Stavby zdražuje boj státních institucí o dílčí zájmy


16.9.2013, Zdroj: ČTK

Problémem předražených silnic v Česku je absence politické shody nad tím, že dokončení sítě páteřních komunikací je výhodné pro všechny. Jednotlivé stavby tak prodražují dílčí zájmy například obcí nebo krajů, které chtějí využít toho, že stát na jejich území něco staví. V diskusním pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl prezident Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Miloslav Kala.

Snahu státu stavět efektivně tak podle něj často narušují instituce, které je možné rovněž považovat za státní a které situace využívají ve svůj prospěch.

„V rámci schvalování dokumentace pro územní rozhodnutí jsme vyčíslili, že dochází k navýšení předpokládaných nákladů o 68 procent a potom při stavebním řízení o dalších 37 procent,“ uvedl Kala. Podle něj zatím chybí diskuse nad nastavením systému tak, aby bylo možné zároveň chránit práva všech zúčastněných, ale aby se na druhé straně odmítaly šikanózní požadavky, které dopravní stavby prodražují.

Podle prorektora pražské ČVUT a experta na dopravu Petra Moose se problém komunikace mezi státními institucemi projevuje už v rámci vlády. Absenci plánu, kterou NKÚ ministerstvu dopravy při přípravě staveb vyčítá, má do jisté míry na svědomí odlišný pohled resortů financí a dopravy, kdy se ministerstvo dopravy neustále potýká se změnami ve financování. Pevně stanovená a dlouhodobě dopředu známá výše rozpočtu by ministerstvu dopravy umožnila vyhnout se situacím, kdy musí rozestavěné stavby zastavovat. To podle odhadů znamená jejich prodražení až o 20 procent.

Zastavení nyní podle rozhodnutí soudu čeká například stavbu dálničního obchvatu Tábora, kvůli sporu státu a vlastníků motocentra podnikajících na pozemcích nedaleko dálnice. Nová dálnice majitele motocentra připraví o jedinou příjezdovou cestu. Ta sice byla schválená jen jako dočasná do doby, než se zahájí stavba obchvatu, při povolování stavby motocentra si toho však stavební úřad ani katastr nemovitostí nevšimly a stavba byla povolená jako trvalá. Zakonzervování stavby dálnice než se spor vyřeší, bude podle odhadu projektantů stát zhruba 20 milionů korun, uvedl generální ředitel ŘSD David Čermák.

Bavor podpis

Příspěvek byl publikován v rubrice Stavebnictví se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

13 reakcí na Stavby zdražuje boj státních institucí o dílčí zájmy

  1. Slim napsal:

    Bavore, koník poklusává ve všeobecném směru na Strakonitz

    To se mi líbí

  2. Strejda Olin napsal:

    Dílčí zájmy – to je, oč tu běží. Dílčí, individuální a skupinové. Ale pokaždé prospěch a zisk menšiny na úkor většiny. Dnes se tomu říká lobby a lobbování, ale ve skutečnosti nejde o nic jiného, než o jednotlivce a prosazování jejich ekonomického a politického zájmu, o egoismus a sobectví, utrácení a plýtvání společenskými prostředky.
    Pravicový režim, kapitalismus nás takto připravil o biliony korun, které zmizely za hranicemi anebo skončily v kapsách malé skupinky lidí. Bohatství státu nevytváří jen milion podnikatelů, ani jen pět milionů zaměstnanců. Vytvářejí ho společně, ale o výsledek se nedělí spravedlivě a navíc – je hodně takových, kteří bez práce jedí koláče.
    Novinky.cz 2.11.2012 napsaly, že 400 nejbohatších američanů má dohromady víc majetku, než 150 000 000 těch nejchudších. Je to snad tím, že těch 400 jsou schopní pracanti, zatímco těch 150 milionů jsou neschopní flákači?

    To se mi líbí

  3. Lex napsal:

    Tak, tak, Bavore.
    Kdo si chce skutečně počíst – ale pozor, je to čtení pro otrlé, kdo jste zvyklí na Alfreda Hitchcocka, uvědomte si, že to jsou jen večerníčky – máte to tady v plné kráse – „Informace z kontrolní akce NKÚ č. 12/18“ – http://www.nku.cz/assets/media/informace-12-18.pdf
    Nejsem žádný kruťas, jen pro srovnání poukazuji na stavbu rychlotratě v Číně do tibetské Lhasy.
    Velká část té trati leží na bažinách většinu roku zmzlých a roztávajících jen v létě. A trať se nesmí vychýlit ani o cm. Kdyby tohle dílo projektovali a prováděli čeští stavbaři, máme dávno řadu popravených „špičkových manažerů“. Protože tam by se sotva mazali, jako u nás, s tím, kdo zavinil „nesjízdnost“ dálnice v okolí Ostravy a v ní samé.

    A k tomu autocentru u Tábora, kvůli kterému má dojít k přerušení stavby obchvatu.
    Viděl jsem v TV pořad o tom natočený. Ti majitelé jsou v tom naprosto nevinně. Je to vina úředníků působících ve veřejném sektoru, jak na celostátní, tak regionální úrovni.
    Prostě a jasně, řešení je reálně jediné, a to odkup toho centra od majitelů a vyplacení náhrady. Mám pocit, že se má jednat asi o 40 milionů. Tohle ale nechce nikdo zaplatit. Tak se radši přeruší stavba s náklady 20 milionů, pak ti majitelé vyhrají soud, k odkupu bude muset dojít tak jako tak, pak dalších 20 mega bude stát znovuzahájení stavby.
    Ale bude to v souladu se zákony, protože na to zaplacení bude pravomocný rozsudek.

    Uvedu vám příklad z mé branže – byl-li stíhán obviněný, který si vzal obhájce a posléze bylo trestní stíhání zastaveno nebo byl obžaloby zproštěn, získal nárok na to, aby mu Ministerstvo spravedlnosti uhradilo náklady obhajoby, které mu způsobilo rozhodnutí veřejné moci. Jenže v předpisech o odškodňování se s tímhle nepočítalo, a tak Ministerstvo spravedlnosti tvrdošíjně odmítalo tyto náklady platit. Osvobozený obviněný musel ministerstvo žalovat, ten soud vyhrál (protože v tomto ohledu už existoval i nález Ústavního soudu, že stát tyto náklady uhradit musí, jenže ministerstvo nález nerespektovalo), ministerstvo se proti rozsudku prvního stupně odvolávalo, rozhodoval nadřízený soud, který samozřejmě odvolání zamítnul, a tak teprve pro Ministerstvo spravedlnosti – odbor odškodňování vzniknul „právní titul“, na jehož podkladě bylo oprávněno náklady na obhajobu osvobozenému obviněnému uhradit. Samozřejmě k tomu platilo také soudní výlohy soudů obou instancí, jelikož nemělo úspěch. O nedůvodném zatěžování soudů ani nemluvím.

    Zdá se vám o Kocourkovu?
    Kdepak, Kocourkov je proti České republice místo exaktní veřejné správy.

    To se mi líbí

    • Bavor V. napsal:

      😯

      To se mi líbí

    • Občan napsal:

      Mohu do písmene potvrdit Vámi popsaný postup MSp a náklady s jeho obstrukcemi spojené. Bohužel také vím o několika obětech takového jednání, nichž minimálně jedna z postupu MSp přišla o rozum, o rodinu a posléze i o střechu nad hlavou.

      To se mi líbí

      • citoyen napsal:

        Miniisterstvo justice to ale ve skutečnosti samozřejmě velmi dobře ví, že má platit odškodnění a účelně vynaložené náklady a že na výzvu poškozeného mu nic nebrání se dohodnout, ale, ikdyž ví, že případný soud prohraje, hraje účelovou válku nervů. Oni „své peníze neriskují, ale ten justicí poškozený kromě svých peněz navíc i zdraví a protože to vědí, tak hřeší na to, že se mnohý soudit nebude, aby nepřišel o zdraví a kus života a tak případné odškodnění se nekoná(oni řeknou, měl se soudit, my jsem mu nebránili).
        Ve skutečnosti by to mělo být opačně, povinnost MJ se bez soudu s dotyčným vyrovnat iniciativně, ale to by musilo být dáno zákonem a do toho se nikomu chtít nikdy nebude.

        To se mi líbí

  4. Občan napsal:

    Stavby také prodražují leta se vlekoucí spory všemožných ekologistických spolků o všeliké pozemečky (často čítající pouhých několik metrů čtverečních), o trasy, kopce, dolíky a jiná místa a místečka. Na těchto sporech si mastí kapsu další – tentokrát právnické – spolky, zatímco daňoví poplatníci platí a platí a platí a doprava se jim prodražuje a prodražuje a prodražuje.

    Chápu například maximální ochranu rostlinných a živočišných endemitů. Tam není sporu o to, že holt silnice uhne. Jenže ekologistům obvykle o endemity nejde…

    To se mi líbí

    • Lex napsal:

      Na čí straně sporu o dálnici u Hradce stála naše media, ti hlídací psi demokracie (pesudodemokracie)? Hádejme! Na přece té chuděry sedlačky.
      Té sedlačky, která nějakou měřici svých pozemků prodala do podílového spoluvlastnictví několika desítek „aktivistů“, s nimiž byl soud nemožný. A dálnice stála – tedy, stála v poli jako kůl v plotě.

      Jak píšu – Kocourkov – místo exaktní veřejné správy.
      A my k tomu máme hlásné trouby propagandy.

      To se mi líbí

      • oh napsal:

        Bohužel se mi už nepodařilo dohledat zdroj, ale v jedné rekapitulaci celého případu (myslím si, že na aktualne.cz, ale jistý si moc nejsem), jsem četl něco o tom, že údajně už otec Havránkové nabízel státu výměnu těch pozemků za jiné ve stejné výměře mimo plánovanou trasu dálnice a nabídka nebyla ze strany státu akceptována.
        Jo, zlatý Kocourkov…

        To se mi líbí

    • Bavor V. napsal:

      Bohužel pak v záplavě těhle nesmyslných sporů zanikají i ty důležité připomínky. Třeba trasa D8 v geologicky nestabilním podloží. Tam se měli ti bojovníci zaměřit a ne se starat o brouka u Plzně. Ostatně je známo, že příroda si umí poradit a evolučním vývojem si do nového prostředí uzpůsobí nové varianty druhu.

      To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.