Vítězství je naše aneb Sudoměř


Právě jsem se vrátil od Sudoměře a mohu s radostí referovat, že husité se ubránili a zahnali své pronásledovatele. Jenže po pořádku. První, co návštěvníka, který přichází od Čejetic, uvítá, je čtveřice věčných bojovníků.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pak zahlédne křižácký tábor a také odpočívající bojovníky.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Do boje jsou připraveni i sokolníci, leč nezasáhnou.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Následuje modlitba

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

a už se blíží panská jízda následovaná pěšími.

My beautiful picture My beautiful picture

Boží bojovníci však srdnatě bojují a nakonec nepřítele zaženou.

My beautiful picture

Všechno dobře dopadlo a dějiny se tady nepřepisovaly

Bavor podpis_rex201

Příspěvek byl publikován v rubrice Bavorovy poznámky se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

45 reakcí na Vítězství je naše aneb Sudoměř

  1. Petrpavel napsal:

    Malý děti si hrajou … no, proč ne? Lepší hra než válka.
    Ale : kdo byl tehdy ten spravedlivý? Víme to? Víme to jistě?

    • Jos napsal:

      To myslíte vážně PetřePavle?

      • Petrpavel napsal:

        Pokud jste tam tehdy žil a byl a válčil prosím vysvětlete mi jak to – zase ale jenom podle vás ovšem – bylo, pokud ne, předpokládám že víte jak se vytvářejí dějiny, čím starší, tím snáz.

        • Bavor V. napsal:

          AŽ žije Zikmund, zachránce křesťanstva!

          • Petrpavel napsal:

            Bože, to musela být krása! Tolik mrtvol lidí a koní, je co oslavovat. Otakar Vávra tam byl, on byl všude – u Sokolova taky, tak nám ukázal jak to tehdy opravdu bylo (hezká podívaná, nevcítí-li se člověk do osudů těch jednotlivých lidiček) :

        • Slim napsal:

          Zdá se, že ne každý chápe, že kdybychom se bavili jen o tom, u čeho jsme (a dokonce SPOLEČNĚ) byli, moc bychom se nepobavili.

          Pamatuju si, že jednou mi takovou námitkou způsobil nesmrtelnou srandu vlk.🙂

          • Petrpavel napsal:

            Přesně.
            Právě proto se o historii moc nebavím, málo skutečných fakt, mnoho mýtů, a kdo jich přečetl nejvíc je králem diskuse.
            Raděj se zabývám současností, navíc nejraděj tou českou.

            • Slim napsal:

              Tam platí tatáž námitka. Nežijeme na malé vsi, nejsme stále spolu. Takže co můžeme společně vědět o současnosti?

              • Bavor V. napsal:

                Ano, třeba moje Strakonice. Co o nich PP víte, abyste se mohl se mnou o nich bavit. Jen tolik, co já zjistím a napíšu. A mám vždy pravdu? Mám, ale jen tu svoji. O té historii toho přece jen víme více.

            • Petrpavel napsal:

              Chápu, že ne každý chápe, že jinak napíše o dnešních dragounech generál Pavel a jinak plk. Obrtel. Co je historická pravda?

            • Petrpavel napsal:

              Bavore, o dnešku můžu hledat a nacházet protichůdná hodnocení (viz ten Pavel a Obrtel) a udělat si svůj obrázek. SVŮJ, samozřejmě souhlasím, a ten je pro MĚ podstatný. Žádný jiný. Obecné pravdy neexistují, každá je cinknutá osobním pohledem, osobním zaujetím, osobním naturelem, osobním zájmem.
              Zkrátka : války a válečníky nemám rád. Toť vše.

              • Bavor V. napsal:

                Historie lidstva je historie válek. Bez nich bychom tu nebyli. Díky Sámovi, Přemyslovcům a Lucemburkům i husitům zůstal český národ tam, kde je. Pacifismus není vždy dobré přesvědčení.

            • Slim napsal:

              Ale to tady právě CHÁPE KAŽDÝ.

            • Petrpavel napsal:

              Nezdá se. jinak by tohoto vlákna nebylo … 🙂

            • Jiří napsal:

              To máte těžké, raději spíš věřím svému vzdálenému příbuznému Eneovi Silviovi Piccolominiovi.
              Tehdy byl velitelem ne Žižka, ale hlavně Břeněk, který tam přišel o život, Žižka tehdy vybral spíš strategické místo k obraně mezi Markovcem a Škaredým, asi to tam dobře znal a do té krajiny je vedl z Plzně záměrně tudy, tak znal počínání podobných, sám byl dříve jedním z takových.
              Ale nejspíš to nebylo vítězství, ale spíš úspěšná obrana. Měli s sebou asi 250 žen a dětí a 150 mužů, ztráty na obou stranách byly značné tedy mužů a tak nějak 1:1. Takže každý další útok by je dalšího dne zničil, ale nedošlo k němu (proč asi?). Tak jako se špatně útočilo železným směrem tam, tak podobně i naopak. V prvním sledu asi se železní nedostali na styčnou linii a měli velké ztráty, první řada, další ale už byla na kontaktu, pak to bylo vyrovnané. Při jednom výpadu husitů na železné bylo nakonec i zajato a odvlečeno 30 husitů, byli prostě přečísleni a obklopeni. Takže ze 150 mužů zbylo tak 20, 30 zajato, tak 70 zabito a 30 přeživších zraněno. Podobné ztráty měli i železní a polovina z nich vznikla, když se v mlze a tmě bili mylně mezi sebou, než zjistili, že se žádní husiti mezi nimi na tom dně rybníku dávno již nenachází. Železných nejspíš nebylo ani 5000 ani 2000 ale tak méně než 1000.Dalšího dne pohříbívali husiti mrtvé, to musilo zabrat skoro celý den m ještě k tomu roznosili živé zraněné do okolních vesnic.
              A proč na ně nezaútočili železní druhého dne, nejspíš proto :viděli, že zbyly ženské s dětmi pár desítek chlapů a i pro železného pána by to bylo dost potupné, a na co zajímat 250 žen s dětmi, zabít je asi nechtěli a živit také ne, tak udělali co bylo nejrozumější = odtáhli a husité to vnímali jako vítězství, spíš to nějak přežili, úspěšně, líp to pochopitelně ani nešlo, to dobře věděl i Žižka, který se ujal teprve teď velení. Především bylo věrolomné, že na ně vůbec zaútočili, když měli zaručený volný odchod z Plzně.Ale že asi na ty zbylé převážně ženy nechtěli železní zaútočit druhého dne, tomu nasvědčuje, že těch 30 zajatých husitů nechali na živu a dost později je směnili za své zajaté v jiné bitvě o něco později. Tak bylo to oboustranné, zrovna tak je směnili husiti za zajaté železné.
              Ale k čemu tohle vše vlastně bylo dobré, nevím.

        • Jos napsal:

          Koukám Petřepavle, že jste se dal na přepisování dějin. Máte teď řadu následováníhodných „vzorů“. Počínaje slavnými českými vůdčími oudy Svaté církve římské, včetně jejich fámulů a konče třeba českými poskoky sudetského landsmanschaftu. Holt je to teď v módě. Co se týká bitvy u Sudoměře zkuste třeba zprávy současníků Třeba kroniku Vavřince z Březové.

          • Petrpavel napsal:

            Ne, nemíním přepisovat, ani opisovat, ta přesmyčka je násilná. Jenom : byl by taky nějaký zaručený oponent Vavřince z Březové 🙂 ? Ale i kdyby byl : přiznávám, že historie není mým koníčkem, takže pochybuji že bych přelouskal. Nemusím všechno na stará kolena vědět … dovolím si se pouze nezajímat.

            • Bavor V. napsal:

              Kdo se nezajímá, ten nekomentuje a neodsuzuje. Nemá co, protože se nezajímá.

            • Slim napsal:

              No vida, zase jednou přesná logika. (Už jsem to spokl asi 10x, díky Bavore)

  2. K-k. napsal:

    Malé upřesnění, pane Bavore: mám dojem, že tam nebyli sokolníci, ale výrníci… 😀

    • Bavor V. napsal:

      Byl to sokolník, ale výra měl také. A ten se mi hrozně líbil. Jinak tam měl káňata, sokola a Káně americké Harrisovo. A pak ještě něco malilinkatého, jenže mne nějak nenapadlo to vyfotit.

      • K-k. napsal:

        ovšěem nedovedete si představit, jak takového výra dokáže naštvat, když zmokne! U nás v archivu na dvoře jednou před Císařským dnem nocovali dravci a v noci sprchlo. Všichni fťáci to nesli statečně a vypadali i přes to mokro docela úpravně – ale zmoklej vejr, to byla ztělesněná naštvanost! A to to říkám v té slušnější variantě, ta výstižnější se dá použít až po 22:00…😀

        • Bavor V. napsal:

          No, tady nezmoknul, ale jeho výraz hovořil za vše. Něco tak nadřazeného všem okolním dějům jsem dlouho neviděl. Prostě důstojnost sama.😆

      • M-T napsal:

        Mohl to být dřemlík tundrový? Je menší než poštolka! Moc jich u nás sice není …

        • Bavor V. napsal:

          Opravdu netuším, protože to bylo tak maličké, že jsem to jakoby přehlédl.A sedělo to na krabičce od ramy nebo něčeho podobného.A že jich u nás moc není, to nevadí, když on tam měl ty americký káňata. Ty tu také nejsou.

  3. K-k. napsal:

    Zcela OT aneb poděkování Slimovi: článek ve zdraví doputoval a je to teda síla! Ještě větší, než jsme doufali! Dík!

  4. kchodl napsal:

    Parádní akce.
    Díky takovým akcím a lidem doufám, že se nepovede vyrobit ze Žižky lesního banditu a vrahouna a z husitského hnutí udělat jen vypalovače kostelů a zločince, jakési „protokomunisty“. Média a „historici“ na tom pracují naplno.

    Poněkud OT, ale také z oblasti „změny“ historie – zpochybnění autorství „Katyňského masakru“, přisuzovaného dnes Stalinovi. Možná chybně ? Že by to opravdu byla zpravodajská operace, navazující na Goebbelse ? Opravdu zajímavý článek:
    http://www.czechfreepress.cz/evropa/goebbelsova-casovana-naloz-katyne.html

    Pokud je to ta pověstná „ruská propaganda“, tak je fakt dobře udělaná. Řekl bych až nerusky dobře. Nebo to bude pravda.

    K tomu mám zajímavý vlastní zážitek. Kdysi jsem se někde dočetl, že „Stalinští vrazi“ vraždili své polské oběti německými pistolemi Walther PK/PPK a německou municí. Což je známý a mnohokrát potvrzený fakt, který nikdo nezpochybňuje: všichni zavraždění byli zastřeleni zblízka německými pistolemi a německou municí.

    Prezentované vysvětlení – proč Stalinovi kati stříleli zrovna z německých pistolí a ne ze sovětských – bylo takové, že kati původně používali sovětské pistole, ale ty nevydržely tolik ran, takže jim koupili pistole německé. Povražděných bylo cca 25 tisíc.

    Zdálo se mi to už tehdá v 90-tém roce velmi divné, nicméně vyhovující všeobecnému názoru – že ruské věci jsou šmejd a sovětské dvojnásob. Jenže to v nejmenším neplatí pro ruské ruční zbraně. Originál předválečných Waltherů PK/PPK/TPH mi prošlo rukama několik – žádnou zvláštní odolností nevynikaly – spíše naopak.

    Celé to prostě příliš vypadalo jako účelově vytvořená lež, která se „nepistolníkům“ bude jevit uvěřitelná a pravdivá. Pochybnosti jsem zaplašil úvahou o tehdy používané sovětské pistoli Tokarev TT33, ta totiž používá předimenzovaný náboj, dost výkonný i pro samopal. Takže jsem si řekl: asi jim to při tom velkém výkonu náboje odcházelo více než je obvyklé. A vojenské zbraně jsou vyráběny na nízký počet výstřelů, na rozdíl od „mírových“ policejních. Levně a ošizeně, z horšího materiálu. Například i americké válečné pistole Colt 1911 byly dimenzovány jen na 500 ran.

    Německé pistole se jistě v Sojůzu před válkou používaly, ale velmi málo, jako výzbroj elitních kriminalistů a policistů, i tajných. Zcela určitě to nebyla běžná výzbroj katů NKVD.

    Ale červíček pochybností vylezl na světlo, když jeden můj kolega na střelnici práskal z předválečného Tokareva TT33 jednu ránu za druhou a pořád se nezdálo, že by pistoli hodlal prasknout závěr, jak se tradovalo. Nebo se to rozsypat nějak jinak. Říkal mi, že se to samozřejmě díky tomu příliš výkonnému náboji stává, závěr praskne u výhozního okénka, no ale až po mnoha mnoha výstřelech. S jednou prý se dostal přes 10 000 výstřelů, žádná neodešla před 2000 výstřely. Měl celkem 4 kusy, postupně. Všechny předválečné, což zjistil s určitostí podle výrobních čísel a přejímacích a tormentačních značek.

    Ono to bylo jeden čas ve výprodeji, asi ze sovětských skladů, prodávala to Frankonie (to je takový kšeftman se zbraněmi z vojenských skladů) téměř zadarmo – mám dojem za 1800 Kč. Což z toho – spolu s dostupností téměř zdarma „opatřených“ nábojů při likvidaci České armády činilo velmi výhodnou záležitost „na to rekreační práskání“, kde na přesnosti (protože ta po první tisícovce výstřelů rychle klesala) až tak moc nezáleží, na těch 10-15 metrů.

    Nebyl jsem samozřejmě sám, koho tato věc silně zarazila. Profesionálně se tomu chtěl věnovat jeden kamarád z … jedné státní zbraňové instituce … (nic dalšího raději neprozradím, aby ho kvůli tomu nevykopli).

    Měl v úmyslu provést srovnávací profesionální testy na výdrž, poruchovost a životnost předválečných Waltherů a předválečných ruských pistolí a revolverů, aby tyto skutečnosti potvrdil nebo vyvrátil. Materiálu (pistolí předválečné výroby se známou minulostí a známým odstříleným počtem výstřelů) bylo dost, historicky se mu to jevilo zajímavé. A to oficiální blábolení jako značně nevěrohodné.

    Naštěstí ho jeden starší, velmi chytrý a velmi zkušený kolega varoval, ať na to proboha rychle zapomene a nikomu to raději ani neříká – pokud se chce dožít důchodu a mít dále svého koníčka jako placené zaměstnání. Jinými slovy: vyšetřování ani nezačalo, zapomeňte.

    • pepan napsal:

      ono je to tvrzení o nekvalitě ruských pistolí, v tomto případě revolveru Nagant zmíněno v téměř každém článku o Vasiliji Bljochinovi:
      “ K zabíjení byly nejčastěji používány sovětské armádní revolvery Nagant vz. 1895 – základní osobní zbraň důstojníků a poddůstojníků Rudé armády a NKVD. Těžké, sedmiranné revolvery (nesprávně zvané „nagany“) se velmi rychle zahřívaly a zasekávaly. Blochin je nahradil německými policejními pistolemi Walther PP. Byly menší, lehčí a hlavně spolehlivější.“
      http://www.valka.cz/clanek_14876.html
      Revolvery Nagant byly od 33-ého, tedy dostatečně dlouho před Katyní nahrazovány Tokarevy, zatím jsem nenašel odkaz, kde by tvrdili, že to byl šmejd.
      http://www.zbraneavsekolemnich.eu/tokarev-tt-33/sedmiranné revolvery (nesprávně zvané „nagany“) se velmi rychle zahřívaly a zasekávaly. Blochin je nahradil německými policejními pistolemi Walther PP. Byly menší, lehčí a hlavně spolehlivější.“
      http://www.valka.cz/clanek_14876.html
      Revolvery Nagant byly od 33-ého, tedy dostatečně dlouho před Katyní nahrazovány Tokarevy, zatím jsem nenašel odkaz, kde by tvrdili, že to byl šmejd.
      http://www.zbraneavsekolemnich.eu/tokarev-tt-33/

      • pepan napsal:

        sorry, začal sem koktat

      • kchodl napsal:

        Ano, o těch Naganech … ovšem nikdy jsem neviděl něco jako „zaseklý revolver“, to je skoro protimluv. O „zahřívání“ platí to samé. Revolver má proti pistoli o dost jednodušší konstrukci a vyšší hmotnost – tudíž vyšší odolnost proti „zahřívání“, otáčení válce je čistě mechanické, takže o nějakém „zasekávání“ … je to prostě úplná blbost.

        Celé je to nějaké divné. Kromě toho v té době byla armáda a také policie a NKVD již přezbrojena na Tokarev TT33, který byl zaveden jako standardní pistole ve všech ozbrojených složkách.

        • moskyt napsal:

          NKVD měla jako osobní zbraň Naganty a Mausery. Koncem 20 let zakoupil SSSR 30000 Mauserů C.96 ráže 7,62 (Mauser) k vyzbrojení členů VČK-OGPU, jejichž reorganizací vznikla NKVD. http://gunmagazine.com.ua/index.php?id=345 SSSR přizpůsobili náboj Mauser, který se požíval ve všech střelných zbraních, kromě Nagantu. Tedy Mauser C.96, pistole TT a samopaly PPD, PPŠ, PPS.

          • pepan napsal:

            Díky za odkaz..
            Bohužel to nic nemění na tom, že tvrzení proč byly Naganty vyměňovány je čirá blbost.
            Zaseklý bubínčák.🙂

            • moskyt napsal:

              Takže, pepane, „nagany“ byly velice oblíbené, vyráběly se téměř do konce války, a ve „službě“ byly až do 90. let (strážní, vrátní atd). Někde jsem četl, že z MVD (následník NKVD), byly vyřazeny koncem čtyřicátých let.
              A stejná perlička jako zaseklý bubínčák. V jedné upoutávce na jakýsi am. program byla scéna: výstřel z revolveru a další záběr, po výstřelu letící nábojnice dopadá na zem.😆

            • pepan napsal:

              sem nedovtipný. V čem jsme ve sporu?

            • moskyt napsal:

              Pepane, probůh v ničem. Jen jsem trochu doplnil povídání o „naganu“ a dal tam ten nesmysl s vyhozenou nábojnicí po výstřelu z revolveru.🙂

        • vonrammstein napsal:

          Neplatí pro Naganta. Neznáte mechanismus? Je mezi revolvery výjimečný.

  5. Petrpavel napsal:

    Až tisícovka? No, na Prahu, a sluníčko na obloze … dobrý, ba výborný, ne 🙂 ?
    http://www.novinky.cz/domaci/365812-na-koncertu-pro-konvoj-zahrali-koller-strihavka-nebo-the-tap-tap.html

    • Joda napsal:

      Celou dobu nám presstituti valili klíny do hlavy, že prý němečtí občané jsou rádi, že mají u nich americké základny na ochranu před Rusem.
      A teď najednou v ČT ukazují, že po přejezdu konvoje z ČR do SRN přestali kolem silnic postávat mávači s americkými vlajkami a naopak objevují se kolem silnice transparenty s nápisy typu „Ami go home“ a pod.

  6. Hudec napsal:

    Kdo si hraje, nezlobí.

  7. vonrammstein napsal:

    Je vidět, že jsem tam bolestně chyběl🙂

  8. Slim napsal:

    OT, technická.
    Kdysi, v Muzice 5, jsem zmínil vynikající TV seriál o Verdim. Nevím sice, bude-li i tohle stará verze slovenského dabingu v režii Etely Harantové-Balgové, ale od zítřka to večer dává Art.
    Mohu bezvýhradně doporučit

Komentáře nejsou povoleny.