Žil kdysi jeden fotograf. Pořizoval různé portréty různých lidí a stačilo mu to k živobytí. Když však k němu přišla pro portrét mladá hezká dívenka, proměnil svůj ateliér v kouzelnou místnost, a pokud ona dívka byla svolná, měla jednak portrét zdarma, ale fotograf nafotil mnoho kouzelných obrázků. V pozdějších letech už přestal fotit i ty dívenky a vytvářel si papírové modely, které různě nasvěcoval a vytvářel tím kouzelnou hru světel a stínů.
Tím fotografem nebyl nikdo menší než František Drtikol.
Narodil se 3. března v Příbrami v rodině drobného obchodníka Františka Drtikola jako nejmladší ze tří dětí Velký vliv na jeho vývoj měla odborná fotografická škola v Mnichově v letech 1901 až 1903, která byla v té době prostoupena secesí. Jeho absolventské práce byly řazeny mezi nejlepší z celého ročníku. Po jejím ukončení získával zkušenosti v ateliérech v Německu, ve Švýcarsku a v Čechách. V roce 1912 si otevřel nový ateliér v Praze ve Vodičkově ulici. Zde se specializoval na portrétní fotografii a brzy dosáhl v tomto oboru značného uznání.
Od svého příchodu do Prahy se věnoval duchovním naukám, józe a především buddhismu. Prováděl meditační praxi a studoval staré texty, jež později také přeložil do češtiny. Jako první přeložil do češtiny nejen mnohá díla klasického buddhismu, mahájánova a vadžrajánova, ale také díla taoistická a například i množství upanišád, Šankaru, Eckhartda a další. Mezi přeloženými díly byly také Střední nauka Nágardžuny, Dharma teorie či Tibetské knihy mrtvých. Jako vůbec první u nás sám prakticky zabýval tibetským buddhismem, který také učil a překládal. V roce 1911 se jeho společníkem stal Augustin Škarda, se kterým společně vydal album padesáti olejotisků s názvem Z dvorů a dvorečků staré Prahy. Jejich firma nesla název Drtikol a spol. Drtikol v ateliéru na nároží Vodičkovy a Jungmannovy ulice č. 730 portrétoval mj. T.G.Masaryka, Edvarda Beneše, L.Janáčka, Alfonse Muchu, Emu Destinnovou, Sovu, Machara, Jiráska, Suka, B.Martinů, Vojana, Maxima Gorkého, Paula Valéryho, Thákura. Ateliér se stal centrem uměleckého.
Drtikolovu tvorbu inspirovala i jeho první žena Ervína Kupferová, , která vystupovala v Národním a Vinohradském divadle jako výrazová tanečnice Byla Drtikolovým modelem od roku 1919 a jeho ženou v letech 1921 – 1926. Z jejich vztahu se narodila dcera Ervína Po pěti letech se manželství rozvedlo.
Již od roku 1911 se Drtikolovy fotografie začaly objevovat na fotografických výstavách v Čechách a o několik let později i v zahraničí. Ve stejném období začaly významné české i světové časopisy publikovat jeho dílo. V polovině dvacátých let vznikly desítky zásadních děl, skrývajících se pod prostými názvy Studie, Akt Ve 20. a 30. letech 20. století byl nejznámějším českým fotografem, uznávaným i v zahraničí. Z druhé poloviny 20. let pocházejí Drtikolovy snímky ovlivněné stylem art deco, který si po svém inovoval. V této době vyšla také v Paříži první fotografická edice Les nus Drtikol (1929). Přes světový věhlas, který jeho dílo mělo, se jeho ateliér v období po roce 1930, potýkal s existenčními problémy, pořádal dokonce kurzy pro fotoamatéry. V té době vznikly zápisky ke knize Oči široce otevřené, kterou věnoval fotografickému umění. a Kompozice (zahrnují i několik mužských aktů). V závěru desetiletí vznikl soubor fotografií s jednotným názvem Krok a k obdobně radikálním dílům patří kompozice s provazy; řada fotografických studií, které nebyly určeny k veřejné prezentaci – jsou mezi nimi i experimentální pohybové studie, související s pokusy o filmový záznam aktů; některé fotografické studie pracovaly i s několikanásobnou expozicí.
Na konci 20. let se Drtikolovy životní priority změnily, stále více se přikláněl k osobní duchovní cestě, byl unaven z ateliérové práce a špatné ekonomické situace podniku – to vše mělo vliv na Drtikolovo fotografické dílo stále více se zaměřující na subjektivní autorovu výpověď o tom, co znamená „žít Boží myšlenku“. Práce tohoto období je řazena do kontextu imaginativní linie českého umění 30. let 20. století. Tehdy vznikl klíčový soubor Svět duše.
Ve třicátých letech se odpoutal od živých modelů a věnoval se symbolickým námětům za použití neživých figur, případně vystřižených fotografií za rafinovaného použití světla. Šlo o naprostý protiklad k dosavadní tvorbě, Drtikol sám označil tato díla jako fotopuristická.
V roce 1935 rozprodal svůj pražský ateliér a ukončil fotografickou tvorbu. V roce 1938 vyšla jeho fotografická monografie Žena ve světle, která obsahovala 46 aktů a od té doby Drtikol začal postupně předávat své fotografie a kresby (více než 5000 kusů) do muzejních sbírek. V roce 1935 svoji fotografickou činnost ukončil a s výjimkou let 1945-1946, kdy vyučoval fotografii na Státní grafické škole v Praze, se fotografii nevěnoval. Méně publikovanou verzí ohledně uzavření ateliéru je, že ve skutečnosti šlo o zásah ze strany úřadů kvůli Drtikolovým aktům nezletilých dívek, nikoliv tedy pouze o často uváděné ekonomické důvody. Toto svědectví vyplulo po letech napovrch od předsedy české větve Theosofické společnosti a Drtikolova přítele, profesora M. Lžičky,který se s Drtikolem dobře znal a často do jeho ateliéru docházel.
Odstěhoval se do ústraní pronajaté vily na Spořilově a vrátil se opět k malbě a plně se věnoval duchovním vědám, překladům a především pak buddhismu a svým žákům. Dodnes je označován za patriarchu českého buddhismu.
Krátce po druhé světové válce se Drtikol začal k překvapení svého okolí (Bedřich Hejhal, Jaroslav Kočí aj.) angažovat politicky. V roce 1945 vstoupil do Komunistické strany Československa, kde se dokonce podílel na převratu v únoru 1948 i funkcionářské práci v padesátých letech. Ve straně zůstal až do své smrti v roce 1961,. Rovněž vstoupil do SČSP a v roce 1948 se stal členem Svazu čs.výtvarných umělců. Studium filozofie, a to jak západní tak východní, a meditativní život zůstává i nadále jeho zájmem.
V roce 1959 mu umřela manželka. Jeho zdravotní stav mu již nedovoloval samostatný pohyb, byl upoután na lůžko a odkázán na pohyb pouze na vozíku. Po smrti jeho manželky se o něj starala jeho poslední žačka Anna Soukupová. Obklopen svými žáky žil ve vile na Spořilově až do své smrti v roce 1961.
Postava Drtikola jako buddhisty s „rudou knížkou“, stejně jako jeho erotické fotografie a obrazy, přispívá k image lehce kontroverzní osobnosti českých dějin. Ke cti Drtikola slouží, že asi sotva šlo o nějakou přetvářku. Bohužel toto nelze říci o některých jeho dnešních obdivovatelích z řad zájemců o východní duchovní nauky, kteří by tyto aspekty Drtikolova života radši neviděli.
Špičkový článek!!
To se mi líbíTo se mi líbí
Hezké, jen bych dodal, že mi mezi obrazovými přílohami chybí asi nejznámější dílo – Vlna (například zde)
To se mi líbíTo se mi líbí
Ano. Uvažoval jsem o tom, ale pak jsem si řekl, že právě tu Vlnu zná (snad) každý, takže jsem ji nedal. Ostatně vybírat mezi jeho fotografiemi a obrazy těch pár,k které lze vložit bez nebezpečí, že to čtenáře přestane bavit, je úkol přímo nadlidský. Takže jsem vložil co jsem vložil. Přes Gůgl se každý zájemce lehce dopracuje k jakémukoli množství Drtikola.
To se mi líbíTo se mi líbí
Omlouvám se, je to OT, ale dnes zemřel v Brně Bob Friedl -http://youtu.be/TchUVjYufto
To se mi líbíTo se mi líbí
Bohužel jsme lidé smrtelní. R.I.P. http://www.youtube.com/watch?v=KsbjUlhfi8A
To se mi líbíTo se mi líbí
Kde jinde než u Bavora se o takovéhle písničce člověk dozví?
Věděl jsem o něm, ale nějak jsme se minuli. Škoda pro mě …
To se mi líbíTo se mi líbí
PP, tady je tato krásná písnička ještě v originále – La mama http://youtu.be/FSRGHZZVqJk
To se mi líbíTo se mi líbí
A tohle je klip který se svou milovanou natočil Jan Němec
To se mi líbíTo se mi líbí
Kubišová bývala moc krásné stvoření. A má tam píseň “ Loudá se půlměsíc „, to je vážně
nádherná píseň. A ten její hlas. Hlubokej a hladivej.
To se mi líbíTo se mi líbí
Kubišová je stále krásná ženská i ve svých letech. A ona je osobnost, kterou tehdejším kulturträgrům nemůžu odpustit. Jí nikdy.http://www.youtube.com/watch?v=pnQR8yOoEYg
To se mi líbíTo se mi líbí
Marta tu má množství písniček. Tak myslím, že si vezmu sluchátka, zalezu k rozečtenému Drtikolovi, a do uší pustím ten její krásný hlas. A s tou krásou máte pravdu. Je krásná i navzdory rokům. Stačí se zaposlouchat do jejího hlasu.
To se mi líbíTo se mi líbí
Jak říkám neustále. Tento styl hudby jsem nikdy neposlouchala. Až tady s vámi. A přicházím jí čím dále, tím více na chuť. Roň slzy je nádherná písnička, pokud jí zpívá Kubišová. A je jedno, zda je originál naše, nebo cizí. Tak je to i u Gotta. A už se se mnou nehádejte. A už jdu na ta sluchátka.
To se mi líbíTo se mi líbí
S váma je sranda, Nikol. Jste vděčné stvoření. 😀
Půlměsíc je stará písnička Brendy Lee. (Já vím, že u vás zvítězí nedomykavost..)
BTW. pro pamětníky. Kterou českou pjosonku Brenda zpívala.
Pro Petrapavla.
Ke kladům kom. režimu patřilo, že dlabal na copyrighty. Kde by tak byl Kája, bez trvalého přísunu cizích šlágrů, jejichž originály tady navíc byly málo znám0?
To se mi líbíTo se mi líbí
Brendu Lee jsem jakživa neslyšela. A čím to, že mě to vůbec neštve ? Pusťte si totéž s Kubišovou a pak mluvte.
To se mi líbíTo se mi líbí
Je tam rozdíl. V nedomykavosti. Já věděl, že jste vlastenka. 😛
To se mi líbíTo se mi líbí
Vy zase velkej breptík. Ale milej. Hodně milej. Že jsem vlastenka ? No to si pište, že ano.
To se mi líbíTo se mi líbí
Že by ronila slzy? Ale nejsem pamětník… 😉
To se mi líbíTo se mi líbí
zdenekb. Gratulace. Dokázali to. Jsou dobří. Nejlepší.Duc duc.
To se mi líbíTo se mi líbí
Roň slzy je západní věc, myslím.
Byl takovej starej vtip.
Proč nesmí Kubišová zpívat?
???
Doktoři jí to zakázali.
??
Dr. Husák a dr. Štrougal.
Jinak – jí taky těmhle foniatrům neodpustím.
To se mi líbíTo se mi líbí
Díky. Jen tak dál… Honejs už je skoro tak dobrý jako sveřepý Čajan. Má holt v lajně dobré učitele… Duc duc.
To se mi líbíTo se mi líbí
Slime, nejlepší na tom bylo, že my laici, běžní konzumenti hudby, jsme ani nevěděli že písnička je převzatá. Hlavně že se nám líbila a obdivovali jsme interpreta.
Asi mnohé naštvu,ale já mám Martu Kubišovou, stejně jako Mertu, Bílou či Dědečka, dnes zařazenu jako režimní zpěvačku, nelíbí se mi nové písničky, a nadchnou mě jen ty její staré.
To se mi líbíTo se mi líbí
Šedesátá se nedají zopakovat, bylo to národní obrození české populární hudby. A nejen české.
Ale PP, neříkejte to rybářce, ať nepropadne depresi. Tiše, tiše..
To se mi líbíTo se mi líbí
Já vám do toho nechci moc vstupovat, ale Roň slzy zpívala Přenosilová.. 🙂 http://youtu.be/xr_xotogmD0
To se mi líbíTo se mi líbí
No, a tady je to v originále – opět Brenda Lee http://youtu.be/BGLR25EJtfE
To se mi líbíTo se mi líbí
Tak teď snad dobře http://youtu.be/TchUVjYufto
To se mi líbíTo se mi líbí
Paní Věrko, ale já to našla i s Martou.
To se mi líbíTo se mi líbí
Jé, tak to se omlouvám, já to mám zafixováno s „Přenosilkou“ :-). Ale s chutí si to poslechnu i s Martou..
To se mi líbíTo se mi líbí
Tak na tohle počtení si nechávám víc času 🙂
V čem všem bylo kouzlo té, jinak pro většinu lidí stejně jako teď nevalné, doby?
To se mi líbíTo se mi líbí
Pane Bavore, ženské půvaby umíte ocenit lépe vy, muži, ale i já musím uznat, že to je fakt krása 🙂 Zajímavé čtení, úžasné fotografie, díky..
To se mi líbíTo se mi líbí
Já jsem nikdy moc nefotil. takže jenom naivní otázku: máte taky dojem, že umělecká fotografie byla vázána jen na ČERNOBÍLÉ období ?
To se mi líbíTo se mi líbí
Slime
přijeďte se v létě podívat do Strakonic na výstavu „Žena 2013“. A uvidíte tolik barevné krásy, že se vám o tom ani nezdálo. A mám na mysli tu estetickou krásu. Ta ženská tam bude samozřejmě také.
To se mi líbíTo se mi líbí
Mám. Je to pocit, nedá se to prokazovat.
To se mi líbíTo se mi líbí
On byl František Drtikol také filozof a myslitel. A tak nejspíš při fografování těch nezletilých ( ale čtu to úplně poprvé) vymyslel a sepsal přibližně toto : “ Žena je bezmyšlenkovitý tvor, co se nezmůže nikdy na nic pořádného, ani tvořit neumí. Žena dokáže míti snad i smysl pro umění, ale samostatně vytvořit dílo, nedokáže. Pouze na lůžku může být žena velkou.“ ( kniha Oči široce otevřené )Opisuji jenom ty nejtolerantnější filozofické myšlenky, muže – myslitele, Františka Drtikola. Ale my, ženy, mu to odpouštíme, protože z jeho obrazů i fotografií vidíme, jak moc nás miloval. Nebo alespoň, jak moc jsme se mu líbily. Bez nás by nikdy světového věhlasu nedosáhl. Nakonec to i on sám uznal, když forma jeho zobrazování ženy přešla do druhého stádia – z femme fragile do femme fatale.
To se mi líbíTo se mi líbí
Víte, možná ten problém, by byl z dnešního hlediska zanedbatelný. Nesmíte zapomenout, že pohled na mladistvé v roce 1935 se od dnešního výrazně liší a nikde nebylo uvedeno, jak mladé ty mladistvé tenkrát byly. Dnes se nesmí zobrazovat dívky pod 15 let a to ještě není tak doslova, protože pokud jde opravdu o čisté umění, ta hranice vlastně není žádná, ale nevíme co platilo tenkrát.
To se mi líbíTo se mi líbí
Vždyť já tím nemyslela nic zlého, ale mám před sebou knihy od Drtikola, Oči široce otevřené a Duchovní cestu. A hrozně se bavím, jak Drtikol smýšlel o ženách. Že je Drtikol jedním z nejlepších fotografů i malířů není nejmenších pochyb. Jsem ráda Vašemu článku, dovzdělala jsem se. Zobrazování dívek pod patnáct jako akt, by nemuselo pro
zobrazujícího umělce dopadnout zrovna nejlépe ani dnes. Natož v dobách před 100 lety. Jistě měl Drtikol ve svých dobách problémy
Knihy si někdy přečtěte a krom myšlenek velmi moudrých jsou tam i myšlenky velmi zajímavé a zvláštní. Dopisy jeho velké, však neopětované lásce. Hezké čtení.
To se mi líbíTo se mi líbí
Opravdu pěkné slečny , že se jedná o něžné akty, to jsem věděl v okamžiku , kdy jsem si přečetl , když slečna byla případně svolná .
Co se zobrazování týče, tak spíš bych řekl, že v té době se sice do problémů dostat mohl , ale jen „lokálně“ , ale dnes by se dostal do „nich“ ještě snadněji již proto , že dnešní doba je ještě zákeřnější díky přebujelým úřadům a médiím , co dovedou zničit člověka v honbě za ziskem za každou cenu skoro na všech místech naráz , tehdy se informace šířily mnohem pomaleji a nebylo jednoduché tak mediálně někoho zničit . A s pokrytectvím to ani dnes není lepší , kvůli médiím spíše zákeřnější .
Jinak člověka to potěší .
To se mi líbíTo se mi líbí
Monsieur le budoucí Président se nám vybarvuje.
http://www.zemannahrad.cz/fakta/program-milose-zemana.htm
Jistá kritika je dnes v Blistech. Já bych byl opatrný u bodu VIII.
To se mi líbíTo se mi líbí
PS.
Jazyková korektura programu je odfláknutá. Viz panošování místo panašování.
To se mi líbíTo se mi líbí