Češi začali razit nejdelší silniční tunel na Islandu


27.11.2013, Zdroj: Metrostav (www.metrostav.cz)

Slavnostním odpalem v portálu Eskifjörður na východním pobřeží Islandu zahájili raziči Metrostavu ve čtvrtek 14. listopadu 2013 výstavbu tunelu Norðfjörður, který bude se svými téměř 8 kilometry nejdelším islandským silničním tunelem. Projekt Norðfjarðargöng výrazně usnadní život v regionu, protože propojí místa, která jsou kvůli horskému terénu přes celou zimu velmi obtížně dostupná. Pro české stavbaře je zakázka návratem na starou adresu, již před 3 lety totiž právě zde dokončili dva důležité silniční tunely.

„Předpokládáme, že nás čeká opět velmi tvrdá práce, ale to už k naší profesi patří. Při předchozím projektu jsme narazili na obtíže spojené s enormními přítoky vody o vysokém tlaku, což nás, jak doufáme, na projektu Norðfjarðargöng nečeká. Na druhou stranu všichni rádi vzpomínáme na podporu, kterou nám místní obyvatelé projevovali. Díky ní se daří všechny nesnáze lépe překonat,“ říká David Cyroň, výrobní náměstek divize 5 společnosti Metrostav.

Dvoupruhový tunel Norðfjörður vytvoří přeložku proslulé silnice č. 92, která spojuje vesnici Eskifjörður s městečkem Neskaupstaður a zejména v zimě vyžaduje notnou dávku řidičského umění i odvahy. Nejkomplikovanější součást silnice je jednopruhový tunel o délce 640 metrů, v němž se auta mohou vzájemně vyhýbat pouze díky několika rozšířením. Důležitost této dopravní spojnice umocňuje fakt, že v Neskaupstaðuru se nachází oblastní nemocnice a střední škola.

Projekt vychází ze snahy zamezit migraci populace z venkova, a zachovat tak tradiční způsob života na ostrově. Kvůli decentralizaci důležitých institucí a horskému terénu je nezbytné výrazně investovat do dopravní infrastruktury.

Veškeré ražby v rámci nejnovější zakázky proběhnou tradiční severskou tunelovací metodou Drill&Blast, která spočívá v rozpojování horniny za použití trhacích prací. Stavbaři Metrostavu budou postupovat ze dvou míst najednou: z portálu Eskifjörður do vzdálenosti 4,8 kilometru a z portálu Norðfjörður do vzdálenosti 2,7 kilometru. V obou případech půjde o ražby směrem vzhůru. Daleko k civilizaci má zejména portál Norðfjörður. Nejbližší obydlený dům leží asi 5 kilometrů po nezpevněné a v zimě obtížně udržované cestě.

Raziči Metrostavu jsou ve Skandinávii jako doma. Při svém minulém islandském angažmá vybudovali tunely Siglufjörður a Ólafsfjörður o celkové délce téměř 11 km, díky nimž se místním obyvatelům zkrátila cesta do civilizace o 120 kilometrů. Nedávno také dokončili ražbu traťových tunelů metra mezi městy Helsinky a Espoo.

Tunel Norðfjörður by měl být dokončen na podzim roku 2017. Investorem projektu je společnost Vegagerðin, která představuje islandskou obdobu našeho Ředitelství silnic a dálnic. Zhotovitelem díla je sdružení Metrostavu a místní společností Suðurverk.

————————————————————————————–

A protože vás to stejně nezajímá, tak se podívejte na dnešní moskytí popíchnutí v Obrazárně http://bavor.blogspot.com/2013/12/moskyti-popichnuti.html

A komu by to bylo málo, tak jedno vzpomínání? Jan Werich Čochtan vypravuje

https://www.youtube.com/watch?v=WB7PDi7Hsas

Bavor podpis

Příspěvek byl publikován v rubrice Stavebnictví se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

23 reakcí na Češi začali razit nejdelší silniční tunel na Islandu

  1. Hudec napsal:

    Ale zajímá, i když Moskyt taky dobrej 🙂 .
    Jak se ten tunel bude jmenovat? Majka? Lenka? Aby se jim to trochu rýmovalo.

    To se mi líbí

    • Bavor V. napsal:

      A přiznám se, že mne na tom článku zaujalo hlavně to, co jsem zvýraznil. Péče vlády o zachování venkova s nutností té potřebné infrastruktury.

      To se mi líbí

  2. Hudec napsal:

    Jo a ještě – obdivuji vaši schopnost napsat to divné „o“ nebo co to je (Suourverk).

    To se mi líbí

    • Bavor V. napsal:

      WP má jednu dobrou vlastnost. Dokáže přepsat jakékoli písmeno kteréhokoli jazyka. Takže já jsem nic nepsal, pouze ctrl+c a ctrl+v. Tohle písmeno bylo už v originálním textu. Jinak není to „o“, ale „anglické“ „th“ v podobě tvrdé, tedy blízké „d“.

      To se mi líbí

      • Hudec napsal:

        A zase jsem o něco chytřejší.
        Hezký den přeji všem. Vzhůru do procesu, bankovním účtům kručí v břiše, je třeba je nakrmit.

        To se mi líbí

  3. Petrpavel napsal:

    Kdyby tak někdo dokázal objektivně popsat, co se na Islandu vlastně za poslední desetiletí přihodilo…to by bylo počteníčko.
    Ale k článku : je dobře, že se naši tuneláři spojují s tuneláři celého světa. V této podobě to beru všemi deseti.

    To se mi líbí

  4. renard napsal:

    Přistihl jsem se už před časem, že zprávy tohoto typu čtu a občas přímo vyhledávám, jakkoliv by to mohlo být dnešním frikulínům k smíchu (jistě by citovali nějaké posměšné vyprávění o tom, jak jsme byli v televizních novinách krmeni zprávami o úspěších dojiček v té či oné vesnici nebo o různých brigádách, i když to sami těžko mohli zažít). Na jednu stranu mám radost, že „umíme“, a to mnohem větší, než při nějakém úspěchu našich nájemných sportovců nebo dokonce žoldáků ve vojenských misích, a na tu druhou se mi líbí právě ten lidský aspekt celé akce. Připomíná mi to myšlenku z komentáře ornitologa v rozhlasovém pořadu Hlas pro tento den, když mluvil o klesajících počtech vrabců: to jejich štěbětání nám připadalo tak samozřejmé, že jsme ho ani nevnímali; chybět nám začíná až ve chvíli, kdy tu najednou není…

    To se mi líbí

    • Miluše napsal:

      Renarde, díky. Vaše reakce je výstižná. Také se s ní ztotožňuji.

      To se mi líbí

    • Petrpavel napsal:

      Hezky jste to pojal. Děkuji a souhlasím.

      To se mi líbí

    • Strejda Olin napsal:

      Souhlasím s názory, že pozitivních zpráv je jako šafránu. Proč tomu tak je? Protože napsat, že „muž ukradl babičce tašku“ je prodejnější, než napsat, že „muž pomohl babičce s taškou“. Psychologové by nám vysvětlili, proč lidé milují senzace a skandály víc, než pozitivní, klidné a laskavé zprávy. Zpravodajství se stalo zbožím a tak se informuje o tom, co se lépe prodává. Proto se bulvár zmocňuje literatury, filmu, divadla, hudby, výtvarného umění i zpravodajství. Je to jistě velké téma.

      To se mi líbí

      • moskyt napsal:

        Jeden citát: „Klady v domovině

        Nakonec přírodovědec a emigrant žijící v Kanadě Jiří Jírovec zmíní několik pozitivních stránek současného Česka. „Před několika dny jsem v České televizi slyšel, že Česko vyrábí třicet procent všech elektronových mikroskopů. Kolik lidí to ví a proč je taková informace ukryta do pořadu Před půlnocí? Potěšil mě třeba pohled na Přehled kulturních pořadů v Praze. Mnoho lidí si možná ani neuvědomuje, jak kulturní jejich město je. Musíte ale mít čas a peníze. Zajímavý je i stav českých silnic. Proti Kanadě jsou totiž dálnice a silnice I. třídy v daleko lepším stavu. Snad kromě přetížených úseků D1,” vypočítává.

        „Mezi příjemná překvapení patří MHD v Praze. Ze severního okraje Prahy jsem se mohl přesně podle jízdního řádu dostat spolehlivě kamkoli. Letos došlo ke změnám k horšímu. Navrhují je `odborníci`, kteří patrně MHD nepoužívají. Zmínit musím i to, že se sdělovací prostředky přece jenom propracovávají od původní servility k jisté názorové rozmanitosti. Osobně mě v tomto ohledu těší neuvěřitelné zrychlení výměny informací. Po roce 1989 jsem byl odkázán na české noviny, které mi příbuzní posílali poštou. Teď mohu sledovat internetová média a v reálném čase i Českou televizi,” uzavírá vlastní krátkou statistiku věcí, které ho na Česku těší.“ říká Jiří Jírovec. http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Krajan-z-Kanady-bez-milosti-o-knizeti-Dienstbierovi-a-dalsich-Porad-se-tu-pry-vztycuje-fakac-295616

        To se mi líbí

        • Bavor V. napsal:

          Ona i ta moje informace je z profesně zájmového zdroje. Jinde jsem o tom nečetl ani neslyšel

          To se mi líbí

        • Strejda Olin napsal:

          Někdy v polovině 70let mi vyprávěl známý, který se vrátil z montáží někde ve VB, že tam na místní TV sledoval jakýsi dokumetární film o ČSSR. Podle něj to vyznělo tak, že nezasvěcený by nabyl dojmu, že Československo je jakýsi „balkánský“ zaostalý a chudý stát s krásnou přírodou a bohatými kulturními památkami. Slovenský bača hrající na fujaru se střídal se záběry Pražského hradu, bordel kolem popelnic na panelovém sídlišti s krásou Karlštějna atd. v podobném duchu.
          O vlivu masmédií na politiku, ekonomiku, kulturu, morálku atd. se ví už dávno. Jen si neuvědomujeme dost zřetelně a s plnou vážností, že ten vliv je doslova zásadní a že na naše životy a existenci má podobný vliv jako třeba slunce. Ovlivňují nás víc než vzdělání, rodina, vláda i parlament.

          To se mi líbí

        • Rosťa napsal:

          Moskyte, ten Jírovec to popsal tak, jak to vidíme i my, co spolu mluvíme. Je vidět, že má přehled, což u lidí žijících mimo republiku je téměř rarita.

          To se mi líbí

          • strejda napsal:

            Rosťo, přidávám se k vašemu hodnocení. Číst články Jiřího Jírovce je vždy skutečné potěšení. A i poučení v hledání souvislostí.

            To se mi líbí

        • Slim napsal:

          Přidávám se. Jírovec má zdravý pohled těch věkových „osmašedesátníků“.

          Někdy v roce 90 tady byli na návštěvě moji známí z návštěvy San Franciska a byli nadšeni z pražské MHD a zvláště z trasy A.
          A to v SF jezdí dobré metro (BART) a je tam na americké poměry dobrá veřejná doprava.

          To se mi líbí

  5. Miluše napsal:

    Moskyte, děkuji za odkaz. Četla jsem i diskusi a je vesměs kladná. Protože vím, že J. J. čte Poznámky pana Bavora (a líbí se mu), bude mít z reakce na článek radost.

    To se mi líbí

  6. moskyt napsal:

    Pro ty zvládnou azbuku(cyrilici). Našli byste podobný článek na českém netu? http://nnm.me/blogs/thread1/kak-delayut-samolety-l-410-v-chehii/#cut 😉

    To se mi líbí

  7. moskyt napsal:

    Oprava: „Pro ty kdo zvládnou azbuku (cyrilici). Bóže, za co. 😉

    To se mi líbí

  8. Miluše napsal:

    Zase jedná dobrá zpráva. Škoda, že na českém netu podobné články nevidíme. Věřím, že v Kunovicích budou mít zajištěn odbyt na trzích, které jsme po listopadu tak rychle opustili.
    A také nezaniknout řemesla, která náš strojírnský průmysl držela na vysoké úrovni. Tak ať se jim daří. Молодцы!

    To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.