Která vláda je ideální?


Vždy, když se začínají vést pravo-levé diskuse, otevírá se i otázka, která vláda je lepší. A záleží na úhlu pohledu jednotlivých obhájců těch „svých“ vlád. Obecně se tvrdí,že se nám tu střídají vlády levicové a pravicové. Jenže opravdu pravicovou vládu jsem tu ještě nezažil. Proto bych je spíše nazval vládami nelevicovými. A jejich konce byly vždy neslavné. Známé Klausovy balíčky přivedly ODS k „Sarajevu“ a stát do finanční krize. Jenže Klausovi vyrostl naprosto důstojný soupeř, který jej navíc převyšoval svou empatií k těm „méně úspěšným“. Proto dokázal v čele ČSSD vyhrát volby a vymanévrovat nepohodlného příživníka Rumla, který s sebou vzal i poddajnějšího Luxe.

Netřeba si dělat iluze o sociáldemokratismu Miloše Zemana. To je čistý pragmatik, který pochopil, kudy se dostat do vlády a jak ekonomicky ponížit „velkého ekonoma“ Klause. Proto také udělal tu chybu, že po čtyřech letech, kdy vyvedl stát z Klausova marasmu, dobrovolně odešel do ústraní.

Ano, Zemanova vláda neměla v podstatě opozici. Ale oposmlouva nezaručovala přijetí jakéhokoli zákona bez problémů. TY zákony si musel Zeman tvrdě vybojovat. Ale dokázal to a ekonomika se pozvedla. Jeho nástupce Špidla ze Zemanových úspěchů žil celou dobu svého vládnutí. Bohužel nedokázal na něj navázat a vláda se mu rozpadla. Po nástupu Grosse se sice zvedly preference strany, ale pořád pokračovala setrvačnost Zemanových postupů. Teprve Paroubek přinutil své kolegy k vyšší produktivitě, bohužel nedokázal ovládat své chování a za pomoci taxikářovy volby prohrál.

Během levicových vlád došlo jak k pozvednutí ekonomiky, tak i k některým nesmyslným rozhodnutím. Osobně za jedno z nejhorších považuji Grossovy experimenty se státní správou. Zrušení okresních úřadů, které zajišťovaly státní správu v blízkosti občanů nezávisle na politických turbulencích jak na krajské tak i městské úrovni nahradil jakýmsi pověřením pro města. Takže se úřady  státní správy dostaly do područí vládců radnic zejména tím, že jsou na nich finančně závislé. Příspěvky od státu totiž zdaleka nepokrývají náklady na provoz státní správy. Stejně tak náhrada SPZ značkou registrační podle krajů se začíná ukazovat jako krajně nedomyšlená. Možná už se vám stalo, že jste si spletli číslo s písmenem, takže vám v prvním pohledu vycházel nesmysl. Situace došla už tak daleko, že středočeské a pražské značky dostávají další písmeno, ačkoli to tak původně nebylo vůbec zamýšleno.

Topolánkova vláda za ekonomického Kalouskova hospodaření dokázala vzrůstající ekonomiku podtrhnout tak rychle, že ani setrvačnost sociálně demokratických opatření ji nedokázala udržet. Jediným pozitivem tak zůstala úprava výdajových paušálů na úroveň skutečných výdajů. Veškerá další   opatření pouze  srážela ekonomiku do propasti. Jenže tohoto vývoje nedokázala ČSSD v čele s Paroubkem využít, zejména proto, že se Paroubek věnoval vysvětlování svých výroků, kdy rychleji mluvil než myslel. Dvě nejsilnější strany opět měly rovnocenné vůdce. Paroubkova touha po moci jej nakonec přivedla k vítězství, které bylo vlastně porážkou. ODS získala v poslední chvíli tím, že odešel Topolánek a byl nahrazen panem Čistým, tedy Nečasem. Na tento tah skočilo mnoho voličů.

Vlády Čistého Nečase opět pod vedením Kalouska způsobila tolik problémů, že se marně hledá jakékoli pozitivum. Tolik afér kolem ministrů nezažila ještě žádná jiná vláda. Do dějin se zapíše pouze těmito aférami, které ji nakonec zlomily vaz.

Teď nastupuje vláda Rusnokova. Zatím se neví na jak dlouho. Snad se dočká podpory ve sněmovně a ČSSD se dočká nového rasantnějšího předsedy. ODS momentálně vede Kuba. Nebylo by od věci, aby se jeho soupeřem stal další Jihočech. Zimola zatím projevuje více realismu než Sobotka.

Bavor podpis

Příspěvek byl publikován v rubrice Bavorovy poznámky se štítky , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

76 reakcí na Která vláda je ideální?

  1. tresen napsal:

    Mně naše vlády připomínají řidiče těchhle aut:
    http://ar.v.mfstatic.cz/GetFile.aspx?id_file=90143
    Klesáme? Honem točit volantem! Stoupáme? Hurá!
    Ale vážně: Škody dokážou nadělat opravdu dost.

    To se mi líbí

  2. Občan napsal:

    Malá vizitka Nečalouskovy vlády:
    http://www.novinky.cz/domaci/308681-ruseni-trid-zene-ucitele-na-urady-prace.html

    Na úřadech práce je k 15. 7. 2013 evidováno 7150 učitelů především základních, ale také středních škol. Z toho je 3000 učitelů, kteří dostávají opakovaně smlouvy pouze od září do června a místo prázdnin zoufale shánějí brigošku, aby ty dva měsíce (během nichž mají 6 neděl odpočívat) vůbec nějak přežili.
    Proti tomu stojí 145 volných učitelských míst. 49 učitelů bez práce na jedno volné místo!
    Podotýkám, že naprostá většina učitelů má vysokoškolské vzdělání a praxi (často mnohaletou).
    A dále podotýkám, že učitelé nesmějí čerpat dovolenou během vyučovacích dnů školního roku (až na vyjímky jako jsou pohřeb, svatba nebo nějaké zcela nevyhnutelné vyřizování).
    No, a závěrem připošpitnu, že obecně tradovaný mýtus „dyk maj dva měsíce prázdnin a k tomu jarní a zimní prázdniny“ je nesmysl. Prvních cca 10 dní hlavních prázdnin vyřizují administrativní záležitosti, uklízejí „své“ třídy a v srpnu je zase cca týden připravují na další školní rok a opět vyřizují administrativu. Což je v případě učitelů s „temporary jobs“ či „short-time jobs“ obzvlášť pikantní, protože ti tyto práce vykonávají bez smlouvy a bez nároku na plat.

    Pamatujete si na toho s plnou síťovkou, jak tvrdil, že za jeho vlády vznikne 170 000 nových pracovních míst?
    Místo toho se ve splasklé síťovce tetelí půlka chleba s kostkou margarinu z kdovíčeho a sojovým „salámem“ a volných pracovních míst je s bídou 40 000 na 500 000 evidovaných nezaměstnaných.

    To se mi líbí

  3. Občan napsal:

    Jo, a Myruna s Čírem si zřejmě svou „stojedničkou“ nejsou moc jistí. Na Zemanův požadavek na notářsky ověřené podpisy na seznamu reagují úplně nepříčetně:
    http://www.novinky.cz/domaci/308674-mozna-dostal-prudkou-letni-virozu-odmitla-nemcova-zemanuv-pozadavek.html
    (http://www).novinky.cz/domaci/308682-schwarzenberg-chtit-overeny-podpis-je-stejne-jako-by-chtel-trestni-rejstrik.html

    Číro se v rozhovoru projevil jako úplný mimoň. Představa, že by „to“ sedělo teď na Hradě a řešilo hlubokou společensko-ekonomickou krizi České republiky, mi působí nepříjemné „zimomriavky“.

    To se mi líbí

  4. Slim napsal:

    udělal tu chybu, že po čtyřech letech
    JE MOŽNÝ I JINÝ VÝKLAD.
    Je totiž známo, že při odchodu MZ říkal svým ochrankářům, „tak brzy nashledanou“. Zdá se, že se chystal po malém odpočinku od března 2003 na Hrad.

    Plán to byl dobrý, což o to. Levicový prezident by zaštítil levicovou vládu. Jenže, nepočítal s lidským faktorem. Kdysi jsme tomu říkávali lidský čunitel.

    ( Legendu, že se Z. bál prohry, začali dodatečně šířit Hanák s Mitrofanovem. Jak jsem psal onehdy v polemice s vlkem.
    Mimochodem: v čísle 3 Listů, je velmi pozoruhodný rozh. s Mitrofanovem. Bohužel se nedá stáhnout. Kdo máte přístup k Listům někde v knihovně, budete VELMI PŘEKVAPENI. Mitr. obraz to dále zhoršuje, ale nečekaným způsobem.
    http://www.listy.cz/ )

    To se mi líbí

    • Občan napsal:

      Mitrofanovovi už pár let vůbec nerozumím. Z jeho článků mám totiž často pocit, jako by nesnášel socdem tak, že Zeman by k němu mohl chodit do učení coby žáček-prvňáček.
      (Ten článek by se možná mohl časem objevit v Právu.)

      Zemana nenávidí Mitrofanov upřímně, hodně a definitivně. Ale tam je příčina jasná, protože se spolu párkrát ošklivě posekali a Mitrofanov nevyhrál. A protože to bude dost podobná osobnost a povaha jako Zeman, zásadně prohry neodpouští 🙂

      To se mi líbí

      • Slim napsal:

        Tady to spíš vypadá, že agent W4C odjíždí za jinými úkoly.. 🙂
        Taky jsem si s překvapením všiml, že se mu hodně zvýraznil ruský přízvuk. Chystá se snad do Radio Svoboda? (v ČRo6 už je, nebo chvíli byl).

        To se mi líbí

      • Bavor V. napsal:

        Mitrofanov je socdem natolik umanutý, že se dá postavit na roveň jistého Yosifa. A to někdy křivdím Yosifovi.

        To se mi líbí

      • Lex napsal:

        Občane,
        pokud jde o Mitrofanova (ale nejen jeho, také jiných „osob a jejich obsazení“, včetně dnešní garnitury ČSSD), je potřeba si přečíst obě Zemanovy knihy. A vracet se k nim.
        Z nich pochopíme umanutost (pramenící třeba z uražené ješitnosti) mnoha z nich. A taky si pak můžeme položit otázku -v kom je „pomstychtivost“ zakódována více, v Zemanovi nebo v „nich“.
        Já jsem pro tu druhou alternativu.

        To se mi líbí

        • Občan napsal:

          Jo, taky mám ten pocit, že u některých z řad „oni“ to už je obsese.

          U Zemana by se dalo i leccos pochopit (nikoli omluvit!), protože zná „matroš“ zevnitř (některé postavy jsem za svého pobytu v ČSSD nebyl schopen rozdýchat ani s respirátorem; a to jsem je obvykle vídal, slýchal a čítal jen zdálky). Ale když věděl a ví, že se ČSSD umí skvěle a usilovně rozkládat zevnitř, mohl by si leccos odpustit; protože bez životaschopné ČSSD je i on v rici.

          To se mi líbí

        • K-k. napsal:

          z mlhavých hlubin paměti se mi vynořuje, že Mitrofanov býval kdysi v Právu jako „specialista“ na socdem a že měl v Lidovém domě otevřené dveře. Pak sepsal jakousi i knížku – prý nepříliš lichotivou – a vztahy klesly pod bod mrazu. Knížka bude zřejmě tohle: http://www.antikvariat-bohumin.cz/cz/knihy/politika/13390-za-fasadou-lidoveho-domu-ceska-socialni-demokracie-1989-98.html – to ostatní jsem si jen tak rekonstruovala z mlhavých vzpomínek, takže se můžu mýlit.

          To se mi líbí

          • Lex napsal:

            Katy,
            když se dívám na rok vydání té knížky, souhlasím, že mohla Zemanovi sloužit k základnímu náhledu na Mitrofanova. Je to však ještě z doby před vládním angažmá ČSSD.
            Mitrofanova mám jako „znalce“ ČSSD rád jako osinu v piheli. Ale teď už několik let na něho nenarážím, tištěné noviny nečtu (opět plně sdílím Zemanům slogan, že „Jejich cena vysoko překračuje hodnotu informací v nich obsaženou“, a reklamě se vyhýbám i v TV, ne abych za ni ještě platil v novinách), takže jen občas na TV skle (i to mi stačí).
            Obsese, to je to správné slovo.

            To se mi líbí

            • K-k. napsal:

              teď tu mám něco rozdělaného, ale až to dokončím (bohužel – zítra to nebude), tak se pokusím tu knížku sehnat a digitalizovat. A uvidíme…
              Jinak, jak jsem tak vyčetla mezi řádky na facebooku, tak kvůli Mitrofanovovi, který má zřejmě v redakci Práva dost silné slovo, odtamtud odešli Hekrdla a Lukáš Bek – a Hekrdlu, na rozdíl od Mitrofanova, pořád ještě považuju za levicového komentátora. ,

              To se mi líbí

              • Lex napsal:

                OK,
                taky mám ten dojem. Ta knížka mě zajímá.
                Dík!

                To se mi líbí

              • K-k. napsal:

                Lexi, když půjde všechno, jak by mělo, tak si ji příští týden objednám u archivních kolegů. Kdy ji seženou, na to bohužel nemám vliv, ale bývají docela rychlí. Jenže nejdřív pro ně musím dodělat Adressbuch obchodní a živnostenské komory z Chebu z r. 1928 – když je tak využívám, tak ať z toho něco mají. Až toho Mitrofanova udělám, tak samozřejmě počítám i s vámi. 🙂

                To se mi líbí

              • Bavor V. napsal:

                Katy
                ono to bez toho archivu prostě není ono, že? Přeju vám víc takových podobných „Adressbuchů“

                To se mi líbí

              • K-k. napsal:

                tohle je náhodou perfektní věc – z celého obvodu té komory jsou tam např. pro jednotlivé obce veškeré firmy a živnosti, dost často s rokem založení a vyráběným sortimentem zboží. Já ho měla v příruční knihovně a věčně jsem v něm hrabala – a protože ho občas potřebuju i teď, spojila jsem příjemné s užitečným a nabídla jsem, že to zdigitalizuju. Pro sebe i pro archiv a zřejmě nejen pro náš archiv. Ona ta komora měla obvod od Chebu po linii Most-Louny-Žlutice-Planá-Tachov ), východně pak na ni navazovala plzeňská, pražská a liberecká komora. 🙂

                To se mi líbí

            • Hudec napsal:

              Herr Oberst, to že něco nečtete ještě neznamená, že to neexistuje a nemá určitý vliv na veřejné mínění. Bez ohledu na osobní sympatie či antipatie.

              To se mi líbí

      • Jos napsal:

        Já o Mitrofanovovi nemám žádné iluze. V 90.letech vypukla jedna z řady pseudoafér jimiž media oblažovala Zemana a ČSSD. A protože už trochu fungoval web a na něm byly na příjklad i tiskové konference pořádané ČSSD, tak jsem si jednu tu aféru úplně dohledal. A k mému překvapení jsem zjistil, že ji vyrobil, naprosto uměle, sám Mitrofanov. Položil na tiskové konferenci Zemanovi v několika větách pečlivě promyšlený provokační dotaz, na který byla možná a logická pouze jediná odpověď – tou bylo „ano“. A toho se mu také od Zemana dostalo. Pochopitelně že důležitý byl ten dotaz a ta Zemanova odpověď, tu si mohl Mitrofanov domyslet sám. Přesto vypukla a media byla plná po několik dní aféry o tom že Zeman tvrdí… atd. Autorem tehdejší fabulace ovšem nebyl Zeman ale Mitrofanov. Provokace mu nemohla s tehdejšími medii nevyjít. Mitrofanov vždycky byl ve vztahu k ČSSD tím co se nazývá často „krtek“. A protože to na něj rychle prasklo, zbylo mu jen nenávistné poštěkávání.

        To se mi líbí

  5. Slim napsal:

    Rovnocenní vůdci, to jste přehnal, Bavore! 😀
    Ale nechme prozatím Paroubka, teď není aktuální. Možná ještě bude, pokud by se mu začaly zvedat preference ke 4%
    ———————-
    Dnes zřejmě dojde k jedné tečce za nečasem a pylousem. Odpoledne by MF mělo zveřejnit svou čtvrtletní prognózu vývoje hospodářství. Zatímco v dubnu dali na rok 2013 zjevně nereálných 0% růstu, tentokrát propadli dodatečnému (asi sebeomluvnému) pesimismu a zhoršili výhled pro tento rok až přehnaně. Výsledkem je největší pokles odhadu mezi dvěma následujícími prognózami. Tedy s výjimkou ledna 2009 kdy pokles představoval 2,3% směrem dolů. (Jenže tehdy zuřila za okny bouře, na kterou se mohli vymluvit.)
    Takhle strašné to teď nebude, ale taky dost!

    To se mi líbí

    • Bavor V. napsal:

      Ta „rovnocennost“ se projevila v tom, že oba byli stejně rasantní a snažili se vést své strany dost autoritativně. Samozřejmě Nečas vygeneroval opět vůdce stejné úrovně. Sobotka je stejně umanutý slabingr jako Nečas. Tak že proti Kubovi bude třeba postavit opět stejně silnou osobnost. Já ji vidím v Zimolovi.

      To se mi líbí

    • Občan napsal:

      Já pořád ještě tipuji propad HDP v r. 2013 na interval -1,4 – -1,8%.

      Vzhledem k tomu, že v I.Q. to šlo dolů meziročně o dalších 1,1% a podle květnových a červnových článků propad průmyslu a stavebnictví pokračoval tařka volným pádem, musel by se stát zázrak, aby byl výsledek pod -1%. Zvlášť když si člověk promítne poklesy průmyslu (propad o dalších asi 6,5% do konce května) a hlavně stavebnictví (- cca 16% do června).
      PLUS poklesy platů, výběrů zdravka a socka, statistická stagnace nezaměstnanosti a trvalý nárůst dlouhodobé nezaměstnanosti (každý měsíc po odečtení vyřazených přibude kolem 4500 lidí), poklesy tržeb v obchodě a službách, zastavené VZ (nedávno Bavor psal o letos zamrzlých 100 giga jen ve stavebnictví!!!).

      To se mi líbí

      • Slim napsal:

        Správný tip! 🙂

        To se mi líbí

      • Slim napsal:

        A máme to tu, občane.
        Fischer to sám komunikoval? Pak by to nasvědčovalo tomu, že mají befehl od Rusnoka působit aktivním dojmem.
        http://www.patria.cz/zpravodajstvi/2391801/mf-zhorsilo-vyhled-ekonomiky-pro-letosek-i-pristi-rok-nize-reviduje-dluh-inflaci-i-nezamestnanost.html

        To se mi líbí

        • Občan napsal:

          No, “hezký”…
          Co se týče nezaměstnanosti a inflace – “zlatý voči”.
          Pokud stoupne i “vystatistikovaná” (to jsem právě vymyslel – je to v negativním slova smyslu “vytůněná”) nezaměstnanost o skoro procentní bod, tak těžko může dojít k jakémukoli oživení ekonomiky (pozn.: Protože růst nezaměstnanosti znamená další pokles spotřeby a další pokles výkonu všech ekonomických odvětví. Produktivitu práce totiž nelze šponovat donekonečna a dalším propouštěním a přetěžováním zbylých zaměstnanců, jakož i stagnací nebo snižováním platů, se všechny firmy sunou hlouběji do mravkolví díry.)

          Proto tu predikci na příští rok považuji za stále ještě přehnaně optimistickou – byť je mnohem reálnější než původní Kalouskova.
          Ale třeba někdo z NERVu vymyslí novou metodiku, kterou by se podařilo negativní ekonomická čísla “vystatistikovat” podobně jako nezaměstnanost 😉

          Hehe – ČT tu zprávu MF pro jistotu úplně ignoruje a místo toho doblba omílá co k čemu řekli Alchymíra nebo Myruna. Rovněž zcela ignoruje nehoráznosti pronesené Nečasem na adresu policie a SZ. Vlastně, když ti to tak srovnám, ty urážky zaznamenaly jenom PL; ale Zeman dnes vyjádřil Ištvanovi plnou dlůvěru a Benešová v pátek taky.

          No, a ještě jedna “super” zpráva. Podle NKÚ má ČR skluz v čerpání OP na regionální rozvoj 150 mld. Kč. Ze 155 mld. přidělených na regionální rozvoj je projektově schváleno pouhých 5 mld!
          K tomu Bavorových 100 giga zamrzlých ve stavebnictví a máme tu vedle růstu státního dluhu ještě skrytý dluh 250 giga za roky 2011-2013 v eurofondech.

          Jo, Slime, omluva za přílišný optimismus. Je mi HORKO :mrgreen:
          Naše sluj, i když má kamenné zdi skoro metr tlusté, už se vyhřála na 28°C a teploměr na okně od kuchyně přestal měřit. Je lihový, na sluníčku a má stupnici “jen” do 50°C; měří až tak od čtvrté odpoledne, kdy sluníčko zmizí za střechou, začne se ochlazovat a líh klesne pod “pade” 😀

          To se mi líbí

  6. Lex napsal:

    Která vláda je ideální? – podle mne ŽÁDNÁ.

    V globalizované společnosti státům nevládnou vlády ale kapitál organizovaný finančními trhy. Tenhle globální kapitál je diktátorem a „státní“ vlády (pojem „národní“ je už mimo) jsou jen hasiči důsledků, které jeho požívání (nebo nepoužívání) přináší.
    V této situaci bych řekl, že mohou být vlády prospěšnější nebo méně prospěšné, a vlády škodlivé a méně škodlivé. To podole toho, zda působení vlivu globálního kapitálu dokáží pro své země využít k jejich prospěchu nebo alespoň eliminovat jeho negativní vliv, anebo zda negativnímu vlivu globálního kapitálu nebrání, naopak, snaží se z něho sami pro sebe a pro okruh svých zájmových skupin profitovat, anebo jen nedokáží tomu negativnímu vlivu dostatečně odolávat.
    Přirozeně, žádná vláda nemá v tomto „žebříčku“ krystalickou podobu, vždy jde o množinu těch jednotlivých charakteristik. To za prvé.
    Za druhé bych řekl, že aby mohla být vláda prospěšná, musí být složená z kvalitních lidí. Což samo o sobě nestačí (dobrý a společnosti prospěšný program je samozřejmostí). Prospěšná vláda musí zajistit i kvalitní a kvalifikovaný výkon agendy na svých úřadech, výkon agendy prostý korupce a podléhání lobbistickým tlakům.
    Dobrá vláda musí své směřování organizovat tak, aby zajišťovala v co nejvyšší míře základní funkce státu. Musí být garantem přiměřené vnitřní bezpečnosti, tj. bezpečnosti života, zdraví, majetku, svobod a oprávněných zájmů občanů, musí (v našem kulturním a humanitním pásmu) zajišťovat podmínky pro slušnou úroveň materiálního života těch, kdo si ne vlastní vinou nemohou sami obstarávat prostředky k životu, musí zajišťovat podmínky pro fungování a rozvoj ekonomiky jako zdroje příjmů podnikatelů, zaměstnanců i eráru, atd. atd., (o zajišťování obrany země před napadením zvenčí tu nepíšu, protože tohle už není v silách jednotlivých států vůbec), musí pečovat o svou potravinovou zajištěnost svých zemí a energetickou dostatečnost a bezpečnost, musí chránit životní prostředí. Samozřejmě by se dalo v tom výčtu pokračovat.

    No, a podle tohoto schématu se pokusme posoudit dosavadní vlády ČR.
    Která z nich byla „ideální“ – no jistěže žádná. Ale která byla více či méně prospěšná či více nebo méně škodlivá, toho jsme jistě schopni.
    A tímhle bychom se měli nechat vést při příštích úvahách koho volit, až nastane ten čas.

    Tedy, si myslím, a třeba se i mýlím.

    To se mi líbí

  7. oldwomen napsal:

    Hm, nadpis ponouká k mnohým odpovědem, které by na nás prozradily, oujé….
    Bez ohledu na vaření z daných ingediencí v článku si myslím, že by nám prospěla vláda malá a apolitická, bez senátního odkladiště, ministři by měli, kromě řídících schopností i znát alespoň něco z rezortu, který mají řídit. Není kam sáhnout? Opravdu? Co senáty vysokých škol? Co úspěšní podnikatelé, kteří ještě nezdrhli se sídlem firmy k sousedům? No, teď teda rozhodně nemám na mysli Babiše, který se moc a moc potřebuje dostat do sněmovny, aby si mohl šít zákony sobě na míru, ani populistu Okamuru a podobné, jistě se jich, s blížícím se termínem voleb, vyrojí dost.
    Proč nemůžeme mít, jedno zda to pojmenujeme jako vláda úřednická či odbornická, vládu sestavenou z lidí, kteří třeba ani na kandidátkách nebyli – viz současný pokus s Rusnokovou sestavou; jejíž dílčí rozhodnutí bude schvalovat padesátičlenný parlament s nepřenositelným stranickým mandátem. Myslím tím, že když volím Frantu, protože je nezávislý, tak mandát mu platí po celé volební období, pokud zůstane nezávislým. V okamžiku, kdy vstoupí do strany, či si založí stranu vlastní, tak mu končí mandát, letí ze sněmovny jak namydlenej čert a na jeho místo jde další nezávislý v pořadí, jak to u řádných voleb vyšlo. Proč musí být u každého polostátního podniku dozorčí rada? Nestačilo by, aby vedení těchto podniků předkládalo výroční zprávy? Je problém, dělat u těchto podniků namátkově a neohlášeně audity?
    Ubyly by zašívárny pro neschopně, ale nenažrané? Asi ano.
    Bylo by víc vidět na každého jednoho poslance i ministra? To zcela bezpečně.
    Mimochodem – furt a dokolečka omílaná majetková přiznání. Každý poslanec se ve sněmovně seznamuje s citlivými a strategickými informacemi týkající se České republiky. Proč není výkon funkce podložen bezpečnostní prověrkou stupně „T“? Její platnost je, stejně jako platnost mandátu, pět let.

    To se mi líbí

  8. Občan napsal:

    Včera jsem odpoledne zaznamenal na ČT24 Zemanův vzkaz ČSSD (a nemůžu to najít), kde mimo jiné uvedl, že Šobotkovi nabídl již první pokus o sestavení vlády. A že to Sobotka odmítl.
    No, a Sobotka to dosud nepopřel.

    Což ovšem staví ČSSD do ještě divnějšího světla, protože jsme tu mohli mít socdem vládu (samozřejmě v demisi, ale asi až do voleb) a nemuseli jsme se zabývat Fischerem a dalšími věcmi.
    A protože to asi bude pravda, je její snaha o druhý pokus hodně podivná a lze chápat Zemanovu neochotu jí druhý pokus umožnit.

    To se mi líbí

    • Bavor V. napsal:

      Já si pořád myslím, že Zeman všemi svými prohlášeními chce donutit parlament ke schválení vlády. A asi by to bylo dobře. A že by to byla Zemanova vláda? Snad by se mu částečně povedlo to, co předvedl po Klausovi.

      To se mi líbí

      • K-k. napsal:

        že to tehdy Sobotka odmitnul, to se pamatuju – mimo jiné je to zmíněné tady: http://www.denik.cz/z_domova/sobotka-se-ted-nechce-stat-premierem-pozaduje-nove-volby-20130614.html
        Od Rusnokovy (či jakékoliv jiné překlenovací vlády) chci dvě věci: aby uchránila Ištvána & spol. těch nechutných výhrůžek a politických štvanic, které na ně momentálně koalice + žumpalisti pořádají a umožnila jim dokončit, co začali a aby dovedla zem do voleb, nejlépe předčasných. Že socdem jako obvykle neví, co chce a projevuje se jako „strana mírného pokroku v mezích zákona“, je její problém . Ale obávám se, že na Sobotkovy kuloárové hrátky momentálně není čas. A Dienstbier mi vypadl z voka už úplně. Copak si, proboha, neuvědomujou, že momentálně jsou jen dvě varianty: Rusnok, nebo Němcová? To by raděj Němcovou, řízenou Kalouskem a zbytkem té bandy?

        To se mi líbí

        • Občan napsal:

          Kolem „Nagygate“ nastalo doslova hrobové ticho. Takřka z hodiny na hodinu. A to je podezřelé (jen snažně doufám, že ve prospěch Ištvana).

          Přesně! ČSSD se v situaci, kdy jde o všechno, chová jako by se jednalo o čajový dýchánek.

          To se mi líbí

        • zdenekb napsal:

          Musím říct, že Sobotka odmítl v době, kdy ‚platilo‘ vcelku kategorické vyjádření TOP09 a ODS „raději volby než úřednická vláda“ (bez jakýchkoliv dalších podmínek). Takže asi uvěřil, že Rusnok=volby. Až potom se ex-koalové vytasili s „bezpečnou většinou 101“. Sobotkovi vůbec nezávidím – spojenců málo, kritiků armáda.

          A Péťovi, tomu ušlápnutému slušňáčkovi, zatím rostou křídla…
          http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Lidsky-dobytek-svine-Drsna-zpoved-Petra-Necase-280071

          To se mi líbí

          • Lex napsal:

            Zdenku,
            ten „sulcoid“ se mj. vyjádřil – „Když proti vám stojí lidský dobytek a svině, může se stát cokoliv,“…“.
            Má pravdu, předsedo, má pravdu.
            Problém ale bude v tom, kterou ze stran, které proti sobě takto stojí, kdo považuje za ten „lidský dobytek a svině“.
            Já rozhodně v tomto případě ne ty státní zástupce a policisty.
            Ten „lidský dobytek a svině“ proti nám tu stály v „jeho“ podání tři roky. A staly se fakt věci, kde odborník se diví a laik žasne. Zemi za ty tři roky zplundrovali a přivedli na samotný břeh Řecké propasti. Způsobili mravní i ekonomický marasmus. Rozeštvali lidi proti sobě – chudé, normální a bohaté, mladé a staré, pracující a důchodce, bílé a ty „tmavší“, zaměstnance a podnikatele, obyčejné a „celebrity“ atd. atd.

            Málokdy souhlasím s Petrem Nečasem, ale tentokrát musím – „Lidský dobytek a svině“.

            To se mi líbí

            • Rosťa napsal:

              Zdravé proti nemocným

              To se mi líbí

              • zdenekb napsal:

                A zdravé i nemocné proti lékařům…

                Lexi, myslím, že tu asi není nikdo, kdo by tápal která že strana je která…
                Jen mě skutečně baví ty občasné výrony siláckých slov od životního třasořita.
                I když mám pocit, že teď už se opravdu přestal ovládat, a nejsou to jen obvyklé kecy.

                To se mi líbí

      • Občan napsal:

        Souhlas. V úspěch taktiky „Naseru je tak, že buď vyloží karty na stůl, nebo utečou“ jsem doufal již v případě rozpouštění a vypouštění Sněmovny. Jenže korupice se ukázala jako zcela teflonová a nevyšlo to.
        Teď to snad má větší šanci. Protože pořád má v záloze hrozbu, že na nás pustí Kalouskovu smečku s Myrunou v čele.

        To se mi líbí

  9. Bavor V. napsal:

    A pro víkendový klid jedna plážovka https://www.youtube.com/watch?v=dZ3j5lBbLzI

    To se mi líbí

  10. čtenář napsal:

    pohled z jiného úhlu na období 1998-2002

    Vláda Miloše Zemana zastávala úřad od 22. července 1998 do 15. července 2002.

    Tabulka vývoje nezaměstnanosti v ČR od r. 1995

    červenec 1998: 313,8 tis.
    červenec 2002: 479,2 tis.

    jestli zafungovala setrvačnost i v tomto???

    červenec 2003: 520,4 tis.

    http://portal.mpsv.cz/sz/stat/nz/vyvoj_do_062004/vyvojnezamestod1995

    nekritizuji Zemanovu vládu,ale nebudu ji ani obdivovat.

    o některé zákony až tak tvrdě bojovat nemusel,např. snížil nejvyšší sazbu z příjmu fyzických osob ze 40% na 32%.

    To se mi líbí

    • Bavor V. napsal:

      čtenáři
      právě jste potvrdil moji původní myšlenku, kterou tu v plné nahotě odkryl Lex. Každá vláda má v sobě „něco“. Ta Zemanova toho zatím měla nejméně. Přesto, že nebyla ani ona tou „ideální“.
      Kromě toho by bylo třeba tu nezaměstnanost pořádně rozpitvat, protože to možná souviselo i s restrukturalizací, která ale už nebyla dotažena do konce a nezaměstnanost „setrvačně“ roste dále.

      To se mi líbí

      • čtenář napsal:

        za přečtení stojí toto,

        Miloš Reagan: Ohlédnutí za jednou érou

        Následující text jsem napsal pro MF Dnes téměř přesně před osmi lety. Bylo to v době, kdy se již stačily projevit důsledky změn z období Zemanovy vlády (červenec 1998 až červenec 2002). Předkládám jej dnes beze změny, pouze s komentářem. Ale nejprve článek samotný.

        „Podívejme se zpátky do roku 1998. V parlamentních volbách vítězí sociální demokracie Miloše Zemana, který vzápětí formuje jednobarevnou vládu. Mnozí ekonomové jsou zděšeni radikální rétorikou premiéra, monstrózními vizemi ministra průmyslu Grégra a populistickými sliby ministra práce a sociálních věcí Špidly. Katastrofické scénáře hovoří o pádu koruny a konci její konvertibility, růstu inflace, drastickém zvyšování daní, explozi státních dotací, pádech bank, vysoké nezaměstnanosti, nekontrolovaném růstu zadlužení a v konečném důsledku o všeobecném marasmu.“

        „Ano, všechny tyto průšvihy by bývaly mohly nastat – kdyby Zemanova vláda splnila, co naslibovala. Ve skutečnosti pod maskou populismu fungovala převážně rozumná hospodářská politika. Z Grégrových vizí se časem stal jen rázovitý folklór. Koruna začala postupně posilovat, zatímco inflace zůstala pod kontrolou. Z velkorysých plánů podpory průmyslu nezbylo téměř nic. Naopak, Zemanova vláda v rozporu s původními sliby provedla nutnou sanaci bank. Posléze uskutečnila radikální privatizaci bankovního sektoru. Tento krok byl snad vynucený okolnostmi, nicméně vláda jej provedla důsledně a bez zbytečných okolků.“

        http://www.finmag.cz/cs/finmag/ekonomika/milos-reagan-ohlednuti-za-jednou-erou/

        To se mi líbí

        • Bavor V. napsal:

          Ano
          Zeman nebyl sociáldemokrat, ale pragmatik. Většinu toho, co udělal, mělo smysl.

          To se mi líbí

          • Lex napsal:

            Taky bych připojil (skoro jako hlavní) změnu společenského klimatu, která nastala s nástupem Zemanovy vlády.
            Taková „šedesátá léta“ v malém – v podstatě poslední čtyři roky, kdy se „lid“ skutečně zhluboka nadechl. Pak už jen otevřené hádky a nenávist.

            To se mi líbí

          • čtenář napsal:

            hmm,
            jenže já se tenkrát od toho pragmatika nechal nachytat na „akce čisté ruce“.
            Ale nevadí,alespoň jsem byl poučen už v r.1998 že předvolebním kecům nemám věřit.

            To se mi líbí

            • Lex napsal:

              Vy jste Ivo Svoboda?
              Co dělá Barbora?

              A že v roce 1998 jste byl poučen?
              Pozdě, pane, pozdě! Ten správný termín byl rok 1992, a možná už 1990.

              To se mi líbí

            • Bavor V. napsal:

              Vy naivo. Právě pro takové jako jste vy, byla tato akce vymyšlena. Ale podstatné je, jak už předeslal Lex, že se ekonomika zvedla a začalo se dařit.

              To se mi líbí

        • Rosťa napsal:

          Škoda, že ostatní, většinou pravicové vlády, si nevedly podobně. Mohli jsme být jinde. Je až s podivem, co po nich vždy zůstane. A pokud ČSÚ nekecá, tak Paroubek si vedl také velmi slušně. Co nabídl Klaus, Gross, Topolánek a Nečas? Svrab a neštovice.

          To se mi líbí

          • Jos napsal:

            Rosťo, Paroubek si vedl nejen slušně, on měl ze všech polistopadových vlád nejlepší výsledky. A dokonce ani proklínaný Gross nebyl takový blázen aby provozoval něco jako Nečas. V rámci doby byla Grossova administrativa úspěšná a do seznamu Klausů, Nečasů a Topolánků Gross v žádném případě nepatří.

            To se mi líbí

    • Lex napsal:

      Zapomněl jste připojit následnou tabulku vývoje od roku 2004 do roku 2011 http://portal.mpsv.cz/sz/stat/nz/vyvoj_od_072004/?_piref37_240420_37_240419_240419.next_page=%2Findex.do&_piref37_240420_37_240419_240419.statse=2000000000011&_piref37_240420_37_240419_240419.statsk=2000000000017&_piref37_240420_37_240419_240419.send=send&_piref37_240420_37_240419_240419.stat=2000000000018&_piref37_240420_37_240419_240419.obdobi=F&_piref37_240420_37_240419_240419.uzemi=1000&ok=Vybrat
      Tam byste zjistil, že setrvačnost v rozvoji ekonomiky s důsledky na zaměstnanost má minimálně dvouletou setrvačnost – viz ekonomický růst 2005 – 2006 s promítnutím do míry nezaměstnanosti v letech 2007 – 2008 ) v půli roku už sešup (tabulka také nepoukazuje na změnu metodiky vykazování „nezaměstnanosti“).
      A navíc, plně souhlasím s Bavorem, že šlo o důsledky restrukturalizace ekonomiky po období Klausova bankovního socialismu udržujícího i nadále umělou zaměstnanost „napojením na mimotělní oběh a umělou ventilaci“ ekonomických mrtvol, které prostě nemohly nezkrachovat.
      Pro ten závěr svědčí i skutečnost, že v restrukturalizované ekonomice (tj. v ekonomice, kde se vyrobí jen to, co se prodá) je míra nezaměstnanosti a spolu s tím i přibližný počet „volných“ pracovních míst, prakticky stejný (výkyvy +/-).
      Jen se bojím zeptat, kde by tehdy po krizi české ekonomiky 1996-97 byla nezaměstnanost v následném období, kdyby se vládě Miloše Zemana nepodařilo nepřímými nástroji tu ekonomiku (příliv zahraničního kapitálu) rozpumpovat.

      To se mi líbí

    • Hudec napsal:

      Nu jen namátkou vzpomenu na tu Zemanovu sebranku a radost z toho nemám:
      Tvrdík (osobní zkušenost až tragická)
      Fencl
      Grégr (osobní zkušenost až tragická)
      Kavan
      Lachnit
      Gross
      Schling
      Svoboda
      Pěkná sebranka a i ten Špidla se bruselsky tak vybarvil, že mi zvedá adrenalin.
      Z louže pod okap se tomu říká?

      To se mi líbí

  11. Anonymní napsal:

    MF zhoršuje prognózu vývoje ekonomiky: Letos pokles HDP o 1,5 % místo stagnace, 2014 růst o 0,8 % místo 1,2 % (Patria)

    To se mi líbí

    • Občan napsal:

      Tam je chyba v komentáři.
      Podle grafu má dojít jenom ke zpomalení propadu na -0,8%. Což v reálu znamená další pokles; ovšem nižší.

      To se mi líbí

  12. moskyt napsal:

    Opět jedna analýza prof. Krejčího http://www.noveslovo.sk/c/Ceska_politicka_hra

    To se mi líbí

  13. Bavor V. napsal:

    Lexi
    Yosifové mají vždy pravdu.
    Pokud ji nemají, platí věta první.

    To se mi líbí

  14. tresen napsal:

    Pane Bavore, v tomhle článku jste si mě koupil postřehem o zmatlané reformě státní správy. Zrušení okresních úřadů bylo opravdu neštěstí, přesně z těch důvodů, které uvádíte. Jestli někdy některá strana navrhne opětovné oddělení státní správy a samosprávy, budu ji volit.

    To se mi líbí

    • Bavor V. napsal:

      Já to zažil na vlastní kůži. Jenže jednak je to promlčené, jednak by to bylo tvrzení proti tvrzení a důkazy o nátlaku nemám.

      To se mi líbí

    • Lex napsal:

      Obávám se (jsem přesvědčen) že územní samospráva s „vlastní“ působností a státní správa na tomtéž území v rámci „přenesené“ působnosti jsou vlastní sestry. Územní samospráva bez státní správy by nebyla ŽÁDNÁ samospráva. Státní správa na samosprávném území je nástroj vládnutí samosprávy.
      V tomto ohledu by byly okresní úřady jako orgány státní správy v situaci, kdy neexistuje okresní územní samospráva, cizorodým prvkem.
      Takto vnímáno byla naprosto srozumitelná situace před převratem, kdy existovaly obce (místní národní výbory) se svoji samosprávou i vymezenou působností státní správy, okresy s okresními národními výbory, kraje s krajskými národními výbory, a národní rada s vládou s ministerstvy a ostatními ústředními (republikovými) orgány státní správy.

      Nicméně souhlasím, že zavedení třístupňové soustavy státní správy navázané na samosprávu s obcemi „s rozšířenou působností“ nebo pověřené obce (obecní úřady), které vykonávají státní správu v rozsahu mimo rozsah své územní samosprávy, jsou prostě paskvil, i když se systém už v podstatě utřásl a víceméně dobře funguje, okresy neokresy.
      Myslím, že větším problémem z hlediska fungování státní správy jsou s územními pracovišti centrálních orgánů.

      A také si myslím, že krajské zřízení s krajskými úřady nepřineslo očekávaný pokles byrokracie přenesením části působnosti z ministerstev na krajské úřady, spíše přineslo NÁRŮST jak byrokratického aparátu, tak byrokratických praktik v jejich fungování.

      To se mi líbí

      • tresen napsal:

        Ale neříkejte.
        Zjištění, že se domníváte, že státní správa na samosprávném území je nástroj vládnutí samosprávy, mě poněkud šokovalo.
        Záleží přece na tom, co je kompetence státu a co ne. Stát má mít pod palcem především správní řízení. A tam musí být samospráva odkázána do mezí, které jí naleží, tj. do postavení účastníka. Pokud je to tak, že je starosta defakto nadřízený např. šéfa stavebního nebo památkového úřadu, takže ti se obávají rozhodnout v neprospěch obce /a to se fakticky děje/, je to malér.
        Na druhou stranu mají mít obce i kraje své kompetence, do kterých stát nemá co kecat.
        Podle mne byl stav, kdy okresní úřady fungovaly pod přímou kuratelou ministerstev, organizačně mimo obce, daleko efektivnější.
        Už jenom proto, že to co dřív na okrese zvládali v deseti, dnes dělá na městských úřadech minimálně čtyřicet lidí.

        To se mi líbí

      • tresen napsal:

        Ještě dodám, že s tou předpřevratovou situací máte pravdu. Tam nebylo o čem mluvit, protože kompetence obcí byly prakticky nulové. Takže národní výbory v podstatě představovaly hierarchicky vrstvenou státní správu.

        To se mi líbí

  15. čtenář napsal:

    Debatní klub: Jan Mládek / Karel Havlíček

    Stínový ministr financí Jan Mládek diskutuje s předsedou představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karlem Havlíčkem. Jaká je aktuální ekonomická situace České republiky, proč tomu tak je, jakou vidí prognózu do budoucnosti a jak si představují řešení zásadních problémů, v podobě přicházející a prohlubující se recese nejen u nás, ale i v celé Evropské unii?

    http://www.outsidermedia.cz/Debatni-klub-Jan-Mladek–Karel-Havlicek-1.aspx

    To se mi líbí

Komentáře nejsou povoleny.