KONEC VÁLKY – Jiří Knopp


Jak se blížil konec války, což jsem tenkrát nevěděl, protože před dětmi se o těchto věcech nemluvilo, aby to „nevykecaly“ a  nedostaly celou rodinu do koncentráku, nebo před popravčí četu, zabavili Němci novou branickou školu a udělali z ní lazaret  pro raněné německé vojáky. Rudá armáda začala osvobozovat jedno město za druhým. Po naší ulici se belhali němečtí vojáci o berlích, s rukama na šátcích s ovázanýma hlavami a my jsme nevěděli, máme-li je litovat, nebo jim to přát.

-Tyhle kluci za to nemůžou, to je jenom kanonenfutr, ale málo platný, jsou to nepřátelé.

Můj děda byl jediný z nás všech ve válce a i když jsem nevěděl co je to kanonenfutr, tak jsem je někdy litoval a jindy jsem jim to přál.  Až do okamžiku, kdy přiběhla moje maminka, oči navrch hlavy a vyprávěla, jak potkala tři „němčoury“ a oni si z ní dělali legraci a necudně gestikulovali, protože byla v sedmém měsíci těhotenství. Maminka to nevydržela, uplivla si před nimi a pak začala utíkat, jak jí to bříško dovolovalo a brala to zelinářskými zahradami, aby se jim ztratila. Křičeli za ní, ale pro svá zranění jí nestačili.

Strach měla celá rodina velký a každý okamžik jsme čekali, že pro nás přijde gestapo. A děda říkal – Máňo, to si dělat neměla…

Já jsem v té době chodil do primy Vyšehradského reálného gymnázia, a protože byl často hlášen nálet „nepřátelských letadel“, pouštěli nás z vyučování domů.  My, kluci, jsme utíkali přes Vyšehradskou skálu. Lezli jsme tam po takových nebezpečných místech a byl div, že se nám nic nestalo. Nešlo mi do hlavy, že to ten Horymír se Šemíkem zvládnul a přeskočil Vltavu. Když jsem to viděl z té skály, tak jsem tomu nevěřil.

A potom jsem najednou zahlédl noviny, na kterých byla velká fotografie Adolfa Hitlera a nápis:  „HITLER PADL“.  Já jsem se tomu smál a ptal jsem se, proč ho někdo nezvedl? Myslel jsem si, že je to ode mne dobrý vtip.

Potom začala v Praze revoluce, poslouchali jsme rozhlas, vytrhávali jsme dlažební kostky, stavěli barikády a schovávali se do sklepů a krytů. Devátého května jsem se podíval ven a na kolejích elektrické dráhy stály nákladní automobily a na korbách polehávali vojáci Rudé armády. Jeden hrál na tahací harmoniku, pár jich zpívalo, někteří pokuřovali a všichni, včetně nás věděli, že je po válce.

Za hodinu už byly všechny automobily obklopeny našimi lidmi, mávali prapory, některá  děvčata měla na sobě národní kroje… Naši lidé se objímali s ruskými vojáky, za chvíli začali popíjet alkohol, vojáci odněkud vytáhli špek a chleba, začali rozdávat cigarety a všichni křičeli a zpívali. Ozývalo se: děkujeme vám, zachránili jste nás, ať žije mír, už nikdy válku…Pro nás kluky to bylo eldorádo, pyšnili jsme se jeden před druhým, kdo má více všelijakých trofejí, odznáčků, rudých hvězdiček se srpem a kladivem, nábojů a kdo mezi vojáky má více kamarádů, Serjožů,  Geňků, Ivanů a Sašů. Kdo zná více ruských slov, která ruská slova jsou podobná nebo stejná jako ty naše.

Už jsme se nemuseli bát, ten pocit byl nádherný, uvolňující, nelze ho popsat. Byl to jistě ten nejnádhernější den v mém životě. Děda slavnostně spálil papírovou vlajku s hákovým křížem…A já jsem ho stále hecoval, kdy si konečně nechá uvařit prádelní hrnec brambor, postaví ho na záchod, rozběhne se a kopne do nich. Hlavně kvůli tomu jsem se těšil na konec války. Jenže dospělí jen pořád o něčem mluví, ale skutek utekl.

Příspěvek byl publikován v rubrice Poesie na neděli se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

23 reakcí na KONEC VÁLKY – Jiří Knopp

  1. Petrpavel napsal:

    Tak mě napadlo zeptat se pamětníka : víte něco o pocitech místních při bombardování Prahy 14. února 1945?
    Děkuji za vaše vyprávění – těším se na další. ( Drží mě při zemi : mě byly v té době necelé dva roky a vy chodil do primy – nemám ještě právo dědkovatět : o tolik starší, takový jura, a ještě tak pěkně píše 🙂 )

    • Jiří Knopp napsal:

      Právě jsem dopsal o tom bombardování Prahy.Viděl jsem to na vlastní desetileté oči.Pokusím se, aby se to dostalo i k vám.

  2. Petrpavel napsal:

    OT
    Dva takydemokratičtí prezidenti … „On nečestně, nečistě hraje“…Já vím, já vím …“
    http://www.regnum.ru/news/polit/1895044.html

    • blbíš napsal:

      Dobrý den, pátý to Bavore. Ono se vlastně dá reagovat na ten Klusáčkův článek pouze otázkou… pro jaké asi tak spektrum náctiletých je psán? Někde jsem si o Klusáčkovi přečetl, že je ročník cca 1975. Takže nad jeho výkladem mohou staří kmeti klidně máchnout rukama, tedy až do chvíle(!!!), kdy nějací náctiletí jeho neuvěřitelné vyprávění vygooglují na mobilu pod školní lavicí a opíší ho, jak je dnes zvykem, do nějaké školní kompozice. No, to by konec konců nebylo to nejhorší (papír a učitelstvo snese, jak známo, téměř vše), horší by bylo, kdyby to jeho vyprávění zanechalo v jejich googlovských hlavičkách (= poli to neoraném) tu Klusáčkovu neskutečně rozbahněnou a zapáchající brázdu. Jestliže takoví vykladači dějin a analytici současnosti se mohou uživit jako státní úředníci a konzultanti (dočetl jsem se z jeho profilu), pak se ničemu už nedivím. …Fialovy snahy jsou marné, jsou marné, jsou marné, když Klusáčkové . . .

    • Petrpavel napsal:

      No, ani jsem ten Haasův POZDNÍ pláč nedočetl. Působil ve vedení na Praze 10, kolem Klause – to říká vše. Tihle „procitnuvší“ Haasové jsou skoro stejní jako Klusáčkové – horší o to, že pod tíhou faktů a pravd, které měli vědět už dávno, „mění“ názor. Raděj ať zůstanou vidět jako klusáčkové než když se vetřou zase do „demokratických“ struktur, v jiném spolku, v jiné odesácké topce, a že jich jenom v Praze už vzniklo … na každém obvodu jedna až dvě, zatím na komunální úrovni, ale jak je vidět na aktivitě Černochovy frakce Úsvitu a Janečkovy OKS(dříve ODS) poderou se i celostátní politiky.
      Odplivnutí, víc si nezaslouží. Klusáček i Haas.

      • tata napsal:

        NESOUHLASÍM a to dost razantně………..timto jste mi hodně zklamal……..s panem Hasem sem často nesouhlasil ,často jsme skřižili debatní meče za slavné ery Stejskala…než se to stala žumpa.On byl vždy svuj a za svým postojem si stal navzdory VŠEM………ŽE s jeho názory na svět nesouhlasím neznamená že bych si měl odplivnout.
        Než něco takového napišete chce to přemýšlet………..před jiným nazorem si odplivávat je cesta do pekel.
        CHtělo to hodně odvahy a čestnosti něco takového napsat………..ani dnes v takzvané demokracii není snadné bez určitych nasledků v kruzích co žije projevit tento postoj.

        Já před nim smekám oproti VAŠEMU PLIVANCI…….ano sou to jen slova ale co nám zbyvá,chlap si má stát za svým přesvedčením ,to že má jiný pohled na svět ještě duvod si odplivnout to dělá jen …….. proto to zklamaní nad tím co jste napsal………také jsem s VÁMI ČASTO NESOUHLASIL…………..ALE NIKDY neodplivnul

        • K-k. napsal:

          Tato, smím se pod váš komentář podepsat? Chystala jsem se sem něco podobného napsat, ale byl jste rychlejší.

        • Bavor V. napsal:

          tato
          Haas byl vždy „na druhé straně“, ale souhlasím s vámi v tom, že byl mnohem čestnější než jeho okolí.

          • tata napsal:

            SOUHLAS Bavore……taky jsem napsal že jsem sním nemohl většinou souhlasit………jenže člověk s upřimným jiným nazorem si aspon zaslouží respekt pokud ty názory nepřesahují podstatu……….jako už ty dementní knižeci……to už je hraní s dablem

            • Petrpavel napsal:

              Komu není rady, tomu není pomoci.
              Odplivnutí si můžu dovolit, už proto, že on by si před mými názory taky odplivl. Jenomže já jsem se svými názory nezměnil u nás ani ň, on se svými měnil podstatu tohoto státu. Nekritizujte stávající systém-režim když s jeho tvůrci souzníte, kritizovali by jste tím i sebe 🙂 …

              • Bavor V. napsal:

                Demokracie spočívá i v tom, že sleduji názor a ten buď podpořím nebo odmítnu. A už ve Stejskalově žumpě jsem občas prosazoval názor fotbalových trenérů: Do míče! Ne do hráče! Vy to vidíte takto: Do míče ne! Do hráče!

            • tata napsal:

              Pavle
              nic jste nepochopil a asi bohužel nepochopíte……..chapal bych to kdyby Vám bylo 20,nebot tam se dá člověk lechce zmanipulovat.ANO I PODLE SVÉ ZKUŠENOSTI vim že můj fanatismus mohl zapřičinit že jsem se mohl dopustit věci kterou bych si mohl vyčítat celý život……..naštěstí shodou štěstí,radou staršího sem pochopil až ve své podstatě v pravu…….duledek meho práva v té době mohlo mýt nedozirné nasledky……..což je tak trochu Vaše chování měnění nazoru jednou čehý a pak hot……asi pochopite na co naražím.

              Život je složitý,je naprosto hloupost považovat citace………. Jenomže já jsem se svými názory nezměnil u nás ani ň, on se svými měnil podstatu tohoto státu.

              Vté větě je zakodován VÁŠ obrovský omyl………nebot v jiné době,v jiném čase by mohl VÁŠ NAZOR ROZHODNOUT o žití a nebytí.že vteto době naopak rozhoduje nazor druhé strany je dilem určité doby ale v poměru postoje nepodstatné……..dal to rozbírat nebudu,

            • Petrpavel napsal:

              Problém Bavore spočívá v tom, že podvodník, zloděj, nemá zájem o váš názor a je mu úplně jedno jestli s ním souhlasíte nebo ne, jemu jde o vaše peníze.
              V naší „demokracii“ nejde o střet názorů, tady jde o střet, souboj, o prachy a o moc, z jejich strany. „Svobodná“ výměna názorů je to jediné co nám dopřejí.
              Jít do míče už je pozdě, ten už nám dávno vyfoukli, ted zbývají už jen ti hráči.

  3. rybářka napsal:

    Absurdita tvrzení různých blbců, překopávajících neustále dějiny o II. světové válce, je bezbřehá. Článků pamětníků je velmi třeba, informace, které se dostávají mládeži i občanům a jsou důležité, nebývají, žel pravdivé. A také z úcty k všem těm padlým, z největší části Rusů… díky pane Jiří.

    • Miluše napsal:

      Rybářko, asi víte, že autorův děda byl i mým dědečkem. A ta statečná maminka, která si odplivla před „němčoury“ z lazaretu, byla i mojí maminkou. Určitě se k tomu statečnému kroku odhodlala i za mne a moji sestru, neboť v tom „bříšku“, pro které se jí vysmívali, jsme obě čekaly až to všechno skončí. Nebylo divu, že se děda bál, bylo to v roce 1942, v roce atentátu, Lidic. Ale jako tříleté jsme už vyfotografovány jak předáváme kytičky šeříku našim osvoboditelům.

      • rybářka napsal:

        Hluboká poklona statečnosti Vaší maminky, Miluško. Z knih i vyprávění vím o řádění fašistů právě v roce atentátu. Usuzuji podle Vás i Vašeho bratra, pana Jiřího, že celá Vaše rodina byla skvělá.

    • cobolik pacholik napsal:

      ja musim popravit slovnik panenky fish,bo na zensku nepasuje,nepise sa absurdita ruznych blbcu,ale kurvy prolhane kolaboranstke,tak je spravne,bo blbej sme kazdy svojim sposobom,ja urcite bo casom zistim.

      • rybářka napsal:

        Jsou věci, milý Čobolíku, pro které jsou Vaše jadrná pojmenování tím úplně nejrychlejším a nejlepším vyjádřením skutečnosti. Jsou nejen přesná, ale i úlevná od zlosti. Přes určitou drsnost je ve Vašich komentech mnoho moudra. Mám je ráda.

        • cobolik pacholik napsal:

          ja tu nepisem moudra,ja tu pisem moj kuk z praxe zasraneho zivota.

  4. cobolik pacholik napsal:

    tu je vidiet,jak si dobry cesi,vedeli zachovat honor a napluli pred kurvu z reichu,kopa teraz tej mladej holoty povie a co take sa stalo vole?naplut?pluvnutie u nas znamena najvacsie opovrhnutie danou kurvou,ktoru sa nenavidi a v hentej dobe to bol velmi lahky krok na druhy svet a ta ceska panenka este v pozehnanom stave,mala tu odvahu,bo ju urazili,urazili jej holotu a ponizili,ani sa necudujem,ze boli posraskulkany az za usi,pritom dnes ani nie kurva z reichu,ale svoja kurva kolaborantska hente casy poprevraca,jak jej pasuje,uz ostatne zbytky tych nam mozu opisat jak to videli ony za par rokov mozno budu novy,ktory ked preziju,tiez sa ich nebude sluchat a dristat tak jak judasovy pasuje,nema co barz pisat bo len dostavam nervy,ked sa o tej vsetkej holote,co to neprezila,ci ta co prezila pise spravnym tak , upravene jak jemu pasuje,taky to zradca a bez milosti umucit,aby druhy pamatal,pozor moze boliet,bo inak to nejde,bo hentych ,ked preukrutne bolelo,ci srali dole nohamy,tak teraz spravny si z toho robi vopicky,nepisem dalej bo sa mi to zvrtne do reci dlazdica.

  5. Jiří Knopp napsal:

    ještě jedna vzpomínka na konec války.Jel jsem za babičkou na Chodsko,které patřilo Němcům.Tam jsem našel americké vojáky,kteří tam hrají pasáka a hrozně u toho křičeli a do klubka dětí,které za nimi chnodili, házeli nedokouřené cigarety a hrozně se chechtali,když se kluci o to prali. Ale celou cigaretu klukům nedali.Na ten nadřazený úsměv nikdy nezapomenu..Joa přes Plzeň jsem jel vlakem a čtvrt hodiny (strejda měl hodiny tak to stopoval) jsme sledovali trosky Škodových závodů. Proč tu škodovku rozbombardovali,když už bylo téměř po válce? Tenkrát jsme to nevěděl, o pár let později mě to bylo jasné. A že se do Škodovky trefili, ale Drážďany si spletli s Prahou. Inu – všechno je jinak.

Komentáře nejsou povoleny.