě to původní, žádný urychlování v nějakých cylindrech, chmel a ne granulát. Jen pro zvané, samozřejmě. Tak dvakrát za rok s nějakou delegací….🙂

            • Slim napsal:

              Nejsem pivař ani znalec, ale pro mne je teď #1 Matuška. A různé ty IPA a APA.
              Teď ale Smetana, koukám na Mou vlast.

              PS. Pak máš mít čas na Tesaře, když čteš Šmahela🙂 Ale dobře tak, chce to něco novýho, silnýho a zajímavýho a netriviálního, aby se v mozku stavěly nové spoje.
              Pamatuju si jeho starou knížečku ze 60. let, Hranice pravdy. Už tenkrát „dělal“ Husa.

        • Bavor V. napsal:

          Což je asi pravda!

        • strejda napsal:

          Pane Hudče, myslím že v bodu 4. nemáte tak docela pravdu. Plzeň, beru ji jako příklad, byla od německého fašismu osvobozena dlouhou řadou událostí. Z těch hlavních byla první nástup Churchilla, který udržel morálku Británie a udržel ji za krvavou cenu v boji. Další bylo několik zásadních operací na východní frontě. Moskva – Stalingrad – Kursk. Následovalo vylodění Spojenců v Normandii. Obsazení Plzně 16. obrněnou brigádou US Army bylo jen zakončením dlouhého procesu. Bývá sice zvykem, že smetanu slíznou ti poslední, ale v tom se jistě shodneme, správné to není. Američané by Plzeň neosvobodili kdyby Wehrmacht nebyl téměř zničen boji s Rudou armádou. Nelze proto souhlasit s vytrháváním jen jedné události.
          Od pochopení příčinnosti začíná cesta k pochopení historie. Ale to je pole na kterém si notujeme.

          • Hudec napsal:

            Jasně, ale:
            1. Tady šlo o asi tříminutový projev k veteránům a nikoliv o historickou studii.
            2. Národ chce jednoduché pravdy, nejlépe heslo. S nějakými složitostmi na lidi dneska nechoďte, nebudou vám naslouchat. Dobrá je i fotografie (klidně fotomontáž, to je fuk) se stručným jednořádkovým popiskem. Iluze nejsou na místě.

            Když budu hledat paralelu, tak předpovím, jak budeme připomínat 600 let upálení mistra Jana. Zatímco minulý režim z něj udělal málem vůdce (neexistujícího) proletariátu, tak teď z něho budeme dělat pravdoláskaře, vsaďte se. A k jeho „odkazu“ se bude hlásit kdejaký šmejd. A také se dozvíme, jak Hus a jeho lidé „vyhnáním Němců“ (ano, už tehdy to začalo) prakticky zlikvidovali Karlovo vysoké učení. A co napáchali husité potom za škody a jací to byli padouši a že to Hus tak vlastně nemyslel. Uvidíte.
            Národu to bude dílem jedno (většinou) a dílem si to zjednoduší a přijme jednoduchý výklad té či oné strany.
            Prokousávám se teď (obtížně) dílem Františka Šmahela „Jan Hus“ – život a dílo, a ty jejich tehdejší náboženské spory jsou těžko pochopitelné i pro odborníky – historiky. Cituji z toho dílka: „Ani filozofové si někdy nevědí rady, mají-li srozumitelně vysvětlit, oč ve sporu o univerzálie vlastně šlo…“ – a tím to vlastně všechno začalo (s Wyclifem) a proto hlavně Husa upálili. Ale vysvětlujte to masám….
            Dneska je všechno PR – jednoduše, opakovaně a nahlas. Ať je do II.SV nebo o Husa.

            • strejda napsal:

              Jasně, rozumíme si. Ten palec nahoru jsem dal já.
              Víte co je smutné, že Vy – tedy nejen Vy – víte dopředu jak to bude probíhat. Naše společnost je tak jednoduchá a průhledná. Nějak se nám svět zploštil. Z košatého stromu poznání se stává karikatura na listu papíru. Pokud se to děje i jinde, tak to nevěší nic dobrého. Ale podle všeho se to týká především Evropy.
              Vy čtete Šmahela, máte ještě vnitřní sílu. Já již ne. Ale získal jsem kompletního Roberta van Gulika a jeho Soudce Ti. Vše v pdf. A tak jsem se do toho pustil, byť drahně let nemaje detektivky rád. Ale to nejsou jen detektivky ale čínské reálie nám naprosto vzdálené, prostorem i časem. A tak si říkám, na co tam myslí dnes? Jak se dívají na vzmach Říše Středu? Co se očí a na co se připravují. Je to země nepřerušených dějin.

              Odbočil jsem inspirován Vaší zmínkou o Husovi. My chápeme dějiny jako neustále přerušovaný běh dějin. A dávné postavy hodnotíme dnešním – a ještě zamlženým – pohledem. Jsou ale národy, které v sobě cítí děje před třemi tisíci lety jako integrální součást své podstaty. A neumí si ani představit, že to může být jinak.

              Co myslíte, může k nám přijít nová renesance, nebo již ohník uhasíná?

            • jaa napsal:

              strejdo, prosím pěkně – kompletního van Gulika? Ono to má víc dílů??? Já mám jen jednu knihu?? povíte? Díky

            • oh napsal:

              A kteroupak knihu van Gulika máte?
              Vyšly za totality 2 v tehdejší edici 3x – 3x život a skutky soudce Ti a 3x soudce Ti v každé knize tři příběhy. A pak spousta jednotlivých, mapujících jeho kariéru od začátku až po jmenování do nejvyššího soudu.
              http://www.pitaval.cz/autor/6-robert-van-gulik/knihy#zalozky

          • Slim napsal:

            Máte asi pravdu oba.

        • kočka šklíba napsal:

          Máte a nemáte pravdu, ale o tom již Vám napsal strejda. Ano Američané sice byli v Plzni první, ale bez obrovských obětí sovětské armády by tam nebyli. Takže pokud se uráčil pronést 14 slov(včetně předložek), jak píše Lex, na adresu RA, tak může být tak maximálně stejný vlezdoprdelka Američanům jako Zaorálek a Sobotka.

        • ji5 napsal:

          Milý Hudče,
          nikdo Plzeňákům americkou armádu přece nebere. Ani Belgičany. Problém s primátorovým projevem je v jeho první větě, kdy mluví o americkém osvovození celé země – tedy v souadu se současnou propagandou, že vše ostatní byla okupace. Být hrdinným promátorem v Plzni a děkovat osvoboditelům je v současných poměrech jednoduché. Ostatní projevy jsem nesledoval, respektive je pomíjela ČT.

          Pokud jste si můj článek přečetl s pozorností alespoň částečnou, mohl jste vidět že je zaměřen proti překrucování historie.

          Stavět pomník generálovi, který v Plzni nikdy nebyl (snad jednou na letišti) a oslavovat hrdiství armády, která na půlce Čech ztratila celých 114 mužů, se zdá vzhledem ke ztrátám sovětské armády směšné. Stejně jako některé písničky Vyčítala a nebo dětinské hrátky s flintičkami a uniformami.

          K těm ztrátám bych ještě dodal, že se v USA ročně postřílí asi 25000 lidí (včetně sebevražd).

  11. Rosťa napsal:

    Ještě vložím odkaz na udiveného šéfíčka OSN. Je možné, že by USA propaganda oblbla i jeho? On by snad měl být v obraze, nebo ne a dělá „blbýho“?
    http://www.novarepublika.cz/2015/05/pan-ki-mun-neveril-svym-ocim-cekal-po.html

    • jaa napsal:

      ale jděte, vždyť je to jen figurka. Nebo si vážně myslíte, že by tam hačal, kdyby nebyl z jižní Koree a že něco může… já ne. Takových co „udělali“ karieru na západě je, akorát si to lidi nepřeberou — /jako náš mistr Gott/ jen mu odešli zvukaři a… vždyť se bez nic nedá poslouchat a to technika šla nahoru – alespo%n se to říká….

Komentáře nejsou povoleny.